Permalänk
Medlem

Ge kritik på webbsida

Tjena.
Jag och 2 polare har gjort en webbsida som det skulle vara kul att få lite kritik på från lite sweclockers
Spana in sidan och skriv om det är något ni gillar/ogillar eller om ni har synpunkter på något som kan göras bättre. Det får gälla allt, t.ex. design / funktioner / innehåll.

Adressen är www.smartkalkyl.se

/Andreas

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

Sidan ser bra ut och verkar fungera bra. Jag hittar inga direkta tveksamheter. Och det, mina herrar, är fan inte ofta. En eloge till designern för de snygga ikonerna, och till webbutvecklarna för alla tydliga tooltips.

Permalänk
Medlem

Bra gjort!

Jag blev nyfiken på hur du har gjort för att kunna veta räntan ifrån alla banker som uppdateras dagligen?

Permalänk
Medlem

Tack för de fina orden azoapes, jag ska vidarebefodra dem till designern
Girgoo: Vi hämtar räntorna från bankernas webbsidor automatiskt en gång per dag. Vi håller just nu på att ordna så vi kan hämta från fler banker än de vi redan har.

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk

Snygg sida. En av de bättre jag har sett

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Snygg design, smart idé 10/10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Perfekt! Vilken underbar tjänst nu när man är på väg att köpa eget dessutom. Denna sida kommer bli stor, se bara till att få bra relation med större mäklare och bostadssiter så driver ni in reklampengar i dröser.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd

Var inte mycket jag har att klaga på denna gången.

Det jag inte gillar är att bostadsrätt och hus-länkarna ligger lite långt ner på sidan. Samt att länkarna inte passar med underline. Ser lite ihoptvingat på första sidan.

CSS-koden är inte vacker - men fungerar tydligen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Var inte mycket jag har att klaga på denna gången.

Det jag inte gillar är att bostadsrätt och hus-länkarna ligger lite långt ner på sidan. Samt att länkarna inte passar med underline. Ser lite ihoptvingat på första sidan.

CSS-koden är inte vacker - men fungerar tydligen.

När du säger så kan man anta att du menar det är rätt bra?

Snygg och lättanvänd sida, bra jobbat!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
CSS-koden är inte vacker - men fungerar tydligen.

Vad pratar du om – det är nog den finaste CSSen jag sett på ett tag, kan inte hitta något dumt alls i den.
Däremot skulle det nog vara bra att komprimera CSS och JS, sammanfoga dessa och sätta igång gzip på servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Vad pratar du om – det är nog den finaste CSSen jag sett på ett tag, kan inte hitta något dumt alls i den.
Däremot skulle det nog vara bra att komprimera CSS och JS, sammanfoga dessa och sätta igång gzip på servern.

Tack för jättebra tips. Jag har komprimerat vår huvud-jsfil nån gång genom en webbtjänst men det känns som ett jobbigt moment varje gång man lägger upp ny version. Får ta och skriva ett program istället, fanns ju bra exempelkod på den där sidan.
Det här med att köra gzip, det har jag faktiskt aldrig gjort. Det krävs ingen programmering utan man sätter igång det på webservern på något sätt?

Tack alla för kommentarerna, det känns härligt att så många tycker sidan är bra.

invztr: Vi ska titta över landningssidan snart!

edit: Sådär. Programmet färdigt och allt komprimerat, blev kanon
Om nån är intresserad av ett program som komprimerar alla js-filer i samma (och underkataloger) som en körbar exe-fil, så är det bara säga till så skickar jag.

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson
Det här med att köra gzip, det har jag faktiskt aldrig gjort. Det krävs ingen programmering utan man sätter igång det på webservern på något sätt?

Ser att ni kör på ASP, så det är lär ge något: Enabling Gzip and Deflate HTTP Compression in ASP.NET pages

Permalänk
Medlem

Snygg sida! Bara en liten grej jag tycker ni ska ändra och det är loggan på första sidan som jag tycker borde vara lite större. Nu så är den lilla texten "sveriges smartaste boendekalkyl" mindre än brödtexten och det är väll inte så bra att dem konkurerar så med varandra. Annars bra. Mvh Simon

Permalänk
Medlem

Gav ett väldigt seriöst och professionellt förstaintryck tyckte jag!
Kollade inte något djupare på sidan men den verkar bra grundat på det jag såg.

Permalänk
Medlem

Klockren sida, det enda jag kan klaga på är att $martkalkyl där $ borde vara lite större eftersom det är början på ett ord.
Men kanske är bara jag som tycker det...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Sidan är klockren. Tänk vilken nytta den skulle göra om allmänheten visste att den fanns att tillgå. Se till att skaffa sponsorer!

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att det är så roligt att se duktiga personer jobba hårt och göra en riktigt bra produkt. Så igen, riktigt bra jobbat!
Reagerar på en sak, på förstasidan skulle ni kunna göra mouseover-bilderna svagare, så färgen endast är 20-30%. Finns även en svag skugga på "Hus" men inte på "Bostadsrätt".

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Riktigt bra gjort ! Länge sedan jag såg en sida i samma "stilrena" klass.
Proffisionellt utseende och layout. Lätt att klicka sig fram.

Visa signatur

Det är jag som är frågarN, tjatarN och gnatarN. :)

Permalänk
Medlem

Kollade på sidan igen och nu har jag ett tips på förbättring; menyn använder olika gif-bilder för t.ex. a.rates och a.rates:hover som båda är 200x50 pixlar, men det är bättre att använda en bild på 200x100 pixlar som justeras i höjdled. Detta för att inte behöva ladda en ny bild när man hovrar länkarna. Preload, helt enkelt, som ni gjort på förstasidan!

Permalänk
Medlem

Stilren, inget bling bling och lättmanövrerad.
10/10 helt i min smak!!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Trevlig sida, har två synpunkter dock.

Kass komprimering. Ser förjävlig ut i jämförelse med resten av sidan. Tur att den bara finns på förstasidan ;>

Diskussionsforumet är väldigt fyrkantigt jämfört med resten av sidan.

Annars var den väldigt stilren. Bra jobbat.

Permalänk

Skittrevlig sida!

Några saker:
Finns lite onödig kod bl.a. i menyn (id på li:n och class på a-elementet, borde räcka med id på li och sen selektorer) och bortkommenterade menyval etc.

Sen skulle det vara trevligt att se "driftkostnader och hushåll" sammanräknat till en årskostnad för att lätt kunna jämföra med priserna som mäklarna skriver på sina sidor, då de ofta visar årskostnaden.

ps. Jag skulle även kunna klaga på att den inte fungerar utan JS och att den delvis är uppbygg med tabeller men då får jag väl azoapes efter mig, så jag nöjer mig med att notera det och skriva det här utan att ta det som en "dålig" punkt.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen mästare på lån och såntdär, men sidan va super!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
ps. Jag skulle även kunna klaga på att den inte fungerar utan JS och att den delvis är uppbygg med tabeller men då får jag väl azoapes efter mig, så jag nöjer mig med att notera det och skriva det här utan att ta det som en "dålig" punkt.

Det vi har diskuterat förut var t.ex. huruvida det går att skapa en bra webbplats med ajax-funktionalitet som är SEO-optimerad och fungerar för de utan JS. Jag är inte förespråkare för webbplatser utan stöd för icke-JS:are, men jag tycker att man måste se till helheten, sin målgrupp och sitt syfte innan man bestämmer sig för att göra det extra jobbet det innebär.

Just i det här fallet ser vi ju att uträkningsfunktionerna är baserade på JS, vilket innebär att jag, som du gissar, inte anser det ha relevans ifall sidan går att se utan JS eller inte. Om de som skapat den här sidan skulle upptäcka att deras målgrupp inte alltid har JS och de måste nå ut till dessa, bör de göra om applikationen till att hantera beräkningarna på servern. Att då också lägga på JS som gör samma beräkningar känns som ett naturligt steg, men det beror som sagt på om man kan tjäna på att göra det extraarbete det innebär att stödja båda delarna.

Angående tabeller så är jag lite kluven; jag har alltid varit snabb på att anmärka när andra använder tabeller för design, det är semantiskt inkorrekt, men att presentera ett tabulärt formulär (som här) med CSS och tänka på olika textstorlekar etc. blir både krångligt och ointuitivt, därför orkar jag sällan göra det själv. På dig låter det som att jag förespråkar tabeller för design, så är det absolut inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det vi har diskuterat förut var t.ex. huruvida det går att skapa en bra webbplats med ajax-funktionalitet som är SEO-optimerad och fungerar för de utan JS. Jag är inte förespråkare för webbplatser utan stöd för icke-JS:are, men jag tycker att man måste se till helheten, sin målgrupp och sitt syfte innan man bestämmer sig för att göra det extra jobbet det innebär.

Just i det här fallet ser vi ju att uträkningsfunktionerna är baserade på JS, vilket innebär att jag, som du gissar, inte anser det ha relevans ifall sidan går att se utan JS eller inte. Om de som skapat den här sidan skulle upptäcka att deras målgrupp inte alltid har JS och de måste nå ut till dessa, bör de göra om applikationen till att hantera beräkningarna på servern. Att då också lägga på JS som gör samma beräkningar känns som ett naturligt steg, men det beror som sagt på om man kan tjäna på att göra det extraarbete det innebär att stödja båda delarna.

Angående tabeller så är jag lite kluven; jag har alltid varit snabb på att anmärka när andra använder tabeller för design, det är semantiskt inkorrekt, men att presentera ett tabulärt formulär (som här) med CSS och tänka på olika textstorlekar etc. blir både krångligt och ointuitivt, därför orkar jag sällan göra det själv. På dig låter det som att jag förespråkar tabeller för design, så är det absolut inte.

Även om uträkningsfunktionerna är baserade på js skulle man ju kunna göra en variant som fungerar utan js som bara gör plus och gånger och minus på rätt ställen och uppdaterar när man klickar på "räkna" typ. Men jag är lite benägen att hålla med dig om utvecklingstiden verkligen kan motiveras av hur många som skulle använda den varianten. Svårt att veta dock..

Ang. tabellerna så borde jag inte tagit med ditt namn i samma mening, eftersom vi inte har diskuterat det (tror jag).

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Vad kul att så många har svarat och med riktigt bra kommentarer och kritik.
Vi ska ta åt oss allt och försöka fixa det som vi tycker är lönt att göra.

Just det här med javascript kommer nog inte att ske förrän vi som, azoapes säger, ser att för många användare inte har stöd för det. I början när jag började programmera så tog jag beslutet att köra js för just beräkningarna av diverse anledningar, det flyter ju rätt smidigt ändå och verkar gå snabbt på de flesta datorer. Det här du skrev om att ha en stor bild som menybild som vi byter position på är givet, jag trodde faktiskt designern gjort det (fixa Jocke!)

Jag håller med om att forumet är lite tråkigt. Det var den sista delen som kom till och vi kanske borde se över det lite igen.

Det är skitkul att höra kommentarer, det får en att vilja fortsätta och göra sidan ännu bättre!

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

Hola
Måste säga att ni gjort ett fruktansvärt bra jobb, definitivt någonting som hedras med ett bokmärke!
En liten sak kunde jag hitta när jag gjorde en kort överblick var på sidan http://www.smartkalkyl.se/banks.aspx där bankernas logotyper ser lite pucko ut (speciellt DnB, GE, Freedom, DB och alla andra som inte har fyrkantiga loggor)
Vet själv hur kul det är när man baserat designen på bilder i 1:1, men tja, bara för att så säger jag som ovanstående talare: fixa Jocke! ^.^
För övrigt kan jag bara beklaga att jag är för dåligt insatt i både matematiken och kodandet för att kunna ge er någon form av kritik på någotdera, men om ni kör Fx (som jag nyss lärt mig är förkortningen på Firefox ^.^) så kan man installera add-on:et Html-validator, kombinera gärna med firebug så har ni en utmärkt hjälpreda
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Fx (som jag nyss lärt mig är förkortningen på Firefox ^.^)

Helt rätt! Dock är forkortningen FF tyvärr så vanlig att man ibland får fler träffar på det när man googlar. Men Mozilla säger själva i sin FAQ att det ska vara Fx Man lär så länge man är vid medvetande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Men jag är lite benägen att hålla med dig om utvecklingstiden verkligen kan motiveras av hur många som skulle använda den varianten. Svårt att veta dock.. Ang. tabellerna så borde jag inte tagit med ditt namn i samma mening, eftersom vi inte har diskuterat det (tror jag).

Ja, svårt att veta, det får nog vara upp till webbgruppen. Det visade sig alltså att din riktade lilla pik byggde på en felaktig uppfattning, det har pikats en del om mitt "trollande" i de senaste trådarna så jag hoppas du förstår att och varför jag reder ut såna oklarheter.