Snabbtest: Grafikprestanda i Rise of the Tomb Raider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Nvidia och AMD är lika stora hycklare. Däremot har AMD visat klart sämre vilja att uppdatera drivrutiner till spel trots att dom fått tillgång till spelet. Lysande exempel på AMD´s lathet som kostar dom förlust av många kunder är Just Cause 3, dom fick tillgång till spelet direkt vid släppet, tog sex veckor för dom att få ut en drivrutin för bl.a Just Cause 3. Visst fungerar deras äldre grafikkort bättre än Nvidias men deras många alltför sena släpp av drivrutiner är under all kritik.

Du är säker på att latheten beror på lathet & inte drastiskt mindre resurser än vad nVidia har? Jag vet inte, för jag har ingen insiderinformation som du har!

/Godnatt min vän.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ser ni framemot spelet? Eller ni diskuterar mest drivrutiner, FPS och grafikkort/-tillverkare?

Det är ju det som snabbtestet handlar om så det är ju ontopic.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Mycket böl om att det är så synd om AMD att de inte har fått chansen att ge ut drivrutiner. Är väl knappast sweclockers fel att AMD inte pallar anställa folk att fixa några? Känns skumt ifall "snabbtestet" måste komma 2 veckor försent så att AMD ska ha chansen att leverera. Högst troligen så är inte 95% av alla spelmakare emot AMD genom att inte ge ut en förhandsgåva, utan kanske problemet ligger hos de själva istället?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

EVGA 970 (från vinterdatorn) har 36/29 (genomsnitt/lägsta FPS) i "very high" 2560x1440 och 58/45 i 1920x1080, Fury X har 38/39 resp 49/37.

Statistiskt sett köper ingen 970 referens, är större prestandaskillnad mellan även de lägst "fabriksöverklockade" 970 och 970 referens än mot EVGA (som är en av de högst "fabriksöverklockade" modellerna).

Och vad är problemet med Gameworks? Kolla in skillnaden mellan HBAO+ och de andra varianterna, prestandamässigt kostar det inte jättemycket ens på AMD. Nvidia ger bort Gameworks, naturligtvis vill de ha igen pengarna de plöjt ner i biblioteket och det försöker man genom att använda Gameworks till att pusha de finesser man stoppat in i sitt kisel. För spelutvecklarna att skriva samma sak skulle ta allt för lång tid, det skulle då inte bli gjort. AMD har också insett att det är dyrt att skapa något likt Gameworks.

Man kan tycka det är skit men resultatet är faktiskt att PC-portarna av konsolspel får renderingstekniker och därmed en kvalité de aldrig skulle få om Gameworks inte fanns. Sedan är det oftast möjligt att slå av de flesta Gameworks finesserna, så gillar man det inte kan man alltid spela spelet med det utseende det skulle ha utan detta bibliotek, d.v.s som på en konsol med högre upplösning.

Varför denna misstänksamhet mot Gameworks?

Vi kan börja med tidigare erfarenheter med gameworkstitlar, de har haft en tendens att prestera ganska uselt.

HBAO+ ja; hur får utvecklarna tillgång till detta bibliotek, ett USB minne med instruktioner eller ett gäng tekniker som hjälper till på plats?
Jag gissar på det senare, när de även hjälper till med att få HBAO att flyta, kanske de ger några andra "optimeringstips" eller hjälper till att implementera ytterligare någon häftig teknik, jag misstänker ganska mycket kuckilurande tillsammans, som du själv skrev,
"Kort och gott verkar detta vara en titel som varken gillar Kepler eller GCN speciellt mycket av någon anledning.",
jag misstänker anledningen är Gameworks.

Varför går denna port så dåligt på GCN? är det för att den inte var optimerad för GCN när den snurrade som kod på konsolen?

Du säger att man får en kvalité som man inte skulle få om inte Gameworks fanns, vilken då? Hairworks?
Allt jag sett är ganska dålig prestanda och något som kostar mycket kraft i förhållande vad de tillför, jämför tex TressFX med Hairworks, vilket jävla skämt Hairworks verkar vara jämfört med TressFX.

De som sitter med Maxwell 2, kan nog få en del finesser via Gameworks, det stämmer nog, i alla fall ett år framåt, men om ett år har Pascall funnits ute ett halvår, då kommer nog Maxwell 2 inte prioriteras mer än vad Kepler gör, även ägare av Nvidia kort bör se på Gameworks med en viss skepsis.

edit Min skoltyska är också ganska rostig, känns ganska trögt att läsa tyska nu för tiden, men förhoppningsvis lossnar det mer och mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Granarna kan vara de fulaste jag sett. De lutar så mycke i vinden men all snö ligger orörd? lol

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Inte ens het. Bara normal. I'm dissapoint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag trodde ibland minimum var maximum settings, har dom bara slängt på mer blur på max settings?
Inte jättestor skillnad mellan xbox one och pc versionen heller.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Mycket böl om att det är så synd om AMD att de inte har fått chansen att ge ut drivrutiner. Är väl knappast sweclockers fel att AMD inte pallar anställa folk att fixa några? Känns skumt ifall "snabbtestet" måste komma 2 veckor försent så att AMD ska ha chansen att leverera. Högst troligen så är inte 95% av alla spelmakare emot AMD genom att inte ge ut en förhandsgåva, utan kanske problemet ligger hos de själva istället?

Det som det "bölas" om är väl inte att alla tester ska anpassas efter den långsammare av tillverkarna utan att i detta fallet kanske det är så att dom inte ens fått tillgång till spelet så dom kunnat börja med drivrutinerna. Ingen här vet nog säkert hur det är, men om så är fallet hur ska dom kunna vara klara INNAN dom har börjat?
Nvidia började nog inte med sina drivrutiner en kvart innan dom gick ut och på med foliehatten men tror du att det är en slump att många sidor gjort sitt "snabbtest" precis då Nvidias drivare är klara INNAN spelsläppet?

Jag skiter i vilket som jag gillar bara fair play oavsett vem som ligger under. Och som i dom flesta andra sammanhang i världen så ligger den mindre/fattigare under.

Fick AMD och Nvidia startskottet för 2 veckor sen och fick till idag på sig med drivare så skit på er AMD ni suger.
Är mångas tester planerade efter när Nvidias drivare är klara (för då släppes spelet för grafiktester) så är det tragiskt och shame on you Sweclockers.

Måste dock instämma att jag tycker Gameworks är oroväckande inte för att det skiter sig för AMD men för att det tar ingen hänsyn till 2 år gamla Nvidia kort. Klart Nvidia inte ska bry sig i att sakerna ska funka på AMD hårdvara men då dom aktivt inför saker som inte tillför nåt grafiskt (eller väldigt lite) bara för att jävlas med AMD och i samma veva sänker alla sina tidigare kort så är vi inne på en farlig trend.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Hyfsade inställningar? Nja, tycker inte att low/medium är hyfsat.
Extremt tungdrivet spel med mycket ögongodis, vill man ha spelbar fps och pressa både upplösning och inställningar så behövs det iallafall två kort tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr? För två år sedan satt folk och spydde ur sig hur spel då kunde spelas på en brödrost och hur allt marknaden stagnerat. Vad skulle man göra med sin dyra dator för 15.000 tänkte man då... Nu är det raka motsatsen. Nu sitter entusiaster och tycker det är synd att spel kräver kraft från ens dator. Börjar undra om det inte är gnälla allt de vill göra.

Själv anser jag att det bara är bra att datorer ändå får i grund och botten ett antal år gamla GPU:er att svettas. Det driver utvecklingen framåt.

Skrivet av Orici:

Ja, usch nVIDIA gör ett spel bättre och snyggare.

För Gameworks har ju verkligen gjort spelen bättre.. Eller vänta nu lite? Snyggare? Är iof. subjektivt men jag tvivlar att det gör någon skillnad om det står Gaming evolved eller Ment to be played i början av spelet.. Det blir exakt samma spel och grafik ändå.

Skrivet av Aulo KY:

Håller med dig helt! Förra Tomb Raider var bara en lång cut-scene med inslag av "spel" i form av linjär layout, skriptade sekvenser och quick time events... Liknade mer en blandning av Time Crisis och Guitar Hero än gamla hederliga open-world Tomb Raider.

"Open world" säger du? Säker på att du spelat korridorskjutarens moder som var de äldre Tombraiderspelen?

Skrivet av Adam West:

Precis! Follow the line and you complete the game spel. Det är ju open world formatet med att vandra fram och tillbaka som är Tomb Raiders storhet. Här har man helt enkelt bara missbrukat etiketten och stämplat den som ett spel som det inte är.

Intressant att ett spel kan ha något som sin storhet som inte är existerande i spelen. De äldre spelen var "Gå till X... Lista ut kombo Y... Gå genom dörr Z och ta item P".

Skrivet av Orici:

Dom måste ha fått tillgång då detta finns till konsolerna som är baserade på AMD hårdvara och dessutom används AMD teknik i spelet.

Som de inte behöver skriva separata drivrutiner till.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej; det är Nvidia Gameworks i det här släppet.
Det som hände AMD var att Nvidia snodde Tomb Raider från dom.

Trots TressFX och konsolspel med AMD-chip?

Skrivet av Adam West:

Precis! Follow the line and you complete the game spel. Det är ju open world formatet med att vandra fram och tillbaka som är Tomb Raiders storhet. Här har man helt enkelt bara missbrukat etiketten och stämplat den som ett spel som det inte är.

Skrivet av tEan:

Japp, Tomb raider spelen (1 och 2) var riktiga höjdarspel med mycket utforskande och "tänk själv" upplägg. Dom nyare spelen är gjorda för otåliga barn... Tyvärr är de flesta nyare spel stöpta i samma form...

Skrivet av Adam West:

Jag skulle vilja påstå att Tomb Raiders storhetstid tog slut vid Angel Of Darkness, som trots bra story och challenges helt förstördes av Core med dess urursla kontoller. Helt plötsligt hade man glömt bort totalt hur man var tänkt att styra huvudpersonen, finns extremt många grova missar.
Bästa spelet i serien måste fortfarande vara 3:an för min del då det skiljde sig så pass mycket från dom 2 första. Först vid 4:an kom ju det att bli enormt mycket svårare och mycket mer nya element introducerades. Gillar 4:an skarpt

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte egentligen Uncharteds fel? Och ärligt, hur kul hade det varit idag? Tveksamt till att det hade fungerat. Finns en hel del 90-talshits när 3D var nytt som funkade just för att det var nytt. Tomb Raider var väl en av de bättre, men det finns ju drösvis med äventyrsspel om det är det man är ute efter.

AoD hade väl stirrat lite väl mycket på Metal gear solid, MGS var ju det hetaste som fanns precis i början av 00-talet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tyvärr? För två år sedan satt folk och spydde ur sig hur spel då kunde spelas på en brödrost och hur allt marknaden stagnerat. Vad skulle man göra med sin dyra dator för 15.000 tänkte man då... Nu är det raka motsatsen. Nu sitter entusiaster och tycker det är synd att spel kräver kraft från ens dator. Börjar undra om det inte är gnälla allt de vill göra.

Själv anser jag att det bara är bra att datorer ändå får i grund och botten ett antal år gamla GPU:er att svettas. Det driver utvecklingen framåt.

För Gameworks har ju verkligen gjort spelen bättre.. Eller vänta nu lite? Snyggare? Är iof. subjektivt men jag tvivlar att det gör någon skillnad om det står Gaming evolved eller Ment to be played i början av spelet.. Det blir exakt samma spel och grafik ändå.

"Open world" säger du? Säker på att du spelat korridorskjutarens moder som var de äldre Tombraiderspelen?

Intressant att ett spel kan ha något som sin storhet som inte är existerande i spelen. De äldre spelen var "Gå till X... Lista ut kombo Y... Gå genom dörr Z och ta item P".

Som de inte behöver skriva separata drivrutiner till.

Allt är ju personligt vad man anser svårt, men för min del ligger felet med TR13 att det var på tok för enkelt, follow the line and you'll be fine typ.
Visst mönstret som du beskriver är ju typiskt för den gamla original serien, men det var oftast lite klurigare än dagens spel. Kanske bara är jag men men.
Vill du ha lite mer utmaning med just tomb raider tycker jag du ska kolla in TRLE, tomb raider level editor som är banor gjorda av fans. www.trle.net

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

För att vara rättvis dock så har han ett grafikkort för ca 7000kr och har en fps på 60-80 i 1080p. Kanske imponerande för vissa, men inte för mig. Med det sagt så är spelet köpt och förhandsladdat

haha iof sant , misstänker att det är denovou som spökar och tar prestanda.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Oj, trodde inte det skulle vara såpass krävande. Blir inte kul för oss med 1440p/144Hz skärmar och det är bara att glömma Ultra

Skrivet av addy1995:

Nvidia och AMD får skynda på med nästa grafikkortsserie om man behöver ha det bästa kortet på marknaden för att köra spel maxade i 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är resultatet av folk som skriker att det måste ser "skitsnyggt och perfekt ut". Det blir slideshow när det släpps och är spelbart först något år eller 2 senare på högsta inställningarna. (Alt för de med SLI/CF, om och när de får det att fungera smärtfritt dvs).

Vem vinner på detta tänk? De med 3 GPU 25kkr+ dator? Så en minoritet kan njuta, vi andra ska vara glada om vi slipper <60 fps dippar på medium...?
Var är poängen med dessa 4k 120Hz+ skärmar alla vill ha när spelen inte ens kan drivas i 60?

Permalänk
Medlem

Om detta fortsätter får man alltså köpa topp-kortet i varje generation för att få 60fps i ynka 1080P.
7-8000 kr varje år på grafikkort... Ska man upp i högre upplösning blir det ännu löjligare.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Just därför jag tänkt snart uppgradera till endast 24" 1080p GSYNC 144Hz (möjligtvis 165Hz) när ASUS släpper sin nya 24 tummare här inom några månader. I dagsläget sitter jag med stenålders 1680x1050 med ett GTX 970, spel flyter nog generellt bra i den kombinationen. ^^

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jävlar. Här sitter man med 980 vanilla och 3440x1440. Verkar som det blir en 30fps "console like experience" för mig imorrn.

Med ett vanilla 980 och den upplösningen lär du väl få konsoll-upplevelse i majoriteten av AAA-titlarna?

Permalänk

Får se om datorn klarar detta i 4K annars är det som andra säger, stänga av vissa effekter eller spela i lägre upplösning.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om detta är spelbart på min burk i 4K på höga inställningar...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

skulle skriva ett inlägg om nån har testat pc mot konsol versionen å om det skulle vara någon skillad. när jag såg jämförelsen började jag skratta. haha e ju knappt någon skillnad, visst AA och några små små skillnader i ambient occlusion, det e typ allt. ok konsol versionen går ner till 1440x1080p i cut scenes å när det blir extra krävande men vi får ju inte glöma att konsolerna kör på gpu som motsvarar 7850/7870. ett 7970/280x är uppemot 50% snabbare nu i dagsläget, kollat igeom gamla tester när 7970 lanserades till när 290x lanserades å gapet ökade från ca 30% till närmare 50%.

sen får man tänka på att man förlorar ca 2/3:delar av prestanda från att gå från lägsta till högsta kvalite enligt sweclockers med vinterdatorn. Så för mig blir det en blandad kompott när det gäller prestandan av spelet på pc.

vi vet inte vad för inställning konsolerna kör på med tycker det ser riktigt bra ut jämfört med pc versionen. säg att konsolerna kör high då borde very high på pc vara ca 15% mer krävande med en gpu som motsvarar den som sitter i konsolerna dvs typ 7850/7870 dvs så borde prestandan va ganska mycket högre med ett hd 7970/280x än vad det e nu, även om man tar i åtanke att det e en portning och använder sig utav ett api som e mer low level. jag harde räknat med ca mot 50fps med ett 7970/280x inte 31/25.. nått som spökar enligt mig

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Men.. Funkar SLI!?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men.. Funkar SLI!?

Tänker samma sak -_-

Kan SweC lägg in SLI/CF tester på typ 780ti+290x sedan uppåt? Hade varit skönt att se hur det ser ut.
Har dock läst dem med SLI upplever ännu mer problem med prestanda. att från en vinkel till att ändra så droppar man runt 40fps.

Permalänk
Medlem

De lade då 0 tid på repglidnings-ljudet, en icke-loop som bara spelas om halvvägs ner.
Dessutom vajer istället för det korrekta repljudet.
...riktigt proffsigt. ◔_◔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Tänker samma sak -_-

Kan SweC lägg in SLI/CF tester på typ 780ti+290x sedan uppåt? Hade varit skönt att se hur det ser ut.
Har dock läst dem med SLI upplever ännu mer problem med prestanda. att från en vinkel till att ändra så droppar man runt 40fps.

Ja.. Åtminstone en SLI setup i testerna vill jag se. Så man får en liten uppfattning om hur det fungerar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tyvärr? För två år sedan satt folk och spydde ur sig hur spel då kunde spelas på en brödrost och hur allt marknaden stagnerat. Vad skulle man göra med sin dyra dator för 15.000 tänkte man då... Nu är det raka motsatsen. Nu sitter entusiaster och tycker det är synd att spel kräver kraft från ens dator. Börjar undra om det inte är gnälla allt de vill göra.

Ja, nu menade jag inte riktigt så. Det var mer tänkt åt personen jag citerade att hans rigg Tyvärr inte skulle orka driva spelet i höga inställningar och samtidigt få bra FPS utan att trycka in ett kort till.

Självklart är det kul att utvecklingen går framåt och att vi med riggar åt det dyra hållet har något att pressa hårdvara i, det är ju lite irriterande när man sitter med ett extrembygge och spelen som släpps drivs lika bra på en dator från 2009.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag hoppar nog detta tåget tills spelet har patchas, nya drivrutiner har släppts och tills det hamnar i reahyllan lagom till sommaren för någon hundring.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

I diskussionen SLI så verkar det som om Swec-evangelister bara mååste rättfärdiga att det uteblev från snabbtestet. Tycker det är helt legitimt att efterfråga att artiklar som denna kan dedikera ett stycke om SLI/XF, även om inte mer än en config av varje testas.

Skrivet av iWeeby:

Med ett vanilla 980 och den upplösningen lär du väl få konsoll-upplevelse i majoriteten av AAA-titlarna?

Kanske, i de allra nyaste titlarna. Arkham knight rullade på bra även efter 60fps upplåsningen. Spelar mestadels mmos och där har det inte varit nåt problem. Sen var ju 980 toppkortet när jag skaffade det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Datavetare

@Ratatosk: HBAO+ verkar ju kosta ungefär lika mycket på Maxwell som på Kepler och GCN. HBAO+ är billigare än traditionell SSAO för motsvarande kvalité alt. (vilket verkar vara hur man i praktiker använder det) väsentligt bättre kvalité för något högre kostnad.

Konsolerna orkar inte varken med SSAO eller HBAO+ så det används inte utan man kör en enklare variant, det är också den generella förklaringen till hur konsolerna klara en sådan här titel: de renderar inte med samma kvalité.

Hur får utvecklarna tillgång till Gameworks? Som bibliotek ihop med väldigt bra dokumentation och körbara exempel som beskriver hur man använder funktionerna. Verkar alltid vara Hairworks som kommer upp när det ska pekas på problem, då i kontext av Witcher 3. Hur är det Nvidias fel att man i Witcher 3 tog i för mycket vad det gäller hur mycket hår och med vilken kvalité man försökte rendera det hela med? Inget av detta är dikterat utan Hairworks utan är parametrar som utvecklaren måste optimera för tänkt målmarknad.

Gameworks är långt mer än HBAO+ och Hairworks, framförallt är det ett (för spel utvecklarna) billigt samt relativt enkelt sätt att lägga till mer realism när man konverterar konsolspel till PC, något som känns som ett rimligt sätt att ta till vara den extra kraft och de extra finesser som finns i typiska gaming PC men saknas hos dagens konsoler. Gillar man inte detta är det i de flesta spel full möjligt att köra spelet med samma inställningar som på en konsol och nöja sig med högre upplösning och bättre FPS, något som inte är en större katastrof då PS4/XBO trots allt ger riktigt bra renderingskvalité.

Sedan är ju bias mot Maxwell inte gigantisk i detta spel. Jämför mot prestandaindex (som bl.a. innehåller Shadow of Mordor där GCN presterar väsentligt bättre än Maxwell), med 290X som referens på 100 får 390 107 (samma som prestandaindex) medan 970 referens får 112 (mot 98 i prestandaindex).

Jämfört med Maxwell får 780Ti 101 i prestandaindex och 107 i detta spel. GCN tappar relativt sett lite mer än Kepler, men är det förvånande om båda dessa tappar om spelet använder finesser som Maxwell till viss del har specialstöd för? Hur kan det vara fel om spel använder finesser som Microsoft specificerar i DX som sedan tillverkare lägger in specialoptimeringar i kisel för? Nu råkade Nvidia vara först med feature level 12.1, men historisk har AMD varit de som först stödjer senaste feature-level nivån. Fördelen med saker som använder en viss feature level är att utvecklarna vet att en stor del av kundbasen inte har en GPU som stödjer senaste feature level, så dessa finesser kan alltid slås av och ibland simuleras (men det kostar typiskt mer).

Edit: 980Ti ska vara 780Ti

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: edit : Såg nu att även DX11 har FL_12_0 och FL12_1, även om det verkar betyda aningen olika gällande DX12 vs DX11, vilken röra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Feature_levels_in_Direct3D

VXAO kommer tydligen använda FL_12_1 (framför allt Tiled resources tier 3), tror inte att det är implementerat än, verkar dock komma lite senare, kanske i samband med att spelet får DX12.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare

@Ratatosk: tittade lite på exakt när 390 rejält tappar mot 970, det händer när man går från "medium" -> "high".

Kollar man sedan vad som slås på mellan dessa hittar man bl.a. "tessellation" (som inte används på XBO). Tror detta kan förklara både varför 390/390X/Fury/Fury X presterar så nära varandra samt varför Maxwell presterar så mycket bättre än de andra (inklusive Kepler), Maxwell har väldigt mycket högre geometrikapacitet än de andra modellerna. Ett 970 har nästan dubbla kapaciteten mot 390. Fury/Fury X har samma geometrikapacitet per MHz som 390/390X. Kepler ligger betydligt närmare GCN i geometrikapacitet än Maxwell.

Har påpekat detta när det pratas om "framtidssäkerhet" där diskussionen nästan enbart handlar om VRAM. VRAM är dels ingen flaskhals ens i 4k idag, men framförallt är det något som är väldigt enkelt att hantera: minska nivån på texturer.

Med DX12 är det möjligt att ha långt fler "draw-calls", i det läget kommer man kunna ha långt med avancerad geometri som standard och inte bara som en bieffekt av "tessellation" (som i praktiken är enda sättet att slå i geometrikapacitetstaken med DX11). Så att detta spel verkar "ogilla" Kepler och GCN kanske inte alls har något med Gameworks eller att Nvidia dissar sina äldre kort, det handlar helt enkelt om att den väg moderna spelmotorer går lägger långt mer tryck på geometri och därmed blottar flaskhalsar i dagens GPUer.

Synd att man inte testade något Maxwell gen 1 kort, där saknas stöd för feature level 12.1 men den betydligt högre geometrikapacitet jämfört med motsvarande Kepler modell finns där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tyvärr? För två år sedan satt folk och spydde ur sig hur spel då kunde spelas på en brödrost och hur allt marknaden stagnerat. Vad skulle man göra med sin dyra dator för 15.000 tänkte man då... Nu är det raka motsatsen. Nu sitter entusiaster och tycker det är synd att spel kräver kraft från ens dator. Börjar undra om det inte är gnälla allt de vill göra.

Själv anser jag att det bara är bra att datorer ändå får i grund och botten ett antal år gamla GPU:er att svettas. Det driver utvecklingen framåt.

För Gameworks har ju verkligen gjort spelen bättre.. Eller vänta nu lite? Snyggare? Är iof. subjektivt men jag tvivlar att det gör någon skillnad om det står Gaming evolved eller Ment to be played i början av spelet.. Det blir exakt samma spel och grafik ändå.

"Open world" säger du? Säker på att du spelat korridorskjutarens moder som var de äldre Tombraiderspelen?

Intressant att ett spel kan ha något som sin storhet som inte är existerande i spelen. De äldre spelen var "Gå till X... Lista ut kombo Y... Gå genom dörr Z och ta item P".

Som de inte behöver skriva separata drivrutiner till.

Har du ens spelat de äldre Tomb Raider spelen, exempelvis Tomb Raider 1 från 1996? Man kunde roama fritt på stora ytor över hela banan, jämför det då med nyaste Tomb Raider där du allt som oftast hasar dig igenom en smal grotta med quick-time events runtomkring dig. I de äldre spelen fick man ledtrådar om vad som skulle uppnås, då fick man själv lista ut hur detta skulle gå till, inga vägvisare eller dylikt.