AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dags att byta ut HTPC'n?

1700'an kan ju fortfarande vara en bra huvuddator medans ett Threadripper-system kan agera server. Med tanke på vilken påkostad plattform det ser ut att bli så går det nog att göra väldigt mycket med ett sånt system. Jag hade nog bakat in både lagring och virtualiserade system på samma plattform utan att se några direkt flaskhalsar. Kanske till och med köra en virtualiserad speldator på ett par kärnor. IOMMU bör fungera fint med tanke på vad plattformen baseras på.

Jo jag kommer köra win server 2016 i botten på min sedan virualisering i Hyper-V för klienter och Remotefx RDVH osv osv.

Några som stött på patrull ännu med detta med Ryzen? Det var en i följande video som haft problem med att köra passthrough för videokortet på Ryzen 7 (i linux dock)... Men det kanske funkar bättre i Remotefx Då jag antar att detta problem inte bör finnas i det läget.

Kollade in den brädan eftersom jag varit sugen på den. Då den klarar ECC och har Intel nic. Samt att Asrock släpper en tr4 (X399) version av den. Rätt så ok genomgång av brädan gör han i videon.

Om AMD gör så att registrerade minnen funkar på x399 även utöver ECC hade ju varit riktigt Nice då de oftare är lättare att få tag på. Men antagligen blir det bara ECC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

Jo jag kommer köra win server 2016 i botten på min sedan virualisering i Hyper-V för klienter och Remotefx RDVH osv osv.

Några som stött på patrull ännu med detta med Ryzen? Det var en i följande video som haft problem med att köra passthrough för videokortet på Ryzen 7 (i linux dock)... Men det kanske funkar bättre i Remotefx Då jag antar att detta problem inte bör finnas i det läget.

https://youtu.be/VjGWqTFultI

Kollade in den brädan eftersom jag varit sugen på den. Då den klarar ECC och har Intel nic. Samt att Asrock släpper en tr4 version av den.

Om AMD gör så att registrerade minnen funkar även utöver ECC hade ju varit riktigt Nice då de oftare är lättare att få tag på. Men antagligen blir det bara ECC.

Nice!
Blir ett rejält system med andra ord.

Var ett tag sedan jag själv kollade upp detta med Ryzen så andra kommer kunna ge bättre svar. Men inledningsvis var IOMMU-stödet rätt skakigt men kan ha blivit bättre. Själv hoppades jag på bra sådant från AMD, så sett var ändå FX en bra plattform speciellt med ECC-stödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@SAnDis: Inget från AMD ännu, men det spekuleras om 8000-10 000 kr för toppmodellerna.

Vad använder du datorn till? R7 1700 är en väldigt prisvärd, sval och bra CPU om du endast spelar och använder enklare applikationer samtidigt, och den kommer fortsätta vara det i 3-4 år till.

MVH

Använder mest datorn till att surfa och lira LOL

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Ännu en i raden av youtubers som börjat inse att Intel hamnat i en extremt obekväm situation. Jag har bara hunnit kolla lite grann, får se om jag får tid med resten under dagen.

nej han har varit inne på att intel har stagnerat och är desperata i över 6 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jo jag kommer köra win server 2016 i botten på min sedan virualisering i Hyper-V för klienter och Remotefx RDVH osv osv.

Några som stött på patrull ännu med detta med Ryzen? Det var en i följande video som haft problem med att köra passthrough för videokortet på Ryzen 7 (i linux dock)... Men det kanske funkar bättre i Remotefx Då jag antar att detta problem inte bör finnas i det läget.

https://youtu.be/VjGWqTFultI

Kollade in den brädan eftersom jag varit sugen på den. Då den klarar ECC och har Intel nic. Samt att Asrock släpper en tr4 (X399) version av den. Rätt så ok genomgång av brädan gör han i videon.

Om AMD gör så att registrerade minnen funkar på x399 även utöver ECC hade ju varit riktigt Nice då de oftare är lättare att få tag på. Men antagligen blir det bara ECC.

Skrivet av anon5930:

Nice!
Blir ett rejält system med andra ord.

Var ett tag sedan jag själv kollade upp detta med Ryzen så andra kommer kunna ge bättre svar. Men inledningsvis var IOMMU-stödet rätt skakigt men kan ha blivit bättre. Själv hoppades jag på bra sådant från AMD, så sett var ändå FX en bra plattform speciellt med ECC-stödet.

Jag har inte Ryzen själv, men som jag förstått det så kommer AGESA 1.0.0.6 med förbättringar för IOMMU, men jag har inte sett någon tuber som diskuterat den nya AGESA ur den aspekten än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

nej han har varit inne på att intel har stagnerat och är desperata i över 6 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer nog, jag har mest sett hans Radeon/Geforce-videor innan.

Skrivet av Gruarn:

Jag har inte Ryzen själv, men som jag förstått det så kommer AGESA 1.0.0.6 med förbättringar för IOMMU, men jag har inte sett någon tuber som diskuterat den nya AGESA ur den aspekten än.

Hm, AMD Fine Ryzen Wine?

Låter ju som en trevlig förändring, samt att en del moderkort får ECC-stöd med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

I framtiden är det nog ganska troligt att vi får se en singel CCX, kanske tillsammans med en GPU, också dessa ihopbakade med Infinity Fabric.

Ah, skulle kommentera ditt inlägg innan men missade den på lunchen.
De lösningar AMD lanserar för portabla enheter (och förstås laptops) samt rena APU'er kommer bli riktigt intressanta. Intressant om AMD tar Intel även på detta område redan i första generationen. Lite tveksam men riktigt nära lär de nog komma.

Jag är sugen på en lite kraftfullare laptop framöver, hoppas mycket på Ryzen + Vega-kombinationen på detta område.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Jo Raven Ridge kommer bli riktigt spännande. Om AMD gjort sin läxa så borde det bli en knockout. Mer så än Threadripper. Men vi får se...

Permalänk
Medlem

Alltså, en bärbar med 6/12 eller mer är ju drömmen. Då kan man ju börja snacka om desktop replacement.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

@anders190:

Jo Raven Ridge kommer bli riktigt spännande. Om AMD gjort sin läxa så borde det bli en knockout. Mer så än Threadripper. Men vi får se...

Precis, att bygga monsterprocessorer med fler kärnor än folk har fingrar har AMD visat att de kan göra. Svårare med de mer kompakta lösningarna, speciellt när det blir viktigare att klara krav på TDP och liknande. Inte för att jag tror det skulle bli ett problem, Ryzen ser riktigt bra ut här med.

Väldigt intressant att se dessa produkter. Bra arkitektur och grund att arbeta vidare på.

Skrivet av marcusOCZ:

Alltså, en bärbar med 6/12 eller mer är ju drömmen. Då kan man ju börja snacka om desktop replacement.

Håller med, kan man dessutom få bra grafik, möjligheter att köra extern grafik, gärna 2-3 skärmingångar eller möjlighet att köra dockningsstation så har man kommit bra väg. Och förstås gärna FreeSync-skärm i laptopen då.

Jag gillar min Lenovo Ideapad 700-15ISK mer än väntat och ser gärna en rejäl ersättare framöver som är just något av en ersättare för min stationära dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@anders190:

Jo Raven Ridge kommer bli riktigt spännande. Om AMD gjort sin läxa så borde det bli en knockout. Mer så än Threadripper. Men vi får se...

Lyckas de med Raven Ridge så står ju hela mobilmarknaden öppen och om det är någon del av PC-marknaden som går lite bättre så är det ju den. Intels mobila chip har ju inte riktigt samma klös som deras desktopchip på grund av värmebegränsningarna, medan just temperaturbegränsade fall verkar vara det användningsområde som Ryzen hanterar bäst.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
@Gruarn

Det enda jag kan se kommer kunna floppa är eventuellt att Raven Ridge blir strypt i minnesbandbredd. Men AMD måste ju ha förutsätt och hanterat det tycker man. Ryzen har ju annars bra prestanda/watt vid måttliga frekvenser. Så jag blir riktigt förvånad om RR blir en flopp.

On topic så är jag bra sugen på X370 Taichi nu när IMMOU verkar vara löst med senaste AGESA. Kommer bli intressant att se om x370 går ner i pris när x399 släpps. Såg att R7 chippen är på väg ner i pris i staterna. Det kommer finnas många val som konsument nu iaf. Det blir bara plånboken som begränsar en.

Wendell släppte en ontopic kommentarvideo. Alltid trevligt

Permalänk
Medlem

@Pudeln: X370 Taichi och en 1700X med avsikt att bygga en Virtualiseringshost med PCI-passthrough har stått på inköpslistan rätt länge nu (efter projekten "måla-om-huset-före-semestern" och "åka-på-semester"), men i.o.m. X399 vete tusan om det inte kommer bli en 1956X istället, för jag vet ju att jag kommer att ha den här datorn rullande i 5-10 år och är det en sak man vet om RAM-minne och I/O är det att behoven ständigt ökar...

Permalänk
Medlem

@Gruarn:

Jo det lutar åt en x399 Taichi för mig också. Mest pga att man får i dubbelt med RAM.
RAM går åt fort när man kör VMs.

Att jag överhuvudtaget funderat på x370 Taichi är för att den klarar mina huvudkrav: ECC och Intel nic. Men som du säger finns det inte så mkt att växa i där.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite läckra läckor!

https://videocardz.com/69760/engineering-sample-update

Ryzen Threadripper
AMD ZD1840A8UGAF4 16/32 3400 3700 AMD Whitehaven
AMD ZD1438A9UC9F4 12/24 3200 3592 Alienware unknown
AMD Eng Sample: 1D3101A8UGAF3_36/31_N 16/32 3100 3600 AMD Whitehaven
AMD Ryzen Threadripper 1920 12-Core Processor 12/24 3200 ? Alienware unknown

Det finns ingen anledning att inte kunna sova gott inatt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Lyckas de med Raven Ridge så står ju hela mobilmarknaden öppen och om det är någon del av PC-marknaden som går lite bättre så är det ju den. Intels mobila chip har ju inte riktigt samma klös som deras desktopchip på grund av värmebegränsningarna, medan just temperaturbegränsade fall verkar vara det användningsområde som Ryzen hanterar bäst.

Jo, själv minns jag fortfarande gamla Athlon XP-M som var riktigt bra vid tidpunkten. 2500+ Barton var populär att köra även i stationära system. AMD kan förmodligen få till det igen, och förhoppningsvis gör de också det då det är en viktig del av marknaden att leverera produkter för.

Skrivet av Pudeln:

@anders190:
@Gruarn

Det enda jag kan se kommer kunna floppa är eventuellt att Raven Ridge blir strypt i minnesbandbredd. Men AMD måste ju ha förutsätt och hanterat det tycker man. Ryzen har ju annars bra prestanda/watt vid måttliga frekvenser. Så jag blir riktigt förvånad om RR blir en flopp.

On topic så är jag bra sugen på X370 Taichi nu när IMMOU verkar vara löst med senaste AGESA. Kommer bli intressant att se om x370 går ner i pris när x399 släpps. Såg att R7 chippen är på väg ner i pris i staterna. Det kommer finnas många val som konsument nu iaf. Det blir bara plånboken som begränsar en.

Wendell släppte en ontopic kommentarvideo. Alltid trevligt

https://youtu.be/pI2F8K3Agjs

Förhoppningsvis har de koll på detta. Problemet med minnesbandbredd fanns redan med första APU'n har jag för mig så jag hoppas att de verkligen tänkt till här med nya arkitekturen.

Låter bra det, och som ett riktigt bra moderkort om det också stämmer. Är ju inte lika mycket man vinner på ett Threadripper system då.
Och just alla val man kan göra nu och framöver öppnar upp för många intressanta lösningar. Tiden när man valde mellan typ två av Intels processorer som var snarlika som företagets modeller året innan är äntligen förbi.

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju så mycket hype.

http://www.pcworld.com/article/3200230/components-graphics/pc...

Men, att PC World skriver

Citat:

AMD'S Ryzen Threadripper— possibly the most powerful consumer CPU ever introduced

Det känns stort.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Frågan är om AMD har några som funkar då det inte läcker någon info om prestanda eller övrig info om CPUn. Testet dom visade skulle kunna vara på en 32/64 som hade 16 kärnor avstängda? För det kan väll inte vara thredrippler CPU som Sweclockers pratar om att de testat i sin senaste fredagsfilm?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Frågan är om AMD har några som funkar då det inte läcker någon info om prestanda eller övrig info om CPUn. Testet dom visade skulle kunna vara på en 32/64 som hade 16 kärnor avstängda? För det kan väll inte vara thredrippler CPU som Sweclockers pratar om att de testat i sin senaste fredagsfilm?

Det kan vara så att efter släppet av Ryzen är AMD så säkra på sin sak att de inte behöver skicka ut det till femtielva testare, och, potentiella läckor gällande prestanda.

Återigen, pokerspel gentemot största konkurrenten, som säkert vill veta så mycket som möjligt för att kunna parera.

Men, du kanske har rätt. AMD kanske bara låtsas och kanske har lika lite volymproduktion att komma med som största konkurrenten.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det kan vara så att efter släppet av Ryzen är AMD så säkra på sin sak att de inte behöver skicka ut det till femtielva testare, och, potentiella läckor gällande prestanda.

Återigen, pokerspel gentemot största konkurrenten, som säkert vill veta så mycket som möjligt för att kunna parera.

Men, du kanske har rätt. AMD kanske bara låtsas och kanske har lika lite volymproduktion att komma med som största konkurrenten.

Enligt Sweclockers så visades "inga" fungerande Moderkort upp så frågan är när det går att beställa ett komplett system med threadripper.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Enligt Sweclockers så visades "inga" fungerande Moderkort upp så frågan är när det går att beställa ett komplett system med threadripper.

Jag läste i augusti någonstans.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Haha denna var sjukt kul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag läste i augusti någonstans.

10 augusti är på alla läppar nu

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Software Optimization
Guide for
AMD Family 17h Processors
http://support.amd.com/TechDocs/55723_SOG_Fam_17h_Processors_...

Permalänk
Medlem

@sesese:

Moderkort kommer bli det som bromsar precis som med Ryzen om inte ännu värre. Att paketera om 2st 1800x till 1950x borde vara en enkel sak. AMD hade säkert kunnat leverera redan idag om det fanns moderkort. Att säkerställa att ECC funkar osv borde inte ta så lång tid särskilt då redan R5 och 7 inofficiellt stödjer det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

@sesese:

Moderkort kommer bli det som bromsar precis som med Ryzen om inte ännu värre. Att paketera om 2st 1800x till 1950x borde vara en enkel sak. AMD hade säkert kunnat leverera redan idag om det fanns moderkort. Att säkerställa att ECC funkar osv borde inte ta så lång tid särskilt då redan R5 och 7 inofficiellt stödjer det.

Samtidigt tycks AMD med Threadripper ha vind i seglet, förhoppningsvis är moderkortstillverkarna betydligt mer intresserade av att leverera denna gång.

Endast Intel och ett fåtal supporters verkar ju vara positiva till Intels X299-plattform. Många verkar istället vara av åsikten av att X299 är dead on arrival och att plattformen inte kan konkurrera med Threadripper då den är för begränsad.

Hoppas verkligen inte att samma situation som med Ryzen återkommer. Själv hör jag till den grupp som inväntar mITX-moderkort för plattformen. Eller inväntade, rätt lockande med ett ATX-bygge med Threadripper med.

Permalänk
Hjälpsam

Moderkortstillverkarnas svala intresse för Ryzen till en början, kanske delvis kan tillskrivas Bulldozer.
Där fick de höra att BD kunde jämföras med Kristus återkomst till Jorden och satsade på ett sort antal modeller, resultatet blev som bekant en besvikelse.
När Ryzen skulle lanseras var de betydligt mer skeptiska, numera vet de att Ryzen är en succé men det tar tid att öka utbudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli riktigt bra med 32st trådar

Jag ersatte precis min AMD 8350 med en 1700X och i multitrådade applikationer så är den väldigt snabb i jämförelse.

Har en katalog med 200st bilder, att bearbeta dessa med en 8350 tog kring 160sek. Ryzen 1700X gjorde samma på 67sek.

Vore magiskt att se Threadripper göra samma sak på kanske 35-40sek ?

Permalänk
Inaktiv

Sneglar igenom RSS-läsaren under kvällen och fick se undersidan av Threadripper. Galet läcker den ser ut ändå: http://www.guru3d.com/news-story/one-more-photo-of-ryzen-thre...

Permalänk
Medlem

AMD RYZEN Threadripper max tdp 180W för moderkorten. AMDs cpu med 32/64 har TDP 180W

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090