Vilken VPN-tjänst rekommenderas och varför?

Permalänk
Medlem

@Bael: Tyvärr säger dom testerna inte så mycket eftersom "paketen" som skickas vid testerna inte är så stora.
Skall du ha relevant information så ladda ner en lite större fil och titta på hastigheten vid nedladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Bael: Tyvärr säger dom testerna inte så mycket eftersom "paketen" som skickas vid testerna inte är så stora.
Skall du ha relevant information så ladda ner en lite större fil och titta på hastigheten vid nedladdning.

Jag vet detta är bara en fingervisning om att man får en hastighetsförändring.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag vet detta är bara en fingervisning om att man får en hastighetsförändring.

Jo men ibland är det inte ens en fingervisning utan käpp rätt åt he****e.
Jag har 100/100 och via en VPN fick jag 200/150 i resultat, snacka om glädje mätare..

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Bael: Tyvärr säger dom testerna inte så mycket eftersom "paketen" som skickas vid testerna inte är så stora.

Problemet verkar inte vara överföringshastigheten (jag kommer ju aldrig så långt att filmen går igång) utan Firefox fastnar på "TLS Handshake", dvs när den ska förhandla secure connection.
Jag testade att ansluta till svenska Netflix med NordVPN ansluten till en svensk server, och det går inte alls, sidan laddar inte ens, trots bra överföringshastighet.
Sökning på nätet ger en räcka förslag på lösning när man har TLS problem.
1) Byt från UDP till TCP. Funkar ibland, men hastigheten är så låg att det blir oacceptabelt dålig bildkvalitet.
2) Stäng av firewall/antivirus. Ingen effekt.
Jag ger upp på NordVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men ibland är det inte ens en fingervisning utan käpp rätt åt he****e.
Jag har 100/100 och via en VPN fick jag 200/150 i resultat, snacka om glädje mätare..

Har jag inte lyckats få någon gång, någon form av caching?

Skrivet av Awakeruad:

Problemet verkar inte vara överföringshastigheten (jag kommer ju aldrig så långt att filmen går igång) utan Firefox fastnar på "TLS Handshake", dvs när den ska förhandla secure connection.
Jag testade att ansluta till svenska Netflix med NordVPN ansluten till en svensk server, och det går inte alls, sidan laddar inte ens, trots bra överföringshastighet.
Sökning på nätet ger en räcka förslag på lösning när man har TLS problem.
1) Byt från UDP till TCP. Funkar ibland, men hastigheten är så låg att det blir oacceptabelt dålig bildkvalitet.
2) Stäng av firewall/antivirus. Ingen effekt.
Jag ger upp på NordVPN.

Jag kör med chrome & i bland får man stoppa uppdatering av sidan & starta den igen mer än en gång för det mesta, det går trögt men när man fått i gång filmen så rullar den på.

Men visst NordVPN är nog inte den optimala tjänsten men 660:- /2år för 6st enheter känns hyffsat, 2 till mig 2 till grabben samt 2 till dottern.

Grabben påstår att det fungerar bättre i telefonen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga (som även kan vara en rekommendation). Jag kör Bahnhof Integrity, med OpenVPN. Det sägs ju att det stryper linan väldigt mycket. Detta är något jag inte har upplevt alls. Ligger på 100/10 precis som tidigare. Ett tag körde jag Pptp och det ströp ner till ca 70/10.
Kan tilläggas att VPN-servern jag kopplar upp mot (om man kollar mitt IP) har flyttat från ca 10 mil ifrån till ca 6 mil ifrån.
Är självklart jätteglad att det inte stryps, men känns nästan som något är fel med tanke på andras erfarenheter av OpenVPN som jag läst om.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Har en liten fråga (som även kan vara en rekommendation). Jag kör Bahnhof Integrity, med OpenVPN. Det sägs ju att det stryper linan väldigt mycket. Detta är något jag inte har upplevt alls. Ligger på 100/10 precis som tidigare. Ett tag körde jag Pptp och det ströp ner till ca 70/10.
Kan tilläggas att VPN-servern jag kopplar upp mot (om man kollar mitt IP) har flyttat från ca 10 mil ifrån till ca 6 mil ifrån.
Är självklart jätteglad att det inte stryps, men känns nästan som något är fel med tanke på andras erfarenheter av OpenVPN som jag läst om.

Vilken OpenVPN kör du? Många pratar om OVPN som inte är samma som OpenVPN. Tänker bara så det inte blir missförstånd.

Kör sjalv OVPN och får ut 100/100 men lite högre svarstider

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Vilken OpenVPN kör du? Många pratar om OVPN som inte är samma som OpenVPN. Tänker bara så det inte blir missförstånd.

Kör sjalv OVPN och får ut 100/100 men lite högre svarstider

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör alltså OpenVPN via Bahnhof Integrity (man kan välja mellan pptp och OpenVPN när man har abonnemang). Jo något högre svarstider har jag, men på sin höjd en ökning av 20ms, vilket inte gör någon skillnad på mina taskiga CS:GO-skills.

Kanske var en mer trafikerad server som jag var uppkopplad mot innan.
Kan ju vara något att hålla koll på när man väljer vilken VPN-tjänst man vill ha i så fall. Kan säga att innan befann sig servern i GBG när jag pingade och nu har jag en tunnel till en server i Halmstad. Kanske inte lika mycket folk anslutna på den...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Vilken OpenVPN kör du? Många pratar om OVPN som inte är samma som OpenVPN. Tänker bara så det inte blir missförstånd.

OpenVPN Community Software är en klient bara, vilken man med genom konfiguration fil (från sin VPN leverantör) kan koppla upp sig till sin VPN tjänst.
OVPN är däremot en VPN leverantör.

Dock så kan jag förstå att det blir "rörigt" eftersom det finns även OpenVPN som VPN leverantör.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Som nämnt innan kommer din ping alltid påverkas när du är uppkopplad via ett VPN. Din trafik mellanlandar på en annan server innan den skickas dit du vill att den ska skickas.
Hur mycket din internethastighet påverkas av vpn beror på två saker:

1. Uppkopplad servers prestanda
2. Uppkopplad servers plats

Jag skulle fortsätta köra på ExpressVPN. Dom har några av de snabbaste hastigheterna och över 3 000 servrar på 90 platser (inkl Sverige) att välja på.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör Wireguard mot Mullvad i en custom router och har sällan sämre ping och hastighet än vad jag har utan VPN. OpenVPN är rena CPU dödaren.