Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det visade sig alltså att din riktade lilla pik byggde på en felaktig uppfattning, det har pikats en del om mitt "trollande" i de senaste trådarna så jag hoppas du förstår att och varför jag reder ut såna oklarheter.

Trollande? Jag tycker det snarare är roligt att diskutera / argumentera med / mot dig.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Trollande? Jag tycker det snarare är roligt att diskutera / argumentera med / mot dig.

Det gläder mig!

Permalänk
Inaktiv

Helt underbart designad sida; bara en sak jag inte är så förtjust i (som nämnts tidigare), är hur länkarna ser ut...alltså med underline.

Vet dock inte hur man skulle gjort det bättre, men kanske skippat underline-grejen helt?

Permalänk

Snyggt. Enda jag tyckte var lite meckigt var att man behövde klicka ur alla omkostnader innan man fick räntekostnaden uträknad längst ned på sidan. Tycker att allting skall vara blankt från början så man vet vad man har fyllt i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Snyggt. Enda jag tyckte var lite meckigt var att man behövde klicka ur alla omkostnader innan man fick räntekostnaden uträknad längst ned på sidan. Tycker att allting skall vara blankt från början så man vet vad man har fyllt i.

Jag förstår vad du menar. Men du vet om att du har räntekostnaden i den gröna delsumman på högersidan?
Problemet om man tar bort de förifyllda värdena är väl att folk inte bryr sig om att fylla i dem. Jag tänkte att det var bättre att ha ungefärliga värden.

Men detta är det ju användarna som ska bestämma.. Vad tycker alla om detta?
Ha förifyllda värden på vissa fält eller inte?

Vi har fixat lite annat som ni föreslagit så det kommer upp en smått uppdaterad version snart. Vi får hitta på något med länkarna också som många klagar på.

Bilderna i tabellen som AtreX påpekade vet jag inte riktigt hur man ska göra bättre. Man skulle ju kunna resiza alla bilder så att den precis får plats i rutan med sina naturliga proportioner, vet inte hur snyggt detta blir bara..

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

Jag kom på ett tips på förbättring. När ni nu ändå använder JavaScript, skulle det inte vara schysst att byta ut vissa textrutor mot sliders? Jag tänker på sliders såsom dessa:
http://www.filamentgroup.com/lab/developing_an_accessible_sli...
http://www.keepthewebweird.com/demo/slider/
http://view.jquery.com/tags/ui/1.5b2/demos/ui.slider.html

Permalänk

Joacim här.

Först vill jag börja med att tacka alla för Er feedback. Riktigt kul!

Extra kul för mig att ni gillar designen.

Här följer lite tankar och svar kring allt ni har sagt.

I nästa version kommer storleken på logotypen vara fixat. Logotypen är inte spikad eftersom vi har större saker på gång som kan göra att vi måste göra om den. Men den får duga som den är nu.

Jag har fixat meny-knapperna till vänster enligt era önskemål. Hade faktiskt tänkt fixa detta. Kändes inte som högsta prioritet. Men eftersom så många påpekade så fixade jag de direkt.

Angående min CSS. Nej den kanske inte är den snyggaste just nu. Men eftersom sidan är i ett tidigt stadige och det sker mycket förändringar är det lite svårt att hålla den ren och tydligt. Jag vet om att de är lite för mycket inline CSS i html-koden. Men det kommer självklart förbättras med tiden.

Angående tabeller. Jag vet mycket väl att man inte ska använda tabeller till annat än tabelldata. Tyvärr var jag tvungen att göra en temporär lösning på uträkningssidorna samt vissa andra platser. Detta kommer självklart göras om. Men eftersom detta är ett sidoprojekt måste man prioritera. Ofta får man fråga sig själv. "Kommer detta ge fler användare?" Och jag tror inte mina temporära tabeller kommer minska antalet användare Men de ska fixas ASAP.

Ni är flera som säger att de är inte är snyggt med underline på länkarna? Vilka länkar menar ni? Menar ni underlines som markerar att de finns hjälp att få genom att hålla musen över dem? I så fall är ni välkomna med ideer hur man kan göra de snyggare.

Som Andreas (Gibzon) sa så är forumet de senare vi skapade. Och de finns mycket där att önska. Självklart kommer vi snygga till detta och göra de mer avancerat och tillgängligt.

Kul att ni gillar ikonerna. Jag kommer snart skapa lite fler och göra de tydligare i uppdelningen mellan de olika kategorierna. Det ska helt enkelt bli tydligare vad som är vad. Ikoner är tyvärr något som tar sjukt mycket tid.

Jag gillar iden om att göra de möjligt att lägga till fler, eller till och med egna utgifter. Detta är nog något som kommer i en lite senare version. Jag vet iofs inte hur Andreas ser på detta

Vi har diskuterat "sliders" för att sätta värden. Detta är ju ett ganska nytt och hajpat sätt att jobba för användaren. (t.ex som prisjakt) Tyvärr måste jag nog säga att de är lite o precist. Ofta vet man exakta värden när man gör dessa uträkningar. Och jag personligen gillar att skriva in värdena för hand. Och att ha både sliders OCH inputs kan ta lite mycket plats? Men jag kan ha fel. Har ni bra argument?

Än en gång tack. Vi kör stenhårt!

/joacim

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snygga färger - kreativ design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joacim_nitz
Vi har diskuterat "sliders" för att sätta värden. Detta är ju ett ganska nytt och hajpat sätt att jobba för användaren. (t.ex som prisjakt) Tyvärr måste jag nog säga att de är lite o precist. Ofta vet man exakta värden när man gör dessa uträkningar. Och jag personligen gillar att skriva in värdena för hand. Och att ha både sliders OCH inputs kan ta lite mycket plats? Men jag kan ha fel. Har ni bra argument?

Jag ville mest höra att ni tänkt på att man kan använda såna, om de är rätt för er eller inte vet ni nog bäst själva! Det jag tänkte på var att använda dem för de ställen där de är applicerbara, t.ex. procentsatser, personer i hushållet och så vidare, alltså på de ställen där det finns ett lägsta och högsta värde. Vidare går det att ha en liten knapp som döljer sliders och visar input-fälten istället, för de som vill. Men som sagt, det där vet ni nog bäst själva.

Permalänk
Medlem

Hallå
Nu har vi äntligen fått upp en liten större uppdatering som är värd att nämna.
Vi har fixat lite småprylar som folk tipsat om (men inte allt). Vi måste varva fixande av gamla saker med tillägg av nya funktioner

Det som är helt nytt är spar- och lånekalkyler där man t.ex. kan räkna ut hur lång tid det tar att spara ihop till en mille, eller räkna ut den effektiva räntan på ett dyyyyrt SMS-lån.

På den tekniska fronten så har jag fixat url-rewrite vilket funkar kanon. Om nån är sugen på att göra detta själv på sin site kan jag berätta vad jag använt (endast .NET).

Så, om ni har några minuter över, testa sönder sidan och klaga på allt smått ni kan hitta Annars kan ni ju alltid ta reda på hur mycket stålar man får ihop om man sparar 2500kr i 17 år med 5.5% ränta. Första som svarar rätt vinner beloppet.. Eller, kanske inte

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

Som det är nu så kan man endast ange värden inom sliderns omfång. Jag kan t.ex inte ange sparbelopp per månad till 10 000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apro
Som det är nu så kan man endast ange värden inom sliderns omfång. Jag kan t.ex inte ange sparbelopp per månad till 10 000.

Sparar många mer än 5 papp i månaden? Hur som helst, jag håller med. Man borde kunna skriva in ett valfritt värde i textrutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Sparar många mer än 5 papp i månaden? Hur som helst, jag håller med. Man borde kunna skriva in ett valfritt värde i textrutan.

Nej troligtvis inte, men jag ville se hur mkt rikare man kunde bli om man reda var rik och då behöver man lägga undan massor av pengar

Permalänk
Medlem

Jag vet.. Jag har också tänkt att det är irriterande =/
Problemet är att den ajax-kontroll jag använder till slidern har ett maxvärde som är kopplat till textboxen. Men jag måste ju göra om det nu, när fler än jag irriterat sig på det

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

Det är enklare att skriva om JS-plugins än många tror! Säg till om du behöver hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det är enklare att skriva om JS-plugins än många tror! Säg till om du behöver hjälp.

Jag använder mig utav denna smidiga kontroll:
http://www.asp.net/AJAX/AjaxControlToolkit/Samples/Slider/Sli...

Men om du har något förslag på någon med js får du gärna skrika till. Det behöver inte alls vara .NET eftersom jag inte ens kör nån postback Valde den mest eftersom det går så snabbt att implementera.

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Syns att ni lagt ned lite tid och tanke på detta.

Det stora hela är superbra, men jag får väl komma med min dos av konstruktiv kritik också.

Den övre marginalen till texten "skapa en länk" är lite väl liten. Jag får en känsla av att jag vill scrolla upp sidan, fast det inte går. Lite mer luft här vore skönt för att minska risken för tvångsnevroser och slitage på scrollhjulet.

Fortsättningsvis vore det trevligt om ni utvecklade era "tooltips" lite. Till att börja med så passar de alls inte in i layouten. Rubriken är irriterande, och överflödig (eftersom man vet vilket ord man vill veta mer om, och sålunda pekar på). En del är dessutom intetsägande, och behöver alls inte vara där. "Tooltip" till "Bostadsrättens pris" är t.ex. "Skriv in bostadsrättens pris". Duh!

Ni bör även tänka på hur många script ni inkluderar, om ni planerar att generera trafik. Varje gång ni inkluderar ett script görs en HTTP-förfrågan till servern. Jag räknade till 21 script-taggar på en sida. En del var inline, vilket inte heller är särskilt bra. Gör en stor scriptfil som inkluderas längst ner på sidan. Genom att lägga den längst ner kan resten av sidan laddas innan scriptet, och man slipper vit skärm om det är många förfrågningar.

Slutligen så tycker jag "fliken" som överlappar det valda menyalternativet är ... ful helt enkelt. Skulle hellre sett en mindre pil eller halvcirkel här.

Oh! Kan man få sådana här fräsiga pilar vid bankernas räntor för att se om de gått upp, ner eller inte? Det involverar att spara föregående dags ränta, men det bör inte vara allt för mycket jobb?

Hoppas förslagen är till någon nytta.

Edit: Fler förslag.

Permalänk
Medlem

Tack för jättebra förslag denmi. Vi ska sätta igång direkt och fixa en del av dem.
Det här med för många externa js-filer har jag försökt fundera ut hur man ska lösa. Först och främst ska jag gå igenom och kolla vad som verkligen behövs.. Men eftersom det är en del externa projekt som t.ex. jquery osv. så kan det ju va lite jobbigt att fixa ihop dem till en js-fil. Eller finns det något lättare sätt?

Jag har ett program som går igenom alla js-filer och compressar, man kanske skulle ta innehållet från alla filer och lägga i en enda, är det något sånt du menar?

Såg att det var samma sak för css-bilder och det är ju lite synd. Läste att man kunde ha en enda stor bild och lösa det med positionering istället. Men hm.. Borde verkligen finnas ett verktyg för att lösa detta egentligen på ett lätt sätt.

Det här med upp- och nerpilar för räntorna är en bra idé. Alla räntor sparas dagligen så det är inga problem. Man skulle nog inte vilja veta om det gått upp från igår eller inte, utan då snarare den senaste ändringen, om den var upp eller ner. Men bra idé som sagt, ska kolla på det.

Resten av förslagen ska jag prata med designern om

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson
Tack för jättebra förslag denmi. Vi ska sätta igång direkt och fixa en del av dem.
Det här med för många externa js-filer har jag försökt fundera ut hur man ska lösa. Först och främst ska jag gå igenom och kolla vad som verkligen behövs.. Men eftersom det är en del externa projekt som t.ex. jquery osv. så kan det ju va lite jobbigt att fixa ihop dem till en js-fil. Eller finns det något lättare sätt?

Jag har ett program som går igenom alla js-filer och compressar, man kanske skulle ta innehållet från alla filer och lägga i en enda, är det något sånt du menar?

Precis! Man konkatenerar bara filerna. Alltså kopierar innehållet och lägger in i en enda fil. På så sätt blir det bara en request.

Detta och det du pratar om nedan kallas "front end-optimering", och det kan vara viktigt, eftersom HTTP-förfrågningar ofta ger en läsning på hårddisken, vilken som bekant är lite handikappad vad gäller söktid och framför allt bandbredd.

Länkar till en jättebra webbplats om ämnet.
http://developer.yahoo.com/performance/rules.html

Citat:

Såg att det var samma sak för css-bilder och det är ju lite synd. Läste att man kunde ha en enda stor bild och lösa det med positionering istället. Men hm.. Borde verkligen finnas ett verktyg för att lösa detta egentligen på ett lätt sätt.

Det du pratar om här är s.k. "CSS sprites". Nu får jag chansen att länka till min favorit nörd-sida.
http://www.alistapart.com/articles/sprites/

En idé kan vara att lägga er "sprite image" på "instegssidan". På så sätt laddas (och cachas) den medan man väljer mellan bostadsrätt och hus, och finns alltså redan när man kommer in i själva gränssnittet.

Citat:

Det här med upp- och nerpilar för räntorna är en bra idé. Alla räntor sparas dagligen så det är inga problem. Man skulle nog inte vilja veta om det gått upp från igår eller inte, utan då snarare den senaste ändringen, om den var upp eller ner. Men bra idé som sagt, ska kolla på det.

Precis vad jag egentligen borde ha menat.

Edit: Extra tips.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte slagit ihop js-filer, men vi har en annan uppdatering som vi lade ut live precis. Du kan nu se om räntan gått upp eller ned från föregående ändring, detta med hjälp av tydliga röda och gröna pilar Om man hoovrar över bilden så får man även veta datumet för ändringen.
Vi har även tagit bort headern på tooltips enligt ditt förslag Drenmi. Är fortfarande inte 100 på om vi ska ha denna nya färgen på tooltipen dock.
Tack för förslagen igen..

Om ni ser något mer galet eller något som ni tycker att vi bara måste ha med, skrik till..

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

sidan är ju klockren mkt nice. Du kommer ha en välkänd sida på nolltid

det enda jag tycker bör fixas är menyn, då knapparna verkar för stora i förhållande till resten av sidan.

annars så är det 10/10

good luck (y)

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem

jäkligt bra sida! den hamnar ju direkt i mina favoriter

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk

mycket har hänt

Hej på er igen

Vill bara säga att vi har gjort stora ändringar och lagt till en ny funktion som vi skulle vilja ha feedback. Vi tror att den kan intressera alla som har en ekonomi, dvs alla

Nu kan man skapa sig en budget med alla sina inkomster, utgifter och sitt sparande. Och sedan enkelt få en översikt hur det ser ut.

Glöm inte att spara den!

(Tyvärr känner vi till några buggar, men vi vill ändå få feedback så fort som möjligt. Så att vi vet att vi är på rätt väg)

Även startsidan har gjorts om och vi hoppas att den är tydligare nu!

Nya startsidan finns här:

www.smartkalkyl.se

Budgetsidan hittar ni här. (den är ännu inte inlänkad på startsidan)

http://www.smartkalkyl.se/budget

EDIT: Här kommer ett exempel på hur en budget kan se ut. (obs beta)

Visa signatur