Inte sagt att det skall vara en betalvägg, utan det skall vara som något extra där personer som ser mervärde för tidningen / tjänsten skall kunna betala. Man ser idag många "Linux" specifika podcasts som lever helt på donationer via Patreon och dylikt som inte skulle funnits utan detta så säga att Patreon har misslyckats är verkligen att ta i.
Bara ta en titt hur OpenSource projekt lever och hur de försöker sponsra sin utveckling via olika medel för att överleva. Samt som Jupiter Broadcasting säger var inte rädda med att slänga ut en donationsknapp. Tror folk underskattar detta verkligen.
Sedan har man merchandise, varför inte börja med koppar, musmattor, tröjor etc etc. Inte bara kan man få in någon % från detta men också synliggöra siten mer så kanske fler kommer in.
Jag tycker man gör fel när man lägger alla kort på annonser eller betalväggar.
Kolla upp dem så ska du nog se att det du säger inte stämmer om dina podcasts. 50 miljoner amerikanska dollar sedan 2013 till folk som publicerar på nätet är väldigt väldigt väldigt lite pengar. Det är en bransch som årligen omsätter miljarder i bara staterna.
Säg att du har en podcast du ska leva på, något kommer ut varje vecka och tre personer producerar den, i Sverige behöver du då ca 2 miljoner i inkomster/intäkter, det får du inte från donationer. Öppen källkod var tidigare ute med detta än Patreon (donationer/prenumerationer), och det används bara för att delfinansiera grejer generellt sett. Geeks Publishing vill inte jobba frivilligt utan ersättning. De som bedriver stora öppenkällkodsprojekt som företag har andra inkomstkanaler än donationer. Måldrivna insamlingar är inte riktigt samma sak som prenumeranter via Patreon, Indigogo och Kickstarter har omsatt miljarder dollar.
Poängen jag försökte ge är att digitala medier inte är samma sak som papperstidningar, du kunde säga att tidningen kostade pengar förr, men hade ändå läsare som läste gratis och när grejerna inte kommer i brevlådan vilket mervärde ska prenumerationen ge? Skryt/utmärkelser som visas som någon liten text eller symbol är knappast tillräckligt för att motivera eller något önskvärt inslag. Svårt att låta det bli reklamfritt bara för att någon betalar ett par kronor i månaden, det är en förlustaffär.