Nybyggd dator slutade fungera efter några dagar (Troligen CPUn)

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator slutade fungera efter några dagar (Troligen CPUn)

Hej på er!

Jag uppgraderade min dator för några dagar sedan och bytte moderkort, CPU, GPU och RAM-minnen. Allting fungerade utan problem i några dagar. Jag körde några benchmarktester och allting fungerade utan problem. Spelade också en hel del så datorn fick "jobba".

Men igår när min son spelade på datorn så stängde den plötsligt av sig. I början gick datorn igång men det dök inte upp någon bild på skärmen. Efter några omstartsförsök så dog datorn efter mindre än en sekund efter att den försökt boota upp.

Jag började felsöka och upptäckte att om jag inte kopplar in CPU-strömkabeln i moderkortet så går datorn igång, men så fort jag sätter i den eller har den inkopplad så dör datorn direkt. På moderkortet lyser också felsökningslampan för CPU:n, och i manualen står det "CPU is not detected or fail".

Vad kan ha hänt? Hur kan jag vidare felsöka? Tycker det är så konstigt att den fungerade felfritt i några dagar och sen bara dog.

Mina spec är:
CPU: Intel Core i5-14600KF
GPU: Palit RTX 4080 Super JetStream OC 16GB GDDR6X
RAM: Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) / 6000Mhz / CL36
Moderkort: MSI PRO Z790-P WIFI
Kylare: Corsair H100i Elite Capellix / iCUE-RGB / 240mm
Nätagg: CorsAir RM 750x

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se till så att moderkort och CPU är korrekt monterat, alla distanser OK och ingen kylpasta i sockeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Se till så att moderkort och CPU är korrekt monterat, alla distanser OK och ingen kylpasta i sockeln?

Väldigt svårt att kolla?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jri87:

Väldigt svårt att kolla?

Inte alls?
Demontera moderkortet från chassit och se till att alla distanser sitter där de ska.
Ta bort kylare och CPU, titta under sen montera tillbaka om der ser bra ut.

Vad hade du för komponenter innan och vilket nätagg har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte alls?
Demontera moderkortet från chassit och se till att alla distanser sitter där de ska.
Ta bort kylare och CPU, titta under sen montera tillbaka om der ser bra ut.

Vad hade du för komponenter innan och vilket nätagg har du?

Tidigare hade jag:

CPU: intel i7 10700k
GPU: RTX 2080ti
Ram: Corsair DDR4 (Minns inte exakt vilka)
Moderkort: ASUS rog strix B460

Nätagg då och nu: CorsAir RM 750x

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jri87:

Tidigare hade jag:

CPU: intel i7 10700k
GPU: RTX 2080ti
Ram: Corsair DDR4 (Minns inte exakt vilka)
Moderkort: ASUS rog strix B460

Nätagg då och nu: CorsAir RM 750x

även om det är en bra uppgradering borde nätagget palla med det.
Ominstallerat Windows? Skulle montera om processorn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

även om det är en bra uppgradering borde nätagget palla med det.
Ominstallerat Windows? Skulle montera om processorn också.

Ja det är mitt nästa steg. Ska montera CPUn på nytt.

Windows kan jag inte ominstallera eftersom datorn vägrar att starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Jag började felsöka och upptäckte att om jag inte kopplar in CPU-strömkabeln i moderkortet så går datorn igång, men så fort jag sätter i den eller har den inkopplad så dör datorn direkt. På moderkortet lyser också felsökningslampan för CPU:n, och i manualen står det "CPU is not detected or fail".

Om du inte kopplar in 4/8-pin ström till moderkortet så brukar normalt fläktar o.s.v. gå igång men utan att datorn faktiskt bootar. Så just det beendet är i alla fall normalt, men inte att datorn dör med kabeln ikopplad förstås.

Men jag håller med övriga om att montera om CPUn, och kontrollera att alla pinnar ser ok ut i sockeln när du gör det. Det kan hända att någon pinne hamnat lite snett och över tid orsakat en kortslutning.

Permalänk
Medlem

Prova som nämnt att reseata CPU och kolla att alla pins på moderkortet är OK.

Skrivet av jri87:

Jag började felsöka och upptäckte att om jag inte kopplar in CPU-strömkabeln i moderkortet så går datorn igång, men så fort jag sätter i den eller har den inkopplad så dör datorn direkt. På moderkortet lyser också felsökningslampan för CPU:n, och i manualen står det "CPU is not detected or fail".

Sätt inte in kontakten på moderkortet medan datorn är på ⚡️

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat att montera om CPUn. Men fortfarande samma beteende…

Jag bifogar lite bilder. Jag kan inte se något konstigt. Kan ni? Lite mycket paste kanske. Men det borde inte vara problemet.

Ska jag försöka byta CPUn? Köpte den för tre dagar sen.
Men hur kan jag veta att det verkligen är CPUn som är problemet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan bara veta det om du byter MB eller CPU. Pröva byt tillbaka till ditt gamla grafikkort samt reset cmos.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jri87:

Hej på er!

Jag uppgraderade min dator för några dagar sedan och bytte moderkort, CPU, GPU och RAM-minnen. Allting fungerade utan problem i några dagar. Jag körde några benchmarktester och allting fungerade utan problem. Spelade också en hel del så datorn fick "jobba".

Men igår när min son spelade på datorn så stängde den plötsligt av sig. I början gick datorn igång men det dök inte upp någon bild på skärmen. Efter några omstartsförsök så dog datorn efter mindre än en sekund efter att den försökt boota upp.

Jag började felsöka och upptäckte att om jag inte kopplar in CPU-strömkabeln i moderkortet så går datorn igång, men så fort jag sätter i den eller har den inkopplad så dör datorn direkt. På moderkortet lyser också felsökningslampan för CPU:n, och i manualen står det "CPU is not detected or fail".

Vad kan ha hänt? Hur kan jag vidare felsöka? Tycker det är så konstigt att den fungerade felfritt i några dagar och sen bara dog.

Mina spec är:
CPU: Intel Core i5-14600KF
GPU: Palit RTX 4080 Super JetStream OC 16GB GDDR6X
RAM: Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) / 6000Mhz / CL36
Moderkort: MSI PRO Z790-P WIFI
Kylare: Corsair H100i Elite Capellix / iCUE-RGB / 240mm

Vilket nätagg har du?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilket nätagg har du?

Nätagg då och nu: CorsAir RM 750x