Är Computerstocklots.com trovärdig? Bl.a. GTX Titan för 130$, 4960X för 136$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Otroligt att man måste känna någon som är polis för att något eventuellt ska hända.

Njae.. Det hjälper men är inget måste. Dessutom så tvivlar jag att det kommer att gå längre oberoende om man har bekantskapskretsar inom polisen eller inte. Vanligtvis brukar dessa beslut tas över huvudet på de man känner och då kan de tyvärr inte göra något. Visst kan en polisanmälan göras oberoende och med en stänk tur så kanske Leif har gjort misstag? För sett till hur killen beter sig så är chansen ganska stor att han någonstans lämna spår efter sig.

Skrivet av BraCCa:

Kan ju även vara så att det sker någon uppdatering av hemsidan?

Det var även röd dag igår, paketet kan trots allt komma fram nästa vecka.

Röd dag i Sverige ja.. Nationaldagen. Däremot knappast i resten av världen. Sedan en månad ska det inte ta oberoende. Detta trots att Leif lovat och svurit på att det ska ha anlänt för två veckor sedan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Njae.. Det hjälper men är inget måste. Dessutom så tvivlar jag att det kommer att gå längre oberoende om man har bekantskapskretsar inom polisen eller inte. Vanligtvis brukar dessa beslut tas över huvudet på de man känner och då kan de tyvärr inte göra något. Visst kan en polisanmälan göras oberoende och med en stänk tur så kanske Leif har gjort misstag? För sett till hur killen beter sig så är chansen ganska stor att han någonstans lämna spår efter sig.

Helt sant. Att anmälan "skrivs rätt" från första början är inte så viktigt egentligen, anmälan används rätt ofta bara för att få fram ett diarienummer. Brottsrubriceringar och liknande kan man ändra på vägen så det är inte så jäkla viktigt vad som står i ursprungsanmälan. Den viktiga avvägningen kommer sen: står brottets "skada" i proportionalitet till vad som krävs för att få fast "Leif" eller bedragaren nu må vara, finns det resurser tillgängligt för att dra igång ett ärende och begära rättshjälp (utländska polismyndigheter agera i svenska ärenden) och grejer till utlandet eftersom Leif kanske inte ens agerar från Sverige. Det är en rätt stor apparat som ni kan förstå. Dessutom är det sommar snart, vilket gör att dylika ärenden inte kommer prioriteras då det finns mer allvarliga brott. Detta är såklart inte bra för den enskild målsäganden, men ja..resurserna är inte oändliga tyvärr.

Men har man bra grunduppgifter såsom att man spårat vem Leif är och annat som skrivits i tråden så ökar såklart möjligheten för polisen att lägga lite krut på det. Jag vill nog påstå att detta, bra uppgifter, är bra mycket bättre att ha än att man "känner en polis". Det är förundersökningsledare som bestämmer om ärenden skall jobbas vidare med och det görs på saklig grund, inte bara för att man råkar känna någon inom yrket.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Röd dag i Sverige ja.. Nationaldagen. Däremot knappast i resten av världen. Sedan en månad ska det inte ta oberoende. Detta trots att Leif lovat och svurit på att det ska ha anlänt för två veckor sedan.

inte för att försvara Leffe, jag sätter min vänstra pungkula på att han är en bedragare.

men som exempel:

sist jag beställde ifrån dealextreme så sades det att paketet skulle skickas inom 3 arbetsdagar, beställdes 6:e januari, fick paketet (0,3 kg) i slutet av april.

post ifrån andra sidan världen blir knepig ibland.

MEN som sagt så försöker jag itne försvara honom, han är en solklar bedragare.

Permalänk
Medlem

Kommer detta att fortsätta tro?
Så om ca 2 veckor kan vi försöka ev. se polisanmälan om detta?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Kommer detta att fortsätta tro?
Så om ca 2 veckor kan vi försöka ev. se polisanmälan om detta?

"vi" ? Det är ju bara en som har möjlighet att göra en polisanmälan, som blivit lurad. Men du kan ju göra en polisanmälan för "konstig hemsida"

Permalänk

Vem som helst kan göra anmälan, måste inte vara den lurade/målsägande själv som gör det. Det har ju dock såklart sina fördelar om den drabbade avser medverka själv i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Om nu "Leif" fortsätter sin karriär som bedragare, kanske man kan försöka använda det angivna telefonnummret från Computerstocklots (om någon sitter på det), för att söka upp nya scam-sidor skapade av samma person. Förutsatt att han använder samma kontaktuppgifter, vilket jag inte ser som helt osannolikt. Antagligen ett kontantkortsnummer som är svårt att spåra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-quix:

Om nu "Leif" fortsätter sin karriär som bedragare, kanske man kan försöka använda det angivna telefonnummret från Computerstocklots (om någon sitter på det), för att söka upp nya scam-sidor skapade av samma person. Förutsatt att han använder samma kontaktuppgifter, vilket jag inte ser som helt osannolikt. Antagligen ett kontantkortsnummer som är svårt att spåra.

Första inlägget i tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gjorde en polisanmälan mot Leif som lades ner samma dag då det, enligt polisen, saknades uppsåt....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moreforless:

Jag gjorde en polisanmälan mot Leif som lades ner samma dag då det, enligt polisen, saknades uppsåt....

Det var en underlig motivering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreforless:

Jag gjorde en polisanmälan mot Leif som lades ner samma dag då det, enligt polisen, saknades uppsåt....

Har även du blivit blåst av Leif?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreforless:

Jag gjorde en polisanmälan mot Leif som lades ner samma dag då det, enligt polisen, saknades uppsåt....

Uppsåt? Du menar att sno dina pengar inte är uppsåt nog? Antingen har du kontaktat en inkompetent polis eller så söker du efter ett annat ord. Bevis möjligen?

Skrivet av twk:

Har även du blivit blåst av Leif?

Så du menar att du har beställt från och betalat till denna bluffmakare i förskott?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att du har beställt från och betalat till denna bluffmakare i förskott?

Nej, det menar jag inte. Andra i tråden har blivit blåsta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Nej, det menar jag inte. Andra i tråden har blivit blåsta.

Ahh. Feltolkning av mig. Sorry...

Att folk ens beställer från dennes hemsida är ju helt otroligt.

Hans hemsida finns inte ens uppe längre. Big suprise....

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Uppsåt? Du menar att sno dina pengar inte är uppsåt nog? Antingen har du kontaktat en inkompetent polis eller så söker du efter ett annat ord. Bevis möjligen?

Så du menar att du har beställt från och betalat till denna bluffmakare i förskott?

Juridiskt uppsåt är inte detsamma som används i dagligt tal. Jag tror nog du snarare än polisen i fråga behöver studera lagboken lite

Edit:stavfel
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Blev blåst av "Leif" i ett annat sammanhang. Jag hade tidigare en klädesbutik och gjorde en beställning av barnkläder från honom. I det fallet var inte priserna så extremt låga som de tydligen var när det gällde datorprylar vilket gjorde att varningsklockorna inte ringde lika högt.

Och ja, i papperna jag fick från polisen står det att uppsåt saknas vilket ju känns som ett skämt...

Permalänk
Medlem

Efter nästan 10 år har jag äntligen hittat tillbaka till denna fantastiska tråden som kan vara en av de bästa "bedrägeri-trådarna" jag läst, mycket tack vare alla fantastiska medlemmar som deltog.

Det är så synd att länkarna alltid är döda efter så lång tid, hade varit underbart att få uppleva telefonsamtalet och hemsidan igen.

Fick hjälp av några vänliga användare att hitta tillbaka hit i den nya tråden från igår där ännu ett bolag blivit påkomna att lura kunder (fynd24).
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1689542-fynd24-saljer-...

Till saken: Jag skulle kolla om någon har tips på fler trådar som dessa? Alltså företag som bedriver uppenbara bedrägerier där anställda eller ansvariga för företaget registrerar sig på SweClockers och försöker förklara sig eller skydda sitt företag (med andra ord göra bort sig som Leif). Några nämnde markosgames och PC-Enter, finns det fler guldtrådar som liknar denna?

Förhoppningsvis bryter det inte mot reglerna att skriva i en tråd som inte varit aktiv på nästan 10 år (bumpa sin egen tråd är inte tillåtet vad jag förstått) men jag tycker det känns onödigt att starta en ny tråd för mitt ändamål.

Permalänk
Skrivet av ceggsy:

Efter nästan 10 år har jag äntligen hittat tillbaka till denna fantastiska tråden som kan vara en av de bästa "bedrägeri-trådarna" jag läst, mycket tack vare alla fantastiska medlemmar som deltog.

Det är så synd att länkarna alltid är döda efter så lång tid, hade varit underbart att få uppleva telefonsamtalet och hemsidan igen.

Fick hjälp av några vänliga användare att hitta tillbaka hit i den nya tråden från igår där ännu ett bolag blivit påkomna att lura kunder (fynd24).
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1689542-fynd24-saljer-...

Till saken: Jag skulle kolla om någon har tips på fler trådar som dessa? Alltså företag som bedriver uppenbara bedrägerier där anställda eller ansvariga för företaget registrerar sig på SweClockers och försöker förklara sig eller skydda sitt företag (med andra ord göra bort sig som Leif). Några nämnde markosgames och PC-Enter, finns det fler guldtrådar som liknar denna?

Förhoppningsvis bryter det inte mot reglerna att skriva i en tråd som inte varit aktiv på nästan 10 år (bumpa sin egen tråd är inte tillåtet vad jag förstått) men jag tycker det känns onödigt att starta en ny tråd för mitt ändamål.

Håll ett öga i konsumenträtt elle öä kaategorierna brukar dyka upp nån sån tråd typ nån gång i halvåret eller så speciellt runt black friday eller mellandagarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows