AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag föredrar nog det andra sättet där man skruvar fast disken direkt på moderkortet

Verkar som att vissa tror att det sitter någon M.2 under chipset-kylaren också, men är själv osäker.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Verkar som att vissa tror att det sitter någon M.2 under chipset-kylaren också, men är själv osäker.

Det ska det göra om de imiterar designen från sitt x299-kort.

"One slots under the Extreme’s outer skin, while the other two ride our DIMM.2 module next to the memory slots. A U.2 connector is also included for compatibility with enterprise-grade PCIe SSDs. "

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Det kom ju en nyhet om priset på Ryzen för ett par dagar sen, $460 för 1800x t.ex. http://wccftech.com/amd-ryzen-7-prices-drop-ahead-of-threadri...

Var kanske inte så långt ifrån med min gissning då
AMD Ryzen 7 1800X old.$499 new $429-$459
AMD Ryzen 7 1700X old.$399 new $309-$349
AMD Ryzen 7 1700 old.$329 new $299-$315

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Var kanske inte så långt ifrån med min gissning då
AMD Ryzen 7 1800X old.$499 new $429-$459
AMD Ryzen 7 1700X old.$399 new $309-$349
AMD Ryzen 7 1700 old.$329 new $299-$315

Japp, bra gissat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ryzen 1900-serien, från 2000-talet! Ibland undrar man hur de lyckas...

För övrigt, av ren nyfikenhet, ni som överväger att köpa Threadripper/i9 - vad gör ni egentligen med alla era kärnor?

Jobbar mycket med FE beräkningar, Abaqus är bra på att fördela analyser på kärnor

Ska alltså försöka övertyga chefen på jobbet om att det kan vara värt en investering. Privat har jag ingen användning för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag väntar spänt på reviews och sedan backlashen som kommer när dom inte slår Intels 7700k i spel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag väntar spänt på reviews och sedan backlashen som kommer när dom inte slår Intels 7700k i spel.

Jag har hängt här sen 2003, och det där var ett ovanligt korkat inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag har hängt här sen 2003, och det där var ett ovanligt korkat inlägg.

Det är samtidigt inte långsökt om man tänker på hur folk jämförde 1700 mot 7700k.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Var kanske inte så långt ifrån med min gissning då
AMD Ryzen 7 1800X old.$499 new $429-$459
AMD Ryzen 7 1700X old.$399 new $309-$349
AMD Ryzen 7 1700 old.$329 new $299-$315

om det stämmer då blir priset på 3 serien under 1000kr för de enklaste CPUerna (jag betalade 3400 för 1700 vilket känns billigt med tanke på prestandan.) så grattis till er som väntar och kan få en 1700 för under 3000kr sanslöst mycket prestanda för dessa pengar.

kan det bli så att 10 kärniga börja på 5000kr?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astr84:

Var kanske inte så långt ifrån med min gissning då
AMD Ryzen 7 1800X old.$499 new $429-$459
AMD Ryzen 7 1700X old.$399 new $309-$349
AMD Ryzen 7 1700 old.$329 new $299-$315

jag tror att 1700x sålde för dåligt och att pris gapet mellan 1600x och 1700 var lite för stort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag har hängt här sen 2003, och det där var ett ovanligt korkat inlägg.

Vadådå? Folk dissar ju ryzen för samma sak. Dom flesta verkar inte förstå att man kan göra andra saker än spela på datorn. Bara vänta och kolla i kommentarerna när CPU'n släpps.

För övrigt coolt att du hängt här så länge. Jag hängde på Anandtech och Tomshardware när dom startade. Lärde mig engelska på dom sidorna. Gjorde inte en enda glosläxa efter det för jag kom på att man behövde inte skriva ordet läraren hade gett i läxa utan bara man skrev ett ord som betydde samma sak. Funkade förvånansvärt bra. Anandtech, Tom's och Pulp Fiction var mina engelskalärare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vattenblock för denna koloss till socket.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Jag reagerade på den stora intel loggan med "Intel Gigabit Ethernet", känns lite lustigt med en så tydlig intel logga på ett moderkort för AMD hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag tror att 1700x sålde för dåligt och att pris gapet mellan 1600x och 1700 var lite för stort.

Ja, de vill troligen få upp genomsnittspriset. Priset för AMD att tillverka 1500, 1600 eller 1700 är troligen mycket likartat. Kan de få fler att välja 8 kärnor så ökar marginalerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Rykte:

Threadripper 16C/32T kommer kosta 850 dollar...
Intels motsvarighet (7960x) kostar 1700 dollar...

Om detta stämmer så är det helt otroligt galet Det är ju HALVA priset!!
Man får dock tänka på att X399 moderkorten kommer kosta väldigt mycket. Men Threadripper blir så klart en MYCKET mer prisvärd plattform även om moderkorten kostar 100-200 dollar mer

AMD is on fire

Stämmer priset ungefär så här när de officiella priserna kommer så blir det nog ett köp för egen del en Threadripper 16C/32T.

Kul att AMD är så pass framåt när det gäller teknik/utveckling för konsumenter/entusiaster. Sneglade på X299-serien som Intel tagit fram specifikationer för och kände bara meh.... missförstå mig rätt, bra grejer men kändes för framhastad plus att det var en skön känsla att Intel måste börja tänka om, dvs vad vill konsumenten ha? Bästa tekniken för en rimlig peng, punkt slut. Jag köper oftast det som är "best bang for the buck" om det inte är krav på kompatibilitet/stabilitet.

Hoppas också på att Linux kommer med bra och stabilt stöd för Ryzen/Threadripper framöver, då är anledningen till Threadripper definitivt 100% för mina server behov. Nu är det snart hängmatta och invänta tester/recensioner senare i sommaren/hösten för att se hur allt fungerar och presterar. Året 2017 blev mycket intressant för PC-marknaden i mitt tycke :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Jag reagerade på den stora intel loggan med "Intel Gigabit Ethernet", känns lite lustigt med en så tydlig intel logga på ett moderkort för AMD hårdvara.

Ja det ser kanske lite lustigt ut. Men de ger det bästa till kunden vilket är tummen upp från mig. Real/Marvel nic etc har givit mig så mycket​ huvudvärk genom tiderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Stämmer priset ungefär så här när de officiella priserna kommer så blir det nog ett köp för egen del en Threadripper 16C/32T.

Kul att AMD är så pass framåt när det gäller teknik/utveckling för konsumenter/entusiaster. Sneglade på X299-serien som Intel tagit fram specifikationer för och kände bara meh.... missförstå mig rätt, bra grejer men kändes för framhastad plus att det var en skön känsla att Intel måste börja tänka om, dvs vad vill konsumenten ha? Bästa tekniken för en rimlig peng, punkt slut. Jag köper oftast det som är "best bang for the buck" om det inte är krav på kompatibilitet/stabilitet.

Hoppas också på att Linux kommer med bra och stabilt stöd för Ryzen/Threadripper framöver, då är anledningen till Threadripper definitivt 100% för mina server behov. Nu är det snart hängmatta och invänta tester/recensioner senare i sommaren/hösten för att se hur allt fungerar och presterar. Året 2017 blev mycket intressant för PC-marknaden i mitt tycke :).

1800X 430USD
1955 450
1955X 499
1956 549
1956X 599
1976X 649 12/24 4GHz turbo 4,1GHz för endast 649??? (om det stämmer så har vi här den nya storsäljaren)
1977 699
1977X 749
1998 799
1998X 849

När man ser det så här så ser det orimligt billigt ut. tvivlar på att 1998X hamnar under 999USD

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När man ser det så här så ser det orimligt billigt ut. tvivlar på att 1998X hamnar under 999USD

Sidan jag fick infon från sa även att 1998x skulle komma i olika versioner, troligtvis med utan XFR, olika frekvenser ect. Så den högst klockade kan då hamna runt $1000 medans den lägst klockade blir $850.
Men vi får se, bara AMD som vet till 100%

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag gissar att toppmodellen hamnar strax under Intels toppmodell i I9-serien medan minsta hamnar ett par tusenlappar över 1800X. AMD har helt enkelt ingen anledning att sälja billigare än så, Ryzen har ju faktiskt konkurrenskraftig prestanda.

Det kan ju faktiskt bli så att dubblerad minnesbandbredd hjälper Ryzen att passera Intel vad gäller IPC. Känns nästan lite så eftersom Intel verkar skruva upp klockfrekvenserna en hel del på I9. Det hade de knappast gjort om det inte trott det skulle behövas för att behålla prestandakronan.

Så ni som väntar med att köpa processor pga Threadripper tror jag blir besvikna. Åtminstone om ni tror den ska bli mainstream.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är att intel har Mindshare så det räcker och blir över. Därför skrev recencenter "halkar efte intel i spelprestanda".

Men om Threadripper blir så lågt prissatt att den ger stryk till motsvarande prissatta intel-processor med råge så kan inte recencenter skriva så längre, det går inte, det blir helt uppåt väggarna.

Hittils har ju recencenter dock tvärvägrat att ta hänsyn till vilka modeller Ryzen 5 och Ryzen 7 konkurrerar med prismässigt, så jag vet inte hur det blir.

Det jag vill ha sagt är, att om en AMD-cpu som kostar säg 12 000, inte mäter sig med en intel-CPU som kostar säg 27 000, så kan man, för helvete, inte säga att AMD-prollen halkar efter i spelprestana, för det är inte samma plånböcler de slåss om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är att intel har Mindshare så det räcker och blir över. Därför skrev recencenter "halkar efte intel i spelprestanda".

En fråga. Jag har sett att du använder termen Mindshare emellanåt. Vad är det för något? Något liknande goodwill eller något helt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En fråga. Jag har sett att du använder termen Mindshare emellanåt. Vad är det för något? Något liknande goodwill eller något helt annat?

Det roliga är att jag själv beskrev ett fenomen för ett tag sen och jag visste inte vad det hette, men här på Sweclockers fick jag lära mig att det heter Mindshare och nu är det mitt favoritord för att beskriva hur världen i stort fungerar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mind_share

Kort kan man väl säga att det handlar om en slags föreställning att den som historiskt haft den bästa produkten i ett segment också har den bästa produkten i alla andra segment.

Typ... Nvidia Titan X är det bästa grafikkortet, därför är alla Nvidia-kort bättre än motsvarande AMD-kort. Spelar ingen roll att Titan X är i en prisklass som gör att de flesta aldrig kommer äga ett, ens begagnat. Nvidia är ändå "bäst på allt".

Företag spenderar pengar på reklam just för att få den här effekten.

Om Coca Cola är godare än Pepsi i "Grundutförande" så vill man inte ens prova ginger Pepsi för vanliga pepsi är ju inte gott, typ.
---------------

Hur applicerar man då det här i nuvarande kontext? Jo... Intel kan svulla och svina hur mycket de vill sålänge folk inte köper AMD. Att sitta och tycka att AMD är bra för att de tvingar intel att sänka priserna, och sedan gå och köpa en intel, är ju det som folk gör, vilket också innebär att Intel är de som har Mindshare och har lyckats fullt ut med sin reklamkampanj.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Bara för att man har nytta av många kärnor betyder det inte att man har nytta av hur många kärnor som helst. Varje kärna drar ju ström och utvecklar värme, vilket innebär att ju fler kärnor du stoppar på ett chip, desto lägre måste du klocka varje kärna för att processorn inte skall överhetta. Man vill med andra ord bara ha så många kärnor som man faktiskt använder i sin processor, om man ska vara rationell. Det kommer en punkt efter vilken fördelarna med fler kärnor vägs ut av den tvunget lägre klockfrekvensen. Den punkten beror helt av hur många kärnor man faktiskt kan använda effektivt. Och jag har svårt att se i vilken situation man kan använda mer än 8c16t såpass effektivt att det överväger nackdelarna med den lägre klockfrekvensen. Finns det några realistiska situationer för konsumenter, där det verkligen är fördelaktigt med en Threadripper/Core i9?

Inga probem att använda så många kärnor som möjligt för bildbehandling som t ex stackning. Jag sitter idag på en Intel 3770K, alla mina mest krävande program har stöd för flera kärnor. I och med hyperthreading på min nuvarande plattfrom så ser det ut som jag har 8 kärnor istället för 4, Men att köra alla kärnor på 100% cpu usage är inga problem att uppnå för mig. Brukar få vänta 30-40 minuter ibland betydligt längre än så för att datorn ska hinna med och bearbeta allt. Körningar över natten kanske inte behövs med 16 kärnor med 32 trådar. Jag har inte spelat datorspel på många år nu men jag gillar högprestanda datorer för de går att använda till just bild och film och där det ibland krävs enorma resurser och långa väntetider för renderingar och stackningar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tur att alla regler har undantag då

1. Varken pepsi eller coca cola kommer någonsin in i min lägenhet.
2. Intel kommer inte in i min lägenhet, ens mot betalning.
3. nVidia kommer inte in i min lägenhet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Ozzed: Tur att alla regler har undantag då

1. Varken pepsi eller coca cola kommer någonsin in i min lägenhet.
2. Intel kommer inte in i min lägenhet, ens mot betalning.
3. nVidia kommer inte in i min lägenhet.

Ja alltså det finns ju folk som faktiskt klarar av det här med att bedöma varje produkt individuellt och inte faller för den påtryckning som Mindshare i någon mån är, men inte tillräckligt många för att det skall spela roll i praktiken.

Exempelvis så har jag sett på Steam Hardware Survey att AMD inte har ökat procentuellt jämte Intel, uran Intel fortsätter öka, detta trotts att både Ryzen 7 och 5 finns ute. Det är knäppt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja alltså det finns ju folk som faktiskt klarar av det här med att bedöma varje produkt individuellt och inte faller för den påtryckning som Mindshare i någon mån är, men inte tillräckligt många för att det skall spela roll i praktiken.

Exempelvis så har jag sett på Steam Hardware Survey att AMD inte har ökat procentuellt jämte Intel, uran Intel fortsätter öka, detta trotts att både Ryzen 7 och 5 finns ute. Det är knäppt.

Enligt steam sitter jag fortfarande på en i7 5775c med tillhörande gtx970, men kanske ska uppdatera för att hjälpa statestiken lite

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Här ser vi början på nyttan när man gör spel för CPUer med flera kärnor och trådar. +23%

Ska bli kul att se vad som händer när man byter till en AMD RYZEN Threadripper 16/32

Det var nog ingen som trodde att CPUer med 4 kärnor skulle "DÖ" på en natt i prestanda segmentet. Idag så pratar AMD och inte minst Intel om minst 8/16 kärnor för premium spel datorer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja det ser kanske lite lustigt ut. Men de ger det bästa till kunden vilket är tummen upp från mig. Real/Marvel nic etc har givit mig så mycket​ huvudvärk genom tiderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen invändning mot hårdvaran ett intel ethernet kort endast att loggan är så stor och tydlig med intel.
Jag har inte sett något annat moderkort med en liknande märkning för ett ethernet nätverkskort , ethernetkortet har den kraftigaste märkningen av alla komponenter.
Jag har svårt att tänka mig att om det suttit ett atheros eller realtek nic att de haft en sådan markant märkning med logga på moderkortet.
Det känns så främmande med en sådan märkning för ett nic så jag undrar varför märkningen med loggan finns? är det en betald reklamplats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Enligt steam sitter jag fortfarande på en i7 5775c med tillhörande gtx970, men kanske ska uppdatera för att hjälpa statestiken lite

Hm. Jag trodde det uppdaterades automatiskt. Jag har inte steam själv så jag är inte insatt i hur det funkar men fan vad lökigt. Här har man gått och trott att steam HW survey är en hyffsat pålitlig indikator på hur det ser ut hård/mjukvarumässigt bland användarna men tydligen inte. Ja ja.. Man lär sig något nytt varje dag. Tack för infon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tydligen är Threadripper jämförelsevis billiga att producera.

Från https://twitter.com/BitsAndChipsEng/status/870388109812355072

Citat:

According to my sources, a ThreadRipper 16C/32T (Dies+Package+Testing) cost AMD about 110-120$. 849$-110/120$ = 739/729$ Not bad.

Det kan vara orsaken att man kan sänka priserna på . Marginalerna är på AMD:s sida, eftersom de inte haft någon marknadsandel alla bland dyrare cpu:er.

DDR4 m ECC och många kärnor. Det kommer att gnaga marknadsandelar snabbt, även bland konkurrenternas osannolikt mycket högre prissatta server-cpuer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|