Permalänk
Medlem

Funderar på ett Ncase M1, men desto mer jag läst desto fler påstår att det blir alldeles för varmt. Å andra sidan använder de flesta 6700K, och jag använder 6600 (ej K), vilket lär göra det svalare.

Vilken GPU är mest lämpad för chassit? Är sugen på ett MSI Gaming 1060 eller 1070, fungerar det bra i detta chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Funderar på ett Ncase M1, men desto mer jag läst desto fler påstår att det blir alldeles för varmt. Å andra sidan använder de flesta 6700K, och jag använder 6600 (ej K), vilket lär göra det svalare.

Vilken GPU är mest lämpad för chassit? Är sugen på ett MSI Gaming 1060 eller 1070, fungerar det bra i detta chassi?

Lär ju vara lugnt. "För varmt" är en väldigt subjektiv term, då de flesta Intel-CPUer klarar väldigt höga temperaturer. Vilket som av de två grafikkorten funkar ju så länge de får plats !

Själv är jag grymt sugen på denna lådan då jag skulle vilja ha en mer mobil dator. Däremot skulle jag försöka göra en vattenkyld lösning likt denna killen har gjort: NCASE M1 Sexy Watercooled

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Återkom gärna med hur det blev! Har varit intresserad av chassit ett bra tag nu men fortfarande osäker på om det är värt priset

Ncase är värt varenda krona.
Ett ITX chassi som har plats för i princip vad som helst utom SLI och fortfarande är litet är unikt.
Att det sedan är otroligt välgjort, lättskruvat och dessutom snyggt gör ju inte saken sämre.

Men kör med ett SFX agg, Corsairs halvpassiva 450/600 agg är fantastiska saker.
Men jag kan i ärlighetens namn inte föreställa mig ett enkel GPU system som faktiskt behöver 600 watt, om man inte överklockar extremt mycket och medvetet valt strömhungriga komponenter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ncase är värt varenda krona.
Ett ITX chassi som har plats för i princip vad som helst utom SLI och fortfarande är litet är unikt.
Att det sedan är otroligt välgjort, lättskruvat och dessutom snyggt gör ju inte saken sämre.

Men kör med ett SFX agg, Corsairs halvpassiva 450/600 agg är fantastiska saker.
Men jag kan i ärlighetens namn inte föreställa mig ett enkel GPU system som faktiskt behöver 600 watt, om man inte överklockar extremt mycket och medvetet valt strömhungriga komponenter..

Nej, det blir nog svårt att pressa ut mer än 450/600W på ett grafikkort :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Administrativ avgift

@CROE: Har inga problem med värme i mitt chassi likaväl tror jag inte :
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=7&t=1325829
Har några problem heller

OT: har en NH-C14S och behöver nu tips på slim fläktar att ha i den. Några som har bra idéer?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

OT: har en NH-C14S och behöver nu tips på slim fläktar att ha i den. Några som har bra idéer?

Hmm skulle det inte bara räcka att flytta fläkten till under kylaren? Eller är ram:et för högt för det?

Min väldigt begränsade erfarenhet av slimfläktar är att de är rätt mycket sämre än normaltjocka fläktar. Kanske inte ens värt besväret?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Oj, jag har visst glömt bort att det finns en Ncase M1-tråd i forumet. Flera har kanske sett mitt Ncase M1-bygge redan men för de som missat och/eller söker inspiration så ser/såg mitt bygge ut så här: http://www.sweclockers.com/galleri/14167-ncase-m1-med-3-slot-...

Fungerade riktigt fint men blev lite osäker på hur komponenterna gillade lösningen då två tempsensorer gav väldigt höga värden. Ingen aning om vad de mäter av, och om de ens mäter av korrekt och Gigabytes usla support har slutat höra av sig. De verkade rätt lovande inledningsvis men intresset sjönk rätt fort.

I dagsläget sitter en 2700K, Asrock Z77E-ITX och ett Sapphire R9 290 Tri-X i den. Har lite problem med att hitta passande kylning för CPU med det moderkortet, måste i princip köra vatten.
Bara jag är klar med Mass Effect: Andromeda så blir det troligen att montera tillbaks 6700K-systemet i chassit, älskar verkligen det bygget och vill verkligen få det att fungera. Hade varit bra med lite fler möjligheter att kyla moderkortet då det är där problemet nog mest var för mig. Möjlighet att montera en fläkt i taket och dessutom ha bättre ventilationsöppningar i chassit hade gjort mycket. Men samtidigt så gör jag ju saker chassit inte var tänkt att användas för när den designades.

Permalänk
Medlem

Mitt M1:

Riktigt nöjd med hur det är att bygga i med tanke på storleken. GPUn var lite klurig att få in och jag stör mig mer och mer på dess fläktar som förvisso står still för det mesta, men när de spinner upp låter som ett avlägset jetplan. I och med att det, när datorn är varm, sker när jag laddar en sida i browsern känner jag att jag måste göra något åt saken. Någon som har något bra förslag? Arctic Accelero eller bara ersätta fläktar och plast på Strix-kylaren med fetare fläktar? (Jag har provat fläktar under grafikkortet som det är, men det gör väldigt lite skillnad.)

Permalänk
Administrativ avgift

@Khers: Köp ett founders edition , 1080TI FE är tystare än mitt 1080strix jag hade

Btw , har vi någon info vilka 1080TI eftermarknadskylare som passar?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Khers: Köp ett founders edition , 1080TI FE är tystare än mitt 1080strix jag hade

Btw , har vi någon info vilka 1080TI eftermarknadskylare som passar?

Vill hävda att en hybrid variant (typ EVGA's) är med bred marginal det bästa man kan sätta på ett grafikkort.
Det blir kanske trångt i lådan med det borde gå =).
Det förutsätter såklart att du inte redan har en radiator.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Svensktiger:

Vill hävda att en hybrid variant (typ EVGA's) är med bred marginal det bästa man kan sätta på ett grafikkort.
Det blir kanske trångt i lådan med det borde gå =).
Det förutsätter såklart att du inte redan har en radiator.

Äh hybrid e så fult

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Äh hybrid e så fult

M1 har vad jag vet rätt så heltäckande paneler

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Khers: Köp ett founders edition , 1080TI FE är tystare än mitt 1080strix jag hade

Btw , har vi någon info vilka 1080TI eftermarknadskylare som passar?

Jo, tanken har slagit mig nu när nVidia utannonserat att de skall släppa macOS drivrutiner för 10-serien. I och med att det inte fanns när jag valde GPU är det en RX480 som sitter i datorn. Och, med tanke på den, vad det verkar, urusla referenskylaren på dem fick det lov att bli en eftermarknadsdesign som strix trots att sådana inte rekommenderas i M1.

Jag provade att montera bort plasten och fläktarna på kylaren, sätta 2 st 120mm fläktar som utsug i botten på chassit och låta dem styras av de två PWM-kontakterna som sitter på grafikkortet. Det funkade fint i så måtto att kortet var väl så svalt som tidigare, men det verkar som om dessa fläktkontakter från fabrik är konfigurerade att gå igång vid lägre temperaturer än kortets egna fläktar, och, i och med att jag kör macOS finns inget jag kan göra åt saken. Så, resultatet blev att fläktarna gick oftare och längre tid. Att jag bara hade ML120 Pro att prova med gjorde inte saken bättre då sattygen inte vill snurra långsammare än ~1200rpm och är bra högljudda.

Skrivet av Svensktiger:

Vill hävda att en hybrid variant (typ EVGA's) är med bred marginal det bästa man kan sätta på ett grafikkort.
Det blir kanske trångt i lådan med det borde gå =).
Det förutsätter såklart att du inte redan har en radiator.

AIO = nej tack

Permalänk
Medlem

Då var ett stycke M1 beställt

Har även klickat hem lite inälvor att stoppa in:
CPU: Intel i5 8400
GPU: Nvidia 1080 FE
PSU: Corsair SF450
AIO: Fractal Design S24
SSD: Samsung 860 500GB EVO m.2
DDR4: Crucial Ballistix Sport 2x8

Får väl se vad det blir för moderkort, läste precis på Tom's att B360 och H370 skulle släppas. Sen blir det väl att komplettera med lite fläktar gissar jag.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Då var ett stycke M1 beställt

Har även klickat hem lite inälvor att stoppa in:
CPU: Intel i5 8400
GPU: Nvidia 1080 FE
PSU: Corsair SF450
AIO: Fractal Design S24
SSD: Samsung 860 500GB EVO m.2
DDR4: Crucial Ballistix Sport 2x8

Får väl se vad det blir för moderkort, läste precis på Tom's att B360 och H370 skulle släppas. Sen blir det väl att komplettera med lite fläktar gissar jag.

Intressant! Men vart fick du tag på 1080 FE? Begagnat?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte:
Vevat runt internet några dagar för att hitta FE-kort (som rekommenderas till M1), noterat global brist, noterat att till och med Nvidia's egen websida (i USA) har helt slut. De som ev finns kostar tramsiga pengar. Fick en crazy ide om att den svenska Nvidiawebsidan kunde ha några FE-exemplar.
Och de hade de
1080-kortet ville de BARA ha 5,999:- för så jag tvekade inte en sekund.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

@Icte:
Vevat runt internet några dagar för att hitta FE-kort (som rekommenderas till M1), noterat global brist, noterat att till och med Nvidia's egen websida (i USA) har helt slut. De som ev finns kostar tramsiga pengar. Fick en crazy ide om att den svenska Nvidiawebsidan kunde ha några FE-exemplar.
Och de hade de
1080-kortet ville de BARA ha 5,999:- för så jag tvekade inte en sekund.

Ja men det var ju fint! Får bli att hålla utkik där också!!
Var det fri frakt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Japp, frakt ingick i priset.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Japp, frakt ingick i priset.

Inte illa alls! Ser att de har fler i lager just nu och man blir lite sugen på att sälja sitt 1070 FE för ett sådant, men prestandavinsten kanske inte är så hög då för de extra 2000-3000 kr man måste lägga på.

Hursomhelst, välkommen till NCASE klubben!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

@Icte:
Vevat runt internet några dagar för att hitta FE-kort (som rekommenderas till M1), noterat global brist, noterat att till och med Nvidia's egen websida (i USA) har helt slut. De som ev finns kostar tramsiga pengar. Fick en crazy ide om att den svenska Nvidiawebsidan kunde ha några FE-exemplar.
Och de hade de
1080-kortet ville de BARA ha 5,999:- för så jag tvekade inte en sekund.

Och där var det slut på dem.

7 599 för ett 1080 ti är ett kap. Sen är de slut när man går in för att beställa..

Grattis i alla fall och välkommen till klubben!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Och där var det slut på dem.

7 599 för ett 1080 ti är ett kap. Sen är de slut när man går in för att beställa..

Grattis i alla fall och välkommen till klubben!

1080 Ti har varit slut ganska länge nu, men de har fortfarnade 1080 i lager:

https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/gtx-1080/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: @Skonky:
Tackar för välkomnandet har bara klickat på köpknappen, så tills det är hemma tillsammans med alla andra prylar blir det till att bevaka tester och youtube efter B360-korten i mITX.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

@Icte: @Skonky:
Tackar för välkomnandet har bara klickat på köpknappen, så tills det är hemma tillsammans med alla andra prylar blir det till att bevaka tester och youtube efter B360-korten i mITX.

Då missuppfattade jag totalt. Men 5 999 kr för 1080 är inte fy skam heller. Sitter nog kvar på mitt 1070 ett tag till. Betalade 3 999 kr för det på en rea webbhallen hade tillfälligt. Riktigt kap när de var nästan nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Då var ett stycke M1 beställt

Har även klickat hem lite inälvor att stoppa in:
CPU: Intel i5 8400
GPU: Nvidia 1080 FE
PSU: Corsair SF450
AIO: Fractal Design S24
SSD: Samsung 860 500GB EVO m.2
DDR4: Crucial Ballistix Sport 2x8

Får väl se vad det blir för moderkort, läste precis på Tom's att B360 och H370 skulle släppas. Sen blir det väl att komplettera med lite fläktar gissar jag.

Just nu tror jag att Evga H370 Stinger leder bland moderkorten. Oklarhet när det släpps och prislapp är dock frågetecken i sammanhanget. Man vill ju inte ha en discodator...
Länk: https://wccftech.com/evga-announces-new-h370-stinger-mini-itx...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Nu är chassit i Travemünde, fraktat av Hermes. Postnord tar väl över i Sverige antar jag.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Igår kom det hem

Att länka till imgur var inte helt lätt...
https://imgur.com/a/4BL5Q

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Funderar på ett Ncase M1, men desto mer jag läst desto fler påstår att det blir alldeles för varmt. Å andra sidan använder de flesta 6700K, och jag använder 6600 (ej K), vilket lär göra det svalare.

Vilken GPU är mest lämpad för chassit? Är sugen på ett MSI Gaming 1060 eller 1070, fungerar det bra i detta chassi?

Skrivet av Simonnice:

Lär ju vara lugnt. "För varmt" är en väldigt subjektiv term, då de flesta Intel-CPUer klarar väldigt höga temperaturer. Vilket som av de två grafikkorten funkar ju så länge de får plats !

Själv är jag grymt sugen på denna lådan då jag skulle vilja ha en mer mobil dator. Däremot skulle jag försöka göra en vattenkyld lösning likt denna killen har gjort: NCASE M1 Sexy Watercooled

Skrivet av anon5930:

Oj, jag har visst glömt bort att det finns en Ncase M1-tråd i forumet. Flera har kanske sett mitt Ncase M1-bygge redan men för de som missat och/eller söker inspiration så ser/såg mitt bygge ut så här: http://www.sweclockers.com/galleri/14167-ncase-m1-med-3-slot-...

http://i.imgur.com/PimOrdL.jpg
http://i.imgur.com/Z8ZkM2B.jpg

Fungerade riktigt fint men blev lite osäker på hur komponenterna gillade lösningen då två tempsensorer gav väldigt höga värden. Ingen aning om vad de mäter av, och om de ens mäter av korrekt och Gigabytes usla support har slutat höra av sig. De verkade rätt lovande inledningsvis men intresset sjönk rätt fort.

I dagsläget sitter en 2700K, Asrock Z77E-ITX och ett Sapphire R9 290 Tri-X i den. Har lite problem med att hitta passande kylning för CPU med det moderkortet, måste i princip köra vatten.
Bara jag är klar med Mass Effect: Andromeda så blir det troligen att montera tillbaks 6700K-systemet i chassit, älskar verkligen det bygget och vill verkligen få det att fungera. Hade varit bra med lite fler möjligheter att kyla moderkortet då det är där problemet nog mest var för mig. Möjlighet att montera en fläkt i taket och dessutom ha bättre ventilationsöppningar i chassit hade gjort mycket. Men samtidigt så gör jag ju saker chassit inte var tänkt att användas för när den designades.

Vill ni ha lägre temperaturer utan vattenkylning så i så fall Noctua C14 till processorn och Accelero Xtreme IV till grafikkortet. Jag lyckades få ett näst intill ljudlöst system med i7-4790k och GTX 980ti när jag hade denna burk Detta är inte min bild men jag hade exakt samma setup.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Igår kom det hem

https://imgur.com/a/4BL5Q

Att länka till imgur var inte helt lätt...
https://imgur.com/a/4BL5Q

Grattis! Återkom gärna med ett par bilder på ditt bygge

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Igår kom det hem

https://imgur.com/a/4BL5Q

Att länka till imgur var inte helt lätt...
https://imgur.com/a/4BL5Q

En grym produkt tycker jag
Paketeringen kan andra lära sig av.

Det är synd att dom inte får tummen ur och börjar sälja det på "normalt sätt".
För bättre ITX chassi finns inte.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1428089-ncase-m1

Permalänk
Medlem

Bygget laggar lite. Skall bara skaffa ett moderkort värt chassit, inte helt lätt med vad man skall kompromissa med. För det perfekta moderkortet har jag aldrig hittat de tre burkar jag byggt tidigare. Men å andra sidan är ITX-världen inte helt normal, och ju mindre chassi man har desto mer blir värmen din största fiende. Bortsett från millimeterkompatibilitet förstås.

Visa signatur

Gammal gubbe