Varför är så många otrevliga & dryga?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Chmat76:

Detta *1000. "Allas lika värde" är den största lögnen i Svensk kulturhistoria. Dessutom kommer det ur en felöversättning av engelskans "equal dignity". Värdighet =/= värde. Kanske den mest fatala felöversättningen i historien.

Om alla och allas åsikter är lika värda, varför är det ramaskri så fort Nordfront vill demonstrera? Varför blir vi arga när terrorgrupper säger att västvärlden ska förintas?

Enkelt: För att ingen faktiskt tror på det. Vi säger det endast för att ha en annan åsikt i Sverige är att göra sig till en icke-önskad.

Folk gillar att försvara sig om detta med att "men det är emot lagen". Så om lagen säger att vi ska skjuta alla med gröna strumpor på en torsdag, är det också försvarbart? "Nej" svarar de flesta, "för det du säger är löjligt!". Humbug, säger jag. Om man baserar sin moraliska kompass på vad som står i lagen (skriven som oskriven), eller vad som skrivs i media (sociala som 'legacy'), är man inget annat än en ryggradslös mes. Detta för att dessa är fullkomligt ombytliga från dag till dag. Om riksdagen stiftar en lag om X betyder det inte att detta plötsligt är (o)moraliskt för det. Antingen så tycker du att det var (o)moraliskt innan, eller så håller du inte med om lagen. Du anpassar inte dina värderingar efter den! Jag bryr mig mindre om vad dina värderingar faktiskt är än jag bryr mig om att du måste applicera dem konsekvent!

Så för att komma runt till vad diskussionen i tråden handlar om: I min mening, anledningen till att folk i allmänhet är otrevliga nu förtiden kommer från att det inte längre finns några fasta principer hos folk. Alla principer är anpassningsbara till vad som gäller för stunden. I särklass så gäller andra regler för mig själv än det gör för dig. Så det är okej att vara otrevlig mot dig, då du inte är en person jag bryr mig om. Faktiskt så kan det vara socialt uppmuntrat till att vara otrevlig mot dig, då du tycker fel om [insert debate here].

Jag förstår att jag kan uppfattas som hostil i det jag skriver ovan, men detta är nog det som är det mest tröttsamma jag vet när det kommer till debatt och Svensk kultur. Jag tycker inte illa om dig ifall du inte håller med mig.

Skrivet av Buulaa:

''alla åsikter är lika värda'' ''allas likas värde'' älskar vi att godhetsknarka till men vi är dom absolut största hycklarna som finns, när någon ifrågasätter något, direkt så måste man missvisa det till illvilja eftersom det är ju omöjligt om man själv råkar ha fel?

Hmm, stämmer verkligen det? Är inte ”Equal dignity” något som är förenat med juridik medans ”all human beings are born free and equal in dignity and rights” är FN:s grundläggande mänskliga rättigheter.

”Allas lika värde” har väl också med grundläggande mänskliga rättigheter att göra?

Att ”allas åsikter är värda lika mycket” låter som en felskrivning av ”allas åsikter räknas” som om jag inte misstar mig inte utesluter att vissa åsikter väger tyngre än andra.

Att säga att detta inte stämmer låter väldigt märkligt 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hmm, stämmer verkligen det? Är inte ”Equal dignity” något som är förenat med juridik medans ”all human beings are born free and equal in dignity and rights” är FN:s grundläggande mänskliga rättigheter.

”Allas lika värde” har väl också med grundläggande mänskliga rättigheter att göra?

Att ”allas åsikter är värda lika mycket” låter som en felskrivning av ”allas åsikter räknas” som om jag inte misstar mig inte utesluter att vissa åsikter väger tyngre än andra.

Att säga att detta inte stämmer låter väldigt märkligt 🤔

Jag tror du förvirrar dig lite väl mycket mellan rättsfilosofi och personlig/kulturell ''liberal'' filosofi, juridik har inget med saken att göra.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Buulaa:

Jag tror du förvirrar dig lite väl mycket mellan rättsfilosofi och personlig/kulturell ''liberal'' filosofi, juridik har inget med saken att göra.

Jag tror du missuppfattar mitt inlägg något. Jag ville bara påvisa att era åsikter kan vara baserat på felaktigt underlag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hmm, stämmer verkligen det? Är inte ”Equal dignity” något som är förenat med juridik medans ”all human beings are born free and equal in dignity and rights” är FN:s grundläggande mänskliga rättigheter.

”Allas lika värde” har väl också med grundläggande mänskliga rättigheter att göra?

Att ”allas åsikter är värda lika mycket” låter som en felskrivning av ”allas åsikter räknas” som om jag inte misstar mig inte utesluter att vissa åsikter väger tyngre än andra.

Att säga att detta inte stämmer låter väldigt märkligt 🤔

Personligen håller jag inte ens med om att ”allas åsikter räknas”, men nu kanske jag bara håller på med semantik.... Jag tror att det är ytterst få som inte håller med om att vissa åsikter väger tyngre än andra, särskilt i specifika fall.

Om du söker på termen "Equal worth human rights" eller dyl. på engelska som korrekt översätts till svenskans "Lika värde" så kommer du inte alls hitta samma fasta beslutsamhet som i Sverige att "equal worth = human right". Det är mer debattartiklar och frågeställningar. Det är bara i Sverige som vi har valt att översätta det till "lika värde", vilket i sin tu lett till att folk här har fått en skev bild gentimot resten av världen av vad som faktiskt sägs.

”allas åsikter är värda lika mycket” följer direkt ur denna ursprungliga felöversättning. För om alla är lika värda följer det att allas åsikter är lika värda. Allas värderingar är lika värda. Etc. Du kan inte säga att mina värderingar är fel, för det förminskar mitt värde gentimot ditt värde i samhället. Observera också att "alla" inkluderar de värsta människorna du kan tänka dig. Så om du inte ska vara en fullkomlig hycklare och säga att "alla är lika värda, förutom de där borta" (dessutom leder detta hyckleri till tankebanor som historiskt visat sig.... olämpliga) så MÅSTE du acceptera även dessa hemska människor som lika med dig själv.

Detta problem har du inte ifall du översätter korrekt till "värdighet". Då måste du inte acceptera att dessa hemska människor på något vis. Det enda du behöver göra är att behandla dem respektabelt som människor (d.v.s. inte förslava dem eller utrota dem eller något annat hemskt). Men du kan absolut säga att de har fel och utesluta dem.

Jag vet att det är en klycsha vid detta laget, men gör ändå tankeexperimentet: Du har fullkomlig kontroll på en bisarr variant av Titanic där hälften av passagerarna är dömda yxmördare och annat dyl. hemst, andra hälften är vanliga tonåringar. Det finns livbåtar till hälften. Ifall alla är lika värda så måste du slumpmässigt välja vilka som ska räddas. Ifall du väljer en grupp över den andra så har du lagt deras mänskliga värde högre än den andra gruppens.

Ifall du inte tror på allas lika värde, men värdighet, kan du med fortsatt gott samvete göra beslutet att främja en grupp över den andra. Detta för du kan göra ett pragmatiskt beslut ur samhällspunkt och individpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror du missuppfattar mitt inlägg något. Jag ville bara påvisa att era åsikter kan vara baserat på felaktigt underlag

Efter jag läste detta inlägg så förstår jag att du inte direkt emotsatte dig vad jag skrev.

Anledningen till mina åsikter är tvåfaldigt: Som skrivet i det andra inlägget

Skrivet av Chmat76:

Om du söker på termen "Equal worth human rights" eller dyl. på engelska som korrekt översätts till svenskans "Lika värde" så kommer du inte alls hitta samma fasta beslutsamhet som i Sverige att "equal worth = human right". Det är mer debattartiklar och frågeställningar. Det är bara i Sverige som vi har valt att översätta det till "lika värde", vilket i sin tu lett till att folk här har fått en skev bild gentimot resten av världen av vad som faktiskt sägs.

Det andra är hur överdrivet genomslag denna översättning har fått. Jag blev mer eller mindre skolad exakt detta citat (och även omkringliggande följder ur det) under hela skolgången. Aldrig sägs det i TV "lika värdighet". Alltid "lika värde". En del människor har köpt konceptet med sån iver att de inte kan tänka i andra termer. Se https://youtu.be/TUvZ1LfM0Hs?t=407 (6:50 - 8:00)(tyck vad du vill om människorna i videon. Det är inte poängen).

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Chmat76: Vi är nu långt ifrån trådens ämne och jag vet inte riktigt hur en människas grundläggande rättigheter har att göra med något av de hypotetiska exemplen som ges av dig och personerna i videon.

Jag tror det hela bygger på ett väldigt missförstånd av vad som menas med de mänskliga rättigheterna. Det går att läsa en hel del om det (på olika språk) på fn:s hemsida.

Mitt ursprungliga syfte med mitt första inlägg var (som sagt) att påvisa att argumenten sprungit från en felaktig tolkning av olika begrepp, så att inte missförståndet växte.

Hur vi hamnade här vet jag inte och jag blir väldigt förvirrad över att det skulle vara en felaktig översättning(?!) som ligger bakom vissa problem i vårt land.

Med detta lämnar jag diskussionen med en vänlig uppmaning om att läsa på lite närmre om ämnet på sidor som fn.se så att man kan få en rättvis bild av originaltexten utan förvanskning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord