Alienwares bildskärm med QD-OLED-panel får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag tror att det kokar ner till att om man är en perfektionist som letar efter fel och/eller mäter varenda egenskap så kommer man att bli missnöjd med den här skärmen (och säkert många andra). Vill man bara ha en kanonbild för spel och en helt okej bild för generell användning så kommer man att vara nöjd. Det gäller att känna sig själv här om man inte har möjlighet att testa innan.

Kan väl tillägga att jag har fönster bakom mig (persienner nere) och svärtan är fortfarande bättre än på min förra IPS med typ 800:1 i kontrast. Jag har dock inte jämfört med andra gamingskärmar, VA-paneler etc.

Just svärtan är väl dock lite synd om man inte fått till, även om jag själv aldrig sett skärmen IRL men Vincent brukar veta vad han pratar om. En fundering, om det är så att svärtan försämras märkbart med infallande ljus så måste det väl rimligtvis innebära att även kontrasten försämras i samma omfattning och att kontrasten då inte längre är oändlig som den väl annars brukar anses vara på OLED?

Överlag blir det då nästan så att man borde redovisa mätningar både i helt mörk rum och ett som inte är det, om det har så stor inverkan. Lite som att man måste ha nylonstrumpa över TV:n för att få färg-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Just svärtan är väl dock lite synd om man inte fått till, även om jag själv aldrig sett skärmen IRL men Vincent brukar veta vad han pratar om. En fundering, om det är så att svärtan försämras märkbart med infallande ljus så måste det väl rimligtvis innebära att även kontrasten försämras i samma omfattning och att kontrasten då inte längre är oändlig som den väl annars brukar anses vara på OLED?

Överlag blir det då nästan så att man borde redovisa mätningar både i helt mörk rum och ett som inte är det, om det har så stor inioverkan. Lite som att man måste ha nylonstrumpa över TV:n för att få färg-TV

Så är det för de allra flesta ’anti-reflex’ behandlingar, de sprider ut reflexerna över en större yta, vilket gör att allt infallande/reflekterade ljuset blir som en grå hinna över hela skärmen, så det hjälper inte att pixlarna är svarta. Den lägsta nivån som kan visas är ju det som reflekteras

Nästa problem är att mätutrustning oftast har en kåpa runt mätområdet för att ta bort infallande ljus och få en kontrollerad miljö, osäker på hur tillförlitliga resultat man skulle få om man tillät fritt ljusflöde utifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så är det för de allra flesta ’anti-reflex’ behandlingar, de sprider ut reflexerna över en större yta, vilket gör att allt infallande/reflekterade ljuset blir som en grå hinna över hela skärmen, så det hjälper inte att pixlarna är svarta. Den lägsta nivån som kan visas är ju det som reflekteras

Nästa problem är att mätutrustning oftast har en kåpa runt mätområdet för att ta bort infallande ljus och få en kontrollerad miljö, osäker på hur tillförlitliga resultat man skulle få om man tillät fritt ljusflöde utifrån

Har som sagt aldrig sett denna skärm IRL men jag förmodar att det är lite mer påtagligt än vanligt i och med att det nämns av Vincent i hans genomgång. Sett till att det i praktiken inte funnits några OLED monitorer tidigare så har frågan kanske varit mindre aktuell då LCD skärmarna inte hade nog bra svärta ens i ett mörkt rum (snarare tvärt om). Sen vet jag inte hur mkt som beror på Samsung-panelen och vad som beror på AWs implementation av den i denna skärm.

I vilket fall som helst känns det som tiden då man kunde prångla ut halvrisiga LCD skärmar till fantasibelopp genom att kalla dom något med "gaming" förhoppningsvis är förbi för oavsett svärtan så slår väl denna skärm det mesta i monitorväg och till ett pris som även utan rabatt väl står sig väldigt bra. Totalt sett verkar väl mycket tala för att detta är den just nu bästa gamingskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har som sagt aldrig sett denna skärm IRL men jag förmodar att det är lite mer påtagligt än vanligt i och med att det nämns av Vincent i hans genomgång. Sett till att det i praktiken inte funnits några OLED monitorer tidigare så har frågan kanske varit mindre aktuell då LCD skärmarna inte hade nog bra svärta ens i ett mörkt rum (snarare tvärt om). Sen vet jag inte hur mkt som beror på Samsung-panelen och vad som beror på AWs implementation av den i denna skärm.

I vilket fall som helst känns det som tiden då man kunde prångla ut halvrisiga LCD skärmar till fantasibelopp genom att kalla dom något med "gaming" förhoppningsvis är förbi för oavsett svärtan så slår väl denna skärm det mesta i monitorväg och till ett pris som även utan rabatt väl står sig väldigt bra. Totalt sett verkar väl mycket tala för att detta är den just nu bästa gamingskärmen.

Sanningen är ju att ’alla’ (LGs i alla fall) OLED har haft blanka ytskikt av just den här anledningen, då får du inte ljus till dina ögon utom de tvn skickas ut och de som sker genom direkt reflex i bilden

Skillnaden är att matta beläggningar inte spelar så mycket roll att det märks på LCD/VA/IPS etc, för de når aldrig en djup nog svärta att det spelar roll

I ett ljust rum lär ju denna få motsvarande kontrast som en IPS kanske (eller fortfarande lite bättre), men svärtan från OLED är som bortblåst

Dock kvarstår ju många andra aspekter som snabba pixlar och HDR lika väl ändå. Skärmen blir inte sämre, bara svärtan. Samma gäller ju LG OLED om man kör med vitmålade väggar i dagsljus så havererar ju svärtan där med

Det är ingen kris, bara att inte man behövt bry sig om det med andra paneltyper utan vettig svärta förr. Skärmen är bra ändå. Men finns ännu bättre kanske för just ljusa miljöer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag tror att det kokar ner till att om man är en perfektionist som letar efter fel och/eller mäter varenda egenskap så kommer man att bli missnöjd med den här skärmen (och säkert många andra). Vill man bara ha en kanonbild för spel och en helt okej bild för generell användning så kommer man att vara nöjd. Det gäller att känna sig själv här om man inte har möjlighet att testa innan.

Kan väl tillägga att jag har fönster bakom mig (persienner nere) och svärtan är fortfarande bättre än på min förra IPS med typ 800:1 i kontrast. Jag har dock inte jämfört med andra gamingskärmar, VA-paneler etc.

Ja nä såklart, det mesta är ju bättre än IPS dåliga svärta, så det är väl bara jag som nitpickar lite för mycket! Hoppas ni blir nöjda med eran skärm iaf, så rockar jag vidare på min LG B7

Permalänk
Medlem

En intressant jämförande bild från https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/tvdmq3/size_com...

(inte min bild)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Överlag blir det då nästan så att man borde redovisa mätningar både i helt mörk rum och ett som inte är det, om det har så stor inverkan. Lite som att man måste ha nylonstrumpa över TV:n för att få färg-TV

Rtings redovisar/mäter/fotar ju reflektionerna. Så det blir intressant när de testar denna skärm.
https://www.rtings.com/monitor/tests/picture-quality/reflecti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Låter rimligt. Ska nog behålla min förhandsbokning hos Inet. En kortare kö är väl en av fördelarna med den högre prislappen. Jag antar att de uppdaterar oss så fort de har mer information.

Nu står det "I lager 2022-05-31" hos Inet.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodZilly:

Nu står det "I lager 2022-05-31" hos Inet.

För mig står det "Webblager - I lager 2022‑07‑01"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

För mig står det "Webblager - I lager 2022‑07‑01"

Ok, det var på min förhandsbokning som det stod maj.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

För mig står det "Webblager - I lager 2022‑07‑01"

Skrivet av GodZilly:

Ok, det var på min förhandsbokning som det stod maj.

Se där! På min bokning står det en dag tidigare, 2022-05-30. Låter som att de har någorlunda koll på leveranstiderna då. Så 2022‑07‑01 om man bokar hos Inet just nu = en månad tidigare än Dell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Se där! På min bokning står det en dag tidigare, 2022-05-30. Låter som att de har någorlunda koll på leveranstiderna då. Så 2022‑07‑01 om man bokar hos Inet just nu = en månad tidigare än Dell?

Jag tror man ska ta Dell's datum med en nypa salt. De verkar inte ha koll på sina datum. Ofta stämmer inte datum, det blir förseningar, eller så skickas helt plötsligt grejer i förtid. Däremot kanske man kan se sin "plats" relativt andras leveransdatum hos Dell.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag tror man ska ta Dell's datum med en nypa salt. De verkar inte ha koll på sina datum. Ofta stämmer inte datum, det blir förseningar, eller så skickas helt plötsligt grejer i förtid. Däremot kanske man kan se sin "plats" relativt andras leveransdatum hos Dell.

Men det är väl Dell som ska leverera skärmarna till alla andra också? Hur kan då Inets datum stämma bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det är väl Dell som ska leverera skärmarna till alla andra också? Hur kan då Inets datum stämma bättre?

För att Inet har koll på sina system. Det har inte Dell.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

För att Inet har koll på sina system. Det har inte Dell.

Inet får ju skärmarna från Dell

Permalänk
Medlem

Datumen hos Dell verkar pessimistiska i alla fall, jag la beställning 22 mars med beräknad leverans 12 april men den var i Sverige redan 25 mars. Har sett andra som har fått sina tider tidigarelagda med en eller flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Datumen hos Dell verkar pessimistiska i alla fall, jag la beställning 22 mars med beräknad leverans 12 april men den var i Sverige redan 25 mars. Har sett andra som har fått sina tider tidigarelagda med en eller flera månader.

Härligt när det diffar åt det hållet! Kom på att webshoppen och leverans till andra shoppar inte behöver vara relaterade, det kan ju vara webbshoppen som har dålig koll men fabriken och mellanhänder har bättre koll (och Inet baserar sig på dessa)

Lycka till med skärmen

Permalänk
Medlem

Bekräftar väl det vi i stort sett redan visste och vad jag minns i linje med Vincents recenssion. En riktigt bra skärm för gaming/underhållning men mindre lämpad för "arbete". Problemen som tas upp är väl främst de vi redan hört, grå svärta vid infallande ljus, fläktljud och fringing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

https://www.youtube.com/watch?v=YleSuwK8vR4&t=1s

Bekräftar väl det vi i stort sett redan visste och vad jag minns i linje med Vincents recenssion. En riktigt bra skärm för gaming/underhållning men mindre lämpad för "arbete". Problemen som tas upp är väl främst de vi redan hört, grå svärta vid infallande ljus, fläktljud och fringing.

Blir det ett köp för din del? Och vilken är din nuvarande skärm?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Blir det ett köp för din del? Och vilken är din nuvarande skärm?

Nej det blir det inte, men främst pga den för låga upplösningen och jag gärna vill slippa ha två separata setups för work and play. Jag kör många olika skärmar och byter frisk i jakten på den/de perfekta Just nu är det väl OLED 42" som lockar mest.

Edit:

En 55"/65" 8K TV skulle vara intressant också, om den nu i övrigt höll. Främst då för att det skulle minimera behovet av att köra flera skärmar. Men sen ska det fungera bra i praktiken också och gärna kunna köra åtminstone en custom resolution i minst 120 hz osv och då lär det bli svårare. Sen ska det väl gärna vara riktig RGB också och inget BGR osv.

Permalänk
Medlem

Väcker tråden lite... någon mer som fått hem sin skärm?

Permalänk

Inte än, jag har fortfarande leverans i Juli:
Reviderad ankomst: Jul 5, 2022

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Antar att fler Inet-kunder fått mail nu om preliminära leveransdatum. Min bokning stod tidigare som 2022-05-30 och har nu uppdaterat till 2022-08-04. Mailet säger att de får skärmen åter i lager den 16 augusti.

Permalänk
Medlem

Min order ändrades till "under produktion" idag, någon annan som fått någon uppdatering?

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Skrivet av brize:

Min order ändrades till "under produktion" idag, någon annan som fått någon uppdatering?

Min ändrades också till Under Produktion idag

Permalänk
Medlem

Min står som skickad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppes:

Min står som skickad

Galet, när beställde du? Grattis får man säga

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

Galet, när beställde du? Grattis får man säga

11.30 den 22/3

Men det märkliga är att jag fått ett mail med en faktura, fast på den står det "Förskottsbetald" och det finns inget OCR nummer eller liknande.
När jag beställde drog de pengarna, men efter en vecka så kom de tillbaka till kontot. Så just nu har jag inte betalat ngt alls *confused*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppes:

11.30 den 22/3

Men det märkliga är att jag fått ett mail med en faktura, fast på den står det "Förskottsbetald" och det finns inget OCR nummer eller liknande.
När jag beställde drog de pengarna, men efter en vecka så kom de tillbaka till kontot. Så just nu har jag inte betalat ngt alls *confused*

Där du, jag beställde ca 14 samma dag så kommer kanske i nästa omgång.

Första dragningen är bara en reservation för att säkra upp att pengarna finns, i samband med leverans så kommer dragningen göras om och slutföras. Ska tydligen ske någon vecka efter leverans enligt reddit

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".