AMD Radeon Vega Frontier Edition testas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Rätt imponerande och rakt i linje med vad man gissade att den skulle prestera, runt ett 1080. Inte illa pjåkat att hoppa från instegsklass i gaming till näst snabbaste GPUn. Hur det presterar i spel återstår att ses. Och nej det är ingen stor skillnad mellan beräkningskort och gamingkort, bara att beräkningskorten har optimeringar för beräkningarna som gamingkorten saknar.

P6000 presterar precis som ett Titan XP i spel.

Provat att spela på ett quadro kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ett GTX 1080.

Det blir intressant att se prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Provat att spela på ett quadro kort?

Skickades från m.sweclockers.com

LinusTechTips har:

Har du?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Gul å blå går det att kräva nått mer från ett beräkningskort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det känns som att folk tar till alla medel och halmstrån de har för att racka ner på AMD. Man borde inte dra några slutsatser alls när det för det första inte handlar om ett grafikkort för spel och för det andra är en hel månads drivrutinsoptimeringar kvar.

Även om den här prestandan sedan visar sig stämma så vet vi ju inget om priset än. Blir det billigare än ett 1080 så är det ju mer kort för pengarna.

Det intressanta i sammanhanget är ju att ett 1080 är ca 1 år gammalt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@ClintBeastwood: Nu vet jag inte vad du menar?

Syftar generellt att där varit rapporterade fall där reviewers haft problem med att nvidia och ryzen inte lirat ihop i DX12 i div titlar m.m

Som sagt det är på tapeten och håller på att fixas vad jag vet

Edit:

Och sen självklart menade jag DX12 generellt där amd uppvisat att dom presterar bättre mot nvidia jämfört med DX11

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@ClintBeastwood: Nu vet jag inte vad du menar?

Syftar generellt att där varit rapporterade fall där reviewers haft problem med att nvidia och ryzen inte lirat ihop i DX12 i div titlar m.m

Som sagt det är på tapeten och håller på att fixas vad jag vet

Edit:

Och sen självklart menade jag DX12 generellt där amd uppvisat att dom presterar bättre mot nvidia jämfört med DX11

Ett av spelen som hade störst problem med "Nvidia buggen" var Tomb Raider. Den drivrutinsbuggen verkar utvecklarna av spelet ha lyckats fixa med en patch - till spelet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

AMD får kalla det vad de vill men detta är Vega, samma krets som kommer sitta i RX Vega. Detta kort har dessutom dubbla mängden VRAM. Jag tror dock på dem när de säger att RX Vega kommer prestera bättre i spel, blir säkert några procent bättre. Men att de behöver 300W för att uppnå samma prestanda som ett GTX 1080 är närapå en katastrof. 67% högre strömförbrukning/värmeutveckling än Nvidia. Detta skulle förklara MSIs uttalande.

Jag tror vi kan se detta som en bekräftelse på att Vega inte kommer ha en chans mot 1080Ti (vilket jag och många andra hela tiden hävdat). Så ska RX Vega gå att sälja med sin extremt dåliga energieffektivitet så måste de nog bli väldigt billiga, 400-450USD?

Deras tidigare PR material känns som ett skämt:
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/01/AMD-Vega-Architecture-Features-740x366.jpg

de får ändra bilden till 0.3x power efficiency... bland annat...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Inte tänkt för spel

Det är ju som sagt ett beräkningskort, så jag är inte förvånad att det presterar sämre än GTX 1080 ti i Firestrike, men jag tror att det krossar 1080 ti i de uppgifter det är tänkt att genomföra.

Permalänk
Medlem

Så lägger sig ungefär som fury gjorde förra gen (mellan 1080/1080TI). Men man får se när vet väl släppts, AMD sattsa helt klart på fel node.

Får hoppas AMd fixar strömförbrukningen till nästa gen och utvecklar ny arkitektur, som dom gjorde med zen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@ClintBeastwood: Det är ju alltid bra!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@ClintBeastwood: Det är ju alltid bra!

Japp.

Angående det här testet. Varför är ingen kritisk till det? En random användare har postat resultat och han säger att det är ett Vega FE. Vad är det som pekar på att han inte ljuger? Inte ens de mest hängivna AMD-fanboysen försöker ju spela bort det här som fake. Kan någon förklara?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: Det kan ju vara fake, absolut! dock är prestandan precis som väntat av vega.

Om man kollar på dom gamla gameplay videorna av t.ex doom i 4K så låg det lite över ett 1080(precis som firestrike visar)

Samt battlefront var liknande. så varför folk inte tror det är fake är för att det överensstämmer med vad AMD själv visat i titlar.

Det är vad jag tror ivf.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Detta var rätt kul att läsa

Hahaha tänkte inte på det när jag läste det. Kan det ha något med sjunkande PISA resultat att göra?

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Obra enligt min mening nu kan nvidia fortsätta hålla höga priser om det stämmer.

Jag tror han syftade på den dåliga Svenskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag tror han syftade på den dåliga Svenskan.

Litet s i svenskan

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@mpat: Det har du helt rätt i, sorry läste lite för snabbt så jag missade "Vega 11".

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

@Patrik356b:
Stavade fel, M6000 *, och ja även på den tiden ATi hade FirePro presterade de som motsvarande gamingkort i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så lägger sig ungefär som fury gjorde förra gen (mellan 1080/1080TI). Men man får se när vet väl släppts, AMD sattsa helt klart på fel node.

Får hoppas AMd fixar strömförbrukningen till nästa gen och utvecklar ny arkitektur, som dom gjorde med zen.

Det finns de som tror att VEGA bara är en bricka i spelet tills de uppnått vad de vill d.v.s. NAVI.

https://www.youtube.com/watch?v=SMlSzts8fGQ

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Patrik356b:

Provat att spela på ett quadro kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Har 12x Quadro P6000 på jobbet så korrekt även kört 4-WAY SLI P6000 Dvs runt 240 000 4-WAY SLI bara gpus

Något annat?

JÄVLA skillnad på P6000 och M6000 i driver stöd för spel.

(Vill inte låta dryg men va tvungen )

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Denna förnekelse bland AMD fansen känns igen från Bulldozer releasen. De är i chocktillstånd och vill inte acceptera att AMD har skapat ännu en flopp.
Precis innan Bulldozer släpptes så avlöste läckorna varandra med usla resultat gång på gång. AMD fanboysen hävdade gång på gång att det är falska siffror och man kommer få se att den är riktigt bra vid releasen. Väl på releasedagen så bekräftades alla katastrofsiffror men fanboysen var fortfarande i förnekelse. Nu hette det i stället att Windows 8 löser allting, det kommer ha optimeringar för Bulldozer arkitekturen och kommer ikapp Intel med hjälp av det. Vi vet alla hur den historien slutade.

300W TDP för GTX 1080 prestanda över ett år efter att Nvidias kort släpptes är ingenting annat än en flopp. Det är verkligen jättetrist, nu kan Nvidia fortsätta med sina ockerpriser i minst ett år till.
Enda möjliga ljuspunkten är ett eventuellt lågt klockat och mycket effektivt Nano-kort. Den mycket lägre klock som Vega designades för och säkerligen är effektiv i. Detta tillsammans med fler DX12 spel kanske gör det till ett vettigt alternativ till 1070. Hoppas kan man i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Denna förnekelse bland AMD fansen känns igen från Bulldozer releasen. De är i chocktillstånd och vill inte acceptera att AMD har skapat ännu en flopp.
Precis innan Bulldozer släpptes så avlöste läckorna varandra med usla resultat gång på gång. AMD fanboysen hävdade gång på gång att det är falska siffror och man kommer få se att den är riktigt bra vid releasen. Väl på releasedagen så bekräftades alla katastrofsiffror men fanboysen var fortfarande i förnekelse. Nu hette det i stället att Windows 8 löser allting, det kommer ha optimeringar för Bulldozer arkitekturen och kommer ikapp Intel med hjälp av det. Vi vet alla hur den historien slutade.

300W TDP för GTX 1080 prestanda över ett år efter att Nvidias kort släpptes är ingenting annat än en flopp. Det är verkligen jättetrist, nu kan Nvidia fortsätta med sina ockerpriser i minst ett år till.
Enda möjliga ljuspunkten är ett eventuellt lågt klockat och mycket effektivt Nano-kort. Den mycket lägre klock som Vega designades för och säkerligen är effektiv i. Hoppas kan man i alla fall.

Men om det nu presterar som ett 1080 +/- någon % så är det väl inte någon flopp och verkligen inte i Bulldozer-klass? Kortet är typ ett år/halvår försent till festen men det gör inte kortet till någon flopp i mina ögon åtminstone. Prestanda som ett 1070 så är det nog däremot värt att kallas flopp.

...Poor Volta verkar det inte bli dock!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Men om det nu presterar som ett 1080 +/- någon % så är det väl inte någon flopp och verkligen inte i Bulldozer-klass? Kortet är typ ett år/halvår försent till festen men det gör inte kortet till någon flopp i mina ögon åtminstone. Prestanda som ett 1070 så är det nog däremot värt att kallas flopp.

...Poor Volta verkar det inte bli dock!

1080 prestanda ett år senare med 120W mindre TDP än denna skapelse hade varit lite halvdant men ingen flopp. Men nu blev det istället rejält törstigt också. Inte direkt något problem sett till strömförbrukning men det kommer antingen bli en väldigt högljudd historia eller dyr kylarlösning. Sen ska man ju transportera ut den värmen ur chassit också.
Så varför ska man välja AMD? Om det ligger runt 1080 i prestanda och har en TDP på 120W mer? Visst, om de dumpar priset kraftigt. Men det kommer inte ske, HBM2 är exotiskt och säkerligen dyrt, kylningen kommer troligtvis kosta som sagt.
Enda anledningen jag kan komma på är Freesync, största anledningen till varför jag skulle vilja ha ett Vega. Men tror knappast det är något som säljer stora mängder kort.

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag vet inte hur jag ska ställa mig mig till det här, AMDs grafikkort växer ju alltid i prestanda efter drivruter mognade drivrutiner, jag måste börja spara för sig att det har prestanda mellan 1080 och 1080Ti, så har den ett bra pris så ska jag nog spara ihop till ett, är detta kort verkligen riktat mot 1080 Till? För det fanns väll inte när Vega frontier skapades? Så allt hänger på pris antar jag^^
Det finns dock en tråkig utveckling på SweClockers, när jag började så utgivna alla ifrån prestanda/KR, Men nu handlar det mest om att vara märkes trogen vilket gör mig väldigt ledsen,. För det gör att ett företag i det här fallet inte kan återta marknads delar, nu råkar det vara just AMD, Men jag hade varit lika ledsen om det varit Intel eller Nvidia som var i den sitsen,

Men som sagt jag önskar att mina fellow sweclockare kunde återgå till att bli logiska och inte bara basera på märke;)
Förlåt om det låter som jag sitter på en hög häst, det är väll bara jag som saknar den mentaliteten, för med den mentaliteten var folk inte lika elaka och forumet var inte lika giftigt heller,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

1080 prestanda ett år senare med 120W mindre TDP än denna skapelse hade varit lite halvdant men ingen flopp. Men nu blev det istället rejält törstigt också. Inte direkt något problem sett till strömförbrukning men det kommer antingen bli en väldigt högljudd historia eller dyr kylarlösning. Sen ska man ju transportera ut den värmen ur chassit också.
Så varför ska man välja AMD? Om det ligger runt 1080 i prestanda och har en TDP på 120W mer? Visst, om de dumpar priset kraftigt. Men det kommer inte ske, HBM2 är exotiskt och säkerligen dyrt, kylningen kommer troligtvis kosta som sagt.
Enda anledningen jag kan komma på är Freesync, största anledningen till varför jag skulle vilja ha ett Vega. Men tror knappast det är något som säljer stora mängder kort.

Medan jag läste ditt inlägg och frågeställningen varför man skulle välja Vega så kom just Freesync upp i mitt huvud. Men eftersom att du själv drog upp det så får jag nog tyvärr säga att jag inte kommer på något utöver det. Det vore om Vega presterar bättre med Ryzen än ett Pascal i samma klass men det tror jag inte kommer hända.

Edit: Om man spelar spel där AMD presterar bättre än Nvidia så är det såklart ett argument.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tycker inte resultatet är dåligt i sig, men givetvis är det dåligt för ett kort som kostar $999 och drar långt över 300W. GTX 1080 drar i runda slängar nästan hälften så mycket ström och kostar nästan hälften så mycket.

Men detta är som sagt ett Workstation-kort i första hand, så det vore orättvist att döma ut Vega redan nu. Det återstår att se om AMD kan få ner priset på Vega RX till en nivå kring GTX 1080 eller strax under. Kan de även pressa ner strömförbrukningen vore det ännu bättre, även om många säkert kan leva med 300W om kortet levererar i pris/prestanda.

Jag är själv skeptiskt eftersom det rör sig om samma krets i grunden, men vi får (fortsätta) vänta för att få ett definitivt svar. Känns som Vega blivit en enda oändlig väntan. Är ändå glad att jag köpte ett GTX 1070 i vintras för ca. 3900:- så jag slapp sitta och vänta och vänta istället för att använda datorn till spel m.m.

Fast om RX Vega presterar ungefär som ett GTX 1080 och kostar lika mycket så kommer det inte att sälja. Och då har jag inte räknat in att den KAN ha markant högre effektförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Denna förnekelse bland AMD fansen känns igen från Bulldozer releasen. De är i chocktillstånd och vill inte acceptera att AMD har skapat ännu en flopp.
Precis innan Bulldozer släpptes så avlöste läckorna varandra med usla resultat gång på gång. AMD fanboysen hävdade gång på gång att det är falska siffror och man kommer få se att den är riktigt bra vid releasen. Väl på releasedagen så bekräftades alla katastrofsiffror men fanboysen var fortfarande i förnekelse. Nu hette det i stället att Windows 8 löser allting, det kommer ha optimeringar för Bulldozer arkitekturen och kommer ikapp Intel med hjälp av det. Vi vet alla hur den historien slutade.

300W TDP för GTX 1080 prestanda över ett år efter att Nvidias kort släpptes är ingenting annat än en flopp. Det är verkligen jättetrist, nu kan Nvidia fortsätta med sina ockerpriser i minst ett år till.
Enda möjliga ljuspunkten är ett eventuellt lågt klockat och mycket effektivt Nano-kort. Den mycket lägre klock som Vega designades för och säkerligen är effektiv i. Detta tillsammans med fler DX12 spel kanske gör det till ett vettigt alternativ till 1070. Hoppas kan man i alla fall.

Tack,exakt mina ord.
Vem vill köpa samma prestanda,som släpptes för 1 år sedan?
Megaflopp som i vanlig ordning.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så lägger sig ungefär som fury gjorde förra gen (mellan 1080/1080TI). Men man får se när vet väl släppts, AMD sattsa helt klart på fel node.

Får hoppas AMd fixar strömförbrukningen till nästa gen och utvecklar ny arkitektur, som dom gjorde med zen.

Nu anser jag att det är lite tidigt att diskutera nya generationer och node men det finns en del information om 7nm.
https://www.globalfoundries.com/sites/default/files/product-b...
http://www.anandtech.com/show/11558/globalfoundries-details-7...
https://www.techpowerup.com/234378/globalfoundries-on-track-t...
Navi saknas det gedigen information om så där spekuleras det ordentligt och då kan det påstås precis vad som helst.
Det verkar lovande med 7nm men nuvarande arkitektur är inte så illa och drastisk som man lätt kan få intrycket av när man läser på tekniksidor.
Vi måste även inse att vi hårdvarunördar som tar hårdvara och hur dessa presterar på blodigt allvar är ytterst få.

Skrivet av ClintBeastwood:

Japp.

Angående det här testet. Varför är ingen kritisk till det? En random användare har postat resultat och han säger att det är ett Vega FE. Vad är det som pekar på att han inte ljuger? Inte ens de mest hängivna AMD-fanboysen försöker ju spela bort det här som fake. Kan någon förklara?

Källan är ett disqus konto som postad bilder och information, jag tvivlar inte på trovärdigheten men jag tror inte personen är speciellt van att testa hårdvara vilket kan påverka resultaten en del.
https://disqus.com/by/klaudiuszkaczmarzyk/
http://www.3dmark.com/spy/1988864
http://www.3dmark.com/fs/12988176
http://www.3dmark.com/fs/12988208
http://www.3dmark.com/fs/12988276
http://www.3dmark.com/fs/12987144

Permalänk
Avstängd

Rys Sommefeldt
Snr. Manager, Game Engineering at AMD RTG
Editor-in-Chief of Beyond3D

Citat:

It's not gimped (that would be completely ridiculous), but it is older.

https://forum.beyond3d.com/threads/amd-vega-10-vega-11-and-ve...

som svar på:

Citat:

Maybe Rys could shine a light on the matter, just one question: is the Vega FE gaming driver so far gimped compared to the Vega RX driver coming a month later?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Är det nu alla kommer skriva, vänta på amd's xxxx istället?
Alltid vänta, aldrig leverera.

Nä, jag säger köp köp och köp!! Så får dom in mer cash till R&D.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!