Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

8. När Doom 5, Quake 6, Battlefield 4, Starcraft 4 och Diablo 4 släpps räknar jag med att de är Metroappar. Vi får väl se om ni kan klara er utan Metro då också? Jag räknar med att Microsoft har fixat in minst en befintlig spelsuccé, typ Halo i Windows Store när Windows 8 släpps. Detta är ren spekulation förstås men vad jag tror.

Så alla ska sitta med Windows 8 när spelet släpps? Inte en chans att EA etc släpper tjänster som Origin, Steam.

Permalänk

har använt alla efter 3.11.
e ligger något i det att att varannat os blir en flopp, varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Or0s:

Så alla ska sitta med Windows 8 när spelet släpps? Inte en chans att EA etc släpper tjänster som Origin, Steam.

Jag tror att Steam och Origin är utkonkurrerade av Windows Store om några år. Min åsikt, du tycker säkert annorlunda.

Så här skulle Steam kunna se ut som Metroapp:
http://www.winsupersite.com/blog/supersite-blog-39/windows8/s...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vänta lite nu: Tablet med tangentbord och mer prestanda. Det går med andra ord mot en bärbar dator. Eller en bärbar dator där komponenterna ligger bakom skärmen så att man kan detacha tangentbordet, är det en bärbar dator eller en tablet?

Det går inte komma ifrån att skärmstorleken är på tok för liten på en tablet för något mer avancerat arbete, duger gott till lite slösurf och e-boksläsande, men mer; nej.

Så återigen, jag tycker det lutar åt mer slimmade bärbara datorer (vilket det kommer bli iochmed att prestanda ökar samtidigt som fysiska storleken på kretsar minskar).

Skrev dock möjligen ett tangentbord eller en annan typ av input device. Det jag själv främst ser är att folk går mer och mer mot att vara konsumenter av innehåll och inte att vara sk. "content creators" (ursäkta svengelskan, läser mest på engelska sajter). För den stora massan som inte t.ex. skriver på forum utan mer i skrift sysslar med kommentarer på saker som Facebook, Twitter eller skickar kortare E-post är ett tangentbord inte riktigt nödvänligt och en 8-10" tablet för i största delen konsumption är inte helt dumt.

För dessa som mer konsumerar än skapar innehåll är nog en platta med ett eventuellt tangentbord som tillbehör attraktivt. De slipper mycket strul som en "riktig" dator innebär och får något som är betydligt smidigare och optimerat för just det de gör. Det är detta jag tror MS ser och börjat arbeta med för om alla dessa vanliga konsumenter av text och media springer och köper tablets av olika slag vore det rent ut sagt skit för MS.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Återigen, en massa reaktionära inlägg från folk som inte ens testat som hatar förändringar, det tycker jag är underligt på ett forum som sweclockers där nyfikenhet och förändring borde vara ledorden.

Om ni inte gillar förändring och utveckling kan jag informera om att erat hårdvaruintresse kommer få sig några allvarliga törnar i framtiden.

Det finns en anledning till att många "hatar" det nya gränssnittet för Win 8.
Det finns en psykologisk modell för hur man hanterar förändring, glömt bort namnet på den. Vi går alla igenom det vid förändringsarbete, och
Men första steget i denna modell är att man befinner sig i ett tillstånd där det gamla (nuvarande Win 7) fungerar bra. Så "varför behöver MS göra om det gamla som fungerar så utmärkt?".

Då vi kommer till Win 8, så har väldigt mycket blivit förändrat, och även vi som ser förändring som ett måste och en bra sak, kan finna detta nya arbetssätt som svårt och jobbigt. Och därför hamnar fas två, en förnekelse fas, där vi fokuserar mer på det negativa och inte på förbättringarna. "Gamla startknappen/menyn va ju jättebra, varför ska allt vara i fullskärm i metro läget..."

Tredje fasen i detta är början på acceptans. Vi börjar se fördelarna, men håller fortfarande kvar vid att gamla Win 7 stilen är bättre. Men smått börjar vi finna fördelarna i systemet, och kanske kan se det. Vi har fortfarande inte accepterat Win 8, det är fortfarande jobbigt och svårt, men lite fördelar finns kanske. Ex. den nya minneshanteringen med apparna är ju bra.

Fjärde fasen är acceptans. "Windows 8 fungerar ganska bra, bättre än Windows 7 faktiskt".

Sedan, då alla kommit till den fjärde fasen, kommer vi sedan gå in i fas ett igen. Allt fungerar bra, så inget behöver förändras. Och då kommer Windows 9 istället, och vi får gå igenom alltet igen^^

Så, för min del, så håller jag på att gå över från förnekelse till början till acceptans. Vilket man kunde se från mitt tidigare inlägg. Har fortfarande en bit på vägen innan jag kommer känna mej hemma i Win 8, men det är en process som tar sin tid. Jag vill lära mej Windows 8, men finner det svårt, fastän jag vill lära mej nytt.
Frågan är då. Vilken fas tror ni att ni är i?
Fas 1; Windows (XP/Vista/7) fungerar jättebra, och jag är nöjd med detta, behöver inget nytt.
Fas 2; Windows 8 suger på grund av [lägg in argument här]!
Fas 3; Windows 8 kanske, jag försvarar inte något, men kanske... kanske fungerar... lite... pyttelite... bra.
Fas 4; Windows 8 är ganska bra.
Fas 1 efter fas 4; Bah, skulle aldrig kunna gå tillbaka till Win 7 eller tidigare. Win 8 is the shit. Windows 9, nej då, jag är nöjd.

Kan även nämna. Fick tanken på varför vart annan Windows version klassats som flopp. De fyra faserna tar tid för folk att gå igenom, och kan då vara så att det tar två Windows versioner innan folk kommit över till att acceptera den nya designen och arbetssättet, skillnaden mellan ex. XP och Vista var stor, men mellan Vista och 7 var mindre ju (dvs. mindre förändringar). En intressant tanke, någon borde göra ett arbete i det...

Permalänk
Skrivet av strejf:

8. När Doom 5, Quake 6, Battlefield 4, Starcraft 4 och Diablo 4 släpps räknar jag med att de är Metroappar. Vi får väl se om ni kan klara er utan Metro då också? Jag räknar med att Microsoft har fixat in minst en befintlig spelsuccé, typ Halo i Windows Store när Windows 8 släpps. Detta är ren spekulation förstås men vad jag tror.

Du räknar alltså kallt med att Microsoft kommer forcera spel till Metro för att helt enkelt få spelare att skaffa Windows 8 ? Återigen valfrihet nolla.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror att Steam och Origin är utkonkurrerade av Windows Store om några år. Min åsikt, du tycker säkert annorlunda.

Så här skulle Steam kunna se ut som Metroapp:
http://www.winsupersite.com/blog/supersite-blog-39/windows8/s...

Ser ju hyfsat ut, dock inte bra, sen är det med 12 titlar jag med mina ca 300 kommer ha värdens längsta sidoscroll meny vilket känns korkat.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Testkörde Win8 på min HP-laptop med tablet-funktion igår. Lite blandade intryck.

Till att börja med flyter allt väldigt snabbt, subjektivt kändes det marginellt rappare än Win7 (som å sin sida flyter jättebra). Metro vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om - frågan är om det kändes lite omständigt enbart för att det är nytt eller om det är längre vägar till vissa funktioner. Rent visuellt kändes det för mig inte heller helt integrerat med övriga gränssnittet.

Jag fick några problem, det mest irriterande att wifi-hastigheten av någon underlig anledning begränsades till 0,3 mbit (uppladdning flöt snabbt).

Sammantaget hoppas jag på att metrogränssnittet kommer kännas mer anpassningsbart i framtiden och tror att jag åtminstone på den bärbara i framtiden ändå kan komma att överväga att gå över (får windows via msdnaa så det är ingen investering). Idag känns det som att Win8 och jag inte är helt redo för varandra - kommer på sin höjd köra som andra-os på bärbara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte alls säker på att "vanliga" användare klara sig bättre med en pekplatta jämfört med en laptop. Det enda jag kan hålla med om är att de flesta använder inte behöver en top-of-the-line dator. Tittar jag på min egen bekantskapskrets så är det de som är lite mer "nördiga" som brytt sig om att skaffa pekplattor. Hemma har vi (jag) skaffat pekplatta, men gillar den inte själv, känner mig så otroligt handikappad utan ett riktigt tangentbord. Slösurf i sängen eller på tåget gör jag från mobilen, så där ser jag heller ingen användning för platta. Har också konstaterat att varken frugan eller kidsen använder plattan till något annat än att spela på, plattan har helt konkurrerat ut Nintendo DS och PSP. Ska de jobba, surfa, maila eller liknande byter de direkt till en laptop (finns mer än en laptop mer familjemedlem). Och lite mer avancerade spel kör kidsen på konsol då vi inte har någon desktop-dator i huset.

Så jag tycker denna rusning Microsoft nu gör mot Metro känns väldigt desperat. Tror definitivt inte att pekplattor kommer försvinna, men är övertygad om att hypen kommer lägga sig om något år och plattan kommer endast bli ett komplement som en relativt liten andel personer kommer införskaffa. Problemet med plattan är att den är inte alls lika mobil som en telefon och man är inte alls lika effektiv på den som på en laptop.

Men allt är inte kasst med Metro. Har kört RP ett tag nu på en av mina laptops ("riktigt" installation, inte virtualiserat). En sak som är REJÄLT mycket bättre i Metro jämfört med "desktop läge" är multitouch stödet för moderna pekplattor. Det når inte alls upp i samma känsla som OSX, men IE/Metro är betydligt mycket trevligare att köra med multitouch jämfört med IE/Desktop, Firefox/Desktop. Man kan å andra sidan se detta från en negativ sida också: Microsoft bryr sig tydligen bara om att fixa multitouch för Metro, desktopläget är det lika uselt som det alltid varit på Windows

Tablets är ju endast till för i mesta delen konsumption av text och media samt lättare saker som Facebook, Twitter mm. Att din fru eller barn inte springer till en tablet är ganska naturligt om ni har en hög laptops liggande för givetvis är de bättre totalt sätt. Det jag pratar om är mer i framtiden när folk står och väljer mellan en billig laptop och en riktigt bra tablet. Då tror jag att tablets kan vinna i många fall då en tablet i samma prisklass som en billigare bärbar har ett helt annat värde.

En bärbar för 6000:- är en billig sak, en tablet för 6000:- är premium. Talar även lite mer om en framtid på 2-5 år och i det perspektivet upplever jag inte MS påbörjade arbete med Metro som särskilt desperat utan mer som ett försök att vilja förbli relevanta för hemanvändare och vanliga konsumenter av media.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Hyper-v och hur lätt det blir att bygga kluster är ju det absolut mest intressanta. Det kan ju inte bara vara min åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

[QUOTE="Tommie;12341337"]Tablets är ju endast till för i mesta delen konsumption av text och media samt lättare saker som Facebook, Twitter mm.[QUOTE]

Ja precis, och mail, betala räkningar, surfa, läsa tidninger, kolla youtube, chatta, fotografera, ha som digital fotoram, ringa med i en del fall, sms:a, ha med på möten för anteckningar. Men aaaah, förutom det så är det knappt användbart.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Or0s:

Så alla ska sitta med Windows 8 när spelet släpps? Inte en chans att EA etc släpper tjänster som Origin, Steam.

Alla program som funkar i w7 säger microsoft att dom ska även funka i windows 8

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tänkte argumentera lite varför Metro är det bästa som hänt Windows någonsin:

1. Alla metroappar är isolerade från operativsystemet och från andra appar. Detta innebär bland annat att du kan installera mer än en miljon appar och sedan avinstallera detta och din dator är precis som ny. Säkerhetsmässigt är det förstås också en enorm fördel att ingen app kan påverka något annat än sig själv.

2. Metroappar "pausas" när de inte syns. Detta innebär att man kan ha tusentals program igång samtidigt utan att det påverkar prestandan på datorn. Systemet kan dessutom återta stora mängder minne från Metroappar som ligger i bakgrunden. När det börjar bli ont om minne på maskinen stänger systemet automatiskt av program i bakgrunden. Detta innebär ett helt nytt sätt att arbeta, man behöver aldrig igen veta vilka program som är igång eller stänga av program eftersom att systemet sköter detta åt dig.

3. WinRT-plattformen är den största nyheten sedan Win32 kom i Windows 95. Alla desktopappar idag är på något sätt beroende av Win32, man har nu byggt om det med moderna designprinciper och helt från grunden. Metroappar kan utvecklas med ett gäng olika språk, javascript och C++ bland annat.

4. Windows Store, alla program som läggs upp i Windows Store är kontrollerade och testade av Microsoft. Detta innebär bättre säkerhet och stabilare program för oss som laddar hem.

5. Fullskärmsappar. Alla metroprogram är i fullskärm, detta gör att systemet kan fokusera prestandan på det som du faktiskt ser vilket innebär att spelet du spelar kan använda alla resurser systemet har. Spel fungerar för övrig mycket bra som Metroapp eftersom att de redan idag i huvudsak körs i fullskärm. Det finns också möljighet att ha två appar synliga samtidigt vilket gör att du exempelvis kan byta låt utan att behöva hoppa ur spelet eller programmet du kör.

6. Kontrakt. Alla Metroappar kommunicerar via kontrakt. Det innebär att du kan välja att dela vad som helst från vilken app som helst till alla appar som har sagt att de kan ta emot den informationen. Exempelvis kan du dela en bild från mail till twitterappen direkt utan att behöva kopiera och klistra in. Eller så kan du dela ditt rekord i ett spel till alla vänner på Facebook. Detta gör att ju fler appar du har installerat, ju fler valmöjligheter får du på datorn.

7. Alltid ansluten. Trots att dina program går i sovläge och använder 0% CPU och 0% GPU, kan de bli uppdaterade via systemet med information. Det gör att när du växlar tillbaks till väderappen exempelvis får du direkt rätt temperatur och du märker inte att programmet egentligen varit pausad. Detta fungerar också med det nya läget i Windows 8 som kallas connected standby där din dator går ner i ett djupt energisparläge men ändå är ansluten till internet.

8. När Doom 5, Quake 6, Battlefield 4, Starcraft 4 och Diablo 4 släpps räknar jag med att de är Metroappar. Vi får väl se om ni kan klara er utan Metro då också? Jag räknar med att Microsoft har fixat in minst en befintlig spelsuccé, typ Halo i Windows Store när Windows 8 släpps. Detta är ren spekulation förstås men vad jag tror.

Det finns mycket mer att lära sig om Metro och WinRT, bäst är att läsa på Microsofts blog för Windows 8, här finns även detaljerad information om varje ny funktion i Windows 8:
http://blogs.msdn.com/b/b8/

Typ som Android 4.0.* fungerar fast med Google som "värd", jättebra på telefoner/surfplattor, mindre bra på riktiga datorer där man vill vara produktiv ...

Btw, ni blogg-kungar watch out for Chrome-OS

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Återigen, en massa reaktionära inlägg från folk som inte ens testat som hatar förändringar, det tycker jag är underligt på ett forum som sweclockers där nyfikenhet och förändring borde vara ledorden.

Om ni inte gillar förändring och utveckling kan jag informera om att erat hårdvaruintresse kommer få sig några allvarliga törnar i framtiden.

Jag vet inte hur det är med andra, men personligen hatar jag ingenting, jag bara konstaterar nyktert att Metro hämmar mig i min produktivitet om jag skall ha det på min arbetsdator. Att ha det på en surfplatta är en helt annan sak.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hunnit testa den senaste versionen, jag sitter fortfarande på consumer preview som släpptes för någon månad sedan. Jag tycker att w8 är bra, men microsoft behöver enligt mig korta ner antalet 'träd' som man måste klicka sig igenom för att komma dit man vill.

Metrogränssnittet känns plottrigt och jag hade föredragit att det varit i princip tomt som standard. Funktionen jag istället använder blir sökningen t.ex. så vill jag komma åt energisparfunktioner, för att få upp denna i metro har de gjort ett extra steg. När jag söker på ström så visar de att länken finns under ~systeminställningar istället för att visa mig en klickbar länk på direkten.
En annan punkt är avstängningen, som de har gömt undan så gott det går. Skulle mina föräldrar sätta sig framför en dator med windows 8 så skulle de lämna den påslagen när de är klara.
Nu är ju inte dethär direkt saker som är avgörande för om ett OS är bra eller ej, men det ger ett sämre intryck och får mig att inte bli tokkär på direkten. De går ju dessutom att lösa, men av lathet så föredrar man att allt ska vara perfekt out of the box.

Och varför tycker sig folk se trenden att varannat OS skulle vara bra, varannat dåligt? Folk har väl suttit för mycket på developers preview? Fulla systemet har ju inte släppts än, i början krashade skype konstant och jag får fortfarande grafikfel i windows. Men windows 8 har med sig många bra funktioner, hade det varit efterträdaren efter Vista så tror jag att folk hade jublat högljutt. Jag tror istället att det beror på att det är som en middag vid klockan 2 på eftermiddagen, man har inte hunnit bli hungrig sedan lunchen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Metrogränssnittet känns plottrigt och jag hade föredragit att det varit i princip tomt som standard.

Högerklicka på apparna du inte vill ha och välj avinstallera eller välj fäst inte på start. Det tar ungefär en 30 sekunder att ta bort allt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zero Walker:

Inte får att låta negativ eller så, men ni som klagar på W8 och säger att ni ska gå över till Linux och liknande.
Undrar hur ni menar att det ska fungera, för har själv läst och tänkt, hmm kanske ska köra Ubuntu?
Men kommer genast på att knappt nåt vardagligt som jag gör fungerar smidigt på Linux.

Tex, mediaspelaren ja kör, mina favorit codecs, Massa spel etc.

Hur tänker ni med det, eller menar ni mer, övrigt som att surfa nätet skriva dokument och liknande?

När både Valve och EA redan kikar åt Linux-hållet så kommer ju även andra utvecklare och utgivare också börja intressera sig. Linux marknadsandelar kommer troligen också öka vilket är önskvärt.

Du verkar i övrigt ha en minst sagt gammal bild av Linux och dess distros. Kanske dags du uppdaterar dig lite?

Permalänk
Medlem

Hur stor plats tar denna version?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Jag vet inte hur det är med andra, men personligen hatar jag ingenting, jag bara konstaterar nyktert att Metro hämmar mig i min produktivitet om jag skall ha det på min arbetsdator. Att ha det på en surfplatta är en helt annan sak.

Har du testat det? Gått in i desktop mode?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickoB:

Kan även nämna. Fick tanken på varför vart annan Windows version klassats som flopp. De fyra faserna tar tid för folk att gå igenom, och kan då vara så att det tar två Windows versioner innan folk kommit över till att acceptera den nya designen och arbetssättet, skillnaden mellan ex. XP och Vista var stor, men mellan Vista och 7 var mindre ju (dvs. mindre förändringar). En intressant tanke, någon borde göra ett arbete i det...

Du har så rätt och bra skrivet, men människor är olika förändringsbenägna, ofta sjunker benägenheten med åldern, ofta är den lägre i lågutbildade grupper. Den borde alltså vara väldigt hög här, teknikintresserade unga människor.

Dessutom ficka jag känslan att de mest negativa inte ens hade bemödad sig att testa och bilda en egen uppfattning medans de mest förändringsbenägna redan installerat, testat och var omvända.

Själv är jag 41 år och alldeles för bekväm för att orka debugga senaste windows. Nästa nya dator för helt klart windows 8 oavsett om det är HTPC, arbetsdator, laptop eller platta, spelar gör jag sparsamt på HTPC och arbetsdator.

[EDIT]
Håll på att glömma att kommentera sista stycket, Windows 7 är ju i princip Windows Vista SP 4. Du har en poäng och det är att för företag är det för ofta att byta operativsystem vartannat år, det blir för dyrt då det ofta är en massa proprietära system programmerade utanför microsofts riktlinjer som är svåra att ta med sig in i nästa generation operativsystem eller webläsare/active-x. Program skrivna helt utan förståelse för säkerhet som bygger på att företagets nätverk är en ö utan in och ut-vägar som inte kontrolleras av IT-avdelningen.

Det här är lite pudelns kärna i dagens brister i datorsystem, vi har redan löst problemen men vi kan inte implementera de för att då slutar någon skum active-x kontroll vi använder för dokumenthanteringssystemet att fungera. Eller brandväggen det investerades 100 000:- klarar inte IP v6 så nu står hela världen och använder det kraftigt underlägsna IP v4. Men lagom tills vi får tummen ur kommer IP v7 vara lösningen på en massa nya problem....

Utvecklingen går för långsamt (enligt mig) pga kravet på bakåtkompatibilitet men nu känns det som vi är nära (inte iom Windows 8 men tack vare mobiltelefoner och surfplattor kanske, med nära menar jag inte veckor, månader eller år, kanske en två decennier) ett totalt genombrott för persondatorer, kanske slipper vi tom PS/2...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MartenKL:

Du har så rätt och bra skrivet, men människor är olika förändringsbenägna, ofta sjunker benägenheten med åldern, ofta är den lägre i lågutbildade grupper. Den borde alltså vara väldigt hög här, teknikintresserade unga människor.

Dessutom ficka jag känslan att de mest negativa inte ens hade bemödad sig att testa och bilda en egen uppfattning medans de mest förändringsbenägna redan installerat, testat och var omvända.

Själv är jag 41 år och alldeles för bekväm för att orka debugga senaste windows. Nästa nya dator för helt klart windows 8 oavsett om det är HTPC, arbetsdator, laptop eller platta, spelar gör jag sparsamt på HTPC och arbetsdator.

Metro passar inte för alla. Jag håller dock med om att de som inte ens testat Windows 8/Metro på en dator bör hålla tyst om det tills de testat. Faktum är att många faktiskt har testat detta, i såväl ett par minuter som längre tid och fortfarande inte gillar det. Det passar inte alla, vi har ju alla olika krav och olika saker vi vill få ut från såväl som vår hårdvara men också mjukvara.

Det har inte så mycket med förändringsbenägenhet, ålder, utbildning eller teknikintresse att göra utan snarare att Metro är dåligt designat för vissa typer av användare. När/om Microsoft börjar känna att marknadsandelarna börjar minska (för första gången någonsin typ) så lär intresset från deras sida öka att göra Metro bättre för de av oss med lite andra krav.

Permalänk
Avstängd

Om man ska testa Windows 8 RP. Ryms det att bränna ner på en DVD eller måste man ha flera?

Permalänk
Medlem

Gillar inte Metro alls. Helt onödigt enligt mig, när Windows har redan har ett bra fungerarnde gränssnitt och som är lätt att förstå. Lägg mer krut på innehållet i Windows. Det krävs många program idag för att få en bra dator. Ett "All Inclusive"-Windows vore himla bra. Ett "Lite"-office skulle de väl kunna lägga in från början i Windows. Det finns ju på nätet.

Hastigheten är det inte fel på. Även på en 7 år gammal dator så går det snabbt.

Tips för Windows 8 testare. Lär dig kortkommandon för att komma år alla funktioner. Annars blir du förvirrad och det tar lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Högerklicka på apparna du inte vill ha och välj avinstallera eller välj fäst inte på start. Det tar ungefär en 30 sekunder att ta bort allt.

Ja, det går som sagt att fixa de sakerna som jag tog upp. Men tyvärr så är det ett fel som Microsoft upprepar.

Om de framkallar känslan 'snälla, sluta tryck upp skit i mitt ansikte när jag inte frågar om det' så har de inte gjort allt helt rätt.. sett ur en användares perspektiv. Det är tyvärr liknande hos fler företag som sony vaio, dell, hp m.m. de skjuter upp menyer fullproppade med saker och funktioner som jag inte är intresserad av och det spelar inte bra med 'nyfikenhetsintresset'. Ge mig lite rent och fritt utrymme och kanske en 'vill du se en liten praktisk guide för hur du använder funktionen'-knapp istället för att skicka upp en omfattande guide så fort jag vill göra något första gången och inkludera en 'vill du slippa guiden'-knapp. Då har de redan gått för långt.

Vill jag lära mig något så testar jag mig fram, om det sedan inte går vägen ja då vill jag ha information om hur man gör. Tyvärr är användare på google bättre på att ge mig den väsentliga informationen som jag letar efter medan Microsofts guider vanligtvis är omständliga och orelevanta och ibland frågar jag mig om de finns där för att utvecklarna ska ha någon dokumentation på vad de egentligen gjort.

Det plottriga med metro känns ungefär lika genomtänkt som att skicka med 100 favoriter i internet explorer. Är det någon som någonsin uppskattat att få med bokmärken man inte använder? Hjälper det användare att börja använda bokmärken om de får med väldigt många vid installation eller tänker man bara -"vad är det här för skit egentligen?"

Tyvärr, microsoft halkar lite på 'mindre bajs i ansiktet'-syndromet. Kanske att man samtidigt som man väljer språk kunde välja mellan 3 installationer, en i stil med -"Standardinstallation, fylld med praktiska bokmärken och genvägar för att visa hur det kan se ut" och en som heter ren installation med basprogram och en som heter "ren installtion utan basprogram".

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

ska inte köpa det här för jag hatar ordet appar ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Det som gör att jag drar mig för att testa win8 är att det inte går att stänga av metro och såklart tex dessa 2:
http://i.imgur.com/rmKF5.png

och
http://s14.directupload.net/images/120520/je5as8sm.jpg

Älskar inlägget. Hade inte minne av AOL-sidan, skaffade internet hemma själv 1997. Klockrent.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;12337384]Fast listan stämmer ju även med win2k (Feb 2000) och WinME (Sep 2000)

  • Windows 95 - Awesome

  • Windows 98 - Shit

  • Win2k - Best Windows EVER

  • WinME - Worst Windows EVER

  • Windows XP - Awesome

  • Windows Vista - Are you fucking kidding me?

  • Windows 7 - Awesome

  • Windows 8 - You know where this is going..

[/QUOTE]

En bra lista det där och håller med på allt utom att jag vurmar för WinXP med SP1, den valfria brandväggen som gick att disabla enkelt och fint, och precis efter dom stängt de flesta av hålen som de dåvarande maskarna utnyttjade. WinXP SP2 och framåt var rent äckligt.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn1982:

För de som inte gillar metro, det finns ett enkelt sätt att få tillbaka den gamla goda windows 7 start:

http://pcsupporthub.com/2970/switch-windows-8-start-menu-back...

Jag tror det kommer bli riktigt många som ändrar på det, så man kan ta del av kraften i windows 8 men ta tillbaks det man saknar.

Jag tror det flesta vet att det där går att göra, men problemet alla har är att man ska inte BEHÖVA ändra i registret.
Det ska MINST finnas en helt vanlig kryssruta som låter en stänga av skiten.

Och om det är sådär enkelt att fixa själv så ska tamejfan Microsoft kunna spendera 2minuter åt att ge en alternativet direkt i kontrollpanelen!

Edit; + att det där funkar inte längre. Dom har tagit bort den nu

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zeagan:

Ja, det går som sagt att fixa de sakerna som jag tog upp. Men tyvärr så är det ett fel som Microsoft upprepar.

Om de framkallar känslan 'snälla, sluta tryck upp skit i mitt ansikte när jag inte frågar om det' så har de inte gjort allt helt rätt.. sett ur en användares perspektiv. Det är tyvärr liknande hos fler företag som sony vaio, dell, hp m.m. de skjuter upp menyer fullproppade med saker och funktioner som jag inte är intresserad av och det spelar inte bra med 'nyfikenhetsintresset'. Ge mig lite rent och fritt utrymme och kanske en 'vill du se en liten praktisk guide för hur du använder funktionen'-knapp istället för att skicka upp en omfattande guide så fort jag vill göra något första gången och inkludera en 'vill du slippa guiden'-knapp. Då har de redan gått för långt.

Vill jag lära mig något så testar jag mig fram, om det sedan inte går vägen ja då vill jag ha information om hur man gör. Tyvärr är användare på google bättre på att ge mig den väsentliga informationen som jag letar efter medan Microsofts guider vanligtvis är omständliga och orelevanta och ibland frågar jag mig om de finns där för att utvecklarna ska ha någon dokumentation på vad de egentligen gjort.

Det plottriga med metro känns ungefär lika genomtänkt som att skicka med 100 favoriter i internet explorer. Är det någon som någonsin uppskattat att få med bokmärken man inte använder? Hjälper det användare att börja använda bokmärken om de får med väldigt många vid installation eller tänker man bara -"vad är det här för skit egentligen?"

Tyvärr, microsoft halkar lite på 'mindre bajs i ansiktet'-syndromet. Kanske att man samtidigt som man väljer språk kunde välja mellan 3 installationer, en i stil med -"Standardinstallation, fylld med praktiska bokmärken och genvägar för att visa hur det kan se ut" och en som heter ren installation med basprogram och en som heter "ren installtion utan basprogram".

Problemet är väl att hitta en balans mellan att visa upp allt och att inte visa ett piss och låta användarna själva rota reda på alla prylar de kan tänkas vilja ha. Den senare lösningen kräver lite mer aktiva användare och det kräver mer efterforskning eftersom man inte nödvändigtvis vet vad som finns. Så det finns en poäng med att Microsoft visar upp allt och sedan får man snällt slänga bort all skit man inte vill ha eftersom motsatsen hade betytt att forum blivit överösta med frågor om vart alla saker tagit vägen.

Det är svårt att hitta balansen mellan ett operativsystem som ska fungera för folk som inte kan hantera datorer och folk som är avancerade användare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har bra två saker att säga om Windows 8 RP: 1:Bort med Metro I HATE IT! 2:BUGGIGT SOM BARA DEN. Jag kommer hålla mig borta från M8, och håller mig till den enda riktigt bra Windows Just nu som heter WINDOWS 7 (x64).

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO