Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Tack! Takluckan och däckslitage var högre upp på min lista och hade råkat skrolla ner så missade. Tror dessvärre det är första MCUn.

Länkarmarna är det jag är oroligast för, han visste ej om de bytts (femte ägare efter leasingfirma) och har bara haft den i 6 månader då han tydligen flyttar och nya bostaden ej var laddare vilket jag tänker är en fair anledning.

Är spännande hur den bilen delar. De som har bilen tycker de flesta att det är en fantastisk bil, andra säger de aldrig skulle köpa en begagnad sådan. Den har trots allt gått 18 000 mil också.

En beggad Merca S-klasse kostar också en del att hålla rullande. Man får mycket bil för pengarna.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite när jag varit ute och åkt i helgen. De gånger jag svängt vänster i en cirkulationsplats så har jag försökt sätta mig in hur svårt det skulle vara att trycka på en knapp i samma rörelse när man vrider ratten från vänster, förbi mitten och sedan åt höger ut ur cirkulationsplatsen. Visst, kör man som Ken Block som om det vore Gymkhana och snurrar på ratten galet fort, då förstår jag att det blir tight att koordinera knapptryckningen rätt. Kör man lugnt och fint så har man ganska gott om tid att få till det.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

En beggad Merca S-klasse kostar också en del att hålla rullande. Man får mycket bil för pengarna.

Det har du helt rätt i och då har jag dessutom free supercharge.
Tack för orden, det gör det lite lättare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Har funderat lite när jag varit ute och åkt i helgen. De gånger jag svängt vänster i en cirkulationsplats så har jag försökt sätta mig in hur svårt det skulle vara att trycka på en knapp i samma rörelse när man vrider ratten från vänster, förbi mitten och sedan åt höger ut ur cirkulationsplatsen. Visst, kör man som Ken Block som om det vore Gymkhana och snurrar på ratten galet fort, då förstår jag att det blir tight att koordinera knapptryckningen rätt. Kör man lugnt och fint så har man ganska gott om tid att få till det.

Det är bara ett problem i de cirkulationsplatser där man måste vrida ratten så pass mycket att man inte längre håller vänsterhanden vid knapparna. De är det väldigt svårt att veta exakt var knapparna är och träffa rätt knapp utan att kolla på ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är bara ett problem i de cirkulationsplatser där man måste vrida ratten så pass mycket att man inte längre håller vänsterhanden vid knapparna. De är det väldigt svårt att veta exakt var knapparna är och träffa rätt knapp utan att kolla på ratten.

Är knapparna lätta att känna sig fram till? Jag tycker generellt i de bilar jag kört att det är svårt att känna sig fram till rätt knapp, utan man får ofta titta på ratten för att trycka rätt. En spak är ju en väldigt simpel sak att hitta då det är en grovmotorisk rörelse och det krävs inte att man känner sig fram. Den sitter alltid på samma ställe oavsett rattens läge och det är bara upp eller ner.

Nu är det väldigt sällan som jag kör med båda händerna på ratten, men säg att höger hand är på ratten och knapparna för blinkers sitter på vänster sida. Istället för att bara enkelt upp med armen och trycka ner/upp en spak, så ska den vänstra handen placeras på ratten för att sedan känna sig fram till rätt knapp. Nu har jag själv inte provat detta i verkligheten, men för mig känns detta omöjligt som en bättre/säkrare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En knapp är bättre än en spak för en sådan sak som som skall togglas på/av som blinkers och sen återgå till ursprungsläget, en spak måste man flytta handen för att använda och spaken i sig rör sig vilket är en mer komplex lösning på problemet.

Håller inte med om att en knapp automatiskt är bättre än en spak för sånt som ska togglas av/på. En touchknapp kan bara ge en signal, och det är att knappen tryckts ner. En spak kan föras i ett läge och hållas kvar där, och sedan manuellt föras tillbaka, eller fjädra tillbaka. Visst, det medför lite mekanik som kostar några kronor men det är intuitivt och man har bra kontroll.

Om man nu inte vill ha all mekanik, så kan man ju göra en spak som bra fjädrar tillbaka till centrum, och där varje riktning symboliserar en knapptryckning. Då får man även fram och bak för helljus. Då blir det i princip en uppsättning knappar men som aktiveras som en digital joystick snarare än som knappar. Visst, lite mer komplext än en touchknapp, men väldigt intuitivt, och det är ju trots allt en bil som ska kunna framföras på ett säkert och kontrollerat sätt, inte en leksak. Om gränsen för hur komplex en bil får bli går vid blinkersspaken så blir jag orolig. Samtidigt kan man ha elstyrda fläktspjäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Är knapparna lätta att känna sig fram till? Jag tycker generellt i de bilar jag kört att det är svårt att känna sig fram till rätt knapp, utan man får ofta titta på ratten för att trycka rätt. En spak är ju en väldigt simpel sak att hitta då det är en grovmotorisk rörelse och det krävs inte att man känner sig fram. Den sitter alltid på samma ställe oavsett rattens läge och det är bara upp eller ner.

Nu är det väldigt sällan som jag kör med båda händerna på ratten, men säg att höger hand är på ratten och knapparna för blinkers sitter på vänster sida. Istället för att bara enkelt upp med armen och trycka ner/upp en spak, så ska den vänstra handen placeras på ratten för att sedan känna sig fram till rätt knapp. Nu har jag själv inte provat detta i verkligheten, men för mig känns detta omöjligt som en bättre/säkrare lösning.

Nja knapparna känner man var de är via distansen från kanten på ratten, så länge man har en fast punkt att alltid utgå från så är det väl inga problem att hitta knapparna, problemet blir väl snarare när man ställs inför en situation där man vrider ratten annorlunda från hur man tidigare gjort och du kanske inte ens vet om ratten är inverterad utan att titta på den. Men man kan nog vänja sig vid 99% av alla situationer där också med tiden. Nu har jag ingen Plaid själv men kört olika flera gånger. Man märker att lösningen är anpassad efter USA där de knappt har rondeller och folk vill äta motorväg med endast vänsterhanden på ratten.

Skrivet av Lidodido:

Håller inte med om att en knapp automatiskt är bättre än en spak för sånt som ska togglas av/på. En touchknapp kan bara ge en signal, och det är att knappen tryckts ner. En spak kan föras i ett läge och hållas kvar där, och sedan manuellt föras tillbaka, eller fjädra tillbaka. Visst, det medför lite mekanik som kostar några kronor men det är intuitivt och man har bra kontroll.

Om man nu inte vill ha all mekanik, så kan man ju göra en spak som bra fjädrar tillbaka till centrum, och där varje riktning symboliserar en knapptryckning. Då får man även fram och bak för helljus. Då blir det i princip en uppsättning knappar men som aktiveras som en digital joystick snarare än som knappar. Visst, lite mer komplext än en touchknapp, men väldigt intuitivt, och det är ju trots allt en bil som ska kunna framföras på ett säkert och kontrollerat sätt, inte en leksak. Om gränsen för hur komplex en bil får bli går vid blinkersspaken så blir jag orolig. Samtidigt kan man ha elstyrda fläktspjäll.

Har du testat att köra med knappar? Det känns som de flesta av de som säger att konceptet med knappar inte är bra har inte ens testat, tror som sagt det går att göra det riktigt bra om man tänker till några fler varv. Jag tycker att konceptet är väldigt bra men det är dåligt utfört i Teslorna. Tog mig lika lång tid att vänja mig vid att trycka på en knapp som det tog att vänja sig vid regenereringen i en elbil, dvs 15 minuters körning. Problemet är som sagt att vid vissa situationer vet man inte var knapparna är och måste tänka på i vilken orientering ratten är för att veta vilken knapp man skall trycka på i den lösning som Tesla valt.

Det finns inget som är mer intuitivt med en spak framför knappar utan det är bara något man vant sig vid, sätter du någon som aldrig sett en bil tidigare lär de hitta knapparna före spaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har du testat att köra med knappar? Det känns som de flesta av de som säger att konceptet med knappar inte är bra har inte ens testat, tror som sagt det går att göra det riktigt bra om man tänker till några fler varv. Jag tycker att konceptet är väldigt bra men det är dåligt utfört i Teslorna. Tog mig lika lång tid att vänja mig vid att trycka på en knapp som det tog att vänja sig vid regenereringen i en elbil, dvs 15 minuters körning. Problemet är som sagt att vid vissa situationer vet man inte var knapparna är och måste tänka på i vilken orientering ratten är för att veta vilken knapp man skall trycka på i den lösning som Tesla valt.

Det finns inget som är mer intuitivt med en spak framför knappar utan det är bara något man vant sig vid, sätter du någon som aldrig sett en bil tidigare lär de hitta knapparna före spaken.

Inte blinka med knappar nej, men har testat använda andra knappar på ratten i en rondell och jag har alltid behövt vänta tills jag kör ut ur rondellen. Helt värdelöst. Tror dig när du säger att det funkar i alla situationer utom rondeller, problemet är att när det gäller trafik måste det funka i alla situationer.

Kan väl köpa att man snabbare hittar knapparna om man aldrig sett en blinkersspak förr, men de flesta bilförare har någon form av körkort och har provat köra förr. Vet man väl att spaken sitter på vänster sida så vet man att uppåt innebär höger och nedåt innebär vänster, eftersom man för spaken i samma riktning som ratten. Första gången jag satt bakom ratten på en bil så visste jag precis hur jag skulle blinka och behövde aldrig ens fundera. Hade dom satt knapparna vid sidan om varandra så kanske det hade varit lite mer intuitivt, men som sagt med ratten i 90 grader ryker ändå all sådan logik. Spaken i sig är inte intuitiv, men dess placering och det faktum att man för spaken åt samma håll som man tänkt föra ratten är väldigt intuitivt.

Sen, återigen, vissa saker behöver inte uppfinnas på nytt. Knapparna medför ingen som helst nytta, utan är på sin höjd lika bra när man vant sig "förutom vissa situationer", och varför ska man då ändra på det? Dvorak vore bättre som tangentbordsstandard än Qwerty, men Qwerty har rotat sig fast. Don't fix what ain't broken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Inte blinka med knappar nej, men har testat använda andra knappar på ratten i en rondell och jag har alltid behövt vänta tills jag kör ut ur rondellen. Helt värdelöst. Tror dig när du säger att det funkar i alla situationer utom rondeller, problemet är att när det gäller trafik måste det funka i alla situationer.

Kan väl köpa att man snabbare hittar knapparna om man aldrig sett en blinkersspak förr, men de flesta bilförare har någon form av körkort och har provat köra förr. Vet man väl att spaken sitter på vänster sida så vet man att uppåt innebär höger och nedåt innebär vänster, eftersom man för spaken i samma riktning som ratten. Första gången jag satt bakom ratten på en bil så visste jag precis hur jag skulle blinka och behövde aldrig ens fundera. Hade dom satt knapparna vid sidan om varandra så kanske det hade varit lite mer intuitivt, men som sagt med ratten i 90 grader ryker ändå all sådan logik. Spaken i sig är inte intuitiv, men dess placering och det faktum att man för spaken åt samma håll som man tänkt föra ratten är väldigt intuitivt.

Sen, återigen, vissa saker behöver inte uppfinnas på nytt. Knapparna medför ingen som helst nytta, utan är på sin höjd lika bra när man vant sig "förutom vissa situationer", och varför ska man då ändra på det? Dvorak vore bättre som tangentbordsstandard än Qwerty, men Qwerty har rotat sig fast. Don't fix what ain't broken.

Då tycker jag du skall prova så du faktiskt vet hur det är att använda dem istället för att bara anta hur det är. Problemet uppstår inte i alla rondeller t.ex. utan det är i specifika sådana.

Och om vi höll kvar vid sådant som “vi alltid gjort” bara av den anledningen så hade vi inte haft någon utveckling alls. På längre sikt kan jag komma på massvis med scenarion där avsaknaden av spakar kommer spela roll. T.ex. när självkörning nivå 4 börjar rulla ut så lär vi få rattar som fälls in och ut beroende på om du eller bilen kör vilket kommer fungera mycket bättre om vi inte har spakar där.

Så länge lösningen inte är sämre än den som den ersätter så har vi något att vinna på att förenkla, problemet nu är som sagt att lösningen är sämre i vissa specifika situationer men jag tror som sagt det går att lösa trots att hålla kvar vid konceptet.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med alla laddningsappar och dylikt, litar ni blint på apparna eller har ni "nöd laddbricka/laddkort" i bilen med? Isåfall vilka brickor/kort ska man skaffa?

Får snart min elbil levererad så sitter och fixar med laddnings appar och dylikt nu.
Jag kommer kunna ladda hemma för det mesta så är inte intresserad av någon typ av abonnemang men gillar att vara lite förberedd, lär ju behöva ladda ute någon gång då och då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hur gör ni med alla laddningsappar och dylikt, litar ni blint på apparna eller har ni "nöd laddbricka/laddkort" i bilen med? Isåfall vilka brickor/kort ska man skaffa?

Får snart min elbil levererad så sitter och fixar med laddnings appar och dylikt nu.
Jag kommer kunna ladda hemma för det mesta så är inte intresserad av någon typ av abonnemang men gillar att vara lite förberedd, lär ju behöva ladda ute någon gång då och då

Är väl bättre nu men när jag började köra elbil så blev det ibland problem med apparna så jag gick över till kort istället som varit mycket stabilare. Hade allt tillsammans i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hur gör ni med alla laddningsappar och dylikt, litar ni blint på apparna eller har ni "nöd laddbricka/laddkort" i bilen med? Isåfall vilka brickor/kort ska man skaffa?

Får snart min elbil levererad så sitter och fixar med laddnings appar och dylikt nu.
Jag kommer kunna ladda hemma för det mesta så är inte intresserad av någon typ av abonnemang men gillar att vara lite förberedd, lär ju behöva ladda ute någon gång då och då

Jag använder för det mesta kort/bricka. Klart man kan klara sig fint på appar också, men ett par gånger har jag stött på problem när laddningen till exempel befunnit sig i en parkeringshall med uselt nät. Sen så vill man ju gärna ha åtminstone ett alternativ som funkar på många ställen om nu telefonen skulle ha blivit stulen eller gått sönder eller så.

EU presenterade också ny lagstiftning gällande offentlig laddning här i somras, enligt vilken laddare på minst 50kw ska kunna ta kortbetalning. När lagstiftningen träder i kraft är osäkert ännu, men övergångstiden borde väl inte vara så lång. Norge har väl redan motsvarande lagstiftning, om jag har förstått saken rätt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hur gör ni med alla laddningsappar och dylikt, litar ni blint på apparna eller har ni "nöd laddbricka/laddkort" i bilen med? Isåfall vilka brickor/kort ska man skaffa?

Får snart min elbil levererad så sitter och fixar med laddnings appar och dylikt nu.
Jag kommer kunna ladda hemma för det mesta så är inte intresserad av någon typ av abonnemang men gillar att vara lite förberedd, lär ju behöva ladda ute någon gång då och då

Jag har kort från InCharge, Eon och Fortum. Verkar täcka de flesta laddare. Ibland när jag inte vet vilket kort en viss laddare tar emot så testar jag.

Tycker det funkar mycket smidigare med kort än appar. Ser många som håller på med appar och det strular, brukar rekommendera dem att skaffa kortet istället

Permalänk
Medlem

VW ID4 & ID5 blir uppdaterade med större elmotorer, större display, nyare mjukvara 4.0 och upp till 175Kw Dc. Säkert bättre Cpu också då menyerna verkar flyta så mycket bättre.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

VW ID4 & ID5 blir uppdaterade med större elmotorer, större display, nyare mjukvara 4.0 och upp till 175Kw Dc. Säkert bättre Cpu också då menyerna verkar flyta så mycket bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=fIyjtaaxzsA

Ryktena stämmer då, och det kommer med andra ord till 99% även gälla Skoda Enyaq. Ryktena sa ju först att det skulle gälla för bilar som produceras vecka 42 men det verkar ju bli senare, kollade inte på hela videon så jag vet inte om han sa nåt om datum.

Snabbare infotainment hade helt klart varit trevligt, mer acceleration vet jag inte om jag behöver så det är väl effektiviteten som vore kul att ha mer av. Men kul att dom faktiskt skrämmer upp den så här istället för att vänta till facelift, om än det innebär fler kombinationer av hårdvara och mjukvara som ska förvaltas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Brottas med det där också. Det är bara så eländigt att se en bakhjulsdriven VW för 800tkr och tvingas acceptera att det inte blir bättre. Och snart kommer VW/Xpeng- och Audi/SAIC-bilar. Vilka har vi kvar då i den klassen? BMW som tänker bygga V8-bilar tills 2035 och gör kompromissade elbilar (iX3, i4, i5) under tiden? Mercedes som kostar 740tkr bara att få fyrhjulsdriven (EQE innan någon som helst utrustning)?

Så om valet står mellan en dyr VAG-bil, för att dom helt enkelt inte KAN bygga billigare just nu.
Eller en Kina-bil som utvecklats i Göteborg? Vet inte vilket som är värst.

För alla som läser det här och rullar ögonen, och tänker: vilket jäkla i-landsproblem. Jag vet! Men det suger ändå.

Frågan är dock om man hellre bär kostnaden av en Model S (LR), hellre än en dyr VAG-bil (ID7) eller en betydligt mer prisvärd Kina-bil (001/P4)?

Sedan prissänkningen av Model S LR och Plaid hamnade dessa båda plötsligt på min intresselista. "Vadå, tänker du byta bil redan?" Det är en fråga som jag har fått många gånger. I dom flesta fall är jag bara nyfiken, men ibland finns ett välmotiverat byte på gång.
Igår åkte jag till Tesla Store & Service här i Uppsala. Inte varit där tidigare. Sedan i mars har man haft en Model S Plaid i "klämrummet" (Show room) och nu sedan i mitten av augusti även en vit Plaid för provkörning.

Vita bilar generellt och Teslor i synnerhet är urtråkigt. Som tur är, iom prissänkningen, ingår alla färger i priset. Schysst!

Igår var fokus på interiör, infotainment och ljud. Illa medveten om Teslas besvär med byggkvaliteten nagelfor jag hela förarmiljön. I negativ bemärkelse, drogs ögonen direkt till en "bruten" linje som går från dörr till konsolen. Perfekt på passagerarsidan. Off med flera mm på förarsidan. Vidare kändes skrollhjulen inte i nivå med en bil för drygt en miljon.

I positiv bemärkelse kändes och upplevdes det mesta andra väldigt bra. Det luktade premium, stolarna var enormt sköna, de matta kolfiberdelarna var precis så som jag önskade att jag hade i min vardagsbil.

Skärmarna, de är ju två, har en krispighet som man kan vara nöjd med långt framöver. Svärta och upplösning var utmärkt. Men det här med HUD verkar vara något fullkomligt främmande för Tesla. Representanterna på plats förväxlade vad jag sa, när jag nämnde det, med att det inte finns i M Y och 3, men "här finns det!". Släppte det där. Vidare kan man säga att hur snabbt man kan växla mellan låtar, appar och deras innehåll begränsas bara av uppkopplingshastigheten. Imponerande. Nog det bästa jag har upplevt i en bil.

Ljudet var det ja. Bilen i hallen var i show room-läge. Det innebär bland annat att volymen från Spotify begränsas rejält. "Högsta" volym motsvarade ca. 2-3 för DAB-radio (på en 13-gradig skala, har jag för mig). För att uppleva ljudet fullt ut föreslog dom en provkörning av en S Plaid som var upplåst på den punkten. Ok. Den tanken fanns inte inför besöket, men otillfredsställd och nyfiken gav jag efter. Bokade en provkörning till idag.

Fick "30-40min" på mig. Åkte snabbaste vägen till E4:n. På vägen upptäcker jag en väldigt mjuk acceleration. Bilen var inställd på chill-mode. Ändrar snabbt till Sport. Bilen vaknar till. Testar fjädringslägena, hög, medel, låg och auto. Auto gör ett väldigt bra jobb. Under provkörningen i högre hastighet slås jag av hur snäll och trevlig den kändes i 137km/h (ca 85mph). Otroligt skön. Tyst och odramatiskt. Varför den var begränsad till denna hastighet kan jag bara spekulera om. Någon slags valet-läge, auto-steer-begränsning eller dylikt? Åker av vid norra avfarten E4, Uppsala. Dom som vet, vet att här kör man från en rondell till nästa (och till nästa). Nu blir man påmind om varför avsaknaden av spakar nog blir svårt att leva med. Åker vidare in på mindre vägar, tar fartgupp och förhöjda cykelbanor, sådana som fordrar att man lämnar företräde för cyklister och gångare. Vid minst tre tillfällen vid dylika gupp hasar stänkskärmarna i! Haha... hört sedan länge från andra med Model Y att Teslas egna stänkskärmar är helt enkelt för långa. Trodde någonstans att detta inte var ett problem längre.

Ett snabbt besök och sök på Tässla.se visar att det finns alternativ. Nåväl.

Över tågspår och gupp känner jag efter hur mycket rörelser överförs från underlag till kropp och huvud. Luftfjädringen gör återigen sitt. Det är mycket bra. Bättre än i min GT. Annorlunda men också bättre. Jämfört med Zeekr 001 (med luftfjädring) är det svårt att avgöra. Dött lopp i nuläget. Skulle behöva köras på samma underlag back-2-back.

"Accelerationen då?", tänker kanske någon. Färskt i minnet har jag då Zeekr 001 med drygt 540hk och min GT med 585hk (något högre som uppvärmd och över 70%-batterinivå - se Tesla Björns Autabahn-videor). På tillbakavägen, återigen på E4:an har jag tur när jag svänger upp på påfarten. Inte en bil bakom på påfarten eller på E4: n(!). Saktar ner till 50km/h med Plaid-läget påslaget. Trycker plattan i mattan och grymtar till tills bilen återigen begränsar vid 137km/h. Herrejösses. Adrenalinutsöndringen är palpabel. Jag har aldrig aldrig varit med om något liknande på fyra hjul. Det är imponerande på så många plan. Hur lättillgänglig kraften är, kontrollen och det odramatiska i den samtidigt hissnande känslan. Det är det här man köper en Plaid för. Så liten som prisskillnaden (procentuellt) är idag mellan LR och Plaid. Man bör ta Plaid. Om inte annat för dom bättre bromsarna, och förstås, kolfiberdetaljerna.

Och så slutligen, ljudet då? När man nu har en bil som drygt 1000 tysta hästkrafter. Hur är ljudanläggningen?
Stod stilla på parkeringen efter körningen i 10-15 minuter och bara lyssnade igenom gamla "referenslåtar". Och j#vlar i havet! Hittills hade jag avfärdat bilen som alldeles för dyr i förhållande till vad man får - trots upplevelsen från körningen och ffa. accelerationen. Men nu blev det jobbigt. Det lät så förbaskat bra. Klart, välavrundade höga toner, fantastisk ljudscen och basen hade ett dundrande och mullrande som normalt inte förekommer i "vanliga bilar". I en låt där man bl.a. knackar och dunkar på en ytterdörr, skickade ljudsystemet fullkomligt övertygande dunkande, vibrerande ljud genom min kropp.

Nu efter att ha smällt alla intryck av två Model S Plaid 2023 känner jag så här:
Jag inte skiljas från så mycket pengar som Tesla fortfarande begär för den här bilen. Dels för att jag har svårt att motivera varför jag ska lägga så här mycket pengar på en bil i första taget, och i andra taget när den dessutom "lider" av fortsatta Tesla-problem med kvaliteten. På provkörningsbilen var vänster bakpanel och lucka fullkomligt off. Panelen såg liksom inte ens ut vara rätt utformad, som att dimensionerna var fel. Men på insidan var bilen bättre än den i show-rummet. Men sådan här slags lotteri med vilka fel man får i sin 1,3 miljoners bil ska man inte ens behöva fundera på. Det ska banne mig bara vara schysst. Som med min, jäkla, Kia. På Zeekrs förproduktionsbilar var kvaliteten redan mycket bättre än dessa Teslor. Ställde en retorisk fråga till en av representanterna i klämrummet. Varför säljer man sin Model S, varför dyker det upp så många lågmila Model S på Blocket? Jag har åtminstone en aning. Och nu med sådana tilltag som prissänkningar om 209tkr över en natt lär fler tänka till innan man slår till på en sån här bil.

I en Model S Plaid:

  • Åker man väldigt bekvämt och har en världens bästa drivlinor.

  • Är ljudsystemet en fullständig fullträff.

  • Är mjukvara och gränssnitt marknadsledande även om nödvändiga spakar saknas och skrollhjul känns sådär.

  • Får man inte vara för noga med (bygg)kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men kul att dom faktiskt skrämmer upp den så här istället för att vänta till facelift, om än det innebär fler kombinationer av hårdvara och mjukvara som ska förvaltas.

Får samtidigt känslan av att de totalt ber oss befintliga ägare att dra nåt gammalt över oss och säger att de aldrig kommer fixa mjukvaran i befintliga bilar - och blir snarare ännu mer negativ när de som du skriver får in ännu mer olika hårdvaror att testa av vilket gör att jag tror de kommer ÄNNU längre ifrån att klara att hantera sin mjukvara på ett vettigt sätt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Får samtidigt känslan av att de totalt ber oss befintliga ägare att dra nåt gammalt över oss och säger att de aldrig kommer fixa mjukvaran i befintliga bilar - och blir snarare ännu mer negativ när de som du skriver får in ännu mer olika hårdvaror att testa av vilket gör att jag tror de kommer ÄNNU längre ifrån att klara att hantera sin mjukvara på ett vettigt sätt.

Tror själva kodbasen för funktionerna kommer vara rätt lik, men drivrutiner och UI kommer skilja sig åt. Det svåra blir nog att paketera ihop funktionerna och få ut de, snarare än att uppdatera koden i sig. Men jag gissar bara, är ingen utvecklare själv.

Många av utmaningarna för VAG har varit brister i styrenheter och annat som helt enkelt inte varit designade för att kunna genomföra uppdateringar som tagit så lång ris. Dels 12v-batteriet men dels stabilitet osv. När de fått allt sånt på plats så finns förutsättningarna att uppdatera mer regelbundet. Skoda rullar ju ut en förberedande uppdatering för nyare versioner till de äldre bilarna as we speak. Har tagit orimligt lång tid men när bitarna väl är på plats tror jag iaf vi får det mest kritiska - dvs förvärmning. Kanske naiv men är rätt övertygad om det.

Men något Tesla kommer de aldrig bli. Skulle inte satsa mina pengar på att vi får Steam och pruttkuddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tack! Takluckan och däckslitage var högre upp på min lista och hade råkat skrolla ner så missade. Tror dessvärre det är första MCUn.

Länkarmarna är det jag är oroligast för, han visste ej om de bytts (femte ägare efter leasingfirma) och har bara haft den i 6 månader då han tydligen flyttar och nya bostaden ej var laddare vilket jag tänker är en fair anledning.

Är spännande hur den bilen delar. De som har bilen tycker de flesta att det är en fantastisk bil, andra säger de aldrig skulle köpa en begagnad sådan. Den har trots allt gått 18 000 mil också.

Är en fantastisk bil, så länge man kan hålla sig borta från Tesla Servicecenter och reperationer. Blir rätt lätt ganska dyrt.
Min 2016 har rullat 32000mil och älskar den fortfarande lika mycket. Men med den beska smaken av reperationer senaste månaderna.

Har inne den just nu och ska byta bakre länkarmar där fram, fixa vindbruset på vänster sidoruta fram och ett metalliskt ljud i luftkonditioneringen. Fick en estimerad kostnad på 18000kr först. Nu är den uppe i 52000kr....... Min totala repairbill för senaste månaderna ligger nog runt 120000kr.

Sitter och åker runt i en diesel-SUV och kan inte vänta på att få tillbaka Teslan ändå.....

Skulle säkert kunnat göra en hel del själv på bilen och kommit betydligt billigare undan, men har varken haft tid eller ork. Då får man helt enkelt hosta upp och se glad ut.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är en fantastisk bil, så länge man kan hålla sig borta från Tesla Servicecenter och reperationer. Blir rätt lätt ganska dyrt.
Min 2016 har rullat 32000mil och älskar den fortfarande lika mycket. Men med den beska smaken av reperationer senaste månaderna.

Har inne den just nu och ska byta bakre länkarmar där fram, fixa vindbruset på vänster sidoruta fram och ett metalliskt ljud i luftkonditioneringen. Fick en estimerad kostnad på 18000kr först. Nu är den uppe i 52000kr....... Min totala repairbill för senaste månaderna ligger nog runt 120000kr.

Sitter och åker runt i en diesel-SUV och kan inte vänta på att få tillbaka Teslan ändå.....

Skulle säkert kunnat göra en hel del själv på bilen och kommit betydligt billigare undan, men har varken haft tid eller ork. Då får man helt enkelt hosta upp och se glad ut.

Är väl det som är nackdelen med dyrare elbilar. Man kan räkna hem en bil som är "lyxigare" än vad man hade haft råd med om man köpte ICE-bil med tanke på de låga drivmedelskostnaderna. Reparationer kan dock dra iväg ordentligt. Ännu lättare att tänja på sin budget och köpa nåt som riskerar bli väldigt dyrt om nåt pajar. Gäller så klart även ICE-bilar, men där kan man inte spara pengar på drivmedel och då är det lättare att inse när en bil är för dyr för ens eget bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Får samtidigt känslan av att de totalt ber oss befintliga ägare att dra nåt gammalt över oss och säger att de aldrig kommer fixa mjukvaran i befintliga bilar - och blir snarare ännu mer negativ när de som du skriver får in ännu mer olika hårdvaror att testa av vilket gör att jag tror de kommer ÄNNU längre ifrån att klara att hantera sin mjukvara på ett vettigt sätt.

Fast så har det väl alltid funkat med VAG, de gör på sin höjd lite buggfixar i ett par år och går sen vidare till facelift/ny modell. Skillnaden den här gången är väl att man lovade en hel massa saker vid lansering som sen aldrig infriades.

Med det sagt så har jag nu fått ID4 uppdaterad från 2.4 till 3.2 och en del saker har faktiskt blivit bättre men det är lite tidigt att säga så mycket mer än så. Plug&charge är aktiverat, bilens position syns numera i appen, man kan ha flera användarkonton till samma bil...lite sånt. Samt säkert ett gäng justeringar, som att filhållningsassistenten gör lite mer rimligt motstånd.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är väl det som är nackdelen med dyrare elbilar. Man kan räkna hem en bil som är "lyxigare" än vad man hade haft råd med om man köpte ICE-bil med tanke på de låga drivmedelskostnaderna. Reparationer kan dock dra iväg ordentligt. Ännu lättare att tänja på sin budget och köpa nåt som riskerar bli väldigt dyrt om nåt pajar. Gäller så klart även ICE-bilar, men där kan man inte spara pengar på drivmedel och då är det lättare att inse när en bil är för dyr för ens eget bästa.

Jo, men fram till att min hade gått 27000 mil, så hade jag bara bytt bromsbeläggen fram. Sen är det i stort sett bara slitdelar, som på alla bilar. En hel del som jag kunnat byta själv, precis som jag bytte bromsbeläggen själv.
Grejen är väl att dyrare bilar över lag har dyrare reperationer/delar och att Tesla tar runt 2000kr/tim på verkstaden. Men om man inte har tummen mitt i handen och har lite grundläggande verktyg, så är Teslan den bil som jag utan tvekan anser är den bil som varit lättast att meka med själv.
Finns massor av Youtube-klipp på olika typer av reperationer, om man skulle få problem. Så bara att kolla och se om det är något man vågar sig på... innan man bokar tid på verkstaden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej! Har precis hämtat ut en MG 4 standard range, dvs den som går att leasea för 3000sek/månad.

Vad jag kan läsa mig till så ska den ha 3-fas laddning men jag kan bara få den att gå på 16A via en fas, dvs 3,5kw.

Hade BMW i3s innan och den laddade med alla faser. Har inte ändrat något alls i boxen som för övrigt är en Zaptec go. Hjälp och tips mottages gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fast så har det väl alltid funkat med VAG, de gör på sin höjd lite buggfixar i ett par år och går sen vidare till facelift/ny modell. Skillnaden den här gången är väl att man lovade en hel massa saker vid lansering som sen aldrig infriades.

Med det sagt så har jag nu fått ID4 uppdaterad från 2.4 till 3.2 och en del saker har faktiskt blivit bättre men det är lite tidigt att säga så mycket mer än så. Plug&charge är aktiverat, bilens position syns numera i appen, man kan ha flera användarkonton till samma bil...lite sånt. Samt säkert ett gäng justeringar, som att filhållningsassistenten gör lite mer rimligt motstånd.

Vad lovade man? Kom in i elbilsmatchen rätt sent så har nog missat en hel del löften. Snappat upp en del rykten och en del "Vi jobbar på den här och den här funktionen" men inga rena löften om funktioner som skulle komma.

Skrivet av DaBone:

Jo, men fram till att min hade gått 27000 mil, så hade jag bara bytt bromsbeläggen fram. Sen är det i stort sett bara slitdelar, som på alla bilar. En hel del som jag kunnat byta själv, precis som jag bytte bromsbeläggen själv.
Grejen är väl att dyrare bilar över lag har dyrare reperationer/delar och att Tesla tar runt 2000kr/tim på verkstaden. Men om man inte har tummen mitt i handen och har lite grundläggande verktyg, så är Teslan den bil som jag utan tvekan anser är den bil som varit lättast att meka med själv.
Finns massor av Youtube-klipp på olika typer av reperationer, om man skulle få problem. Så bara att kolla och se om det är något man vågar sig på... innan man bokar tid på verkstaden.

Jo det är ju inget Tesla-unikt, eller elbils-unikt för den delen. Luftfjädring brukar ju t.ex kunna bli kostsamt, på alla bilar som har det. Det jag menade var väl mer att det är lätt att lura på sig själv en bil i ett högre segment än man normalt sett hade köpt för att TCO-kalkylen ser så bra ut, men då havererar nåt och så sticker det iväg. På samma sätt som att många inte tänker på att kolla upp vad bilen kostar att försäkra, och när år 3 har passerat så sticker tusenlapparna iväg trots allt.

Sen är väl fördelen just att det finns färre saker som kan haverera Och fördel precis som du säger med Tesla att det finns ett starkt community och massa DIY-grejor och kunskap, vilket kanske behövts med en bristande serviceorganisation. Gott om tredjeparts-prylar också - på gott och ont.

Slår du ut kostnaderna över så många mil och tittar på vilket segment bilen ligger i så kunde det trots allt helt klart ha varit mycket värre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fast så har det väl alltid funkat med VAG, de gör på sin höjd lite buggfixar i ett par år och går sen vidare till facelift/ny modell. Skillnaden den här gången är väl att man lovade en hel massa saker vid lansering som sen aldrig infriades.

Jo, samtidigt har man aldrig släppt nåt så halvfärdigt som id3 och id4 och just då utlovat massa förbättringar som slutade med tid på verkstad för batteribyten och skräp och knappt några nya funktioner...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är en fantastisk bil, så länge man kan hålla sig borta från Tesla Servicecenter och reperationer. Blir rätt lätt ganska dyrt.
Min 2016 har rullat 32000mil och älskar den fortfarande lika mycket. Men med den beska smaken av reperationer senaste månaderna.

Har inne den just nu och ska byta bakre länkarmar där fram, fixa vindbruset på vänster sidoruta fram och ett metalliskt ljud i luftkonditioneringen. Fick en estimerad kostnad på 18000kr först. Nu är den uppe i 52000kr....... Min totala repairbill för senaste månaderna ligger nog runt 120000kr.

Sitter och åker runt i en diesel-SUV och kan inte vänta på att få tillbaka Teslan ändå.....

Skulle säkert kunnat göra en hel del själv på bilen och kommit betydligt billigare undan, men har varken haft tid eller ork. Då får man helt enkelt hosta upp och se glad ut.

Uppskattar att du delar med dig! Är beredd att jag i framtiden kommer behöva hosta upp en del pengar. 375' är det jag ska ge för en P90D Ludicrous från 2015 med free supercharge som gått 18.000 mil vilket jag tycker låter som en schysst deal förutsatt att inget är galet. Gör mig inte så mycket att det är pre-facelift. Just gummilister osv är väl det som jag kan tänka mig är en av de första sakerna som får bytas. Hoppas bara mina länkarmar klarar sig ett tag

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Hej! Har precis hämtat ut en MG 4 standard range, dvs den som går att leasea för 3000sek/månad.

Vad jag kan läsa mig till så ska den ha 3-fas laddning men jag kan bara få den att gå på 16A via en fas, dvs 3,5kw.

Hade BMW i3s innan och den laddade med alla faser. Har inte ändrat något alls i boxen som för övrigt är en Zaptec go. Hjälp och tips mottages gärna.

Skulle kolla med någon annan laddare/kabel och se om du får samma dåliga laddning får du det måste det vara fel på bilen eller så stödjer den inte det fast det står att den ska göra det.

Edit: Vad jag kan se på deras sida så har standard bara 6,6Kw max men luxury varianten har 11KW
Var ett jäkla jobb att hitta på deras sida.
https://www.mgmotor.eu/sv-SE/model/mg4

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Uppskattar att du delar med dig! Är beredd att jag i framtiden kommer behöva hosta upp en del pengar. 375' är det jag ska ge för en P90D Ludicrous från 2015 med free supercharge som gått 18.000 mil vilket jag tycker låter som en schysst deal förutsatt att inget är galet. Gör mig inte så mycket att det är pre-facelift. Just gummilister osv är väl det som jag kan tänka mig är en av de första sakerna som får bytas. Hoppas bara mina länkarmar klarar sig ett tag

Inga problem... Model S är en fantastisk bil, men man bör vara medveten om att en äldre bil kan kosta i reperationer. Speciellt om man inte kan laga den själv. Så bra att ha en buffert för det...
Hört en del gott om Grufman, om man inte vill vända sig till Tesla för reparationen. Kan bli billigare...
EVrepair verkar också få gott omdöme.

Det finns tre länkarmar på den fram, på varje sida. Främre och övre är relativt enkla att byta, medans bakre nog är lätt att byta, men man behöver göra en hjulinställning efteråt. Du hör om de är slitna, då det blir ett "kluckande" ljud vid ojämnheter, gupp och kullerstenar. Ingen aning om hur det ser ut bak, men gissar att de fram slits snabbare i alla fall.

Många som tycker Pre-Facelift är snyggare, men det är ju en smaksak. Sett en del som har folierat sina och kört chrome delete på listerna, vilket jag tycker har varit rätt snyggt. Själv kör jag delvis Chrome delete, så bara i fronten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Får samtidigt känslan av att de totalt ber oss befintliga ägare att dra nåt gammalt över oss och säger att de aldrig kommer fixa mjukvaran i befintliga bilar - och blir snarare ännu mer negativ när de som du skriver får in ännu mer olika hårdvaror att testa av vilket gör att jag tror de kommer ÄNNU längre ifrån att klara att hantera sin mjukvara på ett vettigt sätt.

Skrivet av Lidodido:

Tror själva kodbasen för funktionerna kommer vara rätt lik, men drivrutiner och UI kommer skilja sig åt. Det svåra blir nog att paketera ihop funktionerna och få ut de, snarare än att uppdatera koden i sig. Men jag gissar bara, är ingen utvecklare själv.

Många av utmaningarna för VAG har varit brister i styrenheter och annat som helt enkelt inte varit designade för att kunna genomföra uppdateringar som tagit så lång ris. Dels 12v-batteriet men dels stabilitet osv. När de fått allt sånt på plats så finns förutsättningarna att uppdatera mer regelbundet. Skoda rullar ju ut en förberedande uppdatering för nyare versioner till de äldre bilarna as we speak. Har tagit orimligt lång tid men när bitarna väl är på plats tror jag iaf vi får det mest kritiska - dvs förvärmning. Kanske naiv men är rätt övertygad om det.

Men något Tesla kommer de aldrig bli. Skulle inte satsa mina pengar på att vi får Steam och pruttkuddar.

Min Audi Q4 har spenderat 5 dygn totalt inne hos Audis "kvalitetsprogram", inklusive flera hårdvarubyten. Inte för att det skulle ha varit några problem ur användarens synvinkel, utan för att det behövdes för att uppdatera infotainment och batteriet management system.

Det är mycket pengar att slänga i sjön om de sen tänker sluta med uppdateringar precis som de har fått OTA updates att fungera.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Någon Android Tesla ägare? Klarar man sig som tekiknörd med den kombinationen trots avsaknaden av Android Auto? Själv använder jag väldigt ofta voice kommandot "nyheterna" som jag i Android Auto (använder trådlös android auto som autostartar) har gjort som en shortcut att spela upp det senaste nyheterna från finlandssvenska Yle Radio (jag antar borde gå göra motsvarande med Sveriges radio typ). Jag antar man är tvungen att leva med Teslas egna appar eller har det kommit nån smart Android Auto lösning ännu? Jag använder dessutom YouTube Music då jag har YouTube Premium prenumeration bl.a och lyssnar ofta till mixar jag själv laddat till YouTube, verkar som Tesla endast stöder Spotify?

Vart lite intresserad utav nya Model 3 men är osäker va gäller avsaknaden av Android Auto, avsaknaden av blinkersspaken och Heads-up display vilket jag litegrann fäst mig vid på min Mazda 3 2020.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional