Sex SSD-enheter i 120 GB

Permalänk

Sandforce Life Time Throttling som slår in efter tortyr testerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Verkar som att du blivit nedtryckt och måste gå till motattack mot folk just nu. Du verkar bara jobbig.

Utveckla gärna, du försöker förmedla något. Tyvärr är ditt inlägg bristande på flertalet punkter. Vad baserar du dessa teorier på? Tråkigt att du måste gå till personangrepp för något som inte rör dig alls. Visst har du rätt till åsikter och synpunkter, men vad har det med topic att göra? Tänk efter noga och försök motivera.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Sandforce Life Time Throttling som slår in efter tortyr testerna?

Tror inte det. Om jag inte läste fel så lät de ju enheterna vila ett tag, och LTT-bromsen skall släppa efter lite idle time påstås det ju, men jag vet inte det jag...

Däremot kan de ju vara så att SF-SSD'erna behöver längre tid på sig för garbage collection än vad de fick i testet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blev förvånad att sandforce inte fixade att återställa prestandan med TRIM efter tortyrtestet. Känns som förtroendet för SandForce kretsar sjunker hela tiden. Körde precis ett test på min 320 och den har nästan exakt samma prestanda som för ett år sen när jag installerade om datorn. Så TRIM verkar funka bra här iaf.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Trevligt! 120gigarna börjar ju närma sig 1000lappen nu det är ju helt klart prisvärt, kanske dags att köpa en till ssd snart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ozzed:

Däremot kan de ju vara så att SF-SSD'erna behöver längre tid på sig för garbage collection än vad de fick i testet.

Enheterna fick vila cirka 30 minuter, följt av formattering och därmed TRIM. Det BORDE räcka för att återställa, kan man tycka. Nämnvärt är att "secure erase" återställer prestandan helt, som sig bör.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag tycker man ska köpa en beprövad ssd som är stabil sitter på en 320 nu tror knappast jag skulle märka skillnad på en snabbare förutom då i tester.

Den största fördelen med SSD är ju accesstiden. Att skriva filer snabbt till och från disken spelar mindre roll i verkligheten. Det är väldigt sällan man har en källa att läsa filer från där man kan komma upp i 500+MB/s. Det är isf om man har en till SSD av liknande kaliber i burken vilket inte många har. Hemma är jag begränsad av mitt gigabitnätverk, och de mekanska diskar som sitter i min NAS. Vill man ha ett lyft i systemet ska man hellre satsa på en SSD som är känd för att inte ha buggar i sin firmware, som nu mera har blivit en "folksjukdom" bland SSD:er.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Den största fördelen med SSD är ju accesstiden. Att skriva filer snabbt till och från disken spelar mindre roll i verkligheten. Det är väldigt sällan man har en källa att läsa filer från där man kan komma upp i 500+MB/s. Det är isf om man har en till SSD av liknande kaliber i burken vilket inte många har. Hemma är jag begränsad av mitt gigabitnätverk, och de mekanska diskar som sitter i min NAS. Vill man ha ett lyft i systemet ska man hellre satsa på en SSD som är känd för att inte ha buggar i sin firmware, som nu mera har blivit en "folksjukdom" bland SSD:er.

Jo exakt det jag menade förstår inte varför folk envisas med sandforce men dem får göra som dem vill jag vill hellre ha en stabil disk som förhoppningsvis kan gå 5 år + 24/7

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hoppas plextor hittar till sverige :[

Permalänk

Trevligt att se att en uppstickare som Plextor M3 Pro presterar såpass bra!

Skrämmande siffror gällande prestandan före- och efter de utsätts för tortyr, är det permanenta siffror? Jag skulle uppskatta om någon kunde förklara det här ytterligare, jag har nämligne märkt av det här, om än minimalt, med min Intel 510 Series 120 GB-SSD.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Subdubwise:

Trevligt att se att en uppstickare som Plextor M3 Pro presterar såpass bra!

Skrämmande siffror gällande prestandan före- och efter de utsätts för tortyr, är det permanenta siffror? Jag skulle uppskatta om någon kunde förklara det här ytterligare, jag har nämligne märkt av det här, om än minimalt, med min Intel 510 Series 120 GB-SSD.

"Permanenta" i den meningen att enheternas inbyggda funktioner eller TRIM inte verkar kunna lösa problemet fullt ut, i alla fall inte inom testets ramar. En så kallad "secure erase" återställer dock prestandan helt, men samtidigt försvinner all data.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Funtade på en Intel 520, men nu lutar det mer åt en Plextor M3 Pro...

Tack för testet, mer sånt!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test, är väldigt intresserad av 120/8 SSD:s och det blir förmodligen snart en sådan!

Men har några kommentarer som jag hoppas sweclockers tar till sig och samtidigt ser som konstruktiv kritik och inte bitterhet.

Då ni testade kopiering till och från diskarna hade det varit trevligt om ni skrev lite mer om filerna och speciellt filstorlekarna som användes. Visst det framfördes att det var ca 13000 filer och totalt 2Gb, och från det och resultaten som visades går det att dra slutsatsen att de flesta av dem förmodligen var små filer, men hade varit trevligt om någon fördelning på filstorlekar presenterades och i förlängningen att en annan fördelning också jämförs. T.ex. jämföra mot att ha en drös filer som kan representera ett mindre mediearkiv med ett gäng mp3 filer och korta videoklipp. Största kritiken är väl att en samling på 13000 filer inte säger särskilt mycket om filernas natur och om det är ett gäng filer som är representativt för vad man planerar att göra med disken eller inte.

Då ni testar 4K läs och skrivning testar ni med QD32, nu är jag inte helt införstådd med vad QD faktiskt gör på djupet, men efter vad jag läst mig till når en vanlig konsument aldrig upp i dessa nivåer, på gränsen att t.o.m. servrar når det. Det jag undrar är om det inte kan vara vettigare att testa med ett mer konsumentvänligt och troligare QD på 2-8 eller nåt sånt?

Och så en sista sak som jag hoppas inte tas fel, men en sak jag hängde upp mig på. I sammanfattningen för PNY-disken angående sandforcekontrollern går följande att läsa:
"vilket dock förhoppningsvis snart", nu känner jag mig lite som en bitter språkpolis, men uttrycket känns en aning krystat :/.

Hoppas folk verkligen tar det ovanstående som konstruktiv kritik (prepare for rage...;)).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Entusiast

http://www.inet.se/produkt/4303977/a-data-ssd-511-series-120g...
Synkrona minnen, samt sandforce 2281, till en väldigt trevlig prislapp, hade varit kul om ni tagit med den i testet

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Enheterna fick vila cirka 30 minuter, följt av formattering och därmed TRIM. Det BORDE räcka för att återställa, kan man tycka. Nämnvärt är att "secure erase" återställer prestandan helt, som sig bör.

Hmm... Det där låter ju som att TRIM skulle vara inaktiverat.

Som någon tidigare nämnde så blir mitt förtroende för SandForce-diskar lägre och lägre. Det känns som om de tar kortsiktiga genvägar för att krama ur lite extra prestanda, men det bör ju också påpekas att en SSD knappast utsätts för sådan behandling vid daglig användning, så det kan ju vara ett icke-problem, men endå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

ingen ocz??

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Den vanligaste är inte med i testen såklart, OCZ Agility 3 .
Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av jioop:

Är din poäng att jag borde köpt en produkt med SATA 6,0 som jag inte kan använda fullt ut, utan presterar lika bra som en produkt för mindre än halva priset bara för att den är bättre i en annan rigg än min? Det är en ganska intressant fråga du väcker nu, för jag är lite av den typen som gärna betalar de där extra slantarna för att ha det bästa även om jag inte alltid kan dra nytta av den prestandan.

Dumsnål är man när man köper en billig sak sedan så ångrar man sig efter några månader eftersom man varit dumsnål och valt en sämre produkt.

Låt mig ge dig ett exempel:

Jag köpte en billig AUX kabel, och nu sitter jag i bilen och lyssnar på musik med en defekt AUX kabel, det är jobbigt med brus. :cry:
Om jag bara inte hade varit så dumsnål så kanske jag hade köpt den lite dyrare AUX kabeln och då hade jag varit nöjd.

Jag vet inte om detta exempel, är särskilt bra men det pekar ialf mot grunden av vad ordet dumsnål innebär.

Permalänk
Medlem

Äger själv en intel 520 Skit nöjd, hade corsair force GT först , 120 gb, sen Corsair force 3 240 Gb, 240 gb var helt åt helvete, 120 gb räckte inte så jag körde på en Intel 520, bäst av dom tre. Prestandasiffran på corsair force GT var 7,6 och 7,4 på force 3 men på 520...7,9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Underbart att se fler SSD-tester. GT börjar få motstånd i vissa tester ser jag, det väntade jag mig inte så snart...

"börjar få motstånd i vissa tester"
Tycker du verkligen att man kan skriva så om en SSD som inte vann ett enda test?

Permalänk

Skulle haft med Corsair Force GT iom den nämns några gånger, hade kört över allihopa som ni själv nämner så fint

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

"börjar få motstånd i vissa tester"
Tycker du verkligen att man kan skriva så om en SSD som inte vann ett enda test?

Läser du om allt igen så ser du att GT nämns som direkt konkurrent till Intel, generellt presterar Intel lite bättre

Med Intels egen mjukvara presterar enheten generellt bättre än närbesläktade Corsair Force GT, och för lättkomprimerad data handlar det om rejäla hastigheter.

Det negativa är att det fortfarande handlar om Sandforce 2, med likartade enheter i samma prestandaregion från en uppsjö tillverkare. Intel 520 ärver också en del last, bland annat drastiskt minskade hastigheter med svårkomprimerad data och noterbara prestandaproblem efter hård belastning.

och här

Modellen kostar i dagsläget cirka 1 600 kronor, vilket är ett par hundralappar över referensmodellen Corsair Force GT och i samma region som Intel 520

samt här

Lite lägre prestanda är i sig inget problem, om prislappen är den rätta. Här är det stora problemet för Kingston V+200 120 GB, som i dagsläget kostar cirka 1 200 kronor inklusive moms. Det innebär bara en hundralapp mindre än betydligt snabbare Corsair Force GT och OCZ Vertex 3.

Så för att vara sämst nämns den ofta som direkt konkurrent

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Skulle haft med Corsair Force GT iom den nämns några gånger, hade kört över allihopa som ni själv nämner så fint

Troligtvis inte. Force GT är ju sandforce-baserad så den hade nog fått duktigt med stryk i tested med okomprimerad data och tortyrtested.

På tal om det så är det tragiskt vad slöa de är med att utveckla nya SATA-standarder. Mer eller mindre alla SSD med sata 3 maxar ju bandbredden idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag saknar Crucial M4 128gb...en väldigt bra SSD!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toxicstone:

Skulle haft med Corsair Force GT iom den nämns några gånger, hade kört över allihopa som ni själv nämner så fint

Skrivet av Ozzed:

Troligtvis inte. Force GT är ju sandforce-baserad så den hade nog fått duktigt med stryk i tested med okomprimerad data och tortyrtested.

På tal om det så är det tragiskt vad slöa de är med att utveckla nya SATA-standarder. Mer eller mindre alla SSD med sata 3 maxar ju bandbredden idag.

Skrivet av Fidel Castro:

Jag saknar Crucial M4 128gb...en väldigt bra SSD!

Nu vet inte jag vilket test ni kikar på, men i det JAG läser finns både Crucial M4 och Corsair Force GT med som referenser i alla diagram. Båda finns dessutom i ett gammalt test.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

http://www.inet.se/produkt/4303977/a-data-ssd-511-series-120g...
Synkrona minnen, samt sandforce 2281, till en väldigt trevlig prislapp, hade varit kul om ni tagit med den i testet

Det tycker jag oxå. En sån har jag i min dator

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av emilakered:

"Permanenta" i den meningen att enheternas inbyggda funktioner eller TRIM inte verkar kunna lösa problemet fullt ut, i alla fall inte inom testets ramar. En så kallad "secure erase" återställer dock prestandan helt, men samtidigt försvinner all data.

Ah, okej. Tack! Finns det något annat sätt att utföra en sådan här "secure erase" på än att göra det genom exempelvis "Intel SSD Toolbar"-mjukvaran? Jag tänker på de SSD:er som möjligtvis inte har någon mjukvara, vilket jag lyckligtvis har i och med min Intel-enhet.

Raderar den verkligen all information från SSD:n permanent, vilket Intel själva påstår, och gör den omöjlig att återställa? Jag har nämligen läst lite om det här, dock för ett hyfsat bra tag sedan, men jag kom aldrig fram till något solklart svar gällande hur man gör för att säkert radera data från en SSD. Eller är det helt enkelt som så att man skriver över den existerande datan, precis som med en mekanisk hårddisk, med bieffekt att det sliter rejält på SSD-enheten?

Skrivet av Axelind:

Äger själv en intel 520 Skit nöjd, hade corsair force GT först , 120 gb, sen Corsair force 3 240 Gb, 240 gb var helt åt helvete, 120 gb räckte inte så jag körde på en Intel 520, bäst av dom tre. Prestandasiffran på corsair force GT var 7,6 och 7,4 på force 3 men på 520...7,9

Inte för att låta varken bitter, elak eller avundsjuk nu – men hur ofta tror du att du ens har nytta av att din SSD presterar 7,9 i Windows Experience Index? Visst är det lite roligt med höga siffror, men jag tycker att du låter som en sådan person som skulle kunna prioritera en SSD med 7,9 i WEI istället för en med 7,7 – trots att du i själva verket aldrig har nytta av de där extra prestandasiffrorna.

Bara en fundering! Många personer prioriterar nämligen de SSD-enheter som har snabbast överföringshastigheter, utan att de ens någonsin får nytta av de hastigheterna.

Permalänk

Mycket trevlig läsning.
Tack!

Permalänk
Medlem

har tittat på samsung SSD enheterna och den verkar extremet sabil när det kom till trim läs och skriv hastigheterna, nog för att skriv hastigherna var ganska så långsam så bryr jag mig inte så mycket om det eftersom jag inte kommer skriva så mycket på en SSD att tids skillnaden bryr jag mig inte så mycket om

Permalänk
Medlem

Stort tack för dessa grafer! Mycket bra initiativ!
Applåd, två tummar upp, imponerande.

För mig är denna bild bekräftade för den verkliga prestanda som uppstår i många vanliga multiplayer spel.

Intressant och uppseendeväckande! Mycket bra att veta som konsument.