Sex SSD-enheter i 120 GB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, nu är man ju ännu mer osäker över vilken ssd det ska bli, crucial m4an lät ju väldigt intressant, finns inget värre än när en dator långsamt blir långsammare.

Aja, får se vad det blir om sådär en månad. Antagligen slutar det väll med en sandforce ändå.

Permalänk
Medlem

Det hade även varit kul med nåt test lämpat för bärbara datorer, tex hur de presterar i sata II då många bärbara fortfarande tillämpar detta och strömförbrukning. Ett litet enkelt test är bättre än inget, tex är sekventiell skrivning av stora filer ganska ointressant så det skulle kunna skippas för att spara tid.

Eller skulle det bli samma förhållanden på resultaten om man körde dem i sata II?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Stort tack för dessa grafer! Mycket bra initiativ!
Applåd, två tummar upp, imponerande.
Grafer...

Vi tänker likadant ser jag

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Problemet jag har med min SSD är att utrymmet inte räcker till.. hoppas att 200gb+ SSDs går ner i pris snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Härlig jämförelse. Som väntat så är intel 520 i toppen

Och detta baserar du på vad?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av MX510.:

Stort tack för dessa grafer! Mycket bra initiativ!
Applåd, två tummar upp, imponerande.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2915?k=6e17f0b895d5d...

För mig är denna bild bekräftade för den verkliga prestanda som uppstår i många vanliga multiplayer spel.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2916?k=dc2b921882373...

Intressant och uppseendeväckande! Mycket bra att veta som konsument.

Tycker det är skönt att veta att vad du än gör för test på Crucial M4...så försämras den inte...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Då ni testar 4K läs och skrivning testar ni med QD32, nu är jag inte helt införstådd med vad QD faktiskt gör på djupet, men efter vad jag läst mig till når en vanlig konsument aldrig upp i dessa nivåer, på gränsen att t.o.m. servrar når det. Det jag undrar är om det inte kan vara vettigare att testa med ett mer konsumentvänligt och troligare QD på 2-8 eller nåt sånt?

Jag tycker också att ni borde testa med lägre QD eftersom 32 inte ger någon verklighetsförankrad uppfattning av vad de kan prestera, lite likt att köra 3dmark för att avgöra hur en gpu kommer prestera i spel, fast värre. Tror det var toms hardware som kom fram till några siffror på att ca hälften av alla reads var QD=1 och andra hälften QD=2, medan några procent var QD=4, och QD högre var försvinnande små.
Så gör gärna testa med 1 och 2 också, har inget emot att se QD=32 dock. Det är alltid intressant att se sådana maxvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

har tittat på samsung SSD enheterna och den verkar extremet sabil när det kom till trim läs och skriv hastigheterna, nog för att skriv hastigherna var ganska så långsam så bryr jag mig inte så mycket om det eftersom jag inte kommer skriva så mycket på en SSD att tids skillnaden bryr jag mig inte så mycket om

Jag har en sådan, kan inte göra annat än att rekomendera den! Grymt stabil och drar nästan ingen ström alls, aldrig haft ett enda problem med den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir rätt många citat här, men det är ju en del som är värt att kommentera...

Skrivet av hermaniii:

Sandforce Life Time Throttling som slår in efter tortyr testerna?

Mycket troligt att det är det som triggats här...

Skrivet av Ozzed:

Tror inte det. Om jag inte läste fel så lät de ju enheterna vila ett tag, och LTT-bromsen skall släppa efter lite idle time påstås det ju, men jag vet inte det jag...

Däremot kan de ju vara så att SF-SSD'erna behöver längre tid på sig för garbage collection än vad de fick i testet.

Lifetime write throttle behöver mer tid än så för att släppa, ett par dagar av normal användning bör dock ge tillbaka det mesta av den tappade prestandan.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Blev förvånad att sandforce inte fixade att återställa prestandan med TRIM efter tortyrtestet. Känns som förtroendet för SandForce kretsar sjunker hela tiden. Körde precis ett test på min 320 och den har nästan exakt samma prestanda som för ett år sen när jag installerade om datorn. Så TRIM verkar funka bra här iaf.

Har man triggat lifetime write throttle så kan man räkna med att det tar ett par dagar innan disken återfått prestandan då blockeringen är till för att skydda disken från onormalt mycket skrivningar, trim kommer inte att hjälpa i detta fallet. Dock bör disken återhämta sig om man använder den normalt i ett par dagar/en vecka.

Skrivet av emilakered:

Enheterna fick vila cirka 30 minuter, följt av formattering och därmed TRIM. Det BORDE räcka för att återställa, kan man tycka. Nämnvärt är att "secure erase" återställer prestandan helt, som sig bör.

Det här lite knepigt, efter en secure erase så är alla celler tomma och duraclass (wear leveling mm) börjar inte arbeta förrän alla celler skrivits till en gång. Har inte lifetime write throttle släppt innan dess så kommer prestandan att falla igen till samma nivå som disken befanns sig på innan secure erase. Men som sagt tidigare så är detta inte ett problem då man inte lyckas trigga detta såvida man inte kör testprogram som skriver konstant till disken under lång tid. Under testet här så skrevs det 200+gb små okomprimerbara filer på 45 minuter vilket får anses vara ganska långt ifrån vad en normalanvändare utsätter disken för

Skrivet av pompa_kumla:

Jo exakt det jag menade förstår inte varför folk envisas med sandforce men dem får göra som dem vill jag vill hellre ha en stabil disk som förhoppningsvis kan gå 5 år + 24/7

Rent tekniskt så har sandforce potential att ge bättre livslängd på disken då all data som skrivs komrpimeras. Anand visade vid något tillfälle att den sandforcedisk som han använt i sin dator hade en write amplification på 0,6 vilket innebär att cellerna i denna disk bara skriver lite drygt hälften så mycket som en vanlig ssd...

Skrivet av emilakered:

"Permanenta" i den meningen att enheternas inbyggda funktioner eller TRIM inte verkar kunna lösa problemet fullt ut, i alla fall inte inom testets ramar. En så kallad "secure erase" återställer dock prestandan helt, men samtidigt försvinner all data.

Samma svar som ovan angående secure erase

Skrivet av Ozzed:

Hmm... Det där låter ju som att TRIM skulle vara inaktiverat.

Som någon tidigare nämnde så blir mitt förtroende för SandForce-diskar lägre och lägre. Det känns som om de tar kortsiktiga genvägar för att krama ur lite extra prestanda, men det bör ju också påpekas att en SSD knappast utsätts för sådan behandling vid daglig användning, så det kan ju vara ett icke-problem, men endå.

Trim är säkerligen aktiverat, men som jag skrivit tidigare så beror prestandatappet högst troligen på att lifetime write thottle dragit igång.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Frispel:

Det här lite knepigt, efter en secure erase så är alla celler tomma och duraclass (wear leveling mm) börjar inte arbeta förrän alla celler skrivits till en gång. Har inte lifetime write throttle släppt innan dess så kommer prestandan att falla igen till samma nivå som disken befanns sig på innan secure erase. Men som sagt tidigare så är detta inte ett problem då man inte lyckas trigga detta såvida man inte kör testprogram som skriver konstant till disken under lång tid. Under testet här så skrevs det 200+gb små okomprimerbara filer på 45 minuter vilket får anses vara ganska långt ifrån vad en normalanvändare utsätter disken för

Det försöker jag också få fram i texten, att det handlar om en onormal belastning lång över vad normalt användande ger upphov till. Problemet är att många inte läser texterna, utan bara sneglar på slutsatserna. Tydligt bevis på det är väl de två (tre?) personer på förra sidan som frågade efter Crucial M4 och Force GT, vilka båda är med som referenser.

Med det sagt, jag lade till ett stycke om "Life Time Throttling" som teori. Jag tog även bort "permanent" från slutsatserna, det är en ganska "hård" dom med tanke på att testet har begränsad längd. Att enheterna HAR ett prestandabortfall är ju dock tydligt, och med presenterad teori borde användare (som faktiskt läser texten) kunna lura ut egna slutsatser. Nämnvärt är också att många tillverkare vad som sägs inte ens aktiverat funktionen, bland dessa Corsair. Det skulle i så fall tala för att något annat händer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rent tekniskt så har sandforce potential att ge bättre livslängd på disken då all data som skrivs komrpimeras. Anand visade vid något tillfälle att den sandforcedisk som han använt i sin dator hade en write amplification på 0,6 vilket innebär att cellerna i denna disk bara skriver lite drygt hälften så mycket som en vanlig ssd....

Write amplification på 1.0 betyder att host-writes och NAND-writes är samma, vilket inte riktigt är "normalt" på många tillverkare har cache som lagrar user data och flushar den bara vid power loss, eller om filen är så stor att den inte får plats, vilket är ovanligt då de flesta filer som skrivs är mindre än 128MB, eller i vissa fall 256MB, Sandforce-ssd'er saknar cache, men löser det hela med komprimering istället. Men om mycket okomprimerbar dada skrivs till SSD'n kan Sandforce-baserade enheter i många fall ha sämre write amplification än övriga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nämnvärt är också att många tillverkare vad som sägs inte ens aktiverat funktionen, bland dessa Corsair. Det skulle i så fall tala för att något annat händer.

Vad jag fått ut från Xtreme-systems så är det i princip bara OCZ som har det aktiverat. Tillverkarna kan välja att göra detta men många gör det inte för att.. Ja, det skulle ju vara lite som att skylta med att man har MSG i maten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tycker det är skönt att veta att vad du än gör för test på Crucial M4...så försämras den inte...

Kan ju vara att de har "strypt" den. Att den den egentligen klarar mer, med har valt att gå en säkrare linje än andra och levererat stabil och konsekvent prestanda.

Dvs att andra SSD och skulle bli mindre påverkbara om de ströp lite mer eller hade påkostad teknik som i plexors SSD.

/guestimates

Permalänk
Medlem

Köpte en samsung 830 256 GB idag. allt jag läst om den är positivt , har för mig att den ska va lite snabbare på vissa fronter än 128 GB.

Läste lite reviews och den verkar va stabil har en crucial ssd tidigare på 128 gb men den fick micro laggs vilket är otroligt frustrerande när man spelar.
Hände även när man tittar på större filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Ah, okej. Tack! Finns det något annat sätt att utföra en sådan här "secure erase" på än att göra det genom exempelvis "Intel SSD Toolbar"-mjukvaran? Jag tänker på de SSD:er som möjligtvis inte har någon mjukvara, vilket jag lyckligtvis har i och med min Intel-enhet.

Raderar den verkligen all information från SSD:n permanent, vilket Intel själva påstår, och gör den omöjlig att återställa? Jag har nämligen läst lite om det här, dock för ett hyfsat bra tag sedan, men jag kom aldrig fram till något solklart svar gällande hur man gör för att säkert radera data från en SSD. Eller är det helt enkelt som så att man skriver över den existerande datan, precis som med en mekanisk hårddisk, med bieffekt att det sliter rejält på SSD-enheten?

Inte för att låta varken bitter, elak eller avundsjuk nu – men hur ofta tror du att du ens har nytta av att din SSD presterar 7,9 i Windows Experience Index? Visst är det lite roligt med höga siffror, men jag tycker att du låter som en sådan person som skulle kunna prioritera en SSD med 7,9 i WEI istället för en med 7,7 – trots att du i själva verket aldrig har nytta av de där extra prestandasiffrorna.

Bara en fundering! Många personer prioriterar nämligen de SSD-enheter som har snabbast överföringshastigheter, utan att de ens någonsin får nytta av de hastigheterna.

Nej men jag bara sa vad skillnaden var i prestandaindexen... Sen så har jag kört alla i Crystaldiskmark med... 520 vann...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

*random text*

Förlåt för min fuling men ingen fredagspanel? jag som köpte chips, läsk, popcorn och laddade för en kväll full av F5.

*edit*
Och ja jag menade Frågelåda inte Fredagspanel.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Förlåt för min fuling men ingen fredags panel? jag som köpte chips, läsk, popcorn och laddade för en kväll full av F5.

gäller å hålla koll på veckorna varannan vecka kör dom så nästa vecka kan du se fram emot en rykande färsk panel^^

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Inaktiv

Inget skriker lika mycket kvalité som en Intel vara gör. Att man ens går åt annat håll är svårt för mig att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Läser du om allt igen så ser du att GT nämns som direkt konkurrent till Intel, generellt presterar Intel lite bättre

Med Intels egen mjukvara presterar enheten generellt bättre än närbesläktade Corsair Force GT, och för lättkomprimerad data handlar det om rejäla hastigheter.

Det negativa är att det fortfarande handlar om Sandforce 2, med likartade enheter i samma prestandaregion från en uppsjö tillverkare. Intel 520 ärver också en del last, bland annat drastiskt minskade hastigheter med svårkomprimerad data och noterbara prestandaproblem efter hård belastning.

och här

Modellen kostar i dagsläget cirka 1 600 kronor, vilket är ett par hundralappar över referensmodellen Corsair Force GT och i samma region som Intel 520

samt här

Lite lägre prestanda är i sig inget problem, om prislappen är den rätta. Här är det stora problemet för Kingston V+200 120 GB, som i dagsläget kostar cirka 1 200 kronor inklusive moms. Det innebär bara en hundralapp mindre än betydligt snabbare Corsair Force GT och OCZ Vertex 3.

Så för att vara sämst nämns den ofta som direkt konkurrent

Jag skrev att den inte vann några tester, inte att den var sämst. Lär dig läsa.

Du skrev "börjar komma ikapp", att den nämns som jämförelse är orelevant. Den vann inte ett enda test alltså börjar dom inte komma ikapp, dom är förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Och detta baserar du på vad?

Skrev lite fel, tagit bort det nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det hade även varit kul med nåt test lämpat för bärbara datorer, tex hur de presterar i sata II då många bärbara fortfarande tillämpar detta och strömförbrukning. Ett litet enkelt test är bättre än inget, tex är sekventiell skrivning av stora filer ganska ointressant så det skulle kunna skippas för att spara tid.

Eller skulle det bli samma förhållanden på resultaten om man körde dem i sata II?

Det är inte intressant egentligen. SATA II maxar ut på ca 275MB/s, så gör diskarna 500+ så kommer de inte göra mer än 275MB/s samma IOPS och strömförbrukningen är väldigt liten skillnad mellan SSD's så där är de inte heller intressant om man redan vet vad en SSD brukar dra..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

gäller å hålla koll på veckorna varannan vecka kör dom så nästa vecka kan du se fram emot en rykande färsk panel^^

nej dom kör fredags panel varannan vecka och frågelåda dom emellan. denna vecka skulle det varit frågelåda och det blev ingen. Och jag kanske har formulerat mig dålig men klockan är 04:49 och jag är trött så jag hoppas ni har överseende.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Crap... Jag som precis köpte en Corsair Force 3 till polaren och sa att den var bra.... Nu blir man ju tvungen att skämmas...

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jo exakt det jag menade förstår inte varför folk envisas med sandforce men dem får göra som dem vill jag vill hellre ha en stabil disk som förhoppningsvis kan gå 5 år + 24/7

Precis, därför jag köper Marvell för den är snabbast i läs + 128MB RAM minne cache men långsammast i skriv. Jag vill ha en snabb läs och skiter i om den är snabb i skriv.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jioop:

Har man bara X antal kronor i plånboken och vill ha en SSD är det väl knappast dumsnålt att köpa den produkt man har råd med just vid tidpunkten av behov. Om nu Kingstons SSD är så dålig att du inte anser den värd sina pengar borde man nästan införa en ny standard, "avrådan" eller liknande för att markera både för läsare och för tillverkaren själva att vi inte alls är nöjda med denna produkt.

Jag köpte mig en OCZ Vertex Plus 120GB för 890kr
Hade inte mer pengar just då, den är SATA 3,0 Gbps, mitt moderkort har inte SATA 6,0 Gbps standard. Känner mig inte dumsnål, utan snarare som ett geni. Tittar på siffrorna mellan olika SATA 3,0 Gbps och SATA 6,0 Gbps. Skillnaden på papper kan vara stor, men med min varseblivning uppfattar jag resultatet som detsamma jämfört med mekaniska diskar.
Min OCZ Vertex Plus håller ännu och tillfredsställer mina behov med goda marginaler, och för halva priset av de SSD i detta test med undantag från Kingstons. Dock ändå 50% billigare än även den.
Om Kingston SSDNow V+200 är dålig/tveksam produkt, säg det rakt ut. Våga tala klarspråk.

Tackar för tipset om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=925023&o=inkfrakt
Tänkte köpa 3 st och ha som spel-disk för Steam. Ska väll inte vara problem att raida eller köra utökat i Windows 7?
3 000 kr för Ca: 340 Windows-GB är ju inte tokigt pris?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Är ju allt bra sugen på en SSD nu men är dom inte lite omständliga att få igång om man jämför med en hederlig mekanisk HDD.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Nej! Ta först reda på om FW är okej så ska det inte vara några problem. Tyvärr brukar detta inte vara med i tester och varför vet jag inte. Jobbigt att uppdatera artikeln senare när ny fungerande FW kommer?

Sllå på AHCI i bios, installera Windows 7 och sedan klart.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Tack för recensionerna. Bra med fler SSD-tester när det finns så många varianter. Överraskande bra resultat för Plextor.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska ny på ssd'er, så jag ber om ursäkt om jag säger något idiotiskt nu

I det sista mardrömstestet så skriver ni att ni testar på ett sätt som igentligen inte är något som händer i verkligheten. Betyder det att testet är ovesentligt och att trim kommer hinna göra sitt jobb i vanliga fall, eller att jag kommer känna samma effekter som i testet bara det att det är efter månader, kanske även år av användande?

Sen undrar jag också över formaterings snacket, talar vi om formatering som i att nollställa hela disken? Eller talar vi mer om diskdefragmentering?

Jag är intresserad i en ssd med höga läshastigheter, gärna höga skriv också (såklart) men framförallt en disk som inte försämras och tvingar mig att installera om då och då. Då tolkar jag testerna som att Plextor vore bäst, därefter den gamla crucial disken och sist samsung. När man sedan kollar på priserna lutar det år crucial. Har jag tänkt helt galet eller?