Adblock på SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tillhör, tyvärr, skaran som överväger att sluta läsa sweclockers om jag behöver specialregler till min annonsblockering och måste se reklam. Skulle hellre vara en betalande användare i så fall, förutsatt att summan är rimlig.
Med rimlig summa menar jag att den hamnar någonstans i närheten av den mängd reklampengar man förväntas dra in.

Vilka pengar förväntas en "genomsnittsbesökare" att dra in via reklam i månaden?
Kanske är det högst hemligt, men rimligtvis bör ett betalt reklamfritt medlemskap kosta något liknande.

Något annat att överväga är huruvida man ska hantera inloggade medlemmar på samma sätt som en anonym besökare.
Att innehåll bara visas för användare utan adblock eller som är inloggade kanske skulle driva in fler registreringar.

Alternativt om inloggade medlemmar är de som klickar mest på annonser och därför skulle man kunna tillåta endast för utloggade.
Dvs, det blir jobbigt. Man får stänga av adblock eller hålla på att logga in och ut.

Ärligt talat skulle jag kunna tänka mig att besöka en sida med "dagens reklam" och titta igenom den för att få surfa vidare reklamfritt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig slå av adblock varken här eller annanstans, tråkigt men det är för mycket skit i dessa annonser och banners och ska ni nu gör att man inte ens kan läsa artikeln då lär ni tappa rätt många läsare skulle jag tro.

Permalänk
Legendarisk

Vill tillägga att informationsväggen vi kör just nu är ett test som syftar till att samla in åsikter om hur våra annonser uppfattas, annonsblockering i allmänhet, samt att undersöka om den här metoden kan få en positiv effekt på den (ökande) andel som väljer att blockera alla annonser. Misstanken har framförallt varit att det säkert finns många som har installerat annonsblockerare på grund av andra, mindre nogräknade siter och sedan bara fått allt annat spärrat på samma gång, utan att aktivt ha blockerat de man annars hade kunnat tänka sig att stödja på det här sättet.

Idag "betalar" man genom att tillåta att annonser visas, och så länge tillräckligt många väljer att göra det är det egentligen inget problem. När andelen växer blir det dock svårare, dels med det grundläggande problemet att finansiera driften alls, men även eftersom att det uppstår ett behov (både för siteägare och annonsörer) att visa mer reklam (kanske på andra sätt, som blandar sig med innehåll och kan vara svåra att känna igen som reklam), och de som "betalar" är samma användare som alltid har gjort det. Det skapar i sin tur ett högre tryck på dessa, och än fler väljer att blockera.

Man skulle kunna tänka sig att man betalar sig fri från annonserna, men vad ska incitamentet vara när man så lätt kan välja att blockera? Ska dessa användare behöva låsas ute, och vad får det för konsekvenser i övrigt? Hur påverkar en mindre skara deltagare forumet? Hur upptäcker man material man inte kan ta del av? Hur många siter har man medel och vilja nog att betala för varje månad? Hur många av de siter man tar del av har ens den möjligheten? Som @Dimestam nämnde ovan så försökte FZ med frivilliga supportermedlemskap, men det var tyvärr så få som använde den möjligheten att det var bättre att avskaffa och helt enkelt låta de som vill blockera. Med det sagt så är det inte omöjligt att det kommer någon enkel betalvariant som komplement heller.

Det är egentligen här "betalväggen" kommer in: för att ge oss en bättre bild av hur många av de som idag blockerar som är villiga att stöjda siten genom att aktivera annonser, och hur många som inte kan tänka sig någon reklam alls. Den initiala responsen har varit god (tack till alla er som ger feedback), men vi får se vad det landar i. Om den här varianten lever kvar, och i vilken form den då gör det, återstår att se, men vår ambition är att kunna fortsätta driva forumet och publicera material som alla kan ta del av gratis, utan att låsa ute någon.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Man orkar bara inte. Även om jag är på Sweclockers varje dag så surfar jag runt på allt varje dag. Man har Adblock för man är lat och orkar inte påtvingad reklam. Håller med ovanstående, betalar mycket gärna för annonsfritt. Orkar inte ens starta tvn och inte gjort det på flera år av anledning för reklam. Inget illa menat om er alls, förstår det har med intäkter att göra men för en vanlig Svensson så har min gräns blivit nådd för all påtvingad reklam.

Är det verkligen så jobbigt att se 2st reklamer som inte är i vägen för någonting?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

FZ lyckades tyvärr aldrig samla en meningsfull mängd supporters. Att nå 20-25% betalande läsare skulle vara awesome och sannolikt lösa problemet helt och hållet, men såvitt jag vet kommer inte ens de bästa upp i mer än möjligtvis någon enstaka procent prenumeranter. Detta är då med betalväggar som låser ute icke-betalande läsare.

Ok Litar på er. Ni kommer givetvis på någon bra lösning

Då tycker jag att ni ska ta och göra en poll för att se hur många som är villiga att bli prenumeranter. Dock så måste det finnas något mer än att "bara" reklamen försvinner vid en prenumeration.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Entusiast

Stackars Adblock-användare, jobbigt när människor inte vill jobba gratis åt dem. Sällan ser man några reella lösningar på finansieringen från dem heller, annat än "jag kan ju tänka mig att betala lite extra", vilket tyvärr blir tomma ord när det väl kommer till kritan.

Tycker detta är ett sjukt bra och rättvist initiativ från Sweclockers sida, jag vill iallafall ha kvar mitt gratis Sweclockers, och några annonser som inte är pop-ups stör inte mig, har tvärtemot slagit till på flera bra erbjudanden tack vare dessa annonser.

Edit: Vid närmare eftertanke, så tycker jag nog inte att redaktionen förtjänar någon lön då de enbart spelar spel och äter wienerbröd hela dagarna

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Denna förbannade reklam, tvingar ni mig att se dyngan som finns idag så lämnar jag Sweclockers efter 13 år som medlem.

  1. Flashiga reklamer med rullande texter som stjäl fokus när man glor på prestandagraferna, adblock tack!

  2. Förbannat stora reklamer som täcker halva skärmen, med någon gubbes nylle eller nån blinkande färg som lyser upp lägenheten som ett discoljus (135" projektor). Se någons nylle över 2x2 meter på väggen så man ser upp i näsborrarna, adblock tack!

  3. Jag handlar tillräckligt på de flesta datorbutiker så reklamen känns ytters onödig, sedan är den oftast helt orelevant för mig, adblock tack!

  4. Reklamen sabbar Sweclockers design totalt, adblock tack!

  5. Reklamen gör att sidan tar upp mer utrymme, adblock tack!

  6. Råka felklicka och hamna på någon random skitsida, adblock tack!

  7. Trojanska havremoppar, adblock tack!

  8. Segare sidinladdning, adblock tack!

  9. Blockerande av artiklar för adblockers, adblock tack, Sweclockers adjö!

  10. ..., adblock tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dalton Sleeper:

Denna förbannade reklam, tvingar ni mig att se dyngan som finns idag så lämnar jag Sweclockers efter 13 år som medlem.

  1. Flashiga reklamer med rullande texter som stjäl fokus när man glor på prestandagraferna, adblock tack!

  2. Förbannat stora reklamer som täcker halva skärmen, med någon gubbes nylle eller nån blinkande färg som lyser upp lägenheten som ett discoljus (135" projektor). Se någons nylle över 2x2 meter på väggen så man ser upp i näsborrarna, adblock tack!

  3. Jag handlar tillräckligt på de flesta datorbutiker så reklamen känns ytters onödig, sedan är den oftast helt orelevant för mig, adblock tack!

  4. Reklamen sabbar Sweclockers design totalt, adblock tack!

  5. Reklamen gör att sidan tar upp mer utrymme, adblock tack!

  6. Råka felklicka och hamna på någon random skitsida, adblock tack!

  7. Trojanska havremoppar, adblock tack!

  8. Segare sidinladdning, adblock tack!

  9. Blockerande av artiklar för adblockers, adblock tack, Sweclockers adjö!

  10. ..., adblock tack!

Upp till bevis antar jag, tror det är mycket tomma hot.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Vart förvånad av detta när ni inte har ett alternativ för att betala en slant så man slipper annonserna.
Om ni inte tar bort blockeringen eller lägger till ett betalalternativ är det slutläst på sweclockers för min del då det är idioti utan dess like som ni tycks undgå. Men klaga på Copyswede och Radiotjänst kan ni.
Detta var fan patetiskt och hade inte väntat mig sweclockers skulle sjunka så lågt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Många förstår inte hur mycket jobb det går åt att driva webbsidor som dessutom producerar eget innehåll. Man kan säga att det krävs lite merän 1-2 entusiast som sitter på sin fritid med det.

Så, för att leverera hög kvalité på både underhåll och produktion så lär man få betala för det. Vad kostar en anställd? 30 000 - 50 000 kr? Hur många behöver vi? 4-5 st? Var ska pengarna komma ifrån?

Det är inte så svårt att inse att förr eller senare måste man betala för kvalitén och reklam är oftast en enkel och ganska accepterad väg att välja.

Visst, de e många som påstår att de hellre betalar en summa men jag har aldrig sett någon webbsida(som denna) som kunnat leva på enbart detta, men om ni kan peka mig till en så hade det varit intressant. Dessutom hade troligen den där summan man behöver betala blivit ganska hög tyvärr.

Man betalar 400-500 kr i månaden för en bunke TV kanaler ändå är de fullproppade med reklam. Hade jag velat betala för att slippa reklam hade troligen summan blivit ohanterlig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Upp till bevis antar jag, tror det är mycket tomma hot.

Yes, detta var dag 1 och jag är redan röd i nyllet. Det är en sak att meddela läsaren, men att tvinga i stil med SVT! Swec får nog komma upp med en bättre lösning om folk skall avaktivera sina adblockers.

(skänkte bort TVn och slopade TV-avgiften, kör numer endast (reklamfria) onlinetjänster)

Permalänk
Medlem

1) Whitelista i ABP
2) Installera No!Script
3) ???
4) Profit
5) Edit: få en stjärna brevid namnet på forumet

Permalänk
Medlem

Har inte meckat med adblock på år och dag. Hur i helvete lägger man då till Sweclockers som undantag på adblock? My bad, det står redan i inlägget. Nu ska vi kolla

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Nåväl, söker upp tester på andra sidor istället. Hur ni skall hantera era kostnader är dessvärre inte mitt problem, det finns gott om konkurrens inom området och går en site under på grund av Adblock hoppar jag till nästa.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Dalton Sleeper:

Yes, detta var dag 1 och jag är redan röd i nyllet. Det är en sak att meddela läsaren, men att tvinga i stil med SVT! Swec får nog komma upp med en bättre lösning om folk skall avaktivera sina adblockers.

Jag tror du missförstår en smula. Poängen med detta är inte att låsa ute någon (klart vi vill att så många som möjligt läser våra fina artiklar! ) utan att informera Adblock-användarna om situationen. En stor andel av dessa reflekterar inte ens över att de blockerar SweClockers och känner inte till hur det påverkar oss.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Hur i helvete lägger man då till Sweclockers som undantag på adblock?

Står i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Vart förvånad av detta när ni inte har ett alternativ för att betala en slant så man slipper annonserna.
Om ni inte tar bort blockeringen eller lägger till ett betalalternativ är det slutläst på sweclockers för min del då det är idioti utan dess like som ni tycks undgå. Men klaga på Copyswede och Radiotjänst kan ni.
Detta var fan patetiskt och hade inte väntat mig sweclockers skulle sjunka så lågt.

Sjunka lågt = att vilja ha betalt för sitt arbete?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Reklam Fryser Datorn

Jag använder Adblock på eran sida på grund av att någon annnons på sidan fryser min dator.
Händer på vissa andra sidor också.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Darky:

2) Installera No!Script

Man kan förvisso stänga av JavaScript för att komma runt den nuvarande implementationen, men förutom att det tenderar att göra siter svårare att använda så skjuter det bara problemet på framtiden, och de som driver siterna kan fortfarande spärra dessa användare om de skulle vilja det. Syftet här är som sagt att få in feedback och uppmärksamma.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Timelord Sloth:

Är det verkligen så jobbigt att se 2st reklamer som inte är i vägen för någonting?

Ja. Det är inte bara där. Överallt

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Rozen86:

Jag använder Adblock på eran sida på grund av att någon annnons på sidan fryser min dator.

Om du har problem med en annons så låt oss gärna veta. Vi försöker prova vad vi kan, men ibland är det något som slinker igenom ändå och då behöver vi hjälp för att kunna göra något åt det.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att vitlista Sweclockers förut och det resulterade i att få reklam i fullskärm, då blockerade jag reklamen igen då det inte är ok. Jag förstår att ni behöver en inkomst och vitlistar gärna reklamen igen om ni kan försöka följa listan på saker man inte vill ha som jag citerat.

Alla anledningar utom nr 3 här är varför jag blockerar reklam.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Denna förbannade reklam, tvingar ni mig att se dyngan som finns idag så lämnar jag Sweclockers efter 13 år som medlem.

  1. Flashiga reklamer med rullande texter som stjäl fokus när man glor på prestandagraferna, adblock tack!

  2. Förbannat stora reklamer som täcker halva skärmen, med någon gubbes nylle eller nån blinkande färg som lyser upp lägenheten som ett discoljus (135" projektor). Se någons nylle över 2x2 meter på väggen så man ser upp i näsborrarna, adblock tack!

  3. Jag handlar tillräckligt på de flesta datorbutiker så reklamen känns ytters onödig, sedan är den oftast helt orelevant för mig, adblock tack!

  4. Reklamen sabbar Sweclockers design totalt, adblock tack!

  5. Reklamen gör att sidan tar upp mer utrymme, adblock tack!

  6. Råka felklicka och hamna på någon random skitsida, adblock tack!

  7. Trojanska havremoppar, adblock tack!

  8. Segare sidinladdning, adblock tack!

  9. Blockerande av artiklar för adblockers, adblock tack, Sweclockers adjö!

  10. ..., adblock tack!

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd

Patreon kanske kunde vara nåt för att täcka upp lite? Finns säkert många som inte vill se reklam men som samtidigt kan tänka sig att betala för det.

En paywall vore nog katastrof. Det straffar ju folk som inte använder adblock på SweC och folk som gör det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Justin91:

Jag har testat att vitlista Sweclockers förut och det resulterade i att få reklam i fullskärm, då blockerade jag reklamen igen då det inte är ok.

Det är flera år sedan vi slutade med det, och redan på den tiden var det bara vid enstaka tillfällen. Har du haft problem nyligen så är det möjligt att du har drabbats av adware; kan vara värt att virusscanna datorn och kontrollera om du har några opålitliga tillägg i webbläsaren.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Att tvinga mig att stänga av adblockern är ju det absolut sämsta sättet att motivera mig till att stödja Sweclockers.

Som nån nämnt innan, testa Patreon eller liknande. Sidan har redan inloggning. Skapa ett "Swecklockers Plus" för X kronor i månaden där man slipper reklam. Har inget emot att stödja ett sådant initiativ.

Citat:

Samtidigt går det inte bortse från att erfarenheterna visar att betalningsviljan inte är tillräckligt stor för att detta ska utgöra ett rimligt alternativ.

Vad är det för trams? Kan inte minnas att Sweclockers någonsin har erbjudit ett betal-alternativ för att slippa annonserna.

Realistiskt, hur svårt skulle det vara att skapa ett "pluskonto" där man slapp annonser?

Permalänk

Swec samt deras reklam annonsörer har ju givetvis sätt att en majoritet använder sig av Adblock, därav block. Man vill ju givetvis att alla i hela värden ska se ens reklam som annonsör...

Det dom vill se nu är om dom kan vända på steken och få (helst alla) användare att se mer reklam.
Reklam för mig är pest!

Förslag exempel !

*Reklamfritt = ?kr/år ?kr/halvår ?/kr månadsvis
**PREMIUM = ?kr/år ?kr/halvår

*Reklamfritt
**PREMIUM Ingen reklam, ny extra del i forumet för PREMIUM-användare. Samt får ta del av SWEC nya hefftiga video blogg.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Man kan förvisso stänga av JavaScript för att komma runt den nuvarande implementationen, men förutom att det tenderar att göra siter svårare att använda så skjuter det bara problemet på framtiden, och de som driver siterna kan fortfarande spärra dessa användare de skulle vilja det. Syftet här är som sagt att få in feedback och uppmärksamma.

Har själv No-Script och kommer fortsätta med det. Om något är det vad som räddar en i "klick" annons djungeln.
Är jobbigt att ställa in i början, men det hindrar en hel del farlig kod också. Därför har jag det.

Med det sagt, jag har Sweclockers som undantag i Ad-Block, och jag har även tillåtit det nödvändiga på sidan i No-Script. Detta pga jag inte anser Sweclockers reklam... störande. De rullar inte, blinkar inte och är faktiskt vettiga för mitt intresse baserat på sidan.

Önskar jag hade den XMG rabatten när jag köpte laptop för 20kkr från dem, och jag har tittat på en del av erbjudandena. Om detta är vad som krävs för att Sweclockers ska kunna göra sitt jobb, sina tester så okej. Jag kan leva med det.

@Dimestam / @Biberu Det förutsätter dock att ni fortsätter att hålla dem just, smakfulla och vettiga. För ibland slinker det blinkande saker in och de blockar jag manuellt lika snabbt som de kom. Men om där är lite reklam för OCZ Trion 150 eller Liksys Router från Dustin gör mig inget (är det nu när jag skriver detta), men jag störs inte av dem.

Men om det går att ordna ett betalsystem där de med konton kan betala så är det en lösning. Med annonser, gratis. Betalande konto, utan annonser. Om du både blockar och inte betalar så förstår jag att detta är meningslös kund för er. Jag hade slängt ut er på gatan om ni var kunder hos mig och inte tänkte betala också...

Viktiga är dock att det inte blir som många saker... betala + annonser. Det finner jag mig inte alls i, utan ena eller andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Vad är det för trams? Kan inte minnas att Sweclockers någonsin har erbjudit ett betal-alternativ för att slippa annonserna.

Trams? Se på andra sidor som har försökt, Dimestam har nämnt bl.a FZ som ett fail på det konceptet.

Det snackas alltid mycket, men när väl plånboken ska öppnas, då är den helt plötsligt fastlimmad.

Permalänk
Medlem

Tjenixen, har inget emot reklamen här på Sweclockers, men jag har suttit en stund och funderat på vad som skulle varit direkt negativt att erbjuda ett betalsystem för de som vill. Tidskrävande att implementera var nog det enda jag kunde komma på. Finns det något jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

**PREMIUM Ingen reklam, ny extra del i forumet för PREMIUM-användare. Samt får ta del av SWEC nya hefftiga video blogg.

Känns som iden kommer att gå i graven, lite som man browsar bilar i sitt nya bilspel och plötsligt kommer till en fet DLC-logga, och alla vet väll vad som menas med det!?