Snabbtest: Grafikprestanda i Rise of the Tomb Raider

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi kontaktade både AMD och Nvidia inför detta test med förfrågan om en färsk drivrutin för Rise of the Tomb Raider. AMD gav oss ett "vi återkommer", Nvidia skickade över en drivrutin. Det går inte att uppehålla ett snabbtest av denna typ (som tar flera dagar att genomföra) för att ett företag inte kan ge raka besked om när en drivrutin ska släppas. Detta gäller oavsett om det är Nvidia eller AMD som segar.

Jag tror inte AMD segar i detta fallet. En som jag känner mer korrekt liknelse kan vara att fråga två konditorier om man kan få en smakbit av en viss tårta, när bara det ena konditoriet har fått receptet på tårtan. Inte undra på då att det andra konditoriet inte kan ge raka besked om när de kan leverera, de måste först få receptet...

Hoppas artikeln kommer att uppdateras om/när AMD levererar sin motsvarande optimerade drivrutin? Om de nu inte verkligen segar, vill säga.

Permalänk

Skönt man sitter på 980ti SLI då till detta spel.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, usch nVIDIA gör ett spel bättre och snyggare.

Klart Nvidia är inblandad det var därför dom hade en drivrutin klar! Bra att du klargjorde detta faktum!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tråkigt med drivrutinerna och hoppas att Sweclockers fått tillgång till dom, lite fult annars om det bara var för att vara snabba ut med en recension. Spelet är trots allt inte släppt än.

Sedan när kan man inte spela nya spel utan att uppdatera drivrutinerna?

Skrivet av skruvis:

Klart Nvidia är inblandad det var därför dom hade en drivrutin klar! Bra att du klargjorde detta faktum!

Synd att den verkar ge iaf instabilare fps när man installerar den.

T.ex: http://www.destructoid.com/pc-port-report-rise-of-the-tomb-ra...

Citat:

"Update: Due to playing a pre-release build, I did not have access to Nvidia's Game Ready Drivers while writing this. I can now confirm that installing the Game Ready Drivers that were released today (January 27) did not fix the problems I discuss below.

In fact, I would say it's made things worse: the stuttering is more frequent and the loading times are now two or three times longer than what I saw pre-drivers."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Sedan när kan man inte spela nya spel utan att uppdatera drivrutinerna?

I sällsynta fall kanske, men i detta fall så har dom fått optimerade drivrutiner från Nvidia & man borde kanske även testat med föregående drivrutiner för att påvisa eventuella skillnader mellan ooptimerad & optimerad, om det fanns möjlighet dvs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

I sällsynta fall kanske, men i detta fall så har dom fått optimerade drivrutiner från Nvidia & man borde kanske även testat med föregående drivrutiner för att påvisa eventuella skillnader mellan ooptimerad & optimerad, om det fanns möjlighet dvs.

Varför göra mer arbete för att AMD inte har gjorde en ny drivrutin till stora spel lanseringar?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför göra mer arbete för att AMD inte har gjorde en ny drivrutin till stora spel lanseringar?

Berätta när AMD fick tillgång till spelet? Jag vet inte, vet du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

I sällsynta fall kanske, men i detta fall så har dom fått optimerade drivrutiner från Nvidia & man borde kanske även testat med föregående drivrutiner för att påvisa eventuella skillnader mellan ooptimerad & optimerad, om det fanns möjlighet dvs.

Tja, de flesta siter verkar ju ha testat med de galma? Om man jämför gamla och nya med samma kort på olika siter (jo, jag vet, rätt dålig relevans) så verkar de inte göra nån större skillnad på FPS, ge mindre stabil framerate och sämre SLI-skalning,

Så.. Ungefär vad mina fördommar säger om utstressad alpa-mjukvara...

Permalänk
Avstängd

Tycker det ser bra ut men kanske är youtube och klippet som förstör lite men känns lika mycket taskigt optimerat som tungt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Berätta när AMD fick tillgång till spelet? Jag vet inte, vet du?

Dom måste ha fått tillgång då detta finns till konsolerna som är baserade på AMD hårdvara och dessutom används AMD teknik i spelet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Tja, de flesta siter verkar ju ha testat med de galma? Om man jämför gamla och nya med samma kort på olika siter (jo, jag vet, rätt dålig relevans) så verkar de inte göra nån större skillnad på FPS, ge mindre stabil framerate och sämre SLI-skalning,

Så.. Ungefär vad mina fördommar säger om utstressad alpa-mjukvara...

Alpha, är det där problemet ligger? Tja som Orici säger stor (ALPHA) spel lansering!

Skrivet av Orici:

Dom måste ha fått tillgång då detta finns till konsolerna som är baserade på AMD hårdvara och dessutom används AMD teknik i spelet.

Ok, så bara för att spelet finns till konsoll så får AMD per automatik tillgång till PC spelet innan släpp? Ja det kanske är så (vad vet jag), men vet vi att det är så?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=nt3wRNp_r_I

En spel konsol klarar 30BPS ett fury X 49BPS och Titan X 80BPs (men då bara i very high)

Skillnaden mellan pc och konsol är inte extrem enligt mig. (om man tittar på grafiken)

Att vara tvungen att köpa ett grafikkort som kostar mer än en hel spelstation för att kunna skruva upp inställningarna känns helt orimligt.

En spelstation har bara en bråkdel av prestandaden som ett Fury X/ Titan X har men i detta spel så är det "ingen" skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tycker det ser konstigt ut, hela övre fältet är nästan identiskt, sen ett rejält hopp med de 2 i toppen, hur kan ett Fury och Fury X få samma fps t.e.x ???

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Dom måste ha fått tillgång då detta finns till konsolerna som är baserade på AMD hårdvara och dessutom används AMD teknik i spelet.

Citat:

“We have a fantastic relationship with Microsoft. We got work directly with them and were able to understand how to get most out of the system and it has been a flawless experience so far.”

http://wccftech.com/rise-tomb-raider-targeting-1080p30fps-xbo...

Till SweClockers: "Renderingstiderna för sekvensen ser generellt bra ut oavsett tillverkare"
Skämtar ni? Microstuttering from hell!
Andra alpha spel på Steam ser bättre ut och är mer lättdrivet.
Kan inte för en sekund motivera ett spel som är utformat till 1080p 30fps för X-one där PC version knappt drar runt det alls med allt på max.
Spelet formligen skriker "Pre-Alpha" då man inte ens lagt renderingen i prio!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Snyggt ja, men tycker du att detta spel verkar bra optimerat?

Vad har det med Nvidia att göra? Det är väl inte dem som gjort spelet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vad har det med nvidia att göra? Det är väl inte dem som gjort spelet.

Enligt Nvidias egen ambassadör så är det så!

Skrivet av Orici:

Ja, usch nVIDIA gör ett spel bättre och snyggare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Från artikeln

"Crystal Dynamics har bland annat samarbetat med AMD för att implementera tredje generationens TressFX (Pure Hair) i titeln, samtidigt som Nvidia har ingått ett bundlingsavtal med utgivaren för att skicka med spelet gratis tillsammans med vissa grafikkort."

Om det inte går att "skylla" på Gameworks måste det svida rejält för AMD att EVGA 970 matchar Fury X i "high" 2560x1440.

Nu var det inte så att jag skyllde prestandan på Gameworks, jag bara rättade till vad det borde heta med tanke på hur mycket det påverkar prestandan i MÅNGA spel.

Sen vet jag inte om vi tittar på samma test, men som jag ser det så ligger 970 under både 290x och 390.
Eller 980 som presterar lika som ett Fury, att 980TI och Titan X ligger så långt före resten av ledet med grafikkort är imponerande. Men att inget single-GPU kort klarar av att ta sig över 60FPS i 1440p är ganska trist!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

TotalBiscuit, The Cynical Brit verkar inte ha några problem iaf.

Ser ut att flyta på bra som fan för honom.

https://www.youtube.com/watch?v=uJ3PuclVyK4

För att vara rättvis dock så har han ett grafikkort för ca 7000kr och har en fps på 60-80 i 1080p. Kanske imponerande för vissa, men inte för mig. Med det sagt så är spelet köpt och förhandsladdat

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Sedan när kan man inte spela nya spel utan att uppdatera drivrutinerna?

Synd att den verkar ge iaf instabilare fps när man installerar den.

T.ex: http://www.destructoid.com/pc-port-report-rise-of-the-tomb-ra...

3 gånger så långa laddningstider med nya nVidiadrivaren? Har dom en apa som hammrar på ett tangentbord?

Permalänk
Medlem

Smart av Nvidia. Dom har styrt upp mer och mer att grafiktester sker innan lansering. Eftersom dom har mer spel dom sponsrar så får dom AMD att framstå som mycket sämre än vad dom är.

Nvidia, the way people are played.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lowngcawt:

Nu var det inte så att jag skyllde prestandan på Gameworks, jag bara rättade till vad det borde heta med tanke på hur mycket det påverkar prestandan i MÅNGA spel.

Sen vet jag inte om vi tittar på samma test, men som jag ser det så ligger 970 under både 290x och 390.
Eller 980 som presterar lika som ett Fury, att 980TI och Titan X ligger så långt före resten av ledet med grafikkort är imponerande. Men att inget single-GPU kort klarar av att ta sig över 60FPS i 1440p är ganska trist!

EVGA 970 (från vinterdatorn) har 36/29 (genomsnitt/lägsta FPS) i "very high" 2560x1440 och 58/45 i 1920x1080, Fury X har 38/39 resp 49/37.

Statistiskt sett köper ingen 970 referens, är större prestandaskillnad mellan även de lägst "fabriksöverklockade" 970 och 970 referens än mot EVGA (som är en av de högst "fabriksöverklockade" modellerna).

Och vad är problemet med Gameworks? Kolla in skillnaden mellan HBAO+ och de andra varianterna, prestandamässigt kostar det inte jättemycket ens på AMD. Nvidia ger bort Gameworks, naturligtvis vill de ha igen pengarna de plöjt ner i biblioteket och det försöker man genom att använda Gameworks till att pusha de finesser man stoppat in i sitt kisel. För spelutvecklarna att skriva samma sak skulle ta allt för lång tid, det skulle då inte bli gjort. AMD har också insett att det är dyrt att skapa något likt Gameworks.

Man kan tycka det är skit men resultatet är faktiskt att PC-portarna av konsolspel får renderingstekniker och därmed en kvalité de aldrig skulle få om Gameworks inte fanns. Sedan är det oftast möjligt att slå av de flesta Gameworks finesserna, så gillar man det inte kan man alltid spela spelet med det utseende det skulle ha utan detta bibliotek, d.v.s som på en konsol med högre upplösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Sedan när kan man inte spela nya spel utan att uppdatera drivrutinerna?

Klart man kan. Men att benchmarka ett spel med nya game ready drivare för ett kort men äldre drivrutiner på andra utan att påpeka det någonstans känns fel och det gjorde uppenbarligen redaktionen också eftersom dom la till det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Enligt Nvidias egen ambassadör så är det så!

Du misstolkar mej, jag skrev att dom gjorde ett spel snyggare inte gjorde spelet ifrån grunden.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Mitt 680 når inte ens upp till vad som anses vara spelbart i Ubisoft-skala. Lär bli många titlar man får spara till Pascal

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

When one's not enough, you need two.
Äntligen ett spel som låter båda mina 980 Ti sträcka ordentligt på benen

Teoretiskt sett iaf Been there, done that. SLI är dött för mig tills dess att jag ser nVidia göra bra mycket bättre ifrån sig på den punkten. Visst, det funkar säkert ibland Men inte tillräckligt ofta för min smak :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Mitt 680 når inte ens upp till vad som anses vara spelbart i Ubisoft-skala. Lär bli många titlar man får spara till Pascal

Ubisoft?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

De siktar väl på 30 FPS

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Berätta när AMD fick tillgång till spelet? Jag vet inte, vet du?

Nvidia och AMD är lika stora hycklare. Däremot har AMD visat klart sämre vilja att uppdatera drivrutiner till spel trots att dom fått tillgång till spelet. Lysande exempel på AMD´s lathet som kostar dom förlust av många kunder är Just Cause 3, dom fick tillgång till spelet direkt vid släppet, tog sex veckor för dom att få ut en drivrutin för bl.a Just Cause 3. Visst fungerar deras äldre grafikkort bättre än Nvidias men deras många alltför sena släpp av drivrutiner är under all kritik.

Permalänk

Ser ni framemot spelet? Eller ni diskuterar mest drivrutiner, FPS och grafikkort/-tillverkare?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Mitt 680 når inte ens upp till vad som anses vara spelbart i Ubisoft-skala. Lär bli många titlar man får spara till Pascal

Borde gå om man finlirar inställningarna. Stänger av Hair FX, HBAO m.m. Ska testa på ett GTX670 snart (min andra burk, måste bara installera windows 10 på den)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm