Produkttest: Antec P180B

Permalänk
Medlem

Det där angående om att nätagget sitter där nere, hur blir det med oss som har ett nätagg med endast 1 fläkt och som sitter på "botten" Lär ju inte gå så bra. Sitter med ett tagan easycon, vet inte hur ja ska förklara. Titta på bilden så ser ni vart fläkten sitter, den kommer ju hamna neråt, vilket leder till i längre period att den säkert inte kommer må så bra.

Ser ingen lösning på problemet. Har beställt chassit och är på väg, vill ha det väldigt mycket. Orka köpa nytt nätagg, för nåt så litet egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Har läst i ett annat forum att det kommer att komma in mycket damm från övre fläkten, trots gallret.

... vilket ju är ett ännu större argument för min idé att det borde skickat med en optionell heltäckande lucka som helt försluter övre hålet.
Annars håller jag med om att den medföljande upphöjda gallerfläkten bak är lite löjlig.. Skulle kanske varit mer intressant om de skippat gallret rakt upp utan istället styrt om luften helt bakåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors

Det där angående om att nätagget sitter där nere, hur blir det med oss som har ett nätagg med endast 1 fläkt och som sitter på "botten" Lär ju inte gå så bra. Sitter med ett tagan easycon, vet inte hur ja ska förklara. Titta på bilden så ser ni vart fläkten sitter, den kommer ju hamna neråt, vilket leder till i längre period att den säkert inte kommer må så bra.

Det framgår av recensionen att man kan placera nätagget åt båda hållen, dvs du kan köra med fläkten uppåt om du vill, där det ser ut att finns lite mer plats. Använder du dessutom chassifläkten i mitten tror jag inte det är några större problem att få tillräckligt med kalluft till agget.
OBS! Om du har ett easycon, missa inte mlw:s post ovan! Det kommer bli trångt med kablar och annat!

(att det inte nämns något i recensionen att det är lite trångt att få in större agg är lite av en miss IMHO)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
... vilket ju är ett ännu större argument för min idé att det borde skickat med en optionell heltäckande lucka som helt försluter övre hålet.
Annars håller jag med om att den medföljande upphöjda gallerfläkten bak är lite löjlig.. Skulle kanske varit mer intressant om de skippat gallret rakt upp utan istället styrt om luften helt bakåt.

Eller som Nexus, ha fläkten under chassit för att kyla grafikkkorten mera, de nya G80 och R600 korten som snart lanseras ryktas dra ~250W alltså stor värmeutveckling på de nya korten...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Det framgår av recensionen att man kan placera nätagget åt båda hållen, dvs du kan köra med fläkten uppåt om du vill, där det ser ut att finns lite mer plats. Använder du dessutom chassifläkten i mitten tror jag inte det är några större problem att få tillräckligt med kalluft till agget.
OBS! Om du har ett easycon, missa inte mlw:s post ovan! Det kommer bli trångt med kablar och annat!

(att det inte nämns något i recensionen att det är lite trångt att få in större agg är lite av en miss IMHO)

Voodoodockan lyckades få in en Silverstone 750W

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade mig nyligen P180 (silver-versionen), och det var den nya utan 'VGA duct'. Det var ganska kul att bygga den lådan, det krävde mycket mer plannering och tid än "gamla vanliga lådor".
Jag har två hårddiskar (SATA) samt en CD-ROM installerad. Jag använder också två extra USB uttag på baksidan samt de två på fronten:

Jag fick ned moderkortstemperaturen med 8 grader och processortemperaturen med 4 grader, detta även då min gamla burk hade båda sidoplåtarna borttagna.

Den lyckades få tyst på min gamla skränande hårddisk, men lådan låter ganska mycket istället (3 fläktar på "medium" hastighet), det är ett ganska behagligt, sövande ljud dock.

Permalänk
Medlem

Theli, clean installation!

Undrar om du inte skulle kunna rationalisera bort nån fläkt dock...
Kanske man kan ta bort ena bakre fläkten och bygga en duct från cpu:n dit? Bara en tanke

Vad är det för grafikkort? Blir det nått varmt "därnere"?

...

En annan grej: ni som har P180, har ni provat köra undre kammaren utan mittenfläkten? Det känns som om man har ett "blåsa rakt genom" nätagg och bara en hårddisk så kanske man får tillräcklig cirkulation utan chassifläkten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
[B]Theli, clean installation!

Man tackar, tyvärr framgår det inte så bra av bilden men elkablarna är smetade mot sidan av chassit.

Citat:

Undrar om du inte skulle kunna rationalisera bort nån fläkt dock...
Kanske man kan ta bort ena bakre fläkten och bygga en duct från cpu:n dit? Bara en tanke

Jag sänkte 2 fläktar till "slow", det verkar som hårddisk/PSU fläkten är den mest högljudda bland de tre.

Citat:

Vad är det för grafikkort? Blir det nått varmt "därnere"?

Jag kanske borde flytta upp det, men det verkar inte bli särskilt varmt. Processorfläkten (Scythe Ninja) blåser ned kall luft på kortet.

Permalänk
Medlem

jag använder skruvdragare till allt

iaf så tycker jag personligen att dom är förmjuka.

Han som hade monterat en 120mm fläkt i lådan vid övre HD-racket, varför inte sätta den i fronten istället?, det finns plats för 2st 120mm i fronten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Han som hade monterat en 120mm fläkt i lådan vid övre HD-racket, varför inte sätta den i fronten istället?, det finns plats för 2st 120mm i fronten.

Ljudet som fläkten ger ifrån sig borde märkas mindre om man placerar den en bit in i lådan på HD-racket, så varför placera den längst fram? Jag kan även tänka mig att grafikkortens kylning mår bättre av en fläkt som blåser kalluft i princip direkt på dem. Beror ju lite på vilka kylbehov man har.

... och finns det verkligen plats för 2 120 mm i fronten? Är väl bara i övre sektionen där man kan placera en fläkt ända fram? Bottensektionen har ju fläkten i mitten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ljudet som fläkten ger ifrån sig borde märkas mindre om man placerar den en bit in i lådan på HD-racket, så varför placera den längst fram? Jag kan även tänka mig att grafikkortens kylning mår bättre av en fläkt som blåser kalluft i princip direkt på dem. Beror ju lite på vilka kylbehov man har.

... och finns det verkligen plats för 2 120 mm i fronten? Är väl bara i övre sektionen där man kan placera en fläkt ända fram? Bottensektionen har ju fläkten i mitten.

Finns plats för två fläktar i det övre racket.

|| === ||

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Man ska skruva löst så dämpar silikonringarna mer. Jag tror silikon är bättre, min sonata2 blir tystare efter ett tag troligen pga gummipackningarna blivit mjukare av värmen från hårddiskarna.

Gummi blir hårdare när det utsätts för värme..
Det är så dom behandlar gummi på fabrikerna, när det behövs hårt gummi så värmer dom det längre.. Bara en liten petitess jag kände mig tvungen att anmärka på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Finns plats för två fläktar i det övre racket.

|| === ||

Jo, det vet jag (borde framgå av mina andra poster), men jag kanske missförstod vad zoddan menade med "två fläktar i fronten". Jag fick för mig att han trodde det fanns plats för två fläktar ända framme i fronten på på lådan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte visa hur jag våldtagit chassit lite med min snuskiga Dremel för att underlätta kabeldragningen till hårddiskarna från psun. Kändes skönt.

Bäst att högerklicka -> Öppna i nytt fönster för de som inte vet.

Som ni ser så har jag sågat upp springan lite mer som redan finns i nedre kammaren vid fläkten så att man kan dra igenom strömmen där utan att behöva dra upp till övre kammaren oxh sedan ner igen. Jag har tejpat det vassa stålet som uppstår med silvertejp så att kablar inte skadas.

Varför inte Antec gjort detta från början förbryllar mig... :/ Det hade varit så lätt.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt P180B igår, var lite småtrångt att få plats med allt som man ville, bytte från ett gammalt Chieftec fulltower så är van vid stora utrymmen

Men annars är det ganska trevligt och snyggt. Fläktarna är inte så tysta som jag hoppats dock så får nog bli och köpa ett par nexus och tejpa igen topphålet med skyddstejp.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tänkte på de övriga ventilationshålen och inte pci-plåtarna när jag skrev den kommentaren. Det nya med hårddiskracket är enligt uppgift att man kan fästa en fläkt längst fram mot grafikkortet med de medföljande klämmorna.

Okej. Inte för att jag ser vilken skillnad det skulle göra.. men visst.

Permalänk
Medlem

Fick mitt Antec P180 Silver från Dustin idag.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010084505

Men jag blev väldigt irriterad eftersom framluckan inte gick att öppna hela vägen. På lådan som chassit kom i står det att den ska gå att öppna 270 grader. Men jag får bara upp den lite mer än 180 grader sen tar plastgallret emot.

Vad ska jag ta mig till? Är det någon form av felkonstruktion? Någon som har liknande problem?

Tacksam för hjälp!

EDIT >> Har nog löst mitt problem. Man ska helt enkelt fortsätta att vrida så att det lilla svarta gallret går ur sina små håll och också vrids. Eventuellt kan man lyfta lite längst upp för att det ska gå lättare.

Se bilden i recensionen:

http://www.sweclockers.com/imagebank/30fa1/u9h1Hc.jpg

>>

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falköga
Fick mitt Antec P180 Silver från Dustin idag.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010084505

Men jag blev väldigt irriterad eftersom framluckan inte gick att öppna hela vägen. På lådan som chassit kom i står det att den ska gå att öppna 270 grader. Men jag får bara upp den lite mer än 180 grader sen tar plastgallret emot.

Vad ska jag ta mig till? Är det någon form av felkonstruktion? Någon som har liknande problem?

Tacksam för hjälp!

EDIT >> Har nog löst mitt problem. Man ska helt enkelt fortsätta att vrida så att det lilla svarta gallret går ur sina små håll och också vrids. Eventuellt kan man lyfta lite längst upp för att det ska gå lättare.

Se bilden i recensionen:

http://www.sweclockers.com/imagebank/30fa1/u9h1Hc.jpg

>>

Ja den är trög i början, men efter lite slitage går det bra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har bestält ett sånt här men jag är rädd att sladdarna från nätagget inte ska räcka till tex DVD-brännaren och DVD-Romen.

Jag har ett TAGAN 480w. Kanske nån som har svaret? Skulle vara konstigt om ANTEC gör ett chassi som bara några nätagg klarar av.

Fick chassit igår. Hade en jävla tur. Den 4 pinnars strömkabeln som går från agget till moderkortet fick jag sträcka över grafikkortet. Det va alltså precis att den nådde.

Så var säkra innan ni köper nytt.
Annars är jag faktiskt helnöjd. blev helt chockad va tyst man kan få den.

Dock kan jag inte använda fläkttunneln för PCI-E strömsladden är i vägen. Och en fläkt längst ner fattar jag inte heller hur man sätter dit.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Hur står ett Antec SOLO chassie jämfört med detta?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

lite offtopic, men jag tänker köpa just ett sådant chassi, men vet inte vilka (tysta)fläktar man ska köpa till, några råd?

Annars mycket bra recension

Permalänk
Medlem

Ett stort men lite gammalt fläkttest har du här:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=421

Är tysthet det absolut största kriteriet så känns nexusfläktarna som ett bra val!
(Silentpcreview brukar väl förorda dem tex?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Jag som nästan uteslutande har IDE hårddiskar, går det ens att ordna kabeldragning till dessa om de ska sitta i den avskilda delen?

Jag byggde ihop min igår med 2st IDE-diskar i botten,gick rätt bra
En liten halvtaskig bild........ Nu väntar jag bara på att få hem en Scythe Infinity till CPU:n så jag slippr oljudet från orginalfläkten

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte när PSUn sitter plaserad i den nedre delen av chassit är de inte sant att värmen stiger?

Permalänk
Medlem

Jo, värme stiger, men det är därför lådan är indelad i sektioner så värmen inte riktigt får den möjligheten.

Har man bara minsta lilla ventilation i botten så bör man klara att blåsa ut värmen bak istället för att den smyger sig upp i övre sektionen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En fråga om taket i plast

som ni ser går taket ( längst fram högst upp) uppåt lite på recensenten chassi, men på mitt är det mer, ska det vara så?

PS: lånar bilden

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

En fråga.
Har en AMD Athlon 64 3500+ med ATi HIGHTECH Radeon 9600XT och 1 36gb systemdisk och två 200gb. Nforce3 moderkort. Sitter en gammal zalmanfläkt på cpu.
Kan det här chassit vara passande om man vill bygga en dator som har största prioritet att vara så tyst som möjligt men att man i framtiden ska kunna uppgradera grafikkort, cpu och moderkort?
Vad har ni för tips på fläktar till cpu och även till resten av chassit om dom som medföljer e högljudda.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa ett. Men fungerar det verkligen med ett agg med en 120mm-fläkt? Ser inte ut att bli något speciellt luftflöde med ett sådant agg, med tanke på att det är lite instängt där

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Funderar på att skaffa ett. Men fungerar det verkligen med ett agg med en 120mm-fläkt? Ser inte ut att bli något speciellt luftflöde med ett sådant agg, med tanke på att det är lite instängt där

Det är inga problem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Funderar också skarpt på att köpa detta chassi, ser dock nackdelar i att fronten och gångjärnen är i plast.

Läst att fläktarna som följer med inte skall vara så jätte tysta, stämmer det?
Bör frontluckan vara öppen eller stängd när man använder datorn, borde cirkulera mer luft om den är öppen, och datorn står ju på en större del av dygnet.

Permalänk

har ett sånt här chassi
funkar skitbra enligt mig...man kan ha fläktarna på lägsta läget så länge man inte sitter på ett megalan eller ngt sådant:p och då låter den inte alls nästan tycker jag...luckan har man så klart stängd.. cirkulationen påverkas inte av detta, där är ju mellanrum mellan chassiväggen och luckan, upptäckte häromdagen att där faktiskt satt damfilter bakom luckan också:p bra ju:M veill man ha tystare fläktar så är det bara till att köpa det men det behövs inte enligt mig, skönt med chassit också är att man riktigt känner kylan utanpå:p..alltså mkt nöjd

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit