AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Har de gjort samma jobb som AMD gjort med 390X? Nej.
290X och 780Ti presterar ju jämnt förutom i 4k.

Samma jobb? 390X är högre klockat både kärna och minnen än vad 290X är, och där kanske fanns ytterliggare möjlighet att optimera drivrutinerna. Du har aldrig tänkt på att Nvidia kanske hade optimerat bättre från början och att det inte finns mycket mer att hämta?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Helllodar:

Fördelen med GCN arkitekturen har alltid varit att prestandan ökar genom tid, AMDs grafikkort har mer råprestanda.

Med Nvidia får man prestandan man vill direkt men den ökar inte inom tid.

Dagens 290X>>>>>>780 Ti till exempel. Jag vet inte vad som gömmer sig bakom GCN men vid råprestanda ligger GCN överlägset Maxwell, tyvärr är det tvärtom vid DirectX applikationer.

Inte sant, beror på vad flaskhalsen är. Jämför man kort ur samma segment har GCN mer "peak shader arithmetic rate" (detta är GLFOP/s siffran man brukar se). Maxwell har fler ROPs, GM200 har 50% högre triangle-setup-rate mot Fiji och "fill-rate" är högre (till stor del kopplat till ROPs och Maxwells, jämfört andra, stora L2-cache).

Ni kan ju gissa vad Nvidia kommer fokusera på i framtida Game Works...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Samma jobb? 390X är högre klockat både kärna och minnen än vad 290X är, och där kanske fanns ytterliggare möjlighet att optimera drivrutinerna. Du har aldrig tänkt på att Nvidia kanske hade optimerat bättre från början och att det inte finns mycket mer att hämta?

Så man jämför ett överklockat 290X med ett oklockat 780Ti? Det var ju rättvist.
290X = 780Ti i 1080p och 1440p. 290X > 780Ti i 4k.
390X >>>> 780Ti.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Santrik:

Ponera (PONERA) att det här är början på AMD:s slut inom grafikkortsmarknaden.

Vad händer i ett sådant fall?

Finns det någon internationell 'konkurrensbyrå' som i så fall skulle få i uppgift att dela Nvidia i två delar, eftersom att de blir den enda grafikkortsmakaren i världen?

Därefter tillföra dem de som kanske AMD lämnat efter sig i tekniska framgångar och således skapa två nya företag. Eller kanske ett nytt mot med den halvan som fortfarande kallar sig Nvidia?

Går det fortsatt dåligt för AMD så finns risken/chansen att Samsung eller något annat stort elektronikföretag köper upp dom. Sen om dom kommer fortsätta att konkurrera med insticksgrafikkort är ju en fråga som är svår att besvara men vad Samsung är vassa på är att vara konkurrenskraftiga på de allra flesta områden de är aktiva inom. Det är ju alltid något.

Annars kommer GPU-marknaden gå samma öde tillmötes som CPU-marknaden. Nya produkter som är 5% snabbare än sin föregångare och som långsamt blir dyrare för varje generation.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk
Medlem

Spelar ingen som helst roll då det jämför med ett referens kort .Samma rätt över ett 970 kort av 3 part är fortfarande en hel del snabbare en 290 x ett 980 3 parts är liknande detta kortet .Hur ska drivrutiner kunna fixa det pris lappen är fel detta ska konkurrera med vanliga 980 i pris 390 x med 970 och inget annat.Synd dom la till 4 GB i minne kommer bli svårt o konkurera

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Tur AMD ska fixa ljudet som dom ger i från sig i idle och när kortet jobbar.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur R9 Nano presterar tycker det verkar vara ett mycket intressant kort för de som inte vill köpa det absolut dyraste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Är det modernt med spoltjut på dagens nya dyra uber grymma grafikkort?
Det spelar ju ingen roll om det är Nvidia eller Amd , tycker detta är skamligt att dom inte lyckas konstruera bort detta.
Är själv sugen på Ams´s nya värsting kort men frågan är om man vågar chansa.
Jaja , jag kanske är negativ.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Så man jämför ett överklockat 290X med ett oklockat 780Ti? Det var ju rättvist.
290X = 780Ti i 1080p och 1440p. 290X > 780Ti i 4k.
390X >>>> 780Ti.

Det är en ny serie med kort. Överklockat eller inte, mer än så är effektiviserat med tanke på minneskontrollerns frekvens. Sen fattar jag inte riktigt hur Nvidia på så sätt är sämre med Kepler? Har de också släppt en refresh (på Kepler) som jag och inga andra känner till? Som jag tidigare skrev: Det kanske inte är möjligt att effektivisera så mycket mer rent mjukvarumässigt på just den serien.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Jag är inte ett dugg förvånad. AMD har inte varit i topp på länge vad gäller processorer och grafikkort. Fury X verkar bra men inte toppbra - var det någon som trodde det skulle slå X/980Ti?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Är det modernt med spoltjut på dagens nya dyra uber grymma grafikkort?
Det spelar ju ingen roll om det är Nvidia eller Amd , tycker detta är skamligt att dom inte lyckas konstruera bort detta.
Är själv sugen på Ams´s nya värsting kort men frågan är om man vågar chansa.
Jaja , jag kanske är negativ.
Mvh / Mange

Modernt är det definitivt inte och klart det går att få bort. Tror inte jag läst om mycket spoltjut med ex. Titan X. Har för mig Nvidia nämnde i någon intervju med Tom Petersen att det valt komponenter för att just minimera detta med det kortet (vilket för övrigt de borde göra med alla kort), även 3:e partstillverkarna. Vad kan det röra sig om, drygt en hundring eller 2 extra i komponentkostnader?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rajat:

Få se nu, vad var det jag läste tidigare i forumet? Visst ja, "vänta vara tills AMD släpper sitt Fury X nästa vecka, det dansar åttor runt GTX980Ti", var är dessa åttor nu undrar då jag? Folk förväntar sig för mycket.

Vänta bara på tills DX12 och Windows 10 kommer, då kommer AMD att dansa åttor kring Nvidia!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Synd dom la till 4 GB i minne kommer bli svårt o konkurera.

Det är en begränsning och inte något AMD valde istället för mer minne. Ingen tror väl på fullast allvar att de släpper en sämre/lägre serie med MER minne och sedan väljer mindre till sin entusiast-serie?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Titan X har 200 % mer minne än Fury X.

Stämmer! Tankevurpa av mig. 300% större, inte 300% mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smygolf:

Kom på en sak med speltesterna, vi ser lägst antal fps och ett medelvärde men inte max vilket hade varit lite intressant.

Och medelvärdet tas väl inte ut över en viss tidsrymd utan enbart på vad lägsta/max hamnar på?
Är ju milsvid skillnad om en sekvens ligger o snurrar runt lägsta fps för att sen dra iväg med ett hyggligt maxvärde jämfört mot ett någorlunda stabilt värde runt medelvärdet men med någon enstak dip.

Eller tänker jag helt fel nu?

*edit*
Bäst att tillägga att jag ställer frågan för jag undrar hur Swe-C tester, inte för att säga bu eller bä om Fury.

Maxvärdet är inte så relevant.
Medelvärdet är givetvis viktigt eftersom det beskriver ett snitt av vad man kommer få ut av kortet.
Minimumvärdet är också relevant. En del kort dippar ordentligt ibland vilket ger en påtagligt hack i upplevelsen. Det är alltså något som kan dra ner upplevelsen även om snittFPSen kan vara bra.
Maxvärdet däremot ger inte någon större fördel i upplevelse. Har man en tillfällig spik uppåt så kommer det inte märkas så tydligt och därför är denna siffra vanligen inte med även om denna också är lätt att mäta.

Medelvärdet tas vanligen ut genom att räkna hur många bildrutor som skapats i hela sekvensen och sedan delar man det på längden på sekvensen. Finns fler varianter här men vanligen är medelvärdet en ordentligt framräknad siffra med bra underlag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är en begränsning och inte något AMD valde istället för mer minne. Ingen tror väl på fullast allvar att de släpper en sämre/lägre serie med MER minne och sedan väljer mindre till sin entusiast-serie?

Menar faktiskt på 390 x då det borde konkurrera mot 970 3 parts tillverkare

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Inte vad jag hade förväntat mig, den fixade strömförbrukningen är dock mycket trevlig!

4GB vram är inget jag hade köpt för 4K gaming.

1.6GB vram i Tomb Raider @ 4K för min del med DSR, 1.7GB i witcher 3 enligt TPU, 4GB räcker gott å väl...
ska testa vad FF14 slukar senare i någon raid om jag hinner samt världskartan. kanske en runda Hardline med bara för sakens skull

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Går det fortsatt dåligt för AMD så finns risken/chansen att Samsung eller något annat stort elektronikföretag köper upp dom. Sen om dom kommer fortsätta att konkurrera med insticksgrafikkort är ju en fråga som är svår att besvara men vad Samsung är vassa på är att vara konkurrenskraftiga på de allra flesta områden de är aktiva inom. Det är ju alltid något.

Annars kommer GPU-marknaden gå samma öde tillmötes som CPU-marknaden. Nya produkter som är 5% snabbare än sin föregångare och som långsamt blir dyrare för varje generation.

Hmm. Det är ju inge bra alls. Speciellt om AMD tar för vana att kränga iväg grafikkort som bara blir riktigt bra i slutet av livet på den generationen av grafikkort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aktsu:

Med tanke på överklockningsresultatet var jag inte så imponerad. Fram tills jag kom till den sidan var jag imponerad. Att lägga klocken på nära max från fabrik och prestera likvärdigt med ett 980 Ti som har stor överklockningspotential var inget att hänga i granen.

Håller med, även om jag tycker att pumpljudet var lite väl högt hade väl kortet varit okej om det klockade bra men 8% var ju mindre än upphetsande...

Edit: Såg nu att pumpljudet förmodligen inte kommer drabba butiksexemplar, i alla fall något.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

1.6GB vram i Tomb Raider @ 4K för min del med DSR, 1.7GB i witcher 3 enligt TPU, 4GB räcker gott å väl...
ska testa vad FF14 slukar senare i någon raid om jag hinner samt världskartan.

nja, GTA V (dåligt exempel kanske) drar ca 3.5GB för mig i 1440p, allt på MAX, dock AA avstängt.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Maxvärdet är inte så relevant.
Medelvärdet är givetvis viktigt eftersom det beskriver ett snitt av vad man kommer få ut av kortet.
Minimumvärdet är också relevant. En del kort dippar ordentligt ibland vilket ger en påtagligt hack i upplevelsen. Det är alltså något som kan dra ner upplevelsen även om snittFPSen kan vara bra.
Maxvärdet däremot ger inte någon större fördel i upplevelse. Har man en tillfällig spik uppåt så kommer det inte märkas så tydligt och därför är denna siffra vanligen inte med även om denna också är lätt att mäta.

Medelvärdet tas vanligen ut genom att räkna hur många bildrutor som skapats i hela sekvensen och sedan delar man det på längden på sekvensen. Finns fler varianter här men vanligen är medelvärdet en ordentligt framräknad siffra med bra underlag.

Tack för infon!!
Jag misstänkte att det var så för annars bliver det inte realistiska siffror.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Äntligen är Fury X här. Nu köper jag en 980Ti.

Klockrent. Me too!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är en ny serie med kort. Överklockat eller inte, mer än så är effektiviserat med tanke på minneskontrollerns frekvens. Sen fattar jag inte riktigt hur Nvidia på så sätt är sämre med Kepler? Har de också släppt en refresh (på Kepler) som jag och inga andra känner till? Som jag tidigare skrev: Det kanske inte är möjligt att effektivisera så mycket mer rent mjukvarumässigt på just den serien.

Kanske Kepler är utnyttjat till max.

Min poäng var att du skrev att du skrev att 290x >>>>>>>>>>> 780Ti vilket jag visade att inte är fallet.
390X däremot har de som jag tidigare sade jobbat med för att optimera det till nästintill 980-nivå.
Dessutom är det ju orättvist att jämföra ett överklockat 290X(390X) med ett oklockat 780Ti.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Blev som jag trodde en ny Bulldozer för AMD.
Lite tråkigt faktiskt då det hade varit bra om de satt lite mer eld i baken på Nvidia.

Bara att invänta Pascal med HBM v2 från Nvidia när AMD lekt försökskanin med första versionen och misslyckats.

Inte bara Nvidia som kommer leka med HBM v2 Är ju inte bulldozer, dels kortet drar lika mycket som 980TI och presterar i flesta fallen lika med 980TI.

En bulldozer lansering är snarare att kortet drar dubbelt så mycket som konkurrenten och presterar 40% sämre.
Liknar inte denna lansering alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det är definitivt med drivers att göra.

Bara att vänta tills Windows 10 och nya drivers och sen benchmarka.

Det som var intressant var nog hellre 390X, den klår ju 980 i flera spel.

Om Fury X är GCN 1.2 och även har 45% mer kärnor ska den definitivt prestera 45% bättre vilket vi inte ser här, driver problem helt klart.

Jag satsar sällan på det bästa som finns. Blir nog ett 390X nästa år då jag beräknar få en hel del pengar från skatten och då blir det en AMD Zen + tillbehör i samtidigt. Blir nog också det sista jag köper (kanske) i hårdvaruväg. Köper ju sällan några nyare spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kul att se at AMD är med i matchen igen

Permalänk
Medlem

När GTX 780Ti kom så presterade det bättre än 290X. Det gör det inte längre. I 4K upplösning är 290X nu mera snabbare. Skulle inte förvåna mig om även Fury X får ett litet lyft ganska snart med bättre drivrutiner. Men även som det är nu tycker jag det presterar ganska så bra. Snabbare än 980 Ti i 4K upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Eller också så var kortet inte i närheten av att leva upp till hälften av hypen. Kortet blir ungefär lika bra pris/prestanda som 980Ti, alltså inget speciellt som många trodde.

Flamecitat
Permalänk
Medlem

En Annan sak som också slog mig, resten av Fury familjen.
Om nu X presterar så här (tar inte hänsyn till Dx12 eller drivar) hur sjutton kommer då dom att prestera med tanke på den upphottade 300 serien?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??