Nintendo Switch baseras på Nvidia Maxwell

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Man borde inte kunna förvänta sig den prestandan i en bärbar konsol heller. För det är inte på långa vägar rimligt. En grafikkrets som drar 10w och presterar som ett gtx 1060 finns helt enkelt inte ännu.
Däremot är det rimligt att dra slutsatsen att alla produkter inte passar alla :).

Tänkvärt är att Switch kommer bli löjligt många gånger starkare prestandamässigt än NES classics och ändå säljer miniNESen som smör :). Tech specs är inte allt för alla.

MiniNES har ju en jätteklar marknad. Switch känns bara som att de försökte göra om Wii U konceptet som handheld. Tycker fortfarande den verkar värdelös för allt annat än första parti utvecklade spel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

MiniNES har ju en jätteklar marknad. Switch känns bara som att de försökte göra om Wii U konceptet som handheld. Tycker fortfarande den verkar värdelös för allt annat än första parti utvecklade spel.

Ja det är möjligt!
Man då har vi också bytt frågeställning från förväntningen på en bärbar konsol ska innehålla prestanda som långt överstiger den vassaste teknik som finns idag till att istället fråga om konceptet bärbar konsol i formatet Switch har någon bäring.
Det vet jag inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet inte om du följer Nes Classic tråden?
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1449556-stor-brist-pa-ne...
ToysRUs fick tydligen tag i ett gäng och jag med ett okänt antal andra lyckades beställa en.
Då dom inte listar sina priser på prissatt får man hålla utkik på sidan hela tiden.
Håll koll på denna tråden så kommer det säkert upp en ny chans snart.

Stort tack för ditt svar! Jag blev så butter när jag läste att de tog slut direkt att jag slutade leta. Ska hålla ett öga på tråden.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken krets det är så spelar det ingen roll, den kommer leverera tillräckligt mycket prestanda. För egen del blir det enbart Nintendos alster och Nindies, övrigt på PC. Några ytterst få enstaka titlar på de andra plattformarna som kommer vara av intresse och de kan jag vara utan.

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är varför alla verkar vilja att Nintendo ska göra exakt samma generiska konsoler som Sony och MS? Deras konsoler är ju numer i princip en steam-machine med custom os?

Känner ni så starkt att världen behöver en till tillverkare av chassin till steam-machines? Jag har inte gillat alla Nintendos konsoler men de har min respekt för att de vågar vara originella och försöker tänka nytt.

Känner själv att om man har en kompetent PC, är den enda konsolen som känns intressant att komplementera med den från Nintendo. Xbox one och PS4 kan ersättas med en steamlink och en handkontroll.

Hoppas Nintendo får förbli Nintendo, för ingen annan verkar vara beredd att ta deras plats.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Inte förvånad. Medans Microsoft och Sony strävar efter att få till en iallafall någorlunda snygg upplevelse på sina konsoller så kommer Nintendo i vanlig ordning med sitt "vår konsol fixar lego grafik".

Är det inte ful grafik som hindrar behovet att ta fram snyggare? På så vis att många nöjer sig Nintendos skräp.

PC = Fin restaurang på söder
MS/Sony = Pizza Hut
Nintendo = Cheese på donken...

Älskar din mat parallel 😂😂

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det jag inte förstår är varför alla verkar vilja att Nintendo ska göra exakt samma generiska konsoler som Sony och MS? Deras konsoler är ju numer i princip en steam-machine med custom os?

Känner ni så starkt att världen behöver en till tillverkare av chassin till steam-machines? Jag har inte gillat alla Nintendos konsoler men de har min respekt för att de vågar vara originella och försöker tänka nytt.

Känner själv att om man har en kompetent PC, är den enda konsolen som känns intressant att komplementera med den från Nintendo. Xbox one och PS4 kan ersättas med en steamlink och en handkontroll.

Hoppas Nintendo får förbli Nintendo, för ingen annan verkar vara beredd att ta deras plats.

Det bästa för konsumenterna hade ju varit en maskin där alla utvecklade spel till, så man slipper köpa 3 olika konsoller för att spela samtliga spel.

Jag gillar bra grafik och prestanda, så då blir det en stor nackdel för Nintendo att deras konsol har sämre prestanda. Spela på liten skärm är inget för mig, så den delen av switch tilltalar mig inte.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Någon som minns SNES? Nintendo 64? GameCube?

Kickass-hårdvara hade vi på den tiden. Någonting "hände" efter Wii...

Som jag sa första stunden Switch visades upp, detta är Nintendos sista "stationära" (nåja...) konsol, de kommer gå samma öde som Sega. Vilket är bra, jag spelar gärna Mario på Playstation.

@Gremanz: det som "hände" var att Hiroshi Yamauchi dog, hans sista konsol han var med och tog fram var just GameCube. Sen dess har fokuset legat lite annorlunda tycker jag personligen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

De flesta hade nog förväntat sig någonstans kring GTX 1060 3gb versionen i GPU kraft, men när de ospecificerat benämner "maxwell" tänker jag GTX 960 eller 970M och blir något .. besviken

Varför? Jag har ett 960m i min bärbara och klarar av GTA5 på höga inställningar i fullHD. Lite mer optimerat för konsoler och det räcker mer än väl för den stora massan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det bästa för konsumenterna hade ju varit en maskin där alla utvecklade spel till, så man slipper köpa 3 olika konsoller för att spela samtliga spel.

Jo men det har ju aldrig funnits en sån maskin, förväntade mig inte att switch skulle bli den första...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Det bästa för konsumenterna hade ju varit en maskin där alla utvecklade spel till, så man slipper köpa 3 olika konsoller för att spela samtliga spel.

Jag gillar bra grafik och prestanda, så då blir det en stor nackdel för Nintendo att deras konsol har sämre prestanda. Spela på liten skärm är inget för mig, så den delen av switch tilltalar mig inte.

Skrivet av Orisons:

Jo men det har ju aldrig funnits en sån maskin, förväntade mig inte att switch skulle bli den första...

Kombinationen PC och Nintendo ger störst utbud.

Med Microsofts Xbox Anywhere-satsning så går det att spela de stora titlarna för Xbox One för PC. Forza Horizon 3 och Gears of War 4 exempelvis.
För PS4 finns Sonys strömmade lösning för de fåtal spel man fortfarande inte har tillgång.

Finns dock ingen plattform som erbjuder allt men man behöver inte alla plattformar för att täcka in det mesta, kanske till och med allt.

Permalänk
Medlem

"Att Nintendo använder Maxwell istället för Pascal tillskrivs den svaga försäljningen av Wii U, som gjort att bolaget haft bråttom att färdigställa Switch. Det här talar för att Nintendo behövde spika hårdvaran för spelkonsolen innan Nvidia hade förmågan att göra en systemkrets baserad på Pascal."

Förhastad produkt, kommer inte köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kombinationen PC och Nintendo ger störst utbud.

Med Microsofts Xbox Anywhere-satsning så går det att spela de stora titlarna för Xbox One för PC. Forza Horizon 3 och Gears of War 4 exempelvis.
För PS4 finns Sonys strömmade lösning för de fåtal spel man fortfarande inte har tillgång.

Finns dock ingen plattform som erbjuder allt men man behöver inte alla plattformar för att täcka in det mesta, kanske till och med allt.

Antar du syftar på Playstation Now? Där finns endast Playstation 3 spel, dom har iaf jag ingen lust att betala rätt dyrt för att spela på en PC. Strömmande spel är inte riktigt där än, inte ens Steams in-home streaming är ett vettigt alternativ för mig iaf. Ännu mindre för medelsvensson som bara vill sätta sig i soffan och dra igång ett spel.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo men det har ju aldrig funnits en sån maskin, förväntade mig inte att switch skulle bli den första...

Ja jag vet, det är en utopi. Jag kanske köper en switch när det lider, men hade varit mer nöjd om det var en stationär konsoll med mer kraft.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Antar du syftar på Playstation Now? Där finns endast Playstation 3 spel, dom har iaf jag ingen lust att betala rätt dyrt för att spela på en PC. Strömmande spel är inte riktigt där än, inte ens Steams in-home streaming är ett vettigt alternativ för mig iaf. Ännu mindre för medelsvensson som bara vill sätta sig i soffan och dra igång ett spel.

Hade för mig PS4-spel hade börjat stödjas men jag har ärligt talat ingen större koll på tjänsten då jag finner den medioker. Dels för det höga priset men också för problemen strömmade spel har. Tycker heller inte att IHS är en bra lösning bortsett från vissa användarscenarior där den kanske är vettigare. Den som har behov av en sådan lösning kan förmodligen sätta ihop en dator baserad på gamla delar och ställa där den nu behövs, vid TV'n kanske.

Youtube är väl ett annat alternativ till Playstation Now. Gratis och man "slipper" spela spelen. Exempelvis Order 1886 är ett spel som förmodligen passat bättre att se som en film än att faktiskt spela det i mitt tycke.

Uncharted 4 "räddar" PS4 för mig, utöver den är det mest bara remasters från föregående konsoll eller sådant man hittar på andra plattformar.

För Nintendos spel behövs fortfarande deras hårdvara och då deras egna titlar endast finns på deras plattform så blir den given om man vill ha tillgång till de spelen.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

"Att Nintendo använder Maxwell istället för Pascal tillskrivs den svaga försäljningen av Wii U, som gjort att bolaget haft bråttom att färdigställa Switch. Det här talar för att Nintendo behövde spika hårdvaran för spelkonsolen innan Nvidia hade förmågan att göra en systemkrets baserad på Pascal."

Förhastad produkt, kommer inte köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Förhastad slutsats (ironiskt nog)

Vi vet ännu inte om detta stämmer, det är endast rykten. 11 Januari ska nintendo berätta vad som är i görningen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@hACmAn: prövade du cyphon filter eller vad det nu hette? Enligt mig ett helt underbart spel på ps1. <3

Faktisk inte. Tror jag missade många bra ps1 spel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt, jag hoppas det går bra ändå för Nintendo, men det hade varit mycket, mycket mer fördelaktigt att vänta till Pascal för Nintendo, så jag väntar på Switch goes Pascal.

om den iinte har kunnat tagit tillräckligt från Pascal och gjort någon Maxwell/Pascall Frankenstein, btw någon som vet hur många grachic cores den har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade för mig PS4-spel hade börjat stödjas men jag har ärligt talat ingen större koll på tjänsten då jag finner den medioker. Dels för det höga priset men också för problemen strömmade spel har. Tycker heller inte att IHS är en bra lösning bortsett från vissa användarscenarior där den kanske är vettigare. Den som har behov av en sådan lösning kan förmodligen sätta ihop en dator baserad på gamla delar och ställa där den nu behövs, vid TV'n kanske.

Youtube är väl ett annat alternativ till Playstation Now. Gratis och man "slipper" spela spelen. Exempelvis Order 1886 är ett spel som förmodligen passat bättre att se som en film än att faktiskt spela det i mitt tycke.

Uncharted 4 "räddar" PS4 för mig, utöver den är det mest bara remasters från föregående konsoll eller sådant man hittar på andra plattformar.

För Nintendos spel behövs fortfarande deras hårdvara och då deras egna titlar endast finns på deras plattform så blir den given om man vill ha tillgång till de spelen.

Sen har vi RDR 2, Last of US 2, uncharted horizon,
Final fantasy xv men främst remastern på Final Fantasy Vii,

och främst att jag kommer kunna ha ps4 Pro så jag slipper det mesta av lagget:), synd bara att ingen av mina älskade 60 och 55 led/ips inte har;;/ och 3 av de nämnda spelens förstau utgåvor ligger i min top 10 lista:)

Men VR biten får vänta kanske vid nästa seriösa datorbygge:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sirme:

Sen har vi RDR 2, Last of US 2, uncharted horizon,
Final fantasy xv men främst remastern på Final Fantasy Vii,

och främst att jag kommer kunna ha ps4 Pro så jag slipper det mesta av lagget:), synd bara att ingen av mina älskade 60 och 55 led/ips inte har;;/ och 3 av de nämnda spelens förstau utgåvor ligger i min top 10 lista:)

Men VR biten får vänta kanske vid nästa seriösa datorbygge:)

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt är det bara Last of us Part II och Uncharted som är Sony-exklusiva, resten kommer till Xbox One iallafall, kanske även PC och Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Fan vad tråkigt, jag hoppas det går bra ändå för Nintendo, men det hade varit mycket, mycket mer fördelaktigt att vänta till Pascal för Nintendo, så jag väntar på Switch goes Pascal.

Så varför är det mycket, mycket mer fördelaktigt att använda Pascal arkitekturen istället för Maxwell arkitekturen?

Däremot kan man tycka att det är lite taffligt att de tycks gå på A57 istället för A72 CPU.

Skrivet av anon5930:

Samtidigt är det bara Last of us Part II och Uncharted som är Sony-exklusiva, resten kommer till Xbox One iallafall, kanske även PC och Switch.

Horizon Zero Dawn kommer ju snart, kanske kan bli nått. Likaså "nystartade" God of War.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det jag inte förstår är varför alla verkar vilja att Nintendo ska göra exakt samma generiska konsoler som Sony och MS? Deras konsoler är ju numer i princip en steam-machine med custom os?

Känner ni så starkt att världen behöver en till tillverkare av chassin till steam-machines? Jag har inte gillat alla Nintendos konsoler men de har min respekt för att de vågar vara originella och försöker tänka nytt.

Känner själv att om man har en kompetent PC, är den enda konsolen som känns intressant att komplementera med den från Nintendo. Xbox one och PS4 kan ersättas med en steamlink och en handkontroll.

Hoppas Nintendo får förbli Nintendo, för ingen annan verkar vara beredd att ta deras plats.

Men det ena behöver ju inte utesluta det andra? Hade bara Nintendo släppt hårdvara som är up to date samtidigt som man har kvar sina unika spel, kontroller mm så hade det ju varit perfekt, men det kanske är för bra för att vara sant

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast de behöver fortfarande få med sig de stora drakarna i spelbranschen för att sälja enheter. Det är högst tveksamt om Nintendos egna titlar har tillräckligt med dragningskraft för att sälja till den stora massan. Wii U köptes mer eller mindre bara av en inbiten fanskara. Det går sådär om det bara är samma gäng som köper Switch. Den stora skaran tittar på spel och då behöver det finnas ett spelbibliotek att visa upp. För att de stora spelstudiorna ska vara villiga att porta spel behöver det finnas en användarbas som gör det värt pengarna. Hur mycket pengar det kostar beror på hårdvaran. Wii U var dyr att porta till eftersom den hade så klen processor. Har även Switch klen processor jämfört med de andra så blir det nog svårt att övertyga EA, Ubisoft med flera att satsa på plattformen.

Så de behöver en viss nivå av prestanda för att få spelen de behöver för att sälja enheter. Spel och hårdvara hänger ihop.

Antar att du inte sett listan med utvecklare som stödjer Switch då?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

MiniNES har ju en jätteklar marknad. Switch känns bara som att de försökte göra om Wii U konceptet som handheld. Tycker fortfarande den verkar värdelös för allt annat än första parti utvecklade spel.

Intressant, så listan med utvecklar partners är inte väsentlig då?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Varför? Jag har ett 960m i min bärbara och klarar av GTA5 på höga inställningar i fullHD. Lite mer optimerat för konsoler och det räcker mer än väl för den stora massan.

Skickades från m.sweclockers.com

Wow, klarar du av ett 3 år gammalt spel? Så hur hanterar det Dark Souls 3, Titanfall 2, Battlefield 1 & watch dogs 2? Ser ingen som helst anledning att titta på specs för ett spel som släpptes 2013 och kalla detta "bra prestanda"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Skillzore:

Intressant, så listan med utvecklar partners är inte väsentlig då?

Helt oväsentlig lista ja, det där betyder att det kommer skapa content på något vis, många där är inte ens utvecklare så nej den listan betyder absolut ingenting. Dessutom är listan fruktansvärt kort.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är möjligt!
Man då har vi också bytt frågeställning från förväntningen på en bärbar konsol ska innehålla prestanda som långt överstiger den vassaste teknik som finns idag till att istället fråga om konceptet bärbar konsol i formatet Switch har någon bäring.
Det vet jag inte.

Inte det som det handlar om. Nintendo har gjort jättedåligt på konsolmarknaden. De enda utstående exemplet är Wii, vilket såldes bra pga ordentlig marknadsföring mot en ny målgrupp, den målgruppen köpte inte Wii Us, pga återigen, urusel marknadsförning och en produkt som många konsumenter inte ens förstod vad det var för något. Switch för mig, verkar vara en kompromiss där de försöker föra in deras bärbara marknadssuccé genom att klumpigt interagera med sin konsolpart. De Nintendo har som lyfter dom, är deras fans och de som alltid kommer lita på dom, familjer som inte vill köpa våldsamma spel som litar på varumärket och fans av pokemon, zelda och mario kommer alltid sälja. Men jag ser ingen utöver den målgruppen som kommer vilja köpa den här över en traditionell handheld, eller traditional konsol. Verkar den spännande jämfört med PS4 pro och VR? Nej inte direkt. Verkar den bättre än Nintendos finslipade 3DS serie som de har för fram emot perfektion vid det här laget? Nej, jag ser helt ärligt inte vem den här produkten är riktad emot.

Och ja, det handlar mycket om prestanda, för sitter den på en medioker undermålig hårdvara så kommer inte konsumenter se någon större skillnad heller. Precis som vanliga Svenssons inte sån någon anledning att hoppa upp från en Wii till en Wii U, kommer den här produkten också bara hamna mellan stolarna för alla som redan äger en konsol eller handheld.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Tror Switch kommer sälja riktigt, riktigt bra. Känns som den ligger rätt i tiden. Inte Wii numbers förstås men Wii U lär bli omåkt inom ett år eller så.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad prislappen hamnar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Inte det som det handlar om. Nintendo har gjort jättedåligt på konsolmarknaden. De enda utstående exemplet är Wii, vilket såldes bra pga ordentlig marknadsföring mot en ny målgrupp, den målgruppen köpte inte Wii Us, pga återigen, urusel marknadsförning och en produkt som många konsumenter inte ens förstod vad det var för något. Switch för mig, verkar vara en kompromiss där de försöker föra in deras bärbara marknadssuccé genom att klumpigt interagera med sin konsolpart. De Nintendo har som lyfter dom, är deras fans och de som alltid kommer lita på dom, familjer som inte vill köpa våldsamma spel som litar på varumärket och fans av pokemon, zelda och mario kommer alltid sälja. Men jag ser ingen utöver den målgruppen som kommer vilja köpa den här över en traditionell handheld, eller traditional konsol. Verkar den spännande jämfört med PS4 pro och VR? Nej inte direkt. Verkar den bättre än Nintendos finslipade 3DS serie som de har för fram emot perfektion vid det här laget? Nej, jag ser helt ärligt inte vem den här produkten är riktad emot.

Och ja, det handlar mycket om prestanda, för sitter den på en medioker undermålig hårdvara så kommer inte konsumenter se någon större skillnad heller. Precis som vanliga Svenssons inte sån någon anledning att hoppa upp från en Wii till en Wii U, kommer den här produkten också bara hamna mellan stolarna för alla som redan äger en konsol eller handheld.

Vad är en "traditionell handheld"? Vita är det knappty någon som köper och Sony gav upp stödet för länge sen. Switch är ersättaren till 3DS, oavsett att Nintendo säger at de kommer att fortsätta stödja wii. Det de menar är att de fortsätter sälja 3DS till de som vill ha billig konsol, men särskilt många nya spel kommer inte komma dit.

3DS har snart 6 år på marknaden (historiskt en normal livslängd för en konsol) och "New 3DS" var, precis som DSi, något de gjorde för att öka försäljningen lite i slutet av livslängden. Switch blir således en helt naturlig uppföljare, men i takt med att bärbara kretsar kan göras åtminstonetillräckligt kraftfulla bestämde de sig att kombinera den med uppföljaren till WiiU.

Är fortfarande mycket förtjust i 3DS (utan att vara i närheten av någon Nintendo-fanboy) och tycker kraften där är tillräcklig för många spel, men jag ser helt klar fram emot ersättaren som i jämförelse är brutalt kraftfull, kommer med dockningsstation och har en klart större skärm än min N3DSXL! Att kunna spela med andra kontroller, som inte behöver vara platta och därmed kan göras skönare, och som inte sliter på enheten är ett klart plus. Dubbelskärmen i 3DS/DS var ofta användbar, men känns oftast som en ersättare till lite för liten huvudskärm och för få knappar (N3ds har visserligen fler och en extra styrspak, men få spel stödjer dom). Det enda jag egentligen kommer sakna /hårdvarumässigt) från N3DS är 3D-funktionen som i.a.f. jag tycker är riktigt charmig i rätt spel.

Switch kanske inte passar alla, men för mig låter det som nästan precis det jag vill ha från en bärbar enhet som jag ändå mest använder i hemmet. Får den bara tillräckligt mycket med sig från 3DS (spelserier) och det bästa från WiiU blir det ett givet köp för mig.