Varför är så många otrevliga & dryga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qubeista:

En sak jag har märkt, varför är det oftast "gamlingar" som har sämst vett & etikett på internet och är otrevligast? Iallafall vad man märker på Facebook på diverse artiklar osv så är det antingen folk över 40+ eller kärringar / gubbar 65+are som alltid är så sjukt negativa / otrevliga.

Ja men den känslan får jag även utanför internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

En sak jag har märkt, varför är det oftast "gamlingar" som har sämst vett & etikett på internet och är otrevligast? Iallafall vad man märker på Facebook på diverse artiklar osv så är det antingen folk över 40+ eller kärringar / gubbar 65+are som alltid är så sjukt negativa / otrevliga.

Kan du länka till något exempel på det du påstår?

Jag skulle inte vara så kategorisk som du är... Så bara för att någon är fyllda 40 så innebär det att hen är gammal och är man 65 eller äldre så är man en kärring eller gubbe enligt dig. Du ser inte att detta synsätt kan uppfattas som sjukt otrevligt/negativt.

Varför skall vi placeras i olika fack beroende på ålder, kön, sexuell tillhörighet, politiskt tyckande eller vad man nu finner lämpligt?

Vi är väl alla människor med både goda och dåliga egenskaper oavsett enligt ovanstående, det är väl bara att konstatera att avarter finns det bland oss alla. Det finns inte på kartan att alla skulle vara perfekta/felfria.

Oavsett hur man är kan man respektera varandra utan att för den skull påstå att en viss grupp är sämre eller bättre än någon annan eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

En sak jag har märkt, varför är det oftast "gamlingar" som har sämst vett & etikett på internet och är otrevligast? Iallafall vad man märker på Facebook på diverse artiklar osv så är det antingen folk över 40+ eller kärringar / gubbar 65+are som alltid är så sjukt negativa / otrevliga.

Stämmer oerhört väl. Jobbade själv inom retail +6 år och de drygaste och minst intelligenta kunderna var alltid 40 eller äldre, ju äldre desto värre, de skulle aldrig orka med dagens utbildninginflation och den extrema arbetsmängd som förväntas jämfört med den sällsamma takten på 60-2000 talet. De lever i en värld där yngre generationer förväntas servera dem som om det vore 1975.

När äldre hittar ut på internet, speciellt gubbar med snäv världsbild och låg utbildning, blir det fort otrevligt. Det samma kan sägas om alla 5G-tanter på sociala medier, kära nån...

Permalänk
Medlem

Klart man är för yttrandefrihet men jag tycker samtidigt det är extremt otäckt ibland på forum som tex FB, oerhört deprimerande, tungt helt enkelt. All ren ondska man finner FB är läskig, det bästa är att helt enkelt hålla sig borta, här har de fula sidorna hos mänskligheten totalt fritt fram. Skillnad mot andra obskyra platser som tex darknet är nog inte jättestor.

Ett smärtsamt uppvaknande att det finns så exceptionellt många människor i Sverige som gör invandringen och invandrarna till syndabockar och ofta raljerar i extremt hårda ordalag. Jag klarar inte riktigt av ett sådant forum själv, tar ofantligt med energi och jag har tappat räkningen på hur många varningar jag fått efter att ha försökt slå hårt mot hårt mot högerextrema. Visst är en hel del av dessa just troll som finner nöje i att provocera men långt ifrån alla. Ofta skiter de totalt i politiken (inte sällan det är ganska vänstervridna personer utan fast anställning), det är istället invandrarhatet som förenar dem. I ett djupare perspektiv så visar det här att folkrörelser liknande nazismen mycket väl kan återuppstå, nazisterna gjorde judarna till syndabockar, nu är det invandringen/invandrarna som klumpas ihop och görs till syndabockar, ingen jätteskillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qubeista:

En sak jag har märkt, varför är det oftast "gamlingar" som har sämst vett & etikett på internet och är otrevligast? Iallafall vad man märker på Facebook på diverse artiklar osv så är det antingen folk över 40+ eller kärringar / gubbar 65+are som alltid är så sjukt negativa / otrevliga.

Efter en viss ålder - oftast - så hittar man sig själv och man blir bekväm med sig själv och blir mer "struntar i vad andra tycker om en" och vågar därmed göra vad man känner för oavsett hur resten av samhället dömer en. Kombinera det sedan med en förlegad världsbild och trångsynthet som ökar proportionellt med åldern om man inte medvetet kämpar emot det.

Sedan kommer du också endast att hitta gnällspikar på samlade klusterplatser på internet eftersom de som inte är gnälliga utan lever livet har inte tid med sådant "slöseri med tid". Jag liknar det lite som alla negativa recensioner på TrustPilot för PostNord. De som fått sin post har inte tid att gå in och skriva om att de fick sin post återigen.

Liknande: de "gamlingar" som har hittat sina positiva kall i sina liv ser nog allt drama på digitala sociala medier som bortkastad tid så de tar sig inte ens tiden att skriva där om hur "cray cray" de andra "gamlingarna" är. Tänk alla "gamla" entreprenörer och affärspersoner som är ute och tjänar pengar. Eller de som håller på med välgörenhet. De ser nog det som "bortkastad tid" att gnälla på dagens ungdomar på digitala sociala medier.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Efter en viss ålder - oftast - så hittar man sig själv och man blir bekväm med sig själv och blir mer "struntar i vad andra tycker om en" och vågar därmed göra vad man känner för oavsett hur resten av samhället dömer en. Kombinera det sedan med en förlegad världsbild och trångsynthet som ökar proportionellt med åldern om man inte medvetet kämpar emot det.

Ligger nog en del sanning i detta. Å andra sidan kan man ju fråga sig om om det kanske inte är en kvalitet också att inte vara bajsnödigt ängslig angående vad andra tycker, och att ha en världsbild som är starkare förankrad i faktisk erfarenhet av livet, snarare än media.

Mottagaren spelar roll.

Citat:

Liknande: de "gamlingar" som har hittat sina positiva kall i sina liv ser nog allt drama på digitala sociala medier som bortkastad tid så de tar sig inte ens tiden att skriva där om hur "cray cray" de andra "gamlingarna" är. Tänk alla "gamla" entreprenörer och affärspersoner som är ute och tjänar pengar. Eller de som håller på med välgörenhet. De ser nog det som "bortkastad tid" att gnälla på dagens ungdomar på digitala sociala medier.

Att lägga tid överhuvudtaget på digitala sociala medier, när du har en starkare insikt om hur begränsat ditt liv är, är något som många vuxna väljer bort. Det kan vara en värdefull social gränsyta, men det är också ditt liv du lägger på att sitta och glo på en skärm...

Det är en gränsdragningsfråga för oss alla.

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

En sak jag har märkt, varför är det oftast "gamlingar" som har sämst vett & etikett på internet och är otrevligast? Iallafall vad man märker på Facebook på diverse artiklar osv så är det antingen folk över 40+ eller kärringar / gubbar 65+are som alltid är så sjukt negativa / otrevliga.

Jag är 46 så får vara försiktig här...;)

Jag tror, som redan nämnts, att efter en viss ålder slutar man bry sig så mycket om vad andra tycker (och ibland känner) vilket gör att tonen kan bli annorlunda. Sen är det nog även kopplat till det gamla vanliga - "dagens ungdom"... och ett begär att måsta trycka till yngre generationer lite eftersom vi äldre ju alltid vet bäst.
Vi tycker om att gnälla lite rent generellt. Extra mycket om vi känner oss gamla, eller ännu värre om någon kallat oss gamla!!

Permalänk
Medlem

Jag tror att alla generationer tycker att dom själva är dom bästa någonsin. Alla som är äldre än en själv är omoderna och trångsynta, och alla som är yngre är slappa och bortskämda.

Det man får komma ihåg är att även dom som är gamla idag var unga en gång i tiden, och att generationen innan dom tyckte att det var bättre förr och att dagens ungdom inte är något att ha.

Insikten att man inte är en unik snöflinga kommer med åldern!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qubeista:

En sak jag har märkt, varför är det oftast "gamlingar" som har sämst vett & etikett på internet och är otrevligast? Iallafall vad man märker på Facebook på diverse artiklar osv så är det antingen folk över 40+ eller kärringar / gubbar 65+are som alltid är så sjukt negativa / otrevliga.

Kan inte hålla med om att det generellt skulle vara så, men nog har väl många noterat att äldre människor lätt indoktrineras på social media.

Tycker dock att det är något, otrevligheten, lättare märks i verkligheten. Snackar gärna med folk jag möter men många av de äldre är enormt bittra och det slutar oftast på två områden, hat mot unga och invandring och hur illa de tycker om dessa och hur de stjäl de äldres pengar och allt vad det är.

Alla är inte så, många har ett mer nyktert förhållande till verkligheten och kan vara riktigt intressanta att snacka med, speciellt de som insett hur samhället utvecklats på framförallt arbetsmarknaden.

Skrivet av Navicula:

Stämmer oerhört väl. Jobbade själv inom retail +6 år och de drygaste och minst intelligenta kunderna var alltid 40 eller äldre, ju äldre desto värre, de skulle aldrig orka med dagens utbildninginflation och den extrema arbetsmängd som förväntas jämfört med den sällsamma takten på 60-2000 talet. De lever i en värld där yngre generationer förväntas servera dem som om det vore 1975.

När äldre hittar ut på internet, speciellt gubbar med snäv världsbild och låg utbildning, blir det fort otrevligt. Det samma kan sägas om alla 5G-tanter på sociala medier, kära nån...

Just detta du är inne på, de som är pensionärer idag och framförallt den ökända 40-talist-generationen, missar ofta hur arbetslivet utvecklats sedan de själva arbetade. På deras tid kunde man spendera ett helt liv med en enda, ofta simpel, arbetsuppgift där man kanske sopat runt en maskin från tonåren till pensionen. Idag har de flesta av oss, oavsett vad vi jobbar med, arbeten med många spridda arbetsuppgifter och stressnivåer utan dess like.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muffen:

Jag tror att alla generationer tycker att dom själva är dom bästa någonsin. Alla som är äldre än en själv är omoderna och trångsynta, och alla som är yngre är slappa och bortskämda.

Det man får komma ihåg är att även dom som är gamla idag var unga en gång i tiden, och att generationen innan dom tyckte att det var bättre förr och att dagens ungdom inte är något att ha.

Insikten att man inte är en unik snöflinga kommer med åldern!

Undantaget är nog som så ofta 40-talisterna.

Håller med i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Klart man är för yttrandefrihet men jag tycker samtidigt det är extremt otäckt ibland på forum som tex FB, oerhört deprimerande, tungt helt enkelt. All ren ondska man finner FB är läskig, det bästa är att helt enkelt hålla sig borta, här har de fula sidorna hos mänskligheten totalt fritt fram. Skillnad mot andra obskyra platser som tex darknet är nog inte jättestor.

Ett smärtsamt uppvaknande att det finns så exceptionellt många människor i Sverige som gör invandringen och invandrarna till syndabockar och ofta raljerar i extremt hårda ordalag. Jag klarar inte riktigt av ett sådant forum själv, tar ofantligt med energi och jag har tappat räkningen på hur många varningar jag fått efter att ha försökt slå hårt mot hårt mot högerextrema. Visst är en hel del av dessa just troll som finner nöje i att provocera men långt ifrån alla. Ofta skiter de totalt i politiken (inte sällan det är ganska vänstervridna personer utan fast anställning), det är istället invandrarhatet som förenar dem. I ett djupare perspektiv så visar det här att folkrörelser liknande nazismen mycket väl kan återuppstå, nazisterna gjorde judarna till syndabockar, nu är det invandringen/invandrarna som klumpas ihop och görs till syndabockar, ingen jätteskillnad.

Yttrandefrihet har inte så mycket med Flashback att göra, eller vad jag skriver om/till andra individer. Yttrandefrihet är mellan individ och stat, inget annat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Jag tror att alla generationer tycker att dom själva är dom bästa någonsin. Alla som är äldre än en själv är omoderna och trångsynta, och alla som är yngre är slappa och bortskämda.

Det man får komma ihåg är att även dom som är gamla idag var unga en gång i tiden, och att generationen innan dom tyckte att det var bättre förr och att dagens ungdom inte är något att ha.

Insikten att man inte är en unik snöflinga kommer med åldern!

Klart det är så. Sedan tycker ofta den äldre generationen att den yngre är "lata" och "oborstade" Så har det varit sedan antiken
Jag ser mig och mitt och har oftast svårt att sätta mig in i hur en annan person upplever saker och ting. En äldre person vet dock hur det var att vara yngre, medan en yngre inte vet hur det är att vara äldre. Kalla det "utan erfarenhet" om du vill. Simple as that

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Kan du länka till något exempel på det du påstår?

Jag skulle inte vara så kategorisk som du är... Så bara för att någon är fyllda 40 så innebär det att hen är gammal och är man 65 eller äldre så är man en kärring eller gubbe enligt dig. Du ser inte att detta synsätt kan uppfattas som sjukt otrevligt/negativt.

Varför skall vi placeras i olika fack beroende på ålder, kön, sexuell tillhörighet, politiskt tyckande eller vad man nu finner lämpligt?

Vi är väl alla människor med både goda och dåliga egenskaper oavsett enligt ovanstående, det är väl bara att konstatera att avarter finns det bland oss alla. Det finns inte på kartan att alla skulle vara perfekta/felfria.

Oavsett hur man är kan man respektera varandra utan att för den skull påstå att en viss grupp är sämre eller bättre än någon annan eller hur?

Gå in på valfri aftonbladet / expressen artikel eller dylikt så kommer du se vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Inte läst tråden bara TS första post. Vill bara säga att jag håller med.
Kanske att man tom får rannsaka sig själv en aning även om man försöker ha utgångspunkten att vara trevlig och bemöta korrekt blir man ju lätt formad av dagens smått skeva samhälle.

Är noga att hälsa på de jag möter, även okända om man av en händelse exempelvis får ögonkontakt.

Tror en sund utgångspunkt i många lägen är att man tänker hur man själv hade velat bli bemött, är ju en gammal tanke men tycker den går att applicera även detta och kommande år. Svårt att se någon vilja bli påhoppad, utpekad eller på annat vis förnedrad i det offentliga rummet även om det säkerligen finns några undantag där med.

Permalänk
Medlem

Det skiljer sig ganska stort ifrån community till community hur hjälpsamma och trevliga folk är och vilken sorts diskussion det gäller.
Generellt tycker jag att folk är väldigt trevliga och hjälpsamma på sweclockers. Ibland kan det dock skapas irritation när folk inte följer regler om inlägg i en tråd eller ställer samma fråga fast frågan kanske redan är besvarad som klistrad. Detta är naturligt och orsakar ju massa merarbete för moderatorer och alla hjälpsamma individer. Det kan inte heller vara så svårt att använda en sökmotor för de allra enklaste frågorna eller bara söka svar i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja men den känslan får jag även utanför internet.

Nu räknas jag inte som gammal enligt dessa normer
MEN jag tycker många unga har svårt att lyssna och respektera oss äldre.

Minns inte att jag var sån i den åldern. Och något jag märkt senaste 5 åren.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

inte läst tråden så bra men kan bara gå till mig själv, stavar inte så bra och det tog mig flera år innan jag vågade skriva på
swec och FZ, är väldigt intresserad av data prylar och har byggt flera olika datorer genom åren, men ofta så ska en så kallad ordpolis hålla på
gnälla om hur man stavar istället för hålla sig till ämnet försöker ibland att dela med mig av vad man har lärt sig med allt strul som blir ibland när bygger datorer kanske kan hjälpa någon som får problem.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Hej kära Sweclockers hoppas att alla har det bra. Alltså en sak jag tänkt på (redan innan Corona) bör tilläggas är att många har blivit rent otrevliga & dryga på nätet mot personer de aldrig över huvud taget träffat.
Det kan räcka med att man skriver en enkel fråga i en grupp på Facebook så är det alltid nån som ska spela allan.

Om man inte gillar det nån skriver så kan man väl bara scrolla vidare?

Och nej jag är inte känslig eller så men tycker det bara är trist att folk inte kan va trevliga och hjälpa sina medmänniskor.

Det är väldigt enkelt att sitta bakom skärmen och skriva otrevliga saker o h tom hota uta att ens reflektera över det, men det säger en hel del om intelligenskvoten personen innehar! Ofta ungdomar som vill hävda sig men inte skulle våga säga dasslock till någon på gatan.
Men det bästa är att ett sånt beteende kan sabba dina jobbchanser tex, alla arbetsgivare som ska anställa någon idag kollar sociala medier och mer därtill, det gäller att tänka på vad man skriver.
Bara se hur många karriärer som rasat över natten på grund av att man skrivit något som kanske inte var tänkt att kränka el vad det kan vara, 2glas vin i sig så sviktar omdömet på alldeles för många tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu räknas jag inte som gammal enligt dessa normer
MEN jag tycker många unga har svårt att lyssna och respektera oss äldre.

Minns inte att jag var sån i den åldern. Och något jag märkt senaste 5 åren.

Många äldre gör det svårt för unga att respektera dom genom sitt kassa beteende också. Varför ska jag lyssna och respektera någon som är äldre, enbart baserat på att de är äldre? Att vara 30-60-talist är inte ett handikapp eller ett politiskt frikort till respekt och så borde det inte vara heller.

Jag anser att man bör försöka gå in med neutral attityd och behandla alla likadant - oavsett ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu räknas jag inte som gammal enligt dessa normer
MEN jag tycker många unga har svårt att lyssna och respektera oss äldre.

Minns inte att jag var sån i den åldern. Och något jag märkt senaste 5 åren.

Respekt förtjänar man, det ges inte för att man har åldern inne. Vissa verkar tro att man skall ges respekt oavsett hur man uppträder och beter sig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Stämmer oerhört väl. Jobbade själv inom retail +6 år och de drygaste och minst intelligenta kunderna var alltid 40 eller äldre, ju äldre desto värre, de skulle aldrig orka med dagens utbildninginflation och den extrema arbetsmängd som förväntas jämfört med den sällsamma takten på 60-2000 talet. De lever i en värld där yngre generationer förväntas servera dem som om det vore 1975.

När äldre hittar ut på internet, speciellt gubbar med snäv världsbild och låg utbildning, blir det fort otrevligt. Det samma kan sägas om alla 5G-tanter på sociala medier, kära nån...

Detta är ett exempel på grovt generaliserande och som är en del av problemet som TS tar upp. Jag kan förstå att Du ser vissa mönster men det hjälper inte.

Facebook mfl gör inte saken bättre, de är polariseringsförstärkare. Jag brukar gå in på en del forum enbart i studiesyfte och se vad som händer när man försöker balansera bilden, vara mycket diplomatiskt och rationell, kan vara politiskt eller religiöst. Resultatet är nedslående.

/56 år som gillar spel o teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Många äldre gör det svårt för unga att respektera dom genom sitt kassa beteende också. Varför ska jag lyssna och respektera någon som är äldre, enbart baserat på att de är äldre? Att vara 30-60-talist är inte ett handikapp eller ett politiskt frikort till respekt och så borde det inte vara heller.

Jag anser att man bör försöka gå in med neutral attityd och behandla alla likadant - oavsett ålder.

Man ska alltid utgå från att äldre har mer erfarenhet och kan mer. Sen kan man absolut vara en idiot även om man är äldre.

Vet inte hur det är i skolan nu för tiden, kanske tycker eleverna att de kan mer än sina lärare också eller inte respekterar dem på andra sätt. Hade ett par lärare som jag gillade på gymnasiet. På en av dessas lektion var det en i klassen som inte visade respekt. Låg och sov på bänken. Då gick han (läraren) ut och rökte pipa

Skrivet av frong:

Respekt förtjänar man, det ges inte för att man har åldern inne. Vissa verkar tro att man skall ges respekt oavsett hur man uppträder och beter sig.

Tycker faktiskt man ska visa respekt ALLTID och oavsett ålder.
Sen om någon inte visar en själv respekt behöver man inte ge nån tillbaka.
Men går man in med attityden "vem fan är du då" så brukar det sällan bli nån vänskap.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Man ska alltid utgå från att äldre har mer erfarenhet och kan mer. Sen kan man absolut vara en idiot även om man är äldre.

Vet inte hur det är i skolan nu för tiden, kanske tycker eleverna att de kan mer än sina lärare också eller inte respekterar dem på andra sätt. Hade ett par lärare som jag gillade på gymnasiet. På en av dessas lektion var det en i klassen som inte visade respekt. Låg och sov på bänken. Då gick han (läraren) ut och rökte pipa

Fast det är inte så. Det är en jäkla skillnad på skola, det är positionen som avgör om en lärare ska ha respekt inte åldern.

Om du sätter dig i skolbänken, ska läraren lyssna på dig mer bara för att du är äldre?

Erfarenhet är inte nödvändigtvis ålder och det bevisas gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast det är inte så. Det är en jäkla skillnad på skola, det är positionen som avgör om en lärare ska ha respekt inte åldern.

Om du sätter dig i skolbänken, ska läraren lyssna på dig mer bara för att du är äldre?

Erfarenhet är inte nödvändigtvis ålder och det bevisas gång på gång.

Nej men det var för att bevisa min poäng.

Man ska alltid visa äldre respekt. Visar det sig att denne är en idiot eller respektlös tillbaka behöver man inte fortsätta med det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tycker att året 2020 ändrade rätt mkt på folk, även på mig.

Varje dag nuförtiden när man är på firman och fikar eller så och ställer en fråga så får man aldrig ett svar. Alla ska bara skämta och hålla på och dryga. Har även blivit mkt mer "banter" rent allmänt både på jobbet och hemma, vilket lett till att vi rätt ofta nuförtiden är rätt sura när vi jobbar, då ingen längre ger ett bra svar. Kan själv tycka att jag blivit lite dryg också och har ingen direkt motivation att göra eller svara på något. Kan tycka det är rätt skönt att bara vara själv och sköta sitt. Tycker det är rätt jobbigt ibland när folk ringer och ringer och hit och dit.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Mycket enkelt. Förr i tiden, säg typ 15-20 år sedan och längre tillbaks, så var det bara nördar och branschfolk som använde internet. Det var mycket mindre och man hade typ något gemensamt med alla.

Nu för tiden så använder alla internet. Sociala medier är fullt med byfånar och idioter som man ignorerar i det fysiska livet men som nu har en anslagstavla där de kan skrika ut alla sina idiotiska idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tycker att året 2020 ändrade rätt mkt på folk, även på mig.

Varje dag nuförtiden när man är på firman och fikar eller så och ställer en fråga så får man aldrig ett svar. Alla ska bara skämta och hålla på och dryga. Har även blivit mkt mer "banter" rent allmänt både på jobbet och hemma, vilket lett till att vi rätt ofta nuförtiden är rätt sura när vi jobbar, då ingen längre ger ett bra svar. Kan själv tycka att jag blivit lite dryg också och har ingen direkt motivation att göra eller svara på något. Kan tycka det är rätt skönt att bara vara själv och sköta sitt. Tycker det är rätt jobbigt ibland när folk ringer och ringer och hit och dit.

Trist ställe Du jobbar på, svårt att värja sig också, man blir ju del av kulturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Man ska alltid utgå från att äldre har mer erfarenhet och kan mer. Sen kan man absolut vara en idiot även om man är äldre.

Vet inte hur det är i skolan nu för tiden, kanske tycker eleverna att de kan mer än sina lärare också eller inte respekterar dem på andra sätt. Hade ett par lärare som jag gillade på gymnasiet. På en av dessas lektion var det en i klassen som inte visade respekt. Låg och sov på bänken. Då gick han (läraren) ut och rökte pipa

Tycker faktiskt man ska visa respekt ALLTID och oavsett ålder.
Sen om någon inte visar en själv respekt behöver man inte ge nån tillbaka.
Men går man in med attityden "vem fan är du då" så brukar det sällan bli nån vänskap.

Ja, alltså normalnivån är ju "0" och då skall man vara respektfull.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej kära Sweclockers hoppas att alla har det bra. Alltså en sak jag tänkt på (redan innan Corona) bör tilläggas är att många har blivit rent otrevliga & dryga på nätet mot personer de aldrig över huvud taget träffat.
Det kan räcka med att man skriver en enkel fråga i en grupp på Facebook så är det alltid nån som ska spela allan.

När jag var yngre och sysslade med BBS:er var det ändå samma sak. Sen även på IRCs stohetstid. Så jag vetifan, tror det alltid varit så.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

På förekommen anledning här är ett exempel på hur man i mitt tycke inte skall bete sig på ett forum, när man dessutom uppmanar en annan medlem att lämna forumet så har man passerat en tydlig gräns...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1629140-hur-sla-ihop-d...