AMD Radeon HD 7970 Gigahertz Edition

Permalänk
Snusfri

AMD halkar efter även på GPU-sidan, inte direkt oväntat dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Känns som ett halvkasst försök att kunna återta tronen som etta på singel-gpu-fronten. Varför kunde de inte gjort något fräsigt och släppt ett 7980 eller nåt sånt istället?

Permalänk
Medlem

GTX680 är fortfarande bättre sett i helhet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Hmmm !

Ny soppa på en gammal spik!

MEN kanske så finnes det en positiv sak här. De "gamla" 7970 kommer kanske att reas ut nu. Om ett par veckor när de "nya" 7970 finnes i handeln så kanske kan man få ett för 3300-3500:-. Och med lite enkel över klockning så har men en extremt prisvärt kort!

Beträffande media cirkusen av detta kort så "Inget nytt under solen" i dubbel bemärkelse. 1. En överklockad "gammal" krets presenteras som ny med nya finesser. 2. Man har gjort det förut.

En liten flashback: 1. Nvidias G92 krets (8800GT, 9800GT mm). 2. ATI/AMDs R480 (X1800, X1900 mm). Under hur många namn fanns inte dessa kretsar?

Som sagt, en eventuell rea på de gamla 7970 är den största vinsten här.

PS: Man får vara glad att AMD inte döpte om det till 7980. Det har också gjorts förr. DS

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

I mina ögon så gjorde AMD en FAIL.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Youjimbo:

Varför är du inte irriterad på DICE? Spelet funkar bättre på NVIDIAs kretsar helt enkelt. På samma sätt som Withcer 2 och Metro fungerar bättre på AMD. Om dui bara spelar Battlefield 3 skulle du inte köpt AMD. Ditt egna fel så sluta klaga på AMD.
Det är faktiskt så att de två korten är olika snabba på olika delar och beroende på balansen i spelet teknikmässigt så får du olika prestanda lagen emellan. Om du undersökt för dåligt inför ditt köp är felet ditt och ingen annans.

Hur menar du att jag skulle ha undersökt när jag valde grafikkort i januari? Jag köpte det bästa som fanns, betalade 4400 kr och förväntade mig att det skulle klara av BF3 på Ultra. Det tycker jag man kan förvänta sig för så mycket pengar, i och med att ett grafikkort för halva det priset klarar High. Annars förstår jag inte 7970s plats. Det är dyrare än kort som utan problem klarar High (7950, 7870 osv) men det är för dåligt för att klara Ultra i 60 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det drar mer ström än GTX480.....480!!!!

Prestar också 70% bättre

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se ett riktigt test där man kör 680 kortet med 304.48 drivrutinerna, och inte någon gammal beta version

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Hejja på röda laget! bra jobbat! Fast kanske lite onödigt också.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Imponerande men är mer intresserad av att se prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Hur menar du att jag skulle ha undersökt när jag valde grafikkort i januari? Jag köpte det bästa som fanns, betalade 4400 kr och förväntade mig att det skulle klara av BF3 på Ultra. Det tycker jag man kan förvänta sig för så mycket pengar, i och med att ett grafikkort för halva det priset klarar High. Annars förstår jag inte 7970s plats. Det är dyrare än kort som utan problem klarar High (7950, 7870 osv) men det är för dåligt för att klara Ultra i 60 fps.

När du köpte kortet fanns tester. De visade dessutom tydligt att GTX580 presterade ruskigt bra mot 7970. Battlefield 3 har alltid varit en NVidia-vänlig speltitel. Den är optimerad mer mot NVidia än AMD. Att 7970 inte skulle vara det ultimata kortet för Battlefield 3 var tydligt redan med den första batchen av titlar.
Du ifrågasätter kortets plats på marknaden? Alla spelar faktist inte bara Battlefield 3. Själv spelar jag mer Heroes 6, Anno 2070 och Diablo 3, så för mig ät 7970 inte så himla dåligt. Sen tycker jag det är kul med folding. Vad har GTX680 för plats där?
Så du borde undersökt mer än bara gått och köpt det som kostar mest om du nu i efterhand stör dig på att du inte fick den prestanda du ville ha.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

En liten flashback: 1. Nvidias G92 krets (8800GT, 9800GT mm). 2. ATI/AMDs R480 (X1800, X1900 mm). Under hur många namn fanns inte dessa kretsar?

Helt fel. G92 fanns mycket riktigt under en väldans massa olika namn. Men R480 var bara till Radeon X800/X850. Angående X1800 och X1900 så är det också helt fel. X1900(R580) hade tre gånger så många pixel shaders som X1800(R520). Alltså olika chip med stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Det känns mera nu som om man räknar ut ett medelvärde av prestandan från spel som är optimerade för AMD respektive Nvidia grafikkort. BF3 är dock det enda jag bryr mig om. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kom nu ut med eftermarknadskylare!

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer troligtvis ta igen detta. De har ju sin GK110 eller vad den heter som de sitter och tjuvhåller på. Om inte annat så kanske detta snabbar på lanseringen av ovan nämnda. Och sedan kommer AMD igen och så vidare. Kul med teknisk utveckling

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är inte detta lite exakt som 480vs5870 480 lät mer och drog mer ström, då var det en jävla kalabalik Inte när AMD släpper ett kort som presterar likvärdigt drar mer ström och låter mer?

Konstigt hur folk kan ändra sig så fort ibland, förövrigt bra gjort AMD, det jag tycker ska bli intressant är om detta går att klocka procentuellt lika mycket som 7970.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Vad ville AMD uppnå med detta? Som att fabriksöverklockade kort inte skulle vara bra nog.

http://memecrunch.com/meme/E2A/bitch-please/image.png

Jag vet inte var jag ska börja. Allt var bara fel...

Lär dig använda meme's riktigt!

---------------

Värst vad det klagas över AMD's drivers? Kört AMD sedan 5770, och aldrig haft något problem med varken crossfire, eller 69xx serien.

Verkar helt enkelt vara okunnigt folk som tar varje bluescreen som ett problem med amd's grafikkort.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Haha jag som trodde det var recension på 7990 eller 7970 x2.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Prestar också 70% bättre

True that Men det gör även GTX680, men det drar betydligt mindre ström

Hade inte AMD jobbat med att ta fram en strömsnålare krets tillsammans med TSMC?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Är inte detta lite exakt som 480vs5870 480 lät mer och drog mer ström, då var det en jävla kalabalik Inte när AMD släpper ett kort som presterar likvärdigt drar mer ström och låter mer?

Konstigt hur folk kan ändra sig så fort ibland, förövrigt bra gjort AMD, det jag tycker ska bli intressant är om detta går att klocka procentuellt lika mycket som 7970.

Du är rätt ute! GTX480 var nVidias första DX11 kort som bygger på Fermi arkitekturen som skiljer sig markant ifrån de tidigare.
GTX580, 680 är vidareutvecklingar av denna.

Med 7xx0 seriena har AMD gått över till GCN vilket är en liknande "computing arkitektur". Räkna med några iterationer innan vi kommer se väldigt imponerande kort.

AMDs 5xx0 var btw jäkligt bra kort när de kom.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nvidia kommer troligtvis ta igen detta. De har ju sin GK110 eller vad den heter som de sitter och tjuvhåller på. Om inte annat så kanske detta snabbar på lanseringen av ovan nämnda. Och sedan kommer AMD igen och så vidare. Kul med teknisk utveckling

Detta kortet skall jämföras med nästa modell av Nvidia. Förhoppningsvis kommer det en överklockad version av nvidia med...som kommer slå detta kortet så ordningen blir återställd Håller med, utvekling är underbart! För oss konsumenter

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Inte om man vill har fem skärmar i eyefinity.

Dyrt men jäklar vad coolt.
http://www.youtube.com/watch?v=-yvakLCwbz4

Dyrt är rätta ordet ja! Men coolt är det väl knappast!

Och för att få den ultimata spelupplevelsen så är det helt klart 3 skärmar som gäller!

Ponera att så vore fallet:
Tänk lite som en bil, vindruta, höger/vänster sidoruta! Och där är hela upplevelsen!
Tänk dig sen att du sitter i framsättet på en bil och sätter in Vänster sidoruta, 3st vindrutor och höger sidoruta. Det blir inte så kul!

Och det är exakt samma sak med spel, 3 skärmar är helt klart det bästa till spel!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

En fråga till SweClockers..

Okej, jag har en fundering kring detta med prestanda per watt.
Eftersom att ni använder det högsta uppmätta värdet i watt mot prestandaindex värdet, kan inte det vara lite missvisande? Arkitekturerna kan ju arbeta olika vid högsta belastning och vid belastning av spel.

En värde jag tycker vore väldigt intressant att ta reda på (men som skulle ta förbaskat lång tid) är att ta medelvärdet av strömförbrukningen under belastning av varje spel för sig och mäta det mot prestandan man får. Då får man en mer rättvis bild, skulle jag säga, av hur mycket ström kortet drar när man använder det.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Vissa verkar ha svårt att acceptera att 7970 ghz edition är snabbare och istället rackar ner på drivrutinerna. Har visserligen haft mer med Amd än nVidia att göra, men har inte haft några större problem. Tror egentligen att problemet är lika stort hos båda, bara att Amd har fått någon typ av negativ stämpel. Är det något som beter sig konstigt om man har ett Amd grafikkort tror man direkt att det är drivrutinerna. Beter något konstigt med ett nVidia kort så tror man att det är något annat.
I slutändan tror jag att det är lika mycket problem för båda korten, men att alla de som kör på Nvidia inte vill säga det och att Amd har fått den negativa stämpeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

AMD halkar efter även på GPU-sidan, inte direkt oväntat dock.

Hur menar du? Tycker faktiskt det står ganska lika mellan båda lagen.

Permalänk
Medlem

Blir och se hur de sätter priset på denna. Ett bra pris gör den intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

AMD halkar efter även på GPU-sidan, inte direkt oväntat dock.

Genom att lansera ett kort som är snabbare än vad Nvida har att erbjuda halkar dom efter?
Ska man köra flera skärmar är det dessutom betydligt snabbare i dom allra flesta spel.

Med det sagt så hade jag antagligen köpt ett GTX680 själv om jag skulle köpa grafikkort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldowl:

Vissa verkar ha svårt att acceptera att 7970 ghz edition är snabbare och istället rackar ner på drivrutinerna. Har visserligen haft mer med Amd än nVidia att göra, men har inte haft några större problem. Tror egentligen att problemet är lika stort hos båda, bara att Amd har fått någon typ av negativ stämpel. Är det något som beter sig konstigt om man har ett Amd grafikkort tror man direkt att det är drivrutinerna. Beter något konstigt med ett nVidia kort så tror man att det är något annat.
I slutändan tror jag att det är lika mycket problem för båda korten, men att alla de som kör på Nvidia inte vill säga det och att Amd har fått den negativa stämpeln.

True that!

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Helt fel. G92 fanns mycket riktigt under en väldans massa olika namn. Men R480 var bara till Radeon X800/X850. Angående X1800 och X1900 så är det också helt fel. X1900(R580) hade tre gånger så många pixel shaders som X1800(R520). Alltså olika chip med stor skillnad.

Jaja du har helt rätt. Det var X800/X850. Får skylla på dåligt minne. Fick fm en sandforce 2 av genpolen. Skall skälla ut mina föräldrar (om de kommer ihåg mig).
Eller så var det förträngnings mekanisme. Ägde både en X800 och 6800 (kommer inte i håg om det var GTX/GTI/GT/GS eller vad det kan ha varit). Hur som helst så var Nvidia kretsen mycket bättre än ATIs. Orsaken till att jag köpte X800 för dyra pengar var att Radeon 9800 hade varit så mycket bättre än Nvidias 5800.
Lärdom: Lusläs alltid ALLA tester du kan komma över och bara för att någon var bra i föregående generation så betyder det inte att de är bra nu.

Hur som helst. Att trolla rundor med en och samma krets har elektronik branschen sysslat med sedan stenåldern. Intels 486 SX vs DX, P2 vs Celeron, AMDs PH2 X2/X3/X4 vs Ahtlon II X2/X3/X4 mm mm. När tror ni att vi får I7 3780K med 100MHz högra hastighet ?

Slutsats: Det AMD har gjort är inget nytt. I dubbel bemärkelse.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

En allmän fråga bara, varför testar sweclockers inte korten i Crysis 1? Mitt gtx 580 får fortfarande stryk från det spelet...

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.