Är Computerstocklots.com trovärdig? Bl.a. GTX Titan för 130$, 4960X för 136$

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det är ingen tull på skärmarna. Däremot är det som du säger att moms och ofta en ytterligare avgift från fraktbolaget tillkommer. Det blir snarare runt 3000 kr i normala fall.

Priserna på de skärmarna är ju betydligt enklare att förklara än de från butiken i tråden. Köper man paneler som annars skulle gå till spillo eftersom panelen är ämnad till dyra skärmar där tillverkarna ställer höga krav kan man naturligtvis få dem ganska billigt.

Allt utanför EU = Alltid tull om det överstiger 1300 kr

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Allt utanför EU = Alltid tull om det överstiger 1300 kr

Nej det är inte alltid tull, däremot moms men blanda inte ihop tull och moms.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är inte alltid tull, däremot moms men blanda inte ihop tull och moms.

Jag som var snabb på tangenterna. MOMS är det alltid. Tull: Beror på vad det är och vad det kostar.

På TV/LCD/Plasma är det 14% tull. Allt beror ju på i vilket fack allt hamnar i. Vissa får igenom saker genom tullen, andra inte. Stickkontroll etc.

Här är en lista för den intresserade: http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonatan80:

kommer fortfarande finnas personer som tror att dom kanske får sin testorder även fast det finns 1000 trådar råd&rön Aschberg&Co, polisen mm,
som förklarar hur det funkar. leif lever på dessa 0.1% där du kan försöka slå in kunskapen i huvudet med Doktorsavhandlingar i hur bedragare fungerar.
vet bekanta som gått på Microsoft bedrägerier och nästan betalat pengar. gick så långt att rycka ut internet kabeln var ända alternativet.

Räcker med att det varnar några stycken så är det ju värt det och en polisanmälan gör inte hans jobb lättare direkt.

Skrivet av TAG9217:

Han är med största sannolikhet inte thailändsk medborgare, såvida han inte har en biologisk förälder som är thailändsk medborgare. Så om svenska staten drar in hans pass så lär han få återvända till Sverige illa kvickt. Förutsatt att han faktiskt har det namnet som uppgetts.

Jag vet att Thailand är lite speciellt med medborgarskap och grejer. Skulle staten dra in hans pass för bedrägeri? Om det stämmer att han är gift med någon från Thailand, betyder inte det att han har rätt att stanna i landet? En polisanmälan kan ju ställa till det för möjligheten att dra igång nya företag om inte annat för företaget var väl registrerat i Sverige?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Självklart borde det vara möjligt för de Thailändska myndigheterna att dra tillbaka hans visum/uppehållstillstånd. Kontakta Thailändska ambassaden i Stockholm samt våran Svenska ambassad i Thailand så kan de säkert hjälpa till, ni vill ju ha anmälan i Thailand på båda bedragarna. De har ganska stränga straff där dessutom, så om han fått medborgarskap behöver inte det vara något plus. Vill ni så kan ni säkert få dessa ur "branschen" för en period framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Räcker med att det varnar några stycken så är det ju värt det och en polisanmälan gör inte hans jobb lättare direkt.

Jag vet att Thailand är lite speciellt med medborgarskap och grejer. Skulle staten dra in hans pass för bedrägeri? Om det stämmer att han är gift med någon från Thailand, betyder inte det att han har rätt att stanna i landet? En polisanmälan kan ju ställa till det för möjligheten att dra igång nya företag om inte annat för företaget var väl registrerat i Sverige?

Om svenska staten inte kan få personen utlämnad, så drar dem istället in personens pass. Så att denne inte längre kan stanna lagligt i landet.

Som utlänning kan du få visum i max 1 år åt gången. Men du kan aldrig bli medborgare såvida du inte har en biologisk förälder som är medborgare. Även om han är gift med en thailändska så gäller äktenskapsvisumet bara i 1 år. Sedan måste han lämna landet, för att sedan resa tillbaka och förnya det.

Om de då drar in hans pass så kommer han inte att kunna förnya sitt visum, och får istället betala rätt höga avgifter för att han befinner sig i landet olagligt.

Till slut så kommer SÄPO eller annan myndighet skicka ner någon för att eskortera honom tillbaka till Sverige. Finns det någon rättvisa så får han spendera 2-3 månader i ett thailändskt häkte och dela cell med 30 andra personer.

Permalänk
Medlem

Polisanmäler du finns det alltid en liten chans att du (och kanske andra) får pengarna tillbaka. En liten chans är ju ändå bättre än ingen alls, eller hur? Och sen som någon sa tidigare så kostar det ju inget att polisanmäla saken (förutom för alla skattebetalare i Sverige ).

Alternativt att försöka spåra gubben på internet på något sätt, ta med ett gäng ner till Thailand eller var han nu än befinner sig och knacka på hans dörr

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Klart han använder alias och inte sitt riktiga namn när han styr upp dessa bedrägerier! Ingen vet vem det är, så vems pass skall dras in?
Till och med Thailand kanske är en "decoy", hur vet vi att han faktiskt är där? Detta kan också vara en del i rökridån.

"Think out of the box"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Klart han använder alias och inte sitt riktiga namn när han styr upp dessa bedrägerier! Ingen vet vem det är, så vems pass skall dras in?
Till och med Thailand kanske är en "decoy", hur vet vi att han faktiskt är där? Detta kan också vara en del i rökridån.

"Think out of the box"

Klart man ska polisanmäla. Det kostar inget.

Ju fler som anmäler, desto större chans är det att något händer. Leif kanske är välkänd sedan tidigare? vad vet vi om det?

Think outside the box..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Klart man ska polisanmäla. Det kostar inget.

Ju fler som anmäler, desto större chans är det att något händer. Leif kanske är välkänd sedan tidigare? vad vet vi om det?

Think outside the box..

Vad är du ifrågasätter i din citering mot mig?

Jag är helt för polisanmälan och allt som får fast skurkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Vad är du ifrågasätter i din citering mot mig?

Jag är helt för polisanmälan och allt som får fast skurkarna.

Fick bara intrycket av att du tyckte att hela grejen med att kontakta polisen var lönlöst. Nu vet jag att vi är på samma spår

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Klart han använder alias och inte sitt riktiga namn när han styr upp dessa bedrägerier! Ingen vet vem det är, så vems pass skall dras in?
Till och med Thailand kanske är en "decoy", hur vet vi att han faktiskt är där? Detta kan också vara en del i rökridån.

"Think out of the box"

Namnet på bankkontot som de betalat in till är känt så hans lokala målvakt/kompanjon är känd och kan anmälas till militärjuntan. Vill de och vill svenska myndigheter hjälpa till så kan de säkert lista ut vem svensken är. Pengar går alltid att spåra. Det är säkert som vanligt bedragarens kärring. Fast det är ett antagande, det vet vi inte hur det står till med. Vi kan däremot säga att han inte kommer kunna öppna några egna konton, eller anonyma konton i landet. Det betyder däremot inte att det inte går att spåra det till honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Namnet på bankkontot som de betalat in till är känt så hans lokala målvakt/kompanjon är känd och kan anmälas till militärjuntan. Vill de och vill svenska myndigheter hjälpa till så kan de säkert lista ut vem svensken är. Pengar går alltid att spåra. Det är säkert som vanligt bedragarens kärring. Fast det är ett antagande, det vet vi inte hur det står till med. Vi kan däremot säga att han inte kommer kunna öppna några egna konton, eller anonyma konton i landet. Det betyder däremot inte att det inte går att spåra det till honom.

Ja, precis min tanke, jag har ju både kontonummer, namn på innehavaren, namn på banken och sånt där IBAN nummer. Grejen är den att om jag drar igång detta med en polisanmälan så kommer det säkerligen generera massa merjobb för mig i form av telefonsamtal, mail och brev samt massa letande av bankuppgifter, datum och all annan information.
Jag vet inte om jag orkar bry mig om den relativt lilla summan det handlar om. Det är ju såklart lätt att säga "GÖR DET" när det inte är en själv det gäller... men sen måste ju någon ta tag i det för att få bedragare fällda. Svårt detta.

Får ta mig en funderare...

Permalänk
Medlem

Finns ju fler drabbade, vi vet ju redan namnet på den som registrerat "enskild firma" i Thailand, kontoinnehavaren, kontonummer, telefon-nummer med mera. Även om polisen har svårt att utreda sånt. Saken är väl mest den att det måste gå till de Thailändska myndigheterna också. Går säkert att samarbeta kring jobbet. Någon av de drabbade bör kontakta ambassaden om hjälp, är inte som att de vill ha internationella bedragare eller husera brottslingar. Gör ingen något, även de som drabbats av större summor som de blivit bedragna på så kan sådana skojare fortsätta. Finns säkert annat de är misstänkta för så det är nog bra att rikta lite ljus på dessa individer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns ju fler drabbade, vi vet ju redan namnet på den som registrerat "enskild firma" i Thailand, kontoinnehavaren, kontonummer, telefon-nummer med mera. Även om polisen har svårt att utreda sånt. Saken är väl mest den att det måste gå till de Thailändska myndigheterna också. Går säkert att samarbeta kring jobbet. Någon av de drabbade bör kontakta ambassaden om hjälp, är inte som att de vill ha internationella bedragare eller husera brottslingar. Gör ingen något, även de som drabbats av större summor som de blivit bedragna på så kan sådana skojare fortsätta. Finns säkert annat de är misstänkta för så det är nog bra att rikta lite ljus på dessa individer.

Sweclockers lär även ha IP då bedragaren har reggat konto och postat i forumet.

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som att blub inte är Leif som jag först trodde. Sorry blub ifall du blev ledsen.

Permalänk
Medlem

Roligt att hemsidan nu verkar ha försvunnit. Försökte gå in på hemsidan nu efter att ha läst uppdateringen och då får jag bara "403: Forbidden".

Jag förstår exakt hur blub har resonerat och tycker det är synd, jag hade ju så klart också hoppats på att den här så kallade Leif var ärlig men när man inte ens kan erbjuda kortbetalning så man kan göra en kortreklamation och få pengarna åter om det visar sig vara scam säger väl att det är scam.
Även jag skrev ett mail till honom men fick aldrig något svar.

Tack blub för att du stack ut hakan och tog smällen!

Permalänk
Medlem

Vaknade precis och såg att sidan är borttagen. Jag har dock printscreens på min order på sidan samt den kontaktinformationen som fanns där.

Nu råkar det vara så att jag har en polare som är polis och som sa att han skulle hjälpa mig upprätta en anmälan och lägga in den i systemet så att det inte försvinner någonstans på vägen, dock är han bortrest i 2 veckor så det får bli när han kommer hem.

Jag hoppas du läser detta "Leif", för jag är ganska säker att militärjuntan där nere inte är lika vänlig som den svenska polisen om nån bestämmer sig för att gräva lite i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Vaknade precis och såg att sidan är borttagen. Jag har dock printscreens på min order på sidan samt den kontaktinformationen som fanns där.

Nu råkar det vara så att jag har en polare som är polis och som sa att han skulle hjälpa mig upprätta en anmälan och lägga in den i systemet så att det inte försvinner någonstans på vägen, dock är han bortrest i 2 veckor så det får bli när han kommer hem.

Jag hoppas du läser detta "Leif", för jag är ganska säker att militärjuntan där nere inte är lika vänlig som den svenska polisen om nån bestämmer sig för att gräva lite i detta.

Otroligt att man måste känna någon som är polis för att något eventuellt ska hända.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Otroligt att man måste känna någon som är polis för att något eventuellt ska hända.

Nja, inte så, utan det gör det enklare för mig att få allt rätt från början. Den blir korrekt skriven och all info som behövs kommer in direkt så jag slipper lägga mer tid på det än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Otroligt att man måste känna någon som är polis för att något eventuellt ska hända.

Vi gör en del anmälningar via jobbet (jobbar i butik).
Vi får alltid besök av en polis som upprättar den personligen på plats, känns som om det blir lättare så än om man går till polishuset.

Trist att Blub blev av med sina pengar, men han ska ha eloge för att han provade!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara så att det sker någon uppdatering av hemsidan?

Det var även röd dag igår, paketet kan trots allt komma fram nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Så allt är bara en ren slump?
Vad har du för argument till att påstå att den skulle komma nästa vecka när det gått över 1 månad och Leif har slutat höra av sig?

Skrivet av BraCCa:

Kan ju även vara så att det sker någon uppdatering av hemsidan?

Det var även röd dag igår, paketet kan trots allt komma fram nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Kan ju även vara så att det sker någon uppdatering av hemsidan?

Det var även röd dag igår, paketet kan trots allt komma fram nästa vecka.

Än lever hoppet, för vissa...?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Kan ju även vara så att det sker någon uppdatering av hemsidan?

Det var även röd dag igår, paketet kan trots allt komma fram nästa vecka.

Naiviteten fick precis ett ansikte. Eller iaf ett nick...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Lex BraCCa...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maxnelson:

Trist att Blub blev av med sina pengar, men han ska ha eloge för att han provade!

Nej, det ska han inte. Det är idiotiskt att ge pengar till en bedragare när det från början är alldeles uppenbart att det är en sådan det rör sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Entusiast

Samma dag som tråden låstes (2014-05-16) så hade Leif kontaktat mig per telefon agående lösningen jag gav förslag om tidigare. (Aktuellt förslag: Inlägg #495)
Eftersom tråden var låst, så valde jag att låta det hela vara "tillsvidare". Det är ändå upp till Leif att hantera bollen. Det var ju hans tur ändå.

Nog om det. Till anledningen varför Leif kontaktade mig per telefon:
Leif var verkligen villig om att hitta en lösning, och ville också att hela den här tråden skulle släckas ner eftersom det innebar dålig publicitet för honom.
För att bevisa att han verkligen ville väl, så erbjöd han mig, eller någon annan från Sweclockers, en resa till Thailand för att titta på lagret ifråga. Han skulle bjuda på hela klabbet, resa, boende med mera.
Han trodde även jag var djupare inrotad i Sweclockers än vad som framgår i min forum-profil, och ville att jag skulle vidarebefodra detta erbjudande till redaktionen personligen. Han hade även försökt att kontakta Dimestam och andra på Sweclockers redaktion för att lägga fram samma förslag. Enligt Leif så hade redaktionen totalignorerat hans kontaktförsök både via telefon såväl som epost. Han ansåg att Sweclockers redaktion hade ett högst opassande beteende.

Leif hotade även med att vidta diverse åtgärder för att "sänka Sweclockers". Leif hade resurser och de rätta kontakterna för detta, enligt hans egen utsago.
Vad skulle jag svara på det? Jag kunde inte mycket mer än att småle lite, och på ett vänligt sätt säga: "Lycka till. Jag tror det inte är så lätt som du får det att låta som."

Jag påpekade för Leif varför hans hemsida ansågs "bedräglig", och vi pratade lite om bristerna. Leif höll med om att sidan var bristfällig, och att han skulle göra vad han kunde för att få rätsida på det. Jag påpekade flera gånger om de valda betalningsmetodern och de allvarliga bristerna i dessa. Det verkar som om Leif inte riktigt ville uppfatta vad jag sa om det.

Eftertelefonsamtaldet började jag fundera. Varför lägga ner så mycket energi på att "få bort" den här tråden, men samtidigt inte åtgärda bristerna som gång på gång påpekas för Leif? Bara det i sig spär på bedragarstämpeln ytterligare.
Jag började misstänka om att vi har årtiondets troll i siktet här.
Jag började fundera på den där gratisresan + boendet i Thailand som han erbjöd mig. Jag tackade aldrig ja. Jag lät det hela bara "rinna ut i sanden", eftersom jag redan från start hade mina misstankar. Dessutom hade Sweclockers redaktion redan fått samma erbjudande. Det vore bättre om någon där skulle ta tag i det. Jag själv misstänkte någon form av bedrägeri även här, där Leif troligen skulle begära en liten sudd pengar för att "lösa ut" biljetten åt en, så att han kan skicka den per post. (Nigeriabrevet någon? )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vi fick ju möjlighet att ta del av telefonsamtalet eller i alla fall 1 av dom, om han gjorde fler försök. Jag blev dock inte imponerad av att han av rent hån började prata engelska och fruktansvärt dålig sådan bara för att han tyckte det var kul. Jag kan ju förstå att redaktionen inte nappade när den som lägger fram erbjudandet hånar dom samtidigt.
Jag själv försökte som jag tidigare skrivit maila honom men först fungerade inte ena mailen sen fick jag bara ett autosvar att de mottagit min förfrågan. Därefter hörde jag aldrig något, det verkar därför som att Leif var väldigt selektiv med vilka han kontaktade.

Men att stänga ner sidan samma dag som blub uppdaterar om att han inte fått varorna mer än 1 månad efter att han åtskilliga gånger blivit lovad att de redan är skickade tycker jag säger allt plus det faktum att han aldrig kunde ta betalt med kreditkort.

Skrivet av SysGhost:

Samma dag som tråden låstes (2014-05-16) så hade Leif kontaktat mig per telefon agående lösningen jag gav förslag om tidigare. (Aktuellt förslag: Inlägg #495)
Eftersom tråden var låst, så valde jag att låta det hela vara "tillsvidare". Det är ändå upp till Leif att hantera bollen. Det var ju hans tur ändå.

Nog om det. Till anledningen varför Leif kontaktade mig per telefon:
Leif var verkligen villig om att hitta en lösning, och ville också att hela den här tråden skulle släckas ner eftersom det innebar dålig publicitet för honom.
För att bevisa att han verkligen ville väl, så erbjöd han mig, eller någon annan från Sweclockers, en resa till Thailand för att titta på lagret ifråga. Han skulle bjuda på hela klabbet, resa, boende med mera.
Han trodde även jag var djupare inrotad i Sweclockers än vad som framgår i min forum-profil, och ville att jag skulle vidarebefodra detta erbjudande till redaktionen personligen. Han hade även försökt att kontakta Dimestam och andra på Sweclockers redaktion för att lägga fram samma förslag. Enligt Leif så hade redaktionen totalignorerat hans kontaktförsök både via telefon såväl som epost. Han ansåg att Sweclockers redaktion hade ett högst opassande beteende.

Leif hotade även med att vidta diverse åtgärder för att "sänka Sweclockers". Leif hade resurser och de rätta kontakterna för detta, enligt hans egen utsago.
Vad skulle jag svara på det? Jag kunde inte mycket mer än att småle lite, och på ett vänligt sätt säga: "Lycka till. Jag tror det inte är så lätt som du får det att låta som."

Jag påpekade för Leif varför hans hemsida ansågs "bedräglig", och vi pratade lite om bristerna. Leif höll med om att sidan var bristfällig, och att han skulle göra vad han kunde för att få rätsida på det. Jag påpekade flera gånger om de valda betalningsmetodern och de allvarliga bristerna i dessa. Det verkar som om Leif inte riktigt ville uppfatta vad jag sa om det.

Eftertelefonsamtaldet började jag fundera. Varför lägga ner så mycket energi på att "få bort" den här tråden, men samtidigt inte åtgärda bristerna som gång på gång påpekas för Leif? Bara det i sig spär på bedragarstämpeln ytterligare.
Jag började misstänka om att vi har årtiondets troll i siktet här.
Jag började fundera på den där gratisresan + boendet i Thailand som han erbjöd mig. Jag tackade aldrig ja. Jag lät det hela bara "rinna ut i sanden", eftersom jag redan från start hade mina misstankar. Dessutom hade Sweclockers redaktion redan fått samma erbjudande. Det vore bättre om någon där skulle ta tag i det. Jag själv misstänkte någon form av bedrägeri även här, där Leif troligen skulle begära en liten sudd pengar för att "lösa ut" biljetten åt en, så att han kan skicka den per post. (Nigeriabrevet någon? )

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av SysGhost:

... Han hade även försökt att kontakta Dimestam och andra på Sweclockers redaktion för att lägga fram samma förslag. Enligt Leif så hade redaktionen totalignorerat hans kontaktförsök både via telefon såväl som epost. ...

Skrivet av Leif:

... This time I can leave a message in English, it's much, eh, much more fun, because you will never find a way to [längre paus] make a call back anyway ...

Mail till redaktionen
Meddelande på telefonsvarare

Visa signatur

Abstractions all the way down.