Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på vad man vill belysa. Du själv har inte gett en enda källa till att folk skulle vara nöjda med MUI, eller ens Windows 8 i stort, utan pekat på försäljningssiffror som, om de alls har en koppling till kundnöjdhet, är ett extremt turbbigt mätinstrument, vilket jag har visat flera gånger. Men du håller benhårt fast vid att Windows 8 inte är en flopp, för att det säljer bra, och det är ungefär lika sammanhängande som "Jag har vit sjkorta på mig idag, eftersom jag kammade mig i morse".

Men som sagt.. Du får tro vad du vill. Jag har visat att jag inte är ensam om mina slutsatser, du har visat att du tycker saker som inte har med varandra att göra duger för att bevisa en tes.

Det enda Microsoft behöver bry sig om är att jag köpte Windows 7, och jag kommer sannorlikt att köpa Windows 9, och de kommer få pengar från en nöjd kund. Det räcker för mig.

Kundnöjdhet definieras fortfarade av antalet sålda enheter - om man säljer 200+ miljoner licenser på 18 månader och en majoritet av dessa skulle anses som dåliga, ja då är det faktiskt kunden det är seriöst fel på. En så stor kunddatabas är tillförlitlig helt enkelt ur statistiksynpunkt. Tomma burkar låter högst och det finns de som är ytterst handlingshandikappade som hellre bölar på internet än tar tag i sina problem. Idag är de flesta som köper Windows 8 nöjda med operativsystemet, annars väljer man något annat och just nu är det en perfekt tid att titta på alternativ då det finns mycket att välja på. Hade operativsystemet varit dåligt hade det inte sålt så mycket som det gör.

På det stora hela är ni ett fåtal som lever om, vilket är helt förståeligt. Det finns inga sakliga argument från din sida, nu senast blev du rättad när du uttalade dig om att licenskostnaden bara är en liten del av Microsofts inkomst, vilket råkade motsvara hela 25% av deras omsättning förra året.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Kundnöjdhet definieras fortfarade av antalet sålda enheter - om man säljer 200+ miljoner licenser på 18 månader och en majoritet av dessa skulle anses som dåliga, ja då är det faktiskt kunden det är seriöst fel på. En så stor kunddatabas är tillförlitlig helt enkelt ur statistiksynpunkt. Tomma burkar låter högst och det finns de som är ytterst handlingshandikappade som inte hellre bölar på internet än tar tag i sina problem. Idag är de flesta som köper Windows 8 nöjda med operativsystemet, annars väljer man något annat och just nu är det en perfekt tid att titta på alternativ då det finns mycket att välja på. Hade operativsystemet varit dåligt hade det inte sålt så mycket som det gör.

På det stora hela är ni ett fåtal som lever om, vilket är helt förståeligt. Det finns inga sakliga argument från din sida, nu senast blev du rättad när du uttalade dig om att licenskostnaden bara är en liten del av Microsofts inkomst, vilket råkade motsvara hela 25% av deras omsättning förra året.

Det du och andra win 8 förespråkare med avsikt verkar missförstå för att hela tiden kunna förvränga det till en hög "kundnöjdhet" är ju att kunden tvingas köpa en win 8 licens vid datorköpet, det går ju inte på nått enkelt sätt att slippa köpa win 8 eftersom det tvångsmässigt levereras med en ny dator, det är alltså inte så att kunden vill ha 8an utan det handlar om att köpa en dator eller inte, att köpa en dator med win 7 går inte och att köpa en utan operativsystem går men det är väldigt svårt för en normalkund. Trotts win 8 tvånget så går 8an oerhört trögt, uppenbarligen undviker man alltså att köpa datorer, en del av det lär bero på win 8, man skiter i ny dator och kör vidare på sin gamla och köper en Androidenhet i stället för att slippa undan win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

blir mer linux stil för varje version ..först ubuntu i win 8 och mint med startmeny win 9

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det du och andra win 8 förespråkare med avsikt verkar missförstå för att hela tiden kunna förvränga det till en hög "kundnöjdhet" är ju att kunden tvingas köpa en win 8 licens vid datorköpet, det går ju inte på nått enkelt sätt att slippa köpa win 8 eftersom det tvångsmässigt levereras med en ny dator, det är alltså inte så att kunden vill ha 8an utan det handlar om att köpa en dator eller inte, att köpa en dator med win 7 går inte och att köpa en utan operativsystem går men det är väldigt svårt för en normalkund. Trotts win 8 tvånget så går 8an oerhört trögt, uppenbarligen undviker man alltså att köpa datorer, en del av det lär bero på win 8, man skiter i ny dator och kör vidare på sin gamla och köper en Androidenhet i stället för att slippa undan win 8.

Men snälla, kom igen nu.
Vilket annat operativsystem har _någonsin_ sålts parallellt med ett annat? Just det, inget. Det var lika mycket tvång, om du vill använda den termen, att köpa XP eller 7. När ska du fatta detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det där är en massa tekniskt krafs som jag inte ens orkar läsa om. Mitt intresse är ungefär noll när det kommer till en sådan nivå.
Poängen är att det kommer, antagligen, vara Windows på dator, Windows på telefon och Windows och Windows på vad-som-helst när övergången som vi är i nu blir klar.

Det handlar inte om att köra "samma" program på de olika enheterna, däremot om att ha ett identiskt system överallt åtminstone visuellt. Smsar jag vill jag inte ha ett fysiskt tangentbord, på samma sätt som jag inte vill jobba i Excel på en telefon.

Att ignorera Microsofts Store är ungefär som att ignorera Apple Store eller Google Store - man väljer det man vill ha, på samma sätt som man handlar på ICA, Coop eller Willys. Det är som vanligt, där man väljer att konsekvent handla sin mat är också där man får ut mest av butiken.

Nu betyder ju inte att de använder samma branding att det är samma produkt, vra eller se identiska ut. Allt kommer inte bli WinRT-storeappar. Det känns som lika givande att apple skulle börja kalla iOS för Mac OS om man inte ska göra skillnad på dem. Som strejf föreslår att de inte ska, fast det är nog fråga om en missuppfattning.

Permalänk
Avstängd

Trot eller ej så läser jag inte allt han skriver heller
Det behöver inte vara samma eller ens se likadant ut - tror de flesta köper att Windows på telefon och Windows på desktop ser olika ut pga produktutseendet och användningsområdet i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Trot eller ej så läser jag inte allt han skriver heller
Det behöver inte vara samma eller ens se likadant ut - tror de flesta köper att Windows på telefon och Windows på desktop ser olika ut pga produktutseendet och användningsområdet i övrigt.

Fast nu är han en av flera som missförstått ryktena kring att det ska gå under ett varumärke och att Windows RT troligen ersätts av nästa WP. Även tidigare så utvecklades telefonvarianten av samma organisation. Det har ju ingen betydelse för x86-datorer. Där utvecklingen snarare går mot att förbättra traditionell skrivbordsanvändning och ska få med sig enterprisekunderna.

Permalänk
Avstängd

Så länge det är rykten kan det få tolkas eller feltolkas hur mycket som helst - det är inget jag ger mig in i. Utvecklingen kräver att allt ständigt förbättras, så enkelt är det och vissa produkter kommer att poppa upp för att sedan försvinna medan andra blir kvar under en längre period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Kundnöjdhet definieras fortfarade av antalet sålda enheter - om man säljer 200+ miljoner licenser på 18 månader och en majoritet av dessa skulle anses som dåliga, ja då är det faktiskt kunden det är seriöst fel på. En så stor kunddatabas är tillförlitlig helt enkelt ur statistiksynpunkt. Tomma burkar låter högst och det finns de som är ytterst handlingshandikappade som hellre bölar på internet än tar tag i sina problem. Idag är de flesta som köper Windows 8 nöjda med operativsystemet, annars väljer man något annat och just nu är det en perfekt tid att titta på alternativ då det finns mycket att välja på. Hade operativsystemet varit dåligt hade det inte sålt så mycket som det gör.

På det stora hela är ni ett fåtal som lever om, vilket är helt förståeligt. Det finns inga sakliga argument från din sida, nu senast blev du rättad när du uttalade dig om att licenskostnaden bara är en liten del av Microsofts inkomst, vilket råkade motsvara hela 25% av deras omsättning förra året.

Så en OEM-licens som aldrig någ slutkund är en nöjd slutkund alltså? Logiken är på topp. :/

Med det resonemanget var som sagt till och med Vista en dundersuccé med hög kundnöjdhet, och det påståendet gapskrattar nog de flesta åt.

http://bgr.com/2013/05/23/windows-8-customer-satisfaction-sur...

Du kan inte rimligen påstå att A har ett samband med B utan att visa varför. Det är som att säga att alla med blå ögon har hund, och "bevisa" det genom att peka på att det finns folk med blå ögon.

När någon köpt en dator med Windows 8 på, kan det för det första vara så att "det var det som följde med datorn", och alltså inget de valt för att de är nöjda, så redan där rasar ditt tändstickshus. Det visar inte heller om samma användare sliter sitt hår vid varje användningtillfälle, så där rasar tändstickshuset igen. Det finns helt enkelt inget samband, och ditt enda "motbevis" är att du med dig själv som källa säger "jo, det gör det visst det".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Kundnöjdhet definieras fortfarade av antalet sålda enheter - om man säljer 200+ miljoner licenser på 18 månader och en majoritet av dessa skulle anses som dåliga, ja då är det faktiskt kunden det är seriöst fel på. En så stor kunddatabas är tillförlitlig helt enkelt ur statistiksynpunkt. Tomma burkar låter högst och det finns de som är ytterst handlingshandikappade som hellre bölar på internet än tar tag i sina problem. Idag är de flesta som köper Windows 8 nöjda med operativsystemet, annars väljer man något annat och just nu är det en perfekt tid att titta på alternativ då det finns mycket att välja på.

Skrivet av Damodred:

Men snälla, kom igen nu. Vilket annat operativsystem har _någonsin_ sålts parallellt med ett annat? Just det, inget.

Hur menade du här?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så en OEM-licens som aldrig någ slutkund är en nöjd slutkund alltså? Logiken är på topp. :/

Med det resonemanget var som sagt till och med Vista en dundersuccé med hög kundnöjdhet, och det påståendet gapskrattar nog de flesta åt.

http://bgr.com/2013/05/23/windows-8-customer-satisfaction-sur...

Du kan inte rimligen påstå att A har ett samband med B utan att visa varför. Det är som att säga att alla med blå ögon har hund, och "bevisa" det genom att peka på att det finns folk med blå ögon.

OEM- licenser, medan de är hos tillverkaren, är inte en lagervara utan något som genereras vid bygget av en komplett dator. Datorer är inte heller en lagervara på det sättet. Fråga Dell, Inet eller Webbhallen eller någon annan. Så släpp dina argument om att en OEM licens inte når slutkund.

Som jag redan pekat på sålde Vista sämst av de fyra "moderna" operativsystemen - om du får det till dundersuccé får det i sådana fall stå för dig, men jag skulle inte bli förvånad om du kommer fram till den slutsatsen.

Skrivet av Ozzed:

När någon köpt en dator med Windows 8 på, kan det för det första vara så att "det var det som följde med datorn", och alltså inget de valt för att de är nöjda, så redan där rasar ditt tändstickshus. Det visar inte heller om samma användare sliter sitt hår vid varje användningtillfälle, så där rasar tändstickshuset igen. Det finns helt enkelt inget samband, och ditt enda "motbevis" är att du med dig själv som källa säger "jo, det gör det visst det".

Det är helt otroligt att denna kommer upp gång på gång av dig och dina allierade - hur många gånger ska jag behöva förklara för dig att det aldrig någonsin funnits ett Windows parallellt med ett annat? Det är precis det här som gör att jag tidigare skrev att det inte är någon mening att förklara för du förstår ändå inte.

Du tror dessutom så stenhårt på att användaren "sliter sitt hår vid varje användningstillfälle" - det är en desillusionerad tro du har som inte ens behöver motbevisas för att den är så otroligt dum.

Skrivet av sAAb:

Hur menade du här?

Jag menar precis så.
Om man inte vill ha Windows 8 kan man idag välja otroligt mycket alternativ. På budgetsidan väljer man kanske Chromebook och på den lite mer exklusiva sidan kanske man väljer en Mac av något slag. Där emellan finns det Androidbaserat och med lite tur kanske Mozilla kommer med något snart (om de inte redan gjort det?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

OEM- licenser, medan de är hos tillverkaren, är inte en lagervara utan något som genereras vid bygget av en komplett dator. Datorer är inte heller en lagervara på det sättet. Fråga Dell, Inet eller Webbhallen eller någon annan. Så släpp dina argument om att en OEM licens inte når slutkund.

Som jag redan pekat på sålde Vista sämst av de fyra "moderna" operativsystemen - om du får det till dundersuccé får det i sådana fall stå för dig, men jag skulle inte bli förvånad om du kommer fram till den slutsatsen.

Det är helt otroligt att denna kommer upp gång på gång av dig och dina allierade - hur många gånger ska jag behöva förklara för dig att det aldrig någonsin funnits ett Windows parallellt med ett annat? Det är precis det här som gör att jag tidigare skrev att det inte är någon mening att förklara för du förstår ändå inte.

Du tror dessutom så stenhårt på att användaren "sliter sitt hår vid varje användningstillfälle" - det är en desillusionerad tro du har som inte ens behöver motbevisas för att den är så otroligt dum.

Att användarna sliter sitt hår vid användning av Windows 8 är förankrat i miljontals artiklar i ämnet, konversationer vid fikaraster, supportsamtal osv. Tror du på allvar att det är ett påhitt och att alla egentligen ör nöjda? Och om folk nu är det, och till och med är nöjdare med Windows 8 än med Windows 7 (baserat på ditt magiska tänkande med såöda licenser och kundnöjdhet) Varför såg vi då inte samma hatstorm för Windows 7?

Och om nu kundnöjdhet och sålda licenser är samma sak, varför finns kundnöjdhetsindex?

Sedan så var Vista naturligtvis ingen succé, det var en flopp, precis som Windows 8 är. En köpt Windows 8-licens betyder i de flesta fall inget annat än "någon har köpt en dator", och OEM ges som sagt inget val, utan de måste installera Windows 8, och är Missnöjda med det. Det var ju så SAAB's tråd startades, har du helt missat det?

Citat:

Jag menar precis så.
Om man inte vill ha Windows 8 kan man idag välja otroligt mycket alternativ. På budgetsidan väljer man kanske Chromebook och på den lite mer exklusiva sidan kanske man väljer en Mac av något slag. Där emellan finns det Androidbaserat och med lite tur kanske Mozilla kommer med något snart (om de inte redan gjort det?).

Och om man vill ha Windows 7 så...? Nä, justdet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vista-burkar levererades nedgraderade till företagskunder, Windows 8.X-burkar levereras också i stor utsträckning nedgraderade till företagskunder. Det finns ingen vinst för OEMer att använda "gamla" licenser när nedgraderingen ingår i licensen och kan antingen fås förinstallerat eller installeras av företaget via avbilderna (installationsmedia) de hämtar från Microsoft via volymlicensavtalet, som ändå behövs för sånt som "re-imaging". Windows 7 OEM-maskiner levererades inte nedgraderat till kunderna.

Windows 7 FPP/retail säljs inte längre, Windows 7 Home Premium OEM slutar säljas 31 oktober. W7P OEM försvinner nog från handeln också. Så konsumenter får finna sig i det som kommer med datorn, men företagskunder har val både när de köper in eller via deras IT-avdelning som via volymlicensavtalet kan välja att standardisera på W7 och blåsa in det på alla maskiner.

Så vad som säljs har inte så stor relevans. Däremot är säkert företag nöjda med W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Om man inte vill ha Windows 8 kan man idag välja otroligt mycket alternativ. På budgetsidan väljer man kanske Chromebook och på den lite mer exklusiva sidan kanske man väljer en Mac av något slag. Där emellan finns det Androidbaserat och med lite tur kanske Mozilla kommer med något snart (om de inte redan gjort det?).

I praktiken är det också Linux, tex Debian (med Mint, Ubuntu etc), RedHat (med Fedora), suse samt FreeBSD, etc.

Men jag skulle inte vilja kalla det "otroligt mycket alternativ".

Visst, Microsoft hade (har?) ju sin budgetversion "Home edition" som i möjligheter ligger på en nivå nära Chromebook, men annars bedömer jag att det är tunnsått med alternativ för den som vill köpa en ny dator.

Linux ger mig den frihet och utrymme jag inte får i Windows. Därför har den sakta men säkert tagit över allt större del av mitt arbete.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att användarna sliter sitt hår vid användning av Windows 8 är förankrat i miljontals artiklar i ämnet, konversationer vid fikaraster, supportsamtal osv. Tror du på allvar att det är ett påhitt och att alla egentligen ör nöjda? Och om folk nu är det, och till och med är nöjdare med Windows 8 än med Windows 7 (baserat på ditt magiska tänkande med såöda licenser och kundnöjdhet) Varför såg vi då inte samma hatstorm för Windows 7?

Nej det är det inte. Du hittar, i jämförelse med antalet sålda licenser, endast ett fåtal. Så du menar att en fikarast är en källa? Ja jo jag tackar...
Jag vet att det är ett påhitt och enorma överdrifter - där med inte sagt att alla är nöjda för det vet jag lika så väl att så inte är fallet. Är din värld helt svart eller vit?

Kan du förklara för mig i ett PM vad du inte förstår? Gång på gång har jag sagt att Windows 7 sålde bättre under sin tid än Windows 8 gör under sin. Vad är det som är så otroligt obegripligt?

Citat:

Och om nu kundnöjdhet och sålda licenser är samma sak, varför finns kundnöjdhetsindex?

Kundnöjdhetsindex har alla företag. Det är bra mycket mer detaljerat än en skala 1-100. Svara på motfrågan istället, varför tror du att den hamnade 74? Skulle det kunna vara så att 74% av användarna är nöjda med Windows 8, i jämförelse med Windows 7 på 78%? Förstår du ens vad du själv länkar till?

Citat:

Sedan så var Vista naturligtvis ingen succé, det var en flopp, precis som Windows 8 är. En köpt Windows 8-licens betyder i de flesta fall inget annat än "någon har köpt en dator", och OEM ges som sagt inget val, utan de måste installera Windows 8, och är Missnöjda med det. Det var ju så SAAB's tråd startades, har du helt missat det?

Svammel och påhitt, precis som majoritetens av sAABs inlägg i sammanhanget. Läs hans senaste inlägg i den andra stora Windows-tråden så ser du det...

Citat:

En köpt Windows 8-licens betyder i de flesta fall inget annat än "någon har köpt en dator",

Dubbelcitat.... men vad skiljer det från att sälja en Windows 7 licens? Ingenting.

Citat:

Och om man vill ha Windows 7 så...? Nä, justdet.

Windows 7 är precis som Windows 95 - gammalt och utdaterat. Vissa föredrar DivX medan andra kör på Bluray... Det är användare som inte vill hänga med i utvecklingen. På samma sätt kommer Windows 9 ersätta Windows 8 och Windows 10 (eller vad vi nu ska kalla nästkommande generationer) kommer ersätta Windows 9. Livets cykel, bara att gilla läget eller för evigt hålla fast vid något som inte längre är det minsta aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

I praktiken är det också Linux, tex Debian (med Mint, Ubuntu etc), RedHat (med Fedora), suse samt FreeBSD, etc.

Men jag skulle inte vilja kalla det "otroligt mycket alternativ".

Visst, Microsoft hade (har?) ju sin budgetversion "Home edition" som i möjligheter ligger på en nivå nära Chromebook, men annars bedömer jag att det är tunnsått med alternativ för den som vill köpa en ny dator.

Linux ger mig den frihet och utrymme jag inte får i Windows. Därför har den sakta men säkert tagit över allt större del av mitt arbete.

Microsoft säljer i dagsläget Windows 8.1, Windows 8.1 Pro och Windows 8.1 Bing, Bingvarianten är vanliga 8.1 med Bing som sökmotor förvalt. Windows 8.1 är motsvarande "Home Premium". På Vista-tiden fanns det en förenklad variant kallad Home Basic också. Tillverkarna har mer eller mindre valt att bara göra det möjligt att köra det förinstallerade operativsystemet på konsumentmaskiner. Så där kan man inte ens välja äldre Microsoft OS. Utöver att licensen inte tillåter det och FPP inte säljs då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nej det är det inte. Du hittar, i jämförelse med antalet sålda licenser, endast ett fåtal. Så du menar att en fikarast är en källa? Ja jo jag tackar...
Jag vet att det är ett påhitt och enorma överdrifter - där med inte sagt att alla är nöjda för det vet jag lika så väl att så inte är fallet. Är din värld helt svart eller vit?

Naturligtvis inte. Jag vet att en liten grupp människor är nöjda med Windows 8, annars hade det inte funnits en diskussion överhuvudtaget. Men det du har fått om bakfoten är att _de flesta_ skulle vara nöjda och att det utbredda missnöjet skulle vara någon slags konspiration skapad av ett fåtal. Jag har pekat på massor av källor för att visa att missnöjet är stort. Det enda du har gjort är att peka på en måttståck som bara du tycker duger som bevis. Där har du skillnaden.

Citat:

Kan du förklara för mig i ett PM vad du inte förstår? Gång på gång har jag sagt att Windows 7 sålde bättre under sin tid än Windows 8 gör under sin. Vad är det som är så otroligt obegripligt?

Du har också sagt att den skillnaden har att göra med att PC i stort går sämre nu än det gjorde, vilket är irellevant i samanhanget.

Citat:

Kundnöjdhetsindex har alla företag. Det är bra mycket mer detaljerat än en skala 1-100. Svara på motfrågan istället, varför tror du att den hamnade 74? Skulle det kunna vara så att 74% av användarna är nöjda med Windows 8, i jämförelse med Windows 7 på 78%? Förstår du ens vad du själv länkar till?

Ja, så varför envisas du med dina försälningssiffror? Enligt kundnöjdhetsindex tycker ju folk sämre om Windows 8 än Windows 7. Det finns ingen rimlighet i att kundnöjdhetsindex sjunker om produkten är bättre.

Citat:

Svammel och påhitt, precis som majoritetens av sAABs inlägg i sammanhanget. Läs hans senaste inlägg i den andra stora Windows-tråden så ser du det...

Oj, här slår vi till med storsläggan. Du vill alltså mena att till och med OEM, som har ett direkt intresse i att tala väl om sina egna produkter eftersom det sannorlikt ökar konsumptionen, ingår i den här påhittade missnöjeskonspirationen mot Microsoft? Det här börjar bli riktigt underhållande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Microsoft säljer i dagsläget Windows 8.1, Windows 8.1 Pro och Windows 8.1 Bing, Bingvarianten är vanliga 8.1 med Bing som sökmotor förvalt. Windows 8.1 är motsvarande "Home Premium". På Vista-tiden fanns det en förenklad variant kallad Home Basic också. Tillverkarna har mer eller mindre valt att bara göra det möjligt att köra det förinstallerade operativsystemet på konsumentmaskiner. Så där kan man inte ens välja äldre Microsoft OS. Utöver att licensen inte tillåter det och FPP inte säljs då.

Tillverkarna väljer inte att begränsa vilket OS du använder, de har inget intresse i det. Finns det drivrutiner till hårdvaran som utgör datorn så kan du installera Windows på den. Secure Boot går att avaktivera i i princip alla fall som inte rör Windows RT. Däremot har de förstås inget särskilt intresse i att välja komponenter som är kompatibla med äldre versioner mer än i specialfall.

Datortillverkarna säljer inte Windows utan kompletta datorer. Windows medföljer för att ett OS krävs för att en dator ska vara komplett och det är det enda (well) OS som är tillgängligt som konsumenter är intresserade av. Kostnaden för Windows är försumbar i sammanhanget då en dator utan OS hade sålts i mycket mindre volymer och således hade den kostat mer för motsvarande komponenter. Vill du köpa en dator utan Windows kan du det, antingen en med ett annat OS, OSX eller ChromeOS förslagsvis då de finns i de flesta butiker, eller så köper du en från en specialistbutik som har "tomma" datorer. Sannolikt hade du kommit billigare undan genom att bara köpa en med Windows jämfört med en "tom" men det är knappast av logiska skäl som du vill ha en dator utan så det har väl mindre betydelse. Ytterligare ett alternativ är ju att inte köpa en komplett dator utan köpa delar och antingen bygga ihop dem själv eller låta någon butik göra det, då kan du slippa Windows också.

Sen missade du några utgåvor av Windows, Starter fanns för både Vista och 7 och är nivån under Home Basic som redan den var ganska begränsad. Windows 8 har också en Enterprise Edition. Jag vet inte vad det har med diskussionen att göra dock, fler utgåvor är det väl knappast någon som vill ha, framför alt inte begränsade sådana i den nedre delen av skalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tillverkarna väljer inte att begränsa vilket OS du använder, de har inget intresse i det. Finns det drivrutiner till hårdvaran som utgör datorn så kan du installera Windows på den. Secure Boot går att avaktivera i i princip alla fall som inte rör Windows RT. Däremot har de förstås inget särskilt intresse i att välja komponenter som är kompatibla med äldre versioner mer än i specialfall.

Fast de har bara stöd för operativsystemen de väljer att stödja från deras sida, konsumentmaskiner har ofta inte drivrutiner till W7 (för all hårdvara) idag, men hårdvara generellt har och alla företagsmaskiner har. Annat fall är det ju helt osupportat och med GNU/Linux kommer det vara diverse problem med BIOS/UEFI (ACPI är inte helt okomplicerat när BIOS är gjort för Windows) och hur hårdvaran är sammansatt som i bästa fall någon tredje part kan patcha deras distribution för att hantera utan att man måste in med fulhack själv. Ingen leverantörer garanterat på desktops att Linux rullar, även om de säljer maskiner med SLED t.ex. Servers är en annan sak, där måste det fungera och du har support även för Linux på de flesta maskiner.

Enterprise är bara via volymlicens så det har inget med OEM/tillverkare att göra. Starter har jag förträngt till viss del då inte ens enklare datorer kom med det i västvärlden oftast. Det är som sagt ett svar på sAAb och närmast en hemversion man kommer idag är vanliga 8.1. Närmast man kommer en netbook-version är 8.1 med Bing. Sen säljer de såklart licensierade klientmaskiner (där de är ansvariga för support), de säljer dig serverlicenser (där du inte är beroende av någon kvalificerad CoA) också, och är således auktoriserad återförsäljare eller partners av både Microsoft och t.ex. Redhat. Apple kan givetvis sälja sitt egna system och gör uteslutande det. Sen tillkommer såklart Windows Phone, Android, Chrome osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vista-burkar levererades nedgraderade till företagskunder, Windows 8.X-burkar levereras också i stor utsträckning nedgraderade till företagskunder. Det finns ingen vinst för OEMer att använda "gamla" licenser när nedgraderingen ingår i licensen och kan antingen fås förinstallerat eller installeras av företaget via avbilderna (installationsmedia) de hämtar från Microsoft via volymlicensavtalet, som ändå behövs för sånt som "re-imaging". Windows 7 OEM-maskiner levererades inte nedgraderat till kunderna.

Windows 7 FPP/retail säljs inte längre, Windows 7 Home Premium OEM slutar säljas 31 oktober. W7P OEM försvinner nog från handeln också. Så konsumenter får finna sig i det som kommer med datorn, men företagskunder har val både när de köper in eller via deras IT-avdelning som via volymlicensavtalet kan välja att standardisera på W7 och blåsa in det på alla maskiner.

Så vad som säljs har inte så stor relevans. Däremot är säkert företag nöjda med W7.

Exakt och Microsoft har också varit tydliga med att volymlicenser inte ingår i dessa 200+ miljoner licenser sålda.

Skrivet av Ozzed:

Naturligtvis inte. Jag vet att en liten grupp människor är nöjda med Windows 8, annars hade det inte funnits en diskussion överhuvudtaget. Men det du har fått om bakfoten är att _de flesta_ skulle vara nöjda och att det utbredda missnöjet skulle vara någon slags konspiration skapad av ett fåtal. Jag har pekat på massor av källor för att visa att missnöjet är stort. Det enda du har gjort är att peka på en måttståck som bara du tycker duger som bevis. Där har du skillnaden.

Ja, att du vet en liten grupp är ungefär som vem som helst och inte det minsta tillförlitligt. Om du tittar på din egen länk och ser kundnöjdheten på 74% så betyder väl det att de flesta är nöjda? I vilken värld är inte 74% en klar majoritet? Du har inte pekat på en endaste källa utan bara en massa svaga länkar till människor som har likadan åsikt - det är aldrig en källa utan du finner endast tröst i klubben för inbördes beundran. Min måttstock är hur man mäter på riktigt, inte i någon fantasivärld.

Citat:

Du har också sagt att den skillnaden har att göra med att PC i stort går sämre nu än det gjorde, vilket är irellevant i samanhanget.

Nej det betyder allt. Förstår du inte det, vänligen ge dig inte in i en diskussion i ämnet för då är du på för tok djupt vatten.

Citat:

Ja, så varför envisas du med dina försälningssiffror? Enligt kundnöjdhetsindex tycker ju folk sämre om Windows 8 än Windows 7. Det finns ingen rimlighet i att kundnöjdhetsindex sjunker om produkten är bättre.

Ok... slutledningsförmågan på topp igen.
Det är du som hävdar att Windows 8 är ett fiasko, hänvisar till en massa artiklar som stärker din tes. Jag har aldrig påstått att folk inte tycker Windows 8 är sämre än Windows 7. Allt jag någonsin sagt är att det inte kan vara ett fiasko eller ett misslyckande och jag har också sagt att det säljer mindre än Windows 7 men betydligt mer än XP och Vista i förhållande till hur många datorer som säljs under samma period.

Du sprider din propaganda på ett vidrigt sätt och det är faktiskt skrämmande hur du prackar på de i din omvärld en helt felaktig bild av hur något faktiskt är - speciellt när du själv vet sanningen.

Citat:

Oj, här slår vi till med storsläggan. Du vill alltså mena att till och med OEM, som har ett direkt intresse i att tala väl om sina egna produkter eftersom det sannorlikt ökar konsumptionen, ingår i den här påhittade missnöjeskonspirationen mot Microsoft? Det här börjar bli riktigt underhållande.

Vad exakt fantiserar du om nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Användaren ska inte behöva bry sig om vilken version av Windows de har, det är i så fall ett dåligt operativsystem. Redan idag bryr sig majoriteten inte om vilken version av Windows man har. De som verkligen behöver ta reda på vilken version av Windows de kör kommer ändå vara tillräckligt kompetenta för att ta reda på det.

Jag tror att Windows "9" kommer vara designat så att det kontinuerligt uppdateras med korta jämna mellanrum. Därför kommer Windows "10" aldrig släppas utan man fortsätter bara patcha Windows i vanlig takt istället.

Det hade vara trevligt om och när det fungerar så bra. Ingen behöver fundera över versioner och alla kan uppdatera när de vill om det inte redan gjorts automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Svammel och påhitt, precis som majoritetens av sAABs inlägg i sammanhanget. Läs hans senaste inlägg i den andra stora Windows-tråden så ser du det...

Förklara gärna var det var "svammel och påhitt". Folk i gemen "ser" inte världen på samma sätt som du.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja, att du vet en liten grupp är ungefär som vem som helst och inte det minsta tillförlitligt. Om du tittar på din egen länk och ser kundnöjdheten på 74% så betyder väl det att de flesta är nöjda? I vilken värld är inte 74% en klar majoritet? Du har inte pekat på en endaste källa utan bara en massa svaga länkar till människor som har likadan åsikt - det är aldrig en källa utan du finner endast tröst i klubben för inbördes beundran. Min måttstock är hur man mäter på riktigt, inte i någon fantasivärld.

Visst, bara det att den "klubben" råkar vara flerfaldigt större än de som är nöjda med Windows 8, men det är ju smått obekvämt så jag förstår att du väljer att ignorera det.

Citat:

Nej det betyder allt. Förstår du inte det, vänligen ge dig inte in i en diskussion i ämnet för då är du på för tok djupt vatten.

Den enda som hävdat att Fösäljningssiffror alls är relevanta för kundnöjdhet är du och Strejf. Jag har tydligt visat varför det resonemanget inte håller. Att man köper och använder en produkt betyder inte att man är nöjd med den, I så fall skulle vi inte behöva konkurens på något område utan vi kunde ha en tillverkare som gjorde alla produkter, och införa köptvång, så skulle, med ditt resonemang, alla vara nöjda med produkterna.. För de har ju köpt dem.

Citat:

Ok... slutledningsförmågan på topp igen.
Det är du som hävdar att Windows 8 är ett fiasko, hänvisar till en massa artiklar som stärker din tes. Jag har aldrig påstått att folk inte tycker Windows 8 är sämre än Windows 7. Allt jag någonsin sagt är att det inte kan vara ett fiasko eller ett misslyckande och jag har också sagt att det säljer mindre än Windows 7 men betydligt mer än XP och Vista i förhållande till hur många datorer som säljs under samma period.

Ja, flop, fiasko, misslyckande. Microsoft ville att folk skulle anamma deras mobila produkter med Windows 8. Det hände inte. Vi har istället folk som är missnöjda med produkten och ett element som för de flesta innebär att skrivbordsupplevelsen är en plåga, men nej nej.. Folk har ju _köpt_ produkten så då kan vi skita i allt annat och kalla det för en succé.

Citat:

Du sprider din propaganda på ett vidrigt sätt och det är faktiskt skrämmande hur du prackar på de i din omvärld en helt felaktig bild av hur något faktiskt är - speciellt när du själv vet sanningen.

Vad är det för sanning jag vet och håller tyst om menar du?

Och dessutom.. Jag får mer medhåll än mothugg, så i så fall så är en majoritet av de som har en åsikt om Windows 8 också propagandister som sprider sin propaganda på ett "vidrigt" sätt.

Oavsett så spelar det ingen roll. Microsoft har, av allt att döma gett upp brute-force taktiken och kommer ge oss skrivbordet åter med Windows 9.

Och om du menar att min och andras "propaganda" har lett fram till det, så ska du bara veta att jag är stolt över att jag har stått upp för skrivbordet och desktopdatorm, och mus och tangentbord som input-metod. Av allt att döma har det ju gett resultat.

Om du som svar på det här inlägget tänker komma dragandes med att försäljning är kundnöjdhet så behövs de inte. Jag vet att du tycker att det är så, men jag håller inte med och anser mig ha visat varför.

Du får gärna tycka att Windows 8 inte är ett fiasko om du vill. Jag får tillbaks min startmeny i Windows 9, så fiasko eller inte, så har ändå Microsoft bytt spår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Förklara gärna var det var "svammel och påhitt". Folk i gemen "ser" inte världen på samma sätt som du.

Ja självklart.

Citat:

Det kommer fortsätta vara Microsofts fel att ingen köper Windows 8.

För sex månader sedan var 200 miljoner licenser sålda. Idag är det väl en del till. Volymlicenser ej inräknat. Hur man får det till "ingen" är bortom förklarbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Visst, bara det att den "klubben" råkar vara flerfaldigt större än de som är nöjda med Windows 8, men det är ju smått obekvämt så jag förstår att du väljer att ignorera det.

Vart får du allt dumt ifrån? Ni är i minioritet, skillnaden är att ni hörs för ett helt kompani. Det är som med SDs sympatisörer, de hörs i mångfald på sina egna forum och i diskussionstrådar och är väldigt aktiva och verkar vara överallt så här i valtider men sanningen är att de, precis som du, bara för en röst. P3 gjorde i dagarna en undersökning, högst ovetenskapligt, och då vann SD med över 50% av rösterna - för att de är aktiva och hörs. Speglar det verkligheten? Förhoppningsvis inte och det är samma sak med hur du ser på det, det speglar inte verkligheten.

Du länkade själv till en produktnöjdhet där 74% är nöjda. Du verkar själv ignorera det du länkar till.

Citat:

Den enda som hävdat att Fösäljningssiffror alls är relevanta för kundnöjdhet är du och Strejf. Jag har tydligt visat varför det resonemanget inte håller. Att man köper och använder en produkt betyder inte att man är nöjd med den, I så fall skulle vi inte behöva konkurens på något område utan vi kunde ha en tillverkare som gjorde alla produkter, och införa köptvång, så skulle, med ditt resonemang, alla vara nöjda med produkterna.. För de har ju köpt dem.

Nej du har tydligt visat att du anser att det inte räcker men du har helt fel.
Konkurrens driver utvecklingen framåt, det är du som yrat om köptvång - jag har sagt att idag finns det otroligt många alternativ att välja på.

Citat:

Ja, flop, fiasko, misslyckande. Microsoft ville att folk skulle anamma deras mobila produkter med Windows 8. Det hände inte. Vi har istället folk som är missnöjda med produkten och ett element som för de flesta innebär att skrivbordsupplevelsen är en plåga, men nej nej.. Folk har ju _köpt_ produkten så då kan vi skita i allt annat och kalla det för en succé.

Japp och precis som med allt annat du dragit upp hittills, namnangivelserna och Microsfts inkomster exempelvis, har du haft så fel att man undrar om du ens försöker vara saklig. "Skrivbordsupplevelsen är en plåga" och "jag länkar till en länk med 74% nöjda kunder" rimmar väl ganska dåligt även i dina öron?

Och sluta, din värld är sannerligen svartvit. Bara för att det inte är ett misslyckande behöver det väl inte vara en succé?

Citat:

Vad är det för sanning jag vet och håller tyst om menar du?

Sanningen är, som du själv skrivit flera gånger, att Windows 8 under huven är ett väldigt mycket bättre operativsystem än Windows 7. Det är säkrare, det är snabbare, det har tonvis med funktioner som är helt valbara i form av konto, store och synk. Det här vet du mycket väl om. Du vet också att många inte gillar ModernUI på desktop (eller utan touch, som jag kallar det) och du känner till lösningar för att komma förbi ModernUI men du vägrar prompt att upplysa de du propagerar för om allt detta och säger bara att Windows 7 är bättre för att det har desktop. Det är ett sorgligt beteende då du besitter kompetensen. På samma sätt duger inte artiklar som källor då de gör precis samma sak istället för att upplysa om lösningar.

***bort/moderator***

§1.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Exakt och Microsoft har också varit tydliga med att volymlicenser inte ingår i dessa 200+ miljoner licenser sålda.

Fast när det gäller klienter måste du fortfarande köpa en OEM-licensierad maskin (eller köra retail-licens) eftersom du behöver den för att kvalificera dig för volymlicensen och eventuella SA. Köper de in datorer i ett företag får Microsoft såklart pengar flera gånger om. Det finns ingen anledning för dem att fortsätta sälja W7Pro OEM när du har ungefär samma typ av nedgraderingsrättigheter i W8.1 Pro OEM. En stor skillnad mellan OEM och FPP blir ju att datorn kan levereras med W7 från tillverkaren med W8.X Pro OEM medan W7 FPP inte har sålts på ett år. Det blir i Microsofts böcker hur som helst en såld W8.X-licens för det är ju vad det är. Vad folk sen kör kommer inte redovisas på det sättet. Ska W8.X säljas mindre på det sättet att redovisa så måste det sluta säljas datorer, eller att alla köper Apple och kör Windows via uppgradering/volymlicens.

Hade vi sett en stor övergång till W8.X (bland företag och myndigheter) så hade de däremot köpt uppgraderingslicenser (de som inte har SA) för W8.X via volymlicensprogrammet. Nu är ju W9 relativt snart här, så det är det nog relativt få som gör och det var nog relativt många som gjorde vad det gäller W7.

Permalänk
Avstängd

Säkerligen så och med all rätta. Det råds inte att hoppa på ett nytt operativsystem vid release på grund av buggar och annat som i början kan vara lite kantigt och kanske inte helt rätt. Det var väl inte före XP SP1 eller Windows 7 SP1 som något av dessa blev socialt accepterade vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

För sex månader sedan var 200 miljoner licenser sålda. Idag är det väl en del till. Volymlicenser ej inräknat. Hur man får det till "ingen" är bortom förklarbart.

Jag står för 2st av dem och mina vänner för några till..

Jag själv står knappt ut, när jag sätter mig vid de datorer som har Win8 och mina vänner är inte heller några stora fan.
Kan ärligt inte komma på någon i min omgivning som kommit med en enda positiv kommentar om 8:an.. Men ändå äger vi licenser på skiten.

Köper man en ny dator idag, så är det rätt svårt att inte få med Win8.. kanske en hint varför det är så många licenser sålda.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Vart får du allt dumt ifrån? Ni är i minioritet, skillnaden är att ni hörs för ett helt kompani. Det är som med SDs sympatisörer, de hörs i mångfald på sina egna forum och i diskussionstrådar och är väldigt aktiva och verkar vara överallt så här i valtider men sanningen är att de, precis som du, bara för en röst. P3 gjorde i dagarna en undersökning, högst ovetenskapligt, och då vann SD med över 50% av rösterna - för att de är aktiva och hörs. Speglar det verkligheten? Förhoppningsvis inte och det är samma sak med hur du ser på det, det speglar inte verkligheten.

Du länkade själv till en produktnöjdhet där 74% är nöjda. Du verkar själv ignorera det du länkar till.

Nej du har tydligt visat att du anser att det inte räcker men du har helt fel.
Konkurrens driver utvecklingen framåt, det är du som yrat om köptvång - jag har sagt att idag finns det otroligt många alternativ att välja på.

Japp och precis som med allt annat du dragit upp hittills, namnangivelserna och Microsfts inkomster exempelvis, har du haft så fel att man undrar om du ens försöker vara saklig. "Skrivbordsupplevelsen är en plåga" och "jag länkar till en länk med 74% nöjda kunder" rimmar väl ganska dåligt även i dina öron?

Och sluta, din värld är sannerligen svartvit. Bara för att det inte är ett misslyckande behöver det väl inte vara en succé?

Sanningen är, som du själv skrivit flera gånger, att Windows 8 under huven är ett väldigt mycket bättre operativsystem än Windows 7. Det är säkrare, det är snabbare, det har tonvis med funktioner som är helt valbara i form av konto, store och synk. Det här vet du mycket väl om. Du vet också att många inte gillar ModernUI på desktop (eller utan touch, som jag kallar det) och du känner till lösningar för att komma förbi ModernUI men du vägrar prompt att upplysa de du propagerar för om allt detta och säger bara att Windows 7 är bättre för att det har desktop. Det är ett sorgligt beteende då du besitter kompetensen. På samma sätt duger inte artiklar som källor då de gör precis samma sak istället för att upplysa om lösningar.

***bort/moderator***

Att du har mage... Jag har ju själv sagt att jag gladerligen upplyser folk om Start8, startisback och allt vad det är. Men folk är inte nöjda med att sminka bort problemen. Folk känner sig svikna av Microsoft.

Jag använder själv Classic Shell om jag tvingas sitta vid Windows 8, men hur det gör mig till en nöjd kund förstår jag inte.

Men som sagt.. Microsoft har begripit att Windows för desktop ska ha en startmeny. Walled-garden och helskärmstvångsepoken ligger för döden. Att du fortfarande argumenterar för att det är kunderna och inte Microsoft som har problem är bara sorgligt.

Det tar enorma resurser att utveckla något nytt. att göra det "bara för att" är inte ekonomiskt försvarbart, och om folk hade varit tillfreds med Microsofts erbjudande och accepterat att de problem de upplever får de finna sig i att fixa själv, så hade Windows 9, eller vad det nu kommer heta, haft en startskärm mer lik den i Windows 8 som default men nu blir det inte så. Kunderna, valmöjligheten och förnuftet har segrat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag står för 2st av dem och mina vänner för några till..

Jag själv står knappt ut, när jag sätter mig vid de datorer som har Win8 och mina vänner är inte heller några stora fan.
Kan ärligt inte komma på någon i min omgivning som kommit med en enda positiv kommentar om 8:an.. Men ändå äger vi licenser på skiten.

Köper man en ny dator idag, så är det rätt svårt att inte få med Win8.. kanske en hint varför det är så många licenser sålda.

Folk som köper en ny dator köper inte Windows, de köper en dator. En del enörade vill inte höra på det perspektivet. Att folk väljer en dator med Windows beror på deras gamla program, dvs Windows ger en bakåtkompatibel lösning. Annars ger Windows inget mervärde.

De som aktivt har uppgraderat från XP/7 till 8, det är de som har köpt Windows 8. Det är sannolikt de som klagar minst.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|