AMD Vega visas upp under CES 2017

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Serzarian:

Översättning: Nvidias marknadsföring har gjort mig till en blind slav. Vem behöver tänka objektivt när det står Nvidia grafikkortet?!
Grafikkort handlar inte om bildrutor, det handlar om kännnnslor!

Jag har haft ALLA generationer AMD sedan 2012. Har haft alla generationer Nvidia sedan 2012.

80% av AMD korten har jag fått artifakter. 0 av Nvidia har jag fått artifakter.

100% av fallen har Nvidia levt upp till specifikationerna (utöver 3,5GB 970)

20% av fallen har AMD levt upp till specifikationerna. (Artifakter, värmeproblem)

Om nvidia har ett snarlikt kort som AMD men kostar 5% mer, så väljer jag det kortet före ett AMD, för att jag har G-sync, samt att Nvidia fungerar bättre i tex World of warcraft och liknande spel jag spelat.

Ska jag kontra det du säger med liknande attitityd låter det ungefär såhär:

Översättning: Jag förlåter min tjej oavsett hur många gånger hon är otrogen, då hon nu sägs vara mer trovärdig än en neutral lika snygg person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Enda anledningen jag hoppas de lyckas är för att pressa ner priserna på Nvidias grafikkort.. skulle aldrig själv köpa ett AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Personer med den mentaliteten du har älskar företagen. Det möjliggör för dem att lägga ner så lite energi som möjligt och ändå sälja nya produkter. Jag har ägt massor med Nvidia och ATi/AMD kort genom ca 20 år och AMD har gjort en massa bra kort. Deras designval har varit väldigt smarta, något som blir tydligt när äldre AMD kort fortfarande är rellevanta i Vulkan och DX12 medans mitt 560Ti ligger och sammlar damm i garderoben.

När man jämför kort så har AMD ofta haft mer råstyrka, men tyvärr spenderat en del av den på extra overhead i sina DX11 drivrutiner. Något som dock blivit bättre och som inte är ett issue i och med de nya apierna. En video som demostrerar det hela rätt bra är: https://www.youtube.com/watch?v=uGXVMJztK4w

Det största problemet som AMD står inför är folk som fått för sig att de "aldrig skall köpa AMD" bara för att. Spelar ingen roll om de gör bra produkter med utmärkt värde för pengarna. Det är lite som Appleförespråkarna som vägrar inse hur mycket sämre Macbook Pro har blivit genom åren. Min 2013 kostade säkert 2ggr så mycket som en PC laptop med samma komponenter, men den hade iaf portar, 4 kärnig processor, uppgraderingsmöjligheter osv. Idag får de en tunn laptop som offrat prestanda för just tunnhet, oftast en tvåkärnig processor med HT, fastlött minne som inte går att uppgradera, ett fåtal portar som kräver adaptrar utan dess like. Men i deras ögon är Apple ändå alltid bäst.

Nvidia och Intel har fått lite samma status av konsumenterna. De kan göra liknande eller värre misstag som AMD gjort genom åren, men straffas inte alls av konsumenterna för det. De börjar, likt Apple, ägna sig mer och mer åt "vendor locking" och det enda konsumenterna gör är att jubla.

Företagen vill ha våra pengar, de kommer anstränga sig så lite som möjligt och låsa in kunderna så mycket som möjlig till kunderna börjar klaga. Det är uppenbart av exempelvis Nvidias handhavande de senaste åren. Mycket av det är naturligtvis smart ur ett affärsmässigt perspektiv. Men vi konsumenter skall inte göra allt vi kan för att företagens affärer skall lyckas. Vi skall göra allt vi kan för att vi konsumenter skall få ut så mycket som möjligt för våra pengar. Men istället för att vakna upp, kräva förändring och förespråka ett öppet och fungerande ekosystem på PC-marknaden så står konsumenter och jublar.
Om företagen vill ha våra pengar så skall vi inte blint ge dem de. Vi skall kritiskt granska och kräva det bästa för oss konsumenter.
Men vi verkar tyvärr idag allt för angelägna om att slänga våra pengar på "rätt märke" oavsett vad de producerar eller hur de säljer det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vad kul det är att läsa mer nyregistrerade personers inlägg. nVidia var inte alltid bäst. Det fanns en tid när intel var det stora no no no. Jag har haft båda lagen i olika omgångar. Idag kör jag just intel + geforce helt enkelt för att det gav mig mest prestanda när jag köpte. Dagen jag uppdaterar kanske det blir AMD - AMD vem vet. Always keep an open mind är mitt tips.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Kanske är det jag som helt missar poängen med videon men sög den inte rätt brutalt?
Hur som helst så hoppas man på rejält krig när det gäller försäljning och priser nu när AMD kanske har något att komma med.
Skulle helt klart sitta fint med en uppgradering så håller tummarna

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Jag köper lite vad jag önskar, nvidia just nu för att de faktiskt har bättre prestanda. Senaste grafikkortet från amd var hd 7990, presterade som ett monster. Bättre än mitt 780ti som jag bytte till senare.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv

Usel reklam. Trodde dem skulle skriva Make Amd Great Again istället fick man Make Some Noise lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Tänk streamprocessorer istället.

Men "make some noise", ja, det låter ju sådär. Hoppas de inte tänkte på kylaren bara.

Det är väl Nvidias dödsskrik då kanske

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jag har haft ALLA generationer AMD sedan 2012. Har haft alla generationer Nvidia sedan 2012.

80% av AMD korten har jag fått artifakter. 0 av Nvidia har jag fått artifakter.

100% av fallen har Nvidia levt upp till specifikationerna (utöver 3,5GB 970)

20% av fallen har AMD levt upp till specifikationerna. (Artifakter, värmeproblem)

Om nvidia har ett snarlikt kort som AMD men kostar 5% mer, så väljer jag det kortet före ett AMD, för att jag har G-sync, samt att Nvidia fungerar bättre i tex World of warcraft och liknande spel jag spelat.

Ska jag kontra det du säger med liknande attitityd låter det ungefär såhär:

Översättning: Jag förlåter min tjej oavsett hur många gånger hon är otrogen, då hon nu sägs vara mer trovärdig än en neutral lika snygg person.

Jag har haft ca 10 Nvidia kort sedan 2000 och 10 AMD kort. Jag har haft arefakter på kanske 2 kort under den tiden. Ett Nvidia 560Ti och ett ATi 1900XT, både för att de överklockades. Inget annat kort har uppvisat bågra problem.

Om du lyckas få artefakter på 80% av dina AMD kort så verkar det ju som att du gör något med dem då jag aldrig hört om någon som lyckats få artefakter på en så hög andel kort. Om detta var ett så stort problem som att 80% får artefakter utan överklockning så hade det stått om detta överallt.

Att Nvidia levt upp till specifikationer 100% av fallen, förutom när de inte gjorde det, betyder ju att de inte gjort det 100% av fallen. Även Nvidia har genom åren skapat kort som gått skollheta och dragit galet med ström. Men då varken AMD eller Nvidia anger temperaturer osv i sina specifikationer så är det svårt att se att de inte lever upp till "specifikationerna".

De enda stora sakerna jag tyckt illa om hos AMD senaste åren är referenskylaren till R9 290 som var för dålig samt deras DX11 drivrutiner som haft för mycket overhead. Kylaren i sig gör inte GPUn dålig och löses enkelt genom att köpa ett kort med annan kylare (då gick kortet i ca 60-70 grader under load istället för 95 grader). Drivrutinerna har AMD jobbat på och även om de haft fokus på DX12 och Vulkan så har deras DX11 drivrutiner blivit bättre. Så pass att en del gamla kort sett förbättringar på 10-20% och gjort dem bättre än de Nvidia kort de konkurerade med när de släpptes. Mina gamla Nvidia kort ser aldrig någon kärlek från Nvidia och förpassas till att sammla damm, medans AMD korten drar bättre nytta av sin prestanda och fortfarande är rellevanta.
Nvidia är inte dåliga och har gjort en massa bra kort genom åren. Men de har blivit lata och gör inte mer än de behöver. De supportar existerande kunder dåligt, låser nya "funktioner" till nya kort även om det med lätthet hade fungerat även på äldre osv.
Jag hoppas stenhårt på att AMD för en revival så vi når ca 50-50 i marknaden igen. Då kommer vi få se innovation igen och alla konsumenter kommer tjäna på det.

De enda som verkligen stått för innovation senaste åren är AMD med Mantle (som gick in i Vulkan och även tvingade fram DX12 hos MS), deras initiativ för öppna standarder med OpenGPU osv. Men de är för små just nu för att kunna få genomslag.
Istället fortsätter Nvidia släppa låste, stängda system som alla jublar åt. Men att en stor tillverkare som Nvidia kan släppa kort som inte stödjer en öppen VESA standard för adaptiv sync och inte ställas till svars för det är ju galet. Det hade krävt minimal effort från deras sida och de hade ändå inte beövt överge sin stängda, dyra, Gsync. Men de gör det inte eftersom de vet att om de "tvingar" folk som vill ha adaptiv sync att köpa en Gsync så minskar risken att de byter till ett AMD kort nästa gång eftersom deras skärm då inte funkar.
Bra för dem som företag, otroligt dåligt för oss konsumenter.

Och det är konsumenterna vi borde tänka på i första hand, inte företagen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Jag har haft ca 10 Nvidia kort sedan 2000 och 10 AMD kort. Jag har haft arefakter på kanske 2 kort under den tiden. Ett Nvidia 560Ti och ett ATi 1900XT, både för att de överklockades. Inget annat kort har uppvisat bågra problem.

Om du lyckas få artefakter på 80% av dina AMD kort så verkar det ju som att du gör något med dem då jag aldrig hört om någon som lyckats få artefakter på en så hög andel kort. Om detta var ett så stort problem som att 80% får artefakter utan överklockning så hade det stått om detta överallt.

Att Nvidia levt upp till specifikationer 100% av fallen, förutom när de inte gjorde det, betyder ju att de inte gjort det 100% av fallen. Även Nvidia har genom åren skapat kort som gått skollheta och dragit galet med ström. Men då varken AMD eller Nvidia anger temperaturer osv i sina specifikationer så är det svårt att se att de inte lever upp till "specifikationerna".

De enda stora sakerna jag tyckt illa om hos AMD senaste åren är referenskylaren till R9 290 som var för dålig samt deras DX11 drivrutiner som haft för mycket overhead. Kylaren i sig gör inte GPUn dålig och löses enkelt genom att köpa ett kort med annan kylare (då gick kortet i ca 60-70 grader under load istället för 95 grader). Drivrutinerna har AMD jobbat på och även om de haft fokus på DX12 och Vulkan så har deras DX11 drivrutiner blivit bättre. Så pass att en del gamla kort sett förbättringar på 10-20% och gjort dem bättre än de Nvidia kort de konkurerade med när de släpptes. Mina gamla Nvidia kort ser aldrig någon kärlek från Nvidia och förpassas till att sammla damm, medans AMD korten drar bättre nytta av sin prestanda och fortfarande är rellevanta.
Nvidia är inte dåliga och har gjort en massa bra kort genom åren. Men de har blivit lata och gör inte mer än de behöver. De supportar existerande kunder dåligt, låser nya "funktioner" till nya kort även om det med lätthet hade fungerat även på äldre osv.
Jag hoppas stenhårt på att AMD för en revival så vi når ca 50-50 i marknaden igen. Då kommer vi få se innovation igen och alla konsumenter kommer tjäna på det.

De enda som verkligen stått för innovation senaste åren är AMD med Mantle (som gick in i Vulkan och även tvingade fram DX12 hos MS), deras initiativ för öppna standarder med OpenGPU osv. Men de är för små just nu för att kunna få genomslag.
Istället fortsätter Nvidia släppa låste, stängda system som alla jublar åt. Men att en stor tillverkare som Nvidia kan släppa kort som inte stödjer en öppen VESA standard för adaptiv sync och inte ställas till svars för det är ju galet. Det hade krävt minimal effort från deras sida och de hade ändå inte beövt överge sin stängda, dyra, Gsync. Men de gör det inte eftersom de vet att om de "tvingar" folk som vill ha adaptiv sync att köpa en Gsync så minskar risken att de byter till ett AMD kort nästa gång eftersom deras skärm då inte funkar.
Bra för dem som företag, otroligt dåligt för oss konsumenter.

Och det är konsumenterna vi borde tänka på i första hand, inte företagen.

6970 - Artifakter/Värmeproblem
7970 - OK
7970m - Artifakter
290 - Värmeproblem
390 - Artifakter

560TI - OK
660/670/680 - OK
780TI - OK
970 - OK

7970 var faktiskt rätt bra mot 680. Men utöver detta, vad har AMD egentligen kommit med, som inte Nvidia redan täckt 6 månader tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Enda anledningen jag hoppas de lyckas är för att pressa ner priserna på Nvidias grafikkort.. skulle aldrig själv köpa ett AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

jasså? inte ens om de vore svalare, snabbare och billigare? Håller nVidia en pistol mot huvudet på dig?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Enda anledningen jag hoppas de lyckas är för att pressa ner priserna på Nvidias grafikkort.. skulle aldrig själv köpa ett AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Först ville jag skriva deskpalm. Sen tänkte jag att du bara försöker trolla lire grann. Du var mig då ett härligt charmtroll!

Skrivet av oouhdawg:

Om man ser till hur länge folk har sina skärmar så är det säkert minst +5 år.

Där gör man ju numera valet AMD eller G-Sync.
Av erfarenhet vet jag att Nvidia är ett mer säkert kort i längden, om man ser till dom senaste 3-4 åren.

Därför skulle jag heller A-l-d-r-i-g välja AMD idag framför Nvidia.

Jag förstår om man har gjort valet och köpt sig en skärm med G-Sync att man då vill ha ett kort från Nvidia, absolut. Men när du drar till med att Nvidia är mer framtidsäkert så tycker jag att du tar lite väl i, om det är nånting som har visat sig med kort från Nvidia så är det att dom är starka vid start men börjar tappa när åren går, om det är "medvetet" eller bara att det sitter i arkitekturen kan man diskutera.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Först ville jag skriva deskpalm. Sen tänkte jag att du bara försöker trolla lire grann. Du var mig då ett härligt charmtroll!

Jag förstår om man har gjort valet och köpt sig en skärm med G-Sync att man då vill ha ett kort från Nvidia, absolut. Men när du drar till med att Nvidia är mer framtidsäkert så tycker jag att du tar lite väl i, om det är nånting som har visat sig med kort från Nvidia så är det att dom är starka vid start men börjar tappa när åren går, om det är "medvetet" eller bara att det sitter i arkitekturen kan man diskutera.

Jag kollar tillbaka 3-4-5 år, sedan gö jag mig en egen prognos. Nvidia har varit säkert senaste 5 åren, AMD har inte. Kommande åren gissar jag på att Nvidia kommer vara starkare.

- Köper G-Sync skärm
- Köper Nvidia Kort

Vad mer kan man lita på? Någon som inte riktigt levererat lika bra dom senaste 5 åren?

Handlingar före snack, och Nvidia har, oavsett vad man tycker om deras strategier, levererat en solid uppsättning grafikkort som gjort mig nöjd.

Permalänk
Medlem

Man hoppas ja alltid att AMD ska komma med något bra men har blivit besviken varje gång de senaste åren.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen produkten är bättre än reklamen,för den var fanimej urusel.

Det här med "betterred",får själv bara associationer av Lenin,kommunism och rabiata ungvänster stenkastare.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

AMD will rise again!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

6970 - Artifakter/Värmeproblem
7970 - OK
7970m - Artifakter
290 - Värmeproblem
390 - Artifakter

560TI - OK
660/670/680 - OK
780TI - OK
970 - OK

7970 var faktiskt rätt bra mot 680. Men utöver detta, vad har AMD egentligen kommit med, som inte Nvidia redan täckt 6 månader tidigare?

500 serien, Drivare brände hälften av alla kort
600 serien ok
700 serien brändes av drivare
900 serien 3.5GB

6000 serien 6950 Evovles to 6970
7970 ett av de bästa korten någonsin, enda minuset dåliga drivare de 6 första månaderna.
290/X Kör över 780Ti efter bättre Drivare
390 typ som 290 fast med mer minne.

VEGA HBM2 ett stort steg över Nvidia. AMD är som vanligt först med nya tekniker.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

De enda som verkligen stått för innovation senaste åren är AMD med Mantle (som gick in i Vulkan och även tvingade fram DX12 hos MS), deras initiativ för öppna standarder med OpenGPU osv. Men de är för små just nu för att kunna få genomslag.
Istället fortsätter Nvidia släppa låste, stängda system som alla jublar åt. Men att en stor tillverkare som Nvidia kan släppa kort som inte stödjer en öppen VESA standard för adaptiv sync och inte ställas till svars för det är ju galet. Det hade krävt minimal effort från deras sida och de hade ändå inte beövt överge sin stängda, dyra, Gsync. Men de gör det inte eftersom de vet att om de "tvingar" folk som vill ha adaptiv sync att köpa en Gsync så minskar risken att de byter till ett AMD kort nästa gång eftersom deras skärm då inte funkar.
Bra för dem som företag, otroligt dåligt för oss konsumenter.

Och det är konsumenterna vi borde tänka på i första hand, inte företagen.

Informerade konsumenter will ju dock ha det som är bäst och gsync/freesync är ett perfekt exempel. När dom introducerades så gjorde freesync ett *extremt dåligt* intryck då gsync visade sig vara totalt överlägset både tekniskt sett och visuellt. Freesync hade begränsade hz interval och ren förskräcklig ghosting medans gsync såg perfekt ut. Dom som såg detta tänkte nog att ja, jag betalar extra för den där "stängda dyra gsync".

Hur det ser ut på dagens kort generationer tillsammans med dagens skärmar vet jag dock inte riktigt - eller för den delen om Vega förbättrar freesync med nya flashiga monitorer, vilket förstås skulle vara idealt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Om man ser till hur länge folk har sina skärmar så är det säkert minst +5 år.

Där gör man ju numera valet AMD eller G-Sync.
Av erfarenhet vet jag att Nvidia är ett mer säkert kort i längden, om man ser till dom senaste 3-4 åren.

Därför skulle jag heller A-l-d-r-i-g välja AMD idag framför Nvidia.

Ja eller hur, 7970 och 290x har ju visat sig vara så dåliga kort sett till dess livslängd kontra Nividas motsvarigheter från samma tidsera. /ironi off.

Faktum är att 7970 fortfarande klarar att driva dagens titlar i 1080p i dx12 i 60+ fps.

290x är några få fps långsammare än 390x vilket också står sig väldigt bra än idag.

290x är utan tvekan det bästa köpet jag gjort på grafikkortsfronten, kostade mig 5000 inkl Battlefield 4 premium om jag minns rätt och det känns billigt med tanke på att det var high end på den tiden.

ett kort från 29 oktober 2013 som i DX12 inte är totalt efter ett rykande färskt GTX 1080? Ja GUD va dåligt du. Det håller jämna steg med 980 Ti som släpptes 2 juni 2015 till det modesta priset "Pris vid publicering: 7 490 kronor inklusive moms."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Vad kul det är att läsa mer nyregistrerade personers inlägg. nVidia var inte alltid bäst. Det fanns en tid när intel var det stora no no no. Jag har haft båda lagen i olika omgångar. Idag kör jag just intel + geforce helt enkelt för att det gav mig mest prestanda när jag köpte. Dagen jag uppdaterar kanske det blir AMD - AMD vem vet. Always keep an open mind är mitt tips.

Ja rätt kul men dom vet ju inte att röda laget varit på topp och den enda som gällde vissa perioder. Kan vända igen och bra för oss alla.
Själv köper jag det som passar mig oavsett vad som står på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Ja eller hur, 7970 och 290x har ju visat sig vara så dåliga kort sett till dess livslängd kontra Nividas motsvarigheter från samma tidsera. /ironi off.

Faktum är att 7970 fortfarande klarar att driva dagens titlar i 1080p i dx12 i 60+ fps.

290x är några få fps långsammare än 390x vilket också står sig väldigt bra än idag.

290x är utan tvekan det bästa köpet jag gjort på grafikkortsfronten, kostade mig 5000 inkl Battlefield 3 om jag minns rätt och känns billigt med tanke på att det var high end på den tiden.

ett 3.2 år gammalt kort som i DX12 inte är totalt efter ett rykande färskt GTX 1080? Ja GUD va dåligt du.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11115?key=eaa147c9b5e984a57c2a71a75fe85e93

Är det verkligen något positivt att ett 290x presterar likvärdigt ett 390x?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: välkommen till dagens samhälle kan man väl säga. Känslor är viktigare än fakta. folk vill helst få sina tror/köp bekräftat än att man påpeka att det kanske inte är så bra.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det verkligen något positivt att ett 290x presterar likvärdigt ett 390x?

Är det inte det? Att 390x inte var en ny arkitektur visste väl de flesta när det kom, priserna var satta därefter.

Vi pratar fortfarande om vad som håller bäst i längden / är framtidssäkert och det räcker att snegla på 780 Ti som presterar sämre i DX12 än DX11 för att få svaret på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Är det inte det? Att 390x inte var en ny arkitektur visste väl de flesta när det kom, priserna var satta därefter.

Vi pratar fortfarande om vad som håller bäst i längden / är framtidssäkert och det räcker att snegla på 780 Ti som presterar sämre i DX12 än DX11 för att få svaret på den frågan.

Personligen tycker jag att ett kort i samma klass ska prestera bättre än några fps än den tidigare generationen. Låg inte 390x runt 4500?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja rätt kul men dom vet ju inte att röda laget varit på topp och den enda som gällde vissa perioder. Kan vända igen och bra för oss alla.
Själv köper jag det som passar mig oavsett vad som står på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Gott snack, tänkt tiden kring 9800pro/xt och dom första 64bitars cpuerna:) Goda tider

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Personligen hoppas jag att AMD släpper kort baserade på två chip.
Big VEGA - Ett halokort som visar sig lika bra, om inte bättre, än Nvidias värstingkort. Detta skall prissättas likt dessa, om inte ännu högre.
Givetvis kan några kort baserade på ett nedlåst Big VEGA släppas, för att helt enkelt få volym i försäljningen.

Little Vega - Ett prestandakort som bör prestera något bättre än GTX 1080. Det bör prissättas i samma territorie som detta kort också.

Mainstreem täcks av befintliga kort baserade på Polaris, alternativt Polaris refresh.

AMD behöver bryta den negativa bild som finns kring varumärket och etablera en bild av att de gör högpresterande bra kort. Låt Nvidia bli den nya "me too".

Permalänk
Medlem

Själv haft Radeon under kort tid, artefakter och kraftig stuttering fick en att plocka in och ut korten i över ett halvår tills man gav upp och köpte annat.

Överlag har produkterna från AMD krävt höga frekvenser, temperaturer och effekt uttag för att hänga med Intel/nVidia, därtill usla högljudda kylare eller behov av vatten för att klara uppgiften, inte ens då lyckades man nå topp placeringen mot konkurrenterna.

Detta har gjort en jäkligt skeptisk på de produkter röda laget släpper, som titeln på en gammal Bond rulle säger "aldrig säga aldrig igen" men det ska mycket till om komponenter med AMD/Radeon loggan återigen syns i min burk, men jag verkligen hoppas att dom lyckas med sina nya lanseringar... det behövs för dator marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Personligen tycker jag att ett kort i samma klass ska prestera bättre än några fps än den tidigare generationen. Låg inte 390x runt 4500?

Det kan du få tycka.

980 Ti och 390x släpptes samtidigt i princip, vid release var 980 Ti cirka 30% snabbare än 390x som därför också kostade ganska exakt 30% mindre.

Känns väl rimligt? Bang for the buck menar jag.

Det känns dock extra relevant att 390x är ikapp idag vilket innebär att dom som köpte sina kort då har tjänat 30% på det då prestandan idag är lika mellan 980ti och 390x i dx12 vilket är här för att stanna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

500 serien, Drivare brände hälften av alla kort
600 serien ok
700 serien brändes av drivare
900 serien 3.5GB

6000 serien 6950 Evovles to 6970
7970 ett av de bästa korten någonsin, enda minuset dåliga drivare de 6 första månaderna.
290/X Kör över 780Ti efter bättre Drivare
390 typ som 290 fast med mer minne.

VEGA HBM2 ett stort steg över Nvidia. AMD är som vanligt först med nya tekniker.

Pratar du från egen erfarenhet nu eller är detta saker du läst? Jag pratar om EGNA erfarenheter. Jag skiter fullständigt i vad andra har att säga. Av MIN erfarenhet av nämnda kort, har detta varit resultatet.

7970, bästa kortet någonsin? Efter 6 månader är mer än halva livslängden förbukad hos dom som köper toppkortet (680, 7970). Ska man vänta 6 månader varje gång AMD släpper något för att det ska fungera?

Om 290x presterar som 390x, kolla nedanför.

Skrivet av Bulibasha:

Ja eller hur, 7970 och 290x har ju visat sig vara så dåliga kort sett till dess livslängd kontra Nividas motsvarigheter från samma tidsera. /ironi off.

Faktum är att 7970 fortfarande klarar att driva dagens titlar i 1080p i dx12 i 60+ fps.

290x är några få fps långsammare än 390x vilket också står sig väldigt bra än idag.

290x är utan tvekan det bästa köpet jag gjort på grafikkortsfronten, kostade mig 5000 inkl Battlefield 4 premium om jag minns rätt och det känns billigt med tanke på att det var high end på den tiden.

ett kort från 29 oktober 2013 som i DX12 inte är totalt efter ett rykande färskt GTX 1080? Ja GUD va dåligt du. Det håller jämna steg med 980 Ti som släpptes 2 juni 2015 till det modesta priset "Pris vid publicering: 7 490 kronor inklusive moms."

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11115?key=eaa147c9b5e984a57c2a71a75fe85e93

I denna mätning presterar 390X samma som 780TI i DX11. Hur många spel är DX12 ?

Nämn istället resultat vid release, när DX12 inte ens fanns.

Du väljer prestanda i ett AMD-spel med högre upplösning (Som AMD också har fördelar i pga minne, när man jämför äldre generationer.

AMD har inte ens ett kort någonsin som kan spöa NVIDIAS gamla toppkort, 980TI. Som är över 1,5 ÅR GAMMALT.

På vilket sätt har AMD gjort något bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Översättning: Nvidias marknadsföring har gjort mig till en blind slav. Vem behöver tänka objektivt när det står Nvidia grafikkortet?!
Grafikkort handlar inte om bildrutor, det handlar om kännnnslor!

Jag smålog lite åt den där, det slå du ha!

Skrivet av inquam:

Personer med den mentaliteten du har älskar företagen. Det möjliggör för dem att lägga ner så lite energi som möjligt och ändå sälja nya produkter. Jag har ägt massor med Nvidia och ATi/AMD kort genom ca 20 år och AMD har gjort en massa bra kort. Deras designval har varit väldigt smarta, något som blir tydligt när äldre AMD kort fortfarande är rellevanta i Vulkan och DX12 medans mitt 560Ti ligger och sammlar damm i garderoben.

När man jämför kort så har AMD ofta haft mer råstyrka, men tyvärr spenderat en del av den på extra overhead i sina DX11 drivrutiner. Något som dock blivit bättre och som inte är ett issue i och med de nya apierna. En video som demostrerar det hela rätt bra är: https://www.youtube.com/watch?v=uGXVMJztK4w

Det största problemet som AMD står inför är folk som fått för sig att de "aldrig skall köpa AMD" bara för att. Spelar ingen roll om de gör bra produkter med utmärkt värde för pengarna. Det är lite som Appleförespråkarna som vägrar inse hur mycket sämre Macbook Pro har blivit genom åren. Min 2013 kostade säkert 2ggr så mycket som en PC laptop med samma komponenter, men den hade iaf portar, 4 kärnig processor, uppgraderingsmöjligheter osv. Idag får de en tunn laptop som offrat prestanda för just tunnhet, oftast en tvåkärnig processor med HT, fastlött minne som inte går att uppgradera, ett fåtal portar som kräver adaptrar utan dess like. Men i deras ögon är Apple ändå alltid bäst.

Nvidia och Intel har fått lite samma status av konsumenterna. De kan göra liknande eller värre misstag som AMD gjort genom åren, men straffas inte alls av konsumenterna för det. De börjar, likt Apple, ägna sig mer och mer åt "vendor locking" och det enda konsumenterna gör är att jubla.

Företagen vill ha våra pengar, de kommer anstränga sig så lite som möjligt och låsa in kunderna så mycket som möjlig till kunderna börjar klaga. Det är uppenbart av exempelvis Nvidias handhavande de senaste åren. Mycket av det är naturligtvis smart ur ett affärsmässigt perspektiv. Men vi konsumenter skall inte göra allt vi kan för att företagens affärer skall lyckas. Vi skall göra allt vi kan för att vi konsumenter skall få ut så mycket som möjligt för våra pengar. Men istället för att vakna upp, kräva förändring och förespråka ett öppet och fungerande ekosystem på PC-marknaden så står konsumenter och jublar.
Om företagen vill ha våra pengar så skall vi inte blint ge dem de. Vi skall kritiskt granska och kräva det bästa för oss konsumenter.
Men vi verkar tyvärr idag allt för angelägna om att slänga våra pengar på "rätt märke" oavsett vad de producerar eller hur de säljer det.

Skrivet av inquam:

Jag har haft ca 10 Nvidia kort sedan 2000 och 10 AMD kort. Jag har haft arefakter på kanske 2 kort under den tiden. Ett Nvidia 560Ti och ett ATi 1900XT, både för att de överklockades. Inget annat kort har uppvisat bågra problem.

Om du lyckas få artefakter på 80% av dina AMD kort så verkar det ju som att du gör något med dem då jag aldrig hört om någon som lyckats få artefakter på en så hög andel kort. Om detta var ett så stort problem som att 80% får artefakter utan överklockning så hade det stått om detta överallt.

Att Nvidia levt upp till specifikationer 100% av fallen, förutom när de inte gjorde det, betyder ju att de inte gjort det 100% av fallen. Även Nvidia har genom åren skapat kort som gått skollheta och dragit galet med ström. Men då varken AMD eller Nvidia anger temperaturer osv i sina specifikationer så är det svårt att se att de inte lever upp till "specifikationerna".

De enda stora sakerna jag tyckt illa om hos AMD senaste åren är referenskylaren till R9 290 som var för dålig samt deras DX11 drivrutiner som haft för mycket overhead. Kylaren i sig gör inte GPUn dålig och löses enkelt genom att köpa ett kort med annan kylare (då gick kortet i ca 60-70 grader under load istället för 95 grader). Drivrutinerna har AMD jobbat på och även om de haft fokus på DX12 och Vulkan så har deras DX11 drivrutiner blivit bättre. Så pass att en del gamla kort sett förbättringar på 10-20% och gjort dem bättre än de Nvidia kort de konkurerade med när de släpptes. Mina gamla Nvidia kort ser aldrig någon kärlek från Nvidia och förpassas till att sammla damm, medans AMD korten drar bättre nytta av sin prestanda och fortfarande är rellevanta.
Nvidia är inte dåliga och har gjort en massa bra kort genom åren. Men de har blivit lata och gör inte mer än de behöver. De supportar existerande kunder dåligt, låser nya "funktioner" till nya kort även om det med lätthet hade fungerat även på äldre osv.
Jag hoppas stenhårt på att AMD för en revival så vi når ca 50-50 i marknaden igen. Då kommer vi få se innovation igen och alla konsumenter kommer tjäna på det.

De enda som verkligen stått för innovation senaste åren är AMD med Mantle (som gick in i Vulkan och även tvingade fram DX12 hos MS), deras initiativ för öppna standarder med OpenGPU osv. Men de är för små just nu för att kunna få genomslag.
Istället fortsätter Nvidia släppa låste, stängda system som alla jublar åt. Men att en stor tillverkare som Nvidia kan släppa kort som inte stödjer en öppen VESA standard för adaptiv sync och inte ställas till svars för det är ju galet. Det hade krävt minimal effort från deras sida och de hade ändå inte beövt överge sin stängda, dyra, Gsync. Men de gör det inte eftersom de vet att om de "tvingar" folk som vill ha adaptiv sync att köpa en Gsync så minskar risken att de byter till ett AMD kort nästa gång eftersom deras skärm då inte funkar.
Bra för dem som företag, otroligt dåligt för oss konsumenter.

Och det är konsumenterna vi borde tänka på i första hand, inte företagen.

Vackert skrivet, om jag ens kunde ha fått fram sånna meningar i mina drömmar. Skämt och sido, du la fram det bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Det kan du få tycka.

980 Ti och 390x släpptes samtidigt i princip, vid release var 980 Ti cirka 30% snabbare än 390x som därför också kostade ganska exakt 30% mindre.

Känns väl rimligt? Bang for the buck menar jag.

Det känns dock extra relevant att 390x är ikapp idag vilket innebär att dom som köpte sina kort då har tjänat 30% på det då prestandan idag är lika mellan 980ti och 390x i dx12 vilket är här för att stanna.

390x är fortfarande efter 980Ti, vad pratar du om?

Dold text

Kom inte dragandes med DX12, det har inte slagit igenom än och det var du som valde 'idag'.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.