Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Vanliga Enyaq 80 (alltså inte 80x) har väl en liten frunk?

Vad gäller bagageutrymme var jag precis och kollade på kompisens Tesla Y. Jag måste säga att det känns som Enyaq har större utrymme. Kanske räknar Tesla med det stora hålet i golvet, men hur lätt är det att använda normalt?

Nej, ingen av dom har frunk. Kommer dock komma tredje parts "baljor" som man kan köpa till och sätta fast under huven, där nån kåpa sitter idag. Tillräckligt stor för laddkabel och lite annat smått, men inte i närheten av Teslas.

När det gäller bagage så använder ju Skoda VDA-standarden (man staplar 1-liters block med standardiserade mått och ser hur många man rymmer) medan Tesla förmodligen använt CAD-ritningarna för att räkna volym som om den fylldes med vätska, och dom räknar ända upp till taket. Bagaget är enormt i Model Y, men det är inga 800+ liter som de påstår.

Kollar man Björn Nylands bananlåde-test så presterar ju Enyaq och Model Y lika bra bak, trots att MY rymde en låda under golvet. Det som skiljer är dock att han kunde klämma ner en extra låda i frunken, så i praktiken är det nog frunken som man får se som en bonus. Och att det kanske är praktiskt att kunna gömma packning under golvet, men volymmässigt är de rätt lika.

Edit: Model Y tog 9 bak + 1 i frunken, och Enyaq tog 10 bak, så lika många totalt sett. Sen är ju inte bananlådor den enda sanningen.

Permalänk
Medlem

Kolla Bjørn Nylands bananlåde tester så ser ni att utrymmet är lika* stort på båda.

*beror ju på exakt hur man packar/mäter men i praktiken i vardagen, lika sort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag har hundar, det blir svårt att få in dem i en ID.7. Även ett problem i Tesla Y skulle jag gissa. En av Enyaq fördelar att den sväljer stora hundar.

ID.7 kommer som kombi senare i år kanske skulle vara något om du har möjligheten att vänta några månader med återbetalningen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

ID.7 kommer som kombi senare i år kanske skulle vara något om du har möjligheten att vänta några månader med återbetalningen.

ID7 kombi är väl typ inte förrän 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

ID7 kombi är väl typ inte förrän 2025?

Den ska lanseras under hösten i år Volkswagen sa även vid lanseringen av ID.7 att kombin ska komma i slutet av 2023 med leverans start första halv året 2024.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Den ska lanseras under hösten i år Volkswagen sa även vid lanseringen av ID.7 att kombin ska komma i slutet av 2023 med leverans start första halv året 2024.

Nja, det är väl nästa år den ska presenteras? 2024 är det jag alltid hört, vart har du läst 2023?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jag har en Model Y Long Range 2023 och känner inte igen mig i något av det du skriver. TMY har riktigt bra vägegenskaper, betydligt större kupé och bagage än en Skoda Enyaq (och dessutom har den en stor frunk vilket Enyaq saknar).

Fjädring, komfort och kvalitetskänsla är betydligt mycket bättre i 2023 än tidigare. Hade en Volvo C40 Twin Ultimate innan och det enda som jag saknar från den är stolarna.

Det stämmer inte, du måste förstå hur utrymme i bilar mäts upp. Dessa två bilar är rätt lika i innerutrymmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nja, det är väl nästa år den ska presenteras? 2024 är det jag alltid hört, vart har du läst 2023?

Expressen påstår det men dom kanske har fel men hört en rykten om att lanseringen skulle vara i höst tillsammans med GTX versionen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Expressen påstår det men dom kanske har fel men hört en rykten om att lanseringen skulle vara i höst tillsammans med GTX versionen.

<Uppladdad bildlänk>

Där står det ju bara att halvkombin lanseras hösten, vilket nyss skedde. Har för mig jag läst ännu tidigare att GTX-versionen och kombin skulle presenteras separat, minns inte i vilken ordning dock. Den ena mot slutet av detta år och den andra nästa år. Och då tror jag det skulle vara presentation och inte säljstart.

Edit: Eller så googlar man. https://alltomelbil.se/forsta-bilderna-pa-volkswagen-id-7-gtx...
Världspremiär för GTX i september, gissar på att säljstart blir sent i år eller tidigt nästa år då, och att kombin presenteras kort därefter, men det är bara killgissningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Expressen påstår det men dom kanske har fel men hört en rykten om att lanseringen skulle vara i höst tillsammans med GTX versionen.

<Uppladdad bildlänk>

Halvkombin är den som lanseras nu, kombin kommer 2024

Skrivet av Lidodido:

Där står det ju bara att halvkombin lanseras hösten, vilket nyss skedde. Har för mig jag läst ännu tidigare att GTX-versionen och kombin skulle presenteras separat, minns inte i vilken ordning dock. Den ena mot slutet av detta år och den andra nästa år. Och då tror jag det skulle vara presentation och inte säljstart.

Edit: Eller så googlar man. https://alltomelbil.se/forsta-bilderna-pa-volkswagen-id-7-gtx...
Världspremiär för GTX i september, gissar på att säljstart blir sent i år eller tidigt nästa år då, och att kombin presenteras kort därefter, men det är bara killgissningar.

GTX-versionen av ID.7 visas upp på bilmässan i München nästa vecka

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Våren 2024 på utvalda marknader är det senaste jag läst om ID.7 kombi.
https://alltomelbil.se/fullstora-volkswagen-id-7-som-kombi-ko...

Permalänk
Medlem

Om en fullmatad id7 vanlig går på 800k så lär en gtx vara minst +75000kr motor och +50000 touring så 925k plus för en VW kombi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Om en fullmatad id7 vanlig går på 800k så lär en gtx vara minst +75000kr motor och +50000 touring så 925k plus för en VW kombi.

Njaa, kombi brukar ju inte kosta så mycket mer, kanske 20 papp gissar jag. GTX kommer säkert kosta en hel del, men ha betydligt mer utrustning som standard, så då lär en hel det av det som ingår i 800k vara standard redan. Min gissning är ett grundpris på 729k men fullsmetad med utrustning kanske 850-870k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Baserar du det på att jag kör en Zoe till och från jobbet och tidigare gjorde jag det i en Fabia? Jag tvivlar på att mina samma 9 mil om dagen skulle bli otroligt mycket roligare bara för att jag åkte runt i en Tesla M3. Det hade säkert varit roligt i en vecka eller så, men sen är jag relativt övertygad om att det blir vardag i det med som med så mycket annat.

Vi är alla olika, och inget fel på det.

Vissa nöjer sig med en seg tråkig bil, men vissa tycker det är kul men en pigg bil som är aktiv. Inget konstigt med det. Men det blir absolut fel om man tror att alla elbilar är som en Zoe. Skulle inte säga att en Tesla är så speciell, utan kunde lika gärna åkt en Polestar 2 PP, Porsche Taycan, eller liknande. Dessa bilar är nog mer representativa för hur kul och roliga elbilar kan vara.

Men det sagt, om man gillar en Skoda Fabia och tycker det är en fantastisk bil, så kan jag förstå att man är nöjd med en Zoe. Men de är ju knappast några roliga bilar, om man säger så. Men visst tar de dig från A - B. Det kan i princip alla bilar göra.

Själv tycker jag fortfarande att det är så mycket roligare att köra någon av våra elbilar, oavsett om Tesla M3 eller Mini Cooper SE, framför vår bensinare/hybrid (BMW 5-serie). Förutom den snabba direktheten med en elbil, som man får med max vridmoment från start, och att man slipper sega växlingar med växellådan, så är det även bekvämare att köra lugnt i trafikkörer, eller i makligt långsamt tempo, tack vare enpedalskörningen. När man väl vant sig vid det så tröttnar man aldrig.

Har själv kört Tesla sedan 2019. Är inne på mina andra, och det är fortfarande like roligt än i dag (även om det i dag finns massor av andra lika bra elbilar)!

Skrivet av Aktsu:

Är inne på 4e nu de senaste 5 åren, Model S, två st Model 3 och nu i4 M50. Tappade i princip ingenting på mina Model 3or vilket gjorde det överkomligt men det är fortfarande rätt stora summor totalt vi pratar om när bara garaget gått på runt 30k per år i genomsnitt och det är ju inte alls den enskilt största posten.

Hade väl egentligen velat ha kvar bilen och ha andra elbilar i framtiden men när vi kört runt 500 mil per år de senaste 2-3 åren så är det inte rimligt att ha egen bil för det.

Det låter helt klart som ni kanske inte har så stort behov av bil alls?

Måste bli väldigt dyrt att byta bil så ofta, och att dessutom köra så få mil.

Skrivet av Trackmaster:

Tyvärr så verka inte Peugots elbilar tända några bromsljusen alls vid regenerering. Har märkt att bilar har hamnat väldigt nära mig bakifrån ibland.
Bad en kollega köra bakom mig för att se om den tände bromsljuset och det gjorde den inte.

Efter en del undersökning via google så visar det sig att Peugeot inte har valt att göra så eftersom man faller under gränsen för vad EU tycker är ok.
Något jag hoppas på ändras i framtiden för jag har inte lust att bli påkörd bakifrån även om det inte är mitt fel och kan faktiskt tycka att regenereringen är en inbromsning som bör belysas för andra.

Ok. Då gör Peugeot annorlunda jämfört med Tesla, BMW, Mini, mflr.

Men det borde kanske behöva lagstiftas inom tex. EU som du är inne på.

Skrivet av Holmgren3n:

Vår MX30 Som åker bara motorväg har 21.2kWh/100km i förbrukning.

Och 1990kr/år i Service tar lokala Mazda verkstan, men är värt det ör att behålla garantin.

Tvättar gör jag hemma, dock minst 12 ggr/året så minst en gång i månaden.

Annars har vi nog rätt lika kostnader, köpte bilen kontant för 350k ny men fick 70k tillbaka på bidraget som fanns då.

Jag hatar OK knappen, oftast så mycket att jag aldrig ens orkar trycka på den om jag inte ska åka långresor och behöver Apple Carplay. Så hade den försvunnit hade åtminstone jag bilvit sjukt mycket nöjdare.

Skumt att vissa Carplay kräver att trycka på en "OK"-knapp. Krävs inte i de bilar vi har (BMW, Mini), och inte sett det heller i några andra som jag provkört.

Skrivet av rabbe_1:

Då har man blivit med elbil tillslut. Idag fick jag hämta ut min c40 twin MY24. Måste säga att färgen var betydligt bättre än ja trodde! Hade något svagt minne från provkörningen, men herregud vad den går! Kört 10mil hittills och snittar 17,7kwh/100km.

<Uppladdad bildlänk>

Härligt! Grattis till en både väldigt snygg och körglad bil!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vi är alla olika, och inget fel på det.

Vissa nöjer sig med en seg tråkig bil, men vissa tycker det är kul men en pigg bil som är aktiv. Inget konstigt med det. Men det blir absolut fel om man tror att alla elbilar är som en Zoe. Skulle inte säga att en Tesla är så speciell, utan kunde lika gärna åkt en Polestar 2 PP, Porsche Taycan, eller liknande. Dessa bilar är nog mer representativa för hur kul och roliga elbilar kan vara.

Men det sagt, om man gillar en Skoda Fabia och tycker det är en fantastisk bil, så kan jag förstå att man är nöjd med en Zoe. Men de är ju knappast några roliga bilar, om man säger så. Men visst tar de dig från A - B. Det kan i princip alla bilar göra.

Själv tycker jag fortfarande att det är så mycket roligare att köra någon av våra elbilar, oavsett om Tesla M3 eller Mini Cooper SE, framför vår bensinare/hybrid (BMW 5-serie). Förutom den snabba direktheten med en elbil, som man får med max vridmoment från start, och att man slipper sega växlingar med växellådan, så är det även bekvämare att köra lugnt i trafikkörer, eller i makligt långsamt tempo, tack vare enpedalskörningen. När man väl vant sig vid det så tröttnar man aldrig.

Har själv kört Tesla sedan 2019. Är inne på mina andra, och det är fortfarande like roligt än i dag (även om det i dag finns massor av andra lika bra elbilar)!

Vilken konstig kommentar. Någon har en Zoe för att man vill ha en billig pendlarbil och får då reda på att man inte har ett bilintresse för man vill inte lägga för mycket pengar. Då får man reda på att man helt plötsligt tycker Fabia är en fantastisk bil och borde köpa en Porsche för det är en mycket roligare bil, en egenskap som inte efterfrågades från början.

Skrivet av martinot:

Skumt att vissa Carplay kräver att trycka på en "OK"-knapp. Krävs inte i de bilar vi har (BMW, Mini), och inte sett det heller i några andra som jag provkört.

Det är bilens infotainmentsystem som vill att man trycker på OK. Den du citerar säger att han bara trycker på OK-knappen när han behöver Carplay = när han behöver interagera med bilens skärm så trycker han OK så han kan komma åt Carplay.

Snälla, börja läs vad som står, det blir så mycket bättre diskussioner då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

När man kikar på A6 avant, E klass/EQE, 5-serie/I5, ID7 etc.
Det är i princip omöjligt att få en under 800k med lite lull-lull på. En del drar iväg till miljonen och är inte ens fullutrustade med största motorn.
Priserna har verkligen ökat sista åren...

Man får tänka på att det är mest vår svenska ekonomi och skräpvaluta (SEK) som tappat.

Alla länder har haft inflation och prisökningar, men priserna på bilar har inte alls ökar lika mycket i EUR-länderna.

Skrivet av Jonas79:

Många väljer Kina för tillverkning för att sänka sina kostnader och maximera sina intäkter och så man får lönsamhet och vet att Tesla viktigaste fabrik är Kina pga kapaciteten den klarar tillverka och lönsamheten och utökas hela tiden.

Apple produkter tillverkas av Foxconn i Kina och vet att det blev löpsedlar när någon tog sitt liv av arbetarna och en dokumentär på tv om deras arbetsförhållanden på fabriken.

Lite off-topic detta, men Apple och Foxconn håller på att lämna Kina, eller iaf. minska på sin tillverkning där. Nya stora fabriker byggs inte i Kina, men i Indien och andra asiatiska länder. Samsung och Sony har redan lämnat.

Mer on-topic; Tesla har en stor fabrik i Shanghai, men bygger samtidigt upp en en stor Tesla-fabrik i Tyskland som kommer få allt större kapacitet i framtiden. I USA håller man på med en ny fabrik i Texas, och kommer sätta upp en ny fabrik i Mexico.

Själv undviker jag helst att köpa saker från Kina om det går, och speciellt stora dyra kapitalvaror som bilar. Att jag sedan ännu mindre vill köpa en pure-play Kina-bil (till skillnad från tex. Tesla och BMW från Kina), är att jag personligen inte vill bli aktivt spionerad på. Men som sagt, än så länge försöker jag även undvika både amerikanska och europesiska bilar som tillverkas i Kina.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nä jag vet, det är omöjligt att helt exkludera Kina. Har en Roborock-dammsugare, min förra telefon var en Huawei och i helgen köpte jag en Meec-domkraft (Julas märke för deras Kina-grejor) istället för en Bahco. Oftast handlar det om att jag inte tycker vettiga alternativ finns, men ibland rycks man så klart med av prislappen.

Just när det gäller bilar är min tanke snarare att kinesiska staten går in och i princip subventionerar bilarna - täcker upp för att de ska kunna sälja med förlust - för att ta över och slå ut den västerländska marknaden. Sen blir det så klart svårt när många europeiska tillverkare köper batterier från Kina, och där vet man ju inte hur mycket kinesiska staten haft ett finger med i spelet på samma sätt som med bilarna. Gör man inte oss konsumenter beroende av deras bilar så gör man våra tillverkare beroende av Kina som leverantör.

Säger inte att det är lätt att vara helt svart och vitt "korrekt" uppe på nån moralisk hög häst. Det jag egentligen menade från början var att om kinesiska bilar ger så mycket mer för pengarna, så får man fundera på vad exakt det är man får mer av, och till vilket pris. Dels är ju bilen ofta sämre ur andra aspekter än det man ser på pappret, och dels låter man sig köpas av kinesiska staten.

Men jag kanske överdriver kinesiska statens inblandning i det hela och bara är en paranoid foliehatt. Som sagt är lätt att prata om att göra "rätt" val när man kan lägga 650k på en Skoda.

Nej, jag tycker du har mycket bra funderingar, och det är inte lätt detta.

Förstår dilemmat helt.

Skrivet av Thex:

Fast det är väl skillnad på att saker är tillverkade i Kina och att det är kinesiska företag som utvecklar produkten? Det är ju i princip omöjligt att leva utan att köpa saker som är tillverkade i Kina, men att välja bort produkter från kinesiska företag kan man göra.

Skrivet av Thex:

Jag ogillar starkt kinesiska företags uppköp av företag runt om i världen, vi alla vet att alla kinesiska företag måste dela med sig till staten och att de fullständigt struntar i patent osv där. Min åsikt är att vi måste koppla oss fria från det Kina-beroendet vi har idag, och därför skulle jag inte välja en kinesisk elbil eller helst inte en som i slutändan ägs av ett kinesiskt företag. Jag vet att kineserna kan utveckla och tillverka mycket bra saker med hög kvalitet osv, det är en principsak helt enkelt.

Helt riktigt. Jag undviker helst västerländska elektronikprodukter som monteras i Kina, men rena kinesiska pure-play-märken går helt bort för mig (bilar, telefoner, etc.). Där vet man att kinesiska staten kommer kunna styra och avlyssna när de så önskar. Om inte idag, så kanske i framtiden när det passar de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vilken konstig kommentar. Någon har en Zoe för att man vill ha en billig pendlarbil och får då reda på att man inte har ett bilintresse för man vill inte lägga för mycket pengar. Då får man reda på att man helt plötsligt tycker Fabia är en fantastisk bil och borde köpa en Porsche för det är en mycket roligare bil, en egenskap som inte efterfrågades från början.

Nej. Du har missuppfattat helt Chippen.

(Eller så var jag otydlig att förklara och missförstods).

Skrivet av Daniel75:

Det jag har emot Kina är inte produktionen eller design som sådan, vi är en global marknad.
För mig handlar det om att undvika produkter som samlar in data om mig och skickar vidare till Kinesiska staten.
En skjorta eller ett batteri lär inte göra det men en bil, telefon eller router etc är ju en helt annan sak. Liksom appar som TikTok.

Exakt. Samma sak här.

Kan köpa icke-uppkopplade prylar som konstruerats i Kina, men helst inte prylar som kopplas upp till Internet, och som kan avlyssna med mickar, kameror, etc.

Skrivet av DaBone:

Kina förbjuder ju Teslor på vissa platser. Var till och med någon badort, där den Kinesiska ledningen skulle samlas, där de förbjöds.
Då vet man att de själva håller på...... Finns inte en chans att jag skulle köpa t.ex. en bil eller telefon från ett Kinesiskt företag.

Jo, kineserna tänker mer aktivt på detta än vad vi i väst gör. Tycker det är synd att EU inte granskar detta, och skyddar oss mer.

Skrivet av andr3a$:

Jag har en Model Y Long Range 2023 och känner inte igen mig i något av det du skriver. TMY har riktigt bra vägegenskaper, betydligt större kupé och bagage än en Skoda Enyaq (och dessutom har den en stor frunk vilket Enyaq saknar).

Fjädring, komfort och kvalitetskänsla är betydligt mycket bättre i 2023 än tidigare. Hade en Volvo C40 Twin Ultimate innan och det enda som jag saknar från den är stolarna.

Stolarna är ju helt underbara hos Volvo. Oslagbara!

Teslas första gen stolar i M3 var ju sköna, men senare generationer i M3/MY är tyvärr lite sämre och mindre komfortabla IMO.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är bilens infotainmentsystem som vill att man trycker på OK. Den du citerar säger att han bara trycker på OK-knappen när han behöver Carplay = när han behöver interagera med bilens skärm så trycker han OK så han kan komma åt Carplay.

Snälla, börja läs vad som står, det blir så mycket bättre diskussioner då.

Det var inte helt uppenbart eller självklart att förstå, men då vet jag det nu iaf. Tack för rättelsen/informationen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tesla Model 3 MY24

Vilket kliv upp i interiördesign!

https://www.tesla.com/sv_se/model3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vilket kliv upp i interiördesign!

<Uppladdad bildlänk>

https://www.tesla.com/sv_se/model3

Tycker den är sig rätt lik, men ser ändå mysigare ut. Utvändigt är uu den stora skillnaden dock, nu går den ju titta på! Ögonen drogs dock till sidorutorna som på nåt sätt ser för stora ut. Är som om dom dragit midjan lite för lågt. Ändå ett stort lyft. Ventilerade säten, interiörsbelysning och display bak är nåt som Tesla verkligen behövt (förutsatt att man kan styra bakre klimatet och sätesvärmen på displayen).

Står också att den ska vara tystare, med akustikglas runtom. Är inte så säker på att det är glasen som behövts åtgärdas då det är däckbuller som varit problemet, men man får väl anta att dom gjort fler justeringar. Då är frågan om fjädringen blivit mer komfortavstämd eller om den fortfarande är tänkt att gå som ej familjegokart.

För liten för mig oavsett, men ett steg i rätt riktning 🙂 samma fix på MY plus ordentlig komfortfjädring och den hade nog varit ett självklart val för mig över en Enyaq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

För liten för mig oavsett, men ett steg i rätt riktning 🙂 samma fix på MY plus ordentlig komfortfjädring och den hade nog varit ett självklart val för mig över en Enyaq.

Håller med. Jag har så stora barn nu att den nog kan vara på min short list nästa år när Id4 ska bytas ut.

Däremot inte övertygad av det där med knappar på ratten för blinkers och ljus samt synd att det fortfarande inte finns en heads up display...

Sen hoppas jag ju på att de dyker upp en Performance-modell inom närmsta året igen...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tycker den är sig rätt lik, men ser ändå mysigare ut. Utvändigt är uu den stora skillnaden dock, nu går den ju titta på! Ögonen drogs dock till sidorutorna som på nåt sätt ser för stora ut. Är som om dom dragit midjan lite för lågt. Ändå ett stort lyft. Ventilerade säten, interiörsbelysning och display bak är nåt som Tesla verkligen behövt (förutsatt att man kan styra bakre klimatet och sätesvärmen på displayen).

Står också att den ska vara tystare, med akustikglas runtom. Är inte så säker på att det är glasen som behövts åtgärdas då det är däckbuller som varit problemet, men man får väl anta att dom gjort fler justeringar. Då är frågan om fjädringen blivit mer komfortavstämd eller om den fortfarande är tänkt att gå som ej familjegokart.

För liten för mig oavsett, men ett steg i rätt riktning 🙂 samma fix på MY plus ordentlig komfortfjädring och den hade nog varit ett självklart val för mig över en Enyaq.

Behöver inte anta så mycket, det finns redan information om uppdateringarna. Det är inte bara akustikglas runt om som ska förbättra ljudkomforten, utan materialen i kupén ska dämpa bättre, mer ljuddämpning överlag i bilen samt en liten läpp i bakkant på huven som gör att luftflödet lyfts för att inte träffa framrutan. Att Tesla nämner 30% förbättring är ju väldigt svårt att ha en uppfattning om vad det betyder i verkligheten, får vänta och se vad provkörningar säger (Carwow ska ju släppa ett klipp imorgon vad gäller provkörning - gissar att fler fått samma möjlighet)

De har även bytt fjädrar och stötdämpare, sen om det är samma som de redan gjort för MY vet vi inte än. Tesla Model 3 kommer alltid vara en bil man kör framför något man åker i. Så länge det inte erbjuds luftfjädring och fokus ligger på snabb och aktiv styrning, så kommer det inte bli någon komfortkryssare att färdas i. Som tur är så finns det andra bilmodeller för de som uppskattar mjukare åkning.

Jag hade gärna sett lite information om de nya LFP-batterierna från CATL som ska komma i början på nästa år. Sen hade jag gärna tagit information om vilken utsträckning Tesla använder gjutningar, bak + fram? När kommer Performance visas vill man ju veta oxå.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Håller med. Jag har så stora barn nu att den nog kan vara på min short list nästa år när Id4 ska bytas ut.

Däremot inte övertygad av det där med knappar på ratten för blinkers och ljus samt synd att det fortfarande inte finns en heads up display...

Sen hoppas jag ju på att de dyker upp en Performance-modell inom närmsta året igen...

Oj, missade det i farten... Har lekt med tanken på att bara ha mitt-skärmen och skulle nog kanske kunna leva med det, men när man inte kan blinka ut ur en rondell utan att genomföra ett tid-och-rum-pussel i rusningstrafik så tycker jag att man har kapat för mycket. Och växelväljare på skärmen? Nä, jag tror jag passar på den. Går MY samma väg så sitter jag nöjd med min gammalmodiga kärra tror jag.

Skrivet av Bart:

Behöver inte anta så mycket, det finns redan information om uppdateringarna. Det är inte bara akustikglas runt om som ska förbättra ljudkomforten, utan materialen i kupén ska dämpa bättre, mer ljuddämpning överlag i bilen samt en liten läpp i bakkant på huven som gör att luftflödet lyfts för att inte träffa framrutan. Att Tesla nämner 30% förbättring är ju väldigt svårt att ha en uppfattning om vad det betyder i verkligheten, får vänta och se vad provkörningar säger (Carwow ska ju släppa ett klipp imorgon vad gäller provkörning - gissar att fler fått samma möjlighet)

De har även bytt fjädrar och stötdämpare, sen om det är samma som de redan gjort för MY vet vi inte än. Tesla Model 3 kommer alltid vara en bil man kör framför något man åker i. Så länge det inte erbjuds luftfjädring och fokus ligger på snabb och aktiv styrning, så kommer det inte bli någon komfortkryssare att färdas i. Som tur är så finns det andra bilmodeller för de som uppskattar mjukare åkning.

Jag hade gärna sett lite information om de nya LFP-batterierna från CATL som ska komma i början på nästa år. Sen hade jag gärna tagit information om vilken utsträckning Tesla använder gjutningar, bak + fram? När kommer Performance visas vill man ju veta oxå.

Jo jag såg det på nån Reddit-tråd. Såg nåt om 20% reducerad däckbuller specifikt, och om det var 50% mindre vindbrus. Frågan då är vad man menar - 20% av vad? Precis som du säger måste det nog testas. Tyvärr brukar de flesta testare åka på rätt släta vägar jämfört med vår svenska asfalt - särskilt den asfalt vi har i norrland som är än mer sliten av dubb. Passat ska vara bland de tystaste bilarna på marknaden "enligt mätningar", och på slät asfalt är den verkligen knäpptyst. Så fort asfalten blir riktigt grov börjar det dock dåna och bullra på ett jobbigt sätt. Så gör inte t.ex en Audi eller BMW, inte i samma utsträckning alls. Ändå brukar de flesta testare säga att de är ungefär lika bullriga.

När det gäller åkkomfort och körglädje så är det så klart en trade-off, men man kan också få körglädje kombinerat med anständig komfort även om man inte har luftfjädring. Körglädje behöver inte innebära stenhård fjädring och ingen krängning överhuvudtaget, så länge styrningen känns bra och chassit känns kontrollerat och balanserad. Tycker det är tråkigt att man inte försökt kompromissa och hitta en bra balans. Men alla har ju olika smak

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering av lyktor verkar det som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen uppdatering av lyktor verkar det som?

Jo det är nya lyktor på Model 3, de som kollat på den säger att det iaf hårdvarumässigt är någon form av "matrix". Så får vi se om Tesla löser mjukvara så det faktiskt aktiveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vilket kliv upp i interiördesign!

<Uppladdad bildlänk>

https://www.tesla.com/sv_se/model3

Ser mycket trevlig ut!

Men vad är det med teslas fixering om att spakar är dåligt!?

Helt hopplöst att försöka sätta på blinkers i en rondell när knappen rör på sig..

Den har åtminstone inte den dumma y(j)oke ratten

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Helt hopplöst att försöka sätta på blinkers i en rondell när knappen rör på sig..

Exakt så.... Rondeller är inte supervanliga i USA är nog den logiska förklaringen....

Som alla grejjer så vänjer man sig säkert, samma som att hastighetsmätaren sitter i mitten, men det känns inte som ett steg framåt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Exakt så.... Rondeller är inte supervanliga i USA är nog den logiska förklaringen....

Som alla grejjer så vänjer man sig säkert, samma som att hastighetsmätaren sitter i mitten, men det känns inte som ett steg framåt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Hastighetsmätaren känns dock som rätt enkel att vänja sig vid. Det är bara var man ska snegla. Blinkers blir en högre tröskel då man dels har den ointuitiva lösningen med höger/vänster-knappar som ligger över/under, och dels att man inte kan känna var knapparna finns, och dels att ratten faktiskt rör sig. Det är ju inte bara att man ska titta på nåt, utan man ska vänja sig vid att veta precis vilken knapp som finns var, oavsett rattens orientering, i situationer då man potentiellt har flera filer med trafik runt sig och ska ha koll både framåt, i backspeglarna, i döda vinklar, ha koll på bilens placering, trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle och göra ett säkert filbyte t.ex.

Det där ska ju helst ske helt utan att man tänker på det eftersom man har viktigare saker att tänka på, och jag tror tyvärr resultatet blir att folk kommer slarva med att blinka. Det lär i alla fall ta lång tid att få det att sitta så djupt inne i ryggmärgen som befintliga blinkersspakar gör nu, som i princip bara följer den rörelse man tänkt göra med ratten och som är löjligt intuitivt.

Växelväljare på skärmen känns idiotiskt nog, men det är sällan man behöver växla i panik i kaosartade situationer (om man inte måste backa sig ur en farlig situation typ, eller väldigt snabbt måste fickparkera), men blinkersen känns helt fenomenalt korkat att lägga som dom har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vilket kliv upp i interiördesign!

<Uppladdad bildlänk>

https://www.tesla.com/sv_se/model3

Kul att alla punkter jag kritiserade är förbättrade. Diggar de nya bakljusen som äntligen ser moderna ut.
Blir att vänta tills MY uppdateras och sedan klicka hem. Där jag bor utanför Göteborg älskar vi rondeller, så jag kommer att sakna min blinkersspak.