Nintendo Switch baseras på Nvidia Maxwell

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch baseras på Nvidia Maxwell

Nya uppgifter gör gällande att Nintendo Switch använder grafikarkitekturen Maxwell och inte senaste Pascal, något som tillskrivs ambitionen att lansera spelkonsolen snarast möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

och de misslyckas igen

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att se att tredjepartsutvecklare skulle ha något större intresse för denna hårdvara. När man kan utveckla ett spel en gång och sälja det på Xbox One, Playstation 4 och PC utan alltför mycket portningsjobb så ser Switch ut som en dyr leksak i jämförelse och att porta AAA-titlar till den kommer troligtvis inte hända.

Därmed inte sagt att det inte kommer finnas bra spel till den, men det känns som att Nintendo typ har sagt "Ehh, vi säljer bara våra egna spel ändå" och ignorerat tredjepartsvärlden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Synd. Nu står hoppet till Super Mario Run. Hade gärna köpt men då måste man ha en frukttelefon och det har jag inte och vill inte ha heller, så detta är ju dubbelklantigt av Nintendo kan man säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Så dyr, med så dålig (Utdaterad) hårdvara...

Nintendo...släpp konsolvärlden och gör PC till er huvudplattform för spel.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Vem blir förvånad? Inte jag iaf, konsolen ryktas kosta 3000 kr. Trodde ni den skulle innehålla ett nerbantat 1060? Blir likväl ett köp för mig, min första konsol sen original xboxen.

Permalänk
Medlem

Oh, well...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nej detta blir nog flopp igen vafan alltså och priset

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att reagera och skrika innan man fått något bekräftat och man sett hur allt utspelar sig i slutändan. Jag tillhör skaran som spelar de flesta spelen på PC och kör Nintendo för deras exklusiva titlar så detta gör troligtvis ingen skillnad för mig.

Permalänk
Medlem

Pascall & Maxwell nästan samma sak.

Skillnaden på Maxwell och Pascal är väl ändå vad som kan anses som väldigt liten. Så en krympt Maxwell borde ha mer eller mindre exakt samma prestanda som en krets som använder Pascall.

- något uppdaterat stöd för delta färg kompression i minnet.

Permalänk
Medlem

De borde ha en "pro" version också med större HDD/SSD med mera..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Var rätt sugen när Switch började hypas, men nu tycker jag det bara blir mer och mer bilder på det fem år gamla spelet Skyrim. Känns som en repris på Nintendos vanliga gamla race, hårdvara som bara orkar med portar av förra generationens spel, vilket i slutändan åter igen lär innebära bristande tredjepartsstöd. Historien tenderar att upprepa sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

Skillnaden på Maxwell och Pascal är väl ändå vad som kan anses som väldigt liten. Så en krympt Maxwell borde ha mer eller mindre exakt samma prestanda som en krets som använder Pascall.

- något uppdaterat stöd för delta färg kompression i minnet.

I denna formfaktorn kan skillnaden vara avgörande. Tittar man på GPU:er så så ser pascal ut att ha ca 50% bättre prestanda/w, och i en enhet som denna som är helt tdp begränsad så är det alltså 50% sämre prestanda. Och sen är det väl mer skillnader mellan Tegra soc:arna, uppdagad cpu-del etc som också gör skillnad.

Nä verkligen tråkigt detta, hade vart kul att se en Nintendo produkt med top of the line hårdvara för en gång skull (även om det inte är topp prestanda generellt),

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nintendo har inte konkurerat med prestanda sedan N64. Det var sista konsolen de gjorde för att vara bäst (sen sabbade som det med kasetter istället för cd men själva CPUn var mycket mer kraftfull än Playstation). Inte förvånad över att Switch inte blir något kraftpaket. Snarare gameplay och gamla klassiska Nintendo IP som Mario och Zelda som kommer sälja konsolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Äsch, det kommer väl handla mer om hur och vad man spelar (till vilket pris) än något annat?
"Hur" har vi sett smakprov på, t.ex. casual och LAN-aktigt multi-player utan split screen. Vilka utom Nintendo kommer erbjuda det?
"Vad"? Jo, Nintendo IP som Zelda, Mario o Metroid för att nämna några.

Lite fan boy är jag väl får jag erkänna, men gillar min PS3:a och min nya PS4 Pro och kommer lira Sonys exklusiva lir. PC-köp blir det först i nästa kvartal när AMD fightar både Intel o Nvidia

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN:

Fast prestandan/w är endast pga krympning av blocken i Maxwell. Arkitektuellt är Pascall är närmast identisk, iallfall om du analyserar arkitekturen. Maxwell på 16nm kommer mer eller mindre dra exakt lika mycket ström som Pascall. Man kan enklast likna Pascall med ett Intel Tick, alltså en krympning av nuvarande arktiektur. Alltså kommer En krympt Maxwell mer eller mindre prestera identiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Nintendo har inte konkurerat med prestanda sedan N64. Det var sista konsolen de gjorde för att vara bäst (sen sabbade som det med kasetter istället för cd men själva CPUn var mycket mer kraftfull än Playstation). Inte förvånad över att Switch inte blir något kraftpaket. Snarare gameplay och gamla klassiska Nintendo IP som Mario och Zelda som kommer sälja konsolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Även med en nyare Tegra hade de inte konkurrerat... Tråkiga här är ju att de väljer gammal hårdvara, i den här formfaktorn gör det antagligen gjort väldigt stor skillnad för prestandan också. Var imo just Tegra X2 ryktet som gjorde denna interesant för mig iaf, som en nya vita. Hade vart kul att se vilken spelprestanda som går att få ur en handhållen enhet 2017....

Permalänk
Medlem

Prestandan räcker säker till i vilket fall, det är bara det att enheten är svårmotiverat dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande det kan bli en intressant konsol, det hela beror på hur bra avtal nintendo lyckas sluta med spelutvecklare. Under Wii-tiden (ej Wii-U) såg vi ju faktiskt en hel del AAA-titlar porteras över till Wii's otroligt klena hårdvara i jämförelse med 360 och PS3, det såg inte fantastiskt ut men det var förvånansvärt bra ändå. Några exempel:

COD - Modern Warfare Reflex
Call of Duty: Black Ops - (förmodligen det bästa FPS-spelet på Wii)
Call of Duty: Modern Warfare 3
Medal of Honor Heroes 2
Conduit 1 & 2
Star Wars: The Force Unleashed 1 & 2 (var förmodligen bäst på Wii den gen)
GoldenEye 007
Dead Space: Extraction
Ghostbusters: The Video Game

Är bara några jag kommer på. Sen har vi Nintendos egna spel som man inte ska sticka under stolen med att de är grymt bra oftast. Om man redan har en PC så känns det rätt meningslöst att ha en Xbox eller PS4 då nästan alla titlar kommer ut till PC också, där man även får en bättre upplevelse oftast. Hellre då en konsol som får lite unika titlar.

Kan meddela att COD -reflex och black ops fortfarande spelas av massa med folk online på Wii, testade senaste för 6 månader sen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

@sKRUVARN:

Fast prestandan/w är endast pga krympning av blocken i Maxwell. Arkitektuellt är Pascall är närmast identisk, iallfall om du analyserar arkitekturen. Maxwell på 16nm kommer mer eller mindre dra exakt lika mycket ström som Pascall. Man kan enklast likna Pascall med ett Intel Tick, alltså en krympning av nuvarande arktiektur. Alltså kommer En krympt Maxwell mer eller mindre prestera identiskt.

Ja? Men kör de Maxwell så är det väldigt osannolikt att de kör på en 16nm soc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nintendo som vanligt ständigt steget efter i prestanda.
Tror ändå att det kan bli ett köp om Mario och framförallt Zelda verkar lovande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Prestandan räcker säker till i vilket fall, det är bara det att enheten blir svårmotiverar dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Dyr? När vi inte fått några faktiska prisuppgifter än?

Permalänk
Medlem

Det finns gott om rapporter från tredjepartsutvecklare som visat stort intresse för Switch.
Priset kan hållas ner ganska väl utan att det för den delen innebär massiva förluster för Nintendo.
Formfaktor och flexibilitet i var och när man kan använda Switch är det som i huvudsak lockar.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog tänka mig att detta är ett klokt val, framförallt om man kan få ner priset lite. Oavsett är kapaciteten så låg att det kommer vara ganska ointressant att spela portningar, som ändå inte kommer att nå upp till samma nivå som andra konsoler, eller PC för den delen.

Det ska bli väldigt intressant när det börjar komma mer information, och framförallt om spelen. Personligen ser jag det främst som en bärbar konsol, och dockningen lite som en gimick. Jag har lite svårt att sätta fingret på varför, men jag är mer intresserad av den här konsolen än jag varit av någon annan på ganska många år.
Jag har en förbokning, men allt hänger ju på vad det presenteras för spel.

Permalänk
Medlem

Nintendo: Vi förstår att vi har misslyckats med WII U pga att vi uteslutit tredje parts spelutvecklare och därmed tappat en massa speltitlar.

Nintendo: VI MÅSTER PÅSKYNDA UTVECKLING OCH LANSERING AV NÄSTA KONSOL ÄVEN ON DET RISKERAR ATT UTESLUTA TREDJE PARTS SPELUTVECKLARE!!!

Wow smart Nintendo...

Permalänk
Medlem

Nu ska man inte dra förhastade slutsatser... det finns mycket som talar för och emot en kraftfull konsol. Reggie sa i ett uttalande Switch inte skulle ha topnotch prestanda, o andra sidan så säger det inte mycket då Switch ryktena ändå pekar att den lägger sig bakom Xbox1 och PS4 men ändå i närheten. Mycket tyder ändå på att den är tillräckligt kraftfull för dagens spel.

Todd Howard var imponerad och From Software ska ha kört Dark Souls 3 med resultat som de var nöjda med. Så det blir intressant och se, det kanske var lite väl godtroget att den skulle ha senaste arkitekturen, men de har alltid sagt att Switch skulle få en skräddarsydd lösning. Det kanske förklarar dock upplösningen och minnet då. Jag tycker ändå spelen är viktigare än prestandan. Jämför man med 3DS så är det grym prestanda.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Nintendo matcha hårdvara m konkurrenter för att tillfredsställa tredjepartsutvecklare = Nintendo Gamecube. Inte brydde sig någon annan än EA om sig att släppa titlar till den sen..

Portning av multiplattformstitlar skulle inte ske även om de hade en PS4-klon i bakfickan, för tredjepart har hoppat av Nintendo oavsett hur deras hårdvara sett ut. Enda som kan få tillbaka dem är en konsol med stor användarbas, och för att undvika en moment 22 så är en unik konsoll fortfarande något värt att spana in, om än med en viktig förändring.

Dom måste få ut en unik produkt samtidigt som den helst inte ska behöva introducera nya interraktionsmetoder som spelutvecklare är ovana att jobba med (Wii, Wii U). Switch verkar vara en bra idé, och det är egentligen rätt irrelevant av om du kan plocka ut 1TF eller 1.2TF kraft. Ev portningar kommer ändå vara mycket jobb och generellt inte värt det.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

@sKRUVARN:

Fast prestandan/w är endast pga krympning av blocken i Maxwell. Arkitektuellt är Pascall är närmast identisk, iallfall om du analyserar arkitekturen. Maxwell på 16nm kommer mer eller mindre dra exakt lika mycket ström som Pascall. Man kan enklast likna Pascall med ett Intel Tick, alltså en krympning av nuvarande arktiektur. Alltså kommer En krympt Maxwell mer eller mindre prestera identiskt.

Trots att GTX 10-serien presterar runt 50% bättre med samma mängd cuda-kärnor menar du? Eller den stora skillnaden i prestanda mellan Tegra X1 och P1? Att nvidia gick över till FinFET gjorde förstås hela skillnaden, men så är läget.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Snål-Nintendo slår till igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Trots att GTX 10-serien presterar runt 50% bättre med samma mängd cuda-kärnor menar du? Eller den stora skillnaden i prestanda mellan Tegra X1 och P1? Att nvidia gick över till FinFET gjorde förstås hela skillnaden, men så är läget.

Skala om prestandaökningen till att jämföra klocka per klocka istället.
Huvuddelen av Pascal's prestandaökningen är att den går att klocka högre.