Facebook köper Oculus VR

Permalänk
Medlem

Nu kommer fj0rtizZzZ4r att erövra Oculus VR.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sådär, då kan jag inte spela VR-spel utan att mina vanor registreras. Undrar om det blir som Spotify där man aktivt måste stänga av delning för att ens vänner inte ska se precis allt man gör.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det här var något possetivt...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tror att utvecklingen av Rift kommer fortsätta i stort sett samma som innan. Tveksam till att Facebook kommer vilja ändra något. Det jag däremot kan garantera är att de kommer samla all information av vad du gör med din Rift för reklamsyfte. Personligen tycker jag det är besvärande och för mig är bara det något som kan få mig att undvika att köpa den.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Därför ska folk ta det lite lungt iallafall, produkten kommer inte säljas under Facebook och bör inte ha något med Facebook alls att göra, in i det minsta.

Men.. litar man på Facebook?

Man kan alltid hoppas, men när man tagit emot flera miljarder kronor av ett företag har man gjort sig själv ganska liten. Jag litar inte ett dugg på facebook och tror de kommer försöka sätta in så många fingrar de kan.

Vi behövde inte ett facebook med ännu mer makt, insyn, kontroll, information m.m.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/notch/status/448586381565390848

We were in talks about maybe bringing a version of Minecraft to Oculus. I just cancelled that deal. Facebook creeps me out.

Notch!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Tror att utvecklingen av Rift kommer fortsätta i stort sett samma som innan. Tveksam till att Facebook kommer vilja ändra något. Det jag däremot kan garantera är att de kommer samla all information av vad du gör med din Rift för reklamsyfte. Personligen tycker jag det är besvärande och för mig är bara det något som kan få mig att undvika att köpa den.

Att den som sitter med Oculus Rift kanske en funktion som kommer att komma till FB senare och kallas för "Oculus Webcam Chat" tillsammans med tillbehör om Facebook utvecklar så att man kan se runt en's rum som man chattar med, med en massa små kameror runt bildskärmen, what ever, för en häftig upplevelse.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om det är någon som kan ta VR till den stora massan så är det väl ändå Zuckerberg och hans Facebook-imperium.

Med det sagt så är jag än mindre intresserad av produkten nu, än vad jag var innan.

Permalänk

Jaha, då blir det inget oculus för mig.
Facebook kommer in och förstör som vanligt.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem

Är inget större fan av det här köpet men jag kan förstå ägarna, en bra rolig idè, en halvklar produkt och så kommer nån och säger att ni får fortsätta ostört men jag köper företaget för 13 MILJARDER.... klart som fan jag säljer!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det beror på att det krävs en kamera för att kunna göra motion tracking. En vanlig IR-mottagare kan bara känna av IR eller inte IR vilket inte hjälper alls här. En kamera ger en bildström som man kan analysera för man vet hur alla prickarna ska befinna sig i förhållande till varandra. Om man då jämför det med hur prickarna sitter på bilden så kan man enkelt räkna ut exakt hur personen tittar. Konceptet har används länge av Hollywood såväl som spelföretag för att kunna spela in rörelser som sedan kan läggas in på datoranimerade figurer. Kinect har en liknande sak fast de projicerar en matris av prickar med en IR-laser som sedan läses av med en peltierkyld IR-kamera. På det viset kan de enkelt räkna exakta korrdinater i djupled vilket är svårt med bara en vanlig kamera då man saknar referenspunkter.

TrackIR då? Eller Wii-kontrollen?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

TrackIR då? Eller Wii-kontrollen?

Är inte ens i närheten av lika exakta. Deras lösning ger positionering i tre dimensioner.

Edit: för att utveckla det lite så ställer den tekniken mycket högre krav på sensorerna då de har en högst begränsad vinkel de kan registrera på. TrackIR kör ju till exempel med accelerering för att förstärka rörelserna, något som inte fungerar med VR Headset eftersom du hade blivit åksjuk direkt om inte bilden rör sig lika mycket som huvudet. Så för att ge fulla rörelser hade du fått placera ut många sensorer runt rummet vilket blir dyrare och krångligare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

H*lvete.... Jag såg fram emot Oculus Rift men detta gör så jag absolut inte kommer köpa någon. Tragiskt.

Skrivet av zhrooms:

Ja

Det är HELT orelaterat till Oculus Rift som är för spel. Han pratar om nya framtida produkter som kan ha facebook reklam och mycket mer som telefon, internet m.m. Tänk Google Glasses.

Arbetet på det påbörjas EFTER (enligt Mark) vi gamers har fått våran konsumentversion av Rift, som inte kommer ha någonting med Facebook att göra.

Så du tror att Oculus Rift inte kommer påverkas på något sätt utav Facebook? Låter ju högst orimligt, och då tänker jag inte på att dem kanske får större budget för utvecklingen utom mer... Negativa saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Avstängd

Härligt! Alltid velat se meningslösa statusuppdateringar med hjälp av ett par klumpar på näsan!

Permalänk
Sötast

Hepp....

Permalänk

Vad ens går det göra med "FB aktier"????

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Hur?

Skrivet av dmr:

Grattis Sony.

Hur är det en win för sony deras vr är ps4 låst... Om man tror full hd 60fps vr är möjligt på ps4 går man på något.

Permalänk
Medlem

Var får killen alla pengar ifrån? Måste vara rejäla fickor i hans guldbyxor så som han köper och strör pengar runtomkring sig.

Permalänk
Avstängd

Fan, jag som var sugen på en Oculus VR.
Nu är jag inte så sugen längre. Inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Vad inihelvete, jag donerade pengar till deras kickstarter...känner mig så jävla blåst.

Visserligen var det ingen märkvärdig summa, men vadfan

Och vad har du blivit blåst på? Donerade inte du för att Oculus skulle kunna göra verklighet av sin VR-teknik, vilket är precis vad de gjort och kommer att fortsätta med?

Permalänk
Medlem

Ser dåligt ut på papper men man får tänka positivt det är partnership så facebook styr ju inte allt dessutom kan ni tänka er reklamen facebook kommer göra? Nu kommer alla veta om oculus rift inte bara gamers och teknikfixare snubbar . Dessutom kommer oculusgänget inte ha problem med pengar till utvecklingen . Döm inte oclus rift än det kan komma en överraskning eller så kan det gå åt skogen vi får la se ):

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Hur är det en win för sony deras vr är ps4 låst... Om man tror full hd 60fps vr är möjligt på ps4 går man på något.

Skrivet av Unknownliquid:

Detta kan leda till att Facebook släpper Oculus som en egen plattform (alltså inte till pc och konsoler) speciellt för VR spel och kommunikation. euuuh...

Oculus Rift var aldrig skapad för konsol-världen. Enligt dom själva har dom för dålig prestanda för att kunna driva Oculus Rift. Oculus Rift är PC-exclusive. Om inget ändras nu i och med Facebook.

Därför är jag väldigt nyfiken på Sony och eventuellt Microsofts VR-headset för deras konsoler. Om Oculus Rift ratade dom nya konsolerna för att prestandan var dålig. Då är jag nyfiken på "kvalitén" på Sonys och eventuellt Microsofts VR-headset. Kommer dom ens kunna köras i 720p?

Skrivet av xapa112:

VAD I HELVETTET GÖR DE!?!?
Jäkla skit på båda företagen. Både facebook och Oculus VR. Blir så jävla SUR på att allting bra i världen ska FÖRSTÖRAS av pengagiriga företag och människor.

Läste posten på reddit för en stund sedan och kunde inte fatta först, trodde det var något sorts stört 1:a april skämt.

Så om Carmack, zuckerberg och deras SMÅ HELVETES VÄNNER kan få samman sin avföring skulle nog varenda Oculus-konsument i HELA världen bli jävligt tacksamma. That would be great.

"So oculus and Facebook, fuck you."

Så mycket ilska. Hur mår du egentligen?

Skrivet av wasprocker:

Vad inihelvete, jag donerade pengar till deras kickstarter...känner mig så jävla blåst.

Visserligen var det ingen märkvärdig summa, men vadfan

Du fick ju dom att kicka igång med utvecklingen av Oculus Rift. Dessutom är kickstarter-delen över eftersom dom kliver in i DK 2. Du har fått valuta för pengarna du skickat in. Men jag förstår att du ville att dina pengar skulle generera i en färdig produkt som du sen kunde köpa. Men så funkar det inte alltid

Skrivet av Kevlarheart:

Vad ens går det göra med "FB aktier"????

FB akiter är inget annorlunda från andra företags aktier. Du kan sälja dom och få pengar för dom. Har du tur så har dom gått upp i värde och du har tjänat på affären. Aktier kan väl inte vara något helt främmande för dig hoppas jag. En aktie är även mer än bara något att sälja/äga/köpa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktie

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Men snälla nån folk. Ta det lilla lugna nu! De ska ju fortfarande utveckla Occulus och fortsätta med det dem gjort. Facebook köper dem, big deal?! Någon nämnde att Skype köptes av Microsoft.. Skype är fortfarande Skype - fast på flera ställen istället. Occulus kommer fortfarande att utvecklas för spel och senare säkert något annat. Allting kommer bli bra. Ta det bara lugnt -.-

Permalänk
Skrivet av RedDotFire:

Jaha, då blir det inget oculus för mig.
Facebook kommer in och förstör som vanligt.

Förstår inte riktigt det här resonemanget. Ett stort företag är intresserad i teknologin som Occulus utvecklar, de gillar idén och produkten som de arbetar på. Facebook låter Occulus fortsätta ostört och får MASSIVT med stöd, pengavis. Vad är det inte att gilla för Occulus? Och varför ska du helt plötsligt inte köpa en Occulus? Gillar du kanske inte tanken av att bla pga detta så kommer slutprodukten vara ganska så mycket bättre?

Tagga ner folk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

https://twitter.com/notch/status/448586381565390848

We were in talks about maybe bringing a version of Minecraft to Oculus. I just cancelled that deal. Facebook creeps me out.

Notch!!!

Bra! Minecraft kan gå och slänga sig i väggen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av SocialPayload:

Förstår inte riktigt det här resonemanget. Ett stort företag är intresserad i teknologin som Occulus utvecklar, de gillar idén och produkten som de arbetar på. Facebook låter Occulus fortsätta ostört och får MASSIVT med stöd, pengavis. Vad är det inte att gilla för Occulus? Och varför ska du helt plötsligt inte köpa en Occulus? Gillar du kanske inte tanken av att bla pga detta så kommer slutprodukten vara ganska så mycket bättre?

Tagga ner folk!

Hur kan folk vara så naiva att dem tycker detta är en bra sak på något sett? JA, dem får pengastöd, men det måste funnits många andra alternativ att välja på förutom Facebook, dock var ju facebook uppenbarligen villig att betala mest.
Ja, Oculus VR kommer fortsätta att utveckla produkten mer eller mindre ostört och med mycket större budget, men i slutändan kan att just Facebook köpte upp dem endast vara en dålig sak gentemot ifall något annat företag t.ex. Microsoft eller Valve hade köpt upp dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Skrivet av SocialPayload:

Men snälla nån folk. Ta det lilla lugna nu! De ska ju fortfarande utveckla Occulus och fortsätta med det dem gjort. Facebook köper dem, big deal?! Någon nämnde att Skype köptes av Microsoft.. Skype är fortfarande Skype - fast på flera ställen istället. Occulus kommer fortfarande att utvecklas för spel och senare säkert något annat. Allting kommer bli bra. Ta det bara lugnt -.-

Jo men samtidigt är det ju skillnad på företag och företag, om Microsoft hade köpt upp Oculus VR hade det inte varit några problem uppenbarligen, det är FACEBOOK vi pratar om här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Och alla vi som hoppats på att oculus ska släppa sin rift snart och att det ska vara all beautiful och storslaget kan ju bara skjuta oss själva i huvudet för detta kommer nu gå åt helvete. Åt helvet med facebook! Varför ska facebook köpa upp alla bra, innovativa företag och smutsa ner det fina med sin jävla skit?

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

haha, vad tror folk kommer hända? att ett stort blått F kommer hovra framför ögonen om hashbobbar dina BF-skills varje halvtimme? lyckade C&C-sessioner kommer få likes från Pentagonfolk. roliga kattbilder kommer invadera monitorer i Deus EX.

kan inte säga att jag visste att FB skulle köpa upp OR, men att de skulle köpa nånting är uppenbart. hela varumärket är skadat och den intressanta ungdomen överger det precis som liknande saker förr. alltså har de därför nu börjat samma desperata hårdvarusatsning som Microsoft för några år sen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Wohoo! Farmville i 3D!

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB