AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara säga att det är tråkigt att Fury X inte presterade till allas förväntningar. Även fast det verkar som något inte stämmer eftersom det presterade bättre i andra tester.

Sedan är det VÄLDIGT intressant att det presterar i nivå eller bättre än 980ti/titan i högre upplösningar. Vad säger alla minnesvetare om detta? Typ som tvelander?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Den piskade ju i höga upplösningar. Det är väl det som är #framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte bryr sig ett dugg om överklockning. Så fort man överklockade drog ju 980Ti ifrån mycket.
Till och med ett överklockat referens 980 vann ju mot ett överklockat Fury X i två spel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Hmm den riktiga vinnaren är nog dom som köpte 290x för 2490kr.... jävlar va bra dom korten presterar nu mot 970/980??? Vad har hänt?

Fick Asus DC2 kort R9 290x för 2390 inkl frugans studentrabatt.

Galet bra köp.

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

för att folk på sweclockers forum har ingen jävla aning om vad fan dem snackar om när det gäller vram, vram funkar exakt likadant som ram minnet i datorn bara för att det står att det använder 4gb betyder den inte and den "ANVÄNDER" det folk på sweclockers fattar inte vad allokerat minne betyder för något, tex vid vanlig data använding har min dator allokerat 8 av mina 12 gb ram men använder kanske bara 2 eller 3 och en gpu gör just detta med vram, det syns bara inte, och som bevis på mina "claims" kan jag säga att jag kör 4k med 2gb och har kör maxad texture resolution på alla AAA titalar till denna dag och har ännu aldrig fått slut på vram. krashade 1 gång i tomb raider, annars aldrig.

Andas.... ta det lugnt, räkna till 10.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Attans, jag ser inte hur detta kort skulle köra över 980 Ti på något sätt, vilket jag läst på flera håll att det skulle göra. Fury X målades upp som en ny Messias som skulle erbjuda frälsning och syndernas förlåtelse åt alla gamers. Har jag missat något eller?

300-serien är rebrands och Fury X är bra men knappast så bra som folk trodde? Jag som var sugen på att testa AMD!

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om Fury X drar ifrån Titan X när drivrutinerna har fått mogna lite. Så var det i alla fall med R9 290X som presterade sämre än GTX 780Ti till en början men nu är ikapp och förbi.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

ja denna fury var ju inte mycket o hurra över tydligen

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

När kommer det kortet med tredjepartskylare?

Kommer det ta lång tid?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant och välgjort test som vanligt! Blir ännu mer intressant med uppdaterade drivrutiner och Windows 10. Sista spiken i kistan är inte slagen ännu, framtiden får utvisa.

Visa signatur

i7 4790K & GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Måste säga att det kort som imponerar i prestandaindexet är 390X som alla avskyr. Rejält mycket snabbare än 290X och går om GTX980 redan i 2560x1440 och sopar mattan med det i 4K. Wow.

Håller med dig, bra pris/prestanda

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Fattar inte hur man ens kan säga att Fury X är segrare, flera månader efter 980 Ti? Minst två iallfall väl, och med liknande prestanda. Då tycker iallfall inte jag att man kan säga att det är en segrare..

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

När kommer det kortet med tredjepartskylare?

Kommer det ta lång tid?

AMD har sagt att det bara ska finnas referens av Fury X.
Fury ska däremot få tredjepartslösningar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att Sweclockers har valt att bara visa 980ti i referens i sina tester då det är 3:e partstillverkarnas kort som folk köper. Man ser tydligt i överklockningsdelen hur 980ti drar ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Skulle inte förvåna mig om Fury X drar ifrån Titan X när drivrutinerna har fått mogna lite. Så var det i alla fall med R9 290X som presterade sämre än GTX 780Ti till en början men nu är ikapp och förbi.

Klen tröst för dom som vill ha prestandan idag dock.

Skrivet av coopish:

Tycker det är synd att Sweclockers har valt att bara visa 980ti i referens i sina tester då det är 3:e partstillverkarnas kort som folk köper. Man ser tydligt i överklockningsdelen hur 980ti drar ifrån.

Vad pratar du om?
Både EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ och Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming är med i graferna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

När kommer det kortet med tredjepartskylare?

Kommer det ta lång tid?

Detta kommer bli möjligt med R9 fury kortet någon gång i Juli, en mindre kraftfull R9 fury X som inte är vattenkyld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Klen tröst för dom som vill ha bra prestanda idag dock.

förstår inte varför många lägger stor vikt på att drivrutinerna kommer ge super mycket prestanda, finns inga garantier på det.

Permalänk
Medlem

En annan review som även den verkar ha lite problem med ljudet.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

Jag håller inte med alls. Det är en "Halo-produkt" men det rår inte ens på 980 Ti. Det för ett sju helvetes oväsen och svarar otroligt dåligt på överklockning. Den som inte kan se lanseringen av kortet i sin nuvarande form som något annat än ett gigantisk misslyckande har nog AMD-skygglappar på sig.

Med lite tid, drivrutinsoptimeringar och tredjepartskort så tror jag däremot starkt på Fury. Däremot så finns det absolut noll anledning att köpa ett Fury X över 980 Ti i dagsläget, då måste de väl ändå ses som en flopp?

Innan någon ursinnig AMD-krigare rider ut till storm här; vi pratar om kortet i dess NUVARANDE form. Må hända att testexemplaren inte representerar Fury X om några månader, men det finns inget annat än detta. Svart på vitt, det är en riktig besvikelse.

Mja. Jag skulle nog inte beskriva det med så "målande" ord som dig ;).
Och Fury X ligger över 908 Ti i 4K enligt prestandaindex om än marginellt. Vilket kort som "rår på" vilket vete katten. Lite för luddigt begrepp för min smak. Men de ser ut att vara rätt lika varandra redan nu för högre upplösningar.

Men visst håller jag med om att överklockningspotential och ljudnivå på fury x gör att det känns mindre intressant än ett 980 Ti.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Godkänt men inte mer är de betyg jag vill ge.
Hoppas bara att oljudet från pumpen är fixat på de kort som säljs, det är för mig det största problemet.
Potentialen för överklockning är för mig egal, men jag vet att många andra här bryr sig om sådant.
Jag tror också att det kommer hända en hel del med drivrutinerna de närmaste månaderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vardagsrumsdator med det fruktansvärda ljudet!?
Sitter du med hörselskydd på dig när du spelar eller kollar film i soffan?

R9 Nano är luftkyld så vart kommer det fruktansvärda ljudet ifrån du skriver om? De har inte testat R9 Nano ännu då ingen har fått ett exemplar att prova.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

förstår inte varför många lägger stor vikt på att drivrutinerna kommer ge super mycket prestanda, finns inga garantier på det.

Tror många förlitar sig / hoppas på detta då man mer eller mindre har historien i backspegeln.

HD 7970 och GTX 680 var jämlikar - efter ett års förbättrande av drivrutinerna var HD 7970 klar segrare.
R9 290X och GTX 780 Ti var jämlikar - efter ett års förbättrande av drivrutinerna är R9 290X klar segrare.

Kan mycket väl bli samma historia här; Jag vågar säga att ur prestandasynpunkt är GTX 980 Ti helt klart segraren här just nu, men vem vet hur det ser ut om ett år.

Skrivet av Söderbäck:

Mja. Jag skulle nog inte beskriva det med så "målande" ord som dig ;).
Och Fury X ligger över 908 Ti i 4K enligt prestandaindex om än marginellt. Vilket kort som "rår på" vilket vete katten. Lite för luddigt begrepp för min smak. Men de ser ut att vara rätt lika varandra redan nu för högre upplösningar.

Men visst håller jag med om att överklockningspotential och ljudnivå på fury x gör att det känns mindre intressant än ett 980 Ti.

Plus att GTX 980 Ti kommer med bättre eftermarknadskylare som sticker iväg ytterligare prestandamässigt.
Jämför bara prestandaindex i 4K mellan R9 Fury X och Gigabyte GTX 980 Ti Gaming - det är inte ens jämt i stockfrekvenser, och då vet vi att GTX 980 Ti klockar betydligt bättre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bra kort dålig lansering summerar jag detta i. NH har redan bekräftat att i framtiden kommer pumpens hastighet att tweakas, och att oljudet är endast på testexemplaren.

"Vi ska dock tillägga att vi har varit i kontakt med AMD gällande pumpljudet till Fury X, och den officiella förklaringen är att det höga pumpljudet är ett känt fenomen för testexemplaren som skickats ut för test. AMD menar att man samarbetar med sina partnertillverkare för att de faktiska expemplaren som säljs i butik inte ska ha samma ljudnivå. Då ska det dock tilläggas att den optimeringen kan komma att göras bland annat genom att justera varvtalet på pumpen, vilket såklart också kommer påverka temperaturerna."

Just nu känns det inte som ett soklart köp ens om man sitter med ett 290X. Fram tills när kortet sjunkit ned till 6000 kronors strecket, drivrutinerna inte befinner sig i beta stadiet och eventuella OC problem lösts så är det bara att avvakta.

Längtar efter att se vad tredjepartstillverkare kan göra med "vanilla" Fury, samt att det börjar dyka upp nya vattenblock för oss cutom watercooling entusiaster.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jag håller inte med alls. Det är en "Halo-produkt" men det rår inte ens på 980 Ti. Det för ett sju helvetes oväsen och svarar otroligt dåligt på överklockning. Den som inte kan se lanseringen av kortet i sin nuvarande form som något annat än ett gigantisk misslyckande har nog AMD-skygglappar på sig.

Med lite tid, drivrutinsoptimeringar och tredjepartskort så tror jag däremot starkt på Fury. Däremot så finns det absolut noll anledning att köpa ett Fury X över 980 Ti i dagsläget, då måste de väl ändå ses som en flopp?

Innan någon ursinnig AMD-krigare rider ut till storm här; vi pratar om kortet i dess NUVARANDE form. Må hända att testexemplaren inte representerar Fury X om några månader, men det finns inget annat än detta. Svart på vitt, det är en riktig besvikelse.

hahaha jag klarar inte av dina inlägg. "ursinnig amd-krigare rider ut till storm"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Måste säga att det kort som imponerar i prestandaindexet är 390X som alla avskyr. Rejält mycket snabbare än 290X och går om GTX980 redan i 2560x1440 och sopar mattan med det i 4K. Wow.

Fast det torde vara ett fabriksöverklockat 390X som testas? Då är det ju inte konstigt att det springer ifrån referens-290X. Redaktionen får gärna förtydliga vilket 390X som används, hittar inte det någonstans i artikeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Försök köra Witcher 3 i ultra och minst 60 fps konstant med ett 970 eller 290X.

Alternativen om man inte vill köra SLI/CF blir att skaffa Fury X, 980 Ti eller Titan X.

Okej... Ett spel kräver det i 1080p? Tur att man inte gillar Witcher 3 då.

Fortfarande idiotiskt att ha 1080p skärm med 980ti eller Fury X.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Läser man Guru3ds test så rullar ju Fury med TI i 1440p och över i 4k.

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_fury_x_rev...

Mjae Fury verkar ändå vettigt nu när jag läst igenom en 5st olika reviews.

efter läst 5st recensioner instämmer jag med dig, FuryX är ett klockrent kort i 4K. kör man i "high" istället för "ultra" med miljoner kantujämning som gör bilden suddig ändå så kommer man säkert upp till 60+ i många titlar.

nu håller jag tummarna stenhårt inför Nano! bara det är lite bättre än 390x kan det bli ett köp

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Inte vad jag hade förväntat mig, den fixade strömförbrukningen är dock mycket trevlig!

Skrivet av truedesire:

efter läst 5st recensioner instämmer jag med dig, FuryX är ett klockrent kort i 4K. kör man i "high" istället för "ultra" med miljoner kantujämning som gör bilden suddig ändå så kommer man säkert upp till 60+ i många titlar.

nu håller jag tummarna stenhårt inför Nano! bara det är lite bättre än 390x kan det bli ett köp

4GB vram är inget jag hade köpt för 4K gaming.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mja. Jag skulle nog inte beskriva det med så "målande" ord som dig ;).
Och Fury X ligger över 908 Ti i 4K enligt prestandaindex om än marginellt. Vilket kort som "rår på" vilket vete katten. Lite för luddigt begrepp för min smak. Men de ser ut att vara rätt lika varandra redan nu för högre upplösningar.

Men visst håller jag med om att överklockningspotential och ljudnivå på fury x gör att det känns mindre intressant än ett 980 Ti.

4K är fortfarande helt jävla ointressant. I elva speltitlar så presterade kortet som bäst i det numer rätt lättdrivna Bioshock infinate men inte ens där nådde snittet högre än 52 fps. Nvidias kort ligger på runt samma men 4K kommer först eventuellt att bli intressant med DX12. Vem tycker att ett snitt på runt 30-35fps är en behaglig upplevelse i PC-miljö?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av versions:

hahaha jag klarar inte av dina inlägg. "ursinnig amd-krigare rider ut till storm"

"Furiös AMD-krigare rider ut till storms", hade dock varit ännu bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Okej... Ett spel kräver det i 1080p? Tur att man inte gillar Witcher 3 då.

Det var ett exempel.
Lär ju komma fler krävande spel innan nästa generation grafikkort.

Skrivet av chipw00t:

Fortfarande idiotiskt att ha 1080p skärm med 980ti eller Fury X.

Du har fortfarande inte förklarat varför det är "idiotiskt".
Kortens råprestanda finns ju där oavsett mängden vRAM, eller hur?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.