Permalänk
Medlem

Fel på datorn, felsöknings hjälp?

Satt och spelade när bilden "fryste" den låstes. Försökte CTR-ALT-DEL men inget hände. Försökte starta om men inget kom upp på skärmen den var svart.

Trodde först att skärmen pajat, men testade med min gamla dator vilken jag använder nu. Så skärmen fungerar då. Sen tänkte jag att hårdisken lagt av, så jag tog hårdisken från gamla datorn och satte i men samma problem, svart skärm. Så då kan det inte vara fel på hårdisken heller.

Den dator det är fel på har följande konfiguration.

Moderkort: Epox EP-8RDA3
CPU AMD Athlon XP
DDR minnen som jag kör i DUAL.
Graffekort HTI-RADEON 9200SE AGP

På moderkortet finns en liten LCD-display som visar olika koder. Det som kommer upp är FF. Men blir inte hjälpt av den.

Nu till saken, hur kan jag felsöka vad som är fel? Har inte tillgång till dator med AGP så jag kan inte testa grafikkortet :\

Saken är den att det kan ju vara fel på grafikkortet eftersom inte ens BIOS visas på skärmen.

Tips emottages på hur jag kan felsöka fram den felaktiga produkten i datorn.

EDIT: Rapporterat till moderator, råkade i all hast posta i fel forum.

Permalänk

Prova att byta grafikkort, verkar vara det.
Kolla din moderkortsmanual för hjälp om koder.

Denna tråd är nog för övrigt felpostad, hör av dig till en moderator.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Låter som samma fel jag gick igenom nyss. Min skärm fick inte någon signal. Bytte gfx kortet och allt funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joacim_nitz
Låter som samma fel jag gick igenom nyss. Min skärm fick inte någon signal. Bytte gfx kortet och allt funkar.

Precis så är det med mitt system, skärmen reagerar inte alls när jag slår igång datorn. Jag menar, även om moderkortet skulle vara sönder så skulle väl "nåt" flimra på skärmen? Eller har jag fel?

Så jag får hoppas att det är grafikkortet som pajat, ska försöka få tag på nåt äldre kort och testa det i datorn.

Har ett TNT2 AGP jag tänkte testa med, men det märkliga är att det inte passar på moderkortet, även fast mobot har AGP plats. TNTkortet är för långt så även om det skulle passa i själva "sloten" så skulle jag inte få dit det.