AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem

Positivt överraskad över:
Strömförbrukning.
Prestandan i 4K.

Negativt överraskad över:
Allt annat.

Hoppas verkligen att R9 Fury (utan X) med vettiga eftermarknadskylare presterar (tillräckligt) bra, och att R9 Nano kommer till ett vettigt pris.

Både vi konsumenter och AMD har ett behov av att Fiji lyckas, och Fury X slog mig inte med häpnad direkt. Inte på ett bra sätt iallafall.

Skrivet av SeF.Typh00n:

graferna under "prestanda vid överklockning" är hemska att se på. Sjukt vad 980 Ti gynnas av OC.

Håller med, blev nästan lite deprimerad när jag såg hur "R9 Fury X (OC)" låg under "EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ (stock)".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Prestandan är helt ok, kostar och presterar som ett GTX980TI i 4K oklockat.

Svagare än vad jag trodde men men, är helt klart gjord för 4K, minnet spelar nog ingen roll då den komprimeras osv.

Problemet är överklockningen/kylaren/Priset.

Varför i helve#e kan man inte köpa en luftkyld modell!

Jag och många andra har inte plats för en vattenkylare till, jag använder redan vattenkylare till mina datorer, och även om jag inte hade ägt vattenkylare hade jag aldrig köpt FURY X med den pumpen som avger ett missljud hela tiden!

Hade aldrig orkat med det ljudet, håller kortet för svalt även, så väldigt över dimentionerat på 500W! och man kan inte ensa nå 100MHZ extra på kärnan och låser minnet, så jäkla onödigt, dom slänger pengarna i sjön.
Där kunde dom sparat in lite pengar.

Kortet kunde då kanske kostat 6000-6500:- vilket hade varit helt rätt med tanke på prestandan, visst nyare rutiner kan ändra på detta men som det är nu.

Överlag är jag inte nöjd,imponerad eller sugen på köp så i mina ögon har dom inte lyckats nu heller, är tyvärr väldigt vanligt från AMD, sällan dom lyckas med något numera, o det beror helt på att Intel/Nvidia är såpass stora och har pengarna för att hålla AMD på stång, så deras produkter är bra men dom får aldrig flyt/tur men tar även dåliga beslut.

Antiklimax är helt klart ordet

O varför använder ni 347.52 rutinen för Kepler korten då vi vet att prestandan i flera av spelen har hålls tillbaka av Nvidia för att få 970/980 korten att se bättre ut.
Nyare rutiner får en prestanda boost!
Är ju välkänt.

Permalänk
Medlem

tråkigt. svårt att kalla det något annat än en flopp. det enda det verkar vara bättre än 980 ti på är temperaturer men vad gör det när överklockningen är så fruktansvärt usel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av truedesire:

man får ett kort som ligger runt 50grader i load, tror nog man kan köra fläkten på 100rpm (eller lägsta varvtal) till 80grader utan större problem

Det är inte fläkten som är problemet, det är pumpen. Sen kan inte varvtalen vara låga vid startspänningen på den fläkten om det är en av Nidec Servos nyare GT.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Läser man Guru3ds test så rullar ju Fury med TI i 1440p och över i 4k.

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_fury_x_rev...

Mjae Fury verkar ändå vettigt nu när jag läst igenom en 5st olika reviews.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Skulle jag vara en sådan som köper grafikkort för 7000kr så skulle jag nog välja ett 980ti. Tycker inte att Fury X är ett dåligt kort men 980ti är nog bättre om man nu lägger så mycket pengar på grafikkort.

Är fortfarande inte besviken och förstår mig inte alls på folk som säger flopp och fail. Köper man ett grafikkort i denna prisklass så spelar man ju ändå inte i 1080p. Fury X presterar ju som 980ti i 1440p.

Ser framemot att se hur överklockning av HBM-minnen ter sig när detta blir möjligt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser lovande ut, presterar helt ok enligt mig och skulle jag vara ute efter ett grafikkort i 7000kr klassen så skulle fury x helt klart vara ett alternativ att ta med i beräkningen och eftersom det är helt färskt så tror jag att drivrutinerna har några mer % att trolla fram de närmsta månaderna.

Tummen upp för AMD som ger Nvidia lite motstånd, det gynnar bara oss konsumenter.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Skulle jag vara en sådan som köper grafikkort för 7000kr så skulle jag nog välja ett 980ti. Tycker inte att Fury X är ett dåligt kort men 980ti är nog bättre om man nu lägger så mycket pengar på grafikkort.

Är fortfarande inte besviken och förstår mig inte alls på folk som säger flopp och fail. Köper man ett grafikkort i denna prisklass så spelar man ju ändå inte i 1080p. Fury X presterar ju som 980ti i 1440p.

Ser framemot att se hur överklockning av HBM-minnen ter sig när detta blir möjligt.

presterar som 980 ti i 2560x1440 men blir helt överkört så fort man börjar överklocka korten, har en högljudd pumpanordning och 4gb vram mot 980 tis 6gb. detta för samma pris, jag vet vad jag hade valt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är imponerad i helhet? Kortet presterar mycket bra, i vissa fall bättre än 980ti, har en bra ström förbrukning och är dessutom billigt (kommer dessutom sjunka i pris när fiji blir äldre och HBM billigare att tillverka). Hoppas bara drivisar och biosuppdateringar kan fixa eventuella instabiliteter vid OC. Är nöjd över dem optimeringar AMD gjort, jag är förvånad att dem lyckades med detta samtidigt som dem säger att fokus ligger på Zen..

Tänke efter och lade till mer och bättre formuleringar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Bara jag som är imponerad i helhet? Kortet presterar mycket bra, i vissa fall bättre än 980ti, har en bra ström förbrukning och är dessutom billigt (kommer dessutom sjunka i pris när fiji blir äldre och HBM billigare att tillverka). Är nöjd över dem optimeringar AMD gjort, jag är förvånad att dem lyckades med detta samtidigt som dem säger att fokus ligger på Zen..

Har du missat jämförelsen med 980ti från gigabyte, evga etc?

Permalänk
Medlem

Men vänta va? Det där jävla tjutet från pumpen förekommer väl inte hos alla kort?! Riktigt dåligt i så fall :/ Och om jag har förstått rätt så går det inte att köra de här korten i crossfire? P.g.a radiatorn?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Jag tror nog Fury är en bra krets som har mycket mer att ge om man tittar över hur den är designad. Ge drivers lite tid för att mogna bara! Dock lite tråkig läsning så här just nu, men den visar ju sin eventuella potential i 4K åtminstone.

Sen var överklockningsresultaten ganska nedslående också, men det kan ju vara som så att Swec helt enkelt fick ett "dåligt" exemplar, detta utan att ha läst några andra reviews än så längre, så vet inte om det är universellt för alla andra?

Hur som helst, jag skulle inte kalla det flopp ännu rent tekniskt, ge det någon månad till så får vi se.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Men vänta va? Det där jävla tjutet från pumpen förekommer väl inte hos alla kort?! Riktigt dåligt i så fall :/ Och om jag har förstått rätt så går det inte att köra de här korten i crossfire? P.g.a radiatorn?

Sålänge du har fläktplatser i chassit så.

Skrivet av sgtprobe:

Sen var överklockningsresultaten ganska nedslående också, men det kan ju vara som så att Swec helt enkelt fick ett "dåligt" exemplar, detta utan att ha läst några andra reviews än så längre, så vet inte om det är universellt för alla andra?

Jo det är universellt. Alla har haft liknande resultat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Har du missat jämförelsen med 980ti från gigabyte, evga etc?

Nej, jag har läst hela artikeln.

Permalänk
Medlem

Att kalla det flopp är en rejäl överdrift.
Den ligger redan kring 980Ti/Titan X i prestanda och med lite tid, nya rev., nya drivare, tredjeparts kylare på Fury och till bra pris kommer nog AMD åter att ha bäst prestanda för pengarna och ligga i toppklass.
Och det är en helt ny arkitektur AMD kommer med så det borde finnas marginal för förbättringar både på drivrutinerna men även nya rev av hårdvaran.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

@aniron:

Varför 8 gb hbm? 4 gb hbm verkar ju prestera likvärdigt med 6 gb respektive 12 från 980 ti och titan x med gddr5 ?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Är fortfarande inte besviken och förstår mig inte alls på folk som säger flopp och fail. Köper man ett grafikkort i denna prisklass så spelar man ju ändå inte i 1080p. Fury X presterar ju som 980ti i 1440p..

Gör man inte?
Vad köper man om man vill köra i högsta inställningarna och 144 hz då?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

presterar som 980 ti i 2560x1440 men blir helt överkört så fort man börjar överklocka korten, har en högljudd pumpanordning och 4gb vram mot 980 tis 6gb.

Ja, 980ti överklockar bättre. Därför skulle jag välja ett 980ti om jag nu lade såna summor på grafikkort. Pumpen skulle ju justeras tills korten ligger i lager hos återförsäljarna enligt nordichardware. Det stora frågetecknet är nog minnesöverklockning och hur mycket prestanda detta kan tänkas ge.

Ja, 6GB VRAM måste man ju ha. Eller inte

Skrivet av Minsc S2:

Gör man inte?
Vad köper man om man vill köra i högsta inställningarna och 144 hz då?

970 eller 290X/390X? Förstår inte riktigt din fråga. Sitter själv på en 144Hz skärm och har inget behov av att ligga på 144fps jämt. Så länge det är 70-80+ så är jag nöjd. Ingen tearing alls då.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Läser man Guru3ds test så rullar ju Fury med TI i 1440p och över i 4k.

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_fury_x_rev...

Mjae Fury verkar ändå vettigt nu när jag läst igenom en 5st olika reviews.

Jag tycker det verkar som det sämre alternativet, runt samma prestanda direkt ur lådan men ingen överklockningspotential tyder ju på att AMD skruvad upp det så mycket det bara går. För samma pengar får du ju i så fall mindre prestanda om du väljer Fury X framför 980 Ti.

Inte flopp men inte heller bättre.

Permalänk
Medlem

Den piskade ju i höga upplösningar. Det är väl det som är #framtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@OlleTheGreat:

När spelen tar så mycket minne och man vill köra på typ 80 + fps kommer dagens toppkort vara utdaterade ändå, nästa år kommer säkerligen de första korten som gör att man kan spela i 60 fps konstant utan drops med höga inställningar men då är dessa korten "gamla" i teknikvärldens mått mätt..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

970 eller 290X/390X? Förstår inte riktigt din fråga. Sitter själv på en 144Hz skärm och har inget behov av att ligga på 144fps jämt. Så länge det är 70-80+ så är jag nöjd. Ingen tearing alls då.

Försök köra Witcher 3 i ultra och minst 60 fps konstant med ett 970 eller 290X.

Alternativen om man inte vill köra SLI/CF blir att skaffa Fury X, 980 Ti eller Titan X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Jag beställde ett EVGA 980 Ti från Inet igår kväll när de hade fyllt på sitt lager. Tog betalning via faktura för att kunna ångra mig utan att ha lagt ut några pengar. Men ser väl ut som att jag gott kan hålla kvar den beställningen, särskilt när jag inte är sugen på att ha en vattenkylare hemma.

För övrigt har jag en fråga till alla som har predikat om hur lite det är med 4 GB i 4K-upplösning - hur kommer det sig att Fury X ligger tätt intill kort med 50% och 300% mer minne? Varken framerate eller renderingstid verkar lida.

för att folk på sweclockers forum har ingen jävla aning om vad fan dem snackar om när det gäller vram, vram funkar exakt likadant som ram minnet i datorn bara för att det står att det använder 4gb betyder den inte and den "ANVÄNDER" det folk på sweclockers fattar inte vad allokerat minne betyder för något, tex vid vanlig data använding har min dator allokerat 8 av mina 12 gb ram men använder kanske bara 2 eller 3 och en gpu gör just detta med vram, det syns bara inte, och som bevis på mina "claims" kan jag säga att jag kör 4k med 2gb och har kör maxad texture resolution på alla AAA titalar till denna dag och har ännu aldrig fått slut på vram. krashade 1 gång i tomb raider, annars aldrig.

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Läser man Guru3ds test så rullar ju Fury med TI i 1440p och över i 4k.

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_r9_fury_x_rev...

Mjae Fury verkar ändå vettigt nu när jag läst igenom en 5st olika reviews.

Guru3D och Tomshardware verkar vara enda sajterna som visar en något positiv bild av Fury X, drar den som segrare över 980ti.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo det är universellt. Alla har haft liknande resultat.

Ajdå, det var verkligen tråkigt!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Men vänta va? Det där jävla tjutet från pumpen förekommer väl inte hos alla kort?! Riktigt dåligt i så fall :/ Och om jag har förstått rätt så går det inte att köra de här korten i crossfire? P.g.a radiatorn?

Man kan väl ha två radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Många negativa kommentarer, och visst, många av oss hoppades på bättre prestanda, men för priset känns det ändå rätt bra. Dessutom ska AMD ha en eloge för arbetet med effektiviteten i kortet!
Tråkigt med spol-/och pump-ljud dock.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Att kalla det flopp är en rejäl överdrift.
Den ligger redan kring 980Ti/Titan X i prestanda och med lite tid, nya rev., nya drivare, tredjeparts kylare på Fury och till bra pris kommer nog AMD åter att ha bäst prestanda för pengarna och ligga i toppklass.

Jag håller inte med alls. Det är en "Halo-produkt" men det rår inte ens på 980 Ti. Det för ett sju helvetes oväsen och svarar otroligt dåligt på överklockning. Den som inte kan se lanseringen av kortet i sin nuvarande form som något annat än ett gigantisk misslyckande har nog AMD-skygglappar på sig.

Med lite tid, drivrutinsoptimeringar och tredjepartskort så tror jag däremot starkt på Fury. Däremot så finns det absolut noll anledning att köpa ett Fury X över 980 Ti i dagsläget, då måste de väl ändå ses som en flopp?

Innan någon ursinnig AMD-krigare rider ut till storm här; vi pratar om kortet i dess NUVARANDE form. Må hända att testexemplaren inte representerar Fury X om några månader, men det finns inget annat än detta. Svart på vitt, det är en riktig besvikelse.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Måste säga att det kort som imponerar i prestandaindexet är 390X som alla avskyr. Rejält mycket snabbare än 290X och går om GTX980 redan i 2560x1440 och sopar mattan med det i 4K. Wow.

Edit: Strömförbrukningen är dock galen, 45W mer i stock än ett 290X överklockat till max?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa detta över 980ti direkt, avskyr oljud ifrån pump osv dessutom.