Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Du ska ju blinka vänster om du avser att ta ex tredje avfarten ur rondellen. Men oavsett vad när du väl är inne i en rondell ska du alltid blinka ut.

Men ja, helt off topic 😄

Mja... Jag fick mycket riktigt lära mig som du skriver, att man förutom att blinka ut även ska blinka vänster in om man ska vänster. Det har dock varierat över tid vad gäller detta och nuvarande linje verkar vara att man inte behöver göra det, då detta inte har stått uttryckt utan mer varit en tolkning. Däremot är det fritt att göra det och jag brukar fortfarande göra det framförallt i mindre cirkulationsplatser där det tillför något (i stora går det ofta inte att se nog bra, så där). I Storbritannien verkar de dock köra hårt på att man ska blinka även in i cirkulationsplatser (fast det blir förstås tvärtom med väsntertrafik).

Oavsett så är Teslas lösning dumheter och det handlar inte heller om att det är bättre, utan om att spara pengar. Ferrari har förvisso gjort samma sak, även om de har en (vad jag vet riktig) knapp på varje sida istället för båda på samma, men där försöker de väl påstå att det är mer racing eller något att ha allt på ratten... Det hela är dummare än Citroën som i äldre hade en typ av samlingar av kontroller bredvid ratten där det var en knapp för blinkers (vänster - inget - höger). Se t ex GSA för att se vad jag menar. Ännu roligare blir väl Teslas lösning när de stänger av sig när man inte vill, vilket ofta händer med blinkers när man får svänga åt ena och sedan andra hållet (händer även vid högersväng i en del större cirkulationsplatser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mja... Jag fick mycket riktigt lära mig som du skriver, att man förutom att blinka ut även ska blinka vänster in om man ska vänster. Det har dock varierat över tid vad gäller detta och nuvarande linje verkar vara att man inte behöver göra det, då detta inte har stått uttryckt utan mer varit en tolkning. Däremot är det fritt att göra det och jag brukar fortfarande göra det framförallt i mindre cirkulationsplatser där det tillför något (i stora går det ofta inte att se nog bra, så där). I Storbritannien verkar de dock köra hårt på att man ska blinka även in i cirkulationsplatser (fast det blir förstås tvärtom med väsntertrafik).

Oavsett så är Teslas lösning dumheter och det handlar inte heller om att det är bättre, utan om att spara pengar. Ferrari har förvisso gjort samma sak, även om de har en (vad jag vet riktig) knapp på varje sida istället för båda på samma, men där försöker de väl påstå att det är mer racing eller något att ha allt på ratten... Det hela är dummare än Citroën som i äldre hade en typ av samlingar av kontroller bredvid ratten där det var en knapp för blinkers (vänster - inget - höger). Se t ex GSA för att se vad jag menar. Ännu roligare blir väl Teslas lösning när de stänger av sig när man inte vill, vilket ofta händer med blinkers när man får svänga åt ena och sedan andra hållet (händer även vid högersväng i en del större cirkulationsplatser).

Ska inte göra det till ett större problem än va det är.. ska erkänna att jag inte blinkar så ofta som jag borde 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Konstig logik, lika bra att ta bort säkerhetsbälten också om för få använder det, airbags löser sällan ut och används för lite, bort med skiten.

Folk blir ju knappas mer motiverade att blinka när man tar bort funktioner. Blinkers spakarna är fantastiska uppfinningar. inget jag ens tänker på längre. Handen fäller ut lillfringret automatiskt och petar till dom vid rätt tillfällen.

Vet inte riktigt vart du åker men där jag åker använder de flesta ändå blinkers.

Antar att du missade att jag skrev det hela med en viss glimt i ögat...

Bara för att själva spaken plockats bort, så finns ju ändå blinkerfunktionen kvar. Bara att man använder ett par knappar på ratten istället. Men vissa kan väl inte använda blinkers, om det inte finns en spak för det... precis som många inte kan använda blinkers överhuvud taget, spak eller inte.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Antar att du missade att jag skrev det hela med en viss glimt i ögat...

Bara för att själva spaken plockats bort, så finns ju ändå blinkerfunktionen kvar. Bara att man använder ett par knappar på ratten istället. Men vissa kan väl inte använda blinkers, om det inte finns en spak för det... precis som många inte kan använda blinkers överhuvud taget, spak eller inte.

Först säger du att det är med glimten i ögat och därefter kallar du indirekt de som inte ”kan” blinka utan spak för dåliga förare…

Det är självklart att det är lättare att hitta spaken som är på samma plats hela tiden än att hela tiden hålla koll på hur mycket man har snurrat ratten och lyckas hitta knappen.

Att många inte blinkar har inte att göra med att de inte kan, de är bara lata och skiter i det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Antar att du missade att jag skrev det hela med en viss glimt i ögat...

Bara för att själva spaken plockats bort, så finns ju ändå blinkerfunktionen kvar. Bara att man använder ett par knappar på ratten istället. Men vissa kan väl inte använda blinkers, om det inte finns en spak för det... precis som många inte kan använda blinkers överhuvud taget, spak eller inte.

Att ta bort alternativ är sällan bra, speciellt sådana som använts av alla under lång tid och fungerat bra. Rätt väg hade varit spak och knappar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nya Model 3 verkar bli en bättre bil än tidigare 👍bortsett från det med spakarna då 👎
Vet inte om det går att eftermontera spakar och få det att funka på nya Model 3, det gick ju på Model S har jag sett i några youtubeklipp 👍

Tycker gamla Model 3 hade för högt vägljud och vindbrus för att jag skulle kunna tänka mig en. Den nya verkar ha bättre ljudisolering 🤗👍

En elbil jag ser fram emot är Audi A6 etron wagon. Tycker concept-bilen är jädra läcker 👍👍👍 En eldriven familjekombi, finns inte många sådana på marknaden.
Får se vad den kommer kosta..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Först säger du att det är med glimten i ögat och därefter kallar du indirekt de som inte ”kan” blinka utan spak för dåliga förare…

Det är självklart att det är lättare att hitta spaken som är på samma plats hela tiden än att hela tiden hålla koll på hur mycket man har snurrat ratten och lyckas hitta knappen.

Att många inte blinkar har inte att göra med att de inte kan, de är bara lata och skiter i det.

Vi som använder blinkers börjar oftast blinka innan vi börjar svänga, inte i svängen........

Precis som med alting annat nytt, så vänjer man sig. Antar att du har kört en bil med blinkersknappar på ratten förut, då du har så raka åsikter om detta?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vi som använder blinkers börjar oftast blinka innan vi börjar svänga, inte i svängen........

Absolut. Oftast är ordet. Dock finns det en del undantag som är rätt vanliga, som diskuterats här tex blinka ur en cirkulationsplats. Har aldrig kört en bil utan blinkerspak, däremot har mina senaste bilar alla haft volym och ”skippa till nästa låt” knappar på ratten, som jag använder ofta. Men undviker det när ratten inte står rakt fram, för det är knepigt att nå dem på ett naturligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vi som använder blinkers börjar oftast blinka innan vi börjar svänga, inte i svängen........

Precis som med alting annat nytt, så vänjer man sig. Antar att du har kört en bil med blinkersknappar på ratten förut, då du har så raka åsikter om detta?

Har du någon gång kört i en rondell? De är ganska vanliga där jag bor…

Det finns ju även andra knappar på ratten man vill använda ibland och det försöker man med då och då, främst volym på ljudsystemet men det brukar gå sådär. Bättre att väntanstids man inte svänger längre.

Det är möjligt att man vänjer sig. Men det kan omöjligt vara bättre när det är uppenbart svårare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Du ska ju blinka vänster om du avser att ta ex tredje avfarten ur rondellen. Men oavsett vad när du väl är inne i en rondell ska du alltid blinka ut.

Men ja, helt off topic 😄

Skrivet av MP-Jan:

Man BÖR blinka vänster om man ska svänga vänster i en rondell, men man SKA alltid blinka höger när man ska svänga höger. 🙂

https://youtu.be/YEqPNO1_Wj4?si=F0gQRkpCWbVtbsVJ

Blinkar som en Tesla-ninja vid 2.39. 😁

Skrivet av ztenlund:

Mja... Jag fick mycket riktigt lära mig som du skriver, att man förutom att blinka ut även ska blinka vänster in om man ska vänster. Det har dock varierat över tid vad gäller detta och nuvarande linje verkar vara att man inte behöver göra det, då detta inte har stått uttryckt utan mer varit en tolkning. Däremot är det fritt att göra det och jag brukar fortfarande göra det framförallt i mindre cirkulationsplatser där det tillför något (i stora går det ofta inte att se nog bra, så där). I Storbritannien verkar de dock köra hårt på att man ska blinka även in i cirkulationsplatser (fast det blir förstås tvärtom med väsntertrafik).

Oavsett så är Teslas lösning dumheter och det handlar inte heller om att det är bättre, utan om att spara pengar. Ferrari har förvisso gjort samma sak, även om de har en (vad jag vet riktig) knapp på varje sida istället för båda på samma, men där försöker de väl påstå att det är mer racing eller något att ha allt på ratten... Det hela är dummare än Citroën som i äldre hade en typ av samlingar av kontroller bredvid ratten där det var en knapp för blinkers (vänster - inget - höger). Se t ex GSA för att se vad jag menar. Ännu roligare blir väl Teslas lösning när de stänger av sig när man inte vill, vilket ofta händer med blinkers när man får svänga åt ena och sedan andra hållet (händer även vid högersväng i en del större cirkulationsplatser).

Antar att ni alla talar om cirkulationsplats och nej det finns inget om att man ska Blinka vänster bara något påfund av någon som inte fyller någon funktion. Blinkar inte bilen får man räkna med att den ska fortsätta köra i rondellen, men ska den lämna rondellen eller byta fält i rondellen då ska man blinka.
Transportstyrelsen har en väldigt bra Video om detta på deras sida.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Har sett så många som blinkar vänster i rondell och sedan kör ut, utan att ändra till att blinka åt höger.
Blinkar dom inte då har jag lärt mig att dom ska fortsätta köra i rondellen och blinkar dom då vet jag att dom ska lämna rondellen/byta körfält.

Det är väldigt många med Tesla som inte blinkar ut ur rondeller nu vet jag inte hur många modeller som inte har blinkersspak och om det är därför dom missar. Vist ändra till om det blir bättre utan vilket det inte blir visa saker blir inte bättre av att ändras.
USA har dom inte rondeller så Tesla behöver inte tänka på det då mest tänker på vad dom har för typ av för trafik där.
I Europa finns det massor av rondeller och är mycket smidigare om folk vet hur man kör i dom och använder blinkers på rätt sätt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Antar att ni alla talar om cirkulationsplats och nej det finns inget om att man ska Blinka vänster bara något påfund av någon som inte fyller någon funktion. Blinkar inte bilen får man räkna med att den ska fortsätta köra i rondellen, men ska den lämna rondellen eller byta fält i rondellen då ska man blinka.
Transportstyrelsen har en väldigt bra Video om detta på deras sida.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Har sett så många som blinkar vänster i rondell och sedan kör ut, utan att ändra till att blinka åt höger.
Blinkar dom inte då har jag lärt mig att dom ska fortsätta köra i rondellen och blinkar dom då vet jag att dom ska lämna rondellen/byta körfält.

Det är väldigt många med Tesla som inte blinkar ut ur rondeller nu vet jag inte hur många modeller som inte har blinkersspak och om det är därför dom missar. Vist ändra till om det blir bättre utan vilket det inte blir visa saker blir inte bättre av att ändras.
USA har dom inte rondeller så Tesla behöver inte tänka på det då mest tänker på vad dom har för typ av för trafik där.
I Europa finns det massor av rondeller och är mycket smidigare om folk vet hur man kör i dom och använder blinkers på rätt sätt.

Hela diskussionen handlar egentligen om svårigheten att blinka ut ur en cirkulationsplats med tanke på att ratten står skevt och att det blir svårt med knappar istället för spak.

Jag blinkar vänster om jag ska köra vänster i rondellen, sen höger när jag ska ur. Dock blinkar jag sällan överlag… vilket inte är så bra.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Då hade man avverkat närmare 100 mil i Skodan, och är så här långt mycket nöjd. Med den förbrukning vi har haft har vi fått ut en räckvidd på ca 44-45 mil, vilket jag tycker är godkänt. Har fått testa blandade vägar och börjar få en känsla för vad jag gillar och ogillar med bilen. Tänkte skriva en mer strukturerad recension, men det får bli en lite rörig soppa efter hur tankarna går.

Chassit gillar jag. Fjädrarna är något hårda, vilket gör att korta snabba gupp gör den lite "hoppig". Inte stötig, men den vill guppa lite över gupp som Passaten käkade upp. Däremot tar den upp "långa" gupp betydligt bättre och märks knappt. Brunnslock och dylikt var nästan omtumlande i den gungiga Passaten och här är det som att chassit aldrig ens rör sig. Oerhört bekväm att åka i och köra. Bra respons i styrningen tycker jag också, rolig men ändå lugn och harmonisk.

Tyst går det också. Gjorde lite inspelningar på de olika demobilar jag provat, inlusive Passaten. På släta fina vägar märker man inte nån skillnad, men på teststräckan jag brukar ta för att testa däckbuller skiljde det 15dB på vissa frekvenser. Då har jag spelat in med en portastudio, och gjort en spektrumanalys i Audacity som jag sedan jämfört i Excel så det blir inte bara en siffra utan snarare en graf. Enorm skillnad. Rätt stor skillnad mot 21" däck också, men inte så stor skillnad mot 20" som ID4:an jag testade hade.

Stolarna är också väldigt sköna, minns dom inte som så sköna när jag lånade demobilen. Bra sikt åt alla håll, Area View-kameran är magisk, ljudanläggningen är inte alls dum för att vara en vanlig standardanläggning (man behöver inte spela så högt heller då bilen går så tyst, blir för högt för mig innan den börjar låta dåligt iaf). Laddning har funkat smidigt, inte provat snabbladda än dock.

Bra tryck i motorerna, förstår verkligen inte varför man skulle behöva mer prestanda än så här. Är sällan nära full gas och den drar så det räcker och blir över.

Finns småsaker att ogilla. Profilväljare trots att vi bara har en profil, och trots att profilerna typ inte gör mer än att komma ihåg sätesposition. Får hoppas fler finesser kommer. Den låser inte när man går ifrån den så ibland har jag glömt låsa, eftersom man vant bort att låsa upp den. Baksätet är något för upprätt för min smak, är som om sätena är väldigt höga längst framme under låren, men bak sitter man ju sällan. Sölig infotainment som redan var känt, men är så sällan där och pillrar att det är inget problem. Synd då man väl ska trycka nåt i Android Auto och det är typ 1 sekunds fördröjning, minns den inte som så slö på demobilen så frågan är om Coolwalk ställt till med nåt.

Och just ja, mugghållarna är rätt små. Perfekt för 50cl PET-flaskor dock, med 5 knoppar nertill som gör att man kan skruva upp dom med en hand. Smart, men för små för många termos-muggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vi som använder blinkers börjar oftast blinka innan vi börjar svänga, inte i svängen........

Precis som med alting annat nytt, så vänjer man sig. Antar att du har kört en bil med blinkersknappar på ratten förut, då du har så raka åsikter om detta?

Fast kör man i rondell så svänger man en hel del hela tiden, och du måste blinka höger när du lämnar rondellen om du vill följa lagen.

Att blinka innan rondellen är ingen lag på, men det kan vara bra o göra för att medspela med andra trafikanter.

Går det utan spaken? Visst. Är det bättre och smidigare utan? Nej, för du kommer antingen skada din arm/hand, eller så måste du använda din andra hand för att klicka på knappen - för man kör inte konstant med händerna på 9 och 15.

En grej om det hade gjorts för att förbättra något. Men i detta fallet så gör det det bara värre.

Spaken för att ändra D/N/P/R är smådryg men inte lika jobbig då det inte är ofta du snabbt måste växla mellan D och R när man kör. Men den är också dum tycker jag, då att hålla på fiffla med skärm för basfunktioner är dumt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Går det utan spaken? Visst. Är det bättre och smidigare utan? Nej, för du kommer antingen skada din arm/hand, eller så måste du använda din andra hand för att klicka på knappen - för man kör inte konstant med händerna på 9 och 15.

Tänkte på den här tråden när Tesla-björn åkte nya model 3 och asgarvar när föraren gör spindelman-övning för att blinka ut ur rondell... 😜

https://youtu.be/YEqPNO1_Wj4?si=VIQr5knCsOFhyNYY

2:40 in i videon..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Fast kör man i rondell så svänger man en hel del hela tiden, och du måste blinka höger när du lämnar rondellen om du vill följa lagen.

Att blinka innan rondellen är ingen lag på, men det kan vara bra o göra för att medspela med andra trafikanter.

Går det utan spaken? Visst. Är det bättre och smidigare utan? Nej, för du kommer antingen skada din arm/hand, eller så måste du använda din andra hand för att klicka på knappen - för man kör inte konstant med händerna på 9 och 15.

En grej om det hade gjorts för att förbättra något. Men i detta fallet så gör det det bara värre.

Spaken för att ändra D/N/P/R är smådryg men inte lika jobbig då det inte är ofta du snabbt måste växla mellan D och R när man kör. Men den är också dum tycker jag, då att hålla på fiffla med skärm för basfunktioner är dumt.

Förstår inte ens hur det kan vara en diskussion om att det är en försämring. Alla bilar på hela planeten (jaja, finns säkert nåt undantag) har en spak till vänster som man för i den riktning man tänkt vrida ratten för att indikera att man har tänkt göra det.

Vi har alla lärt oss det när vi har tagit körkort, och det sitter så djupt inbäddat i reptilhjärnan att vi inte ens behöver fundera på det. Oavsett trafiksituation behöver vi aldrig fundera på hur vi blinkar. Att ändra på det utan att ha någon som helst förklaring till varför det är bättre är bara korkat. I bästa fall gör det ingen skillnad för att man har "vant sig", och vad var då poängen om det inte gör någon skillnad? I sämsta fall är det direkt trafikfarligt eftersom jag måste ägna några sekunders tankeverksamhet åt att fundera på var en knapp befinner sig, och vilken knapp som pekar åt vilket håll, och på de sekunderna kan en motorcykel ha smugit sig upp i döda vinkeln och blir nu påkörd.

Funktioner som man inte behöver kunna använda i trafiksituationer där det ska sitta i ryggmärgen kan jag köpa att man flyttar på. Växelspaken t.ex, eller klimatanläggningen. Det är mer bekvämlighet som styr var man vill ha dom (förutom om man måste ta blicken från vägen för ofta), men att gasa, bromsa, blinka, svänga, tuta, slå på/av helljus ska man inte ens behöva fundera på.

Att ändra nåt som miljarder bilar har, och som miljarder bilförare har använt i många många år är lite som att ändra layouten på en numerisk knappsats, eller tvångsinföra Dvorak, eller att flytta bromspedalen till höger och gasen till vänster, eller att använda ett skjutreglage för att svänga bilen. Är helt för att tänka om hur man gör saker ur ett UX-perspektiv, men när man kommer på att man ska trampa baklänges på cykeln för att åka framåt så ändrar man bara för ändrandets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förstår inte ens hur det kan vara en diskussion om att det är en försämring. Alla bilar på hela planeten (jaja, finns säkert nåt undantag) har en spak till vänster som man för i den riktning man tänkt vrida ratten för att indikera att man har tänkt göra det.

Vi har alla lärt oss det när vi har tagit körkort, och det sitter så djupt inbäddat i reptilhjärnan att vi inte ens behöver fundera på det. Oavsett trafiksituation behöver vi aldrig fundera på hur vi blinkar. Att ändra på det utan att ha någon som helst förklaring till varför det är bättre är bara korkat. I bästa fall gör det ingen skillnad för att man har "vant sig", och vad var då poängen om det inte gör någon skillnad? I sämsta fall är det direkt trafikfarligt eftersom jag måste ägna några sekunders tankeverksamhet åt att fundera på var en knapp befinner sig, och vilken knapp som pekar åt vilket håll, och på de sekunderna kan en motorcykel ha smugit sig upp i döda vinkeln och blir nu påkörd.

Funktioner som man inte behöver kunna använda i trafiksituationer där det ska sitta i ryggmärgen kan jag köpa att man flyttar på. Växelspaken t.ex, eller klimatanläggningen. Det är mer bekvämlighet som styr var man vill ha dom (förutom om man måste ta blicken från vägen för ofta), men att gasa, bromsa, blinka, svänga, tuta, slå på/av helljus ska man inte ens behöva fundera på.

Att ändra nåt som miljarder bilar har, och som miljarder bilförare har använt i många många år är lite som att ändra layouten på en numerisk knappsats, eller tvångsinföra Dvorak, eller att flytta bromspedalen till höger och gasen till vänster, eller att använda ett skjutreglage för att svänga bilen. Är helt för att tänka om hur man gör saker ur ett UX-perspektiv, men när man kommer på att man ska trampa baklänges på cykeln för att åka framåt så ändrar man bara för ändrandets skull.

Jag håller helt med. Det måste vara det dummaste designvalet som jag nånsin har hört om i en bil. Varför skulle man göra så? Det kan ju omöjligt ha varit en kostnadsfråga i alla fall.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Antar att ni alla talar om cirkulationsplats och nej det finns inget om att man ska Blinka vänster bara något påfund av någon som inte fyller någon funktion. Blinkar inte bilen får man räkna med att den ska fortsätta köra i rondellen, men ska den lämna rondellen eller byta fält i rondellen då ska man blinka.
Transportstyrelsen har en väldigt bra Video om detta på deras sida.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Har sett så många som blinkar vänster i rondell och sedan kör ut, utan att ändra till att blinka åt höger.
Blinkar dom inte då har jag lärt mig att dom ska fortsätta köra i rondellen och blinkar dom då vet jag att dom ska lämna rondellen/byta körfält.

Det är väldigt många med Tesla som inte blinkar ut ur rondeller nu vet jag inte hur många modeller som inte har blinkersspak och om det är därför dom missar. Vist ändra till om det blir bättre utan vilket det inte blir visa saker blir inte bättre av att ändras.
USA har dom inte rondeller så Tesla behöver inte tänka på det då mest tänker på vad dom har för typ av för trafik där.
I Europa finns det massor av rondeller och är mycket smidigare om folk vet hur man kör i dom och använder blinkers på rätt sätt.

Jag har kört bil i största delen av Europa (är Finlandssvensk själv) och kan säga att det inte finns ett enda land där rondellerna är jobbigare än i Sverige, mest för att ingen kan trafikreglerna. Kör man i rondell i Italien eller Frankrike så må det gå lite vilt till, men där är folk i alla fall med på det och alerta, plus att hastigheterna är låga. I Sverige åker man in i rondellen och blinkar lite hejvilt åt olika håll. Grymt frustrerande!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag håller helt med. Det måste vara det dummaste designvalet som jag nånsin har hört om i en bil. Varför skulle man göra så? Det kan ju omöjligt ha varit en kostnadsfråga i alla fall.

Rätt övertygad om att det är just det... Ett antal kablar och mekanik mer än att bara ha en till knapp på samma bussanslutning som rattknapparna. Fortfarande än enormt korkad sak att spara några få $ på tycker jag också.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Rätt övertygad om att det är just det... Ett antal kablar och mekanik mer än att bara ha en till knapp på samma bussanslutning som rattknapparna. Fortfarande än enormt korkad sak att spara några få $ på tycker jag också.

Samtidigt som dom slängt in en onödig LED-list framme på instrumenteringen som kostar några slantar. Ska man snåla så kan man ju göra det på onödiga saker.

Tror mer det handlar om nån slags prestige-fråga, att Tesla kommer att veta när du vill svänga och blinka automatiskt, och t.om köra sig själv, så varför ska du som förare blinka? På samma sätt som att man tydligen inte behöver växelväljare för att bilen vet vilken växel du vill ha och växlar automatiskt, tydligen (vilket känns väldigt önskvärt när bilen helt plötsligt rör sig i fel riktning). Man tänkte att det nog inte är så noga med hur och var blinkersfunktionen finns, och nu kan man inte backa för då måste man ju erkänna att man har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förstår inte ens hur det kan vara en diskussion om att det är en försämring. Alla bilar på hela planeten (jaja, finns säkert nåt undantag) har en spak till vänster som man för i den riktning man tänkt vrida ratten för att indikera att man har tänkt göra det.

Vi har alla lärt oss det när vi har tagit körkort, och det sitter så djupt inbäddat i reptilhjärnan att vi inte ens behöver fundera på det. Oavsett trafiksituation behöver vi aldrig fundera på hur vi blinkar. Att ändra på det utan att ha någon som helst förklaring till varför det är bättre är bara korkat. I bästa fall gör det ingen skillnad för att man har "vant sig", och vad var då poängen om det inte gör någon skillnad? I sämsta fall är det direkt trafikfarligt eftersom jag måste ägna några sekunders tankeverksamhet åt att fundera på var en knapp befinner sig, och vilken knapp som pekar åt vilket håll, och på de sekunderna kan en motorcykel ha smugit sig upp i döda vinkeln och blir nu påkörd.

Funktioner som man inte behöver kunna använda i trafiksituationer där det ska sitta i ryggmärgen kan jag köpa att man flyttar på. Växelspaken t.ex, eller klimatanläggningen. Det är mer bekvämlighet som styr var man vill ha dom (förutom om man måste ta blicken från vägen för ofta), men att gasa, bromsa, blinka, svänga, tuta, slå på/av helljus ska man inte ens behöva fundera på.

Att ändra nåt som miljarder bilar har, och som miljarder bilförare har använt i många många år är lite som att ändra layouten på en numerisk knappsats, eller tvångsinföra Dvorak, eller att flytta bromspedalen till höger och gasen till vänster, eller att använda ett skjutreglage för att svänga bilen. Är helt för att tänka om hur man gör saker ur ett UX-perspektiv, men när man kommer på att man ska trampa baklänges på cykeln för att åka framåt så ändrar man bara för ändrandets skull.

Hade man gjort det rätt hade det varit bättre med knappar, då har man allt man behöver på ratten där man håller händerna även vid rotation. Tänk om de gjort dem större en på varje sida som skulle ha koll på rattens orientering så den knappen som är på höger sida är alltid blinkers åt höger osv.

Att trycka på en knapp istället för att använda en spak tar kort tid att vänja sig vid, som att hoppa mellan automat/manuell eller elbil/bensinbil. Problemet är att knapparna sitter på en sida som man måste hålla koll på och att de kan vara inverterade om ratten är vriden osv, det tar längre tid att vänja sig vid att hitta enkelt utan att behöva kolla med blicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade man gjort det rätt hade det varit bättre med knappar, då har man allt man behöver på ratten där man håller händerna även vid rotation. Tänk om de gjort dem större en på varje sida som skulle ha koll på rattens orientering så den knappen som är på höger sida är alltid blinkers åt höger osv.

Att trycka på en knapp istället för att använda en spak tar kort tid att vänja sig vid, som att hoppa mellan automat/manuell eller elbil/bensinbil. Problemet är att knapparna sitter på en sida som man måste hålla koll på och att de kan vara inverterade om ratten är vriden osv, det tar längre tid att vänja sig vid att hitta enkelt utan att behöva kolla med blicken.

Vad är det som gör den här lösningen bättre? Du försöker bara laga något som inte hade behövt lagas om Tesla bara lät bli den där spaken.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Ska köpa en begagnad Model S från 2015 i helgen från en privatperson och undrar vad jag ska tänka på/titta efter. Iom bristen på service är man alltid lite nervös men det fanns inga besiktningsanmärkningar från sommaren + carfax-rappoten var grön.

Har följande lista jag gjort än så länge:

  • Köra på en bumpy väg för att lyssna efter missljud

  • Testa fjädringen och höja till högsta, se så det inte låter eller saggar (luftfjädring)

  • Svänga fram och tillbaka i långsam hastighet (dvs höger vänster)

  • Lyssna efter ljud när bilen startas

  • Ljud när man lägger i P

  • Kolla efter fukt i lampor, baklucka och matta på golvet

  • köra upp och ner alla fönster

  • kolla så alla dörrar öppans

  • spela musik

Vad ska jag mer tänka på/kolla efter?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vad ska jag mer tänka på/kolla efter?

Rätt naturligt är väl att gå in servicemode och kolla så att allt är grönt och batteristatusen är "ok". Den lär ju ha tappat en del range med tanke på sin ålder... Finns en hel del videos om hur man gör det på model s...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ska köpa en begagnad Model S från 2015 i helgen från en privatperson och undrar vad jag ska tänka på/titta efter. Iom bristen på service är man alltid lite nervös men det fanns inga besiktningsanmärkningar från sommaren + carfax-rappoten var grön.

Har följande lista jag gjort än så länge:

  • Köra på en bumpy väg för att lyssna efter missljud

  • Testa fjädringen och höja till högsta, se så det inte låter eller saggar (luftfjädring)

  • Svänga fram och tillbaka i långsam hastighet (dvs höger vänster)

  • Lyssna efter ljud när bilen startas

  • Ljud när man lägger i P

  • Kolla efter fukt i lampor, baklucka och matta på golvet

  • köra upp och ner alla fönster

  • kolla så alla dörrar öppans

  • spela musik

Vad ska jag mer tänka på/kolla efter?

1: Köra på en bumpy väg för att lyssna efter missljud.
Det hjälper dig att höra om länkarmarna är slut. De kostar runt 30000kr att lämna in för byte av alla, bägge sidor fram.

2: Testa fjädringen..
Kolla även att bilen står rakt, så inte någon av dem läcker. Kostar runt 50000kr att byta runt om.
Är vanligt på MS med fel på dessa...

3: Svänga vänster höger.. samma som 1:a punkten.

4: Lyssna efter ljud när bilen startar.
Vet inte vad man skulle få ut av det, då bilen "startar" så fort du låser upp och sätter dig i den. Fläktljud? Min fläkt gav upp med ett skärande ljud i veckan och kostar +5000kr att laga.

5: Ljud när man lägger i P.
Det ska låta när P läggs i.. viktigare att kolla att handbromsen fungerar och inte kärvat ihop. Då får man ju iofs ett felmeddelande i displayen också.

6: Kolla efter fukt...
Är ganska vanligt med fukt i lamporna. Har det själv i framlyktorna emellanåt. Brukar ta bort plastkåporna under huven, så jag kommer åt lamphusen på insidan och sedan ta bort gummitätningen. Därefter lägger jag dit en hårfön och blåser varmluft in i lyktan. Tar en stund, men sedan är det fuktfritt i några månader till.

7: Köra upp och ner alla fönster.
Inte hört att det ska vara några större problem med fönsterhissarna. Däremot så brukar dörrhandtagen sluta fungera och på framdörrarna, så behöver man då ta bort rutorna. När dessa sedan monteras tillbaka, så händer det att det inte blir tätt och Tesla verkar inte kunna få till det igen. Haft inne min 3 gånger för detta och nu ska de täta med någon list istället. Drygt med vindbrus, som från en lätt öppen sidoruta, i örat vid lite högre farter.

8: Kolla att alla dörrar öppnas.
Som jag skrev innan kan dörrhandtagen sluta fungera. Kostar några tusen per hantag... Gångjärnen har också en tendens att ge med sig på äldre bilar. Har gjort det vänster bak på min. Trodde det bara var att smörja för att det börjat knaka, men de sa att det bara var att byta.

9: Spela musik.
Tja, är väl bra att kolla så inte högtalarna är spräckta...

Vad jag skulle kolla ytterliggare

Att skärmen ser okej ut, så den inte har gulnat eller ser konstig ut på något sätt.
Har bilen fått byta ut minneskortet till MCU:n eller är den uppgraderad till MCU2? Är det gamla MCU:n och ej utbytt minneskort (som var för litet), så kan skärmen börja blinka och till slut bli svart. Har dock gått på garanti...
Däckmönster... Vanligt att däcken slits snett. Mina slets sista centimetrarna på insidan.
Är det taklucka, så kolla att den är tät och fungerar.
Lyktorna fram, så kan ledlisten sluta fungera. Tror inte de går att laga på något billigt sätt. I alla fall inte som säkerställer täthet igen.
Kolla under bilen efter skavmärken runt batteriet, så inte det har blivit skadat...
Provköra och kolla så den inte vibrerar/skakar under accelleration. Indikerar på att drivaxlarna är slitna...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Vad är det som gör den här lösningen bättre? Du försöker bara laga något som inte hade behövt lagas om Tesla bara lät bli den där spaken.

Tesla drar saker till sin spets som andra inte gör. Det satt två spakar i bilen som inte behövdes, resonerar de. Den bästa komponenten är ingen komponent.

Sen består också en Tesla av en bråkdel av de komponenter som sitter i en ID4. På gott och ont.

Nu blir bilen än mer som en motorcykel att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tesla drar saker till sin spets som andra inte gör. Det satt två spakar i bilen som inte behövdes, resonerar de. Den bästa komponenten är ingen komponent.

Sen består också en Tesla av en bråkdel av de komponenter som sitter i en ID4. På gott och ont.

Nu blir bilen än mer som en motorcykel att köra.

Elbilar är dyra... Hur kan vi göra dem billigare, så fler får råd att köpa dem?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Tesla drar saker till sin spets som andra inte gör. Det satt två spakar i bilen som inte behövdes, resonerar de. Den bästa komponenten är ingen komponent.

Sen består också en Tesla av en bråkdel av de komponenter som sitter i en ID4. På gott och ont.

Nu blir bilen än mer som en motorcykel att köra.

Om de gör styrningen så direkt att man inte behöver byta grepp, kan det ju kanske fungera.
Dvs, ca. ett halvt varv mellan fulla rattutslag vä-hö.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad är det som gör den här lösningen bättre? Du försöker bara laga något som inte hade behövt lagas om Tesla bara lät bli den där spaken.

En knapp är bättre än en spak för en sådan sak som som skall togglas på/av som blinkers och sen återgå till ursprungsläget, en spak måste man flytta handen för att använda och spaken i sig rör sig vilket är en mer komplex lösning på problemet. Kan säga att de gånger jag kört Plaid så tycker jag att blinka med knappar är smidigare till allt utom just rondeller mm, så kan man göra en knapplösning så att den funkar för det också tar jag det vilken dag somhelst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Om de gör styrningen så direkt att man inte behöver byta grepp, kan det ju kanske fungera.
Dvs, ca. ett halvt varv mellan fulla rattutslag vä-hö.

De är inte så himla långt borta där faktiskt. Går bra att ta sig fram nästan överallt med bara ett par fingrar på ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

1: Köra på en bumpy väg för att lyssna efter missljud.
Det hjälper dig att höra om länkarmarna är slut. De kostar runt 30000kr att lämna in för byte av alla, bägge sidor fram.

2: Testa fjädringen..
Kolla även att bilen står rakt, så inte någon av dem läcker. Kostar runt 50000kr att byta runt om.
Är vanligt på MS med fel på dessa...

3: Svänga vänster höger.. samma som 1:a punkten.

4: Lyssna efter ljud när bilen startar.
Vet inte vad man skulle få ut av det, då bilen "startar" så fort du låser upp och sätter dig i den. Fläktljud? Min fläkt gav upp med ett skärande ljud i veckan och kostar +5000kr att laga.

5: Ljud när man lägger i P.
Det ska låta när P läggs i.. viktigare att kolla att handbromsen fungerar och inte kärvat ihop. Då får man ju iofs ett felmeddelande i displayen också.

6: Kolla efter fukt...
Är ganska vanligt med fukt i lamporna. Har det själv i framlyktorna emellanåt. Brukar ta bort plastkåporna under huven, så jag kommer åt lamphusen på insidan och sedan ta bort gummitätningen. Därefter lägger jag dit en hårfön och blåser varmluft in i lyktan. Tar en stund, men sedan är det fuktfritt i några månader till.

7: Köra upp och ner alla fönster.
Inte hört att det ska vara några större problem med fönsterhissarna. Däremot så brukar dörrhandtagen sluta fungera och på framdörrarna, så behöver man då ta bort rutorna. När dessa sedan monteras tillbaka, så händer det att det inte blir tätt och Tesla verkar inte kunna få till det igen. Haft inne min 3 gånger för detta och nu ska de täta med någon list istället. Drygt med vindbrus, som från en lätt öppen sidoruta, i örat vid lite högre farter.

8: Kolla att alla dörrar öppnas.
Som jag skrev innan kan dörrhandtagen sluta fungera. Kostar några tusen per hantag... Gångjärnen har också en tendens att ge med sig på äldre bilar. Har gjort det vänster bak på min. Trodde det bara var att smörja för att det börjat knaka, men de sa att det bara var att byta.

9: Spela musik.
Tja, är väl bra att kolla så inte högtalarna är spräckta...

Vad jag skulle kolla ytterliggare

Att skärmen ser okej ut, så den inte har gulnat eller ser konstig ut på något sätt.
Har bilen fått byta ut minneskortet till MCU:n eller är den uppgraderad till MCU2? Är det gamla MCU:n och ej utbytt minneskort (som var för litet), så kan skärmen börja blinka och till slut bli svart. Har dock gått på garanti...
Däckmönster... Vanligt att däcken slits snett. Mina slets sista centimetrarna på insidan.
Är det taklucka, så kolla att den är tät och fungerar.
Lyktorna fram, så kan ledlisten sluta fungera. Tror inte de går att laga på något billigt sätt. I alla fall inte som säkerställer täthet igen.
Kolla under bilen efter skavmärken runt batteriet, så inte det har blivit skadat...
Provköra och kolla så den inte vibrerar/skakar under accelleration. Indikerar på att drivaxlarna är slitna...

Tack! Takluckan och däckslitage var högre upp på min lista och hade råkat skrolla ner så missade. Tror dessvärre det är första MCUn.

Länkarmarna är det jag är oroligast för, han visste ej om de bytts (femte ägare efter leasingfirma) och har bara haft den i 6 månader då han tydligen flyttar och nya bostaden ej var laddare vilket jag tänker är en fair anledning.

Är spännande hur den bilen delar. De som har bilen tycker de flesta att det är en fantastisk bil, andra säger de aldrig skulle köpa en begagnad sådan. Den har trots allt gått 18 000 mil också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl