AMD Radeon Vega Frontier Edition testas i 3DMark Fire Strike

Permalänk
Medlem

Man blir besviken på AMD om detta är vad vi förväntas acceptera. Nu får AMD visa vf som pågår, men mitt intresse på Vega minska med varje info som kommer...

Surt. Jag hade hoppats att AMD skulle få fart på Nvidias priser som de har lyckats göra på Intel. Men jag antar att man får råna en bank, eller ge fan i hög prestanda hädanefter :'(

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte resultatet är dåligt i sig, men givetvis är det dåligt för ett kort som kostar $999 och drar långt över 300W. GTX 1080 drar i runda slängar nästan hälften så mycket ström och kostar nästan hälften så mycket.

Men detta är som sagt ett Workstation-kort i första hand, så det vore orättvist att döma ut Vega redan nu. Det återstår att se om AMD kan få ner priset på Vega RX till en nivå kring GTX 1080 eller strax under. Kan de även pressa ner strömförbrukningen vore det ännu bättre, även om många säkert kan leva med 300W om kortet levererar i pris/prestanda.

Jag är själv skeptiskt eftersom det rör sig om samma krets i grunden, men vi får (fortsätta) vänta för att få ett definitivt svar. Känns som Vega blivit en enda oändlig väntan. Är ändå glad att jag köpte ett GTX 1070 i vintras för ca. 3900:- så jag slapp sitta och vänta och vänta istället för att använda datorn till spel m.m.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det känns som att folk tar till alla medel och halmstrån de har för att racka ner på AMD. Man borde inte dra några slutsatser alls när det för det första inte handlar om ett grafikkort för spel och för det andra är en hel månads drivrutinsoptimeringar kvar.

Även om den här prestandan sedan visar sig stämma så vet vi ju inget om priset än. Blir det billigare än ett 1080 så är det ju mer kort för pengarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ju en bit upp till 1080 TI också. Att det kortet avsett för spelande konsumenter kommer prestera bättre är nog de flesta överens om, fast att det skulle vara en magnifik förbättring är svårare att tro.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även om den här prestandan sedan visar sig stämma så vet vi ju inget om priset än. Blir det billigare än ett 1080 så är det ju mer kort för pengarna.

Så är det alltid och det hoppas man ju på

Men de senaste lanseringarna från AMD har ju inte direkt varit heta i prestanda/krona jämfört med Nvidia. De har glidit in i samma segment som Nvidia och det gör hela lanseringen tråkig så jag förstår att många är skeptiska till Vega. Magkänslan säger ju tyvärr att det blir ungefär samma fest som när Polaris kom men nu är jag kanske negativ

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns som att folk tar till alla medel och halmstrån de har för att racka ner på AMD. Man borde inte dra några slutsatser alls när det för det första inte handlar om ett grafikkort för spel och för det andra är en hel månads drivrutinsoptimeringar kvar.

Även om den här prestandan sedan visar sig stämma så vet vi ju inget om priset än. Blir det billigare än ett 1080 så är det ju mer kort för pengarna.

Normalt hade jag hållit med dig här, men det är flera faktorer som oroa mig.

Att AMD har valt att inte släppa dem än är väl största. Hade de haft ett kanonbra kort hade de velat släppa det.
Att HBM minnet inte kunde leverera den prestandan man önskade.
Att kortet drar en hel del ström, i sin ursprungliga form.
Att den nu i första "inofficella testerna" knappt ens har en chans att nå upp till konkurrentens högsta kort.

Tro mig, jag vill säga "komigen AMD"... men jag tror vi får se AMD segen i Ryzen, och Vega som ett 7000-series kort som behöver iaf en generation till på sig att mogna (i bästa fall). Sen ja.. självklart kan prismässigt korten bli attraktiva, men jag var ute efter nästa värsting... av samma anledning jag köpte 290X när den kom.

Skulle nu AMD förvåna mig... så blir jag bara glad. Men jag har slutat hoppas :/

Permalänk
Medlem

@Aeig: bra skrivet och håller med

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk

Är det nu alla kommer skriva, vänta på amd's xxxx istället?
Alltid vänta, aldrig leverera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även om den här prestandan sedan visar sig stämma så vet vi ju inget om priset än. Blir det billigare än ett 1080 så är det ju mer kort för pengarna.

Jodå, priset avgör allt, men Vega är en krets på drygt 500m2 med HBM2 på en interposer. 1080 är 314 mm2 med GDDR5X. Det blir dyrt för AMD om de skall konkurrera på pris.

Den enda ljuspunkten är väl att om arkitekturen går i 1.6 GHz här så kan AMD göra en mindre Vega 11 med samma klockfrekvens och gamla vanliga GDDR5 eller GDDR5X. Det chippet kan de prissätta nånstans runt dagens 580 och sätta press på en 1070. Lite sent bara om de gör det månaden innan Volta släpps.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att läsa riktiga tester och priset

Permalänk
Medlem

Besvikelse, blir bara mindre intresserad om det ska se ut såhär.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det var så dåligt, lite bättre prestanda än ett MSI 1080 Gaming X och detta med drivrutiners som inte är optimerade och dessutom ett workstation kort som antagligen är lägre klockat än kommande gaming versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jodå, priset avgör allt, men Vega är en krets på drygt 500m2 med HBM2 på en interposer. 1080 är 314 mm2 med GDDR5X. Det blir dyrt för AMD om de skall konkurrera på pris.

Den enda ljuspunkten är väl att om arkitekturen går i 1.6 GHz här så kan AMD göra en mindre Vega 11 med samma klockfrekvens och gamla vanliga GDDR5 eller GDDR5X. Det chippet kan de prissätta nånstans runt dagens 580 och sätta press på en 1070. Lite sent bara om de gör det månaden innan Volta släpps.

Volta för HPC/AI/DL (Deep Learning)/ML (Machine Learning) kommer i Q3/Q4 men Volta för dödliga gamers verkar det inte som i år i alla fall.

http://www.pcworld.com/article/3196067/components-graphics/nv...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Besvikelse, blir bara mer och mer mindre intresserad om det ska se ut såhär.

Detta var rätt kul att läsa

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Detta var rätt kul att läsa

Obra enligt min mening nu kan nvidia fortsätta hålla höga priser om det stämmer.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lastviking:

Obra enligt min mening nu kan nvidia fortsätta hålla höga priser om det stämmer.

Jag syftade på citatet, inte artikeln

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Obra enligt min mening nu kan nvidia fortsätta hålla höga priser om det stämmer.

Han kommenterade på utrycket "mer och mer mindre intresserad"!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Sweclockers, vet ni varför vi inte ser några priser hos återförsäljarna trots att release datumet är 27:e juni?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Är det nu alla kommer skriva, vänta på amd's xxxx istället?
Alltid vänta, aldrig leverera.

Så kan man säga, fast Vega frontier är inte kortet "alla" har väntat på, det är inte släppt än.

Ganska kass artikel, spelprestanda med det här kortet är helt ointressant för de flesta konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Volta för HPC/AI/DL (Deep Learning)/ML (Machine Learning) kommer i Q3/Q4 men Volta för dödliga gamers verkar det inte som i år i alla fall.

http://www.pcworld.com/article/3196067/components-graphics/nv...

Jodå, men Vega 11 är ju inte direkt runt hörnet heller - vi vet inget mer om det än att AMD har sagt att det finns nånting. Det har inte varit några läckor eller annat som tyder på att det är på gång innan årets slut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av PerUtanZ:

Hoppas resultatet kommer vara bättre när den väl släpps. Blir lite orolig över hur deras spelkort kommer prestera då så många väntat så länge på dom. Hoppas detta slutar bra med tanke på att det är många som väntat och taggat på dessa kort

Ingenting att oroa sig för enligt min tankegång, AMD brukar förbättras rejält med drivrutiner 4-12 veckor efter lansering så tidiga GPU spelprestanda säger oftast inte mycket

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Fan vad det är sämst att läsa tester innan det verkligen är dags för kortet.
Jag vill se test där allt är optimalt och inga jävla spekuleringar behövs.

Spelar ingen roll vad detta testet visar eller om det är så att vega inte är lika snabbt som nvidia när det släpps.
Vad kommer möget att kosta och hur kommer det att påverka priset på nvidias kort och är det snabbt nog för vad det kostar är allt som är viktigt.

Nu är det sommar och jag återkommer gärna i diskussionen när rätt kort är släppt i handel och ett utförligt test med många spel har presenterats.

Skål.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garderoben:

Är det nu alla kommer skriva, vänta på amd's xxxx istället?
Alltid vänta, aldrig leverera.

Vänta på AMD Vega Rx.
Seriöst, vänta på Rx, det är för tidigt att dra säkra slutsatser utifrån detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känns det lite bättre efter att man kastade in handuken och köpte ett 1080.
Hoppas dock verkligen att Vega inte är så dåligt och blir en lika gigantisk flopp som Fury.
När inte ens AMD vågar hypa sin produkter ser det ganska mörkt ut.

Permalänk
Medlem

AMD aktien sjunker rätt rejält i öppning. Verkar vara besvikelse över testresultaten om man ska spekulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns som att folk tar till alla medel och halmstrån de har för att racka ner på AMD. Man borde inte dra några slutsatser alls när det för det första inte handlar om ett grafikkort för spel och för det andra är en hel månads drivrutinsoptimeringar kvar.

Även om den här prestandan sedan visar sig stämma så vet vi ju inget om priset än. Blir det billigare än ett 1080 så är det ju mer kort för pengarna.

Förvisso men hur mycket prestanda kan man hämta från grafikkort som är inriktat mot "spel" samt optimering av drivrutiner? 30%, som är i bästa fall?

Sen så kör AMD på hbm2 så är inte säker på om dom kan sälja billiga kort, om dom inte vill sälja med förlust

Paddanx skrev några bra punkter:

Skrivet av Paddanx:

Normalt hade jag hållit med dig här, men det är flera faktorer som oroa mig.

Att AMD har valt att inte släppa dem än är väl största. Hade de haft ett kanonbra kort hade de velat släppa det.
Att HBM minnet inte kunde leverera den prestandan man önskade.
Att kortet drar en hel del ström, i sin ursprungliga form.
Att den nu i första "inofficella testerna" knappt ens har en chans att nå upp till konkurrentens högsta kort.

Tro mig, jag vill säga "komigen AMD"... men jag tror vi får se AMD segen i Ryzen, och Vega som ett 7000-series kort som behöver iaf en generation till på sig att mogna (i bästa fall). Sen ja.. självklart kan prismässigt korten bli attraktiva, men jag var ute efter nästa värsting... av samma anledning jag köpte 290X när den kom.

Skulle nu AMD förvåna mig... så blir jag bara glad. Men jag har slutat hoppas :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Det är ingen produkt riktad mot gamers, så alla som känner besvikelse över dessa blygsamma resultat i 3DMark kan sluta upp med det. Ni är inte AMD's målgrupp, utan det är workstation-användare som AMD är ute efter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ska man känna sig besviken? Nja om man hypat den kanske men jag väntar istället på resultat från flera instanser så kan man torrt sortera in den i sitt fack istället! (typ)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Till alla som säger "dra inga slutsatser om detta" etc.

Detta är fulla Vega, den kommer dra så mycket ström. Den kommer inte slå 1080Ti kanske efter lite av AMDs "Fine Wine™" så kommer den ikapp men vid den tidpunkten så har nya generationer kommit.

detta är i spel självklart, Min ikke kvalificerade gissning är att den kommer i DX12 vara bättre 1080Ti med ryzen(Nvidias dx12 drivar bugg som spökar med Ryzen) och även med andra processorer i viss mån.

Jag har inget hopp längre, förhoppnings vis blir jag positivt överraskad som med Ryzen.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Till alla som säger "dra inga slutsatser om detta" etc.

Detta är fulla Vega, den kommer dra så mycket ström. Den kommer inte slå 1080Ti kanske efter lite av AMDs "Fine Wine™" så kommer den ikapp men vid den tidpunkten så har nya generationer kommit.

detta är i spel självklart, Min ikke kvalificerade gissning är att den kommer i DX12 vara bättre 1080Ti med ryzen(Nvidias dx12 drivar bugg som spökar med Ryzen) och även med andra processorer i viss mån.

Jag har inget hopp längre, förhoppnings vis blir jag positivt överraskad som med Ryzen.

Hur kunde utvecklarna för Tomb Raider fixa Nvidias drivrutiner för DX12 med en patch menar du, eller tänkte du på ett annat spel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.