Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas det även gäller Windows 7, eller egentligen att det bara blir gratis, punkt. Det ligger ju även i Microsofts intresse att så många som möjligt har tillgång till ett operativsystem med store (som gissningsvis finns i Windows 9 i alla fall i någon form), om de tänkt sig kunna tjäna mer pengar på appar. Men det får vi se.. Börjar närma sig nu

Helt gratis, du menar något i likhet med Windows 8(9) med Bing? :'(

(Vet om att den versionen endast är för OEM-partners etc, men man vet aldrig hur de väljer att fortsätta på marknaden.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Helt gratis, du menar något i likhet med Windows 8(9) med Bing? :'(

(Vet om att den versionen endast är för OEM-partners etc, men man vet aldrig hur de väljer att fortsätta på marknaden.)

Ja, typ så. Om huvuddelen av intäckterna är tänkta att komma från appar så är ju en köpeskilling bara i vägen, plus att de slipper ödsla tid på produktnykelvalidering, anti-priat-kod som ändå är totalt ineffektiv osv. Då slipper de dessutom argument som "Varför ska jag lägga ut X kronor på nytt windows när det jag har nu funkar tillfredsställande?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Tycker 250 kr dealen med att uppgradera till Windows 8 var en bra deal så länge den varade. Så ni menar att det blir något liknande men Windows 9 fast gratis, gratis?

Hur många handlar på store? Själv har jag köpt ett 10 tal appar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Detta var ju bra http://www.sweclockers.com/nyhet/19394-datortillverkare-sluta... Bevisar ju bara att win 8 var feltänkt och skulle inte släppts som det gjorde.

Men får hoppas allt med onlinekonto tramset blir en sid funktion inte som win 8.1, där man har som val online konto eller skippa win 8 helt typ (ja finns oflfine konto men som sagt dolt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Detta var ju bra http://www.sweclockers.com/nyhet/19394-datortillverkare-sluta... Bevisar ju bara att win 8 var feltänkt och skulle inte släppts som det gjorde.

Men får hoppas allt med onlinekonto tramset blir en sid funktion inte som win 8.1, där man har som val online konto eller skippa win 8 helt typ (ja finns oflfine konto men som sagt dolt).

Att det säljs fler och fler datorer med pekskärm bevisar att Windows 8 var rätt-tänkt.

Microsofts motto är "Mobile first, cloud first" så du kan nog räkna med att Windows 8 bara var början på ett mer online-kopplat operativsystem.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Att tillverkarna slutar med touchtrams för att det är en ergonomisk katastrof på datorer är bra, att MS backar från sina dumheter om att pressa in ett touchinterface på alla datorer är bra.
Det ska bli spännande att se hur prissättningen av 9 an blir, blir det billigt (och fungerar på desktop) så kanske det är värt att byta på bruksdatorer annars får 7an gå vidare tills de slutar med uppdateringarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att det säljs fler och fler datorer med pekskärm bevisar att Windows 8 var rätt-tänkt.

Microsofts motto är "Mobile first, cloud first" så du kan nog räkna med att Windows 8 bara var början på ett mer online-kopplat operativsystem.

Menar du surface?

För det du skriver, går tvärt emot länken jag tog med.

Bärbara utan man kan vika runt skärmen och få surfplatta liknande laptop skulle jag kunna köpa touch, dock blir dom tjockare och klumpigare än en surfplatta.

Win 8 går åt lika mycket fel håll som rätt. På vanlig dator (vid skrivbordet), är touch lika bra som hälla vatten i datorn.

Surfplatta i soffan/sängen och knät är det bättre med touch.

Japp om det blir ännu mer online nästa version, blir linux nästa os (känns 100gånger mer modernare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Detta var ju bra http://www.sweclockers.com/nyhet/19394-datortillverkare-sluta... Bevisar ju bara att win 8 var feltänkt och skulle inte släppts som det gjorde.

Men får hoppas allt med onlinekonto tramset blir en sid funktion inte som win 8.1, där man har som val online konto eller skippa win 8 helt typ (ja finns oflfine konto men som sagt dolt).

Oj!

Missat det.

Byebye 3D
Byebye Touch

Vad finns det mer för tekniker som inte slagit?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Oj!

Missat det.

Byebye 3D
Byebye Touch

Vad finns det mer för tekniker som inte slagit?

HD DVD (som MS pusha hårt för), men föll platt speciellt när dom inte trodde på det själv (hade det inte i xbox, utan en box bredvid). Men är väl en succé som win 8 antagligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

HD DVD (som MS pusha hårt för), men föll platt speciellt när dom inte trodde på det själv (hade det inte i xbox, utan en box bredvid). Men är väl en succé som win 8 antagligen.

HD dvd blev snarare bortmutade av bluraylägret, de köpte filmbolag...
Microsoft BOB är däremot nått som inte direkt blev en hitt, och bra monitorer med hög upplösning har ju gått oerhört sakta och man har ju tom backat när "full hd" kom, innnan det fanns det ju snarare fler monitorer med hög upplösnnig men sedan så har det backat till 1440 och 1080 för att först nu börja gå frammåt igen, kanske främst pga Apples retina, men MS världen och alla spelare verkar ju snarast ha drivit utvecklingen mot mer lågupplösta skärmar under 10 års tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trodde alla förstod att Microsoft bytt ut ledningen, byt ut chefer och ändrat sin strategi sedan Windows 8 kom och eventet i morgon tisdag handlar om Windows och Enterprise – företag. Windows överallt är inte längre strategin som sådan. De måste hålla kvar kärnan för att inte bli lämnade utanför, inte jaga efter marknader där de får ett par procent av marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Trodde alla förstod att Microsoft bytt ut ledningen, byt ut chefer och ändrat sin strategi sedan Windows 8 kom och eventet i morgon tisdag handlar om Windows och Enterprise – företag. Windows överallt är inte längre strategin som sådan. De måste hålla kvar kärnan för att inte bli lämnade utanför, inte jaga efter marknader där de får ett par procent av marknaden.

Jag håller inte med. Eventet imorgon handlar om Windows och Enterprise - företag, ja. Men det betyder inte att Windows "9" inte är mer konsumentinriktad än Windows 8 och att det kommer fler events som beskriver det. Windows överallt och "One Windows" är i allra högsta grad strategin, jag vill påstå att den aldrig har varit det mer än nu.

http://www.neowin.net/news/dont-expect-mobile-windows-news-to...

"Tomorrow’s event is focused on the desktop version of Windows, with Microsoft specifically targeting businesses and IT managers. Microsoft even sent out invitations for the event specifically referring to “what’s next for Windows and the enterprise.” The next version of Windows will obviously impact consumers as well, but they’re not the focus of the event."

Som sagt, bara för att eventet imorgon fokuserar på enterprise betyder det inte att Microsoft inte kommer göra stora framsteg även för konsumenten.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller inte med. Eventet imorgon handlar om Windows och Enterprise - företag, ja. Men det betyder inte att Windows "9" inte är mer konsumentinriktad än Windows 8 och att det kommer fler events som beskriver det. Windows överallt och "One Windows" är i allra högsta grad strategin, jag vill påstå att den aldrig har varit det mer än nu.

http://www.neowin.net/news/dont-expect-mobile-windows-news-to...

"Tomorrow’s event is focused on the desktop version of Windows, with Microsoft specifically targeting businesses and IT managers. Microsoft even sent out invitations for the event specifically referring to “what’s next for Windows and the enterprise.” The next version of Windows will obviously impact consumers as well, but they’re not the focus of the event."

Som sagt, bara för att eventet imorgon fokuserar på enterprise betyder det inte att Microsoft inte kommer göra stora framsteg även för konsumenten.

Ett Windows har varit strategin sen de beslöt sig att inte satsa på Windows CE längre. Windows Runtime rullar redan på Windows Phone 8.1 istället för bara det mindre subset som förut användes i Windows Phone Runtime. Windowsutvecklarna jobbar med både terminaler och datorer sedan tidigare. Det betyder inte att de kommer tvinga in Windows överallt längre. De har bytt fokus, vad det gäller plattor och annat. Självklart påverkar nästa Windows även konsumenter, vet inte hur du tänker där. Fokus för förbättringarna kommer dock inte ligga på startskärmen och store-program utan de traditionella skrivbordsanvändarna där de snarare försöker göra store-program till ett hybridsystem som faktiskt fungerar på skrivbordet i fönster. Fast de kommer jobba med mycket annat än WinRT. De kommer inte hålla ett separat event för konsumenter och utvecklare kan inte göra hur många saker som helst samtidigt, för det skulle dels utgöra motsättningar.

Fordonstillverkare som Ford har t.ex. lämnat Microsoft (WinCE) till förmån för QNX. Så man får se det som att de lämnat en del av inbyggnadsmarknaden snarare. Mobiler kommer de aldrig ta över och de som hade de visionerna är inte kvar. När tjänster och program väl anpassas för mobiler så anpassas de för andra system än Windows. Microsoft kan inte vinna på att vara överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ett Windows har varit strategin sen de beslöt sig att inte satsa på Windows CE längre. Windows Runtime rullar redan på Windows Phone 8.1 istället för bara det mindre subset som förut användes i Windows Phone Runtime. Windowsutvecklarna jobbar med både terminaler och datorer sedan tidigare. Det betyder inte att de kommer tvinga in Windows överallt längre. De har bytt fokus, vad det gäller plattor och annat. Självklart påverkar nästa Windows även konsumenter, vet inte hur du tänker där. Fokus för förbättringarna kommer dock inte ligga på startskärmen och store-program utan de traditionella skrivbordsanvändarna där de snarare försöker göra store-program till ett hybridsystem som faktiskt fungerar på skrivbordet i fönster. Fast de kommer jobba med mycket annat än WinRT. De kommer inte hålla ett separat event för konsumenter och utvecklare kan inte göra hur många saker som helst samtidigt, för det skulle dels utgöra motsättningar.

Fordonstillverkare som Ford har t.ex. lämnat Microsoft (WinCE) till förmån för QNX. Så man får se det som att de lämnat en del av inbyggnadsmarknaden snarare. Mobiler kommer de aldrig ta över och de som hade de visionerna är inte kvar. När tjänster och program väl anpassas för mobiler så anpassas de för andra system än Windows. Microsoft kan inte vinna på att vara överallt.

Jag undrar hur du vet att man inte kommer hålla ett separat event för konsumenter senare? Jag tror inte att fokus för denna release (bara detta event) kommer ligga enbart på företag, man kommer fortsätta förbättra startskärmen och store-program precis som förut. Microsoft kommer absolut försöka "tvinga in" Windows överallt. Titta här bara:

http://www.microsoft.com/windowsembedded/en-us/internet-of-th...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller inte med. Eventet imorgon handlar om Windows och Enterprise - företag, ja. Men det betyder inte att Windows "9" inte är mer konsumentinriktad än Windows 8 och att det kommer fler events som beskriver det. Windows överallt och "One Windows" är i allra högsta grad strategin, jag vill påstå att den aldrig har varit det mer än nu.

http://www.neowin.net/news/dont-expect-mobile-windows-news-to...

"Tomorrow’s event is focused on the desktop version of Windows, with Microsoft specifically targeting businesses and IT managers. Microsoft even sent out invitations for the event specifically referring to “what’s next for Windows and the enterprise.” The next version of Windows will obviously impact consumers as well, but they’re not the focus of the event."

Som sagt, bara för att eventet imorgon fokuserar på enterprise betyder det inte att Microsoft inte kommer göra stora framsteg även för konsumenten.

Finns det inga "konsumenter" som kör desktopversionen av Windows, menar du? Det kan ju lika gärna vara så att de väljer att fokusera på företagen och vad som är nytt för dem nu, och sedan har ett separat event för "hemanvändare", men där de fortfarande fokuserar på startmenyn och skrivbordsprogram, samt nyheter för gamers, power users, prosumenter osv.

Och då det är startskärmen som fått utstå mest kritik av allt är det ingen högoddsare att de kommer tona ner den och kanske till och med fasa ut den från desktop. Stationära skärmar med touch tog sig ju aldrig riktigt och nu fick vi rapporter nyligen att flera tillberkare lägger ner utvecklingen av touch på laptops, vilket lämnar tablets och mobiler, som ju "rent naturligt" har touch och därför passar nog MUI bättre där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Finns det inga "konsumenter" som kör desktopversionen av Windows, menar du? Det kan ju lika gärna vara så att de väljer att fokusera på företagen och vad som är nytt för dem nu, och sedan har ett separat event för "hemanvändare", men där de fortfarande fokuserar på startmenyn och skrivbordsprogram, samt nyheter för gamers, power users, prosumenter osv.

Och då det är startskärmen som fått utstå mest kritik av allt är det ingen högoddsare att de kommer tona ner den och kanske till och med fasa ut den från desktop. Stationära skärmar med touch tog sig ju aldrig riktigt och nu fick vi rapporter nyligen att flera tillberkare lägger ner utvecklingen av touch på laptops, vilket lämnar tablets och mobiler, som ju "rent naturligt" har touch och därför passar nog MUI bättre där.

Allt jag säger är att jag tror att Microsoft kommer förbättra allt för alla. Det kommer bli bättre för företag, för konsumenter, för utvecklare, för entusiaster, för de som använder skrivbordet, för de som använder Modern UI och så vidare. Det är i alla fall vad jag hoppas på, att alla ska få något som de är nöjda med.

På Petterk lät det som att man skulle fokusera på att förbättra skrivbordet och att det innebär att utvecklingen av Windows Store-appar och Modern UI blir långsammare, det tror jag inte ett dugg på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Allt jag säger är att jag tror att Microsoft kommer förbättra allt för alla. Det kommer bli bättre för företag, för konsumenter, för utvecklare, för entusiaster, för de som använder skrivbordet, för de som använder Modern UI och så vidare. Det är i alla fall vad jag hoppas på, att alla ska få något som de är nöjda med.

På Petterk lät det som att man skulle fokusera på att förbättra skrivbordet och att det innebär att utvecklingen av Windows Store-appar och Modern UI blir långsammare, det tror jag inte ett dugg på.

De har ju naturligtvis ett intresse av att så många som möjligt kör Windows 9 när det väl släpps, för ju fler som kör det, ju fler kan de få in i store osv, och om det går bra lär det inte avstanna. Jag tror det till och med kan öka då många nog har lättare att acceptera existensen av en "app" på skrivbordet om den körs i ett fönster. Men jag tror de ligger lågt med de bitarna i början då det är det som fått kritik. "Det ni inte gillar har vi gjort bättre" låter inget vidare jämfört med "Det ni gillade med Windows 7 har vi återinfört och gjort bättre".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag undrar hur du vet att man inte kommer hålla ett separat event för konsumenter senare? Jag tror inte att fokus för denna release (bara detta event) kommer ligga enbart på företag, man kommer fortsätta förbättra startskärmen och store-program precis som förut. Microsoft kommer absolut försöka "tvinga in" Windows överallt. Titta här bara:

http://www.microsoft.com/windowsembedded/en-us/internet-of-th...

Visst förlorar de kunder på inbyggnadsmarknaden om de bara har rent Windows för x86/x64. Det är inte på x86 som Ford ska köra QNX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Visst förlorar de kunder på inbyggnadsmarknaden om de bara har rent Windows för x86/x64. Det är inte på x86 som Ford ska köra QNX.

Som jag sa, de kommer visa konsumentinriktade funktioner senare.

https://www.youtube.com/watch?v=NfveyXCsiA8#t=665

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Som jag sa, de kommer visa konsumentinriktade funktioner senare.

https://www.youtube.com/watch?v=NfveyXCsiA8#t=665

De hinner med Build och liknande. Även om de kan diskutera sånt som IE där så är det inte något som är riktat mot konsumenterna i något eget event utan det är ju för utvecklare och press, och företag använder sig av de funktionerna han syfta på också. Presenterar de Windows igen inför lanseringen så är företag fortfarande en av huvudmålgrupperna. W10 innehåller t.ex. inget nytt IE än för den delen. Allt kan inte göras och testas samtidigt. Konsumenter får fortfarande nästan allt företag får, konsumenter kommer säkert få nytt IE, ny mediaspelare, DirectX 12 och sånt. Eller varför tror du han pratar så mycket om Windows-7-användare och tangentbord/mus? Kanske för att de kunnat fokusera på andra användare nu.

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 tog rejält med marknadsandelar den senaste månaden. Både på Steam och Netmarketshare.

http://store.steampowered.com/hwsurvey
http://www.winbeta.org/news/windows-8-and-windows-81-see-reco...

Windows 8 och 8.1 har nu hela 16,8% av marknaden.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Windows 8.1 tog rejält med marknadsandelar den senaste månaden. Både på Steam och Netmarketshare.

http://store.steampowered.com/hwsurvey
http://www.winbeta.org/news/windows-8-and-windows-81-see-reco...

Windows 8 och 8.1 har nu hela 16,8% av marknaden.

Dödsryckningar för 8an
Win 7 är ju dött för retailleverans nu och 10an håller ju på att testas, buggfixarna i 10ans interface verkar ju lovande så folk kanske vågar köpa datorer med 8an eftersom de hoppas på att få ett fungerande os gratis när 10an släpps och eftersom 7an dödats nu så har kunderna inget val alls längre, 8 eller inget datorköp och köpviljan lär ha ökat eftersom 10an visar på att det mesta touchtramset blir bortstädat och det mest är designen kvar att jobba på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Dödsryckningar för 8an
Win 7 är ju dött för retailleverans nu och 10an håller ju på att testas, buggfixarna i 10ans interface verkar ju lovande så folk kanske vågar köpa datorer med 8an eftersom de hoppas på att få ett fungerande os gratis när 10an släpps och eftersom 7an dödats nu så har kunderna inget val alls längre, 8 eller inget datorköp och köpviljan lär ha ökat eftersom 10an visar på att det mesta touchtramset blir bortstädat och det mest är designen kvar att jobba på.

Windows 7 var det första operativsystemet med två-finger-pekstöd. Windows 8 och 8.1 har haft bättre stöd för pek än tidigare och Windows 10 kommer givetvis få bäst pekstöd.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Windows 7 var det första operativsystemet med två-finger-pekstöd. Windows 8 och 8.1 har haft bättre stöd för pek än tidigare och Windows 10 kommer givetvis få bäst pekstöd.

Det gör inget om det finns pekstöd bara man inte alltid blir påtvingad ett pekinterface som inte fungerar särskilt bra, nu verkar ju 10an automatiskt välja bort "pekfinesserna" vid desktopbruk, det är ju det som alla väntat på, ett interface som anpassar sig efter vad det ska användas till och inte tvingar på användaren ett dåligt interface som mest skapar problem till den grad att man hellre avstår att använda det bara för att det skulle se likadant ut på både touch och icketouch enheter.

Det är bättre att låta gränssnittet anpassa sig än att försöka tvinga miljontals användare att ändra sitt arbetssätt till nått som inte innebar nån uppenbar fördel utan för det mesta bara innebar sämre ergonomi och att saker tar längre tid att utföra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det gör inget om det finns pekstöd bara man inte alltid blir påtvingad ett pekinterface som inte fungerar särskilt bra, nu verkar ju 10an automatiskt välja bort "pekfinesserna" vid desktopbruk, det är ju det som alla väntat på, ett interface som anpassar sig efter vad det ska användas till och inte tvingar på användaren ett dåligt interface som mest skapar problem till den grad att man hellre avstår att använda det bara för att det skulle se likadant ut på både touch och icketouch enheter.

Det är bättre att låta gränssnittet anpassa sig än att försöka tvinga miljontals användare att ändra sitt arbetssätt till nått som inte innebar nån uppenbar fördel utan för det mesta bara innebar sämre ergonomi och att saker tar längre tid att utföra.

Jag är till viss grad beredd at hålla med dig och tror att Windows 10 kommer bli bäst hittills. Precis som Windows 8 var innan det

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Jag är till viss grad beredd at hålla med dig och tror att Windows 10 kommer bli bäst hittills. Precis som Windows 8 var innan det

Jag tror också att 10an kan bli bra men 8an var nog däremot sämst hittills även om man jämför med hur Me och Vista var på sin tid när de kom ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är till viss grad beredd at hålla med dig och tror att Windows 10 kommer bli bäst hittills. Precis som Windows 8 var innan det

Många håller med om att win 8 inte var bra alls. vista var ju till och med bättre. Kommer hamna under 10% när win 10 släppts. Enda os som var/är dugligt som många håller fast vid idag är win xp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Många håller med om att win 8 inte var bra alls. vista var ju till och med bättre. Kommer hamna under 10% när win 10 släppts. Enda os som var/är dugligt som många håller fast vid idag är win xp.

XP backade 6% på en månad nu så...nä du har fel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

XP backade 6% på en månad nu så...nä du har fel.

Va?

Om du inte sett det så har XP varit störst även när både vista, win 7 och win 8/8,1 kom. Är den poängen jag menar. Att win 8 snor folk från xp är inte förvånande, vore konstigt annars faktiskt. Win 10 lär ta användare både från xp,vista,win7 och framförallt win 8/8,1.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 7 var det första operativsystemet med två-finger-pekstöd. Windows 8 och 8.1 har haft bättre stöd för pek än tidigare och Windows 10 kommer givetvis få bäst pekstöd.

Jaha och vad har det med saken och göra om Win7 var först med det. Stationära datorer ska inte användas med pekskärm om du inte redan har fattat det.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90