AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tydligen är Threadripper jämförelsevis billiga att producera.

Från https://twitter.com/BitsAndChipsEng/status/870388109812355072

Det kan vara orsaken att man kan sänka priserna på . Marginalerna är på AMD:s sida, eftersom de inte haft någon marknadsandel alla bland dyrare cpu:er.

DDR4 m ECC och många kärnor. Det kommer att gnaga marknadsandelar snabbt, även bland konkurrenternas osannolikt mycket högre prissatta server-cpuer.

Glöm inte det dyraste vad gäller processorutveckling, R&D.

Enligt AMD så la dom mer än två miljoner ingenjörstimmar på ryzen. En erfaren ingenjör kostar minst 700 kr/timme , det blir totalt 0,7 miljarder kronor bara på personalkostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Glöm inte det dyraste vad gäller processorutveckling, R&D.

Enligt AMD så la dom mer än två miljoner ingenjörstimmar på ryzen. En erfaren ingenjör kostar minst 700 kr/timme , det blir totalt 0,7 miljarder kronor bara på personalkostnader.

Visst, de har ett hål att fylla. Men, det beror inte på karies och det såg inte så stort ut. Mindre än en miljard, 700 000 000 utslaget på, fyra år? Det låter hanterbart.

Min gissning är att de inte riktigt har tillverkningskapaciteten att få ut så många de skulle kunna sälja. Men, nu när Ryzen 5 och 7 har visat vad de kan gissar jag att AMD hamnar snäppet högre i proritetslistan hos fab-gubbarna.

Risken är att Intel kör en luring och vill att AMD skall få högmod och sätta lite högre priser.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Jag har ingen invändning mot hårdvaran ett intel ethernet kort endast att loggan är så stor och tydlig med intel.
Jag har inte sett något annat moderkort med en liknande märkning för ett ethernet nätverkskort , ethernetkortet har den kraftigaste märkningen av alla komponenter.
Jag har svårt att tänka mig att om det suttit ett atheros eller realtek nic att de haft en sådan markant märkning med logga på moderkortet.
Det känns så främmande med en sådan märkning för ett nic så jag undrar varför märkningen med loggan finns? är det en betald reklamplats?

Kan vara så enkelt att det är en deal för att få använda Intel nic på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Kan vara så enkelt att det är en deal för att få använda Intel nic på moderkortet.

Allt är möjligt då vi endast kan spekulera, det kan även vara så att de fått betydligt lägre inköpspris på kretsen om loggan är så synlig.
Det enda jag reagerar på är att logotypen är så påträngande för en krets som inte är speciellt viktig för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Vet man om det är 4 chip på Threadripper (totalt 32 kärnor) eller om det endast är 2 st chip så max är 16 kärnor. Om det är 4 chip så är det endast 4 kärnor som är igång (16/32) på varje chip vilket minskar värmen/ökar OC möjligheterna?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Som jag uppfattar det är det två stycken 8/16 som man satt ihop till 16/32. Men det mycket möjligt att man kan lägga till ytterligare en eller flera för flera kärnor. Hur lätt det får man än så länge sia om.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@sesese: 4x4, sannolikt därför dom har så goda marginaler eftersom det är halva fullvärdiga chip.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@sesese: 4x4, sannolikt därför dom har så goda marginaler eftersom det är halva fullvärdiga chip.

Mvh

Om det hade vart 4 chip borde det väl vara 128 PCI banor och inte 64 ? AMD hävdar ju att dom inte kastrerat några modeller, så det talar ju för att det bara är 2 moduler * 8 kärnor. Å andra sidan, om dom faktiskt använder 4 moduler blir det ju löjligt enkelt att släppa 24 och 32 kärniga modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@sesese: 4x4, sannolikt därför dom har så goda marginaler eftersom det är halva fullvärdiga chip.

Mvh

Det är inte sannolikt. Det skulle i princip dubblera tillverkningskostnaden helt utan någon som helst fördel eftersom de har mer än tillräckligt med hela kretsar. De har rapporterat goda yields på Ryzen. Sannolikt stänger de redan ner hela kretsar för att täcka behovet av 4, 6 och 12-kärniga modeller.

Permalänk

Thredripper skall väl använda samma sockel som "Epyc" så där kanske går att ploppa i lite server cpuer i dom korten.

såg ut som samma sockel ivf

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@sesese: Som jag uppfattar det är det två stycken 8/16 som man satt ihop till 16/32. Men det mycket möjligt att man kan lägga till ytterligare en eller flera för flera kärnor. Hur lätt det får man än så länge sia om.

Socketen används även till EPYC som kommer med 32 kärnor, 128 PCIE-lanes och 8-kanalers RAM. Så det är inte något vidare svårt alls att släppa 32-kärniga Threadrippers. I princip kommer de bara under namnet EPYC. Threadripper-moderkort lär ju dock inte vara byggda för att dra nytta av dessa extra kanaler till PCIe och RAM. Åtminstone inte initialt.

Permalänk
Medlem

Alla pratar om 800-900USD för 16/32 har alla fel eller kommer den bli så billig?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Alla pratar om 800-900USD för 16/32 har alla fel eller kommer den bli så billig?https://www.youtube.com/watch?v=z-2PAk3nxQA&feature=youtu.be

Plattformen kostar ju lite grann totalt på grund av dyra moderkort.

Permalänk
Medlem

Intel och nVidia älskaren Linus börjar bli desperat.
http://www.youtube.com/watch?v=TWFzWRoVNnE&t=9m25s

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prolle:

Riktigt läcker den där, hoppas verkligen vi kan få se Asrock på Svenska marknaden igen med.
Sedan gillar jag att övre delen av moderkortet mer eller mindre täcks av den gigantiska CPU-sockeln samt alla minnesplatser.

Nog för att jag är sugen på ett riktigt monster till dator men frågan är om inte Ryzen 1700/1800 eller gen 2 räcker gott och väl för mig. Behöver inte så mycket kortplatser heller. Kör förvisso SLI idag men inte så länge till troligen, även om upplevelsen blivit bättre så är det fortfarande för mycket problem som dyker upp som man slipper med endast ett kort.

Kul att planera datorbyggen men jag känner mig lite vilsen i vad jag ska basera på. Är nog 2-3 månader kvar tills det troligen blir av så har tid att vänta in lanseringen som kommer ske och klura ut lämplig konfiguration med.

Skrivet av Mange43:

Härligt AMD levererar!!! inom cpu.
Men grafikbiten känns mer tungjobbad.
När väl AMD får tummen ur....
Så har som vanligt Nvidia ett ännu bättre dom trollar fram på 30 minuter typ.

AMD har gjort det svåra, komma ikapp och dra förbi Intel. Var många som ansåg det vara omöjligt, (Ry)Zen var bara en ny Bulldozer men AMD har till och med skrämt vettet ur Intel.

Nu har det tagit en jävla tid för AMD att få ut Vega. Nu minns jag inte när det först väntades ske en lansering, tycker mig ha i bakhuvudet att det kan ha handlat om årsskiftet 2015/2016 men sedan dess har det skjutits upp. Och jag förmodar att dagens Vega inte längre är samma sak som den Vega som skulle lanserats utan att AMD lagt ner mer tid på att få ut en konkurrerande plattform mot förändringarna som Pascal innebar. Tile Based Rendering är något jag anser AMD måste supporta för att enklare kunna konkurrera med Nvidia, utan det blir det en uppförsbacke.

I övrigt ser jag inga problem då AMD legat i nivå med Nvidia under väldit många år. En möjlig försvårande grej med Nvidia är att Nvidia endast designar grafikkretsar och är väldigt fokuserade på just detta.

Skrivet av Snubb1:

Jag reagerade på den stora intel loggan med "Intel Gigabit Ethernet", känns lite lustigt med en så tydlig intel logga på ett moderkort för AMD hårdvara.

Inte så konstigt egentligen, det är ju moderkortstillverkaren som valt att använda just Intel för nätverk. AMD och Intel konkurrerar heller inte med varandra på detta område, det är främst CPU och mer specifikt datorplattform konkurrens sker. Finns trots allt Intel-baserade system som kör AMD-grafik också.
Nu konkurrerar förvisso Intels egna grafiklösning mot AMD's integrerade grafikkretsar men i det stora hela är Intel beroende av både AMD och Nvidia för att få grafiklösningar som kan prestera på sin egna plattform.

Vad vi inte lär se (igen) är att det ena företaget tillverkar chipset till det andra företagets processorer. Jag har själv ett ATI-baserat moderkort för Core 2. Släpptes ungefär vid tidpunkten när AMD köpte ATI. Såg rätt kul ut vid tidpunkten, men sedan dess har Intel (och AMD) låst chipset för intern tillverkning vilket slog ut blandannat Nvidia från ännu en marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

.....Vad vi inte lär se (igen) är att det ena företaget tillverkar chipset till det andra företagets processorer. Jag har själv ett ATI-baserat moderkort för Core 2. Släpptes ungefär vid tidpunkten när AMD köpte ATI. Såg rätt kul ut vid tidpunkten, men sedan dess har Intel (och AMD) låst chipset för intern tillverkning vilket slog ut blandannat Nvidia från ännu en marknad.

Ja just de, nvidia nforce ja Hade glömt av detta helt.

Permalänk
Inaktiv

Nån som sett några uppgifter på layout eller mått på socket till Threadripper?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

Ja just de, nvidia nforce ja Hade glömt av detta helt.

Visst, Nforce varierade i kvalitet generation till generation men första Nforce och framförallt Nforce 2 var riktigt bra chipset. Efter det har det varierat en hel del och slutade med att det tyvärr lades ned. Gick ju att välja bland en hel del olika chipset-tillverkare tidigare, något inte ens jag själv tänker på speciellt ofta idag.

Permalänk
Avstängd

@Aeig: Jag tror dom lägre (dvs dom med färre kärnor) kommer bli avsevärt billigare än flaggskäpps modellen och icke-x varianten (alltså 16c/32t modellen som ska kosta 850$). jag tror det är möjligt att amd kommer sänka sin dummast prislagda cpu 1800x till kanske så lågt som 400$. och även då tror jag icke-x 10c/20t threadrippern kommer bara aaaningen mer (450, 500$ max). tänk också på att x399 moderkortet kommer troligen kosta nån tusenlapp mer än x370 kortena. det skulle inte fårvåna mig om 1955:an släpptes runt 5 tusen lappen i Sverige. om 16-kärnarna kostar från 850$ (1998x modellen 999$ förmodligen), 14c kanske 700-750$, 12c 550-600$, sen 10:an kanske 400-500$ för icke-x modellen.

Permalänk
Avstängd

Oj förrästen, vad tror ni om 5ghz överklocknings ryktet för TR? Jag är själv väldigt tvivelaktig (om man bortser från LN2 och liknande dumheter).

Jag tycker det är trist att erkänna, men jag tror jag skulle hellre vilja köpa mig en 6c/12t skylake-x med tanke på dess överklockningsmöjligheter (säkert minst 4,5-5ghz). just nu kör jag en rig jag satte ihop nyligen med en ryzen 1600x processor. jag gamear mycket så kanske jag kommer sälja min nuvarande rigg och köpa skylake-x 6:a för kanske 4-4,5 tusen kr (sen vet jag inte vad ett x299 moderkort kommer kosta, men jag skulle gissa nånstans runt 2500-3000 för ett av dom billigare. sen kostade moderkortet jag kör nu lite drygt 2000kr, så det skulle kanske kosta mig ett par tusen att köpa en motsvarande (6c/12t) fast från intel & med mycket snabbare klockfrekvens.

Permalänk
Hjälpsam

En sak jag ogillade med Nforce var att de blockerade Crossfire, fulspel från Nvidias sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkimedes:

Oj förrästen, vad tror ni om 5ghz överklocknings ryktet för TR? Jag är själv väldigt tvivelaktig (om man bortser från LN2 och liknande dumheter).

Jag tycker det är trist att erkänna, men jag tror jag skulle hellre vilja köpa mig en 6c/12t skylake-x med tanke på dess överklockningsmöjligheter (säkert minst 4,5-5ghz). just nu kör jag en rig jag satte ihop nyligen med en ryzen 1600x processor. jag gamear mycket så kanske jag kommer sälja min nuvarande rigg och köpa skylake-x 6:a för kanske 4-4,5 tusen kr (sen vet jag inte vad ett x299 moderkort kommer kosta, men jag skulle gissa nånstans runt 2500-3000 för ett av dom billigare. sen kostade moderkortet jag kör nu lite drygt 2000kr, så det skulle kanske kosta mig ett par tusen att köpa en motsvarande (6c/12t) fast från intel & med mycket snabbare klockfrekvens.

Köper du en TR så är det bara till att uppgradera CPUn om du saknar kraft. AMD lovat att sockeln ska vara kompatibel men CPUer som släps i framtiden. TR sockeln har plats för 32/64 kärnor så att det kommer att släpas en sådan om något/några år känns nästan 100% säkert. Det pratas om att 16/32 har 4 Chipp där 4kärnor i varje är avstängda där av "endast" 16/32 där av blir chippen svalare större möjlighet för bättre oc

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

En sak jag ogillade med Nforce var att de blockerade Crossfire, fulspel från Nvidias sida.

Det var på två vis, enda sättet att få SLI på Nforce-tiden var att köpa Nforce-moderkort med. När Core 2 väl anlände så var det också den enda fördelen med Nforce chipset. Undermåliga på alla möjliga vis, speciellt mot Intels egna chipset. Och då supportade Intel AMD's Crossfire utan problem.

Sedan såg vi vid ungefär samma period, speciellt när Intel sparkade ut Nvidia från chipset-marknaden, att Nvidia började licensiera ut SLI-stödet. Själv är jag lite osäker på hur det ser ut idag, stödjer ett moderkort CF verkar det i regel alltid stödja SLI med. Men det stödet lär Nvidia förmodligen fortfarande få en del dollar/moderkort för antagligen.

Sedan var SLI alltid någon form av artificiellt lås, det gick att kringgå på en del moderkort som supportade CF med hackade drivrutiner, men det var något Nvidia satte stopp för med.

Nvidia är och har aldrig varit ett företag som vill få ut teknik, (öppna) standarder och driva på utvecklingen. Detta är fortfarande AMD och Intels jobb vad det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Köper du en TR så är det bara till att uppgradera CPUn om du saknar kraft. AMD lovat att sockeln ska vara kompatibel men CPUer som släps i framtiden. TR sockeln har plats för 32/64 kärnor så att det kommer att släpas en sådan om något/några år känns nästan 100% säkert. Det pratas om att 16/32 har 4 Chipp där 4kärnor i varje är avstängda där av "endast" 16/32 där av blir chippen svalare större möjlighet för bättre oc

För det första så är det inte alls säkert. De vill gärna särskilja entusiastmarknaden från servermarknaden. Precis som att Intel inte släppt sin fulla potential när det kommer till antal kärnor till i7.
Och har pratats som 4x4 istället för 2x8, ja DU har pratat om det. Men det finns inga rimliga skäl att anta det. De höjer tillverkningskostnaden rejält utan någon som helst vinning på att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För det första så är det inte alls säkert. De vill gärna särskilja entusiastmarknaden från servermarknaden. Precis som att Intel inte släppt sin fulla potential när det kommer till antal kärnor till i7.
Och har pratats som 4x4 istället för 2x8, ja DU har pratat om det. Men det finns inga rimliga skäl att anta det. De höjer tillverkningskostnaden rejält utan någon som helst vinning på att göra så.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam

@anon5930: När Nvidas driver detekterade två AMD, grafikkort, blockerade den en viss signalering över PCI-bussen, som krävdes för att få CF att fungera.
Det var alltså inte så att Nvidia inte införde stöd för CF, de valde att aktivt förhindra att CF fungerade.
Låter otroligt men så var det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad vill du säga med en bild på en 32-kärnors EPYC-processor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@anders190: När Nvidas driver detekterade två AMD, grafikkort, blockerade den en viss signalering över PCI-bussen, som krävdes för att få CF att fungera.
Det var alltså inte så att Nvidia inte införde stöd för CF, de valde att aktivt förhindra att CF fungerade.
Låter otroligt men så var det.

Precis, är ju samma vi sedan även sett med PhysX exempelvis. Hittas ett Radeon-kort inaktiveras PhysX. Vilket det funnits hack för att komma runt men Nvidia har lagt ner löjligt mycket arbete på att förhindra att det ska gå eller vara ens i närheten av lätt. Men som en konsekvens av blandannat detta och hur de misskött AGEIA's PhysX så har lösningen också floppat, speciellt den hårdvaruaccelererade varianten.

Men det är du väl bekant om förvisso, du är ju gammal AGEIA-ägare om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, är ju samma vi sedan även sett med PhysX exempelvis. Hittas ett Radeon-kort inaktiveras PhysX. Vilket det funnits hack för att komma runt men Nvidia har lagt ner löjligt mycket arbete på att förhindra att det ska gå eller vara ens i närheten av lätt. Men som en konsekvens av blandannat detta och hur de misskött AGEIA's PhysX så har lösningen också floppat, speciellt den hårdvaruaccelererade varianten.

Men det är du väl bekant om förvisso, du är ju gammal AGEIA-ägare om jag inte minns helt fel.

Jag kommer ihåg Uppalabolaget Meqon som skapade fysikmotorn, som köptes upp av ageia som i sin tur köptes upp av nvidia.
Kommer ihåg att jag hade skitkul när jag lekte med deras sandbox test/demo med att skjuta en massa bollar på saker.
Brister lite i mitt Svenska hjärta när jag lite drömskt tänker på om hur det skulle kunna ha sett ut idag om Meqon inte hade sålts och hade däremot varit en framgångsrikt svenskt opartiskt middleware bolag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Precis, är ju samma vi sedan även sett med PhysX exempelvis. Hittas ett Radeon-kort inaktiveras PhysX. Vilket det funnits hack för att komma runt men Nvidia har lagt ner löjligt mycket arbete på att förhindra att det ska gå eller vara ens i närheten av lätt. Men som en konsekvens av blandannat detta och hur de misskött AGEIA's PhysX så har lösningen också floppat, speciellt den hårdvaruaccelererade varianten.

Men det är du väl bekant om förvisso, du är ju gammal AGEIA-ägare om jag inte minns helt fel.

Stämmer bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |