AMD Radeon Vega Frontier Edition testas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Tack,exakt mina ord.
Vem vill köpa samma prestanda,som släpptes för 1 år sedan?
Megaflopp som i vanlig ordning.

beror helt på priset också.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns som att folk tar till alla medel och halmstrån de har för att racka ner på AMD. Man borde inte dra några slutsatser alls när det för det första inte handlar om ett grafikkort för spel och för det andra är en hel månads drivrutinsoptimeringar kvar.

Även om den här prestandan sedan visar sig stämma så vet vi ju inget om priset än. Blir det billigare än ett 1080 så är det ju mer kort för pengarna.

Efter att ha räknat och kategoriserat in samtliga inlägg innan ditt drar jag följande slutats.
6st VEGA positiva
7st VEGA negativa

Resten är neutrala, troll eller bara diskussion.
Tycker inte riktigt din bild är helt nyanserad.

Personligen tycker jag det är tråkigt att Vega än så länge inte ser ur att prestera som behövligt för att på riktigt kunna ta upp kampen emot 1080 serien, för att inte tala om kommande Volta som säkert inte är jätte långt bort.
Priset oroar mig också, AMD kan iofsig sätta vilket pris de vill. Dock måste de få upp de ack så viktiga marginalerna för att tjäna pengar och kunna utveckla produkterna på riktigt. Märks ganska tydligt att R&D inte är på samma nivå som tex Nvidas. HBM 2 minnen, bred minnesbuss kostar mycket pengar, kan inte AMD konkurrera med topprestandan måste de sänka sina VEGA kort flera hundralappar under 1080 som redan genomgått en prissänkning från Nvidia. Blir det mycket förtjänst över då är min fråga?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Extremetech:

Again, keep in mind that this is very early days for the Vega FE and driver updates could meaningfully improve these scores in the future.

https://www.extremetech.com/computing/251780-amd-radeon-vega-...

PNY Quadro P5000 16GB; 25999 kr
AMD Radeon Vega Frontier Edition; 12899 kr

Men spel då!?
Detta är inget spelkort, vänta på Rx.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så lägger sig ungefär som fury gjorde förra gen (mellan 1080/1080TI). Men man får se när vet väl släppts, AMD sattsa helt klart på fel node.

Får hoppas AMd fixar strömförbrukningen till nästa gen och utvecklar ny arkitektur, som dom gjorde med zen.

Skrivet av SwedenVirre:

@ClintBeastwood: Det kan ju vara fake, absolut! dock är prestandan precis som väntat av vega.

Om man kollar på dom gamla gameplay videorna av t.ex doom i 4K så låg det lite över ett 1080(precis som firestrike visar)

Samt battlefront var liknande. så varför folk inte tror det är fake är för att det överensstämmer med vad AMD själv visat i titlar.

Det är vad jag tror ivf.

Skrivet av anon12433:

Denna förnekelse bland AMD fansen känns igen från Bulldozer releasen. De är i chocktillstånd och vill inte acceptera att AMD har skapat ännu en flopp.
Precis innan Bulldozer släpptes så avlöste läckorna varandra med usla resultat gång på gång. AMD fanboysen hävdade gång på gång att det är falska siffror och man kommer få se att den är riktigt bra vid releasen. Väl på releasedagen så bekräftades alla katastrofsiffror men fanboysen var fortfarande i förnekelse. Nu hette det i stället att Windows 8 löser allting, det kommer ha optimeringar för Bulldozer arkitekturen och kommer ikapp Intel med hjälp av det. Vi vet alla hur den historien slutade.

300W TDP för GTX 1080 prestanda över ett år efter att Nvidias kort släpptes är ingenting annat än en flopp. Det är verkligen jättetrist, nu kan Nvidia fortsätta med sina ockerpriser i minst ett år till.
Enda möjliga ljuspunkten är ett eventuellt lågt klockat och mycket effektivt Nano-kort. Den mycket lägre klock som Vega designades för och säkerligen är effektiv i. Detta tillsammans med fler DX12 spel kanske gör det till ett vettigt alternativ till 1070. Hoppas kan man i alla fall.

Skrivet av anon12433:

1080 prestanda ett år senare med 120W mindre TDP än denna skapelse hade varit lite halvdant men ingen flopp. Men nu blev det istället rejält törstigt också. Inte direkt något problem sett till strömförbrukning men det kommer antingen bli en väldigt högljudd historia eller dyr kylarlösning. Sen ska man ju transportera ut den värmen ur chassit också.
Så varför ska man välja AMD? Om det ligger runt 1080 i prestanda och har en TDP på 120W mer? Visst, om de dumpar priset kraftigt. Men det kommer inte ske, HBM2 är exotiskt och säkerligen dyrt, kylningen kommer troligtvis kosta som sagt.
Enda anledningen jag kan komma på är Freesync, största anledningen till varför jag skulle vilja ha ett Vega. Men tror knappast det är något som säljer stora mängder kort.

Skrivet av Mange43:

Tack,exakt mina ord.
Vem vill köpa samma prestanda,som släpptes för 1 år sedan?
Megaflopp som i vanlig ordning.

Skrivet av Triton242:

Efter att ha räknat och kategoriserat in samtliga inlägg innan ditt drar jag följande slutats.
6st VEGA positiva
7st VEGA negativa

Resten är neutrala, troll eller bara diskussion.
Tycker inte riktigt din bild är helt nyanserad.

Personligen tycker jag det är tråkigt att Vega än så länge inte ser ur att prestera som behövligt för att på riktigt kunna ta upp kampen emot 1080 serien, för att inte tala om kommande Volta som säkert inte är jätte långt bort.
Priset oroar mig också, AMD kan iofsig sätta vilket pris de vill. Dock måste de få upp de ack så viktiga marginalerna för att tjäna pengar och kunna utveckla produkterna på riktigt. Märks ganska tydligt att R&D inte är på samma nivå som tex Nvidas. HBM 2 minnen, bred minnesbuss kostar mycket pengar, kan inte AMD konkurrera med topprestandan måste de sänka sina VEGA kort flera hundralappar under 1080 som redan genomgått en prissänkning från Nvidia. Blir det mycket förtjänst över då är min fråga?

Postar även här

Förstår inte varför sweclockers lägger upp detta som ett gaming kort, varför kör man inte speltest på Quadro isåfall? Detta ska absolut inte jämföras med 1080TI som är ett renodlat gaming kort, quadro och FE är workstation kort, kanske en bättre jämförelse?

AMD Vega FE: 26.2/13.1 TFLOPS, TDP ~200W gissat pris: 10000
Nvidia Quadro GP 100: 20.7/10.3 TFLOPS, TDP ~130W pris 90.000:- https://www.proshop.se/Grafikkort/PNY-NVIDIA-Quadro-GP100/258....

Här har vi ett kort som är 900% billigare, och 8% snabbare än Nvidia Quadro GP100 men lite törstigare (gp 100 har 16GB HMB2 därav jämförelsen mot det kortet det verkar vara närmast övriga har gddr5x)

EDIT: @anon12433 klarifierade att FE saknar ECC minne, Quadro har ECC och AMD's serie med ECC minnen heter FirePro

@anon12433, @mange42 Tror inte att så många är i chocktillstånd det är inte någon megaflopp och tråden är absolut inte belamrad med AMD fanboys verkar ju snarare vara tvärtom ......

@ratatosk bra inlägg med lite siffror som jämför quadro och FE

@triton242 inlägget under detta, japp bra sammanfattning förövrigt var mer en reaktion på all kritik på att kortet var för dyrt verkar ju snarare vara tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Postar även här

Förstår inte varför sweclockers lägger upp detta som ett gaming kort, varför kör man inte speltest på Quadro isåfall? Detta ska absolut inte jämföras med 1080TI, quadro och FE är worstation kort jämför dom mot varandra

AMD Vega FE: 26.2/13.1 TFLOPS, TDP ~200W gissat pris: 10000
Nvidia Quadro GP 100: 20.7/10.3, TDP ~130 pris 90.000:- https://www.proshop.se/Grafikkort/PNY-NVIDIA-Quadro-GP100/258....

Här har vi ett kort som är 900% billigare, och 8% snabbare än Nvidia Quadro GP100 men lite törstigare och ändå får AMD kritik (gp 100 har 16GB HMB2 därav jämförelsen mot det kortet det verkar vara närmast övriga har gddr5x)

@veckans, @mange42 Tror inte att så många är i chocktillstånd det är inte någon megaflopp och tråden är absolut inte belamrad med AMD fanboys verkar ju snarare vara tvärtom ......

Med andra ord tjänar Nvidia MASSOR med pengar på varje sålt quadro kort medans AMD åter får nöja skf med brödsmulor i jämförelse...
lite vad jag skrev no?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Postar även här

Förstår inte varför sweclockers lägger upp detta som ett gaming kort, varför kör man inte speltest på Quadro isåfall? Detta ska absolut inte jämföras med 1080TI, quadro och FE är worstation kort jämför dom mot varandra

AMD Vega FE: 26.2/13.1 TFLOPS, TDP ~200W gissat pris: 10000
Nvidia Quadro GP 100: 20.7/10.3, TDP ~130W pris 90.000:- https://www.proshop.se/Grafikkort/PNY-NVIDIA-Quadro-GP100/258....

Här har vi ett kort som är 900% billigare, och 8% snabbare än Nvidia Quadro GP100 men lite törstigare (gp 100 har 16GB HMB2 därav jämförelsen mot det kortet det verkar vara närmast övriga har gddr5x)

@veckans, @mange42 Tror inte att så många är i chocktillstånd det är inte någon megaflopp och tråden är absolut inte belamrad med AMD fanboys verkar ju snarare vara tvärtom ......

@ratatosk bra inlägg med lite siffror som jämför quadro och FE

@triton242 inlägget under detta, japp bra sammanfattning förövrigt var mer en reaktion på all kritik på att kortet var för dyrt verkar ju snarare vara tvärtom

Herregud, vad har Quadro med Radeon Vega Frontier Edition att göra? AMDs motsvarighet till Quadro heter FirePro och kostar uppemot 50000-60000kr. Radeon är AMDs konsumentinriktade grafikkort och absolut inga workstation kort. Du hade inte kunnat vara mer fel ute.
Detta kort är ett Radeon Vega, det som skiljer det från ett "gaming kort" är minnesmängden. GPUn är densamma som sitter i RX Vega till och med. Det mest rättvisa kortet att jämföra med hos Nvidia är Titan Xp (ett kort som AMD själva jämför det med).

Sen är jag nyfiken på hur du resonerade när du antyder att jag skulle vara en fanboy? Slog det slint där också?
-----------------------------------------

Ny har nya benchmarks på kortet kommit ut, denna gång från PCPer. Ännu värre denna gång, GTX 1070 prestanda i Unigine Heaven ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD får kalla det vad de vill men detta är Vega, samma krets som kommer sitta i RX Vega. Detta kort har dessutom dubbla mängden VRAM. Jag tror dock på dem när de säger att RX Vega kommer prestera bättre i spel, blir säkert några procent bättre. Men att de behöver 300W för att uppnå samma prestanda som ett GTX 1080 är närapå en katastrof. 67% högre strömförbrukning/värmeutveckling än Nvidia. Detta skulle förklara MSIs uttalande.

Jag tror vi kan se detta som en bekräftelse på att Vega inte kommer ha en chans mot 1080Ti (vilket jag och många andra hela tiden hävdat). Så ska RX Vega gå att sälja med sin extremt dåliga energieffektivitet så måste de nog bli väldigt billiga, 400-450USD?

Deras tidigare PR material känns som ett skämt:
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/AMD-Vega-Architecture-Features-740x366.jpg

Nu antar du att Vega Rx kommer med samma klockfrekvens och att ingenting kommer att göras åt drivrutinerna för spel innan release. Två väldigt dåliga antaganden. Och vad har mängden V-ram med saken att göra om korten har nog för 4K i 3dmark? Är du en av dem som köper 12gb V-ram för att spela i 1080p?

Skrivet av anon12433:

Denna förnekelse bland AMD fansen känns igen från Bulldozer releasen. De är i chocktillstånd och vill inte acceptera att AMD har skapat ännu en flopp.
Precis innan Bulldozer släpptes så avlöste läckorna varandra med usla resultat gång på gång. AMD fanboysen hävdade gång på gång att det är falska siffror och man kommer få se att den är riktigt bra vid releasen. Väl på releasedagen så bekräftades alla katastrofsiffror men fanboysen var fortfarande i förnekelse. Nu hette det i stället att Windows 8 löser allting, det kommer ha optimeringar för Bulldozer arkitekturen och kommer ikapp Intel med hjälp av det. Vi vet alla hur den historien slutade.

300W TDP för GTX 1080 prestanda över ett år efter att Nvidias kort släpptes är ingenting annat än en flopp. Det är verkligen jättetrist, nu kan Nvidia fortsätta med sina ockerpriser i minst ett år till.
Enda möjliga ljuspunkten är ett eventuellt lågt klockat och mycket effektivt Nano-kort. Den mycket lägre klock som Vega designades för och säkerligen är effektiv i. Detta tillsammans med fler DX12 spel kanske gör det till ett vettigt alternativ till 1070. Hoppas kan man i alla fall.

Så för att Bulldozer floppade så kommer VEGA att floppa? Då ignorerar du så klart att Ryzen blev en relativ succé och det uppenbara i att Bulldozer inte har något att göra med VEGA. ***bort/moderator***

Ingen vet ännu hur VEGA för konsumenter kommer att prestera eller hur prissättningen kommer att bli. Och prestanda för priset är mycket viktigare än vem som har prestandakronan. Ryzen är inte bättre än senaste i7/i9 men däremot ger Ryzen i många fall tillräcklig prestanda för en billigare prislapp. Om VEGA erbjuder mycket prestanda till lågt pris är det av mindre betydelse huruvida den slår 1080Ti.

Detta test kan på sin höjd ge en konservativ indikation om prestandan. Men har man något innanför pannbenet så väntar man med domen tills release och då man börjar se produkten i butik.

Otrevligt /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ny har nya benchmarks på kortet kommit ut, denna gång från PCPer. Ännu värre denna gång, GTX 1070 prestanda i Unigine Heaven ser det ut som.

Såg lite av det, helvetes jävlar, deprimerande är vad ordet är. Jag är mållös, vad hände där, trodde Vega skulle vara ett bra hopp från Fury när det kom till ipc, strömkonsumption etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Herregud, vad har Quadro med Radeon Vega Frontier Edition att göra? AMDs motsvarighet till Quadro heter FirePro och kostar uppemot 50000-60000kr. Radeon är AMDs konsumentinriktade grafikkort och absolut inga workstation kort. Du hade inte kunnat vara mer fel ute.
Detta kort är ett Radeon Vega, det som skiljer det från ett "gaming kort" är minnesmängden. GPUn är densamma som sitter i RX Vega till och med. Det mest rättvisa kortet att jämföra med hos Nvidia är Titan Xp (ett kort som AMD själva jämför det med).

Sen är jag nyfiken på hur du resonerade när du antyder att jag skulle vara en fanboy? Slog det slint där också?
-----------------------------------------

Ny har nya benchmarks på kortet kommit ut, denna gång från PCPer. Ännu värre denna gång, GTX 1070 prestanda i Unigine Heaven ser det ut som.

Nu får du lära dig att läsa, jag skrev att Quadro har HBM2 och verkar vara närmast jämförbara har inte påstått något.
AMD har själva gått ut med att Frontier Edition är ett workstation kort

Nej det slog inte slint någonstans, du svamlar om förnekelse från AMD fanboys skrev bara att det nu inte verkar vara så snarare tvärtom.

Vad vill du att jag ska göra med wccftech benchmarksen det ska fortfarande inte jämföras med ett gamingkort? Kollar man förövrigt vad wccftech tidigare har skrivit så står detta http://wccftech.com/amd-radeon-vega-frontier-edition-performa...

Citat:

AMD has stated multiple times that Radeon Vega Frontier edition is built for professionals and workstation users.

Jag väntar på Vega RX allt annat är bara onödiga spekulationer

Permalänk
Digital fyndjägare

@anon12433: "Ny har nya benchmarks på kortet kommit ut, denna gång från PCPer. Ännu värre denna gång, GTX 1070 prestanda i Unigine Heaven ser det ut som."

Detta fick jag i Heaven för drygt ett år sedan när jag köpte mitt första GTX 1070.

Jag hoppas verkligen att RX kortet presterar bättre...

Vissa jämför med kort från Nvidia Quadro som kostar lååångt över normala priser.. så då undrar man lite varför inte jämföra med mitt exemplar istället som kostar mindre än 10k

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Hjälpsam

@Bl4ckIce: Nvidia brukar få betydligt bättre än AMD i Heaven.
Heaven är också ett 4 år gammalt benchmark.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Seriöst kan det vara så här kass? Är det det här jag har väntat på? Sämre IPC än Fury.

Ett krympt Fury hade varit snabbare, Polaris i dessa speeds hade varit snabbare, Hell Hawaii hade varit snabbare.

Har dom supit till det så ininhelvete på AMD att dom går bakåt...........

Jag försöker hålla modet uppe till RX men det är svårt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Nu får du lära dig att läsa, jag skrev att Quadro har HBM2 och verkar vara närmast jämförbara har inte påstått något.
AMD har själva gått ut med att Frontier Edition är ett workstation kort som inte är riktade till gamers, varsågod att googla

Nej det slog inte slint någonstans, du svamlar om förnekelse från AMD fanboys skrev bara att det nu inte verkar vara så snarare tvärtom.

Vad vill du att jag ska göra med dom benchmarksen det ska fortfarande inte jämföras med ett gamingkort, säger mig absolut ingenting? Jag väntar på Vega RX allt annat är bara onödiga spekulationer

Nej du måste lära dig läsa. Du gör ju jämförelser mellan Quadro och Vega FE. AMD säger INTE att detta är ett workstation kort, de marknadsför det som ett hybridkort, "pro-sumer" om man så vill. FirePro är deras workstation kort. Deras workstation kort för professionella användare heter inte Radeon. Radeon sortimentet är riktat till vanliga konsumenter. Lär dig skillnaden.

"I Just Want to Game
If you want to game on a Windows® platform, get your driver here and switch to “Gaming Mode.”"

"Radeon Vega Frontier Edition delivers up to 172% faster performance than NVIDIA GeForce Titan Xp 4 chart graphic."

Källa: AMD

Nu när vi har rett ut detta så kan vi kanske gå vidare med diskussionen.

Permalänk
Medlem

@anon12433: grafen som du själv länkar till , källa wccftech
AMD has stated multiple times that Radeon Vega Frontier edition is built for professionals and workstation users
Kollar man på AMD's produktsida så genomsyras det av development, CAD osv inte riktigt markandsfört mot gamers

Du kanske skulle fundera på att varför du jämför Vega FE och 1080TI , det är nog mer rimligt att jämföra Quadro och Vega FE

Återigen allting är onödiga spekulationer, vänta på att RX är lanserat istället.

Nu när vi har rett ut detta så kan vi kanske gå vidare med diskussionen.

Permalänk
Digital fyndjägare

@anon12433: Låt mig skratta... hur faaan fick de till detta (småstilt) okej om sådant står på förpackningar pga små etiketter osv men på webben, ojjj vad är det som sker? Fick jue t.o.m zooma in så jag kunde läsa vad 4an stod för.

4. Radeon™ Vega Frontier Edition delivers up to 172% faster performance in Maya 2017 GPU tests than NVIDIA GeForce Titan Xp. Testing conducted by AMD Performance Labs as of May 12th, 2017 on a test system comprising of Intel E5-1650 v3 @ 3.50 GHz, 16GB DDR4 physical memory, Windows 10 Enterprise 64-bit, Radeon™ Vega Frontier Edition/NVIDIA GeForce Titan Xp, AMD graphics driver 17.20/NVIDIA graphics driver 382.05 and Samsung 850 PRO 512G SSD. Benchmark Application: AMD Internal Benchmark for Autodesk Maya 2017 Radeon™ Vega Frontier Edition score: 10.38. NVIDIA GeForce Titan Xp score: 3.81. Performance Differential: (10.38-3.81)/3.81 = ~172.44% faster performance on Radeon™ Vega Frontier Edition. PC manufacturers may vary configurations, yielding different results. Performance may vary based on the use of the latest drivers. RPVG-008

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

@Ratatosk: Jo jag vet, men ändå. Man står helt hopplös nu med ett stort ?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

@veckans: grafen som du själv länkar till , källa wccftech
AMD has stated multiple times that Radeon Vega Frontier edition is built for professionals and workstation users

Du kanske skulle fundera på att varför du jämför Vega FE och 1080TI , det är mer rimligt att jämföra Quadro och Vega FE

Nu när vi har rett ut detta så kan vi kanske gå vidare med diskussionen.

Sist jag kollade så är Wccftech inte AMD. Läs beskrivningen hos AMD. Det står klart och tydligt att detta kort lämpar sig för Gaming samt Workstation-liknande jobb. Det är inte ett workstation-kort, det är heller inget gaming-kort, "prosumer" var ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Sist jag kollade så är Wccftech inte AMD. Läs beskrivningen hos AMD. Det står klart och tydligt att detta kort lämpar sig för Gaming samt Workstation-liknande jobb. Det är inte ett workstation-kort, det är heller inget gaming-kort, "prosumer" var ordet.

Sista jag kollade Nvidias sida så står det ingenting om development på 1080 TI "prosumer" är inte ordet det är inte ett workstation kort , det står klart och tydligt att detta kort lämpar sig för gaming.

Sist jag kollade på AMD sida så står det klart och tydligt att det lämpar sig för game development osv, ja du har säkert rätt att går att spela också men du kan spela på ett quadro sen att drivrutinen nu verkar ha ett läge för playtesting känns som en helt annan sak. Eller säger du att det är hårdvarumässiga skillnader som "gör det till ett hybrid?" som inte Quadro saknar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Sista jag kollade Nvidias sida så står det ingenting om development på 1080 TI "prosumer" är inte ordet det är inte ett workstation kort det är ett gaming kort.

Sist jag kollade på AMD sida så står det klart och tydligt att det lämpar sig för game development osv, ja du har säkert rätt att går att spela också men du kan spela på ett quadro sen att drivrutinen nu verkar ha ett läge för playtesting känns som en helt annan sak. Eller säger du att det är hårdvarumässiga skillnader som "gör det till ett hybrid?" som inte Quadro saknar?

Vet inte varför du tar upp 1080Ti, har någon pratat om det i detta avseende? Sedan vad Nvidia klassificerar sina kort till är upp till dem, i detta fall är jag intresserad av vad AMD säger.

Den hårdvarumässiga skillnad som gör Vega FE till Hybrid är 16GB VRAM. Den mängden VRAM är inte kostnadseffektivt för vanliga gamers idag. Rena workstation-kort kommer ofta med ECC minnen, det har inte Vega FE. Detta är en hybrid. En hybrid som AMD klart och tydligt skriver att man absolut kan spela på och till och med har ett "gaming mode".

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gode gudars, vad är detta för clown-artikel? "En person i kommentarfältet på WCCF"...

Jag orkar inte fördjupa mig i hur sämst detta är. Tack och lov har en annan gjort det här #16884532
Sweclockers har tappat allt mitt förtroende och jag stannar enbart för forumet.

Skrivet av Ragnarok:

"I grunden handlar det dock om samma grafikkrets som ska användas för spelorienterade serien Radeon RX Vega"

Skrivet av SwedenVirre:

Till alla som säger "dra inga slutsatser om detta" etc.

Detta är fulla Vega, den kommer dra så mycket ström. Den kommer inte slå 1080Ti kanske efter lite av AMDs "Fine Wine™" så kommer den ikapp men vid den tidpunkten så har nya generationer kommit.

detta är i spel självklart, Min ikke kvalificerade gissning är att den kommer i DX12 vara bättre 1080Ti med ryzen(Nvidias dx12 drivar bugg som spökar med Ryzen) och även med andra processorer i viss mån.

Jag har inget hopp längre, förhoppnings vis blir jag positivt överraskad som med Ryzen.

Skrivet av str8forthakill:

@Patrik356b:
Stavade fel, M6000 *, och ja även på den tiden ATi hade FirePro presterade de som motsvarande gamingkort i spel.

FirePro-versionen av 290X presterar hälften så bra i spel som konsumentversionen gör.

Skrivet av Paddanx:

Normalt hade jag hållit med dig här, men det är flera faktorer som oroa mig.

Att AMD har valt att inte släppa dem än är väl största. Hade de haft ett kanonbra kort hade de velat släppa det.
Att HBM minnet inte kunde leverera den prestandan man önskade.
Att kortet drar en hel del ström, i sin ursprungliga form.
Att den nu i första "inofficella testerna" knappt ens har en chans att nå upp till konkurrentens högsta kort.

Tro mig, jag vill säga "komigen AMD"... men jag tror vi får se AMD segen i Ryzen, och Vega som ett 7000-series kort som behöver iaf en generation till på sig att mogna (i bästa fall). Sen ja.. självklart kan prismässigt korten bli attraktiva, men jag var ute efter nästa värsting... av samma anledning jag köpte 290X när den kom.

Skulle nu AMD förvåna mig... så blir jag bara glad. Men jag har slutat hoppas :/

Drivrutiner framför allt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vet inte varför du tar upp 1080Ti, har någon pratat om det i detta avseende? Sedan vad Nvidia klassificerar sina kort till är upp till dem, i detta fall är jag intresserad av vad AMD säger.

Den hårdvarumässiga skillnad som gör Vega FE till Hybrid är 16GB VRAM. Den mängden VRAM är inte kostnadseffektivt för vanliga gamers idag. Rena workstation-kort kommer ofta med ECC minnen, det har inte Vega FE. Detta är en hybrid. En hybrid som AMD klart och tydligt skriver att man absolut kan spela på och till och med har ett "gaming mode".

Ja, du (minus Ti)

Skrivet av anon12433:

300W TDP för GTX 1080 prestanda över ett år efter att Nvidias kort släpptes är ingenting annat än en flopp.

AMD säger klart och tydligt att du ska vänta lite längre för RX gaming, och att FE är optimerat för "professional use" inte gaming, På AMD's hemsida genomsyrar det utveckling klart och tydligt, du får verkligen gräva om du ska hitta något om spela.

Citat:

However, it is Raja Koduri's opinion that you should wait for Vega's gaming GPUs, since the Frontier Edition is "optimized for professional use cases (and priced accordingly)", and that if you want to game on AMD hardware, you should wait "just a little while longer for the lower-priced, gaming-optimized Radeon RX Vega graphics card."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej du måste lära dig läsa. Du gör ju jämförelser mellan Quadro och Vega FE. AMD säger INTE att detta är ett workstation kort, de marknadsför det som ett hybridkort, "pro-sumer" om man så vill. FirePro är deras workstation kort. Deras workstation kort för professionella användare heter inte Radeon. Radeon sortimentet är riktat till vanliga konsumenter. Lär dig skillnaden.

"I Just Want to Game
If you want to game on a Windows® platform, get your driver here and switch to “Gaming Mode.”"

"Radeon Vega Frontier Edition delivers up to 172% faster performance than NVIDIA GeForce Titan Xp 4 chart graphic."

Källa: AMD

Nu när vi har rett ut detta så kan vi kanske gå vidare med diskussionen.

Du borde nog läsa din egna källa utan skygglappar. Det står överallt att kortet lämpar sig till spelutveckling, göra modeller/maya, GPU compute, floating point performance etc. Men vad ser du? Jo, det enda du tar ut av sidan är att det längst nere under "driver download" står en mening som hänvisar till en drivrutin om någon trots allt vill bara spela spel. Sedan drar du slutsatsen att AMD även marknadsför kortet för spel när kortet är uppenbart menat för produktivitet.

Går man in på http://pro.radeon.com/en-us/product/radeon-vega-frontier-edit... och läser så borde man snabbt inse att detta kort inte marknadsförs som ett spelkort, även om du kan spela på det. Överallt står det om hur kortet kan underlätta ditt arbete. Om man går in på "Workstations" under "Products" vad ser man då? Jo, både Radeon Pro och FirePro. Däremot hittar du ingenting om Radeon Pro under "Desktops" och/eller "Consumers" trots att de nyss släppt ett helt nytt Radeon Pro-kort. Allt du hittar där är Radeon RX (500-serien).

Både Radeon Pro och FirePro är gjorda för och marknadsförda för produktivitet. Skillnaden är vad för produktivitet man håller på med och vilka resurser man har. T.ex kan en "prosumer" som håller på med spelutveckling, kryptering eller modellering ha nytta av ett Radeon Pro utan att behöva köpa ett FirePro. Sen är det ingen som säger att man inte kan spela på dessa kort och korten har bra med prestanda även i spel. Det kan vara användbart vid t.ex debugging. Däremot är det allt annat än säkert att prestandan av ett Radeon Pro med tidiga drivrutiner skulle motsvara spelprestandan av ett konsumentkort som ännu inte släppts.

Så har vi rett ut detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Såg lite av det, helvetes jävlar, deprimerande är vad ordet är. Jag är mållös, vad hände där, trodde Vega skulle vara ett bra hopp från Fury när det kom till ipc, strömkonsumption etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid säger 1:49:30 https://youtu.be/bhGAS_oGN3c?t=6570 säger han: "The stuff that I take away from this is... Performance is lower than I expected. The power consumption has this weird behavior of throttling."

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Drivrutiner i all ära, men det enda jag kan se dessa göra är att ta detta kort från 1080 nivå, till kanske 1080ti. Jag förväntade mig att vega, som trots allt hunnit utvecklas under två generationen skulle nå lite mer än 1080Ti.

Även om AMD må ha mer hårdvarukapacitet så har de haft det rätt länge nu. 7000 serien till 290, till 480... alla har mer hårdvarukraft, som inte kan användas (utom i mining). De påstår att detta ska vara fixat, men jag vill se det först.

Jag hade läst denna info på 2 ställen tidigare innan ens Sweclockers postade den, så tro mig, jag har begrundat den innan deras syn på det kom och jag håller med att man inte varit tydliga nog.

Men som jag sa ovan, vill AMD överraska mig, så blir jag glad. Men som det ser ut nu är jag faktiskt besviken... och det säger jag som har kört AMD primärt från iaf HD1950-HD4800/HD5850 till idag. De Nvidia kort jag har haft mellan dessa var typ när de fick vettighet i dem, med typ 560/670 osv.

Får se vad det blir när det lanseras, men som jag sa... hade AMD haft något att direkt sätta mot 1080Ti, hade de gjort det redan.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att priset blir konkurrenskraftigt om det nu inte prestandamässigt kan nå upp till 1080ti, dock har jag svårt att se att priset kan bli det pga HMB2.

Köpte ett beg 290X i väntan på fury X, fury X levde inte upp till vad jag trodde det skulle göra. Så sitter fortfarande på ett 290x..

För mig var det till stor del skärmpriserna som avgjorde valet av AMD. Ja G-sync är nog bättre men det kostar för mycket.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

@ClintBeastwood @str8forthakill

Skrivet av tvelander:

JÄVLA skillnad på P6000 och M6000 i driver stöd för spel.

Att det går att spela på sådana kort är ju inte så konstigt. Dock kanske inte prestandan är lika bra som ett kort för spel, om vi bara kikar på drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Patrik356b:

@ClintBeastwood @str8forthakill
Att det går att spela på sådana kort är ju inte så konstigt. Dock kanske inte prestandan är lika bra som ett kort för spel, om vi bara kikar på drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt samma prestanda har korten framför mig
Dvs i samma klocks som jag körde båda korten i.

Som jag sagt nu 100 gånger det är geforce drivers i quadro korten som dom lagt in utan säga något pga av VR stöd.
Men ingen idiot köper P6000 framför Titan Xp om man inte MÅSTE ha 24GB VRAM och ECC minne för 60k.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Ja, du (minus Ti)
AMD säger klart och tydligt att du ska vänta lite längre för RX gaming, och att FE är optimerat för "professional use" inte gaming, På AMD's hemsida genomsyrar det utveckling klart och tydligt, du får verkligen gräva om du ska hitta något om spela.

Då ska jag upplysa dig om att GTX 1080Ti och GTX 1080 är inte samma kort. Men även med din korrigering så blir det fel igen då jag absolut inte pratat om GTX 1080 i det sammanhang vi diskuterade.
Om du hade läst informationen hos AMD innan du skrev så hade du sluppit ha fel så många gånger.

Min teori är att Vega FE släpptes först för att blidka investerare som lovats ett releasedatum för konsumentmodellen av Vega under första halvan av 2017. För att köpa tid så lägger de på dubbla mängden minne och prissätter det långt över vad de flesta är beredda att betala, trots att kortet i övrigt är detsamma som RX Vega.
När de sedan halverar minnesmängden till RX Vega gissar jag att de även sänker strömförbrukningen en bit. Denna sänkning kommer användas till att klocka GPUn ännu högre. Detta tillsammans med optimeringar av drivrutinen kommer ge dem en liten prestandaboost över detta "underpresterande RX Vega".
Både HBM2 samt Samsungs Low Power Plus för GPU är dock nära sina övre gränser. Så man ska inte förvänta sig underverk.

PCPerspective noterade under sin livestream igår att förutom att kortet presterar sämre än väntat så verkar prestandaskillnaden mellan Fury X samt Vega FE helt och hållet motsvaras av ökningen i klockfrekvens. Det vill säga de har precis lika dålig prestanda per klock som Fury X och så gott som lika dålig energieffektivitet. Ingenting bekräftat ännu dock.

Vidare så beräknade många fram att RX Vega måste ha åtminstone 30% högre TFLOP prestanda för att kunna matcha Nvidia i spelprestanda. Även det verkar stämma väl överrens med vad man nu ser.
Flera personer här har en övertro på vad mjukvara kan göra för RX Vega. En bedömning innan produkten i fråga är släppt är såklart per definition peliminär. Men min bedömning är att RX Vega är en flopp.

EDIT: Rent hårdvarumässigt så ser Vega FE ut att throttla i standardklocks. Därav behovet av den dyra vattekylningslösningen på den värre modellen av Vega FE. Även PCPer säger att förbättrade drivrutiner inte kommer vara nog för att få upp prestandan till RX Vega.

Permalänk
Hjälpsam

Med nuvarande drivrutiner fungerar Vega ungefär som en Fiji.

"The reason its not doing tiled rasterization is it has not been "turned on" yet. Vega is using the fallback rendering method instead of tiled."

When it was first discovered that Maxwell used tiled based rendering there was talk about a lot of software that needed to be written or rewritten in order to utilize it correctly and Nvidia implemented that in their drivers.

Vega is using a predominantly Fiji driver and this feature has not been "turned on" actually all but one of the new features in Vega is not functional right now the exception being the pixel engine being connected to the L2 cache as that is hardwired. I tore apart the new drivers in IDA today and the code paths between Fiji and Vega are very close and only differ slightly.

This arch is a massive change from anything they have released with GCN. They built in fallbacks in the hardware because of the massive changes. Its a protection against poorly written games and helps AMD have a starting point for driver development. Hell even architecturally Vega is essentially Fiji at its most basic thats why it is performing exactly like it because none of its new features are enabled or have a driver published for them yet. It is performing like a Fury X at 1400 MHz because that is exactly how every computer is treating it.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6kdwea/vega_fe_doesnt_s...
#16884999

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |