Intel avtäcker Core i9-serien – 18 kärnor på X299-plattformen

Permalänk

Varför har tillverkarna valt att stanna under 5Ghz?
Det blir bara fler kärnor, inte mer Ghz.

Jag har 2.53Ghz nu och tänker att jag uppgraderar när det dubbla erbjuds, så jag sitter ju fast med denna gamla processor för alltid känns det som.
(Viss humor för jag förstår att mina typ 2 kärnor är inget emot dagens 4 eller fler kärnor)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Kalle har den enda byggfirman på orten, han har tagit överpriser de senaste 15 åren och är klart rikast i byn, flott hus flotta bilar you name it.

Så kommer Anders och startar en konkurrerande firma, priserna är humana, Kalle halverar plötsligt sina priser.

Undrar hur folk kommer säga, säger de "åh Kalle har halverat sina priser, nu skall jag anlita honom till att bygga en ny veranda!" eller säger de, "den jäveln har skott sig på oss en massa år, jag hyr in Anders i stället!"?

När jag läser tråden verkar inte svaret självklart.

För även om Kalle har varit svinig så har han byggt upp ett stort rykte och varumärke. Folk känner till honom, vet vad de får om de anlitar honom och att det kommer att fungera. Då kanske det är svårt att överge honom helt och hållet bara för att någon ny kommer som är billigare men har lite halvtaskigt rykte.

Jag vet inte, jag bara spekulerar. Är inte ute efter att köpa nya saker själv men det kommer bli väldigt roligt att shoppa loss när jag väl är det om något år, så mycket vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast håller du inte med? Man har kapat Turbo Boost 3.0 och har inte kompenserat med högre bas och Turbo Boost 2.0 frekvenser.

Nu kan man alltid överklocka (även om jag själv inte orkat bry mig om det sedan Celeron 300A), men vem gör det på en sådan här webbplats?

Personligen tycker jag den bredast gångbara modellen i SKL-X med råge är i7-7820K. I någon mån ett rimligt pris givet målgruppen och givet att det borde vara en modell som på alla sätt är lika snabb eller snabbare än både dagens i7-7700K och med stor sannolikhet kommande i7-8700K.

Som ren spelmaskin lär dock inte i7-7820K på något relevant sätt toppa i7-8700K under dessa två modellers livstid, men finns ju tydligen folk som spelar, surfar, skypar, kodar film och kör blender samtidigt. Den gruppen lär aldrig få tillräckligt med kärnor

Jo jag håller med till viss del, jag hade dock klockat i7-7800X om jag hade köpt den, så frågan är ju hur pass mycket denna går att överklocka när Intel lagt boosten på "låga" 4,0 jämfört med 7280X som ligger på 4,5 GHz.

Problemet för min del är att jag inte har någon egentlig nytta av 7820X extra kärnor, så prispåslaget känns inte befogat för min egen del. (Att gå från 4/8 till 6/12 är "bara" $50, att gå från 6/12 till 8/16 är $210 - en betydligt större summa.)

Visst kan(bör) man vänta på Coffee Lake/"8700K", och det är antagligen det jag kommer göra (eller Ryzen 2), men då jag vill ha processor nu så är jag otålig, och då kändes en 7800X som det bästa alternativet att byta ut min gamla 3930k med.

Inget säger att 8700k kommer vara billigare än 7800X heller när den väl kommer, kan mycket väl se Intel lägga på ett litet prispåslag om 8700k har bättre IPC/effektivitet/etc. Och återigen den eviga frågan - hur länge behöver jag vänta? 7800X kommer i Juni, 8700K lär inte komma i år över huvud taget.

Skrivet av tvelander:

Intel behöver inte sänka priset för dom har sin kundgrupp.

Även när 1700 kom från AMD och polare fråga mig om råd så sa jag spelar du inte massa 2-4 core spel köp 1700 och dom spelade typ BF och andra tunga spel + streama.

VARENDA jävel köpte 7700k för att AMD finns inte i deras värld pga av hur sämst AMD är på PR.
*
Spelar ingen roll va man säger till dom.

Dåliga (dumma?) vänner du har som inte lyssnar på dina råd när det är dom själva som väljer att komma till dig och fråga...
AMD må vara dåliga på PR (det är dom), men när dina kompisar inte ens lyssnar på dig så handlar det nog inte bara om dålig PR från AMDs sida.

Jag är själv den "datorkunnige" i min vänskapskrets, och i 4 av mina kompisars datorer (där jag varit involverad i val av komponenter) sitter det; R9 290, GTX 970, R9 290 och RX 480. Inge bias mot AMD i denna vänskapskretsen inte.

Skrivet av Ratatosk:

Kalle har den enda byggfirman på orten, han har tagit överpriser de senaste 15 åren och är klart rikast i byn, flott hus flotta bilar you name it.

Så kommer Anders och startar en konkurrerande firma, priserna är humana, Kalle halverar plötsligt sina priser.

Undrar hur folk kommer säga, säger de "åh Kalle har halverat sina priser, nu skall jag anlita honom till att bygga en ny veranda!" eller säger de, "den jäveln har skott sig på oss en massa år, jag hyr in Anders i stället!"?

När jag läser tråden verkar inte svaret självklart.

Din analogi hade fungerat om Anders och Kalle byggde exakt likadana verandor och besatte samma kunskap, men det gör dom inte.
Kalle må ha tagit ut överpris, men han kan bygga verandor på ett specifikt sätt, som gör att en del av hans kundbas fortfarande kommer anlita honom eftersom när samma kunder går till Anders med sina önskemål så säger han "nej, jag kan inte bygga exakt så, men jag kan bygga så här istället och så är jag billigare än Kalle."

Dessutom, varför skulle folket vara arga på Kalle? Han var trots allt den enda hantverkaren i området som kunde bygga verandor över huvud taget, tyckte man han var för dyr så fick man väl låta bli? Var var Anders under dom här 5 åren som Kalle byggde upp sin förmögenhet? Är det Kalles fel att där inte fanns någon Anders att konkurrera med honom tidigare?

Case & Point: Intel har tagit ut överpris, men är fortfarande bättre än AMD när det kommer till IPC och frekvens, samt fortfarande dyrare. Är man ute efter just IPC och hög frekvens och har pengarna att undvara, så är Intel/Kalle fortfarande det "bättre" valet för dig själv. Att vara arg på Intel är meningslöst, då kan man lika gärna vara arg på AMD också för att dom tog så pass lång tid på sig att leverera en produkt som kunde konkurrera med Intel.

Det är f.ö. tredje(?) gången i denna tråden som du påpekar att Intel är skitstövlar för att dom som företag tagit ut höga priser på sina processorer för att dom kan, och/eller att vi ska vara tacksamma mot AMD - börjar det inte bli lite tröttsamt? Både Intel och AMD är företag, båda vill tjäna pengar - AMD hade garanterat gjort samma sak om dom var i Intels sits, inte tusan hade dom gett ut CPU:er och GPU:er till produktionskostnad som någon slags allmosor?

Edit: typos.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

Varför har tillverkarna valt att stanna under 5Ghz?
Det blir bara fler kärnor, inte mer Ghz.

Jag har 2.53Ghz nu och tänker att jag uppgraderar när det dubbla erbjuds, så jag sitter ju fast med denna gamla processor för alltid känns det som.
(Viss humor för jag förstår att mina typ 2 kärnor är inget emot dagens 4 eller fler kärnor)

Det är nästintill omöjligt att komma över 10Ghz, och att gå över 5Ghz är bara slöseri med energi då förlusten blir stor.

Du vill istället öka hur många beräkningar du kan göra på varje klockcyckel, eller lägga till flera cores för att multitaska bättre.

Så därför ökar man kärnorna istället.

Permalänk

@Ratatosk: Satans Anders, jag skall f*n gå och nita honom!

Kan ju inte dra ner vinsten!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Alltså När jag byggde datorn sög AMD vilket var synd ville ha en hyffsad speldator . Nu är det inte så och det är tack vare AMD vi ser ett prisfall på 6-8 kärnor . Även om amd skulle vara 3-5 % sämre kommer jag nog köpa dom nästa gång bara för att gynna konkurrensen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Personligen tycker jag den bredast gångbara modellen i SKL-X med råge är i7-7820K. I någon mån ett rimligt pris givet målgruppen och givet att det borde vara en modell som på alla sätt är lika snabb eller snabbare än både dagens i7-7700K och med stor sannolikhet kommande i7-8700K.

Som ren spelmaskin lär dock inte i7-7820K på något relevant sätt toppa i7-8700K under dessa två modellers livstid, men finns ju tydligen folk som spelar, surfar, skypar, kodar film och kör blender samtidigt. Den gruppen lär aldrig få tillräckligt med kärnor

Ja, 7820X (eller är det K?) verkar lovande för de som vill ha fler kärnor men inte överdrivet många och ändå relativt hög prestanda för singel eller fåtrådade applikationer.

Måste man ha en separat dator med komponenter som är enskilt bäst för varje sak man gör? Går det inte att kompromissa och ha en som är nära toppen för spel men ändå riktigt bra som arbetsdator med många kärnor också? Man behöver inte göra alla sakerna samtidigt.

Tror du de kommer kalla varianten med 6 kärnor för 8700K? För om det kommer en "8800K" med 6 kärnor tror jag den blir bättre för många spel än 8700K om den fortsätter med 4 kärnor. Det kommer förstås bara gälla vissa tunga titlar, men spelar man dem spelen så kanske man inte vill begränsa sig. Spekulation förstås, vi får se när de släpps och om det ens kommer en toppmodell med 6 kärnor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Kalle har den enda byggfirman på orten, han har tagit överpriser de senaste 15 åren och är klart rikast i byn, flott hus flotta bilar you name it.

Så kommer Anders och startar en konkurrerande firma, priserna är humana, Kalle halverar plötsligt sina priser.

Undrar hur folk kommer säga, säger de "åh Kalle har halverat sina priser, nu skall jag anlita honom till att bygga en ny veranda!" eller säger de, "den jäveln har skott sig på oss en massa år, jag hyr in Anders i stället!"?

När jag läser tråden verkar inte svaret självklart.

Hahaha

Grejen är bara den att "Anders" var med i gemet förr och var till och med herren på täppan ett tag... Sen blev han för bekväm, slarvade på jobbet i några år och skötte inte sin marknadsföring. Så folket i byn har en lite komplicerad relation till Anders.

Mitt i detta så var ju dock Kalle lite stygg mot Anders och övertalade sina grossister att ignorera Andreas vilket vissa kunder ser rött mot. Men de har ändå varit glada över vad Kalle har lyckats presentera de senaste åren och har därför ingenting emot honom på så vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Whoops, var ju Anders som gällde! Rätt ska vara rätt!
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Din analogi hade fungerat om Anders och Kalle byggde exakt likadana verandor och besatte samma kunskap, men det gör dom inte.
Kalle må ha tagit ut överpris, men han kan bygga verandor på ett specifikt sätt, som gör att en del av hans kundbas fortfarande kommer anlita honom eftersom när samma kunder går till Anders med sina önskemål så säger han "nej, jag kan inte bygga exakt så, men jag kan bygga så här istället och så är jag billigare än Kalle."

Dessutom, varför skulle folket vara arga på Kalle? Han var trots allt den enda hantverkaren i området som kunde bygga verandor över huvud taget, tyckte man han var för dyr så fick man väl låta bli? Var var Anders under dom här 5 åren som Kalle byggde upp sin förmögenhet? Är det Kalles fel att där inte fanns någon Anders att konkurrera med honom tidigare?

Case & Point: Intel har tagit ut överpris, men är fortfarande bättre än AMD när det kommer till IPC och frekvens, samt fortfarande dyrare. Är man ute efter just IPC och hög frekvens och har pengarna att undvara, så är Intel/Kalle fortfarande det "bättre" valet för dig själv. Att vara arg på Intel är meningslöst, då kan man lika gärna vara arg på AMD också för att dom tog så pass lång tid på sig att leverera en produkt som kunde konkurrera med Intel.

Det är f.ö. tredje(?) gången i denna tråden som du påpekar att Intel är skitstövlar för att dom som företag tagit ut höga priser på sina processorer för att dom kan, och/eller att vi ska vara tacksamma mot AMD - börjar det inte bli lite tröttsamt? Både Intel och AMD är företag, båda vill tjäna pengar - AMD hade garanterat gjort samma sak om dom var i Intels sits, inte tusan hade dom gett ut CPU:er och GPU:er till produktionskostnad som någon slags allmosor?

Edit: typos.

Väl talat. Det är företag vi pratar om och de flesta företag är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men precis som politik, sport och andra saker där man kan välja sida tycker jag mig se en växande intolerans mot den som inte tycker lika som en. Världen skulle vara en bättre plats inklusive det här forumet om var och en försökte förstå varandra istället för att kasta skit. Livet är för kort för att hata. Förlåt om jag flög iväg.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett skulle man kunna köpa en 7640X och ett bra moderkort och senare uppgradera till en i9.
Frågan är bara om det kommer att gå att få tag på en i9 med 12-18 kärnor för rimliga priser innan plattformen är antik.
Hade varit lite kul att göra, men jag tvivlar på att det blir värt det.
Runt 2500kr för en tillfällig CPU som troligtvis inte blir så tillfällig som man önskar.

Permalänk
Inaktiv

Damn, nu får man uppdatera hela parken här

Permalänk

Fråga som kan verka dum men ändå:
När det nu finns kraftfulla grafikkort t ex 1080Ti och Titan Xp, som gör att man klarar sig med ett grafikkort, skulle man ha någon glädje av 44 PCIe-banor jämfört med 28 ?
Tidigare då man behövde/ville ha två grafikkort så var det intressant med 40 PCIe-banor cpu t ex 5960X och 5930K men med ett kort dvs 16 PCIe-banor till cpu skulle inte 28 räcka? Det blir ändå över.
Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kalle har den enda byggfirman på orten, han har tagit överpriser de senaste 15 åren och är klart rikast i byn, flott hus flotta bilar you name it.

Så kommer Anders och startar en konkurrerande firma, priserna är humana, Kalle halverar plötsligt sina priser.

Undrar hur folk kommer säga, säger de "åh Kalle har halverat sina priser, nu skall jag anlita honom till att bygga en ny veranda!" eller säger de, "den jäveln har skott sig på oss en massa år, jag hyr in Anders i stället!"?

När jag läser tråden verkar inte svaret självklart.

Men ja, varför säljer inte Intel och AMD sakerna för tillverkningspriser (strunta i vad det kostar att utveckla produkterna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast nu är ju priset sänkt så förstår ingenting.

Fortfarande inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Fortfarande inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

För dig eller för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det får vi inte, för 7740X kommer ju likt 7700K endast köra dual-channel (som det står i nyheten). Det är med andra ord en rätt meningslös CPU för de flesta, för behöver man bara 4 kärnor så lär 7700K fortsätta vara det bästa valet p.g.a. billigare moderkort.

Intressant för övrigt att 8-kärniga 7820X har högre frekvens än 6-kärniga 7800X, lite underligt val av Intel.

Då dyker ju frågan varför den har betydligt högre TDP än 7700K upp.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buio:

Ja, 7820X (eller är det K?) verkar lovande för de som vill ha fler kärnor men inte överdrivet många och ändå relativt hög prestanda för singel eller fåtrådade applikationer.

Måste man ha en separat dator med komponenter som är enskilt bäst för varje sak man gör? Går det inte att kompromissa och ha en som är nära toppen för spel men ändå riktigt bra som arbetsdator med många kärnor också? Man behöver inte göra alla sakerna samtidigt.

Tror du de kommer kalla varianten med 6 kärnor för 8700K? För om det kommer en "8800K" med 6 kärnor tror jag den blir bättre för många spel än 8700K om den fortsätter med 4 kärnor. Det kommer förstås bara gälla vissa tunga titlar, men spelar man dem spelen så kanske man inte vill begränsa sig. Spekulation förstås, vi får se när de släpps och om det ens kommer en toppmodell med 6 kärnor.

Självklart ska det vara i7-7280X, det här med modellnamn... Ska man bara ha en enda dator så har 7280X den stora fördelen över tidigare E-serie modeller att man inte behöver ge upp prestanda i program som främst vill ha maximal enkeltrådprestanda (vilket i praktiken är rätt mycket).

Har därför haft konsekvent svårt för E-serien. Även om man har råd att köpa en sådan känns det sådär när den nya dyra datorn i praktiken utför det mesta långsammare än en betydligt billigare modell ur S-serien. 7280X bör inom felmarginaler aldrig vara långsammare än i7-7700K (litet frågetecken kvarstår kring cache-designen, men tror skillnaden från den kommer vara inom ~10 % utanför enstaka extremfall) och en kommer vara snabbare på det som ändå kan utnyttja många CPU-kärnor.

Vet inte vad 6C/12T Coffee Lake kommer heta, men det är klart att en sådan kommer och rätt säker på att den kommer ersätta i7-7700K rätt av vad det gäller pris givet vad i7-7800X hamnade på (och även givet att toppmodellen i S-serien i princip haft samma pris sedan Sandy Bridge, vilket var en sänkning från Nehalem). Jämförelsen 6C/12T Coffee Lake och i7-7800X på samma frekvens blir intressant då de kommer ha i princip samma mikroarkitektur men olika cache-design (den förra optimerad för klientlaster och den senare optimerad för serverlaster). Gissar på i7-8700K, x800/x900 verkar vara vigt för HEDT (men logiken kring namngivning brukar inte gå att dra speciellt långt...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För dig eller för alla?

Jo du Joakim, jag är gud och talar för alla människor i världen. På det viset är det.

/s

Talar naturligtvis för mig själv. Vad andra tycker är värt deras pengar spelar ingen roll när jag ska göra mitt köp. Jag har suttit på en c2d för att intel kört maffia-fasoner. I våras bestämde jag mig för att köpa ryzen. Men väntade då jag visste att intel skulle sänka priser och släppa nya processorer, vilket jag antar betyder att AMD kommer sänka lite till,villet är positivt för mig.

Kul dock att höra Intel fanboys i tråden försöka argumentera för fler kärnor när det lät helt annorlunda bara 1 månad sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag fattar noll. Det står på Intels hemsida att i7-7820X ska ha 28 PCIe lanes men skrollar man längre ner till "Compatible Products" så står det såhär: http://imgur.com/a/EvBXW

konstig länk
Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

@Suuulan: Kanske 24+4, varav dessa "+4" kan vara dedikerat till M.2 direkt från CPU:n? (alt. USB3.1 G2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suuulan:

Jag fattar noll. Det står på Intels hemsida att i7-7820X ska ha 28 PCIe lanes men skrollar man längre ner till "Compatible Products" så står det såhär: http://imgur.com/a/EvBXW

Sett den här bilden florera.
https://i.imgur.com/RG7SNdv.jpg

Edit: Förklarat här under Basin Falls rubriken
http://www.anandtech.com/show/11461/intel-announces-basin-fal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suuulan:

Jag fattar noll. Det står på Intels hemsida att i7-7820X ska ha 28 PCIe lanes men skrollar man längre ner till "Compatible Products" så står det såhär: http://imgur.com/a/EvBXW

X299 har 24 st. PCIe-linor utöver vad CPUn har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tillfällighet, har haft en uppsjö med AMD system har t.om. mitt FX8320 system (planka/cpu/ram) liggandes uppe på bokhyllan.. Men bara för att man kör Intel så önskar man per automatik livet av AMD?

Ingen vill nog önska livet ur någon. Tråkigt bara att du inte stöttat dina ideal när de kanske som mest behövt dem bara. Det syns ganska tydligt bland dina val

Skrivet av solifer68:

För att intel suttit o mjölkat kunder på pengar, dessa cpuer fanns visst på G men intel ville inte släppa nåt innan dom lurat på kunder sina gamla cpuer, stöd amd ist då amd gjort nåt riktigt bra denna gång.

Men snälla vad blåögda flera av er verkar vara.
Det är ett företag som arbetar i den fria marknaden där marknadsekonomin gäller.
Självklart kommer de och vilket annat aktiebolag som helst att försöka hålla så höga priser det bara går på sina produkter för att maximera vinst och aktieutdelning. Speciellt när de det senaste decenniet saknat någon motpart. De har precis som te x fordonsindustrin inte släppt alla sina redan utvecklade produkter till marknaden av som du helt korrekt skriver ekonomiska skäl.
Se bara på tex "Svenska" Scania för att nämna en annan tillverkare inom en totalt annorlunda marknad. De har motorer färdiga i testbänkar som uppfyller avgaskrav mycket högre än de som finns i Europa idag. Att man inte släpper dessa till marknaden är precis exakt av samma anledning som Intel inte gjort det samma. Samma sak finns i massor med andra marknader och tillverkare. Samsung och deras böjbara paneler, den teknik är till mångt och mycket inte lanserad av ekonomiska skäl.
Hur många farmaceutiska företag finns det inte i världen som inte vill sälja sina nya mediciner till länder som vars befolkning är i desperat behov av den men människorna/regeringen inte har råd att köpa. Vilket resulterar i lidande eller rent av döden. Dessa företag vill inte heller bedriva forska på viss sorters sjukdomar för att de anser att kostnaden, risken är för stor för att det skall vara värt att försöka ta fram ny medicin.
Antar att du tycker det samma om dessa med, jag personligen tycker du skall förakta dem mer.

Intel har till skillnad från de två företag jag nämnde ovan, faktiskt levererat prestanda och energieffektivitet inom sitt produktområde som ingen annan tillverkare kunnat matcha under snart ett decennium. Finns fortfarande segment där de fortfarande mer eller mindre är helt ensamma.
Du och många fler har haft möjligheten att välja tex AMDs billigare Bulldozer serie över Intels klart bättre presterande Sandy Bridge. Tyvärr visar AMDs försäljning att de flesta ändå valde någon form av Intel lösning trots att det stod alla fritt att välja.
Nu 6 år efter Sandy bridge är AMD äntligen tillbaka med besked, med en produkt som nästan presterar som Intels varianter.

De har vid lanseringen självklart också tagit till det vanligaste tricket i boken, prisdumpning. Detta är såklart mycket populärt hos oss kunder vilka nu kan få flertrådade monster till bra priser med tillräckligt bra enkeltrådad prestanda för att klara sig. Man har också tagit till ett annat inom cpu världen tämligen enkelt tillverkningstrick. Man har slagit ihop flera cpuer i en och samma sockel. På så vis får vi en tillverknings/utveckling tekniskt billig cpu att prestera om än i väldigt begränsad mängd applikationer otroligt bra. Huruvida majoriteten av marknaden faktiskt är redo för detta är ganska ointressant då det egentligen handlar mer om marknadsföring än något annat. Lite som BMW M5 är bilen alla BMW ägare suktar efter men en 320D med M-paket är vad de handlar.
Så Intel svarar nu med att sänka priset på sin nya plattform. Med största sannolikhet kommer Coffee Lake se samma prisjustering emot Kabylake. Kvar blir då attraktiva priset för oss kunder från båda läger vilket såklart är jättekul.
Frågan är då bara vad AMD skall sälja sina cpuer på när priset inte längre inom framförallt de mest säljande modellerna inte kommer vara allt för stort och prestandan inte är bättre. Det skall också bli intressant att följa AMD i den närmaste framtiden och se hur framförallt deras finansiella resultat ser hur för kommande kvartalen. Jag misstänker nämligen att AMD behöver tjäna mer pengar per såld CPU i snitt för att få in så pass mycket med pengar att kunna driva vidare den kostsamma R&D som krävs för att vidareutveckla Zen i samma tak som garanterat Intel dragit igång och tittat på sina kommande produkter.
Så prissänkningar i alla ära men frågan är hur bra det egentligen är i längden samt kommer det hålla för "evigt".

Tittar man på AMDs aktiekurs sätt från Ryzen lanseringen verkar inte marknaden överförtjust. Tittar man på Intels kurs är den faktiskt något högre än i början på mars.
Så är det någon du/ni skall vara arg, sura eller vad ni nu är så är det marknaden och kunderna (köparna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Delar av detta är ju redan gjort pga konsolerna på spel(PC), mobilerna på appar och Xeon/VM på servrar, även om självklart det finns mer att förbättra.

Eftersom vi redan spenderar miljoner, tom biljoner dollar på att få 2% bättre IPC, eller 2% bättre frekvens... vi kommer inte längre.

Varför tycker man då att det är "obekvämt" som programmerare att faktiskt göra mer jobb förstår jag inte. Ja, det är "3x mer jobb", men prestandavinsten att kunna köra det på 8 trådar kan ju vara 4- till 8-faldig... Det är mao ekonomiskt att satsa på det. Speciellt om du dessutom ser möjligheterna att expandera till 16-32 trådar redan idag.

Så helt ärligt, dagens programmerare får lära sig att tänka om från början. En-två trådiga lösningar är idag inte användbara, om du flaskar i CPU prestanda.

Jag håller med om att det absolut kan bli bättre, men många saker är helt omöjliga att parallellisera. Är din kommande beräkning beroende av resultatet i föregående beräkning så måste de utföras i rätt ordning, och du kan därmed inte få någon prestandavinst alls av att dela upp det på flera kärnor.

Om du tittar på hur stor del av programmet som är paralleliserbart, så påverkar det kraftigt hur många kärnor som faktiskt kan ge en prestandavinst. Om enbart 50% är paralleliserbart slår man i ett hårt tak redan vid 8 kärnor.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amdahl%27s_law

Moderna spel är givetvis mer komplexa än denna model, och består av många olika typer av problem som är olika mycket parallelliserbara. Men faktum kvarstår att där existerar en hård övre gräns för hur många kärnor som rent teoretiskt kan förbättra prestandan för ett givet problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Suuulan:

Jag fattar noll. Det står på Intels hemsida att i7-7820X ska ha 28 PCIe lanes men skrollar man längre ner till "Compatible Products" så står det såhär: http://imgur.com/a/EvBXW

"The Intel X299 chipset offers up to 24 PCIe 3.0 lanes versus just the 8 lanes of PCIe 2.0 that was on the Intel X99 chipset. This is a huge improvement and with 24 PCIe 3.0 lanes on the chipset and up to 44 on the Skylake-X processor it means you can have up to 68 PCIe 3.0 lanes on this platform for insane I/O capabilities."
Read more at http://www.legitreviews.com/intel-introduces-skylake-x-kabyla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jo du Joakim, jag är gud och talar för alla människor i världen. På det viset är det.

/s

Talar naturligtvis för mig själv. Vad andra tycker är värt deras pengar spelar ingen roll när jag ska göra mitt köp. Jag har suttit på en c2d för att intel kört maffia-fasoner. I våras bestämde jag mig för att köpa ryzen. Men väntade då jag visste att intel skulle sänka priser och släppa nya processorer, vilket jag antar betyder att AMD kommer sänka lite till,villet är positivt för mig.

Kul dock att höra Intel fanboys i tråden försöka argumentera för fler kärnor när det lät helt annorlunda bara 1 månad sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Jag tyckte mest att du uttryckte dig väldigt kategoriskt. För egen del tycker jag att det är väldigt bra att AMD börjar leverera lite vettiga processorer igen då det gör det billigare för mig som konsument att hitta det jag vill ha till rimligare peng. Jag tycker att det är totalt ointressant om det står AMD eller Intel på processorn så länge den fungerar som det är tänkt.

Vad skulle ett rimligt pris på dessa processorer vara tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nej du har helt rätt i det. Men frågan kvarstår fortfarande om det blir så.
Skall AMD sänka priset ytterligare då?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, det borde de nästan, om de fortfarande vill vara konkurrenskraftiga. Sedan undrar man vilken vinstmarginal de har för att kunna göra det.

Personligen verkar det som att i7-7820X kommer bli min nästa prolle

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

De har precis som te x fordonsindustrin inte släppt alla sina redan utvecklade produkter till marknaden av som du helt korrekt skriver ekonomiska skäl.

Hej, jag är nyfiken på var denna information kommer från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som ren spelmaskin lär dock inte i7-7820K på något relevant sätt toppa i7-8700K under dessa två modellers livstid, men finns ju tydligen folk som spelar, surfar, skypar, kodar film och kör blender samtidigt. Den gruppen lär aldrig få tillräckligt med kärnor

Hahahahaha, denna jävla kommentar ska jag citera i varje tråd som från och med nu dyker upp där folk kritiserar en för att man ifrågasätter vad folk egentligen ska med sina 12, 14, 16, 18 cores till och de som tycker att det är bättre att köpa en Ryzen "för att den har fler cores! Jag spelar ju och streamar samtidigT!!!!1!!!1!!11!!1one!"

Helt sjukt ibland vilka hysterier som dyker upp på SweC. Ett tag skulle man ha en PSU med 1000W+ och ett tag var det minnen utav helvetes hastigheter. Nu ska man köpa Ryzen för att det är uppenbart att 8cores är det minsta acceptabla man kan ha idag för att man faktiskt spelar, samtidigt som man skypar och livestreamar det hela....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Core i9-7960X 16 core åt mig.
Core i7-7820X 8 core åt mitt barn.

Det bara två problem:
1 Jag saknar pengar..
2: Jag har inget barn..

Sneglar lite på 12-core varianten, känns som en bra uppgradering från 6-kärnor