Adblock på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte sagt att det skall vara en betalvägg, utan det skall vara som något extra där personer som ser mervärde för tidningen / tjänsten skall kunna betala. Man ser idag många "Linux" specifika podcasts som lever helt på donationer via Patreon och dylikt som inte skulle funnits utan detta så säga att Patreon har misslyckats är verkligen att ta i.

Bara ta en titt hur OpenSource projekt lever och hur de försöker sponsra sin utveckling via olika medel för att överleva. Samt som Jupiter Broadcasting säger var inte rädda med att slänga ut en donationsknapp. Tror folk underskattar detta verkligen.

Sedan har man merchandise, varför inte börja med koppar, musmattor, tröjor etc etc. Inte bara kan man få in någon % från detta men också synliggöra siten mer så kanske fler kommer in.

Jag tycker man gör fel när man lägger alla kort på annonser eller betalväggar.

Kolla upp dem så ska du nog se att det du säger inte stämmer om dina podcasts. 50 miljoner amerikanska dollar sedan 2013 till folk som publicerar på nätet är väldigt väldigt väldigt lite pengar. Det är en bransch som årligen omsätter miljarder i bara staterna.

Säg att du har en podcast du ska leva på, något kommer ut varje vecka och tre personer producerar den, i Sverige behöver du då ca 2 miljoner i inkomster/intäkter, det får du inte från donationer. Öppen källkod var tidigare ute med detta än Patreon (donationer/prenumerationer), och det används bara för att delfinansiera grejer generellt sett. Geeks Publishing vill inte jobba frivilligt utan ersättning. De som bedriver stora öppenkällkodsprojekt som företag har andra inkomstkanaler än donationer. Måldrivna insamlingar är inte riktigt samma sak som prenumeranter via Patreon, Indigogo och Kickstarter har omsatt miljarder dollar.

Poängen jag försökte ge är att digitala medier inte är samma sak som papperstidningar, du kunde säga att tidningen kostade pengar förr, men hade ändå läsare som läste gratis och när grejerna inte kommer i brevlådan vilket mervärde ska prenumerationen ge? Skryt/utmärkelser som visas som någon liten text eller symbol är knappast tillräckligt för att motivera eller något önskvärt inslag. Svårt att låta det bli reklamfritt bara för att någon betalar ett par kronor i månaden, det är en förlustaffär.

Permalänk
Medlem

Hade nöjt mig om det fanns alternativ där jag kunde garanteras att slippa flash / animationer i adds då det är dessa jag hatar.

Det sagt måste jag säga att filtret för att hitta de som kör adlblock är riktigt dålig då tja jag borde nog inte ha ett hjärta här just nu mer tips ger jag dock inte, och nej jag syftar dock inte på anti-anti ad block utan att det fills fler alternativ där ute än just adblock.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Loading Ready Run samt Hank och Tom Greens projekt (Crash Course och SciShow) finansieras via Patreon så det går att köra även större grejer med många anställda den vägen. Extra Credits får in en stor del av sina intäkter den vägen också. Här har du en lista som kan vara intressant: https://graphtreon.com/

Det är lite för tidigt att förklara Patreon som död än. Sen är det väl oklart om det är rätt väg att gå för Sweclockers men konceptet är intressant och håller fortfarande på att utvecklas.

Konceptet är inte nytt och kollar du på Crash Course och SciShow så får de in bara ca 29 tusen dollar per månad respektive 23 tusen dollar. Per supporter blir det ca 4 dollar. Det räcker inte till att driva enbart Sweclockers än mindre hela Geeks-bolaget. Det är ingen finansieringsmodell. Det fallerar som alla andra mikrobetalningar och att säga det är inte hyperbol. Det finns inga exempel att följa där.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, vad är det folk stör sig på att få fram i denna sida via att behöva adblock, har aldrig stört mig på att se typ Inet's nya speldator jumbo modell poppa upp. Det är en skillnad mot Youtube's reklam när man ska kolla på ett klipp. Stillbild vs film, skillnad vad man behöver adblock till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ni går ju helt baklänges när ni väljer att använda nån obskyr videotjänst istället för youtube, exempelvis. Där finns en existerande vinstdelningsmodell.

Vidare skulle ni enkelt kunna ha fundraising events på Twitch, det finns en stor stödja-vilja bland alla hemma och en live cast i veckan, möjlighet till subscribers vore mycket mer intressant än ert podcast-initiativ där många av oss gärna lyssnar på Swec:are men är fullständigt ointresserade av en FZ:ares tankar, åsikter och erfarenheter. Bygg en dator live? Ha nån form av tävlingar? Spel med läsare? Live-clockning? Oerhört mycket potential som ni inte tycks intresserade av. Det finns idag ingen svensk "state of the industry" show med en panel som talar om komponentnyheter, överklockningsevents/resultat och tekniknyheter vinklade till folk med kunskap och intresse, diskursen ligger idag på "PC-hemma"-nivå och det finns gott om utrymme för utvidgning av er fredagspod. I den kan ni även lägga in reklam i form av avbrott och "presenteras av". Ni skulle enkelt kunna få in relevanta gäster som folk vore intresserade av att höra vad de säger.

Den mängd träffar och foruminlägg som ämnen som Copyswede, net neutrality eller privatlivsintrång genererar tyder ju på ett stort intresse. När "filmen om Copyswede" enkelt kunde få in mer kapital än skaparna i min mening "förtjänade" står det klart, i alla fall för mig, att era läsares intresse *kan* översättas i betalningsvilja, det gäller bara att hitta rätt modell.

Reklam? Vilket skämt. En stor del av era nyheter är ju redan reklam! Jag klagar inte, jag förstår att branschen ser ut som sådan, men när nyheter som "Corsair släpper nytt tangentbord" och "Se Intels överklockningstävlingsdokusåpa här!" hör till vanligheterna tycker jag att jag redan stödjer er kommersiella sida genom att klicka på dem.

Jag kommer även i fortsättningen att använda adblock och inte lägga till några undantag.

Permalänk
Medlem

@Biberu: & @Dimestam: Hur kommer det sig att ni inte har ett alternativ för medlemmarna att välja mellan att ha reklam på sidan eller betala för reklamfritt, alternativt ett supporter-medlemskap med förmåner med bland annat reklamfritt som en av förmånerna? Har ni ett alternativ så kan ni blocka de som varken betalar eller tillåter reklam.

Ni har sagt att det är för få medlemmar som betalade hos FZ men jag undrar (nyfiket) varför detta kan vara ett problem?
Är den administrativa kostnaden så pass hög? Hade FZ implementerat det i.s.f. ineffektivt och därmed varit olönsamt med få betalare?
Det går att automatisera en hel del med en initial arbetskostnad för bl.a. webbutvecklaren för hela processen, men frågan är vad är det som kontinuerligt skulle administrativt kosta som gör det omöjligt om få betalar för reklamfritt?

Förslag till supporter-medlemskap kan vara följande:

  • Välja mellan att 1) visa reklam, 2) visa enbart toppen-erbjudande eller 3) visa inget reklam alls

  • Lägga 1st annons på marknaden kostnadsfritt per månad (eller annan begränsad siffra för att inte övernyttja)

  • Liten supporter-bricka som <3 (hjärtat) vid namnet

Förslag till samtliga former av medlemskap kan vara följande:

  • Välja hur ofta man vill får meddelanden om att kunna deltaga i undersökningar, inkomstbringande i god vilja av medlemmen för geek publishing

  • ...kommer inte på mer

Måste erkänna, jag har en slags allergi mot reklam och gladeligen betalar för att slippa se det

Edit:
För övrigt har jag betalat 2 år som supporter för FZ, så jag är god för mina påståenden om att bli betalande medlem

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Elitist:

Reklam? Vilket skämt. En stor del av era nyheter är ju redan reklam! Jag klagar inte, jag förstår att branschen ser ut som sådan, men när nyheter som "Corsair släpper nytt tangentbord" och "Se Intels överklockningstävlingsdokusåpa här!" hör till vanligheterna tycker jag att jag redan stödjer er kommersiella sida genom att klicka på dem.

Jag kommer även i fortsättningen att använda adblock och inte lägga till några undantag.

Det här är någonting jag aldrig förstått. Med den inställningen är precis allt vi, eller för den delen någon annan, publicerar om precis vad som helst reklam? Vilken typ av nyheter är godkända och klassas inte som reklam? För reklam är det inte, vi rapporterar oberoende om det vi tror är intressant för våra läsare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag har använt SweClockers sedan runt 2005 när jag började gymnasiet och SweClockers var till stor hjälp under min utbildning, SweClockers för mig är inte bara till för nyheter då jag använder forumet också.

Jag har endast väldigt få sidor på min whitelist för reklam och SweClockers är en av dessa sidor, jag har aldrig fått reklam som inte varit relevant till spel/hårdvara/datorer i allmänhet och så länge reklamen fortsätter vara relevant så kommer jag fortsätta att visa reklam.

Enda jag inte gillar är flash reklamen som ni brukar ha i bannern som blinkar och har sig, gillar inte sån reklam och önskade att ni bara hade vanliga stillbilder till allt.

Tycker SweClockers är en bra sida som gör bra tester och jag hoppas sidan kommer finnas kvar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det här är någonting jag aldrig förstått. Med den inställningen är precis allt vi, eller för den delen någon annan, publicerar om precis vad som helst reklam? Vilken typ av nyheter är godkända och klassas inte som reklam? För reklam är det inte, vi rapporterar oberoende om det vi tror är intressant för våra läsare.

Fast det där var ingen kritik från min sida utan snarare en observation. Varför ska Corsair inte betala för den coverage ni ger dem? Skulle ni vara mindre fria då att publicera en artikel om hur impopulär deras nya logga är?

Det måste trots allt vara ditåt vi rör oss för att mediebranschen ska hitta en hållbar intäktsstruktur, ni tillhandahåller ju tveklöst en tjänst till de företag vars produkter ni rapporterar om.

Varför är det så artfrämmande att tänka sig att företag är intresserade av att betala för oberoende journalistik som behandlar deras produkter? Vi läsare *är* ju intresserade av till exempel ett monter-reportage från CES, eller att se högupplösta pressbilder av nya chassin. Ja, folks första tanke om det står "Sponsored Article" ovanför en artikel blir ofrånkomligt "sellouts", men det är nog något vi måste komma över.

Vad som väl är diskussionsämnet här är när ni ansträngt er för att producera något, dvs investerat betald arbetstid - och inte får betalt för det då annonserna blockeras. Här finns enligt mig gott om möjlighet att hitta alternativ finansiering, exempelvis genom följare, subscribers eller betalda annonser inbakade i produktionen: "det här inslaget presenteras av", "tack till våra sponsorer", "köp vår t-shirt/antistatarmband här" osv.

Permalänk
Medlem

jag tycker sweclokers är den av få som gör adds rätt, inga popups eller tunga animationer-samt rakt i ansiktet click to remove.

sen är reklamen relevant till sidan och till oss datanördar så ni gör ett toppen jobb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Konceptet är inte nytt och kollar du på Crash Course och SciShow så får de in bara ca 29 tusen dollar per månad respektive 23 tusen dollar. Per supporter blir det ca 4 dollar. Det räcker inte till att driva enbart Sweclockers än mindre hela Geeks-bolaget. Det är ingen finansieringsmodell. Det fallerar som alla andra mikrobetalningar och att säga det är inte hyperbol. Det finns inga exempel att följa där.

Att det kanske inte fungerar för någon med Sweclockers omkostnader är ju inte samma sak som att koncept är misslyckat och dött som du envist hävdar utan några direkta belägg. Tvärt om är det ju bevisligen än så länge fullt möjligt att livnära sig på Patreon om man är tillräckligt stor. Får se om de har fortsatt tillväxt eller om de dör ut i sinom tid. Att konceptet inte är nytt är inte heller det direkt relevant. Det finns mängder av exempel på saker som inte är nya men som tog lång tid att slå för att klimatet eller tekniken inte var mogen. Det räcker inte med en bra idé för att lyckas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag har varit medlem i snart 10 år. Jag har inte haft någon adblocker aktiverat på 8 år utan har det senaste året haft det aktiverat då jag finner att reklamen är extremt plåttrig och inget som passar mig. Jag accepterar att man skriver och ber om att avaktivera det men att dölja recensioner och liknande så att man begär att det stängs av, där går gränsen för mig.

Jag tar det helt enkelt som; vill inte du se reklamen så får du inga recensioner/innehåll. Fine för mig, men nu har ni tappat mig som trogen läsare och forumist. Det finns konkurrenter som erbjuder det ni gör utan att ställa krav på ads. Jag hade till och med kunnat tänka mig att betala en avgift för att se innehållet men att kräva annonser pga det, nej tack.

EDIT!
Dessutom skriver Dimestam i huvudinlägget;
"Vi tror att de allra flesta ändå föredrar att SweClockers fortsätter vara öppet och gratis."
Om det nu är gratis, varför blockerar ni då mig så att jag inte kan läsa en recension? Det är inte gratis när jag MÅSTE titta på annonser för att få tillgång till innehållet. Vi utbyter en tjänst, jag tittar på reklam och ni tillåter mig att läsa en recension. Gratis? Knappast.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Faktiskt skönt att se detta.
Reklamen här på Sweclockers gör inte mig något, och eftersom jag använder sidan dagligen så stödjer jag den mer än gärna.

Tummen upp!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

jag tycker sweclokers är den av få som gör adds rätt, inga popups eller tunga animationer-samt rakt i ansiktet click to remove.

sen är reklamen relevant till sidan och till oss datanördar så ni gör ett toppen jobb.

Jag gick precis in på sidan i incognito-läge och då var reklamen om mjölkprodukter. Känns som man får bättre riktad reklam som inloggad

On topic, noterade I nyhetskommentarerna att de som kommenterar, det vill säga de mest aktiva, nästan alla har ett litet hjärta.
Det de som har adblock på inte inser är att deras bidrag till sidan blir mer reklam för oss andra eftersom pengarna måste komma någonstans ifrån.
Själv bryr jag mig inte men har adblock på en del sidor på grund av tung reklam som gör browsern instabil, det har enbart enstaka gång varit problem här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jaha. Detta fick mig endast bara att stänga av script från sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Jag har varit medlem i snart 10 år. Jag har inte haft någon adblocker aktiverat på 8 år utan har det senaste året haft det aktiverat då jag finner att reklamen är extremt plåttrig och inget som passar mig. Jag accepterar att man skriver och ber om att avaktivera det men att dölja recensioner och liknande så att man begär att det stängs av, där går gränsen för mig.

Jag tar det helt enkelt som; vill inte du se reklamen så får du inga recensioner/innehåll. Fine för mig, men nu har ni tappat mig som trogen läsare och forumist. Det finns konkurrenter som erbjuder det ni gör utan att ställa krav på ads. Jag hade till och med kunnat tänka mig att betala en avgift för att se innehållet men att kräva annonser pga det, nej tack.

EDIT!
Dessutom skriver Dimestam i huvudinlägget;
"Vi tror att de allra flesta ändå föredrar att SweClockers fortsätter vara öppet och gratis."
Om det nu är gratis, varför blockerar ni då mig så att jag inte kan läsa en recension? Det är inte gratis när jag MÅSTE titta på annonser för att få tillgång till innehållet. Vi utbyter en tjänst, jag tittar på reklam och ni tillåter mig att läsa en recension. Gratis? Knappast.

Tänk på all lön du gått miste om när du läste artikeln också, Sweclockers borde sponsra dig med det så alternativkostnaden blir överkomlig för nyheter som uppenbarligen har intresserat dig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Sweclockers vill visst inte att man ska läsa deras tester, blir att söka sig till andra sidor för sådan information, trist!

Så Sweclockers ska ej kunna tjäna stålar på sina användare menar du..
Förstår du ej att det kostar att driva ett företag även på internet..

Hur ska annars dom finansiera sitt företag menar du...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Tänk på all lön du gått miste om när du läste artikeln också, Sweclockers borde sponsra dig med det så alternativkostnaden blir överkomlig för nyheter som uppenbarligen har intresserat dig..

Skickades från m.sweclockers.com

Kul, jättekul.

Jag gav kritik utefter min synvinkel på det, gillar du det inte behöver du inte kommentera med något som inte tillför tråden.

Jag är beredd att lägga pengar, om du läste. Det är inte där skon klämmer. Men att kalla något för gratis som inte är gratis, det är en annan femma.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av SolidReactor:

@Biberu: & @Dimestam: Hur kommer det sig att ni inte har ett alternativ för medlemmarna att välja mellan att ha reklam på sidan eller betala för reklamfritt, alternativt ett supporter-medlemskap med förmåner med bland annat reklamfritt som en av förmånerna? Har ni ett alternativ så kan ni blocka de som varken betalar eller tillåter reklam.

Ni har sagt att det är för få medlemmar som betalade hos FZ men jag undrar (nyfiket) varför detta kan vara ett problem? Är den administrativa kostnaden så pass hög? Hade FZ implementerat det i.s.f. ineffektivt och därmed varit olönsamt med få betalare? Det går att automatisera en hel del med en initial arbetskostnad för bl.a. webbutvecklaren för hela processen, men frågan är vad är det som kontinuerligt skulle administrativt kosta som gör det omöjligt om få betalar för reklamfritt?

På FZ fick man bland annat en prenumeration av PC gamer, uppmärksammad profil, tillgång till supporterforum, och naturligtvis möjligheten att stänga av reklam. Trots det var det få som valde att stöjda siten på det sättet, de flesta verkar helt enkelt ha fortsatt att blockera som vanligt, och med så få användare gör det varken till eller från (ens om man ignorerar kostnader) så det är bättre att lägga energin på annat.

Man kan tänka sig en variant där man antingen "betalar" genom att tillåta att annonser visas eller genom att kunna köpa sig fri, men det uppstår fortfarande frågor kring hur de som inte vill ha reklam ska hanteras. Ska dessa låsas ute från allt, med alla problem det innebär, eller ska det finnas någon form av premiuminnehåll? Om de inte låses ute, vad finns det då för incitament att inaktivera blockeringen? Annars, hur ska åtkomst till materialet kontrolleras och är det något som hindrar att man tillfälligt aktiverar annonser för att t.ex. läsa en recension eller delta i en tävling, och helt sonika blockerar så snart man är färdig? Frågor, frågor...

Har även svarat kring detta i nedanstående (ovanstående?) inlägg:
#16038928
#16039100

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Så Sweclockers ska ej kunna tjäna stålar på sina användare menar du..
Förstår du ej att det kostar att driva ett företag även på internet..

Hur ska annars dom finansiera sitt företag menar du...

Såklart jag förstår att dom måste hitta någon finansiering som fungerar, men det är fel sätt att ta betalt genom att spärra artiklar som Sweclockers gjorde igår, det förlorar man enbart läsare på!

Och dom tjänar redan pengar på oss som väljer att ha adblock på!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är hedervärt!

Som det ser ut just nu verkar inte betalningsviljan vara tillräckligt stor för att prenumerationsmodeller ska utgöra ett rimligt alternativ till den traditionella annonsfinansieringen, men man ska aldrig säga aldrig. Vi håller koll på utvecklingen.

hur mycket ger ads på sidan per månad per användare i dagens läge? ungefär?

tycker det är roligt hur människor vill ha förstklassiga tester, information och allt sånt roligt helt gratis och utan finansiering. och om man tar steg för att förhindra gratis användande så får man damp.
hur skulle samma person gilla att jobba gratis?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Reklam? Vilket skämt. En stor del av era nyheter är ju redan reklam! Jag klagar inte, jag förstår att branschen ser ut som sådan, men när nyheter som "Corsair släpper nytt tangentbord" och "Se Intels överklockningstävlingsdokusåpa här!" hör till vanligheterna tycker jag att jag redan stödjer er kommersiella sida genom att klicka på dem.

Jag kommer även i fortsättningen att använda adblock och inte lägga till några undantag.

Eller där Inet håller en tävling där man kan vinna signerade musmattor..Så genomskinligt.
Eller när det är reklam innan den riktiga videon börjar för att man har börjat använda en annan videotjänst än Youtube bara för att tvinga användarna att se deras reklam. Och då hjälper ingen adblock i hela världen, då får man köra "manuell" adblock och spola över det.
Så Sweclockers, kom inte och säg att ni inte tjänar någonting på oss som väljer att ha adblock på!

Och jag håller 100% med om vad Elitist skriver, finns massa nyheter och "tävlingar" som är direkt reklam och inte riktiga nyheter..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Kul, jättekul.

Jag gav kritik utefter min synvinkel på det, gillar du det inte behöver du inte kommentera med något som inte tillför tråden.

Jag är beredd att lägga pengar, om du läste. Det är inte där skon klämmer. Men att kalla något för gratis som inte är gratis, det är en annan femma.

Hehe, ja, det var en spydig kommentar från min sida men det var du som tog upp den filosofiska diskussionen angående vad "gratis" innebär. Ingenting i världen är gratis, allting har en alternativkostnad och man skulle väl teoretiskt kunna säga att den företeelse med minst alternativkostnad är gratis.
Här tar du upp att du själv inte anser alternativkostnaden att ha en reklambanner på sidan är värt sidans innehåll vilket får stå för dig, själv anser jag att det är helt ok.

Och då kommer ju frågan vad du anser att den tjänst du idag "ohederligt" (är väl typ det man kan kalla det, lite som att läsa över axeln på någon (och ja, jag gör det också på en del sajter)) tillhandahåller skulle vara värd att betala för? Nu tror jag inte SweC vill publicera sådan siffror men det vore intressant att se hur mycket en genomsnittligt aktiv medlem faktiskt drar in per månad och hur många som skulle vara villiga att betala den summan.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att det kanske inte fungerar för någon med Sweclockers omkostnader är ju inte samma sak som att koncept är misslyckat och dött som du envist hävdar utan några direkta belägg. Tvärt om är det ju bevisligen än så länge fullt möjligt att livnära sig på Patreon om man är tillräckligt stor. Får se om de har fortsatt tillväxt eller om de dör ut i sinom tid. Att konceptet inte är nytt är inte heller det direkt relevant. Det finns mängder av exempel på saker som inte är nya men som tog lång tid att slå för att klimatet eller tekniken inte var mogen. Det räcker inte med en bra idé för att lyckas.

Fast sådana du syftar på har ju också annonsintäkter och få är betalande prenumeranter. Kan du knåpa hemma i sovrummet och få extra pengar utan annonser så visst, då är det jättebra. Det är däremot inget man kan finansiera hela verksamheten på om man gör det professionellt, med anställda och köret. Du kan inte heller tjäna som YT-profilerna om du inte har några annonser.

Permalänk
Medlem

@Biberu:

Frågan om hur man löser "temporära blockare", folks som avaktiverar adblock, läser tester, sedan sätter på adblock.
Svaret på frågan, vill ni blockera dessa kan man se till att logga antalet sidvisningar där personen i fråga har adblock på, kommer personen över en viss gräns en viss tröskel så blockeras denne en viss tid framåt. Går att logga informationen med vilket medlemskontot som är inloggat med, cookies, ip adress, inloggat via face/google/disqus/insta/twitter m.m..
Går att kombinera dessa källor. Inte 100% träffsäker men en bra del skulle välja att stänga av adblock än att rensa eller trixa med cookies, dynamisk ip, extra sweclockers konton eller vpn.

Motfrågan är att hur långt ska man som site-ägare "jaga" adblockers? Kan bli en dålig eftersmak om det utförs dåligt.

Ett bra sätt att utföra detta kan vara att se till att ha alla möjliga alternativ framme först, idag är det reklam-modellen och betalmodellen (supporter) som jag känner till, sen efter att alternativen finns början ni med en mjuk adaption där ni sakta men säkert stegvis, som idag, blockerar adblockerare som inte heller väljer betalmodellen för era artiklar om tester (det ni sätter tid och pengar på att skapa) och tar det steg för steg ökar till en rimlig nivå. Samtidigt att ni som idag för en dialog och förklarar för medlemmarna så att de förstår och hjälper dem att välja vilken finans-modell som passar (reklam eller supporter).
När alla har valt den ena eller den andra finansierings-modellen och blivit bekväm med denna mjuka adaption så förutsätter jag att det då är bara snyltare kvar och förhoppningsvis är dessa få i antal. Då finns det inga argument kvar för snyltarna att rida på, "jag skulle betala om jag kunde men ni lägger inte upp något"
Då kan det vara till och med önskvärt från alla andra medlemmar att ni blockerar på så vis som mitt svar ovan beskriver.

Svar på frågan om vilka incitament ska finnas för att välja supporter
Är man supporter så är man... en supporter, en som stödjer! Ska inte få saker i utbyte som andra icke supporter medlemmar inte kan få. Så inga betalväggar, inga tester enbart för premium/supporter medlemmar, ingen exklusivitet (exkludering) inga extra support-frågor-tjänster, inga minecraft böcker, inga musmattor eller liknande.
Det man kan få är att man som supporter medlem kan lägga upp max en annons per månad kostnadsfritt och att få möjligheten att ta bort reklam på sidan, inget mer. Incitamentet ska ligga i att personen i fråga vill stödja Sweclockers och kan se sidan reklamfritt om så vill.

Skulle ni utöka och göra något utanför sweclockers/geek publishing som att lägga upp spelservrar med spelklockers och FZ, saker som kostar och är drivet av medlemmarna så kan supportrar ha företräde, moderatorverktyg, rösträtt på spel banor etc.
Men detta är något som är utanför dagen diskussion men nämner det för att visa vad som kan tänkas ingå för supporter utöver det som nämnts.

Ni får börja separera snyltare från betalningsvilliga adblockare.

Tack för att ni diskuterar detta transparent.

Permalänk
Medlem

På topicen om animerade annonser som får folk att installera adblockers. Cdon har i snart ett år nu kört med samma animerande "Till butiken" knapp som zoomar in och ut, in och ut, och sticker verkligen i ögonen med sin konstanta rörelse.

Permalänk

På vilket sätt är reklamen störande?
Borde inte folk tycka att Sweclockers tester är störande då också, då dom kan göra så att man blir köpsugen?

Dagens i-landsproblem upptäckt!

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

@SolidReactor

Skulle du betala mer än folk gör för en Twitch-stream/kanal eller summan folk kör på Patreon? Alltså 4-5 dollar för att vara tydlig. Ska det vara lönsamt för Geeks Publishing lär det behövas att du lägger upp till hundratals kronor varje månad och att snittet hamnar högre än 40 kr/mån.

Permalänk
Medlem

Jag har adblocker avstängt för Sweclockers på alla mina datorer utom en (4 av 5).
Anledningen till att den är påslagen på den 5:e datorn är för att jag nästan endast använder denna med ett 3g modem och inte vill ödsla bandbredd på den men å andra sidan så läser jag inga tester på den datorn heller utan mest kollar förstasidan efter nyheter.

En finansiering som jag skulle uppskatta vore om ni började sälja lite prylar som nyckelband, (som ni hade för länge sedan) T-shirts, musmattor och liknande saker, det är något jag gärna skulle köpa.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag hör till dem som kör med Adblock och whitelistar sweclocker atm. Men ibland om det kommer upp någon hemskt blinkade ad som gör att man slår på adblock igen. Då behöver man bli påminnd av den lilla fina banner längst upp att man kör adblock och får gärna stänga av den.

Men nu är det så att långt ifrån hela webben är lika städad som sweclockers.com
Aftonbladet = 20
IDG = 13
Youtube (Efter en stund hoppande mellan video klipp) = 119!!!

sweclockers = 3

Problemet är inte den lilla reklam på sweclockers utan all reklam på resten av internet. Sen att säga att kunden har fel är ju bara löjligt. Anledning till att folk blockar är för att resten av internet inte sköter sig.

Ett förslag från min sida skulle vara att ha reklam integrerad i video klippen. Som till exempel Linus tech tips gör. Kanske kan göra något liknade på det skriva recensionerna och artiklarna?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64