Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hur mycket plats tar Win8 installerat och klart? Win7 ville ju gärna har 40Gb, tar åttan mindre plats?

10GB utan Hibernate och Pagefile.

Permalänk
Medlem

Nu bryr jag mig inte så jätte mycket om vilka nya program eller funktioner windows har spytt in i något som ser ut som min första paint målning som 5åring.. dock är det väll ganska snyggt^^ För windows chans att visa mig innovativa och smart genomtänkta operativsystem försvann för länge sedan..

Så jag undrar i fall någon här vet hur det gick med win8 och secure boot? Något mer frihets berövande får man ju leta efter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man använda consumer preview tills den riktiga släpps och sedan bara köpa en cd nyckel och aktivera det? Eller måste man installera om allt när de släpps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

Så jag undrar i fall någon här vet hur det gick med win8 och secure boot? Något mer frihets berövande får man ju leta efter

Samma som det alltid varit.

Endast WinRT har krav på Secureboot, och den används på samma sätt som Android och iOS blockerade bootloaders.

På Desktop/Laptop installationer är det krav på att det ska gå att modifiera och deaktivera. Linus Torvalds gillade systemet.

Skrivet av thexps:

Kan man använda consumer preview tills den riktiga släpps och sedan bara köpa en cd nyckel och aktivera det? Eller måste man installera om allt när de släpps?

Du måste ominstallera. Se därför till att du har möjlighet för snabb system ominstallation, eller installera endast W8 på en separat partition på datorn alternativt via VHD.

Permalänk
Medlem

Om Midi inte fungerar så var det verkligen en dealbreaker, blir att hålla fast vid Windows 7 så länge det går alltså och sen gå över till Linux på alla datorer.

Jag har ju redan en Windows 8-liknande dator i form av min Galaxy S3, jag har ingen lust att göra om mina stationära till stora telefoner!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

verkar va som chrome bara massa flikar hit o dit så blir nog inget alternativ för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piers:

Det kan du glömma! Det är ju trots allt Microsoft som förser datortillverkarna med Windows. Aldrig att Microsoft skulle vilja se en fortsatt Windows 7-försäljning efter att Windows 8 släppts.

Säg inte det. XP levde ju kvar efter Vista eftersom så många inte ville ha Vista.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd

Jag tror nog Windows 7 blir långvarit. Många företag/myndigheter har hållit fast vid XP länge, hoppat över Vista och gått till Windows 7.
De lär inte uppgradera till Windows 8 i första taget efter ha tagit det steget med stora kostnader. Windows 7 har blivit den nya XP så att säga och lär uppdateras många år ännu.

För min del ser jag Windows 8 som Microsoft chans främst på pekplattor:
http://news.cnet.com/8301-1001_3-57445147-92/asus-acer-toshib...

Samt på smartphones:
http://blogg.tkj.se/windows-phone-apollo-8/

Där är Windows 7 inget alternativ (funkar ej med ARM processorn). Så jag tror bägge systemen kommer att leva lång tid vid sidan av varandra:
http://superuser.com/questions/328329/why-cant-windows-7-be-i...
Har själv en stationär dator med Windows 7 och ser ingen anledning att uppgradera.

Har också en Nokia Lumia 800 mobil. Där passar Metro gränssnittet perfekt.
Eftersom formfaktorn för PC ändras mer och mer till förmån för smartphones och plattor så ser jag inte att Microsoft hade kunnat göra på ett annat sätt.
De är snarare för sent ute redan. De borde ha utvecklat Windows 8 tidigare. Men bättre sent än aldrig.

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Säg inte det. XP levde ju kvar efter Vista eftersom så många inte ville ha Vista.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det kommer bli samma sak med Windows 7 för arbetande personer eller personer som jag som vill ha uppsyn på saker och kunna komma åt dem vill ha ett funktionellt OS, inte ett "Åh titta på mig" OS som gömmer inställningar bakom skräpet som heter Metro.
EDIT: Om det går att installera Windows 8 på telefone eller tablet så har det fått en mening, men för desktops så kan de lika gärna liga kvar i papperskorgen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Testade ca 1 mån förut, kändes som en förvuxen mobiltelefon.
Ootroligt trevligt för tablets men väldigt begränsande för en stationär dator.
Känns som att w8 är ett svar på populariteten på surfplattor(som inte går att använda till nåt) & mobiltelefoners intrång på datormarknaden.
Fast för riktig datoranvändning så är det mest begränsande.
Linux blev helt plötsligt intressant igen efter några år av nja xp -vista -w7 e mer lättarbetat ,nu får man göra en ny övervägning igen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Inget ont om metro, men det är som många andra tycker, inte direkt optimerat för desktop användare. Jag förstår poängen med det så alla ska känna sig hemma oavsett vilken pryl man använder, men skulle man inte kunna få ett alternativ som är lite mer lättarbetat med en traditionell dator som ändå innehåller alla nya funktioner, tänker vertikala listor istället för horisontella konstigheter samt göra brickorna mindre kanske då de flesta på desktops ändå har såpass stora och högupplösta skärmar.
Som någon tidigare nämnt, Unity i Ubuntu är ju touch anpassat men ändå är det väl fungerande för desktopanvändning, även om det går att göra mycket där med åt både desktop och touch användning.

Överlag gillar jag W8 och dess Metro men skulle ändå vilja ha en lite mer specialanpassad version / alternativ för just desktops/laptops.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu faller jag offer för latheten igen, jag ber om ursäkt för detta och är väl medveten om att google finns men:)

Det skulle vara fint om du i din w8 tråd kunde sammanfatta lite kortkommandon och tips om hur man kan effektivisera sitt användande av w8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hur mycket plats tar Win8 installerat och klart? Win7 ville ju gärna har 40Gb, tar åttan mindre plats?

Windows 7 tar inte 40GB vid nyinstallation. Om du vill jämföra med hur mycket OS:est kan samla på sig över tid så kan du ju inte jämföra med en nyinstallation av Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Windows 7 tar inte 40GB vid nyinstallation. Om du vill jämföra med hur mycket OS:est kan samla på sig över tid så kan du ju inte jämföra med en nyinstallation av Windows 8.

Det beror på hur mycket ram du har! Men stänger man av hibernation och pagefile får man ner storleken en hel del (pagefilen brukar vara lika stor som din mängd ram-minne)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Det beror på hur mycket ram du har! Men stänger man av hibernation och pagefile får man ner storleken en hel del (pagefilen brukar vara lika stor som din mängd ram-minne)

Pagefile är dynamisk som default i Windows 7 och bestäms av operativet, men går att ändra på och manuellt ställa lägre ifall man inte bryr sig om 100% RAM-dump vid krash (hur många gör det på ett klient-OS?). Man bör inte stänga av pagefile.

I övrigt ser jag inte vad det har med skillnad i installationsstorleken mellan Windows 7 och Windows 8 att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kent2:

Win7 är ju bara en minor sp till vista. Inga ändringar att bli upprörd över och därför en stor succé. Nu tar Windows steget in i de synkade enheternas tidsålder, när gränserna mellan olika plattformar suddas ut. Jag tror win tänker rätt här, att man skall känna igen sig vart man än befinner sig och loggar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är bara att jag skiter fullständigt i att känna igen mig på en WP eller xbox då jag inte äger någon av de och kommer hellre köpa apple än den skiten. Däremot har de saboterat hur man jobbar på en desktop (för de av oss som faktiskt jobbar på den och inte glor på youtube och läser "nyheter" i metro. Stänga av metro appar är idiotiskt, du kan ibland inte gå ur de genom att bara klicka utan får kalla fram charm och sedan klicka på metro start meny. Inställningar i charm är för metro och ger inte alla möjligheter som vanlig kontrolpanel ger (till exempel går det inte ställa in att windows varnar att det finns nya updates i ställer för att installera själv).

Det hela är fördummat och passar en tangentbord+mus användare som pesten och kolera tillsammans (detta förutsätter att man faktiskt arbetar med datorn och inte bara konsumerar som de flesta som gillar metro verkar göra).

Permalänk
Avstängd

Någon som kan förklara hur jag synkar mitt googlekonto gmail m.m. till windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Stänga av metro appar är idiotiskt, du kan ibland inte gå ur de genom att bara klicka utan får kalla fram charm och sedan klicka på metro start meny.

Alt F4, eller Windows knappen, eller 'Dra' programmet från dess övre kant nedåt.
WIN+TAB, eller ALT+TAB för att byta program, och WIN+D för att komma till desktop.

Du tycks bara använda musen, inte tangentbord+mus som du påstår.

Permalänk
Medlem

Just nu orkar jag inte läsa genom alla kommentarer, men kommer göra det så snart jag hinner (intressant vad andra tycker om Win8 RP).

Men min åsikt på Win 8 är;
"Hallelulja! De har inte totalt ersatt skrivbordet och explorer, det som jag var oroad över."

Jag finner Win 8 i "skrivbordsläge" som ganska bra, grafiskt sett ser det snyggt och rent ut, och reagerar snabbt.
Däremot då man tar upp den nya "startskärmen" eller metro läget, så åker cpu:n upp i höjden och alltet drar allt för mycket kraft, skulle vara bra med ett metro läge utan en dator på steorider.
Det andra problemet med Metro som jag fann var då man ex. öppnat explorer, hur byter man fönster, eller stänger detta? I över 15 års tid har vi haft samma gränssnitt, och nu helt plötsligt finns inga minimeringsknappar i fönstret. Visst ALT+F4 fungerar, men för en användare ska det kännas naturligt att snabbt hitta hur man byter och stänger fönster (efter visst letande på Microsofts sida, så fick jag fram att man kunde stänga program i Metro läge genom att föra muspekaren till högst upp till skärmen, vänsterklicka med musen och dra ner).
Nuvarande Windows, kan man använda bara med musen om man vill, likaväl bara med tangentbordet också. Men i Win 8 verkar man behöva använda båda, vilket kan kännas jobbigt ibland.

Mitt nuvarande problem med Win 8 är att man använder kanterna ganska mycket, längst ned till vänster för att gå från skrivbord till Metro. Längst ned till höger för att komma åt inställningar. Jag kommer ha problem med detta, eftersom jag kör med flera skärmar, som resulterar i att man inte kommer åt hörnen så bra.

Men Windows 8 i sin helhet. Det är bra att Microsoft försöker göra ett och samma OS för både PC och tablets. Iallafall för oss utvecklare, så behövs det inte två olika lösningar/språk för att utveckla program som fungerar både på PC och Win 8 tablets.
Men jag tycker att gränssnittet behöver vidareutvecklas rejält för att stödja båda två. Metro är utmärkt för tablets, men jobbigt för PC. Med en tablet har man en begränsad skärmyta och behöver utnytja den maximalt, samtidigt som knappar och liknande behöver vara stora. I en PC är det tvärtom, vi har stora skärmar nu för tiden med hög upplösning, och vi har muspekaren som ger väldigt bra precision, så vi behöver inte alltid utnytja allt maximalt på skärmen, utan man kan ha många fönster öppna samtidigt bredvid varandra (jag brukar ha två fönster öppna bredvid varandra oftast).

Jag kommer fortsätta leka med Win 8 RP.
Nästa sak är att hitta om man kan öppna Internet Explorer via metro gränssnittet (inte hunnit installera Firefox/Chrome ännu), så det öppnas i vanliga skrivbordsläget. En mycket viktig sak för mej, då man har många program installerade på sin dator, och inte använder en tablet utan PC. Vill inte ha alla program som ikoner på skrivbordet, bara för att inte bli tvingad att öppna de i metro läge.
Efter det, hur kan man kategorisera ikoner och sådant på metro/startskärmen, skulle göra det enklare för mej.
Efter det, Visual Studio 2012 o börja leka med det.
Efter det, kanske några Metro program.

Permalänk
Medlem

Det tar lite tid att vänja sig, men efter lite pillande och ändringar så gillar jag faktiskt windows 8 mer än windows 7. Det känns också lite snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Någon som kan förklara hur jag synkar mitt googlekonto gmail m.m. till windows 8?

Öppna Mail appen, gå till 'Settings' charm och välj 'Account'. Välj därefter att lägga till ett konto, specifikt ett Google konto.

Därefter är det självklart (hanterar även företags konton som är baserade på Google)

Permalänk
Medlem

Använder releasen som huvud OS just nu. Första gången jag testar Win8.

Första intryck efter några timmar är väl att Metro känns som ett lager på skrivbordet(Win7). Hade önskat att dom använt sig av en enda sak. Nu blir det att man bläddrar mellan dom två fönstrena, blir för mycket musklick. Jag gillar dock Metro väldigt mycket. Har sagt det tidigare men startknappen är förlegad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Öppna Mail appen, gå till 'Settings' charm och välj 'Account'. Välj därefter att lägga till ett konto, specifikt ett Google konto.

Därefter är det självklart (hanterar även företags konton som är baserade på Google)

Tack men när jag går till settings i mail appen är de enda alternativen som jag har där "permissions" och "rate and review"..blir tokig på det här
edit: när jag startar mailappen så är det första alternativet som kommer upp "sign in with a microsoft account" och därifrån så går jag till settings..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Tack men när jag går till settings i mail appen är de enda alternativen som jag har där "permissions" och "rate and review"..blir tokig på det här
edit: när jag startar mailappen så är det första alternativet som kommer upp "sign in with a microsoft account" och därifrån så går jag till settings..

Hm, kanske är nödigt att skriva in sig med ett Live konto först. Har inte testat denna usecase.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt många som ogillar windows 8 och metro. Var ni emot metro redan innan ni testade eller försökte ni vara någorlunda objektiva? Är man emot metro redan innan så antar jag att man kommer ogilla windows 8. Nu vill jag inte säga att metro är något bra, men för mig har det hittils fungerat i princip lika bra som startmenyn.

Dessa rutor med en bild och programnamn i känns ju väldigt tabletanpassade. Men vissa kan nog tycka att det är snyggare än ikoner på skrivbordet med namnet under. Eller en ikon i startmenyn och namnet bredvid. Det är ju nästan samma sak, men vi ogillar att få något som är portat?

Som sagt, jag försöker vara positiv eftersom att det garanterat kommer vara skit om man går in för att det är skit.

Permalänk
Entusiast

Kan varmt rekommendera utvecklingsbloggen för alla i den här tråden som är intresserade av att läsa lite mer om Windows 8. Där finns bland annat motiveringarna bakom många av designbesluten. Ofta har de rätt mycket användardata bakom sig när de fattar beslut.

Sen har folk gnällt som as vid varje ny större uppdatering av gränstitten. Detta har pågått sedan Windows 1. Folk lät ungefär likadant när 3.11 kom och sedan var det massa gnäll om startmenyn när 95 kom. Det är samma sak med andra gränsnitt. Se till exempel hur folk reagerar när Facebook uppdaterar sig. För varje ny ändring så skriker folk och gapar om att allt är förstört. Det skapas grupper och det gnälls. Sedan är det samma visa nästa gång det uppdateras men då har alla glömt hur det var innan. Var ju samma visa här när Swecklockers ändrade utseende.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur många av er som dissar metro har verkligen gett det en ärlig chans? Jag har använt win8 i ett par månader nu och stör mig inte alls på metro. Använder det inte alls faktiskt, samma som med den gamla start menyn. När win 8 har släppts och det kommer metro appar till de program jag använder så kommer jag att ta mig en ny titt på det.

Det känns som det är samma visa som när vi bytte från kommandotolken till GUIt i första windows. Det är nytt och konstigt.
Många grinar för att de måste lära sig något nytt och vill hålla kvar vid det gamla (även om det är sämre).

Som alltid i windows så går det att modda, det finns redan folk som tagit bort metro och lagt till den gamla startmenyn igen.

Att dissa hela OSet bara för att metro finns låter väldig konstigt, specielt när man inte behöver använda det. Det är ju bara att använda kortkomandon, skrivbordsikoner, quicklaunch eller fästa program till taskbaren. Gamla startmenyn verkar mest användas för det är en gammal vana för folk.

Som jag ser det nu så kommer metro vara lättare för folk som inte använder datorer så mycket och det kommer inte vara någon skillnad för avancerade användare som redan moddar och gör om för att få det som de vill ha. De som hamnar lite i kläm är väll de som är någon stans mitt i mellan. Men det borde ge dem en knuff mot att bli en mer avancerad användare.

Jag tycker win8 fungerar bra, det har varit lite trubbel med vissa beta drivrutiner som har fått systemet, men det är ju normalt då det inte är en färdig produkt.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om de som hatar Metro också hatar Metro på Xbox 360?

Jag gillar att det kommer något nytt, äntligen. Senast var ju Windows 95 och det har inte förändrats särskilt mycket sedan dess.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thes:

Det är ju väldigt många som ogillar windows 8 och metro. Var ni emot metro redan innan ni testade eller försökte ni vara någorlunda objektiva? Är man emot metro redan innan så antar jag att man kommer ogilla windows 8. Nu vill jag inte säga att metro är något bra, men för mig har det hittils fungerat i princip lika bra som startmenyn.

Dessa rutor med en bild och programnamn i känns ju väldigt tabletanpassade. Men vissa kan nog tycka att det är snyggare än ikoner på skrivbordet med namnet under. Eller en ikon i startmenyn och namnet bredvid. Det är ju nästan samma sak, men vi ogillar att få något som är portat?

Som sagt, jag försöker vara positiv eftersom att det garanterat kommer vara skit om man går in för att det är skit.

Jag är inget stort fan av Windows Phones gränssnitt så var redan då lite tveksam mot Metro. Tycker inte Metro hör hemma på desktop, på surfplattor är där det skulle stanna. Att Windows 8 är snabbare är inget jag märkt av då jag har en SSD. Hur snabbt datorn bootar är helt ointressant. Metro är en dealbreaker för mig, jag gillar det inte helt enkelt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NickoB:

Just nu orkar jag inte läsa genom alla kommentarer, men kommer göra det så snart jag hinner (intressant vad andra tycker om Win8 RP).

Men min åsikt på Win 8 är;
"Hallelulja! De har inte totalt ersatt skrivbordet och explorer, det som jag var oroad över."

Jag finner Win 8 i "skrivbordsläge" som ganska bra, grafiskt sett ser det snyggt och rent ut, och reagerar snabbt.
Däremot då man tar upp den nya "startskärmen" eller metro läget, så åker cpu:n upp i höjden och alltet drar allt för mycket kraft, skulle vara bra med ett metro läge utan en dator på steorider.
Det andra problemet med Metro som jag fann var då man ex. öppnat explorer, hur byter man fönster, eller stänger detta? I över 15 års tid har vi haft samma gränssnitt, och nu helt plötsligt finns inga minimeringsknappar i fönstret. Visst ALT+F4 fungerar, men för en användare ska det kännas naturligt att snabbt hitta hur man byter och stänger fönster (efter visst letande på Microsofts sida, så fick jag fram att man kunde stänga program i Metro läge genom att föra muspekaren till högst upp till skärmen, vänsterklicka med musen och dra ner).
Nuvarande Windows, kan man använda bara med musen om man vill, likaväl bara med tangentbordet också. Men i Win 8 verkar man behöva använda båda, vilket kan kännas jobbigt ibland.

Mitt nuvarande problem med Win 8 är att man använder kanterna ganska mycket, längst ned till vänster för att gå från skrivbord till Metro. Längst ned till höger för att komma åt inställningar. Jag kommer ha problem med detta, eftersom jag kör med flera skärmar, som resulterar i att man inte kommer åt hörnen så bra.

Men Windows 8 i sin helhet. Det är bra att Microsoft försöker göra ett och samma OS för både PC och tablets. Iallafall för oss utvecklare, så behövs det inte två olika lösningar/språk för att utveckla program som fungerar både på PC och Win 8 tablets.
Men jag tycker att gränssnittet behöver vidareutvecklas rejält för att stödja båda två. Metro är utmärkt för tablets, men jobbigt för PC. Med en tablet har man en begränsad skärmyta och behöver utnytja den maximalt, samtidigt som knappar och liknande behöver vara stora. I en PC är det tvärtom, vi har stora skärmar nu för tiden med hög upplösning, och vi har muspekaren som ger väldigt bra precision, så vi behöver inte alltid utnytja allt maximalt på skärmen, utan man kan ha många fönster öppna samtidigt bredvid varandra (jag brukar ha två fönster öppna bredvid varandra oftast).

Jag kommer fortsätta leka med Win 8 RP.
Nästa sak är att hitta om man kan öppna Internet Explorer via metro gränssnittet (inte hunnit installera Firefox/Chrome ännu), så det öppnas i vanliga skrivbordsläget. En mycket viktig sak för mej, då man har många program installerade på sin dator, och inte använder en tablet utan PC. Vill inte ha alla program som ikoner på skrivbordet, bara för att inte bli tvingad att öppna de i metro läge.
Efter det, hur kan man kategorisera ikoner och sådant på metro/startskärmen, skulle göra det enklare för mej.
Efter det, Visual Studio 2012 o börja leka med det.
Efter det, kanske några Metro program.

Jag läste någonstans om att de pillat lite för att förenkla för oss med flera skärmar. Återkom gärna med kommentarer när du lekt lite med det för jag är nyfiken på hur det fungerar. Windows 7 fungerar ju sådär med två skärmar. Framförallt Aero Snap är inte helt idealt då man måste använda Win+pil för att få det att fungera ordentligt. Windows 8 ska ju vara mycket mer anpassat för flera skärmar vilket har gjort mig väldigt nyfiken. Så lite feedback på hur det fungerar vore intressant. Jag kommer nämligen inte orka provköra det själv utan kommer antagligen köra all in och installera det när slutversionen släpps.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24