Facebook köper Oculus VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Undra hur det känns för john carmack o vara anställd av facebook.

Han är fortfarande anställd hos Oculus Rift. Facebook är bara ägare.

Dom som jobbar och bygger bilar åt Lamborghini. Tror du dom är anställda hos Volkswagen? Svar nej, dom är anställda hos Lamborghini.
(VW äger Lamborghini, Audi har ansvaret för märket).

Eller vi kan dra det närmare Sverige: Dom som jobbar på Volvo Personbilar i Sverige. Är dom anställda hos Geely? jag tror du kan gissa svaret vid det här laget ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av SocialPayload:

Förstår inte riktigt det här resonemanget. Ett stort företag är intresserad i teknologin som Occulus utvecklar, de gillar idén och produkten som de arbetar på. Facebook låter Occulus fortsätta ostört och får MASSIVT med stöd, pengavis. Vad är det inte att gilla för Occulus? Och varför ska du helt plötsligt inte köpa en Occulus? Gillar du kanske inte tanken av att bla pga detta så kommer slutprodukten vara ganska så mycket bättre?

Tagga ner folk!

Det är absolut inget fel med Oculus men gillar inte Facebook.
Skulle det visar sig att Oculus rift inte har någonting med Facebook att göra så kan jag tänka mig att köpa det.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem

Måste kännas lite surt för dom som investerade i oculus när det var ett kickstarter projekt. De har ju i princip gjort företaget möjligt, men dom kommer inte få se ett cent av dom pengarna.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

På ett sätt så tror jag att det är jäkligt bra att facebook köper Oculus. VR behöver användare för att slå igenom. Om det inte finns en rejäl mängd användare så kommer inte större spelutvecklare integrera Rift support och då kommer Rift sakta men säkert att dö ut efter ett tag. Rift är fortfarande väldigt nichat idag. Förhoppningsvis kan ett så stort företag som Facebook pusha ut Rift till fler personer vilket gör att vi kan få en snöbolls effekt där fler köper Rift vilket gör att fler spel får Rift support vilket får fler att köpa Rift och så vidare.

Rift behöver många användare. Annars riskerar VR att dö ut lika snabbt som det kom igen. Om VR misslyckas igen så kan det ta många år innan det försökt med igen.

Folk på internet verkar oroliga för att Oculus kommer få ett krav på ROI. Det är väl självklart att Oculus måste tjäna pengar på Riften? Om något så gör facebooks köp att de kan ta större risker. Men i slutändan så behöver de alltid tjäna pengar. Vare sig de är fristående eller Facebook äger dem.

Crowfundare som känner sig förråda är löjliga tycker jag. Kickstarter är inte en investering, det är en gåva.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Måste kännas lite surt för dom som investerade i oculus när det var ett kickstarter projekt. De har ju i princip gjort företaget möjligt, men dom kommer inte få se ett cent av dom pengarna.

Kickstarter är inte att investera. Det är att ge en gåva. Folk som har trott något annat har blivit lurade.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Det är väl bara köpet som är 2 miljarder. Facebook kan väl sedan pumpa in hur mycket de vill i utvecklingskostnad?

Sant. Och fler som köper ger mer pengar till vidareutveckling. Jag har svårt att se det här som endast negativt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Risken jag ser är att detta gör Oculus VR för dominerande på marknaden. Och gör det svårare för mindre uppstickare att konkurrera mot dem..

Palmer må vilja sälja Riften så billigt som möjligt... Men nu svarar han för väldigt rika penga hungriga investerare..

De hade redan en stark ställning på marknaden även om de är/var ett mindre företag.
Som exempel har ju Sony gått ut och sagt att de ska släppa en dylik pryl till PS4, och det kommer säkerligen komma fler varianter, så nog kommer de ha vettigt med konkurrens alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Måste kännas lite surt för dom som investerade i oculus när det var ett kickstarter projekt. De har ju i princip gjort företaget möjligt, men dom kommer inte få se ett cent av dom pengarna.

Hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

På ett sätt så tror jag att det är jäkligt bra att facebook köper Oculus. VR behöver användare för att slå igenom. Om det inte finns en rejäl mängd användare så kommer inte större spelutvecklare integrera Rift support och då kommer Rift sakta men säkert att dö ut efter ett tag. Rift är fortfarande väldigt nichat idag. Förhoppningsvis kan ett så stort företag som Facebook pusha ut Rift till fler personer vilket gör att vi kan få en snöbolls effekt där fler köper Rift vilket gör att fler spel får Rift support vilket får fler att köpa Rift och så vidare.

Rift behöver många användare. Annars riskerar VR att dö ut lika snabbt som det kom igen. Om VR misslyckas igen så kan det ta många år innan det försökt med igen.

Folk på internet verkar oroliga för att Oculus kommer få ett krav på ROI. Det är väl självklart att Oculus måste tjäna pengar på Riften? Om något så gör facebooks köp att de kan ta större risker. Men i slutändan så behöver de alltid tjäna pengar. Vare sig de är fristående eller Facebook äger dem.

Crowfundare som känner sig förråda är löjliga tycker jag. Kickstarter är inte en investering, det är en gåva.

Håller med om att det är bra att de blir uppköpta, men att det är just Facebook som gör det är jag mer skeptisk till. Delar Notch syn på det hela:
http://notch.net/2014/03/virtual-reality-is-going-to-change-t...

Problemet är att produkten kanske får fel fokus, eller att de försöker knyta den till Facebook. Vilket kommer leda till att de stoppar in reklam överallt där de kan, för det har de alltid gjort. Men om man, som andra nämnt, bara pumpar in pengar och sen låter dem härja fritt kan det bli bra. Har dock otroligt svårt att se att det skulle hända.

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Du har rätt i att Facebook själva inte utvecklar spel men de sätter upp vissa regler som utvecklarna måste följa, vilket för en socialplatform känns givet, t.ex, att man ska integrera det med facebook, detta är ett krav. Det erbjuder även utvecklare att använda spaceport.io som SDK för att göra det lättare. Sen tycker jag integrationen mellan facebook spel och facebook som social medium är sjukt dåligt och kan göras långt mycket bättre. Inte att säga att Facebook är ett döden på Oculus bara att JAG(dum i huvudet eller ej) hellre sett Oculus med EA än med Facebook.

De sätter regler som utvecklarna måste följa för att få gratisreklam genom världens största sociala nätverk. Jag ser fortfarande inte hur Facebook ska tvinga PC- och konsolspelutvecklarna att lägga till Facebookintegrering bara för att deras spel stödjer särskild hårdvara.

Oculus VR DevKit 2 och konsumentvarianten kommer sannolikt inte sätta något krav på dig att använda Facebook. Det finns däremot en möjlighet att Facebook släpper en VR-tjänst i samband med konsumentversionen. Du kommer inte bli tvingad att använda den tjänsten.

Om du ska oroa dig över något, oroa dig över kommande uppköp av sociala VR-nätverk. Facebook har nu koll på allt som händer inom området och kommer inte låta någon av de andra aktörerna få ett försprång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Och vad har du blivit blåst på? Donerade inte du för att Oculus skulle kunna göra verklighet av sin VR-teknik, vilket är precis vad de gjort och kommer att fortsätta med?

Jag donerade inte pengar för att hjälpa skapa en teknik åt facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

På ett sätt så tror jag att det är jäkligt bra att facebook köper Oculus. VR behöver användare för att slå igenom. Om det inte finns en rejäl mängd användare så kommer inte större spelutvecklare integrera Rift support och då kommer Rift sakta men säkert att dö ut efter ett tag. Rift är fortfarande väldigt nichat idag. Förhoppningsvis kan ett så stort företag som Facebook pusha ut Rift till fler personer vilket gör att vi kan få en snöbolls effekt där fler köper Rift vilket gör att fler spel får Rift support vilket får fler att köpa Rift och så vidare.

Rift behöver många användare. Annars riskerar VR att dö ut lika snabbt som det kom igen. Om VR misslyckas igen så kan det ta många år innan det försökt med igen.

Folk på internet verkar oroliga för att Oculus kommer få ett krav på ROI. Det är väl självklart att Oculus måste tjäna pengar på Riften? Om något så gör facebooks köp att de kan ta större risker. Men i slutändan så behöver de alltid tjäna pengar. Vare sig de är fristående eller Facebook äger dem.

Crowfundare som känner sig förråda är löjliga tycker jag. Kickstarter är inte en investering, det är en gåva.

Hur får oculus en användarbas genom att facebook köper dom?
Tydligen har ju spelutvecklare lämnat tåget och och skippar stöd för oculus. Så ännu så länge har dom ju förlorat delar av sin potentiella framtida användarbas.
Den största förlusten tror jag kommer ifrån dom som var ute efter oculus för minecraft (my self included)

Framtiden får avgöra om det blir ett köp eller inte. Först måste facebook vinna över mitt förtroende. Kan inte finnas någon här som har förtroende för facebook och ärligt tror att dom inte kommer integrera sitt nätverk och eller påverka oculus att implementera önskemål.

Jag litar mer på staten och fra att hantera min personliga info än jag gör facebook. Dom är i alla fall inte ute efter att tjäna pengar på mig trots allt.

EDIT: framtiden kanske riskerar att se ut så här XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta blir bra men om sanningen ska komma fram är jag lite orolig hur ett ska gå. Men tror dom låter Oculus göra det dom är bäst på och endast gör detta som inventering och inte lägger sig i allt för mycket.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Det finns inte en endaste liten möjlighet att facebook kommer att låta plattformen vara open source och det vet alla om. Runt 10 utvecklare har hoppat av rift'en efter dessa nyheter, bland annat mojang.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag donerade inte pengar för att hjälpa skapa en teknik åt facebook.

Så du menar att alla företag måste berätta för sina eventuella investerare vad som kommer hända flera år in i framtiden? Du måste vara riktigt dum (ursäkta utrycket) om du inte förstod att ett litet företag som Oculus Rift med en riktigt potent produkt inte skulle bli uppköpta inom en snar framtid. Sen att det blev Facebook, det har inget med saken att göra. Kunde lika gärna vara Apple.

Jag kan lova sig att målet inte var att skapa en teknik åt Facebook. Det råkar bara vara dom som äger tekniken och företaget som skapat den. Inget annat.

Tror du skaparen av Lamborghini hade som plan att skapa en bil/märke åt VW? Dom råkar bara vara ägare.

Du låter ju som en amerikan som stämmer McDonalds för att kaffet är för varmt ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

wtf O.o

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jahopp, då var den idén död.
Bra jobbat Facebook! Bästa nya steget på spelmarknaden på 20 år och den tar de död på...

Och så sjukt besviken på Oculus jag blir. Borde inte de inse att FB som ägare är dödsstöten för ens den minsta strimma av seriositet som fanns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Så du menar att alla företag måste berätta för sina eventuella investerare vad som kommer hända flera år in i framtiden? Du måste vara riktigt dum (ursäkta utrycket) om du inte förstod att ett litet företag som Oculus Rift med en riktigt potent produkt inte skulle bli uppköpta inom en snar framtid. Sen att det blev Facebook, det har inget med saken att göra. Kunde lika gärna vara Apple.

Jag kan lova sig att målet inte var att skapa en teknik åt Facebook. Det råkar bara vara dom som äger tekniken och företaget som skapat den. Inget annat.

Tror du skaparen av Lamborghini hade som plan att skapa en bil/märke åt VW? Dom råkar bara vara ägare.

Du låter ju som en amerikan som stämmer McDonalds för att kaffet är för varmt ...

Nej, jag menar att jag känner mig blåst på en teknik som jag hjälpt utveckla som tydligen facebook ska använda till sina ändamål. Mark sa ju att efter konsumentversionen av oculus har släppts så ska dom skapa grejer åt fejjan.

Dendär "amerikanen" som stämde donken för att det var för varmt fick 2:a gradens brännskador.
Det var fri påfyllning på mcdonals så personalen gjorde kaffet slynhett för att dom inte skulle hinna dricka upp kaffet och således fylla på innan dom hade ätit klart.

Dold text

http://jimcofer.com/personal/2012/01/19/righting-the-wrongs-t... (VARNING FÖR STARKA BILDER, ÄT INTE FRUKOST TILL DETTA)

Bilden bör inte vara publicerad i inlägget
Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Samma med Skype när det blev uppköpt av Microsoft

huh? Live Messenger var en bättre produkt på alla sätt. Skype är så dåligt kodat och segt att jag undrade varför MS inte ersatte det med Live direkt efter uppköpet, antar att de köpte Skype för varumärket.

Skype klarade inte processorer med flera kärnor i ett par år. Jag var tvungen att använda en version från 2006 (om jag minns rätt) då Skype krashade och segade ner datorn. Efter uppköpet så kunde jag äntligen uppgradera till den senaste versionen men Skype är fortfarande segt och dåligt.

Ett annat exempel: Filöverföringar under samtal. De går riktigt segt även fast båda personerna sitter på minst 10Mbit-linor. Dvs Skype stryper överföringen till ett statiskt värde för att bibehålla samtalskvaliteten. Borde vara dynamiskt men jag antar att det är för svårt. Fungerade alldeles utmärkt med Live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nej, jag menar att jag känner mig blåst på en teknik som jag hjälpt utveckla som tydligen facebook ska använda till sina ändamål. Mark sa ju att efter konsumentversionen av oculus har släppts så ska dom skapa grejer åt fejjan.

Dendär "amerikanen" som stämde donken för att det var för varmt fick 2:a gradens brännskador.
Det var fri påfyllning på mcdonals så personalen gjorde kaffet slynhett för att dom inte skulle hinna dricka upp kaffet och således fylla på innan dom hade ätit klart.

Dold text

http://jimcofer.com/personal/2012/01/19/righting-the-wrongs-t... (VARNING FÖR STARKA BILDER, ÄT INTE FRUKOST TILL DETTA)

Var god ta bort bildjäveln från inlägget!

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hejdå Oculus

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Vilka andra investerare har Oculus VR fått pengar från tidigare? För inte har Kickstarter betalat allt fram till nu? Det är väl bra att Facebook ändå går ut med namnet.

Andreessen Horowitz (ett riskkapitalbolag) har tidigt investerat i Oculus VR. De har bl.a gett pengar till Facebook, Zynga Instagram och Groupon sedan tidigare.

Även Spark Capital (Twitter, Tumblr och Foursquare).

Så alla som gnäller, det har redan från första början varit inblandade från Facebook.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Vilka andra investerare har Oculus VR fått pengar från tidigare? För inte har Kickstarter betalat allt fram till nu? Det är väl bra att Facebook ändå går ut med namnet.

Andreessen Horowitz (ett riskkapitalbolag) har tidigt investerat i Oculus VR. De har bl.a gett pengar till Facebook, Zynga Instagram och Groupon sedan tidigare.

Även Spark Capital (Twitter, Tumblr och Foursquare).

Så alla som gnäller, det har sedan från första början varit inblandade från Facebook.

Nu är jag ingen ekonom men är det inte skillnad att få donationer / investeringar och att bli uppköpt?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Jag litar mer på staten och fra att hantera min personliga info än jag gör facebook. Dom är i alla fall inte ute efter att tjäna pengar på mig trots allt.

Staten vill inte få in slantar från oss you say... Finns det inte ett intresse från svenska staten att vi ska betala skatt? Hmmm...
Jaa, jag är med på vad du säger och även om FRA säljer våra surfvanor för att få tag i annan info så säljer inte staten våra uppgifter för att fylla statskassan. Tyckte bara det var lite roligt formulerat ;).

On topic:
Vi får väl se vad det blir av det hela. Blev först lite stel i kroppen när jag läste det här, men det är nog lite tidigt att dra domedagsslutsatser kring occulus ändå. Kan vara katastrof, men det är högst möjligt att det inte påverkar nämnvärt eller att det till och med är en bra grej för de närmsta årens utveckling av VR.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Nu är jag ingen ekonom men är det inte skillnad att få donationer / investeringar och att bli uppköpt?

Ett riskkapitalbolag ger väl inte bort flera miljoner gratis utan att kanske få något tillbaka? Nu fick Andreessen Horowitz in bolaget i Facebook som de också har gett pengar till. De har en ganska imponerande portfölj: http://a16z.com/portfolio/

Okey att Andreessen Horowitz nu lämnar Oculus VR iom affären. Men de finns nog kvar i bakgrunden.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Just nu ser jag bara positiva saker i det här, en möjliget för produkten att utvecklas snabbare och ge oss konsumenter en mer kvalitativ produkt. Däremot är jag lite rädd för att Facebook ska använda Oculus Rift till att samla in så mycket data om mig och mitt användande som möjligt. Men om dom håller Oculus Rift till att vara en "jävligt spejsig och fräsig skärm" och samlar in datan från de olika programmen den används tillsammans med så är det lugnt, då kan man vara lite selektiv med hur man använder den.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Vilka andra investerare har Oculus VR fått pengar från tidigare? För inte har Kickstarter betalat allt fram till nu? Det är väl bra att Facebook ändå går ut med namnet.

Andreessen Horowitz (ett riskkapitalbolag) har tidigt investerat i Oculus VR. De har bl.a gett pengar till Facebook, Zynga Instagram och Groupon sedan tidigare.

Även Spark Capital (Twitter, Tumblr och Foursquare).

Så alla som gnäller, det har redan från första början varit inblandade från Facebook.

Skillnaden är ju att Facebook har köpt Oculus, inte bara investerat. De äger alltså hela företaget.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Skillnaden är ju att Facebook har köpt Oculus, inte bara investerat. De äger alltså hela företaget.

Jo, jag vet men min poäng är att det hela tiden har funnits investerare med samma syn som Facebook. Eftersom de redan har t.ex har investerat i Facebook tidigare. Vad är skillnaden? Alla som har gett pengar är inblandade. Men nu bara för att det råkar vara ett stort namn så får alla panik.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Staten vill inte få in slantar från oss you say... Finns det inte ett intresse från svenska staten att vi ska betala skatt? Hmmm...
Jaa, jag är med på vad du säger och även om FRA säljer våra surfvanor för att få tag i annan info så säljer inte staten våra uppgifter för att fylla statskassan. Tyckte bara det var lite roligt formulerat ;).

On topic:
Vi får väl se vad det blir av det hela. Blev först lite stel i kroppen när jag läste det här, men det är nog lite tidigt att dra domedagsslutsatser kring occulus ändå. Kan vara katastrof, men det är högst möjligt att det inte påverkar nämnvärt eller att det till och med är en bra grej för de närmsta årens utveckling av VR.

haha jo jag ser hur du menar att det var roligt formulerat. Tur att budskapet gick fram ändå

Jo det kan gå precis hur som helst från nu. Men tyvärr är den initiala reaktionen hos utvecklare som är den farliga. Har nu 10 utvecklare lämnat så finns det inget som hindarar fler från att lämna samt vet vi inte hur många som planerade att ge sitt stöd men som nu avvaktar alternativt helt struntar i det.

Vad vi på ett forum tycker är ganska oviktigt och jag liksom många överreagerar med största säkerhet men jag reagerar på grund av allt negativt ståhej kring facebook är och naturligt extremt skeptisk till dom och allt dom rör vid (knappast ensam). Men dom som har den farliga åsikten är utvecklarna.

Ta Notch som exempel. Han var väldigt inne på ett minecraft för oculus. Hur stor skara användare tror ni försvann från framtida intäkter för oculus där? Jag skulle tippa på några hundra tusen enheter utan några större problem med tanke på hur många entusiaster som spelar minecraft.

Där i ligger domedagsprofetian för tillfället och framtiden får avgöra vilket håll det går. Personligen kommer jag avvakta tills jag ser att läget är oförändrat och att fejset har hållit sig på behörigt avstånd.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Håller med!

Fattar inte alla naiva idioter som tror att Facebook kommer låta Oculus springa med fria tyglar bara för att deras CEO's skriver det på internet. Klart som fan de skriver det, de vill ju inte gunga båten i onödan så att ännu fler utvecklare stänger ner utvecklingen för riften. 2 MILJARDER DOLLAR för helvete, det säger ju sig själv att de kommer göra va fan de vill med företaget!

När all nerd-raging har lagt sig så kommer Facebook våldta Oculus så att blodet sprutar och Riften kommer anpassas först till allt fanskap som Facebook vill ha och SEDAN till de spel som det var tänkt för... om ens det...

Frågan jag ställer mig är hur stor del av utvecklingen som Facebook tvingar fram är till gagn för oss gamers

Jag tvivlar på att Riften kommer bli det som den var tänkt att bli, som så många andra skriver så har inte FB någon erfarenhet av spel, och då menar jag inte spel för förståndshandikappade som Farmvillle, så skit in skit ut.

Njaa. Det där är en förenklad slutsats. Det finns fler högst tänkbara alternativ här.

Det är inte omöjligt att facebook investerar i bolag som kan tänkas ge vinst även utan att blanda sig i om de inte ser att sin egen produkt kommer hålla för evigt. Är de bara ute efter avkastningen och möjligtvis den tekniska kompetensen så är det ett högst tänkbart scenario att de låter occulus utvecklas enligt sin egen väg ändå. På tok för tidigt att utesluta alla andra alternativ än att de kommer köra sitt nyförvärv i botten inom kort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled