AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Okej... Ett spel kräver det i 1080p? Tur att man inte gillar Witcher 3 då.

Fortfarande idiotiskt att ha 1080p skärm med 980ti eller Fury X.

Var ju inte många spel där man lyckades komma upp i 144 Hz på ultra med 1080p så skulle knappast kalla det idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Drar inga slutsater här förrän senare när de fixat de första problemen som alltid finns. Vinnare över 980 ti enligt mig om AMD kan se till att lösa problemen främst med kylarens oljud.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har du fler exempel på lager? Eller ska vi förlita oss på framtiden? Själv spelar jag det som finns här och nu med hårdvara som finns här och nu. Inte spel som kanske kommer i framtiden.

Om du inte förstår varför grafikkort för 7000kr och 1080p är dumt så kan jag inte hjälpa dig.

Snarare du som inte förstår. Ett grafikkort för 7000kr och 1080p behöver inte alls vara dumt. Många spel är tungdrivna även i 1080p.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, så om man spelar ett flertal titlar (t.ex. GTA V) som går hackigt på ett fabriksöverklockat 980 i 1920x1200 så finns det ingen anledning att byta till ett snabbare kort? Är det det du säger?

Korrekt, och om du köper ett snabbare kort så är du enligt chipw00t "en idiot".

Enligt min mening däremot så låter det som den enda vettiga lösningen om du vill få hög, konstant fps och samtidigt köra på högsta grafikinställningarna utan att behöva köra SLI/CF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Njae, GTX680 var betydligt snabbare än 7970 och likadant var det med GTX780Ti mot 290x. Vilket gör det hela ännu bättre för AMDs del.
Prestandaindex:

ehm, första testet är 680 snabbare än 7970 ja.

andra testet är det fortfarande snabbare än 7970, dock inte snabbare än 7970Ghz

tredje testet finns inte 7970 med?

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Har du fler exempel på lager? Eller ska vi förlita oss på framtiden? Själv spelar jag det som finns här och nu med hårdvara som finns här och nu. Inte spel som kanske kommer i framtiden.

Om du inte förstår varför grafikkort för 7000kr och 1080p är dumt så kan jag inte hjälpa dig.

Förstår heller inte varför det är dumt att köpa ett kort för 7k när man spelar 1080p ?
144hz skärm med allt godis på max är inte många singelgpu kort som klarar att driva.

Overkill kan ja hålla med om, prisvärt är det väl inte heller. Men korkat är ju bara att ta i från fotknölarna

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Visst, men då får man ju tumma lite för mycket på inställningarna i mitt tycke. 2015 Har vi ett Halo-kort bestyckat med 12GB videominne med mastodontnamnet Titan X och så klarar den inte av att driva spel i mer än typ 30fps i 4K Jag pratar givetvis enbart ur spelsynpunkt. Har man t ex införskaffat just ett Titan X så kanske det inte enbart är till för spel.

12GB är totalt overkill, kul när man spelar moddade spel som tex Skyrim. 8GB hade varit prefekt! Spela i 4K är för tidigt kan jag tycka, 1440P är helt klart det bättre valet för gaming.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Bra kort men ryktena som gick att det skulle krossa nvidia är jy fett lol.

Bra kort för pengarna men långt ifrån för att jag ska/skulle bytat sida.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hjälpsam

Hur kommer Furu och GTX980Ti prestera om ett par månader?
Svaret är att ingen av oss, förutom möjligtvis någon enstaka, har någon jävla aning.
Om ett par månader har vi Windows 10 och DX12 i burken och förhoppningsvis har några DX12 spel släppts, det kommer troligtvis ställa allt på ända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Ja, så Nvidia är fortfarande bäst.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

ehm, första testet är 680 snabbare än 7970 ja.

andra testet är det fortfarande snabbare än 7970, dock inte snabbare än 7970Ghz

tredje testet finns inte 7970 med?

Suck. Första bilden är för att visa hur 7970 stod sig mot 680. Andra bilden är för att visa 290x mot 780ti. Tredje bilden visar hur läget är i dag.

(7970, 280x, 7970GHz är samma kort)

Vid lansering:
% över 580
7970: 29.38%
680: 40.75%
-----------------
% över 7970GHz
290x: 33%
780ti: 44%
------------------------------------
I dag:
% utav 290x
7970GHz: 76%
680: 65%
-----------------
% över 290x
290x: 0%
780ti: 1%
(390x): 12% (typ samma kort som 290x, kärnorna bör klocka lika högt och inga arkitekturförbättringar. Fast det är kanske minnesfrekvensen som gör så stor skillnad? I så fall är det inte rättvist för att 290x kan inte nå 6000MHz så vitt jag vet)

Som ni kan se så har 7970 åldrats mycket bättre än 680. 290x har åtminstone kommit ikapp 780ti vilket inte är fy skam heller.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Korrekt, och om du köper ett snabbare kort så är du enligt chipw00t "en idiot".

Jag kommer åtminstone vara en idiot med ett jävligt snabbt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kommer åtminstone vara en idiot med ett jävligt snabbt grafikkort.

finns värre saker man kan vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Dumt och dumt. Onödigt kanske. Ett grafikkort för 7000kr klarar ju att driva 1440p 144Hz så varför skulle man sitta på 1080p då?

Jag har ju redan skrivit 970/290X/390X och då kontrade du med att Witcher 3 minsann inte går att spela maxat på 1080p. Ett spel.

Jag nöjer mig inte med 60fps. Därför har jag 144Hz. Måste inte maxa. Justerar ögongodiset efter fps.

Du kanske borde läsa på lite om 1440p? 1440p med mindre ögongodis ser bra mycket bättre ut än 1080 med allt ögongodis.

Fan så dumt resonerat! Skrämmande!

Om 1440p ser bättre ut än 1080p med mindre ögongodis så får det stå för dig.

Bara för att du inte behöver maxa grafikinställningarna i spel, betyder väl inte det ett skit?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matadoren:

Förstår heller inte varför det är dumt att köpa ett kort för 7k när man spelar 1080p ?
144hz skärm med allt godis på max är inte många singelgpu kort som klarar att driva.

Overkill kan ja hålla med om, prisvärt är det väl inte heller. Men korkat är ju bara att ta i från fotknölarna

Tydligen bara jag då som inte skulle para ett 980ti med 1080p.

Haha.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av eXpander_:

Ja, så Nvidia är fortfarande bäst.

Nja?
Både AMD och Nvidia gör bra kort som är fina köp, men det är AMD som är bäst!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tänker i alla fall vänta till nästa drivrutin innan jag gör min bedömning. Catalyst 15.15 har också haft en massa problem med 300 serien, så det känns som en halvfärdig drivrutin helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

För övrigt har jag en fråga till alla som har predikat om hur lite det är med 4 GB i 4K-upplösning - hur kommer det sig att Fury X ligger tätt intill kort med 50% och 300% mer minne? Varken framerate eller renderingstid verkar lida.

4GB är inte "lite" minne, men det är i vissa enstaka fall för lite minne för 4K. Att titta på genomsnitts fps och dra slutsatsen att den inte påverkas går inte och så vitt jag vet redogör inte Sweclockers hur mycket minne som används i sina speltester vid olika upplösningar. Förmodligen för att det är så pass tidskrävande att det hade varit bättre om de la det i ett eget test. Fury X har en snabb GPU så om du under vissa spelsekvenser droppar fps i några sekunder så kommer medel-fps ändå vara högt efter några minuters testslinga.

Problemet med att 4GB är för lite ibland är att det imorgon kanske är oftare. Många spel ligger t.ex. på 3-3,5GB VRAM i dag och ett fåtal kan trilla över 4GB i 4K. Tittar du på staplarna i testet så är det i alla fall ett par speltester där Fury X har högt medel-fps men lågt minimum-fps i jämförelse med andra kort.

Middle-earth: Shadow of Mordor är ett av de som det syns tydligast i. Kolla vad 290X och Fury X har och jämför sedan med 390X och 980 ti. Där de två senare har 8GB och 6GB minne. De lider inte av samma dipp.

Far Cry 4 har också liknande tendenser:

Nu kan dessa dips bero på annat än minnet, men det indikerar ändå att något är fel. 290X vs 390X är egentligen samma kort fast bara mer minne och där är stor skillnad. Så drivrutinsproblem vet i hundan...

Jag är en av de som predikat mot att 4GB kan vara för lite i 4K. Sweclockers test består av ett urval av spel som på olika sätt ska vara påfrestande för grafikkorten. Men alla kanske inte är VRAM-hungriga och Sweclockers kan tyvärr bara testa spel som finns ute nu. De kan inte testa nya krävande spel som kommer om 6 mån eller ett år.

Jag vill inte såga ner onödigt mycket på Fury X även om jag blev besviken och trodde (hoppades) att den skulle ligga ~10% över 980 ti. Det hade gjort kortet optimalt för alla som spelar i 1440p eller lägre och säkert helt okej för de allra flesta i 4K. Skulle minnet gå över 4GB i något enstaka spel kan man skruva ner texturer och avrundning t.ex. Men att Fury X som skulle suttit som handsken för 4K måste jag ändå än en gång ställa mig emot

Edit: Sweclockers uppdaterat graferna? Fury X hade 20 fps som minimum i första tidigare. Så det kanske beror på drivrutiner eller andra problem. Hur som helst står jag fast vid grundargumentationen. GTA V hade t.ex. varit roligt att se i 4K. Även tabeller med minnesanvändning och fps-tester i scenarion där man vet att man passerar 4GB minne.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bas Rutten:

Fan så dumt resonerat! Skrämmande!

Om 1440p ser bättre ut än 1080p med mindre ögongodis så får det stå för dig.

Bara för att du inte behöver maxa grafikinställningarna i spel, betyder väl inte det ett skit?

Jaha. Har du ens tittat på en 1440p skärm?

***bort/moderator***

§1
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

4 Gb är för lite, they said!

Angående grafikkortet så är det så klart brutalt men knappast mitt förstaval med vattenkylning. Släng på en brutal luftkylare och vips.

Prestandan lär även förbättras iom nyare och bättre drivisar, likt alla grafikkort gör men framförallt från AMD, som känns som dom är lite slöare ur startblocken när det gäller optimerade drivrutiner.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Jag har ju redan skrivit 970/290X/390X och då kontrade du med att Witcher 3 minsann inte går att spela maxat på 1080p. Ett spel.

Titta på Sweclockers prestandagrafer i dagens recension; I hur många spel levererar GTX 970 / R9 290X / R9 390X tillräckligt med FPS i genomsnitt för att man ska ha nytta av sin 144hz-skärm?

Inte särskillt många, eller hur?

Skrivet av chipw00t:

Jag nöjer mig inte med 60fps. Därför har jag 144Hz. Måste inte maxa. Justerar ögongodiset efter fps.

Jag nöjer mig inte heller med 60 fps, men jag vill maxa grafikinställningarna. Tydligen är detta idiotiskt enligt dig.

Skrivet av chipw00t:

Du kanske borde läsa på lite om 1440p? 1440p med mindre ögongodis ser bra mycket bättre ut än 1080 med allt ögongodis.

"Läsa på om 1440p"?

Jag har antagligen testat fler 1440p-skärmar än vad du har gjort (inte för att det gör mig särskilt meriterad på något vis), och jag var faktiskt inte särskilt nöjd.

27" var lite för stort för min situation och jag prioriterade Hz över högre upplösning.
Då tycker jag att steget tillbaka till 1080p med högre Hz och samtidigt bättre grafikinställningar låter vettigt.

Sen är det väl samtidigt högst subjektivt vad som ser bra ut? 1440p i Medium eller 1080p i High?

Skrivet av Sveklockarn:

Jag kommer åtminstone vara en idiot med ett jävligt snabbt grafikkort.

Samma här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tycker det, spelar iofs sällan FPS-spel, då jag bara blir dödad i dem.
I strategispel och rollspel som jag gillar, fungerar det utmärkt för mig med 30-35 fps.
Ja; jag vet jag är en udda jävel, jag överklocker inte heller!

Jag spelar väldigt få fps spel. Ett av dem är Left 4 Dead 2 och det spelet kräver ju inga monsterkort direkt. Ligger på 200 - 300 fps med mitt nuvarande kort och jag tror 300 är max då jag aldrig sett spelet gå över den frameraten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Trevligt HBM = Framtiden.

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut. En färsk uppdatering av drivrutiner och test från en sida utan fan boys är det bara att vänta på nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Detta var verkligen konstigt. Hur blir Fury X överkörd i 1080p där den borde prestera som bäst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Titta på Sweclockers prestandagrafer i dagens recension; I hur många spel levererar GTX 970 / R9 290X / R9 390X tillräckligt med FPS i genomsnitt för att man ska ha nytta av sin 144hz-skärm?

Inte särskillt många, eller hur?

Jag nöjer mig inte heller med 60 fps, men jag vill maxa grafikinställningarna. Tydligen är detta idiotiskt enligt dig.

"Läsa på om 1440p"
Jag har antagligen testat fler 1440p 144Hz-skärmar än vad du har gjort (inte för att det gör mig särskilt meriterad på något vis), och jag var faktiskt inte särskilt nöjd.
27" var lite för stort för min situation och jag prioriterade Hz över högre upplösning.
Då tycker jag att steget tillbaka till 1080p med högre Hz och samtidigt bättre grafikinställningar låter vettigt.

Sen är det väl samtidigt högst subjektivt vad som ser bra ut? 1440p i Medium eller 1080p i High?

Samma här.

Nej, jag tycker bara att det är dumt att para ihop 980ti med 1080p. Min subjektiva åsikt borde väl vara lika mycket värd som din?

§1
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Eller folk som tycker om att överklocka. Vi är ju på SweClockers.
Ett överklockat referens 980 vinner ju mot ett överklockat Fury X i två spel.
Överklockade 980Ti vinner i alla testade spel mot överklockade Fury X. Tredjepartslösningarna vinner ju enormt.

Flamecitat
Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Klart som f"n att dom inte lyckats, har du hört hur den låter, konstant missljud från pumpen.
Bara det är en Dealbreaker för många ink mig själv.

Går inte överklockas mer än ca 75mhz. presterar 20% sämre än GTX980TI överklockat, låst minnet.
För lite minne för framtiden.
Svårt att köra Crossfire pga 2st Vatten kylare.
Ingen luftkylare får monteras.

För att inte vara en miss så skulle kortet haft en bra luftkylare, och öppet för andra kylare, minst 6GB i minne, ca 10-20% mer prestanda,
överklocka mycket bättre.

Hur tänker dom när pumpen har ett missljud både i vila och belastning, min vattenkylare från silverstone lite inget, alla vattenkylare från tex Corsair låter väldigt lite, så hur f kan dom välja den pumpen.

Sen är det många som inte vill ha ett pytte kort i sin dator om det inte behövs, den liknar itx kort, kommer se ut som en dvärg i min dator, sen finns ingen plats för ännu mer vattenkylning.

Kortet är inte skit, presterar helt ok, men skulle ligga mellan 6000-6500:- för att konkurrera med ett fabriks överklockat GTX 980TI.
Samt:
Ha en annan kylare.
Överklocka bättre.
Öppet minne.
Mer minne.
Större PCB.

Det folk inte verkar tänka på är att detta är entusiast kort, vanliga Svensson köper inte GTX 980TI/Titan X/Fury X osv, dom väljer mellanklass korten tex GTX760/GTX960/Radeon 260X/270X osv pga priset.

Entusiaster som många här är kollar upp kortet till 100% så man vet vad som är bra och dåligt, är många som har väntat på detta kort och väntat med inköp, om detta inte var en miss skulle alla köpa Fury X efter släpp, men dom flesta hoppar på GTX980TI istället, om det inte är en miss så vet jag inte vad en miss är.

Går man o köper Fury X nu så är man antingen fanboy av AMD och bara vill ha deras kort eller så har man inte kollat upp vad man köper.

Nja besluten har inte varit klockrena.

Skrivet av Hymer:

NH har ju bekräftat att AMD vet om att pumpen låter och att det ska åtgärdas med drivrutin.

Skrivet av Alling:

Ja, fy satan, de två värsta ljuden en dator kan avge. Hur ska man rimligen kunna rekommendera ett Fury X till någon som inte ska ha det i en serverhall?

Mitt 980 har också coilwhine, men det hade mina fyra 970 och mitt Titan också, så jag hyser inga förhoppningar om att bli fri från det inom en överskådlig framtid. Men köper man ett 980 eller 980 Ti finns ju iallafall möjligheten att man får ett kort utan coilwhine och därmed utan skitljud, då de inte har en pump.

Vissa orkar tydligen inte läsa alla inlägg, @Hymer...

Från NH:s review:

"Tyvärr lider vårt, och flera andra förproduktionsexemplar, av ett klart märkbart "pumptjut". Ett ljud som AMD lovar ska vara dämpat i de kort som landar på butikshyllorna, detta efter optimeringar i styrningen av kylarens vattenpump."

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

12GB är totalt overkill, kul när man spelar moddade spel som tex Skyrim. 8GB hade varit prefekt! Spela i 4K är för tidigt kan jag tycka, 1440P är helt klart det bättre valet för gaming.

Jo, lite så känner jag också. 1440p i 144Hz är #nutiden. 4K i 60fps känns fortfarande som det är en bra bit bort innan vi har system som klarar av att maxa ett tungdrivet spel i 4K i minst 60fps Jag själv tog klivet till 144Hz istället för 1440p och har väldigt svårt att gå ned till 60fps i 1440p om det går att köra 80-100+ fps i 1080p. Jag tycker helt enkelt att mjukheten i bilden övervinner ögongodiset

Men visst, spelar jag t ex Civ så är ju fpsen hyfsat ointressant.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är ett kort från tredje part underklockat till standardfrekvenser, alltså 1 050 MHz för GPU och 6 000 MHz för GDDR5-minnet. Prestandan motsvarar med andra ord referensnivån från AMD.

Kanon, tack för klargörandet!