Permalänk
Medlem

HTPC- nya chassin på gång?

Jag har en lite mindre lägenhet valde därför att köpa en lcd-tv för att underlätta möblering. Den fungerar alltså både som datorskärm och tv.

Eftersom min dator börjar komma upp i åren och är näst intill oanvändbar så har jag beslutat mig för att göra en investering och köpa en ny.

Den bästa och snyggaste lösningen för mig vore att ha ett htpc chassi i tvbänken. Efter timtal av komponent och chassi letande så har jag kommit fram till att det kan bli problem om jag vill ha en htpc som även fungerar som speldator då dagens grafikkort(8800 gtx/ultra t.ex.) är väldigt långa. Eftersom min tv stöder full hd skulle jag gärna ha ett sånt kort för att kunna köra höga upplösningar med bra inställningar.
Det verkar som att det är endast ett fåtal chassin som man kan klämma in ett sådant kort(med liten marginal) och dessa kan brista lite på andra punkter så som kylning m.m...

Jag har då börjat fundera på om fler och fler har dessa krav som jag vilket gör att tillverkarna kommer med nya och bättre chassin för detta alternativ eller är det bara jag och en liten skara som kan tänka sig spela på en htpc?!

Någon som vet om det är nya chassin på gång eller vad tror ni?

Mvh Johan

Visa signatur

Q6600 - 4gb CorsairXMS2 - ATI 4870 1GB - Zalman HD160 Plus

Permalänk

Jag ska bygga en ganska bra speldetor och det ska också vara en HTPC. Mitt råd till dig är att bygga schassit själv. Jag kommer köpa ett chassi för 250 kronor och sedan kapa av det nertill. Moderkortet är M-ATX och nätagget ska vara ett vanligt ATX så min kommer vara runt 34 cm hög, beroende på hur mkt luft man vill ha just där, men mer behövs inte. Sedan sätter man DVD:n i toppen och under den HDD:n och då kommer du få massor med plats för ett stort grafikkort. Först är mitt ATX 24,4 chm brett, och mer behövs inte för mitt grafikkort, men det kommer även finnas 8,5 cm plats för det utan chassifläktar eller 6 cm med fläktar.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men bygga ett eget har jag varken lust eller tid med.

Jag har funderat på ett Zalman hd160...dock kommer det bli tajt med grafikkortet och det gör ju att kylningen inte blir så bra.

Så svårt att veta om man ska avvakta. Vissa snygga och bra chassin är gjorda redan 2005, vilken ger mig en känsla att det borde gå att göra funktionellt bättre chassin nu som är bättre anpassad för dagens hårdvara.

Visa signatur

Q6600 - 4gb CorsairXMS2 - ATI 4870 1GB - Zalman HD160 Plus

Permalänk
Medlem

Bygga chassi tar inte så lång tid om du planerar ordenkligt, när man gjort det några gånger lär man sig. Blir alltid ojj sån behöver jag ... och sån ojj ... en sån.

Permalänk
Medlem

Satsa åp en Silverstone eller Antecs htpc chassin för dom har bäst kylning och mycket bra byggkvalitet.

Permalänk

Zalman HD135

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Satsa åp en Silverstone eller Antecs htpc chassin för dom har bäst kylning och mycket bra byggkvalitet.

Silverstone for the win

Permalänk
Medlem

SILVERSTONE HTPC SST-LC17S
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/htpc/htpc1.jpg
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/htpc/htpc2.jpg
http://1701-enterprise.no-ip.org/patrik/htpc/htpc3.jpg

Mycket nöjd med det och är det så att ett 8800GTX tar så mö plats så är mitt tips att helt enkelt skippa mittersta 3.5 hållaren då dom tar 3st diskar var så har du ändå plats för 3st diskar och 2st 5.25 enheter.

Medföljer 2st 80mm 2050rpm fläktar också.

Kör ett zalman nätag i min å den går mycke tyst med en boxad opteronkylare
Kör med 8600GT och en Athlon64 4000+ 2.6Ghz och 2Gb PC5300. igen spelburk kanske men den klarar h264 matrial tack vara grafikkortet utan problem.

Permalänk
Medlem

Ja, Silverstones LC17 ser ju ut att ha goda möjligheter invändigt, dock inte så förtjust i chassits utsida är jag rädd.

Sen är jag också rädd att 2st 80mm inte riktigt räcker till att hålla nere tempen på en c2duo och ett kort från 8800-serien, inte som det låter på som verkar insatta i området iaf.
Detta är ju också nackdelen med zalman chassit, där ser det dock ut som möjligheter att göra egna lösningar för 1-2 fläktar till.

Det bästa vore dock ett chassi med 2-3 120mm platser så kanske möjligheten finns att köra passiv kylning på gfx och processor för att få ett tystare system...

Visa signatur

Q6600 - 4gb CorsairXMS2 - ATI 4870 1GB - Zalman HD160 Plus