Nintendo Switch baseras på Nvidia Maxwell

Permalänk
Inaktiv

Första misstaget var att välja Tegra. Andra misstaget en Maxwell-baserad Tegra. Nu blir jag åter tveksam till Switch. Så länge spelen blir bra lär jag köpa en men känns allmänt som ett riktigt korkat beslut. Bättre att satsa på samma lösning som konkurrenterna och släppa Switch som ett experiment senare istället, grundtanken med en hybridplattform är ändå rätt vettig men inte utförandet i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/comments/5inxxk/why_t...

Reddit är av en annan åsikt gällande autenticiteten i påståendet att det gäller Maxwell. För egen del rör det mig ringa, så länge spelen (både första och tredje part) finns där.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Självklart. Spel där upplösningen är något vi hade på PC 2006 och texturer Geforce 2 kunde skryta med, år 2016, då går det bara hoppas det flyter bättre.

Spelen kanske snurrar på, men är dom stora och vackra såsom Sony och Microsoft kan "skryta" med. Nintendo växte med N64 och Gamecube. Vad jag vet så var väl N64 på sin tid värstingen? Likaså Gamecube. Spelen var snygga och hade mycket innehåll, jämfört mot nu, när det går sämre för Nintendo. Kanske bara jag som tänker fel här.

Nu tycker jag du överdriver Nintendos uselhet en smula men ja, om man bara räknar antal trianglar som ett ansikte är uppbyggt av i spelen så ligger Nintendo risigt till. För mig är det dock lite ointressant eftersom jag inte hinner räkna dom när allting rör sig på skärmen. Jag bryr mig mer om visuell stil och spelkänsla än grafisk fidelitet så jag tar hellre en lägre upplösning och polycount om det betyder att jag kan få bättre flyt i spelen.

Om de som producerar spel till PS och Xbox hade varit intresserade av det så hade spelen lätt kunnat rulla på i 60 fps på båda konsollerna, men nu är det snygga screenshots som prioriteras eftersom det ger högre betyg, och då får spelkänslan stryka på foten. Därför uppskattar jag Nintendo en liten smula mer.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ett krympt Maxwell-chipp är väl i princip ett Pascal?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: "Då arkitekturen Pascal till stor del endast är en krympning av Maxwell från 20 till 16 nanometer är det troligt att Tegra-kretsen för Switch tillverkas på den äldre tekniken. Fördelen med detta är att kostnaden att tillverka kretsen bör vara lägre än om den tillverkats på 16 nanometer."
Står det i slutet av artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Nintendo bör komma över till PC, det hade de tjänat rejält på.

Släppa på sina spel på PC också, eller dumpa sin hårdvara och utveckla exklusivt för PC?

Har du kollat hur mycket spel säljer på konsoll jämfört med PC?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teval:

Släppa på sina spel på PC också, eller dumpa sin hårdvara och utveckla exklusivt för PC?

Har du kollat hur mycket spel säljer på konsoll jämfört med PC?

Nu jämför du alla konsoler mot PC, eller är det endast Nintendo mot PC?

För det finns mer PC-spelare än vad det finns konsolspelare..(Alla plattformar)

Tror endast Steam har mer än vad Xlive, PSN har gemensamt.

Som på svar på din fråga.

Släppa sin hårdvarudröm och endast utveckla mjukvara till PC (Windows)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Farligt för marknaden...hade de enkelt kunnat skita i att göra en ny konsol och hålla fast sig vid den äldre generationen..istället för att lura kunderna.

Nintendo bör komma över till PC, det hade de tjänat rejält på.

Jag vill fortfarande spela konsoll exklusiva titlar och då kommer jag att köpa Switch varesig den kostar 3, 5 eller 6 tusen.
Hur lurar dom kunderna?
Jag tror förövrigt att Nintendo inte hade tjänat rejält på att gå över till PC.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flutters:

Jag vill fortfarande spela konsoll exklusiva titlar och då kommer jag att köpa Switch varesig den kostar 3, 5 eller 6 tusen.
Hur lurar dom kunderna?
Jag tror förövrigt att Nintendo inte hade tjänat rejält på att gå över till PC.

Ja du får ju givetvis kasta dina pengar höger och vänster..inte mitt problem.

Tänk om de släpper en riktigt dålig konsol, låt oss säga en sån tamagotchi-liknande konsol som fanns på 90-talet...

De släpper även det absolut sista exklusiva Mario i hela Mario-serien..och detta spel släpps endast till denna ''tamagotchi-liknande konsol'' en pixel som blinkar svart och vitt, (För grafiken spelar 0 roll) denna ''tamagotchi-liknande konsol'' kostar 8000:-, sedan Mario spelet kostar 1600:- + 800:- månaden, bra utveckling? Så, ur mitt perspektiv är inte Nintendos strategi så bra för oss kunder, och det kommer säkerligen Nintendo att få känna av igen, som med WIIU och WII, att göra spel som är mer eller mindre CTRL+C och CTRL+V går inte att göra i 15år i rad..

PC-marknaden är stor, om inte störst..ligger inte de största spelet inom PC? Så nog tror jag Nintendo har fått lite extra klirr i kassan.

Finns en anledning till varför de tar gårdagens teknik för framtidens pris..

Men jag förstår din brinnande ambition för Nintendo jag var med en NES-fantast på 80-talet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Många förståsigpåare här som naturligtvis VET att Switch blir en flopp på grund av en grafikkrets, herregud....det fattar väl alla att marknaden inte behöver en till maskin att spela battlefield på... även Nintendo.

Nintendo är unika, låt de vara unika, hårdvaruhetsen behöver inte Nintendo blanda sig i, de gör grymma spel, det räcker.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tomika:

Självklart. Spel där upplösningen är något vi hade på PC 2006 och texturer Geforce 2 kunde skryta med, år 2016, då går det bara hoppas det flyter bättre.

Spelen kanske snurrar på, men är dom stora och vackra såsom Sony och Microsoft kan "skryta" med. Nintendo växte med N64 och Gamecube. Vad jag vet så var väl N64 på sin tid värstingen? Likaså Gamecube. Spelen var snygga och hade mycket innehåll, jämfört mot nu, när det går sämre för Nintendo. Kanske bara jag som tänker fel här.

Skrivet av Fisken1986:

Ja du får ju givetvis kasta dina pengar höger och vänster..inte mitt problem.

Tänk om de släpper en riktigt dålig konsol, låt oss säga en sån tamagotchi-liknande konsol som fanns på 90-talet...

De släpper även det absolut sista exklusiva Mario i hela Mario-serien..och detta spel släpps endast till denna ''tamagotchi-liknande konsol'' en pixel som blinkar svart och vitt, (För grafiken spelar 0 roll) denna ''tamagotchi-liknande konsol'' kostar 8000:-, sedan Mario spelet kostar 1600:- + 800:- månaden, bra utveckling? Så, ur mitt perspektiv är inte Nintendos strategi så bra för oss kunder, och det kommer säkerligen Nintendo att få känna av igen, som med WIIU och WII, att göra spel som är mer eller mindre CTRL+C och CTRL+V går inte att göra i 15år i rad..

PC-marknaden är stor, om inte störst..ligger inte de största spelet inom PC? Så nog tror jag Nintendo har fått lite extra klirr i kassan.

Finns en anledning till varför de tar gårdagens teknik för framtidens pris..

Men jag förstår din brinnande ambition för Nintendo jag var med en NES-fantast på 80-talet.

Erhm... Nintendo Wii är Nintendos bäst säljande, icke handhållna, konsol någonsin (endast Playstation 2 slår Nintendo DS i mest sålda exemplar ever, av alla konsoler). Den slog dessutom både Xbox 360 och Playstation 3 med sina 101 miljoner sålda exemplar. Sen så var WiiU en flopp, ingen som kan sticka under stolen med det. Personligen tror jag att Switch precis som Wii kommer slå stort. Jag är en av dem som gärna hade kunnat ta med mitt spelade när som helst och hur som helst, då jag måste avbryta av olika anledningar ibland.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cloudstone:

Nintendo gör inte spelkonsoller åt den genomsnittliga SweC-användaren, de gör konsoller åt den stora massan. Och som vinstdrivande företag som existerat i över 100 år gör de helt rätt i detta beslut. Fokusera på spelen, minimera kostnad för konsoll, omsätt mycket. Kolla hur exalterad Jimmy Fallon är när han får spela lite Zelda. Det är vad folk bryr sig om, inte vilken krets som driver konsollen.

https://www.youtube.com/watch?v=7TJ7IUNWGl4

Ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre om att det är Maxwell. Visst, det hade kunnat vara bättre men i slutändan när jag sitter där och får spela som Link så kommer det vara det sista i mitt huvud.

Fast de behöver fortfarande få med sig de stora drakarna i spelbranschen för att sälja enheter. Det är högst tveksamt om Nintendos egna titlar har tillräckligt med dragningskraft för att sälja till den stora massan. Wii U köptes mer eller mindre bara av en inbiten fanskara. Det går sådär om det bara är samma gäng som köper Switch. Den stora skaran tittar på spel och då behöver det finnas ett spelbibliotek att visa upp. För att de stora spelstudiorna ska vara villiga att porta spel behöver det finnas en användarbas som gör det värt pengarna. Hur mycket pengar det kostar beror på hårdvaran. Wii U var dyr att porta till eftersom den hade så klen processor. Har även Switch klen processor jämfört med de andra så blir det nog svårt att övertyga EA, Ubisoft med flera att satsa på plattformen.

Så de behöver en viss nivå av prestanda för att få spelen de behöver för att sälja enheter. Spel och hårdvara hänger ihop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast de behöver fortfarande få med sig de stora drakarna i spelbranschen för att sälja enheter. Det är högst tveksamt om Nintendos egna titlar har tillräckligt med dragningskraft för att sälja till den stora massan. Wii U köptes mer eller mindre bara av en inbiten fanskara. Det går sådär om det bara är samma gäng som köper Switch. Den stora skaran tittar på spel och då behöver det finnas ett spelbibliotek att visa upp. För att de stora spelstudiorna ska vara villiga att porta spel behöver det finnas en användarbas som gör det värt pengarna. Hur mycket pengar det kostar beror på hårdvaran. Wii U var dyr att porta till eftersom den hade så klen processor. Har även Switch klen processor jämfört med de andra så blir det nog svårt att övertyga EA, Ubisoft med flera att satsa på plattformen.

Så de behöver en viss nivå av prestanda för att få spelen de behöver för att sälja enheter. Spel och hårdvara hänger ihop.

Samtidigt var det inte "de stora drakarna" och deras spelserier som gjorde att Wii sålde så bra.
Detta är ju också en 3DS-uppföljare och den har ju sålt över 60 miljoner ex utan alltför mycket hjälp av dessa drakar (ingen av storsäljarna till den var från "drakarna"). Detsamma gällde DS med sina ofantligt många sålda enheter.

Jag tror helt klart Nintendo kan klara av att sälja många, speciellt som den troligtvid får spelserierna från både Wii och 3DS. Kommer försäljningen igång så hoppar "drakarna" på tåget.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Sen när är Maxwell dåligt? Jag förstår inte problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta hade nog förväntat sig någonstans kring GTX 1060 3gb versionen i GPU kraft, men när de ospecificerat benämner "maxwell" tänker jag GTX 960 eller 970M och blir något .. besviken

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

De flesta hade nog förväntat sig någonstans kring GTX 1060 3gb versionen i GPU kraft, men när de ospecificerat benämner "maxwell" tänker jag GTX 960 eller 970M och blir något .. besviken

Har de flesta verkligen förväntat sig beräkningskraft motsvarande gtx 1060? I en bärbar konsol?
Det grafikkortet drar ensamt över 100w. Det är helt upp åt väggarna att ha förväntningar på att en bärbar konsol ska ha något i närheten av samma prestanda :). Total effektförbrukning för skräm, lagring, moderkort, styrning, ram, processor OCH grafikkrets kommer troligen inte vara högre än ca 10-15w för switch. Går inte att hantera så mycket mer i kylningsväg. Vidare blir batteritiden orimligt kort med högre effektuttag.
Sist och minst (bra formulering va?) så avslöjar väl riktpriser på ca 3000 spänn för alltihop att den storleken på GPU prestanda inte är så troligt...

Å andra sidan vill jag inte påstå att jag vet vad majoriteten efterfrågar här. Det är kanske som du säger så att "de flesta" ändå hoppas på nå liknande mirakel men då har man bara gjort sig en otjänst med i grunden orimliga förhoppningar.

Om jag ändå skulle våga mig på en gissning i frågan så tror jag majoriteten av köparna inte kommer reflektera eller jämföra grafikkretsen i switch med stationära PCditon alls. Kundbasen kommer gissningsvis vara aningen bredare än hårdvarunördar som gillar tech specs :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den enda Nintendokonsol som lockat mitt intresse senaste 15-20åren är Nintendo Classic Mini NES, och kändes som den givna julklappen till sig själv. Då är den istället omöjlig att få tag i...

Det är ju just runt jul som man känner sig extra nostalgisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Den enda Nintendokonsol som lockat mitt intresse senaste 15-20åren är Nintendo Classic Mini NES, och kändes som den givna julklappen till sig själv. Då är den istället omöjlig att få tag i...

Det är ju just runt jul som man känner sig extra nostalgisk.

Vet inte om du följer Nes Classic tråden?
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1449556-stor-brist-pa-ne...
ToysRUs fick tydligen tag i ett gäng och jag med ett okänt antal andra lyckades beställa en.
Då dom inte listar sina priser på prissatt får man hålla utkik på sidan hela tiden.
Håll koll på denna tråden så kommer det säkert upp en ny chans snart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser fram emot alla kinesiska andoid-kloner med samma fysiska design. Kontrollerna på sidorna får gärna sitta fast. Kommer bli en grym bärbar emulator-konsoll för alla tidigare nintendo och megadrive-spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Nu jämför du alla konsoler mot PC, eller är det endast Nintendo mot PC?

För det finns mer PC-spelare än vad det finns konsolspelare..(Alla plattformar)

Tror endast Steam har mer än vad Xlive, PSN har gemensamt.

Som på svar på din fråga.

Släppa sin hårdvarudröm och endast utveckla mjukvara till PC (Windows)

Det som är relevant är hur mycket ett spel säljer på respektive platform, om man är mjukvaruutvecklare.

Som exempel ett typiskt "PC-spel" som Fallout 4 sålde dubbelt så bra på bara PS4, och det är med alla stora reor på spelet som varit på steam. Skillnaden är ännu större på spel som är mer konsolltypiska.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Synd. Nu står hoppet till Super Mario Run. Hade gärna köpt men då måste man ha en frukttelefon och det har jag inte och vill inte ha heller, så detta är ju dubbelklantigt av Nintendo kan man säga.

Det har kanske redan besvarats i tråden, men det kommer väl till Android också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundermaneten:

Det har kanske redan besvarats i tråden, men det kommer väl till Android också?

Gör det inte det så skjuter dom sig själva i foten, nu är jag tämligen säker utan källor på att det kommer komma. Bara att det är Apple exklusivt till en början.
Edit. Verket vara början av 2017 som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Handlar inte riktigt om det heller..Nintendo ger dig dålig prestanda gentemot det du betalar...Låt inte de stjäla dina pengar..

Så vad kostar en Switch?
Lustigt att Sweclockare vet det ingen annan vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Har de flesta verkligen förväntat sig beräkningskraft motsvarande gtx 1060? I en bärbar konsol?
Det grafikkortet drar ensamt över 100w. Det är helt upp åt väggarna att ha förväntningar på att en bärbar konsol ska ha något i närheten av samma prestanda :). Total effektförbrukning för skräm, lagring, moderkort, styrning, ram, processor OCH grafikkrets kommer troligen inte vara högre än ca 10-15w för switch. Går inte att hantera så mycket mer i kylningsväg. Vidare blir batteritiden orimligt kort med högre effektuttag.
Sist och minst (bra formulering va?) så avslöjar väl riktpriser på ca 3000 spänn för alltihop att den storleken på GPU prestanda inte är så troligt...

Å andra sidan vill jag inte påstå att jag vet vad majoriteten efterfrågar här. Det är kanske som du säger så att "de flesta" ändå hoppas på nå liknande mirakel men då har man bara gjort sig en otjänst med i grunden orimliga förhoppningar.

Om jag ändå skulle våga mig på en gissning i frågan så tror jag majoriteten av köparna inte kommer reflektera eller jämföra grafikkretsen i switch med stationära PCditon alls. Kundbasen kommer gissningsvis vara aningen bredare än hårdvarunördar som gillar tech specs :).

Forum som detta är rätt usla att uppskatta hur verklighetens människor uppfattar något. De flesta har väl ett flertal bekanta i vuxen ålder som spelar primärt på spelkonsol och i dagsläget ofta på en Playstation 4 som trots allt sålt väldigt bra. Intresset över vilken krets en produkt är byggd med, hur mycket minne och alla möjliga andra specifikationer är totalt icke-existerande då de är ute efter produkter att bara använda. Vi har alla ett dygn som består av 24 timmar och dessa går lätt åt väldigt fort. Speciellt en vuxen människa som dels har jobb men kanske även familj. Att sitta och krångla med en PC för att få något spel att fungera bra är oattraktivt medans exempelvis just en PS4 som bara fungerar är så otroligt mycket attraktivare. Och de kan även spela flera framför TV'n och även med sina barn om de så vill.

Nu kritiserar jag själv Nintendos val av Tegra och Maxwell men jag är också väl medveten om problemet Nintendo har med att locka tredjepartsutvecklarna. Val av en plattform som är för olik de två konkurrenterna har tidigare varit något som hindrat Nintendo och det spelutbud de fått av dessa. Wii som sålde riktigt bra fick även den ett rätt dåligt stöd, mycket pga att specifikationerna var för långt ifrån vad både Microsoft och Sony erbjöd vid tidpunkten.

Switch är en speciell plattform som sett till helheten saknar någon verklig konkurrens. Ser man den som antingen stationär eller portabel så blir det såklart tuffare. Men säljer den bra och fungerar bra portabelt så lär det kunna gå riktigt bra. Och även denna är en sån produkt som vanligt folk kommer vilja köpa då den bara fungerar.

Personligen kommer jag avvakta tills mitten av januari när plattformen och dess spel kommer avslöjas helt innan jag börjar bli riktigt sugen. Dock lär det bli ett köp förr eller senare så länge Nintendo supportar plattformen med bra spel. Lyckas även tredjepart med detta är det bara än bättre.

Skrivet av RVX:

Gör det inte det så skjuter dom sig själva i foten, nu är jag tämligen säker utan källor på att det kommer komma. Bara att det är Apple exklusivt till en början.
Edit. Verket vara början av 2017 som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, kommer även till Android. Att iPhone/iOS prioriteras har oftast att göra med att det är färre modeller att få mjukvaran att fungera på men också att de kunder som skaffar produkter baserade på just iOS är villiga att betala mer än vad Android-användare är. iPhone har en relativt liten del av mobilmarknaden (10-20% uppskattningsvis) men är den del av markanden som genererar mest pengar. Då Apple bara säljer produkter som mot konkurrenterna hamnar i premium/high end-facket så får man en betalningsvilligare kundskara också.

Android kan vem som helst köpa. De absolut billigaste och uslaste smartphones som finns på marknaden är ju Android. Inget fel i det bör väl tilläggas, även där finns pengar att tjäna även om det handlar om betydligt mindre per produkt. Sedans finns det miljoner konfigurationer av mjukvara och hårdvara som kan ställa till det. Samt att många inte vill betala alls.

Jag har för övrigt en LG G3 själv, fin telefon även om batteriet och den batteritid jag får ut är rätt usel. Osäker på om jag kommer testa Super Mario Run själv, ogillar att spela på mobiler och jag har redan en 3DS när jag vill spela på någon portabel enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Forum som detta är rätt usla att uppskatta hur verklighetens människor uppfattar något. De flesta har väl ett flertal bekanta i vuxen ålder som spelar primärt på spelkonsol och i dagsläget ofta på en Playstation 4 som trots allt sålt väldigt bra. Intresset över vilken krets en produkt är byggd med, hur mycket minne och alla möjliga andra specifikationer är totalt icke-existerande då de är ute efter produkter att bara använda. Vi har alla ett dygn som består av 24 timmar och dessa går lätt åt väldigt fort. Speciellt en vuxen människa som dels har jobb men kanske även familj. Att sitta och krångla med en PC för att få något spel att fungera bra är oattraktivt medans exempelvis just en PS4 som bara fungerar är så otroligt mycket attraktivare. Och de kan även spela flera framför TV'n och även med sina barn om de så vill.

Nu kritiserar jag själv Nintendos val av Tegra och Maxwell men jag är också väl medveten om problemet Nintendo har med att locka tredjepartsutvecklarna. Val av en plattform som är för olik de två konkurrenterna har tidigare varit något som hindrat Nintendo och det spelutbud de fått av dessa. Wii som sålde riktigt bra fick även den ett rätt dåligt stöd, mycket pga att specifikationerna var för långt ifrån vad både Microsoft och Sony erbjöd vid tidpunkten.

Switch är en speciell plattform som sett till helheten saknar någon verklig konkurrens. Ser man den som antingen stationär eller portabel så blir det såklart tuffare. Men säljer den bra och fungerar bra portabelt så lär det kunna gå riktigt bra. Och även denna är en sån produkt som vanligt folk kommer vilja köpa då den bara fungerar.

Personligen kommer jag avvakta tills mitten av januari när plattformen och dess spel kommer avslöjas helt innan jag börjar bli riktigt sugen. Dock lär det bli ett köp förr eller senare så länge Nintendo supportar plattformen med bra spel. Lyckas även tredjepart med detta är det bara än bättre.

Precis, kommer även till Android. Att iPhone/iOS prioriteras har oftast att göra med att det är färre modeller att få mjukvaran att fungera på men också att de kunder som skaffar produkter baserade på just iOS är villiga att betala mer än vad Android-användare är. iPhone har en relativt liten del av mobilmarknaden (10-20% uppskattningsvis) men är den del av markanden som genererar mest pengar. Då Apple bara säljer produkter som mot konkurrenterna hamnar i premium/high end-facket så får man en betalningsvilligare kundskara också.

Android kan vem som helst köpa. De absolut billigaste och uslaste smartphones som finns på marknaden är ju Android. Inget fel i det bör väl tilläggas, även där finns pengar att tjäna även om det handlar om betydligt mindre per produkt. Sedans finns det miljoner konfigurationer av mjukvara och hårdvara som kan ställa till det. Samt att många inte vill betala alls.

Jag har för övrigt en LG G3 själv, fin telefon även om batteriet och den batteritid jag får ut är rätt usel. Osäker på om jag kommer testa Super Mario Run själv, ogillar att spela på mobiler och jag har redan en 3DS när jag vill spela på någon portabel enhet.

Sitter själv med g4 och jag inväntar bara releasen, lätt underhållning för pendlarresor eller annat tidsfördriv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Har de flesta verkligen förväntat sig beräkningskraft motsvarande gtx 1060? I en bärbar konsol?
Det grafikkortet drar ensamt över 100w. Det är helt upp åt väggarna att ha förväntningar på att en bärbar konsol ska ha något i närheten av samma prestanda :). Total effektförbrukning för skräm, lagring, moderkort, styrning, ram, processor OCH grafikkrets kommer troligen inte vara högre än ca 10-15w för switch. Går inte att hantera så mycket mer i kylningsväg. Vidare blir batteritiden orimligt kort med högre effektuttag.
Sist och minst (bra formulering va?) så avslöjar väl riktpriser på ca 3000 spänn för alltihop att den storleken på GPU prestanda inte är så troligt...

Å andra sidan vill jag inte påstå att jag vet vad majoriteten efterfrågar här. Det är kanske som du säger så att "de flesta" ändå hoppas på nå liknande mirakel men då har man bara gjort sig en otjänst med i grunden orimliga förhoppningar.

Om jag ändå skulle våga mig på en gissning i frågan så tror jag majoriteten av köparna inte kommer reflektera eller jämföra grafikkretsen i switch med stationära PCditon alls. Kundbasen kommer gissningsvis vara aningen bredare än hårdvarunördar som gillar tech specs :).

Inte förväntat sig, men det är vad vi borde kunna förvänta oss utan att bli missnöjda. Om ingen konsol håller de måtten blir det pinsamt svaga. Vilket egentligen inte är förvånande. Konsoler är ett stort skämt. Förstår inte hur folk att kan spela på dom med de måtten de håller. Så extremt fult, precis allting de försöker göra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag tror Switch kan bli bra om den inte blir för dyr.
Den klarar ju endast 720p vilket inte borde vara något problem även om det nu "bara" blir Maxwell

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Sitter själv med g4 och jag inväntar bara releasen, lätt underhållning för pendlarresor eller annat tidsfördriv

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra det.
Av de recensioner jag sneglat på så verkar det vara en bra Runner-titel också. Ska även ha lyckats slagit Pokemon GO's tidiga rekord med.

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror Switch kan bli bra om den inte blir för dyr.
Den klarar ju endast 720p vilket inte borde vara något problem även om det nu "bara" blir Maxwell

1280x720 bör vara den inbyggda skärmen. Dockad till en TV bör den rimligtvis klara 1920x1080.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Inte förväntat sig, men det är vad vi borde kunna förvänta oss utan att bli missnöjda. Om ingen konsol håller de måtten blir det pinsamt svaga. Vilket egentligen inte är förvånande. Konsoler är ett stort skämt. Förstår inte hur folk att kan spela på dom med de måtten de håller. Så extremt fult, precis allting de försöker göra.

Man borde inte kunna förvänta sig den prestandan i en bärbar konsol heller. För det är inte på långa vägar rimligt. En grafikkrets som drar 10w och presterar som ett gtx 1060 finns helt enkelt inte ännu.
Däremot är det rimligt att dra slutsatsen att alla produkter inte passar alla :).

Tänkvärt är att Switch kommer bli löjligt många gånger starkare prestandamässigt än NES classics och ändå säljer miniNESen som smör :). Tech specs är inte allt för alla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gamplay + spel>Hårdvara och grafik.

Jag tyckte förr att man inte hade prioriteringar på att hårdvaran skapar lusten och vilja köpa en konsol det är framförallt spelen som är det du köper konsolen för. Du kommer väl knappast att smeka och titta på den så som man gör när man har byggt sin första monster Gaming PC maskin?

+ Det här är bara rykte tror inte på slumpen före ens den 12 Januari när vi får den stora informationen av självaste Nintendo.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Nintendo gör inte spelkonsoller åt den genomsnittliga SweC-användaren, de gör konsoller åt den stora massan. Och som vinstdrivande företag som existerat i över 100 år gör de helt rätt i detta beslut. Fokusera på spelen, minimera kostnad för konsoll, omsätt mycket. Kolla hur exalterad Jimmy Fallon är när han får spela lite Zelda. Det är vad folk bryr sig om, inte vilken krets som driver konsollen.

https://www.youtube.com/watch?v=7TJ7IUNWGl4

Ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre om att det är Maxwell. Visst, det hade kunnat vara bättre men i slutändan när jag sitter där och får spela som Link så kommer det vara det sista i mitt huvud.

Å andra sidan, vad är Fallon INTE exalterad inför? Han e en fejkande hype-apa..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”