Nintendo Switch baseras på Nvidia Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Ozzed: Super Mario Run kommer även till Android vid ett senare tillfälle, så med lite is i magen kommer även icke-frukt-ägare att kunna njuta av spelet

Det låter ju bra. Det jag läste var att de inte släpper det till Android på grund av piratkopiering, men dröjer det bara lite så kan jah nog leva med det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flutters:

Prestandan i sig skiter jag fullständigt i.
Det är dom exklusiva spelen jag är ute efter. Och då betalar jag mer än gärna.

Farligt för marknaden...hade de enkelt kunnat skita i att göra en ny konsol och hålla fast sig vid den äldre generationen..istället för att lura kunderna.

Nintendo bör komma över till PC, det hade de tjänat rejält på.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Nintendo gör inte spelkonsoller åt den genomsnittliga SweC-användaren, de gör konsoller åt den stora massan. Och som vinstdrivande företag som existerat i över 100 år gör de helt rätt i detta beslut. Fokusera på spelen, minimera kostnad för konsoll, omsätt mycket. Kolla hur exalterad Jimmy Fallon är när han får spela lite Zelda. Det är vad folk bryr sig om, inte vilken krets som driver konsollen.

Ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre om att det är Maxwell. Visst, det hade kunnat vara bättre men i slutändan när jag sitter där och får spela som Link så kommer det vara det sista i mitt huvud.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker den känns betydligt mer intressant nu när priset sänkts från ~5000kr t ~3000kr? Oavsett hårdvara...

Permalänk
Medlem

Ang Super Mario Run läste jag nyss att fösta leveln är gratis och det därefter tydligen kostar 109:-
Halva Sverige verkar vara i uppror över detta tydligen om man kollar sociala medier

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av deveraux:

Är det bara jag som tycker den känns betydligt mer intressant nu när priset sänkts från ~5000kr t ~3000kr? Oavsett hårdvara...

Har ju aldrig kostat 5000kr bara varit ett preliminärt pris hos återförsäljare... alla spekulationer jag hört så har priset alltid legat runt 250-300 dollar.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Nintendo gör inte spelkonsoller åt den genomsnittliga SweC-användaren, de gör konsoller åt den stora massan. Och som vinstdrivande företag som existerat i över 100 år gör de helt rätt i detta beslut. Fokusera på spelen, minimera kostnad för konsoll, omsätt mycket. Kolla hur exalterad Jimmy Fallon är när han får spela lite Zelda. Det är vad folk bryr sig om, inte vilken krets som driver konsollen.

https://www.youtube.com/watch?v=7TJ7IUNWGl4

Ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre om att det är Maxwell. Visst, det hade kunnat vara bättre men i slutändan när jag sitter där och får spela som Link så kommer det vara det sista i mitt huvud.

Ja det här var för en gångs skull riktigt bra PR av Nintendo. Jimmy Fallon har miljoner tittare och de hittade någon som faktiskt gillar Nintendo och deras produkter(om det inte är fejk) men ändå. Så jag tror inte heller folk tänker prestanda utan mer att "Wow jag kan spela spel både hemma i soffan och när jag är ute".

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Ser Super Mario Run som ett nödvändigt ont för att de skall få lite klirr i kassan. Hoppas dock inte Nintendo får mkt för feeling och börjar franchisa ut sina titlar. Tycker spelen skall spelas på deras egen hårdvara.

Switch känns tillräckligt konsolig för att det skulle kunna bli ett köp. Huvudsaken är ändå att laddningstiderna inte är som WiiU och att spelen är bra/responsiva. Att dem återgår till kassetter är ett stort plus ist för nedladdning/cd. Blir bra andrahandsmarknad med på dessa tror jag!

Förövrigt önskar jag mig ett bra Mario Kart utan för mkt gummibandseffekt och störda powerups. Behöver inte vara så puttinuttigt heller - skippa alla bikes och barnvagnar och återgå till GoKarts!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Inte dålig, dock sämre än vad som skulle enkelt kunna erbjudas, utdaterat och alldeles för högt pris för den gamla hårdvaran..

Känns som Nintendo gör en dumsnål strategi nu.

Lägg till hur detta påverkar batteritiden i den mobila enheten...

Permalänk
Inaktiv

Någon som minns SNES? Nintendo 64? GameCube?

Kickass-hårdvara hade vi på den tiden. Någonting "hände" efter Wii...

Som jag sa första stunden Switch visades upp, detta är Nintendos sista "stationära" (nåja...) konsol, de kommer gå samma öde som Sega. Vilket är bra, jag spelar gärna Mario på Playstation.

Permalänk
Medlem

Menar de att dev utrustningen skulle vara final?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag bryr mig inte så mycket om prestandan förutom batteritid men går det inte att använda den som en vanlig surfplatta så kommer ett köp bli svårmotiverat. Något som hade varit en trevlig finess skulle va om den fungerade som en nVidia shield så man kan spela sina PC-spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade gärna väntat ett halvår till om de kunde klämt in pascal! En vanlig PS4 och Xbox One är ju typ för klena och är på utgående för PS4 Pro och kommande Xbox Scorpio.

Nintendo kommer alltid att vara 3:a på bollen och kommer aldrig lyckas få den breda massan med sig.
Steget mellan Wii U och Switch är väldigt litet och det kommer ungefär bli i princip samma spel på Switch som Wii U förutom att lite vassare titlar kan gå att köra på Switch men vi kan glömma spel som GTA V och liknande även på Switch.

Idag kan man få en PS4 Slim under 2500 kr + ett spel. En Switch kommer inte ha en chans om de lägger sig över 2500 kr!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre bra spel på en lite klenare hårdvara än ett prestandamonster som inte är till någon nytta.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan väl säga att spelglädjen och prissättningen i en del lägen är viktigare än techsiffror.

Exempelvis har nes classic sålt långt mycket bättre än wii U har gjort i amerikat under första tiden. Detta trots "aningen" bättre prestanda och större spelutbud för wii U (och bättre sladdlängd).
http://thenextweb.com/gaming/2016/12/16/nintendo-sold-almost-...

Men man får väl ha viss förståelse att den aspekten inte väger så tungt i ett forum som detta. Här handlar det ju trots allt mycket om just hårdvaran ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Givetvis väljer de Maxwell för att den 20nm arkitektur är dubbelt så snabb i FP16 än Pascal i 16nm. Sen om maxwell är i 16nm eller inte får vi nog inte reda på det. Men en inbyggd fläkt har ju Switch i portabla läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Och ändå flyter spelen bättre på Nintendo.

Självklart. Spel där upplösningen är något vi hade på PC 2006 och texturer Geforce 2 kunde skryta med, år 2016, då går det bara hoppas det flyter bättre.

Spelen kanske snurrar på, men är dom stora och vackra såsom Sony och Microsoft kan "skryta" med. Nintendo växte med N64 och Gamecube. Vad jag vet så var väl N64 på sin tid värstingen? Likaså Gamecube. Spelen var snygga och hade mycket innehåll, jämfört mot nu, när det går sämre för Nintendo. Kanske bara jag som tänker fel här.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Har väldigt svårt att se att tredjepartsutvecklare skulle ha något större intresse för denna hårdvara. När man kan utveckla ett spel en gång och sälja det på Xbox One, Playstation 4 och PC utan alltför mycket portningsjobb så ser Switch ut som en dyr leksak i jämförelse och att porta AAA-titlar till den kommer troligtvis inte hända.

Därmed inte sagt att det inte kommer finnas bra spel till den, men det känns som att Nintendo typ har sagt "Ehh, vi säljer bara våra egna spel ändå" och ignorerat tredjepartsvärlden.

Skickades från m.sweclockers.com

Samt "Vi är ju revolutionerande.." och "vi vågar tänka utanför boxen..".. Problemet med det är att det inte är ett bra självändamål. Det måste ju leda någonstans också. Vilket det inte verkar göra med Nintendo som verkar vilja sticka ut bara för att sticka ut.. De lever för mycket på sina egna spelserier som Zelda och Mario. Visst det är riktigt bra spelserier men samtidigt behövs det mer för att anses vara lyckade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Ajdå, detta är nog ett förhastat misstag, eller så kommer det en uppdaterad modell strax efter.

Som det motiveras i artikeln -att det är billigare att stanna på 20nm- har jag svårt att tro. En krympning i storlek på soc möjliggör fler per wafer vilket borde dra ned kostnaden. Att det är svårare att arbeta med nyare teknik kan vara ett argument, dock är 16nm inte cutting edge längre så de flesta misstagen och optimeringarna är nog redan gjorda.

Tror helt enkelt att de har panik att få ut något snabbt. De kanske räddar det med en snabb uppgradering/version ett år senare.. men det är inte direkt optimalt. Även det borde leda till ökade utvecklingskostnader.

Även om det inte är cutting edge längre så är det definitivt inte billigare att gå på nya tekniken på en gång.
Det är ett stort risktagande att gå på nyaste arkitekturen jämfört med en som har mognat och optimerats under ett par års tid.
Det är också sannolikt att man inte skulle hinna med att få ihop allt enligt tidplan med nyare arkitektur.
Många detaljer saknas fortfarande och om det skulle visa sig vara att det är Maxwell och inte Pascal så är det knappast ett förhastat misstag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMasj:

Skillnaden på Maxwell och Pascal är väl ändå vad som kan anses som väldigt liten. Så en krympt Maxwell borde ha mer eller mindre exakt samma prestanda som en krets som använder Pascall.

- något uppdaterat stöd för delta färg kompression i minnet.

Nej det är inte bara storleken som skiljer. Det är faktiskt två skilja arkitekturer som skiljer i både ren prestanda kontra prestanda per watt.

Skrivet av Cooling23:

Sen när är Maxwell dåligt? Jag förstår inte problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu handlar det i relevans till konkurrenterna. Detta skrämmer dessutom bort utveckling av spel från tredjepart lika mycket som Nintendos fixering vid att ställa krav.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Att välja Maxwell framför Pascal vore ju ganska idiotiskt i och med att Pascal får ut mer prestanda/watt, något som är ganska viktigt när det kommer till bärbara enheter.

Sen så skriver Nvidia så här om Switch.
"The high-efficiency scalable processor includes an NVIDIA GPU based on the same architecture as the world’s top-performing GeForce gaming graphics cards"

Det tolkar jag i alla fall som att det bygger på Pascal eftersom att Maxwell inte längre är toppresterande.

Dock kommer hårdvaran inte att påverka ett köp för min del. De exklusiva titlarna och funktionerna är vad som lockar mig till ett köp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Någon som minns SNES? Nintendo 64? GameCube?

Kickass-hårdvara hade vi på den tiden. Någonting "hände" efter Wii...

Som jag sa första stunden Switch visades upp, detta är Nintendos sista "stationära" (nåja...) konsol, de kommer gå samma öde som Sega. Vilket är bra, jag spelar gärna Mario på Playstation.

Det har sagts sedan 80-talet att Nintendo kommer att gå i konkurs. Har du några nya teorier istället för samma gamla saker som bevisat inte stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Lägger de ner den bärbara divisionen så kan denna bli en riktig storsäljare då deras bärbara verkar sälja en hel del konsoler. Visst är det inget monster i prestanda men om det finns en utvecklare som verkligen kan krama ur och göra fantastiska spel så är det Nintendo. Det är väl samtidigt ett av de enda spelföretag som faktiskt släpper färdiga spel där man slipper en dayone patch på 25gb.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det är inte bara storleken som skiljer. Det är faktiskt två skilja arkitekturer som skiljer i både ren prestanda kontra prestanda per watt.

Nu handlar det i relevans till konkurrenterna. Detta skrämmer dessutom bort utveckling av spel från tredjepart lika mycket som Nintendos fixering vid att ställa krav.

Men Nintendo konkurrera inte med Sony och Microsoft. De två senare konkurrerar om samma kunder, dvs basement dwellers. Nintendo är ute efter alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att välja Maxwell framför Pascal vore ju ganska idiotiskt i och med att Pascal får ut mer prestanda/watt, något som är ganska viktigt när det kommer till bärbara enheter.

Sen så skriver Nvidia så här om Switch.
"The high-efficiency scalable processor includes an NVIDIA GPU based on the same architecture as the world’s top-performing GeForce gaming graphics cards"

Det tolkar jag i alla fall som att det bygger på Pascal eftersom att Maxwell inte längre är toppresterande.

Dock kommer hårdvaran inte att påverka ett köp för min del. De exklusiva titlarna och funktionerna är vad som lockar mig till ett köp.

Detta är varför Nintendo valde Maxwell framför Pascal

Pascal FP16 sämre än Maxwell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Men Nintendo konkurrera inte med Sony och Microsoft. De två senare konkurrerar om samma kunder, dvs basement dwellers. Nintendo är ute efter alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tvivlar jag starkt på. Nintendo är ett företag som vill konkurrera med både Sony och Microsoft. Att de inte försöker konkurrera på exakt samma vis kommer inte att förändra detta. Som ett företag vill de självfallet tjäna så mycket pengar de kan. Att säga att Nintendo inte har samma målgrupp och föra fram det som något svar på varför och samtidigt som någon form av förlindrade faktor för Nintendos satsning inte går hem är inte direkt produktivt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det tvivlar jag starkt på. Nintendo är ett företag som vill konkurrera med både Sony och Microsoft. Att de inte försöker konkurrera på exakt samma vis kommer inte att förändra detta. Som ett företag vill de självfallet tjäna så mycket pengar de kan. Att säga att Nintendo inte har samma målgrupp och föra fram det som något svar på varför och samtidigt som någon form av förlindrade faktor för Nintendos satsning inte går hem är inte direkt produktivt.

Det är ingen förlindrande faktor. Det är sanningen. De har tagit hjälp av C. Christensen för att utveckla sin strategi då det inte finns några fördelar att konkurrera om en krympande marknad. För det är vad hardcore-marknaden gör, därför försöker spelföretag som släpper spel till den målgruppen för varje år tar ut mer och mer betalt för ett spel, exempelvis genom patchar som finns på skivan men måste betalas.

Men du kanske anser att småbarnsfamiljer och tant Agda är samma målgrupp som "Coolaviktor_92_xXx_n0Sc0p3"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det tvivlar jag starkt på. Nintendo är ett företag som vill konkurrera med både Sony och Microsoft. Att de inte försöker konkurrera på exakt samma vis kommer inte att förändra detta. Som ett företag vill de självfallet tjäna så mycket pengar de kan. Att säga att Nintendo inte har samma målgrupp och föra fram det som något svar på varför och samtidigt som någon form av förlindrade faktor för Nintendos satsning inte går hem är inte direkt produktivt.

Jag tror Nintendo främst siktar in sig på de som kan tänka sig och har köpt t.ex en 3ds med Switch, inte Sonys PS4. De släppte 3ds 2011 (Flera år efter smartphones slog igenom på riktigt) och har sålt cirka 60 miljoner enheter sen dess. Den närmsta konkurrenten där är Sonys Vita, och den kan kort fattat ses som en flop utanför Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Självklart. Spel där upplösningen är något vi hade på PC 2006 och texturer Geforce 2 kunde skryta med, år 2016, då går det bara hoppas det flyter bättre.

Spelen kanske snurrar på, men är dom stora och vackra såsom Sony och Microsoft kan "skryta" med. Nintendo växte med N64 och Gamecube. Vad jag vet så var väl N64 på sin tid värstingen? Likaså Gamecube. Spelen var snygga och hade mycket innehåll, jämfört mot nu, när det går sämre för Nintendo. Kanske bara jag som tänker fel här.

OFf:
Trodde jag också och var en riktig Nintendo fan boy. Visade sig att efter alla filter var på som gjorde att man tyckte att spelen såg bättre ut på en ok tjocktv, så hade antalet polygoner den kunde rita drastiskt sänkts. Så skulle säja PS1 N64 är och var en smaksak.

On:
Som tidigare nänts.
Hoppades på bättre hårdvara och att detta inte stämmer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: prövade du cyphon filter eller vad det nu hette? Enligt mig ett helt underbart spel på ps1. <3

Visa signatur

Star Citizen ❤