Forza horizon 3 tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Jag är gärna på någon kväll! Har inte kört det som multiplayer än, men börjat hitta mina favoriter..

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, bara o adda xbl. Vi kommer troligtvis lira imorgon kväll också runt 8-tiden.
Blev ganska stort intresse från folk så vi skapade en facebookgrupp för att ha koll på allt.
https://www.facebook.com/groups/1180438175366565/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som inte kan spela längre, det kraschar HELA tiden..

Jag kunnat spela problemfritt sen release men nu kraschar det titt som tätt. Ibland kommer jag in i spelet och kan köra lite grann och ibland krashar det så fort man "sätter sig i bilen".

Det som händer är att jag får "oväntade systemfel och wattman har återställts till grund/standardinställningarna".

Jag kan spela andra spel utan att det kraschar, körde GTA V i flera timmar häromdagen och det belastar datorn mer (tror jag) än vad forza gör.

Kör Win 10 pro fullt uppdaterat.

290X @ stock -- > trodde det var drivrutinsrelaterat så jag har varit noga med att ha de senaste drivisarna nu.
5820k @ stock
16gb ram.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Tröttnat på spelet och vill få en nytändning? Vi är ett gött gäng som kör dagligen men även har en racekväll med en officiell lista. I nuläget provar vi även andra evenemang som turnering med prisspott och en sk "build off" där du får visa dina tuning skills. Skicka ett pm för länkar till grupp/evenemang. Allt arrangeras på facebook så gillar du inte det är det kör.

Fredag kl20
Har du en snabb Nissan GTR i FH3 och vill visa det?
Haka på oss i en sk build off nu på fredag kl20
1/4mile drag race (402m)
Alla kör samma bil, första eventet blir det 2012 Nissan GTR

Söndag kl20
Har du en kvick dragracebil men paraknas? Ta chansen o tjäna bra med credits nu på söndag kl20 i en Cash days turnering

  • 1/4 mile - 402m

  • 100 000cr buy in

  • Single elimination

  • Winner takes it all. (10 deltagare = 1 000 000m cr vinst)

- 1050hp rwd
- 700hp awd
- >2500lbs
- Samtliga regler finns i gruppen

Onsdag kl20
Top 10 lista - Utmana gatekeepern för en chans på listan. Både rwd och awd är tillåtet men begränsningar finns för att balansera de två.
- 1050hp rwd
- 700hp awd
- >2500lbs
- Samtliga regler finns i gruppen

Permalänk
Medlem

@DOGE: Hade gärna deltagit om det inte varit för att spelet är så dåligt optimerat :/ halvt ospelbart med mitt grafikkort tyvärr.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@DOGE: Hade gärna deltagit om det inte varit för att spelet är så dåligt optimerat :/ halvt ospelbart med mitt grafikkort tyvärr.

Provat senaste tiden? Kom tillbaka efter ett uppehåll från oktober/november och det flyter underbart trots min flaskande 2500k.

Permalänk
Avstängd

Någon som blir DCad hela tiden idag?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@DOGE: testade väl senast i december någon gång. Du skrev inte vad du hade för GPU. Cpu är knappast problemet, bara åsnor som hävdar att de "fokuserar på PC" när det har varit skit sen launch.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Tröttnat på spelet och vill få en nytändning? Vi är ett gött gäng som kör dagligen men även har en racekväll med en officiell lista. I nuläget provar vi även andra evenemang som turnering med prisspott och en sk "build off" där du får visa dina tuning skills. Skicka ett pm för länkar till grupp/evenemang. Allt arrangeras på facebook så gillar du inte det är det kör.

Fredag kl20
Har du en snabb Nissan GTR i FH3 och vill visa det?
Haka på oss i en sk build off nu på fredag kl20
1/4mile drag race (402m)
Alla kör samma bil, första eventet blir det 2012 Nissan GTR

Söndag kl20
Har du en kvick dragracebil men paraknas? Ta chansen o tjäna bra med credits nu på söndag kl20 i en Cash days turnering

  • 1/4 mile - 402m

  • 100 000cr buy in

  • Single elimination

  • Winner takes it all. (10 deltagare = 1 000 000m cr vinst)

- 1050hp rwd
- 700hp awd
- >2500lbs
- Samtliga regler finns i gruppen

Onsdag kl20
Top 10 lista - Utmana gatekeepern för en chans på listan. Både rwd och awd är tillåtet men begränsningar finns för att balansera de två.
- 1050hp rwd
- 700hp awd
- >2500lbs
- Samtliga regler finns i gruppen

Kul grej

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@DOGE: testade väl senast i december någon gång. Du skrev inte vad du hade för GPU. Cpu är knappast problemet, bara åsnor som hävdar att de "fokuserar på PC" när det har varit skit sen launch.

Funkar fint nu på mitt kort men spelet är definitivt cpu bundet, det är dessutom väldigt o-optimerat då det inte verkar använda mer än 5 trådar speciellt effektivt. I 2560x1080 med 8xAA och allt på max ligger jag på ungefär 50% gpu användning vid ~75fps samtidigt som cpu användning aldrig går över 65%.
Det verkar som att någonting renderas med hjälp av cpu men bara någon ensam tråd vilket ger enorm flaskhals oavsett cpu, inte ens en 7700k @5GHz kan låta bli och flaska ett 1080 rejält. Kranar du på i 4 eller 5k upplösning blir inte flaskhalsen riktigt lika allvarlig men den finns fortfarande kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@trickeh2k
2500k @4.4ghz
1070@ 2ghz
16gb ddr3

Vet att det flyter bättre på current gen gpu men polarn med 780ti bytte från 2600k till 6700k och märkte stor skillnad. Nu med ett 1080 är det en dröm hävdar han.

Själv kör jag bara medium preset o har stabilt 80-90fps
@Don_Tool
Jo det verkar mest vara biltemakörv o breställ som gäller i Sverige men trots det var många intresserade på drag. Nästan 70 medlemmar i Facebookgruppen och vid senaste race kvällen var de för många för en lobby.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DOGE
Skulle gärna joina en session ifall det finns plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snauz:

@DOGE
Skulle gärna joina en session ifall det finns plats

Du är så välkommen. Vi lirar rätt ofta men nästa event är först på Onsdag kl20.
https://www.facebook.com/groups/1180438175366565/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Funkar fint nu på mitt kort men spelet är definitivt cpu bundet, det är dessutom väldigt o-optimerat då det inte verkar använda mer än 5 trådar speciellt effektivt. I 2560x1080 med 8xAA och allt på max ligger jag på ungefär 50% gpu användning vid ~75fps samtidigt som cpu användning aldrig går över 65%.
Det verkar som att någonting renderas med hjälp av cpu men bara någon ensam tråd vilket ger enorm flaskhals oavsett cpu, inte ens en 7700k @5GHz kan låta bli och flaska ett 1080 rejält. Kranar du på i 4 eller 5k upplösning blir inte flaskhalsen riktigt lika allvarlig men den finns fortfarande kvar

Skickades från m.sweclockers.com

När jag spelar i 1080p med allt maxat och 8xAA är mitt 1070 100% maxat och alla trådar utom första på min 4790K tuggar i 30-35%. Spelet känns väldigt konstigt kodat om alla har så olika upplevelser.

Permalänk
Skrivet av Nudel:

Är det någon mer än jag som inte kan spela längre, det kraschar HELA tiden..

Jag kunnat spela problemfritt sen release men nu kraschar det titt som tätt. Ibland kommer jag in i spelet och kan köra lite grann och ibland krashar det så fort man "sätter sig i bilen".

Det som händer är att jag får "oväntade systemfel och wattman har återställts till grund/standardinställningarna".

Jag kan spela andra spel utan att det kraschar, körde GTA V i flera timmar häromdagen och det belastar datorn mer (tror jag) än vad forza gör.

Kör Win 10 pro fullt uppdaterat.

290X @ stock -- > trodde det var drivrutinsrelaterat så jag har varit noga med att ha de senaste drivisarna nu.
5820k @ stock
16gb ram.

Har precis installerat det på min dator, och det kraschar för mig också. Duktigt frustrerande, och jag orkar inte rota runt på nätet efter eventuell lösning. Det jag gjort är att sätta Microphone -> Off, men det hjälper inte (funnit på nätet, sen tog orken slut ). Är det någon som vet vad det kan bero på? Min dator borde klara spelet och jag har inte överklockat någonting i burken....

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinabatang:

Har precis installerat det på min dator, och det kraschar för mig också. Duktigt frustrerande, och jag orkar inte rota runt på nätet efter eventuell lösning. Det jag gjort är att sätta Microphone -> Off, men det hjälper inte (funnit på nätet, sen tog orken slut ). Är det någon som vet vad det kan bero på? Min dator borde klara spelet och jag har inte överklockat någonting i burken....

Jag installerade om spelet så fungerar det iaf 50% av gångerna. Alltid något.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Vad får du typiskt ut för fps då? Min ligger som sagt runt 75 men det beror såklart kraftigt på område. Vet att spelet beter sig extremt olika på olika hårdvara (finns en del att läsa på officiella forumet) men att det skulle nytta ett 1070 till 100% i 1080p låter ruskigt osannolikt. Det generella tipset är nämligen att köra DSR upp till 4K på just 1070 och 1080 för att ingen nuvarande cpu kan leverera prestanda nog att mätta dessa kort.

Edit: kikar lite mer noggrant nu och en cpu tråd är alltid 100% använd, alltså en kärna är alltid fullt nyttjad, resterande 5 ligger 40-50% eller mindre och de sista två med minimal användning. Detta i blizzard mountain med 80-100 fps samtidigt som gpu'n då jobbar i snitt ~65% med toppar upp på 75%. Om jag manuellt sätter affinity i aktivitetshanteraren till alla kärnor utom nollan så verkar det sprida ut belastningen jämnare över alla trådar. Detta med något bättre prestanda som följd.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

@Andreaz1: Vad får du typiskt ut för fps då? Min ligger som sagt runt 75 men det beror såklart kraftigt på område. Vet att spelet beter sig extremt olika på olika hårdvara (finns en del att läsa på officiella forumet) men att det skulle nytta ett 1070 till 100% i 1080p låter ruskigt osannolikt. Det generella tipset är nämligen att köra DSR upp till 4K på just 1070 och 1080 för att ingen nuvarande cpu kan leverera prestanda nog att mätta dessa kort.

Edit: kikar lite mer noggrant nu och en cpu tråd är alltid 100% använd, alltså en kärna är alltid fullt nyttjad, resterande 5 ligger 40-50% eller mindre och de sista två med minimal användning. Detta i blizzard mountain med 80-100 fps samtidigt som gpu'n då jobbar i snitt ~65% med toppar upp på 75%. Om jag manuellt sätter affinity i aktivitetshanteraren till alla kärnor utom nollan så verkar det sprida ut belastningen jämnare över alla trådar. Detta med något bättre prestanda som följd.

60-70 FPS i de värsta områdena, 90-100 i de bästa och ganska ofta däremellan. Är väl inte så konstigt att man använder kortet till max om man maxar alla inställningar i spelet men jag ska kolla närmare nästa gång jag spelar. Det kommer dock dröja några veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

60-70 FPS i de värsta områdena, 90-100 i de bästa och ganska ofta däremellan. Är väl inte så konstigt att man använder kortet till max om man maxar alla inställningar i spelet men jag ska kolla närmare nästa gång jag spelar. Det kommer dock dröja några veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt jag kör allt på max jag också dessutom i 2560x1080 vilket är runda slängar en tredjedel mer pixlar än 1080p och då går användning aldrig över 75% trots toppar på 100fps, räknar jag lite på det hela då så låter det som sagt osannolikt att ett 1070 skulle pressas till 100% i 1080p, visserligen kör jag mitt kort relativt hårt klockat och du kanske kör på stock frekvenser helt med tajta värmeförhållanden vilket skulle kunna börja närma sig sannolika siffror

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Nudel:

Jag installerade om spelet så fungerar det iaf 50% av gångerna. Alltid något.

Gjorde det också, men likadant ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem

Tipsat om det tidigare i tråden, kör ni g-sync kommer ni få krasher hur ni än gör, kör ni helt utan v-sync kan ni också få krascher, antingen ska man köra enkel v-sync i 60Hz eller så låser man fps på valfri punkt. Varierande FPS i detta spel är ett mycket enkelt sätt att framkalla krascher, speciellt inne i festival menyerna/garage.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Som sagt jag kör allt på max jag också dessutom i 2560x1080 vilket är runda slängar en tredjedel mer pixlar än 1080p och då går användning aldrig över 75% trots toppar på 100fps, räknar jag lite på det hela då så låter det som sagt osannolikt att ett 1070 skulle pressas till 100% i 1080p, visserligen kör jag mitt kort relativt hårt klockat och du kanske kör på stock frekvenser helt med tajta värmeförhållanden vilket skulle kunna börja närma sig sannolika siffror

Och ändå är det så ändå. Inga värmeproblem, kortet klockar sig själv till ~1950MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Haha ja men jag försöker inte vara dryg bara blir lite fundersam då mitt kort med samma fps och inställningar förutom 33% större upplösning inte går över 75% användning medans ditt ligger på 100%. Men du kan väl inte mena att kortet ligger på 100% användning hela tiden även i områden med ~60 fps? Då ligger det nämligen en hund begraven om så är fallet för det är då helt omöjligt då mitt kort i 60fps ligger 50% eller mindre i gpu användning, hur långsamt ett 1070 än är så kan du inte få det till 100% belastning på gpu'n då, säker att du kikar på rätt belastningsvärden?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Det har ju fungerat i flera månader för mig med freesync, märkligt att det bara skulle sluta fungera helt plötsligt.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

För er som har ostabil och hackig upplevelse oavsett framerate, kan jag rekommendera att testa windows 10 build 15019 som introducerar "game mode" (dock är detta en förhandsversion av windows 10, så uppgradering sker på egen risk) som skall balansera resurser på bästa sätt när man spelar. Horizon blev plötsligt spelbart igen för mig med ett 290x fast jag inte kan skryta med höga fps. Men oflytet och hackandet i spelet är borta nu och det går att spela. När man kollar på CPU/GPU belastning så belastas båda nu som det skall och inte bara på tex en CPU-kärna som tidigare.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

@Nudel: Har du provat att köra utan freesync? testa det och lås gärna fps till ett rimligt värde, det bör hålla undan de flesta krascherna. G-sync har fungerat på ett par builds men den sista strula till det igen, om det handlar om en kombination på grafikdrivare och spel build vet jag ej. Man är ju tyvärr tvingad till senaste patchen vare sig man vill det eller inte.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

För er som har ostabil och hackig upplevelse oavsett framerate, kan jag rekommendera att testa windows 10 build 15019 som introducerar "game mode" (dock är detta en förhandsversion av windows 10, så uppgradering sker på egen risk) som skall balansera resurser på bästa sätt när man spelar. Horizon blev plötsligt spelbart igen för mig med ett 290x fast jag inte kan skryta med höga fps. Men oflytet och hackandet i spelet är borta nu och det går att spela. När man kollar på CPU/GPU belastning så belastas båda nu som det skall och inte bara på tex en CPU-kärna som tidigare.

Det där lät intressant! Hur gör man för att få tillgång till build 15019? Har en helt vanlig Windows 10 version installerad nu. Ansöker jag någonstans eller är det bara någon fil att hämta?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Nydell: Har du provat att köra utan freesync? testa det och lås gärna fps till ett rimligt värde, det bör hålla undan de flesta krascherna. G-sync har fungerat på ett par builds men den sista strula till det igen, om det handlar om en kombination på grafikdrivare och spel build vet jag ej. Man är ju tyvärr tvingad till senaste patchen vare sig man vill det eller inte.

Nedgradera mina grafikkortsdrivrutiner till 16.11.5 nu samt jag låste FPS på 60 och v-sync (gick inte att välja högre). Det gick att lira iaf den lilla stunden jag prova nu. Fick en krash innan jag låste fps dock.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Tartin:

Du måste gå med i windows insider programmet. Instruktioner finner du här: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20170129/windows-game-mode-...

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk

Tänkte kolla om det finns någon grupp eller liknande med Svenskar som lirar? Har inga polare som lirar FH3 så tänkte kolla om de fanns några sköningar här!

Så om någon är sugen på att lira så är min gamertag Gnagargreger