Permalänk
Medlem

jbod+raid1

Hej, har försökt googla men inte hittat något svar.

Går det skapa 2 st jbod på 2+3TB och sen köra raid 1 på dessa?
dvs så jag får en 5TB disk som är skyddad mot att en disk dör av raid 1.

Jag tycker det borde gå men eftersom jag inte hittar något som bekräftar det så tänkte jag fråga först.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vad tänke du använda för plattform? Det går absolut att lösa med mjudvaruraid i linux tex. Jag skulle dock välja att göra två stycken raid 1 och sen lägga dom båda i en jbod (tex med en lvm).

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Vad tänke du använda för plattform? Det går absolut att lösa med mjudvaruraid i linux tex. Jag skulle dock välja att göra två stycken raid 1 och sen lägga dom båda i en jbod (tex med en lvm).

Just nu är det under w7 men funderar på att prova någon linux version (det är ändå "bara" htpcn), men isf hade jag istället tänkt en mjukvaru raid 5 (kan inte köra raid 5 på mitt mobo) med 3-4x2TB. Dock måste jag vänta tills jag är ensam hemma eftersom tvn är skärm åt ena datorn och någon blir sur om den är ockuperad

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova FreeNAS

Går det köra ovanpå ett vanligt OS?

Eftersom jag kör "servern" i htpcn

Nu blir det lite linux frågor istället.

Om jag ska gå över till linux går det lösa så:
Jag kan köra mjukvaru raid 5?
Funkar spotify?
Funkar min hårdvara?
A6-3500
MSI A75MA-G55
Intel X25-V G2 40GB
Netgear WNA3100
Deltaco TB-109P
8GB RAM, ODD, 3x2TB WDG (har bara 2st WDG nu)

Något mer jag ska tänka på?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3