Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd

Ja visst kan man på individuell nivå ogilla ett operativsystem som följer med, på samma sätt som andra ogillade Windows 7 och körde in Linux eller XP exempelvis - det är inte en referens för hur det ser ut på riktigt. Men, det jag egentligen har argumenterat för är att man med Windows 8 kan dra nytta av de delar av operativsystemet som inte finns i Windows 7, dvs inbyggt antivirus, kontohantering, store osv. Gillar man inte ModernUI eller föredrar ett annat antivirusprogram så är det en barnlek att installera Start8 eller Avast antivirus eller vad som helst för att få det till det just du vill ha på din individuellt konfigurerade maskin. Vill man inte använda Live-konto och Store så kör man lokalt konto som man alltid gjort.

Sedan finns det de här som bara klagar och vill hålla fast vid något som lagt sig ned och dött istället och man försöker rättfärdiga det med allehanda lögner för att lösa sina problem. Det är som den där "jag börjar banta imorrn" eller "jag kan sluta när jag vill"- mentaliteten där man hela tiden lurar sig själv och vill ge sig själv belöningar. Windows 7 har för länge sedan passerat sitt bäst före datum, Windows 8 har snart gjort det. Så enkelt är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att du har mage... Jag har ju själv sagt att jag gladerligen upplyser folk om Start8, startisback och allt vad det är. Men folk är inte nöjda med att sminka bort problemen. Folk känner sig svikna av Microsoft.

Jag använder själv Classic Shell om jag tvingas sitta vid Windows 8, men hur det gör mig till en nöjd kund förstår jag inte.

Men som sagt.. Microsoft har begripit att Windows för desktop ska ha en startmeny. Walled-garden och helskärmstvångsepoken ligger för döden. Att du fortfarande argumenterar för att det är kunderna och inte Microsoft som har problem är bara sorgligt.

Det tar enorma resurser att utveckla något nytt. att göra det "bara för att" är inte ekonomiskt försvarbart, och om folk hade varit tillfreds med Microsofts erbjudande och accepterat att de problem de upplever får de finna sig i att fixa själv, så hade Windows 9, eller vad det nu kommer heta, haft en startskärm mer lik den i Windows 8 som default men nu blir det inte så. Kunderna, valmöjligheten och förnuftet har segrat.

Nej det har du inte, du har mött det med tystnad alternativt mer propaganda. Du har inte velat acceptera att om man vill ha desktop i Windows 8 så löser man det. Du har velat ha allt serverat dig på ett fat.
Med tanke på att du själv installerar allehanda program utöver det som medföljer Windows så faller hela ditt argument igen.

Som sagt så brister din läs och tolkningsförmåga något otroligt. För flera (väldigt många) sidor sedan skrev jag att jag tyckte det var märkligt att man inte delade upp det bättre än man gjort men eftersom Microsoft inte gjorde det så tar man till alternativa lösningar. Lite eget initativ om du så vill och så är problemet borta. Där efter dör hela diskussionen, vad finns mer att diskutera?
Både du och jag vet att ModernUI inte försvinner utan det blir bara bättre separerat. Du kommer antagligen hitta en massa andra punkter du inte är nöjd med i nian, personligen skulle jag tycka det var väldigt intressant att läsa en recension av sagda operativsystem när det har släppts.

Man har inte utvecklar något "bara för att" - man har utvecklat ett gemensamt formspråk för alla Microsofts plattformar och man sammanför nu dessa i och med nästa version av Windows.

Permalänk
Medlem

Det är inte självklart vad ordet "högt" är i det här sammanhanget och vilken korrelation det har med tomhet, men här följer frekvens av inlägg för den här tråden:

strejf 1 538 Ozzed 668 mrqaffe 330 snajk 295 jika 159 Broken-arrow 154 Dahle86 142 Oneone 125 Damodred 122 Sir. Haxalot 117 Zicsoen 93 Pewtah 93 MultiMan 87 Petterk 66 KimTjik 61 Arie 59 e-lite 58 RainesX 57 Wolfclaw 56 SteveK 44 sAAb 43 JimmieSan 39 miklon 35

Skulle vi ställa det mot inlägg per månad vi skulle få en annan bild, i synnerhet om man tar hänsyn till första och senaste inlägg.

Att skönmåla saker som är obehagliga gör dem inte bättre. Windows 8 är en obehaglig upplevelse på den vanligaste plattformen för Windows 8, den utan touchskärm. Att det finns enkla fixar som start8 gör inte plattformen tillräckligt relevant. Det är bättre att vänta in efterträdaren, Windows 9, och låta Microsoft finslipa valbarheten mellan en pekfingerskärm och en genuin desktopmiljö.

Tagit bort citat pga. rensning av tråden
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nej det har du inte, du har mött det med tystnad alternativt mer propaganda. Du har inte velat acceptera att om man vill ha desktop i Windows 8 så löser man det. Du har velat ha allt serverat dig på ett fat.
Med tanke på att du själv installerar allehanda program utöver det som medföljer Windows så faller hela ditt argument igen.

Som sagt så brister din läs och tolkningsförmåga något otroligt. För flera (väldigt många) sidor sedan skrev jag att jag tyckte det var märkligt att man inte delade upp det bättre än man gjort men eftersom Microsoft inte gjorde det så tar man till alternativa lösningar. Lite eget initativ om du så vill och så är problemet borta. Där efter dör hela diskussionen, vad finns mer att diskutera?
Både du och jag vet att ModernUI inte försvinner utan det blir bara bättre separerat. Du kommer antagligen hitta en massa andra punkter du inte är nöjd med i nian, personligen skulle jag tycka det var väldigt intressant att läsa en recension av sagda operativsystem när det har släppts.

Man har inte utvecklar något "bara för att" - man har utvecklat ett gemensamt formspråk för alla Microsofts plattformar och man sammanför nu dessa i och med nästa version av Windows.

Men själva felet är ju att Microsoft inte har inkluderat en startmeny i Windows 8, Det går inte att åtgärda genom att installera en egen. Det är en tillfällig fix men grundproblemet kvarstår.

I Windows 9 verkar Microsoft ta tag i grundproblemet och låter folk välja hur de vill ha det.

Och visst, jag är övertygad om att det finns saker i Windows 9 som jag kommer störa mig på, precis som det finns saker i Windows 7 som jag stör mig på, men förmodligen inget som rent av gör produkten obrukbar i grundutförande, och därför inget jag lär "skramla" om, som du gärna kallar det. Windows 9 ser ut att kunna bli ett nytt Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nej det har du inte, du har mött det med tystnad alternativt mer propaganda. Du har inte velat acceptera att om man vill ha desktop i Windows 8 så löser man det. Du har velat ha allt serverat dig på ett fat.
Med tanke på att du själv installerar allehanda program utöver det som medföljer Windows så faller hela ditt argument igen.

Som sagt så brister din läs och tolkningsförmåga något otroligt. För flera (väldigt många) sidor sedan skrev jag att jag tyckte det var märkligt att man inte delade upp det bättre än man gjort men eftersom Microsoft inte gjorde det så tar man till alternativa lösningar. Lite eget initativ om du så vill och så är problemet borta. Där efter dör hela diskussionen, vad finns mer att diskutera?
Både du och jag vet att ModernUI inte försvinner utan det blir bara bättre separerat. Du kommer antagligen hitta en massa andra punkter du inte är nöjd med i nian, personligen skulle jag tycka det var väldigt intressant att läsa en recension av sagda operativsystem när det har släppts.

Man har inte utvecklar något "bara för att" - man har utvecklat ett gemensamt formspråk för alla Microsofts plattformar och man sammanför nu dessa i och med nästa version av Windows.

Okej, men hur har windows förut levererats på ett silverfat (nästan vista var inte så genomtänkt vid lansering, men UI:t gick att leva med).

När man inte gillade dom nya UI utseendet som kommit (XP/aero) kunde man från win 7 ha utseende som win 98/95, alltså små förändringar som inte krävde man hacka sönder register och göra filer korrupta vid tema fix eller köra osäkra tredjepart verktyg (som i bakgrunden har jag märkt smyga in extra program).

Må så vara att man inte kan få allt serverat. Men win 8 var ett enormt steg åt helvete rent ut sagt. Jag vill ha tillbaks aero och faktiskt den snygga startmenyn (när jag satt vid XP längtade jag till win 7 för det snyggare temat och riktigt snygga startmenyn). Försökte även fixa win 7 tema på XP datorn, men det var inget bra knep (segade ner datorn märkbart).

Det lättaste och minst resurskrävande os jag provat är dels linux och win 98 faktiskt (kört en del i win 95), men win 98 känns som ett aningen bättre os (eller för jag kört det mer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och visst, jag är övertygad om att det finns saker i Windows 9 som jag kommer störa mig på, precis som det finns saker i Windows 7 som jag stör mig på.

Jag har följt den här tråden utan att kommentera, (på ett tag i alla fall) men jag är lite nyfiken. För när man hör dig prata om Windows 7 så framstår det som helt tvärtom, det perfekta os:et utan brister, 100% felfritt.
Eller så har jag missat det, tråden är iofs rätt lång så det är möjligt att jag har missat det, men...
Vad är 7:s brister och finns det nån du tycker är lika allvarlig som Modern UI och startmenyn är för 8:an?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Säkerligen så och med all rätta. Det råds inte att hoppa på ett nytt operativsystem vid release på grund av buggar och annat som i början kan vara lite kantigt och kanske inte helt rätt. Det var väl inte före XP SP1 eller Windows 7 SP1 som något av dessa blev socialt accepterade vill jag minnas.

SP2 på XP, då det var en featurepack med DX9, Windows Firewall, WPA till WiFi:n och lite annat. Alltså i princip allting du förknippar med XP idag. Hade du en Windowsmaskin direkt mot nätet utan brandvägg på den tiden fick du ju blaster, just tiden innan SP2. Man slapp ZoneAlarm och liknande och hade ändå lite kontroll (för ingående trafik iaf). Det var ju bland annat detta som gjorde det bättre än Win 2000 Professional också. Då man fick någon teknisk och programvarumässig anledning (nya program, spel) att byta.

W7 var accepterat utan SP, eftersom det var som ett "fixat" Vista. SP1 gav dessutom Microsoft böter på 561 miljoner EUR då de tog bort browserchoice-featuren, annars så var det ingen stor sak. Utöver SP1 fick vi ju platform update till W7/2008R2 också annars är det mest vanliga hotfixes.

Windows 8.X skiljer sig lite grann där, då 8 och 8.1 är två olika operativsystem och man uppgraderar i mellan på samma sätt som man uppgraderar ett operativsystem (därför inte Windows Update fixade det). 8.1U1 kan ses som traditionell SP dock. Jag tycker det sista gör det hela ganska trevligt, fast företag fick ju höra att det inte blev något U2 och att W9 kommer inom kort och kommer testa previews nu i höst för att utvärdera nästa operativsystem snarare än att göra en komplett övergång nu om de inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Behöver jag byta windows nu när jag köpt nytt moderkort eller kan jag "flytta"över det typ avregga det och sen regga det igen på nya moderkortet?Har detta windows http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182986-w...

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är inte självklart vad ordet "högt" är i det här sammanhanget och vilken korrelation det har med tomhet, men här följer frekvens av inlägg för den här tråden:

strejf 1 538 Ozzed 668 mrqaffe 330 snajk 295 jika 159 Broken-arrow 154 Dahle86 142 Oneone 125 Damodred 122 Sir. Haxalot 117 Zicsoen 93 Pewtah 93 MultiMan 87 Petterk 66 KimTjik 61 Arie 59 e-lite 58 RainesX 57 Wolfclaw 56 SteveK 44 sAAb 43 JimmieSan 39 miklon 35

Skulle vi ställa det mot inlägg per månad vi skulle få en annan bild, i synnerhet om man tar hänsyn till första och senaste inlägg.

Att skönmåla saker som är obehagliga gör dem inte bättre. Windows 8 är en obehaglig upplevelse på den vanligaste plattformen för Windows 8, den utan touchskärm. Att det finns enkla fixar som start8 gör inte plattformen tillräckligt relevant. Det är bättre att vänta in efterträdaren, Windows 9, och låta Microsoft finslipa valbarheten mellan en pekfingerskärm och en genuin desktopmiljö.

Det borde det göra för det enda negativa ni aktivt målar upp är faktiskt ModernUI. Tar man bort det så borde åtminstone några tycka det är helt ok för Windows 8 som plattform är både säkrare, stabilare och mer flexibel än föregångarna. Jag håller helt med om att idag är det nog bättre att vänta i och med att det är relativt kort tid kvar.

Skrivet av Ozzed:

Men själva felet är ju att Microsoft inte har inkluderat en startmeny i Windows 8, Det går inte att åtgärda genom att installera en egen. Det är en tillfällig fix men grundproblemet kvarstår.

På vilket sätt går det inte att åtgärda genom att installera en egen? Poängen är väl att man vill ha en startmeny? Jag vill inte ha IE8 installerat på mina Windows 7 burkar, gnäller jag över det eller installerar jag en annan/nyare webbläsare tror du? Jag vill ha ett antivirusprogram men nu kostade det mig massor i licenskostnader varje månad innan Windows 8 fanns. Det kommer alltid finnas problem för någon, ska man träffa 200+ miljoner användare med en produkt så kommer det finnas de som gillar allt, de som ogillar allt och så alla där emellan - knepet är vad man gör för att stå ut med problemen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, men hur har windows förut levererats på ett silverfat (nästan vista var inte så genomtänkt vid lansering, men UI:t gick att leva med).

När man inte gillade dom nya UI utseendet som kommit (XP/aero) kunde man från win 7 ha utseende som win 98/95, alltså små förändringar som inte krävde man hacka sönder register och göra filer korrupta vid tema fix eller köra osäkra tredjepart verktyg (som i bakgrunden har jag märkt smyga in extra program).

Må så vara att man inte kan få allt serverat. Men win 8 var ett enormt steg åt helvete rent ut sagt. Jag vill ha tillbaks aero och faktiskt den snygga startmenyn (när jag satt vid XP längtade jag till win 7 för det snyggare temat och riktigt snygga startmenyn). Försökte även fixa win 7 tema på XP datorn, men det var inget bra knep (segade ner datorn märkbart).

Det lättaste och minst resurskrävande os jag provat är dels linux och win 98 faktiskt (kört en del i win 95), men win 98 känns som ett aningen bättre os (eller för jag kört det mer).

Ja du, det där med utseendet (ModernUI undantaget) kan ju stötas in i sodom om man vill. Det enda jag har att säga om det är att utseendet på Windows har utvecklats för varje generation operativsystem och så får man tycka vad man vill om det.

Skrivet av Petterk:

SP2 på XP, då det var en featurepack med DX9, Windows Firewall, WPA till WiFi:n och lite annat. Alltså i princip allting du förknippar med XP idag. Hade du en Windowsmaskin direkt mot nätet utan brandvägg på den tiden fick du ju blaster, just tiden innan SP2. Man slapp ZoneAlarm och liknande och hade ändå lite kontroll (för ingående trafik iaf). Det var ju bland annat detta som gjorde det bättre än Win 2000 Professional också. Då man fick någon teknisk och programvarumässig anledning (nya program, spel) att byta.

W7 var accepterat utan SP, eftersom det var som ett "fixat" Vista. SP1 gav dessutom Microsoft böter på 561 miljoner EUR då de tog bort browserchoice-featuren, annars så var det ingen stor sak. Utöver SP1 fick vi ju platform update till W7/2008R2 också annars är det mest vanliga hotfixes.

Windows 8.X skiljer sig lite grann där, då 8 och 8.1 är två olika operativsystem och man uppgraderar i mellan på samma sätt som man uppgraderar ett operativsystem (därför inte Windows Update fixade det). 8.1U1 kan ses som traditionell SP dock. Jag tycker det sista gör det hela ganska trevligt, fast företag fick ju höra att det inte blev något U2 och att W9 kommer inom kort och kommer testa previews nu i höst för att utvärdera nästa operativsystem snarare än att göra en komplett övergång nu om de inte redan gjort det.

Så hette det ja, tänk att det tog till SP2 innan det löste sig. Det var SP1 för Server 2003 som fixade en brandvägg, så var nog det SP jag tänkte på.

För att spekulera framåt i tiden, de företag som hoppar över 8.1U1, tror du att de vågar klivar på Windows 9 (eller vad det nu kallas) direkt eller väntar man där med?

Citat:

Behöver jag byta windows nu när jag köpt nytt moderkort eller kan jag "flytta"över det typ avregga det och sen regga det igen på nya moderkortet?Har detta windows http://www.webhallen.com/se-sv/dator...it_swedish_dvd

Nej du ska inte behöva installera om alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja du, det där med utseendet (ModernUI undantaget) kan ju stötas in i sodom om man vill. Det enda jag har att säga om det är att utseendet på Windows har utvecklats för varje generation operativsystem och så får man tycka vad man vill om det.

Så hette det ja, tänk att det tog till SP2 innan det löste sig. Det var SP1 för Server 2003 som fixade en brandvägg, så var nog det SP jag tänkte på.

För att spekulera framåt i tiden, de företag som hoppar över 8.1U1, tror du att de vågar klivar på Windows 9 (eller vad det nu kallas) direkt eller väntar man där med?

Nej du ska inte behöva installera om alls.

Säker jag byter ju till 1150 från 1336! Så en omintalation lär jag ju göra?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska pröva först, med stor sannolikhet behöver du inte göra det. Jag har själv bytt från AMD till Intel utan problem vilket borde vara ett ännu större steg.
HAL drivrutinerna installeras före Windows sedan Vista så det är betydligt enklare idag att flytta en dator nämellan olika hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Folk som köper en ny dator köper inte Windows, de köper en dator. En del enörade vill inte höra på det perspektivet. Att folk väljer en dator med Windows beror på deras gamla program, dvs Windows ger en bakåtkompatibel lösning. Annars ger Windows inget mervärde.

De som aktivt har uppgraderat från XP/7 till 8, det är de som har köpt Windows 8. Det är sannolikt de som klagar minst.

De som inte bygger själva köper en ny dator, med Windows licens... som nu för tiden är Windows 8. Eller brukar du köpa t.ex. en ny laptop utan operativsystem?
Eller menar du att folk köper en dator och piratar Windows..? Det gör varken jag eller mina vänner.

Det är väl självklart att man väljer Windows, för att man vill att gamla program ska fungera och att det ger en bakåtkompatibelitet. Inget konstigt med det.
Problemet uppstår när det nya Windows är svårnavigerat, ologiskt och otroligt fult, samt utvecklat för pekskärmar.

Har själv "aktivt" köpt Win8 till min laptop för att prova på det, då jag fick det till ett bra pris.. och samma med flera av mina vänner. Vi "uppgraderade" från Win7, om man nu kan kalla det för uppgradering. Men de flesta av vännerna har köpt licensen med nya datorer/laptops.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tycker du ska pröva först, med stor sannolikhet behöver du inte göra det. Jag har själv bytt från AMD till Intel utan problem vilket borde vara ett ännu större steg.
HAL drivrutinerna installeras före Windows sedan Vista så det är betydligt enklare idag att flytta en dator nämellan olika hårdvara

Ok men det jag hade för mig är att Windows blir bundet/låst till första moderkortet så jag inte kan activera det med nya moderkortet!En ominstalation kommer jag göra i alla fall!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Ok men det jag hade för mig är att Windows blir bundet/låst till första moderkortet så jag inte kan activera det med nya moderkortet!En ominstalation kommer jag göra i alla fall!

Om du har en OEM-version av Windows, så blir den låst till moderkortet.
Men det du har skaffat ser inte ut att vara OEM, så det borde vara lugnt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

För att spekulera framåt i tiden, de företag som hoppar över 8.1U1, tror du att de vågar klivar på Windows 9 (eller vad det nu kallas) direkt eller väntar man där med?

Tror helt enkelt att de bara utvärderar efter det kommer, det går ju inte att uttala sig om en produkt som inte är klar och vi inte än vet exakt vad de kommer att verkligen förbättra och lyft fram. Det kommer ju utvärderingsversion snart. Efter det kommer kommer säkert andra previews och RCs. Om det upplevs som bättre och stabilare grund än 8.1U1 är ju för tidigt att säga, men gör den det så finns det ju ingen anledning att köra gammal mjukvara. Lär knappast vara begränsande ställt mot 8.1. Ett förändrat fokus kan ju vinna över företagskunderna. Fast sen beror det ju också på om de är redo att uppgradera deras miljö, med alla hundratals applikationer (om inte mer) de är beroende av. För att företag inte ska avvakta behöver det kännas mer färdigt från början däremot.

Fast det är nog svårt att motivera t.ex. en migrering till 8.1 nu och 9an direkt om ett år i ett företag med tusentals klienter, så att det är så tätt intill kan ju betyda att det stannar av lite ett tag. De som gått all in på 8an kommer nog ha mer motstånd än de som varit försiktiga, fast det beror ju lite på hur de hanterar sina migrationsprojekt. Kunderna kör i slutändan applikationerna. Sen kommer det ju hända saker på mer än "klientsidan" framöver som kommer spela in på sånt så småningom. För företag är det ju en större sak med ett nytt operativsystem/kernel än att det kommer uppdateringar eller servicepacks till ett existerande, allt måste testas vilket som men nya operativsystem betyder oftast mer förändringar som måste in i systemen eller andra verktyg osv. Så vi får se om det kommer upplevas stabilare nu och om de kan lita på produkten. Kan de ge en tydlig riktning har de vunnit en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är nog svårt att motivera t.ex. en migrering till 8.1 nu och 9an direkt om ett år i ett företag med tusentals klienter, så att det är så tätt intill kan ju betyda att det stannar av lite ett tag. De som gått all in på 8an kommer nog ha mer motstånd än de som varit försiktiga, fast det beror ju lite på hur de hanterar sina migrationsprojekt.

Det är nya tider med ny konkurrens. Microsoft satsar mycket på molntjänster och många verkar vilja ha dem även i företag.

Men, som sagt, det finns ny konkurrens if form av ffa Android och Chrome (Chromebook). De har tagit marknaden med storm och fanns inte när Windows 7 kom och enterprise köpte datorer.

Vi vet ännu inte hur Android eller Chrome kommer att utvecklas. Android har 85 % av smartphones, 55 % av tabletter och Chrome kanske 25 % av "laptop". Ingen finns på desktop, mer än "ren" Linux med mindre än 2 %.

Vad har Microsoft att sätta emot? I princip bakåtkompabiliteten vad jag kan se.

Chrome (knappast Mac, de har haft sina chanser) är väl största hotet mot desktop med Windows på sikt då det är musvänligt. Android är ju pekfingervänligare och jag tvivlar att det vore skoj att lägga till musstöd av hög kvalité.

Vågar Enterprise ditcha Windows för Chrome? Knappast de närmaste tre åren. Därför gäller det för Microsoft att satsa 100% på efterföljaren till Windows 8. De har allt att förlora.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag har följt den här tråden utan att kommentera, (på ett tag i alla fall) men jag är lite nyfiken. För när man hör dig prata om Windows 7 så framstår det som helt tvärtom, det perfekta os:et utan brister, 100% felfritt.
Eller så har jag missat det, tråden är iofs rätt lång så det är möjligt att jag har missat det, men...
Vad är 7:s brister och finns det nån du tycker är lika allvarlig som Modern UI och startmenyn är för 8:an?

Skickades från m.sweclockers.com

Som helhet så tycker jag definitivt att Windows 7 är bättre, men det finns ju saker som 8an är bättre på som jag gärna sett i Windows 7 också. Men som jag påpekat innan så tycker jag att XP's sökfunktion i utforskaren är betydligt bättre än den i Windows 7, som ett exempel.

Problemet med Windows 8 är inte så mycket att det är ett dåligt operativsystem som att Microsoft haft en dålig attityd när det utvecklades. Men det är historia nu. Så gott som alla som hade höga poster i Windows 8-teamet har fått spatken, omplacerats eller slutat, och vad det verkar så ser Windows 9 bli det bästa av två världar, och dessutom med mer _valfrihet_ för kunden så vi slipper skyttegravskriget.

Skrivet av Damodred:

På vilket sätt går det inte att åtgärda genom att installera en egen? Poängen är väl att man vill ha en startmeny? Jag vill inte ha IE8 installerat på mina Windows 7 burkar, gnäller jag över det eller installerar jag en annan/nyare webbläsare tror du? Jag vill ha ett antivirusprogram men nu kostade det mig massor i licenskostnader varje månad innan Windows 8 fanns. Det kommer alltid finnas problem för någon, ska man träffa 200+ miljoner användare med en produkt så kommer det finnas de som gillar allt, de som ogillar allt och så alla där emellan - knepet är vad man gör för att stå ut med problemen.

Där vet vi ju att vi skiljer oss. Om problemet i grunden är en tråkig attityd från företaget gör man sig bara en otjänst genom att "släta över den". Man kan lite skämtsamt säga att installation av en tredjepartsstartmeny är som att leva i "Matrix".

Sedan så har ju faktiskt EU tvingat Microsoft att underlätta för folk att installera andra webbläsare via "Browser choice update", så åtminstonne här så håller inte ditt argument med webbläsare. Och en webbläsare är dessutom inte en del av gränssnittet i operativsystemet.

Sedan så betalar jag inget för IE heller, den bara följer med, som vilken bloatware som helst, men själva gränssnittet i operativet är ju en del av det man betalar för, och då tycker jag att det skall vara funktionsdugligt och lättarbetat från start. Visst installerar jag också tredjepartsprogram, men det är för att gå från åtminstonne "duglig" användbarhet till "bättre", i fallet modern UI är det att gå från "oanvändbar" till "användbar", och det tycker jag är ett för stort steg.

Men som sagt och återigen. Microsoft har fattat. Windows 9 kan konfigureras på en drös olika sätt så att fler blir nöjda, och jag tror det kommer bli ett lyckat operativsystem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Du får gärna hoppas på nästa version, jag skulle som sagt vara ytterst försiktig i mina spekulationer på den punkten.
Dock förstår jag inte vad du menar med "att den bara följer med" när du syftar på webbläsaren. Det finns inget i världen som heter gratis, allt är genomgånget och beräknat på. Det finns flera versioner av varje Windowsupplaga för att man inte ska behöva betala för funktioner man inte använder vilket jag anser är ett bättre sätt än att som i Apples fall dela ut allt till alla i OS X, där risken blir att man som konsument köpt något man inte använder.

Till slut kommer du nog aldrig kunna övertyga mig om att din principsak med ModernUI är något annat än just en principsak, speciellt inte efter att du nu skrev att du tyckte steget var för stort att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Du får gärna hoppas på nästa version, jag skulle som sagt vara ytterst försiktig i mina spekulationer på den punkten.
Dock förstår jag inte vad du menar med "att den bara följer med" när du syftar på webbläsaren. Det finns inget i världen som heter gratis, allt är genomgånget och beräknat på. Det finns flera versioner av varje Windowsupplaga för att man inte ska behöva betala för funktioner man inte använder vilket jag anser är ett bättre sätt än att som i Apples fall dela ut allt till alla i OS X, där risken blir att man som konsument köpt något man inte använder.

Till slut kommer du nog aldrig kunna övertyga mig om att din principsak med ModernUI är något annat än just en principsak, speciellt inte efter att du nu skrev att du tyckte steget var för stort att ta.

OSX är väl gratis?

Och ja, jag har aldrig påstått något annat. För vissa är det största problemet att de tycker MUI suger, rent ut sagt, och det löses ju med star8 och liknande ganska enkelt. Det jag ser som största problemet är Microsofts attityd. Och om jag då "löser" problemet genom att köra in startisback eller vad som.. Vad blir nästa steg? Om Microsoft plockar bort desktopen helt så kan man, enligt dig "lösa" det problemet genom att installera en "tredjepartsdesktop", vilket jag och andra sidan ser som oacceptabelt.

Jag har en klar bild av hur jag tycker att Windows skall vara "out of the box", medans du tycker att ett problem inte finns om det går att lösa med tredjepartsprogram.

Sedan ställer jag mig frågande till varför du tror att jag inte kommer bli nöjd med Windows 9, eller vad det nu kommer heta.. Allt tyder ju på att en startmeny som inte är i fullskärm finns där. Charms är borta, appar har menyer och knappar som vilket annat program som helst.. Det är, till skillnad från Windows 8, byggd för nutidens desktop, istället för någon slags flummig framtidsvision om att alla ska köra touch överallt och vill ha allt i fullskärm.

Vad finns kvar att "gnälla" på? Sant är att jag inte gillar färggladheten och plattheten, men det står knappast i paritet till de problem som jag tycker Windows 8 har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

win 8 är som jag använder det ett enkelt och det bästa OS jag använt.
win xp, win 7 inte ens i närheten.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

win 8 är som jag använder det ett enkelt och det bästa OS jag använt.
win xp, win 7 inte ens i närheten.

Det bästa är att Windows 9 troligtvis blir ännu bättre och det är inte är allt för långt borta

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

OSX är väl gratis?

Och ja, jag har aldrig påstått något annat. För vissa är det största problemet att de tycker MUI suger, rent ut sagt, och det löses ju med star8 och liknande ganska enkelt. Det jag ser som största problemet är Microsofts attityd. Och om jag då "löser" problemet genom att köra in startisback eller vad som.. Vad blir nästa steg? Om Microsoft plockar bort desktopen helt så kan man, enligt dig "lösa" det problemet genom att installera en "tredjepartsdesktop", vilket jag och andra sidan ser som oacceptabelt.

Jag har en klar bild av hur jag tycker att Windows skall vara "out of the box", medans du tycker att ett problem inte finns om det går att lösa med tredjepartsprogram.

Sedan ställer jag mig frågande till varför du tror att jag inte kommer bli nöjd med Windows 9, eller vad det nu kommer heta.. Allt tyder ju på att en startmeny som inte är i fullskärm finns där. Charms är borta, appar har menyer och knappar som vilket annat program som helst.. Det är, till skillnad från Windows 8, byggd för nutidens desktop, istället för någon slags flummig framtidsvision om att alla ska köra touch överallt och vill ha allt i fullskärm.

Vad finns kvar att "gnälla" på? Sant är att jag inte gillar färggladheten och plattheten, men det står knappast i paritet till de problem som jag tycker Windows 8 har.

Inte riktigt gratis men det har tydligen sjunkit ordentligt i pris, 149kr. Hade för mig det låg på knappa tusenlappen.

Min poäng är att om jag köper en dator som innehåller Windows 8 och jag inte gillar Windows 8 så köper jag så klart inte en licens till av något annat operativsystem utan jag löser problemet där och då med ett litet program. Däremot om jag skulle ha en tom burk och jag behöver ett operativsystem - ja då löser jag väl det operativsystem jag egentligen vill ha <- nu råkar detta vara just Windows 8, men i ditt eller någon annans fall. För mig är det ytterligare bara ett litet program som måste in, innan jag vill använda datorn, som Flash eller BankID - för mig är det noll skillnad. Det verkar bara väldigt dumt att lägga ut mer pengar på ytterligare ett operativsystem.

Varför jag inte tror du kommer bli nöjd med nian? Jag tror du redan nu har för stora förhoppningar helt enkelt och allt är baserat på ett stort önsketänkande om en testversion som ingen av oss har tagit del av annat än ett par youtubeklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Inte riktigt gratis men det har tydligen sjunkit ordentligt i pris, 149kr. Hade för mig det låg på knappa tusenlappen.

Min poäng är att om jag köper en dator som innehåller Windows 8 och jag inte gillar Windows 8 så köper jag så klart inte en licens till av något annat operativsystem utan jag löser problemet där och då med ett litet program. Däremot om jag skulle ha en tom burk och jag behöver ett operativsystem - ja då löser jag väl det operativsystem jag egentligen vill ha <- nu råkar detta vara just Windows 8, men i ditt eller någon annans fall. För mig är det ytterligare bara ett litet program som måste in, innan jag vill använda datorn, som Flash eller BankID - för mig är det noll skillnad. Det verkar bara väldigt dumt att lägga ut mer pengar på ytterligare ett operativsystem.

Varför jag inte tror du kommer bli nöjd med nian? Jag tror du redan nu har för stora förhoppningar helt enkelt och allt är baserat på ett stort önsketänkande om en testversion som ingen av oss har tagit del av annat än ett par youtubeklipp.

Som sagt så beror det ju på vad man anser att problemet ligger. Om en biltillverkare envisas med att leverera sina bilar med fyrkantiga hjul skulle inte jag säga att problemet sitter hos användaren, och det är väl bara att sätta dit runda hjul om man hellre vill ha det, utan det är biltillverkaren som gör fel och då får man försöka påverka dem att göra rätt igen. Jag har ju heller inte hävdat att jag tycker du gör fel som kör med startmenyersättare. Om du tycker att det är en bra lösning så är det inget fel i det, men jag tycker det är knepigt att du motsätter dig den aktivism och den gräsrotsrörelse för en startmeny "out of the box" som nu är etablerad.

Så vet vi såklart inte heller vad som slutligen kommer i Windows 9, men Microsoft sa ju själva "start menu" och visade en bild på en startmeny på deras Build conference, så jag finner det för troligt att så är fallet.

En annan sak som, om den stämmer, är att det ska bli lättare att ge feedback till Microsoft om vad man tycker. Jag kommer att utnyttja den funktionen riktigt flitigt kan jag säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det är nya tider med ny konkurrens. Microsoft satsar mycket på molntjänster och många verkar vilja ha dem även i företag.

Men, som sagt, det finns ny konkurrens if form av ffa Android och Chrome (Chromebook). De har tagit marknaden med storm och fanns inte när Windows 7 kom och enterprise köpte datorer.

Vi vet ännu inte hur Android eller Chrome kommer att utvecklas. Android har 85 % av smartphones, 55 % av tabletter och Chrome kanske 25 % av "laptop". Ingen finns på desktop, mer än "ren" Linux med mindre än 2 %.

Vad har Microsoft att sätta emot? I princip bakåtkompabiliteten vad jag kan se.

Chrome (knappast Mac, de har haft sina chanser) är väl största hotet mot desktop med Windows på sikt då det är musvänligt. Android är ju pekfingervänligare och jag tvivlar att det vore skoj att lägga till musstöd av hög kvalité.

Vågar Enterprise ditcha Windows för Chrome? Knappast de närmaste tre åren. Därför gäller det för Microsoft att satsa 100% på efterföljaren till Windows 8. De har allt att förlora.

Android och Chrome växer ju ihop på sikt, UI-mässigt ska det väl börja ske med Material Design nu. Musstöd har du ju i Android också. Google är inte redo att gå över till att leverera ett desktop-OS, från t.ex. sin appliancesmodell med Chrome-OS. Apple finns inne hos företag i dagsläget, mer så än att folk sitter och utvecklar på GNU/Linux. Där GNU/Linux fortfarande inte har någon desktopvänlig distribution som tillverkare garanterar fungera med sin hårdvara (räcker inte att se till att en gamma Ubuntu LTS fungerar om inte drivrutiner och kompatibilitet är fixat i nya versioner) och är mer utanför konsumentsidan än sånt som Chrome-OS. Det är däremot långt långt ifrån 25%. Är på andra ställen Linux gått fram och desktop har leverantörerna gett upp. Microsoft har mycket mer än att de kör Windowsprogram. Största konkurrenten är ju de själva med äldre versioner, med VDI/remote desktop, med Mac OS till viss del. Annars är det ju bara på server och inbyggnad de tävlar. Desktop satsar inte mycket annat på.

Skrivet av Damodred:

Inte riktigt gratis men det har tydligen sjunkit ordentligt i pris, 149kr. Hade för mig det låg på knappa tusenlappen.

Det ingår i datorerna och uppdateringar är gratis sedan Mavericks (10.9). Har du ingen Mac så får du såklart inte köra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som sagt så beror det ju på vad man anser att problemet ligger. Om en biltillverkare envisas med att leverera sina bilar med fyrkantiga hjul skulle inte jag säga att problemet sitter hos användaren, och det är väl bara att sätta dit runda hjul om man hellre vill ha det, utan det är biltillverkaren som gör fel och då får man försöka påverka dem att göra rätt igen. Jag har ju heller inte hävdat att jag tycker du gör fel som kör med startmenyersättare. Om du tycker att det är en bra lösning så är det inget fel i det, men jag tycker det är knepigt att du motsätter dig den aktivism och den gräsrotsrörelse för en startmeny "out of the box" som nu är etablerad.

Så vet vi såklart inte heller vad som slutligen kommer i Windows 9, men Microsoft sa ju själva "start menu" och visade en bild på en startmeny på deras Build conference, så jag finner det för troligt att så är fallet.

En annan sak som, om den stämmer, är att det ska bli lättare att ge feedback till Microsoft om vad man tycker. Jag kommer att utnyttja den funktionen riktigt flitigt kan jag säga.

Eller så väljer man en annan biltillverkare som tillverkar bilar med mer praktiska runda hjul men ack, så tråkiga och gammalmodigt.
När tillverkaren inser att de fyrkantiga hjulen märker att fyrkantiga hjul inte är vad kunderna vill ha. Så får biltillverkaren ändra sig eller satsa på en mindre kundkrets som uppskattar fyrkantiga hjul.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som sagt så beror det ju på vad man anser att problemet ligger. Om en biltillverkare envisas med att leverera sina bilar med fyrkantiga hjul skulle inte jag säga att problemet sitter hos användaren, och det är väl bara att sätta dit runda hjul om man hellre vill ha det, utan det är biltillverkaren som gör fel och då får man försöka påverka dem att göra rätt igen. Jag har ju heller inte hävdat att jag tycker du gör fel som kör med startmenyersättare. Om du tycker att det är en bra lösning så är det inget fel i det, men jag tycker det är knepigt att du motsätter dig den aktivism och den gräsrotsrörelse för en startmeny "out of the box" som nu är etablerad.

Så vet vi såklart inte heller vad som slutligen kommer i Windows 9, men Microsoft sa ju själva "start menu" och visade en bild på en startmeny på deras Build conference, så jag finner det för troligt att så är fallet.

En annan sak som, om den stämmer, är att det ska bli lättare att ge feedback till Microsoft om vad man tycker. Jag kommer att utnyttja den funktionen riktigt flitigt kan jag säga.

Eller så väljer man en annan biltillverkare som tillverkar bilar med mer praktiska runda hjul men ack, så tråkiga och gammalmodigt.
När tillverkaren inser att de fyrkantiga hjulen märker att fyrkantiga hjul inte är vad kunderna vill ha. Så får biltillverkaren ändra sig eller satsa på en mindre kundkrets som uppskattar fyrkantiga hjul.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som sagt så beror det ju på vad man anser att problemet ligger. Om en biltillverkare envisas med att leverera sina bilar med fyrkantiga hjul skulle inte jag säga att problemet sitter hos användaren, och det är väl bara att sätta dit runda hjul om man hellre vill ha det, utan det är biltillverkaren som gör fel och då får man försöka påverka dem att göra rätt igen. Jag har ju heller inte hävdat att jag tycker du gör fel som kör med startmenyersättare. Om du tycker att det är en bra lösning så är det inget fel i det, men jag tycker det är knepigt att du motsätter dig den aktivism och den gräsrotsrörelse för en startmeny "out of the box" som nu är etablerad.

Så vet vi såklart inte heller vad som slutligen kommer i Windows 9, men Microsoft sa ju själva "start menu" och visade en bild på en startmeny på deras Build conference, så jag finner det för troligt att så är fallet.

En annan sak som, om den stämmer, är att det ska bli lättare att ge feedback till Microsoft om vad man tycker. Jag kommer att utnyttja den funktionen riktigt flitigt kan jag säga.

Dessa billiknelser slutar aldrig att förvåna
Fyrkantiga hjul hade de facto gjort en bil obrukbar, ModernUI är bara obrukbart för att den enskilda användaren som bestämt sig för att så är fallet. Så... Det faller ganska platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Eller så väljer man en annan biltillverkare som tillverkar bilar med mer praktiska runda hjul men ack, så tråkiga och gammalmodigt.
När tillverkaren inser att de fyrkantiga hjulen märker att fyrkantiga hjul inte är vad kunderna vill ha. Så får biltillverkaren ändra sig eller satsa på en mindre kundkrets som uppskattar fyrkantiga hjul.

Jag skulle inte gett mig på en billiknelse för det slutar alltid med urspårning. Men säg att det just råkar vara en Audi du vill ha, och den enda Audi-modellen som säljs har fyrkantiga hjul. Då är skillnaden att vissa tycker att "Sluta gnäll och lös problemet genom att köpa runda hjul från en tredjepartsleverantör", medans jag vill mena att biltillverkaren får finna sig i att leverera funktionsdugliga hjul från början. Det ska inte jag som konsument behöva göra, och vägrar de, så får de stå ut med motstånd.

Skrivet av Damodred:

Dessa billiknelser slutar aldrig att förvåna
Fyrkantiga hjul hade de facto gjort en bil obrukbar, ModernUI är bara obrukbart för att den enskilda användaren som bestämt sig för att så är fallet. Så... Det faller ganska platt.

Nej. Hur en användare upplever ett gränssnitt är helt upp till användaren. Du kan inte tala om för mig vad jag anser vara obrukbart lika lite som jag kan det för dig.

Sedan behöver du inte haka upp dig på just hjul. Säg som exempel att du byter ut ratten mot en joystick. Vissa skulle nog tycka det var bättre, och andra skulle tycka att det inte gick att styra fordonet på det sättet. Det handlar mer om att du har bestämt dig för att ditt användarmönster och dina lösningar på de problem du upplever är allmängiltiga och eftersom de fungerar bra för dig så borde de minsann duga åt andra också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är nya tider med ny konkurrens. Microsoft satsar mycket på molntjänster och många verkar vilja ha dem även i företag.

Men, som sagt, det finns ny konkurrens if form av ffa Android och Chrome (Chromebook). De har tagit marknaden med storm och fanns inte när Windows 7 kom och enterprise köpte datorer.

Vi vet ännu inte hur Android eller Chrome kommer att utvecklas. Android har 85 % av smartphones, 55 % av tabletter och Chrome kanske 25 % av "laptop". Ingen finns på desktop, mer än "ren" Linux med mindre än 2 %.

Jo, det är en spännande situation. Chromebooks kan absolut ta över många uppgifter inom företagsvärlden, kanske inte den stora merparten av kontorsdatorer men säkerligen många som har lite enklare uppgifter, de flesta affärssystem, ärendehanteringssystem och liknande är ju webbaserade idag liksom. Det största hindret för denna utveckling är nog att inte programmet Outlook finns och att webbtjänsten inte är tillräckligt bra ännu. Kommunikation internt och mellan företag sker fortfarande via mail i väldigt stor utsträckning. De Chromebooks som finns idag är inte direkt riktade mot företag heller, de är generellt plastiga och har exempelvis dåliga skärmar och tangentbord och känns allmänt budget. Men det kan ju ändras snabbt.

Android som plattform för generella datoruppgifter på företag är för begränsat i dagsläget och inget tyder på att det skulle ändras varken på lång eller kort sikt.

Citat:

Vad har Microsoft att sätta emot? I princip bakåtkompabiliteten vad jag kan se.

Tja, eller kompatibilitet i allmänhet. Sen har de ju igenkänningsfaktorn vilken inte ska underskattas. Jag vet att många påstår att den är borta i och med åttan, men det stämmer ju inte, startmenyn är ny men i övrigt så är skrivbordsmiljön och Windows som helhet väldigt likt tidigare versioner. Omställningen till Linux/OSX/ChromeOS är mycket besvärligare.

Citat:

Chrome (knappast Mac, de har haft sina chanser) är väl största hotet mot desktop med Windows på sikt då det är musvänligt. Android är ju pekfingervänligare och jag tvivlar att det vore skoj att lägga till musstöd av hög kvalité.

Vågar Enterprise ditcha Windows för Chrome? Knappast de närmaste tre åren. Därför gäller det för Microsoft att satsa 100% på efterföljaren till Windows 8. De har allt att förlora.

Problemet är att fördelarna med Chromebooks inte är så stora och att begränsningarna är det. Allt du kan göra på en Chromebook kan du ju göra minst lika bra på Windows liksom och kostnaden för Windowslicenserna är en ytterst liten parentes i sammanhanget. Chromebooks stora fördel för konsumenter är ju att de är simpla och att det är relativt riskfritt att använda dem, en företagsdator med Windows är vanligtvis nerlåst så den ligger på ungefär samma risknivå och när det kommer till enkelheten så är det ofta en nackdel för denna marknad. Det passar dock för enklare uppgifter, som jag nämnde ovan, exempelvis kundtjänst eller reception skulle mycket väl kunna sitta med Chromebooks. Frågan är om de fördelar man får av det är värt kostnaden att ha ett OS till att underhålla osv.

Skrivet av Ozzed:

Som helhet så tycker jag definitivt att Windows 7 är bättre, men det finns ju saker som 8an är bättre på som jag gärna sett i Windows 7 också. Men som jag påpekat innan så tycker jag att XP's sökfunktion i utforskaren är betydligt bättre än den i Windows 7, som ett exempel.

Problemet med Windows 8 är inte så mycket att det är ett dåligt operativsystem som att Microsoft haft en dålig attityd när det utvecklades. Men det är historia nu. Så gott som alla som hade höga poster i Windows 8-teamet har fått spatken, omplacerats eller slutat, och vad det verkar så ser Windows 9 bli det bästa av två världar, och dessutom med mer _valfrihet_ för kunden så vi slipper skyttegravskriget.

Där vet vi ju att vi skiljer oss. Om problemet i grunden är en tråkig attityd från företaget gör man sig bara en otjänst genom att "släta över den". Man kan lite skämtsamt säga att installation av en tredjepartsstartmeny är som att leva i "Matrix".

Sedan så har ju faktiskt EU tvingat Microsoft att underlätta för folk att installera andra webbläsare via "Browser choice update", så åtminstonne här så håller inte ditt argument med webbläsare. Och en webbläsare är dessutom inte en del av gränssnittet i operativsystemet.

Sedan så betalar jag inget för IE heller, den bara följer med, som vilken bloatware som helst, men själva gränssnittet i operativet är ju en del av det man betalar för, och då tycker jag att det skall vara funktionsdugligt och lättarbetat från start. Visst installerar jag också tredjepartsprogram, men det är för att gå från åtminstonne "duglig" användbarhet till "bättre", i fallet modern UI är det att gå från "oanvändbar" till "användbar", och det tycker jag är ett för stort steg.

Men som sagt och återigen. Microsoft har fattat. Windows 9 kan konfigureras på en drös olika sätt så att fler blir nöjda, och jag tror det kommer bli ett lyckat operativsystem.

Du betalar väl lika mycket för IE som du betalar för övriga Windowskomponenter? Jag menar, jag använder inte WordPad någonsin utan betalar för Office, det betyder inte att WordPad gör OS:et mindre attraktivt för min del eller att en utgåva utan den skulle bli billigare. Du behöver heller inte betala för en startmenyersättare, det finns flera gratisalternativ, och funktionellt så innehåller startskärmen nästan exakt samma saker som gamla startmenyn så det är inte så att du tappar funktionalitet av att gå över.