Adblock på SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur har den procentuella ökningen av folk som använder adblock på sweclockers sett ut det senaste året?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Det mest rimliga borde ju vara att låta människor betala för annons-fritt, men då måste de få något mer än bara denna funktionen för att göra "tjänsten" mer attraktiv, kanske en gratis annons i månaden, någon kul status på forumet eller varför inte en egen "premium" del av forumet där man kan få snabb hjälp med ett bygge. Ja, detta är bara exempel på sätt att göra det mer attraktivt, det måste finnas fler.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zicsoen:

Hur har den procentuella ökningen av folk som använder adblock på sweclockers sett ut det senaste året?

Vi har inte så detaljerade siffror, men globalt ökade antalet Adblock-användare med över 40% från 2014 till 2015. Ungefär hälften av våra sidvisningar blockeras.

http://downloads.pagefair.com/reports/2015_report-the_cost_of...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Slutar väl läsa artiklar här helt enkelt tills man kan betala för att slippa reklam. Förstår inte problemet, att implementera en simpel betallösning där man kan betala in en 100-lapp eller nåt för att slippa reklam men ändå stödja er är inte så jävla komplicerat att genomföra då jag själv gjort det dussintals gånger. Gör inte något jobbigt skit att man behöver betala i månaden, en hundralapp kommer täcka annonsintäkter från mig i bra många år.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av celoz:

Slutar väl läsa artiklar här helt enkelt tills man kan betala för att slippa reklam. Förstår inte problemet, att implementera en simpel betallösning där man kan betala in en 100-lapp eller nåt för att slippa reklam men ändå stödja er är inte så jävla komplicerat att genomföra då jag själv gjort det dussintals gånger. Gör inte något jobbigt skit att man behöver betala i månaden, en hundralapp kommer täcka annonsintäkter från mig i bra många år.

Det resonemanget köper jag helt och hållet! Kruxet är som någon skrev ovan att det inte löser grundproblemet, dvs. att folk i allmänhet inte är särskilt intresserade av att betala för innehåll. Det är helt enkelt väldigt svårt att lyckas täcka upp för bortfallet som orsakas av Adblock med den typen av lösningar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det resonemanget köper jag helt och hållet! Kruxet är som någon skrev ovan att det inte löser grundproblemet, dvs. att folk i allmänhet inte är särskilt intresserade av att betala för innehåll. Det är helt enkelt väldigt svårt att lyckas täcka upp för bortfallet som orsakas av Adblock med den typen av lösningar.

Jag vet att det inte är en hållbar lösning men å andra sidan kan jag inte se att investeringen i att få till en sån funktion inte skulle betala tillbaka sig. Ni har ju dessutom redan en betallösning implementerad i.o.m. marknaden som jag använt ett par gånger så det är bara att få till funktion för att flagga någons konto som "betalande medlem" eller liknande.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

SvD minus 76 miljoner. Det är sjukt svårt att få in pengar på saker som är gratis. Förr eller senare kommer vi nog bli tvungna att lära oss att betala för nyheter igen men det kommer ta tid.

Ironiskt med tanke på att SvD låst sitt innehåll bakom betalvägg sedan lång tid tillbaks.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ironiskt med tanke på att SvD låst sitt innehåll bakom betalvägg sedan lång tid tillbaks.

Ja, SvD verkar ha en ordentlig lösning på detta. DN's försök är lika lätt att gå runt som SweC.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, SvD verkar ha en ordentlig lösning på detta. DN's försök är lika lätt att gå runt som SweC.

Problemet media och många sajter inte verkar begripa är att folk inte tycker att det är något värde att betala för det innehåll som levereras. Det läggs ner en massa energi och pengar på att skapa paywalls som ändå inte löser problemet.

Fokus borde istället vara på att leverera ett innehåll som håller så hög kvalitet att folk vill betala för det. För närvarande är det få mediasajter eller andra sajter som gör det. Istället konkurrerar de med en lägre kvalitet men förväntar sig att få betalt för det trots att samma innehåll fås gratis på andra sajter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vi har inte så detaljerade siffror, men globalt ökade antalet Adblock-användare med över 40% från 2014 till 2015. Ungefär hälften av våra sidvisningar blockeras.

http://downloads.pagefair.com/reports/2015_report-the_cost_of...

Intressant, får kika närmare på länken efter jobbet.

Skrivet av Dimestam:

Det resonemanget köper jag helt och hållet! Kruxet är som någon skrev ovan att det inte löser grundproblemet, dvs. att folk i allmänhet inte är särskilt intresserade av att betala för innehåll. Det är helt enkelt väldigt svårt att lyckas täcka upp för bortfallet som orsakas av Adblock med den typen av lösningar.

Det borde ju dock gå att likställa med så kallade "acceptabla annonser" som inte heller löser grundproblemet utan även det endast skjuter problemet längre fram i tiden.
Kör en upplysande artikel en gång i kvartalet/halvåret/året eller hur ofta det nu skulle kunna tänkas behövas, så kan nog fler på sikt antingen tänka sig vitlista sidan eller betala för att slippa annonserna.
En lösning att direkt få alla att gå med på antingen det ena eller andra alternativet är ju bara naivt att hoppas på men stegvis och på sikt kan ni kanske vända trenden tills dess att en bättre lösning finns.

En viss skara kommer alltid göra vad de kan för att ta sig runt och/eller utnyttja system/tjänster/vad som helst på bekostnad av andra men det är inget nytt problem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Många inlägg här. Jag tycker framför allt att det största problemet ligger i era annonser på mobilsidan. Hur stor del av intäckten kommer från annonser på mobilsidan? Skulle ni kunna ändra så att annonserna kommer mellan artiklarna (likt Omnis feed) istället för en stor banner ovanpå? Största anledningen till att jag blockerar på mobilsidan är för att bannern längst upp tar sån otroligt stor del av skärmen så det är galet. Dessutom laddar den ofta senare än texten vilket gör att bilden hoppar ner ibland och man trycker av misstag på bannern, vilket är sjukt störande. Dessutom har många av oss inte begränsad data på mobilen, och annonser tar upp mycket mer än artikeln som man vill läsa.

Som sagt tror ni kan lära er mycket av Omni och köra med korta "sponsrade artiklar" istället för banners på mobilen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Blir väldigt förundrad över att läsa den här tråden, användarna kan knappast lastas för en bristande affärsmodell. Förstår inte varför det här fallet skulle skilja sig från alla andra företag i en marknadsekonomi, företagen som annonserar vet mycket väl vad de köper och inte. Om nu SweC inte kan uppfylla annonsörernas förväntningar, målsättning och/eller ambition kanske man ska se över hur man säljer annonsplatserna. Vilken roi är det som erbjuds? Vad tror annonsörerna att de ska få?

Det är ett tveeggat svärd detta, annonsplatserna är inte värda någonting utan många läsare och sidvisningar så det ter sig ganska bakvänt att ge sig på användarna som är den absolut viktigaste resursen när det kommer till reklamsälj. Jag inser också att ingenting är gratis men får man inte ekonomin att gå ihop handlar der snarare om för stora utgifter än för små inkomster. Alla företag måste anpassa munnen efter matsäcken, detta är knappast ett undantag. En betallösning skulle kanske vara en möjlighet men frågan är vad man skulle kunna erbjuda som inte redan finns gratis på annat håll.

Eftersom att i princip allt innehåll som kommer upp på sidan är reklam känns det långt mycket rimligare att ta betalt av de företag vars produkter ni testar. Det är trots allt de som har något att vinna på artiklar med mera. Användarna "betalar" redan genom sin tid.

Slutligen är jag både lat och bekväm när det kommer till min fritid, jag har valt att använda adblock av en användning. Blir jag blockerad pga att jag använder adblock kommer jag nog surfa vidare till någon annan sajt istället. Jag skulle vara intresserad av en reklamfri betaltjänst förutsatt att innehållet motiverar prislappen. Jag väljer hellre att betala för en tjänst jag uppskattar, exempelvis adblock, än att bli tvingad till att ändra mitt beteende.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Zicsoen:

Kör en upplysande artikel en gång i kvartalet/halvåret/året eller hur ofta det nu skulle kunna tänkas behövas, så kan nog fler på sikt antingen tänka sig vitlista sidan eller betala för att slippa annonserna. En lösning att direkt få alla att gå med på antingen det ena eller andra alternativet är ju bara naivt att hoppas på men stegvis och på sikt kan ni kanske vända trenden tills dess att en bättre lösning finns.

Vi har sedan tidigare visat information för de som surfar med adblockers, men det tycks behövas en större tröskel för att många ska ta steget till att whitelista en site, och ett av målen nu är att försöka ta reda på hur stor andel som verkar kunna tänka sig det alls. Preliminärt så tyder responsen på att det är många som egentligen har avsett att spärra något annat, och sedan av olika orsaker inte whitelistat siter de faktiskt kan tänka sig att stödja. Dock för tidigt för att dra några slutsatser, får se hur det utvecklar sig.

Skrivet av Zicsoen:

En viss skara kommer alltid göra vad de kan för att ta sig runt och/eller utnyttja system/tjänster/vad som helst på bekostnad av andra men det är inget nytt problem.

Det är inte säkert att det är ett problem alls, man behöver inte ha någon nollvision i förhållande till annonsblockering utan får räkna med ett visst bortfall.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Knypplarn @Zicsoen

Jag håller såklart med om att vi behöver se över finansieringsmodellen om de traditionella annonserna inte längre fungerar. Det finns sannolikt inte en enda gyllene lösning på problemet utan det gäller att hitta flera vägar framåt. En av dessa är att informera läsarna om effekterna av Adblock. Vår lilla teori är att ganska många inte reflekterar över att Adblock drabbar SweClockers utan kan tänka sig att undanta oss. Kanske kan det dämpa eller till och med vända trenden.

Om det inte fungerar måste vi prova på andra metoder. Supporter, donationer, premiuminnehåll, betalväggar, native/branded content etc. är alla tänkbara alternativ. Allra helst skulle vi dock önska att SweClockers kan fortsätta att vara öppet och gratis.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av Zotamedu:

Min erfarenhet är att Sweclockers har varit väldigt snabba på att plocka bort krånglande reklam. Jag misstänker att Emil bor i samlingstråden för banners och reklam med tanke på hur snabba han var på att svara.

Den tackar vi för!

Gör så gott vi kan där. Även om det ibland även blir fel hos oss.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av BrottOchStraff:

Som sagt tror ni kan lära er mycket av Omni och köra med korta "sponsrade artiklar" istället för banners på mobilen.

Hur ser ni andra som följer tråden på sådana varianter?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Datavetare

Till de som föreslår en betalvariant för att slippa reklam. SweClockers kan i det närmaste jämföras med en webbaserad datortidning så för att få en uppfattning om vad som vore en rimlig kostnad ska man nog jämföra med en prenumeration på en datortiden (där ni ovanpå prenumerationskostnaden kommer få massor med reklam att gotta er i). En riktningsvisare för kostnaden blir då 500-1000 SEK per år, 100 kr per år kanske är rimligt för ett par (reklamfria) epostutskick per månad där man sammanfattar datornyheterna

Tittar man i stället på alternativet, finns tre annonser på denna sida, var tvungen att explicit kolla och räkna då jag verkar ha inbyggd ad-block i mitt sätt att läsa webbsidor då jag aldrig kört ad-block på någon sida och har aldrig upplevt det som ett problem hos seriösa sidor. Om det genererar tillräckligt med inkomst att driva en webbplats likt SweClockes enbart genom att besökarna tillåter lite reklam renderas, hur kan det ens upplevas som ett relevant problem? Vi talar om läsare med entusiastmaskiner, det borde finnas CPU/GPU-kraft i överflöd för att hantera den lilla mängd reklam och med multimegamonitor-setup i ultraupplösning borde det finns mer än tillräckligt med pixels över för några stakars reklambanners.

Man måste tänka på att en väldigt stor del av värdet i en webbplats som SweClockers är att man attraherar en stor mängd människor som delar ett relativt snävt intresse. Denna stora mängd användare med detta delade intresse är en absolut förutsättning för att kunna ha ett levande forum med diskussioner som i all fall vissa lägen faktiskt erbjuder relevant ny information kring ämnet datorteknik.

Är ju betydligt lättare att attrahera en stor mängd användare om den direkta kostnaden för deltagande förblir noll. Ett stort antal aktiva användare är viktigt både för SweClockers inkomst då det ökar deras marknadsvärde hos annonsörer, det är också viktigt för att hålla forumet levande och relevant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Hur ser ni andra som följer tråden på sådana varianter?

Sådär, använder knappt mobilen då sidan är så mycket avskalad. Måste verkligen tvinga mig att köra Sweclockers via mobilsidan.

Jag tror mer på donationer likt patreon där folk själva väljer vad de kan betala. Nu vet jag inte hur mycket Swish tar men skulle det inte vara en ganska enkel lösning att fixa ett swish nummer för sweclockers för att via de sättet donera/betala?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Sådär, använder knappt mobilen då sidan är så mycket avskalad. Måste verkligen tvinga mig att köra Sweclockers via mobilsidan.

Jag tror mer på donationer likt patreon där folk själva väljer vad de kan betala. Nu vet jag inte hur mycket Swish tar men skulle det inte vara en ganska enkel lösning att fixa ett swish nummer för sweclockers för att via de sättet donera/betala?

Jag tror dock likt det som sagts tidigare att betalviljan är för låg från merparten av användarna här på Swec. Jag vet inte hur åldersfördelningen ser ut men gissar på att en stor del av användarna är under 18 också, vet inte hur det påverkar en eventuell betalmetod, men den gruppen är inte direkt köpstarka heller.

I mitt fall har jag faktiskt kommit på mig själv mer och mer med att faktiskt läsa vissa sponsrade artiklar på Omni från företag jag är intresserad av, tex SEB och Volvo mfl. Jag tror att om t.ex. Inet eller Dustin skulle lägga in en sponsrad artikel som har relevant innehåll för sidan skulle många fler läsa det jämfört med hur många som intresserar sig för olika animerade banners som bara är i vägen. Inte minst blir själva sidan snyggare.

EDIT: @yoshman
Kan inte annat än hålla med om det du skriver. Det är lite för mycket "gratis är gott" mentalitet ibland. Om man jämför med andra tekniksiter likt swec så har de mycket mer reklam. Jag har som jag skrev tidigare aldrig haft problem med reklamen på huvudsiten (förutom när det varit animerade saker som svävar fram över skärmen och blinkande banners i regnbågens alla färger). Men läser som sagt mobilsiten varje dag, och där är det mycket mer störande pga. den lilla skärmytan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Knypplarn:

Eftersom att i princip allt innehåll som kommer upp på sidan är reklam känns det långt mycket rimligare att ta betalt av de företag vars produkter ni testar. Det är trots allt de som har något att vinna på artiklar med mera. Användarna "betalar" redan genom sin tid.

Måste inflika att vi alltid utgår ifrån ämnet när vi skriver nyheter och recensioner; syftet är att skapa intressant, ärligt och opartiskt material som ger något av värde för oss som är intresserade av området, och att sälja texter väcker allvarliga frågor kring vad som skulle hända med det perspektivet. Läser man en recension på SweClockers så ska man kunna lita på att slutsatsen inte är köpt av någon.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Måste inflika att vi alltid utgår ifrån ämnet när vi skriver nyheter och recensioner; syftet är att skapa intressant, ärligt och opartiskt material som ger något av värde för oss som är intresserade av området, och att sälja texter väcker allvarliga frågor kring vad som skulle hända med det perspektivet. Läser man en recension på SweClockers så ska man kunna lita på att slutsatsen inte är köpt av någon.

Håller med. "Sponsrade" recensioner vore högst problematiskt och olämpligt. Då är vi ute på väldigt tunn is.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Vi har sedan tidigare visat information för de som surfar med adblockers, men det tycks behövas en större tröskel för att många ska ta steget till att whitelista en site, och ett av målen nu är att försöka ta reda på hur stor andel som verkar kunna tänka sig det alls. Preliminärt så tyder responsen på att det är många som egentligen har avsett att spärra något annat, och sedan av olika orsaker inte whitelistat siter de faktiskt kan tänka sig att stödja. Dock för tidigt för att dra några slutsatser, får se hur det utvecklar sig.

Det är inte säkert att det är ett problem alls, man behöver inte ha någon nollvision i förhållande till annonsblockering utan får räkna med ett visst bortfall.

Ja, den har man ju sett men jag står fast vid att en artikel som belyser problemet och direkta konsekvenser ett fåtal gånger om året skulle ge bättre effekt än en subtil informationsflik upptill - den kan istället få fungera som en påminnelse samt länka till årets senaste artikel om ämnet.
Med tanke på detta tilltaget, undersökningen och responsen i denna tråden borde ni ha gott om material för en upplysande artikel. Det ska hur som helst bli intressant att se hur det utvecklar sig, samtidigt kan jag dock inte låta bli att återigen tjata om en möjlighet att helt få slippa annonserna genom att köpa sig ett frikort - det vore tillräckligt premium för min del iaf.

Nä det var väl just det jag syftade på; att en nollvision är sannolikt orimligt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Kollar man på priserna på annonserna är den störande reklamen i nyhetsflödet, som nog får de flesta att välja adblock (imo), inte de dyraste heller. Två placeringar som stör folk tillräckligt att få dem att använda adblockers vilket blockerar alla annonser istället.

Annonserna i bannern och vid sidan är inte störande, är innehållet bra sneglar ögonen över dem för att se attraktiva erbjudanden, medans reklamen i nyhetsflödet får en att tänka negativa tankar oavsett vad innehållet är. Att köra två adblockers för att selektivt välja bort störande annons-placeringar är inte optimalt även om det fungerar, folk kommer nog inte gå till sådana längder för en sida de gillar. adblockers helt enkelt saknar tillräckligt med funktionalitet här.

Eller går det att peta in exception rules som tillåter all utom den störande reklamen på Sweclockers? Jag kan nästintill inget om programmering av något slag så kan inte förstå mycket av det, det enda jag vet är att nästan alla adblockers som finns delar filter-skript-språk, skriver man ett filter för en skriver man för alla. https://adblockplus.org/en/filters#elemhide_exceptions . dvs något man enkelt kan lägga till i sin existerande adblocker.

Folk kommer inte att acceptera störande annonser endast för att en sajt ber om det, att plocka bort de två annonserna i nyhetsflödet skulle sänka inkomsten för Sweclockers med risk för att det inte återhämtas av färre adblock användare.

Personligen ser jag att sajten bör erbjuda en kompromiss i anti-adblocker meddelandena istället, ett custom filter eller dyl. som tar bort endast de två störande annonserna i nyhetsflödet och tar bort anti-adblocker meddelandena, men tillåter resten av annonserna genom exceptions. Kanske man får ett halv-hjärta på forumet med? Är något sådan ens tekniskt möjligt?

*edit* ursäkta att jag skriver mycket, reklam på internet/adblocker argument intresserar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror dock likt det som sagts tidigare att betalviljan är för låg från merparten av användarna här på Swec. Jag vet inte hur åldersfördelningen ser ut men gissar på att en stor del av användarna är under 18 också, vet inte hur det påverkar en eventuell betalmetod, men den gruppen är inte direkt köpstarka heller.

I mitt fall har jag faktiskt kommit på mig själv mer och mer med att faktiskt läsa vissa sponsrade artiklar på Omni från företag jag är intresserad av, tex SEB och Volvo mfl. Jag tror att om t.ex. Inet eller Dustin skulle lägga in en sponsrad artikel som har relevant innehåll för sidan skulle många fler läsa det jämfört med hur många som intresserar sig för olika animerade banners som bara är i vägen. Inte minst blir själva sidan snyggare.

EDIT: @yoshman
Kan inte annat än hålla med om det du skriver. Det är lite för mycket "gratis är gott" mentalitet ibland. Om man jämför med andra tekniksiter likt swec så har de mycket mer reklam. Jag har som jag skrev tidigare aldrig haft problem med reklamen på huvudsiten (förutom när det varit animerade saker som svävar fram över skärmen och blinkande banners i regnbågens alla färger). Men läser som sagt mobilsiten varje dag, och där är det mycket mer störande pga. den lilla skärmytan.

Sant men sedan också så är det altid bättre att få några donationer än inga alls. Just med swish så är det extremt enkelt att bara slänga ut en donera banner höger om sweclockers eller dylikt med swish nummer som folk kan donera med. Är enkelt både för oss användare och sweclockers.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Hur ser ni andra som följer tråden på sådana varianter?

Jag säger att skippa tjat om att man ska sponsra sidan eller kolla in annonser (banner som varnar om adblock är okej) samt att man absolut inte ska köra sponsrade artiklar eller reklam inblandat med artiklarna/förstasidan där det inte är tydligt vad som är vad och tar upp plats där man förväntar sig hitta ert innehåll. Det ska vara tydligt när det är reklam och fokus är ju artikeltexten. Man kan inte anpassa sig efter annonsörer allt för mycket, det är typiskt misstag mediekoncerner verkar göra. Artiklarna finns inte för att annonsörer ska kunna föra fram sina budskap, och annonsörer betalar ju inte längre utan då släpps ju skräp fram i drivor istället, vilket såklart är något att undvika.

Omni är nog inget bra exempel eftersom det är en aggregationstjänst, alltså en tjänst som tävlar mot sånt som Google News som inte har annonser där båda inte producerar något eget innehåll. Omni har väl lite redaktionellt arbete bakom sig och publicerar notiser från telegrambyråerna exempelvis. Omnipunktse AB har minimal redaktion, med totalt ca 20 anställda och har gått med förlust alla år hittills. Trotts att de har mycket bredare målgrupp än Sweclockers/Geeks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till de som föreslår en betalvariant för att slippa reklam. SweClockers kan i det närmaste jämföras med en webbaserad datortidning så för att få en uppfattning om vad som vore en rimlig kostnad ska man nog jämföra med en prenumeration på en datortiden (där ni ovanpå prenumerationskostnaden kommer få massor med reklam att gotta er i). En riktningsvisare för kostnaden blir då 500-1000 SEK per år, 100 kr per år kanske är rimligt för ett par (reklamfria) epostutskick per månad där man sammanfattar datornyheterna

Tittar man i stället på alternativet, finns tre annonser på denna sida, var tvungen att explicit kolla och räkna då jag verkar ha inbyggd ad-block i mitt sätt att läsa webbsidor då jag aldrig kört ad-block på någon sida och har aldrig upplevt det som ett problem hos seriösa sidor. Om det genererar tillräckligt med inkomst att driva en webbplats likt SweClockes enbart genom att besökarna tillåter lite reklam renderas, hur kan det ens upplevas som ett relevant problem? Vi talar om läsare med entusiastmaskiner, det borde finnas CPU/GPU-kraft i överflöd för att hantera den lilla mängd reklam och med multimegamonitor-setup i ultraupplösning borde det finns mer än tillräckligt med pixels över för några stakars reklambanners.

Man måste tänka på att en väldigt stor del av värdet i en webbplats som SweClockers är att man attraherar en stor mängd människor som delar ett relativt snävt intresse. Denna stora mängd användare med detta delade intresse är en absolut förutsättning för att kunna ha ett levande forum med diskussioner som i all fall vissa lägen faktiskt erbjuder relevant ny information kring ämnet datorteknik.

Är ju betydligt lättare att attrahera en stor mängd användare om den direkta kostnaden för deltagande förblir noll. Ett stort antal aktiva användare är viktigt både för SweClockers inkomst då det ökar deras marknadsvärde hos annonsörer, det är också viktigt för att hålla forumet levande och relevant.

Ska vi nu jämföra med gammeltidningar så borde ju jämförelsen vara att du antingen betalar 1000 om året för att få datortidning A i brevlådan eller ingenting för att få datortidning B i brevlådan. Undrar vad folk då hade valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Sådär, använder knappt mobilen då sidan är så mycket avskalad. Måste verkligen tvinga mig att köra Sweclockers via mobilsidan.

Jag tror mer på donationer likt patreon där folk själva väljer vad de kan betala. Nu vet jag inte hur mycket Swish tar men skulle det inte vara en ganska enkel lösning att fixa ett swish nummer för sweclockers för att via de sättet donera/betala?

Fast vad ska motivationen vara? Emoijs/symboler/skryt och sånt är nog ingen bra idé.

Nu är det ju också så att Patreon har misslyckats fatalt och ingen verksamhet lär gå runt med intäkter därifrån, de har bara betalat ut 50 miljoner dollar sedan starten, och då har de många som är anslutna till dem. Är du populär kan du få ett par tusen dollar i månaden, men hur ska det gå till om det behövs 5 personer för att producera t.ex. videon? Ingen mikrobetalningsplattform har lyckats. Prenumerationsmodell måste ungefär vara som ett tidningsmagasin eller dagstidning. Det blir lätt att prenumeranterna behöver lägga pengar som blir över tusenlappen på det hela om året. Hur ska det gå om man också ska betala för SvD (185 kr/mån), lokaltidningen osv? Hur ska de kunna stå sig mot de som inte har betalväggar eller mot public service om det krävs att man betalar tusentals kronor om året för att läsa tidningen och datorpublikationer. Det går inte bara att stoppa läsare och förvänta sig att de betalar. I den gamla modellen fick du hem tidningen i brevlådan, kunde köpa lösnummer i tobaksaffären eller gå till biblioteket (eller låna tidningen på fiket/fikarummet på jobbet) och läsa, alla de läsarna var av värde för dem. Med digitala lösningar blir det hela mycket svårare. Folk gnäller om radio och tv-avgiften, men den är bara 2216 kr per år och finansierar en rad tjänster/kanaler, hur skulle det vara om du också behövde betala 2400 kr för Sweclockers, 2220 kr för SvD digitalt, 500 kr för en webbtidning från IDG, och ca 1800 kr för lokaltidningen.

Om du sen inför något som Swish, hur ska då de t.ex. finska läsarna komma förbi betalväggen? Det finns inte någon riktig lösning när man bygger murar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vad ska motivationen vara? Emoijs/symboler/skryt och sånt är nog ingen bra idé.

Nu är det ju också så att Patreon har misslyckats fatalt och ingen verksamhet lär gå runt med intäkter därifrån, de har bara betalat ut 50 miljoner dollar sedan starten, och då har de många som är anslutna till dem. Är du populär kan du få ett par tusen dollar i månaden, men hur ska det gå till om det behövs 5 personer för att producera t.ex. videon? Ingen mikrobetalningsplattform har lyckats. Prenumerationsmodell måste ungefär vara som ett tidningsmagasin eller dagstidning. Det blir lätt att prenumeranterna behöver lägga pengar som blir över tusenlappen på det hela om året. Hur ska det gå om man också ska betala för SvD (185 kr/mån), lokaltidningen osv? Hur ska de kunna stå sig mot de som inte har betalväggar eller mot public service om det krävs att man betalar tusentals kronor om året för att läsa tidningen och datorpublikationer. Det går inte bara att stoppa läsare och förvänta sig att de betalar. I den gamla modellen fick du hem tidningen i brevlådan, kunde köpa lösnummer i tobaksaffären eller gå till biblioteket (eller låna tidningen på fiket/fikarummet på jobbet) och läsa, alla de läsarna var av värde för dem. Med digitala lösningar blir det hela mycket svårare. Folk gnäller om radio och tv-avgiften, men den är bara 2216 kr per år och finansierar en rad tjänster/kanaler, hur skulle det vara om du också behövde betala 2400 kr för Sweclockers, 2220 kr för SvD digitalt, 500 kr för en webbtidning från IDG, och ca 1800 kr för lokaltidningen.

Om du sen inför något som Swish, hur ska då de t.ex. finska läsarna komma förbi betalväggen? Det finns inte någon riktig lösning när man bygger murar.

Inte sagt att det skall vara en betalvägg, utan det skall vara som något extra där personer som ser mervärde för tidningen / tjänsten skall kunna betala. Man ser idag många "Linux" specifika podcasts som lever helt på donationer via Patreon och dylikt som inte skulle funnits utan detta så säga att Patreon har misslyckats är verkligen att ta i.

Bara ta en titt hur OpenSource projekt lever och hur de försöker sponsra sin utveckling via olika medel för att överleva. Samt som Jupiter Broadcasting säger var inte rädda med att slänga ut en donationsknapp. Tror folk underskattar detta verkligen.

Sedan har man merchandise, varför inte börja med koppar, musmattor, tröjor etc etc. Inte bara kan man få in någon % från detta men också synliggöra siten mer så kanske fler kommer in.

Jag tycker man gör fel när man lägger alla kort på annonser eller betalväggar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Varför är det så svårt att förstå att folk betalar för en tjänst om de anser att den är värd det? Annars inte. Det är anledningen till att de flesta paywalls fallerar då kvaliteten är lika låg på tjänsterna som när de var gratis.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Fast vad ska motivationen vara? Emoijs/symboler/skryt och sånt är nog ingen bra idé.

Nu är det ju också så att Patreon har misslyckats fatalt och ingen verksamhet lär gå runt med intäkter därifrån, de har bara betalat ut 50 miljoner dollar sedan starten, och då har de många som är anslutna till dem. Är du populär kan du få ett par tusen dollar i månaden, men hur ska det gå till om det behövs 5 personer för att producera t.ex. videon? Ingen mikrobetalningsplattform har lyckats. Prenumerationsmodell måste ungefär vara som ett tidningsmagasin eller dagstidning. Det blir lätt att prenumeranterna behöver lägga pengar som blir över tusenlappen på det hela om året. Hur ska det gå om man också ska betala för SvD (185 kr/mån), lokaltidningen osv? Hur ska de kunna stå sig mot de som inte har betalväggar eller mot public service om det krävs att man betalar tusentals kronor om året för att läsa tidningen och datorpublikationer. Det går inte bara att stoppa läsare och förvänta sig att de betalar. I den gamla modellen fick du hem tidningen i brevlådan, kunde köpa lösnummer i tobaksaffären eller gå till biblioteket (eller låna tidningen på fiket/fikarummet på jobbet) och läsa, alla de läsarna var av värde för dem. Med digitala lösningar blir det hela mycket svårare. Folk gnäller om radio och tv-avgiften, men den är bara 2216 kr per år och finansierar en rad tjänster/kanaler, hur skulle det vara om du också behövde betala 2400 kr för Sweclockers, 2220 kr för SvD digitalt, 500 kr för en webbtidning från IDG, och ca 1800 kr för lokaltidningen.

Om du sen inför något som Swish, hur ska då de t.ex. finska läsarna komma förbi betalväggen? Det finns inte någon riktig lösning när man bygger murar.

Loading Ready Run samt Hank och Tom Greens projekt (Crash Course och SciShow) finansieras via Patreon så det går att köra även större grejer med många anställda den vägen. Extra Credits får in en stor del av sina intäkter den vägen också. Här har du en lista som kan vara intressant: https://graphtreon.com/

Det är lite för tidigt att förklara Patreon som död än. Sen är det väl oklart om det är rätt väg att gå för Sweclockers men konceptet är intressant och håller fortfarande på att utvecklas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24