Vilken VPN-tjänst rekommenderas och varför?

Permalänk
Medlem

@Weuffelhjaern: Ser intressant ut, protonmail har ju visat sig vara mycket säkerhetsbenägna. Dock använder jag det i för liten utsträckning i dagsläget för att det ska vara värt runt det dubbla priset. Men ska ta och testa det i 7 dagar så att jag vet till nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Anonine släpper igenom dns info sist jag använde den iaf. Skulle inte rekommendera denna.

Vad innebär det?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av globi:

@Weuffelhjaern: Ser intressant ut, protonmail har ju visat sig vara mycket säkerhetsbenägna. Dock använder jag det i för liten utsträckning i dagsläget för att det ska vara värt runt det dubbla priset. Men ska ta och testa det i 7 dagar så att jag vet till nästa gång.

Finns ju flera olika. Gratis, $4, $8 och Business.
ProtonVPN

Men självklart ligger ju allt på vad man tycker saker är värt.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

"Utöver just en hög säkerhet rent tekniskt, har vi en väldigt bra fysisk säkerhet för att skydda mot fysiska attacker. Våra servrar kör utan hårddiskar, USB-minnen eller CD-skivor. Det finns alltså ingen media ansluten till servern där loggar kan sparas"

https://www.ovpn.com/sv/blog/inga-loggar/

Skulle nästan vilja påstå att det är sämre att ha VPN utomlands; speciellt amerikanska. Det finns många nyheter du kan läsa angående hur utländska VPN aktörer frivilligt ger ut information om dom hotas av en stämning.

Ajdå jag som valde en utlandsbaserad vpn, NordVPN .. tror den är Panama baserad inte bra då alltså?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Enda VPN jag använt har varit LEX Integrity (Bahnhof), har dock varit sugen på deras Integrity VPN, 40kr/mån känns ändå helt okej. Någon som testat den?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

AirVPN.org, när du inte kan få för mycket folie för din hatt. Drivs utav aktivister/hacktivister från folk som andas privacy så säkerheten är toppad, de tillåter inte ens att man ansluter med protokoll med kända säkerhetsproblem till skillnad från andra tjänster jag kikat på. Policyn är helt tydlig. Ingen filtrering eller loggning såklart så alla trafik är helt tillåten. Många servrar i olika länder. Sedan någonting riktigt sällsynt, stöd för att kunna öppna nätverksportar. API. Inte outsourced support. Skapades som ett ideelt projekt och gick sedan över till att tag betalt så de kan utveckla och driva verksamheten.

Så kortfattat, 10/10 på AirVPN om man använder VPN för privacy, behöver bättre funktionalitet eller bara är en IT nörd. Ingen aning hur hastigheterna är däremot då jag aldrig har använt tjänsten på en bra uppkoppling. Däremot så är deras servrar långt ifrån överbelastade och de överallokerar inte. De visar nämnligen exakt hur hårt varje server belastas. De har däremot 19st servrar bara i Sverige varav varje har en kapacitet på 1Gb/s men de flesta använder bara runt 0.2Gb/s.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag vet inte om detta blivit sagt men jag har använt Bahnhofs och PIA. Jag föredrar PIA eftersom man man relativt enkelt port-forwarda en port hos dem samt att de är bland de få som blivit "testade" - om jag minns rätt så kom FBI och knackade på dörren och skulle ha information men precis som de säger så fanns det ingen information tillgänglig.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Använt OVPN i ca 2 år för att de har väldigt bra kundbemötande. De är lite dyrare men "man får vad man betalar för". Jag testade både Anonione och Mullvad ett tag men då fick man vänta 1 hel vecka på på dåliga svar. Jag hade lite svårt att få upp tunneln på min router. OVPN hjälpte mig under en lördag(!) att konfigurera det via teamviewer.
När jag spelar online stänger jag dock av det då det laggar för mycket. Jag bryr mig inte så mycket om nån ser att jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad innebär det?

What is a DNS leak and why should I care?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

AzireVPN.se + OVPN.com/sv + Mullvad.net kan jag renommerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Ajdå jag som valde en utlandsbaserad vpn, NordVPN .. tror den är Panama baserad inte bra då alltså?

Verkar vara ganska lugnt med dom om man litar på vad som står på sidan. Syftade på b la HideMyAss som har gett ut information, däremot nordVPN verkar agera precis som OVPN; inga loggar och eftersom dom är baserade i Panama tror jag inte lagens långa arm räcker från USA och dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Enda VPN jag använt har varit LEX Integrity (Bahnhof), har dock varit sugen på deras Integrity VPN, 40kr/mån känns ändå helt okej. Någon som testat den?

Det är ingen skillnad på dem förutom att LEX Integrity, har två begränsningar.
1: Du kan bara använda den om du har internet från Bahnhof.
2: Till skillnad mot Integrity, kan du bara ha 1 enhet ansluten (Integrity tillåter 3 enheter anslutna samtigt).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Integrity.st, viaBahnhof. Drivs av 5'e juli stifelsen, som är en stiftelse som arbetar för frihet på internet.

Tänk också på att:
Om något är gratis, så är du produkten.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Opera VPN är bara en glorifierad proxy. Och gratis... den är bara gratis om du anser att din personliga data inte har något värde alls.

Opera loggar och de är även helt öppna att de gör det.

Det hindrar dock inte att det kan finnas skäl till att använda tjänsten, allt beroende på hur man använder den. Vill man tex se på youtube-klipp som inte går att se i Sverige så fungerar den utmärkt, Operas VPN har tillräckligt med bandbredd för att det skall fungera. Vill man dock ägna sig åt saker som flertalet verkar skaffa VPN för, dvs ladda ner illegalt material, så är det uppenbart inte rekomenderat... Samma sak gäller även att skicka okrypterad personlig information.

Opera har ju även en funktion, Opera Turbo, i deras webbläsare där all information går via deras servrar och komprimeras, speciellt då bilder. Går ju defintivit inte lika bra med krypterad kommunikation, men har man en mindre datamängd och inte skickar personlig information, så kan det ju vara en lösning... Alla kan ju inte sätta upp sin egna personliga vpn-server...

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det är ingen skillnad på dem förutom att LEX Integrity, har två begränsningar.
1: Du kan bara använda den om du har internet från Bahnhof.
2: Till skillnad mot Integrity, kan du bara ha 1 enhet ansluten (Integrity tillåter 3 enheter anslutna samtigt).

Så bättre med typ, Mullvad?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Så bättre med typ, Mullvad?

Smaksak, med Integrity slipper du betala till två olika företag, då Integrity kommer på din faktura från Bahnhof.
Sedan som nämnts så hålls Integrity (och LEX Integrity) av 5'e Juli stifelsen, så det är inte Bahnhof som håller i det (även om det är Bahnhof som startade stiftelsen).
Integrity VPN

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har ett taiwanesiskt abonnemang på ett tv-nätverk. Det kräver tw-ip för att funka. När jag är i Sverige så har jag hitintills använt mig av PureVPN, men på senare har jag massa problem med att ansluta(främst i min android telefon).

Nån som vet en bra och stabil vpn tjänst med server i taiwan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder IPVANISH på mina två datorer funkar bra sen på mina mobiler har jag PrivateVPN som är svenskbaserat
Kolla på https://www.ipvanish.com och www.privatevpn.com siste har bra priser på 3 månader och de kan hjälpa till installera via fjärrhjälp helt gratis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Fast bara för att han skulle känna till ditt IP så vet han inte var du bor. Den informationen har enbart din operatör och de kommer inte lämna ut dessa uppgifter till någon fjant i ett spel. Känns ruskigt onödigt att spela spel över VPN IMO.

Det finns också en risk att bli bannlyst i vissa spel om man ansluter igenom VPN till spelservern.

Permalänk
Medlem

Har själv bara testat LEX Integrity som Bahnhof erbjuder gratis. Fungerade dock värdelöst för mig. Tappade uppkoppling hela tiden.
ProtoVPN ser dock intressant ut. Har vart på jakt efter en VPN som är både är säker och man kan se ut somman sitter i något annat land.
Vill nämligen ha möjlighet att komma åt utbud hos endel tjänster som inte är tillgängliga i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är ingen skillnad på dem förutom att LEX Integrity, har två begränsningar.
1: Du kan bara använda den om du har internet från Bahnhof.
2: Till skillnad mot Integrity, kan du bara ha 1 enhet ansluten (Integrity tillåter 3 enheter anslutna samtigt).

Fast när jag pratade med Banhof (ska beställa fiber) så sa de att det "typ fungerar" att lägga in det i en router och få det att fungera. Men det lät inte så officiellt dock, typ som att "vi har hört att vissa användare fått det att fungera". Använder själv PureVPN, men inte i min router som verkar vara för klen för det eller så är det min tekniska kunskap som brister..(DDWRT på Netgear 3500L)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Körde tidigare HMA (HideMyAss) men det var allmänt segt. Bytte för några månader sedan till OVPN och det funkar mycket bättre, stryper inte min 100/10-lina det minsta. Dessutom har de löjligt bra supportpersonal.

HideMyAss är ökända för att lämna ut uppgifter, bl.a. till FBI, så jag skulle undvika dem till varje pris.

Vill även lyfta ett varningens finger för PureVPN som hävdar att de inte för några loggar över deras kunder, vilket har visat sig vara lögn:
https://torrentfreak.com/purevpn-logs-helped-fbi-net-alleged-...
https://torrentfreak.com/purevpn-explains-how-it-helped-the-f...

Personligen gillar jag Mullvad p.g.a. deras inställning till integritet samt säkerhet, prestandan är bra också i.o.m. svenska servrar, framför allt möjligheten att betala med kontanter är ett stort plus. Finns en intressant intervju med en av grundarna i säkerhetspodcasten (dock har det några år på nacken nu):
http://sakerhetspodcasten.se/pods/intervjuavsnitt-6-anonymise...

Kan rekommendera TorrentFreak:s genomgång av VPN-tjänster för att bilda sig en överblick av de olika leverantörerna:
https://torrentfreak.com/vpn-services-anonymous-review-2017-1...

Permalänk

Har kört F-secure Fredome i ca 2 år nu. Körde innan det PIA och det fungerade bra för det mesta. Dock bäst hastighet samt mindre problem med servrar som som inte funkar med F-secure. Nackdelen är dock att dom inte har en inbyggd killswitch i sin klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

AirVPN.org, när du inte kan få för mycket folie för din hatt. Drivs utav aktivister/hacktivister från folk som andas privacy så säkerheten är toppad, de tillåter inte ens att man ansluter med protokoll med kända säkerhetsproblem till skillnad från andra tjänster jag kikat på. Policyn är helt tydlig. Ingen filtrering eller loggning såklart så alla trafik är helt tillåten. Många servrar i olika länder. Sedan någonting riktigt sällsynt, stöd för att kunna öppna nätverksportar. API. Inte outsourced support. Skapades som ett ideelt projekt och gick sedan över till att tag betalt så de kan utveckla och driva verksamheten.

Så kortfattat, 10/10 på AirVPN om man använder VPN för privacy, behöver bättre funktionalitet eller bara är en IT nörd. Ingen aning hur hastigheterna är däremot då jag aldrig har använt tjänsten på en bra uppkoppling. Däremot så är deras servrar långt ifrån överbelastade och de överallokerar inte. De visar nämnligen exakt hur hårt varje server belastas. De har däremot 19st servrar bara i Sverige varav varje har en kapacitet på 1Gb/s men de flesta använder bara runt 0.2Gb/s.

Håller med om AirVPN!

Utöver vad som nämns ovan är de också en av de få som man kan köra med TOR samt att deras manuella config generator är trevlig för de som inte gillar deras klient eller vill lägga in det på något OS där deras klient inte fungerar. De erbjuder även flera olika alternativ till openvpn om man behöver ansluta över ssh eller liknande någon enstaka gång etc.

Jag har testat hastigheterna och då man kan välja ner till enstaka server, istället än enbart land som med de flesta andra, är det enkelt att ansluta till en server med ordentligt med ledig kapacitet.

Slutligen kan man betala med de flesta kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Får hen tag i din IP kan hen i bästa fall konstatera vilken stad, inget mer än så. Du har dessutom dynamiskt IP via Comhem så rycker du modemet i ett par timmar så har du nytt IP igen.

Hade jag varit du hade jag bara fortsatt spela och sluta bry mig om troll. De vet inte vart du bor.

Inte visste jag att hönor spelar dator spel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Om ni ska spela med VPN, anslut via UDP!

Har ni en router - sätt all trafik vpn interface, sedan manuellt konfigurerar ni spel för spel, att spelen skall nyttja routerns WAN interface.. spelet går då okrypterat men helt optimalt
.. OVPN Har en guide till pfsense 2.2.6 (64 bitars), mycket bra underlag för att komma igång!
Sedan lite bra youtube underlag för ändamålet https://www.youtube.com/watch?v=ekRgAATnIsU

Permalänk

kör med bahnhof egna VPN om ni kan, fungerar hur bra som helst. får ut 100 av 100.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag kör Vypr just nu. Vill gärna prova Proton, men avvaktar till dom släpper sin Mac-klient också, kör både PC och Mac. Använder mest VPN till att se US-Netflix, och alltid på publika wifin.

Nöjd med Vypr, den funkar bra. Hastighet, tja jag vet faktiskt inte. Spelar aldrig via VPN. Vid surf märker jag ingen större skillnad, jag har inte så himla bråttom när jag surfar egentligen.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Anonine släpper igenom dns info sist jag använde den iaf. Skulle inte rekommendera denna.

Klart den släpper igenom DNS. Annars får du skriva in alla IP-adresser. Men det är Anonines DNS du ser, annars har du något felkonfigurerat som kommer att gå igenom oavsett vilken VPN-/anonymitetstjänst du använder.

Har kört Anonine ett antal år, oftast bra spetta. De har många servrar, är det hög last på en kan man byta.

Har testat OVPN när det var nytt, då var det helt värdelöst med frånkopplingar hela tiden. Men det verkar de ha löst?